Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:
Phloam; Tonarmen sitter på samma platta som skivtallriken, så de inbördes vinklarna förändras ej av ändrad upphängning. (Annars hade det naturligtvis kunnat vara en hypotes.)
MP skrev:[...]löst eller hårt spänt skinn [...]
Bill50x skrev:Transienter från pickup/tonarm går ner i spelaren och reflekteras tillbaka vilket då kan ses som en breddning av transienterna. Ljudmässigt kan detta då låta som varmare och mer odisktinkt ljud.
MichaelG skrev:Bill50x skrev:Transienter från pickup/tonarm går ner i spelaren och reflekteras tillbaka vilket då kan ses som en breddning av transienterna. Ljudmässigt kan detta då låta som varmare och mer odisktinkt ljud.
Men skulle detta då bero på hur mjuk upphängningen är? Att en alltför mjuk eller styv upphängning reflekterar tillbaka mer än vad en "lagom" mjuk upphängning gör?
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Jocke; Jodå, bottenplattan var bortmonterad redan när jag köpte spelaren från Radiolagret i Göteborg (på -80-talet). De hade dessutom "asfalterat" delar av spelaren invändigt. Jag har alltid varit nöjd med den, men alltså noterat att klangen ändras (till det sämre) när jag tightar till, eller loosar upp upphängningen.
Jocke skrev:Svante skrev:Är det bara jag som inte förstår hur man kan få fjädringen olika styv genom att dra åt en skruv. Att man kan få en offset i läget kan jag begripa, men hur ändrar man styvheten?
Två skruvar!
/J
Svante skrev:Är det bara jag som inte förstår hur man kan få fjädringen olika styv genom att dra åt en skruv. Att man kan få en offset i läget kan jag begripa, men hur ändrar man styvheten?
Harryup skrev:Titta också så att spelaren inte ligger emot någonstans runt tonarmsplattan.
MichaelG skrev:Laila; Det var den här typen av förklaring jag förväntade mig.Och då jag inte förstår ett jota av vad det innebär,
så skulle jag kunna fråga vidare om det.![]()
MichaelG skrev:Svante; Ytterchassiet har tre skruvar som går genom subchassiet. Sedan sitter en spiralfjäder som hålls fast av en mutter på vardera. När muttrarna dras åt, trycks fjädern ihop och subchassiet lyfts. När muttrarna skruvas ur, töjs fjädren ut och suchassiet sänks. Skivtallrikens vikt gör att det flyter i stället för att subchassiet bara skulle tryckas upp mot ytterchassiet.
Hälsn. Michael
akeda skrev:En liten försynt fråga:
Är det inte bara transportsäkringen vi talar om?
Fjäderupphängningen har väl bara två lägen: "fjädrande" och "icke fjädrande (för att saker inte ska skadas vid transport)" dvs. resp. ändlägen på skruvarna.
Är det överhuvud taget tänkt att man ska begagna sig av mellanlägen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster