Moderator: Redaktörer
housemicke skrev:ja det aktiva elementet i lådan (man ser det inte), som är tvådelad och en passiv på framsidan och en passiv på baksidan, en 6:e ordningens bandpass.
det bli alltså två kaviteter, en där baksidan spelar in i och en där framsidan av elementet spelar in i. och en slav till varje med olika avstämning. tror det ska vara olika iaf, det va så jag hade tänkt mig, du har utnivå mellan dom två resonanserna.
nadifierad skrev:Om du väljer isobarikvarianten, så får den plats i rummet oxå![]()
Fast vad vet jag, du har kanske ett gigantiskt vardagsrum![]()
nadifierad skrev:Jag tror inte att man vågat somna i din lyssningsfåtölj![]()
Om man vet vad som hovrar över huvudet
housemicke skrev:okidoki vilka typer av element lämpar sig för bandpasslåddor? jag antar att elementen tar stryk om man kör dom långt under fs precis som med basreflex. vill man ha ena resonansen vid fs?
vilka värden ska vissa parametrar ha för att tycka om ett bandpasshem?
kan ju tillägga att jag inte simulerat ett enda element än. men kanske ett seas excel kan tänkas funka? peerless tror jag inte på. kanske scanspik?
-Martin- skrev:housemicke skrev:okidoki vilka typer av element lämpar sig för bandpasslåddor? jag antar att elementen tar stryk om man kör dom långt under fs precis som med basreflex. vill man ha ena resonansen vid fs?
vilka värden ska vissa parametrar ha för att tycka om ett bandpasshem?
kan ju tillägga att jag inte simulerat ett enda element än. men kanske ett seas excel kan tänkas funka? peerless tror jag inte på. kanske scanspik?
Asså dina frågor är inte så lätta att svara på...
Ett element som arbetar i en sjätte ordningens bandpasskonstruktion är ju helat "styrd" av de två kamrarna. Det är i alla fall min slutsats.
-Martin- skrev:De element jag planerar att använda (ett par gamla JBL 1200GTi) har fs på 37 Hz vilken ju ligger en bit över arbetsområdet. Med två element/BP-system kommer jag erhålla ett ljudtryck på ca 110 dB vid 15 Hz (frifält). Bättre än THX-normen...![]()
-Martin- skrev:PS. Bör tillägga att insignalen till BP-systemen bör LP-filtreras, gärna så brant som möjligt. Anledningen till detta är för att undvika att man exiterar pipresonanserna i portarna. Jag kommer lägga brytfrekvensen vid 40 Hz (12dB/oktav, det inbyggda filtret i receivern) Detta leder i mitt fall till en perfekt fjärde ordningens akustisk summation med toppsystemen.
nadifierad skrev:En ny fundering!? Bandpass med portar är ju låsta via portavstämning, men hur fasen ska man få till bandpasset med slavar? Dom borde ju rimligen flaxa med den aktiva basen hela tiden, och då går ju bandpass funktionen bort!?![]()
Det lutar nog mer åt en sorts kastrerad isobarik!?
Rätta mig om jag svammlar!
-Martin- skrev:ok då är det bara 30 dB/oktav "nedåt". sorry.
Svante skrev:-Martin- skrev:ok då är det bara 30 dB/oktav "nedåt". sorry.
Nej...
Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar. Men fallet med slavar beter sig ändå nästan som den med portar; det är först vid ointressant låga frekvenser som den börjar luta långsammare, se min simulering ovan.
-Martin- skrev:Svante skrev:-Martin- skrev:ok då är det bara 30 dB/oktav "nedåt". sorry.
Nej...
Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar. Men fallet med slavar beter sig ändå nästan som den med portar; det är först vid ointressant låga frekvenser som den börjar luta långsammare, se min simulering ovan.
Märkligt tycker jag...
Varför "plockas" nollstället upp från noll då? Den känns inte helt intuitivt att man ska få en elliptisk karakteristik på "nederdelen"...
-Martin- skrev:OK
Vidare, "återkopplingen" sker akustiskt mao (dvs ena membranet spelar i motfas mot det andra vid den specifika frekvensen)
nadifierad skrev:Ja det var ju verkigen svar på tal!
Men vitsen med bandpass kontra basreflex, enligt min uppfattning, är att få ett boost vid avstämningarna!? Här verkar det ju mer som allt utom avstämningarna är dämpade? Är inte det ett slöseri med basresurser?![]()
Eller så läser jag kurvorna och resonemanget fel
Svante skrev:Jag vill nog mena att det är ganska svårt att jämföra BR med BP. Systemen kräver så olika saker av elementet, tex Qts. Lådorna blir så olika stora. Allt blir liksom annorlunda.
En indikator kan dock vara att bandpasslådan inte är särskilt vanlig. Det brukar vara ett tecken på att den inte ger så bra resultat i praktiken. Eller att folk inte förstår hur de ska dimensioneras.
i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Jag, okunnige, får inte det här att gå ihop med ditt diagram.![]()
housemicke skrev:i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Jag, okunnige, får inte det här att gå ihop med ditt diagram.![]()
poå det stora hela så blir det en sak men om man kollar -24 db eller så, så blir det andra bullar.
i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Jag, okunnige, får inte det här att gå ihop med ditt diagram.![]()
Naqref™ skrev:i skrev:Svante skrev:Det är 24 dB/oktav nedåt med portar och 12 dB/oktav med slavar.
Jag, okunnige, får inte det här att gå ihop med ditt diagram.![]()
Brantheten definieras oändligt långt ifrån brytfrekvensen. Så för lådorna med slavbasar så måste du titta under nollstället för att få fram den ungefärliga brantheten.

nadifierad skrev:Jag är lite kluven vad gäller realistisk verkningsgrad i ett lyssningsrum!?!
Bandpass är ju vanligt förekommande inom billjud, men det är ju en helt annan värld!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster