Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Som du skriver handlar det om att flytta luft/pumpa luft men mycket förenklat kan man säga att nyttjadet av luftens tröghet blir bättre med större membran. Man kan få en KÄNSLA för detta om man tex dubblar bredden på en paddels blad blir det MER än dubbelt så trögt att dra paddeln genom vattnet. (dålig liknelse/beskrivning men den bästa jag kunde komma på)
Förstår inte ditt resonemang om membranarean - 4 element ger ju 4 ggr mer membranarea......med EFFEKTIV membranarea, inte den kommersiella "tum storleken" som är ointressant
soundbrigade skrev:Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element. Om man bara räknar på membran arean ger en fyrdubbling av antal element dubbla membranarean, vilket ju borde ju innebära att mer luft kan flyttas runt. Rätta mig om jag har fel.
Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
soundbrigade skrev:fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".
Svante skrev:Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.
soundbrigade skrev:Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
soundbrigade skrev:Jag kommer osökt att tänka på begreppet "snabb bas", vilket i betydelsen högtalarelement som har hög och ren diskant i det här fallet skulle innebära att fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".
BddB skrev:Varför är konsertpukor stora jämfört med en virveltrumma? Man kan stämma trumskinnen till samma frekvens i båda fallen, men vilken kommer att låta mest?
paa skrev:Det finns väl 6,5"-7" basar som ger skapligt (tillräckligt för de flesta) med bas också. Som i mina basmoduler, eller i L8?
Eller kompensera med många och aktivt kompensera. Det går som sagt, men det blir dyrt. "Små" får dock gärna vara över 6"jansch skrev:Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......
jansch skrev:Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.soundbrigade skrev:Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element.
Men då har du faktiskt felpaa skrev:Jag skulle vilja hävda att fler element ger mer bas, men inte djupare bas!
Hur resonerar du för den slutsatsen?paa skrev:För 2.5-vägare kan det vara en lite annan sak, kanske.
soundbrigade skrev:Svante:
Är det skillnad om jag sätter två 2"-element i var sin 2 deciliterskavitet eller om de sitter i en gemensam 4 deciliterslåda?
MagnusÖstberg skrev:Är min försståelse härom i galen tunna?
jansch skrev:alltså......
Som jag sa tidigare tycker man att två parallellkopplade element borde ge +3dB av det enkla skäl att man dubblar effekten (utspänningen från stärkaren är spänningsstyrd om man inte har en extremt dålig sådan med högt inre motstånd.
DOCK! OM HÖGTALARELEMENTEN BEFINNER SIG AKUSTISKT NÄRA VARANN (klart mindre än halva våglängden som det ALLTID HANDLAR OM när vi talar om basområdet....eller är det någon som placerar bashögtalare med sådär över en meters mellanrum i samma låda?) DÅ KOMMER SPL nivån att ÖKA med bortåt 6dB.
Man kan förklara det enkelt på följande sätt, dock det är en förklaring som är NÄSTAN korrekt: Bas är rundstrålande av den enkla anledningen att vi inte har varken så stora högtalare/Bafflar, möbler eller annat krafs som hindrar basen. Bara väggar/golv och tak begränsar vågutbredning. Det måste vara ytor som är längre än halva våglängden för att verkligen börja märka en riktverkan.
OM JAG NU HAR 2 HÖGTALARELEMENT som producerar samma ton och i samma fas kommer båda högtalarna att uppfatta "gränslandet" exakt mellan högtalarna som en oändlig vägg som går rakt ut från baffeln - man får samma effekt som om man placerar EN högtalare mot en vägg (fast lite mer idealisk vägg än tex gipsskiva). Jag har alltså HALVERAT högtalarelementets strålningsvinkel. Totala energin är densamma från elementet.
Risken med denna förklaring är att den sanne teoretikern kommer att prata akustisk impedans (vilket är rätt) och hävda att förklaringen är för alltför simpel...men kanske egentligen inte fel....Det gäller att sticka ut hakan!

MagnusÖstberg skrev:Men... inte parallellkopplar man två element för att det frekvensområdet skall spela starkare än något annat...
Som jag har förstått det så när två element är helt i fas i lågbasen så får man en positiv effekt i lågbasen jämfört med högre frekvenser. Detta eftersom frekvenserna högre upp, pga avståndsskillnaden våglängdsmässigt inte kan vara i fas...
Är min försståelse härom i galen tunna?
MagnusÖstberg skrev:Eftersom vi pratar låga frekvenser här torde väl dess utgångsriktning inte ha så stor betydelse?
nolimitsoya skrev:Jag har också för mig att IÖ skrev någonting om hur undre gränsfrekvens flyttar neråt med fler ljudkällor i samma rum, i någon bra tråd...
paa?!
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Men... inte parallellkopplar man två element för att det frekvensområdet skall spela starkare än något annat...
Som jag har förstått det så när två element är helt i fas i lågbasen så får man en positiv effekt i lågbasen jämfört med högre frekvenser. Detta eftersom frekvenserna högre upp, pga avståndsskillnaden våglängdsmässigt inte kan vara i fas...
Är min försståelse härom i galen tunna?
Mja, jo. Sett som medelvärde över alla riktningar blir det 3 dB vid höga frekvenser, men 6 dB vid låga. Men i direktljudet blir det 6 dB vid alla frekvenser om man sitter rakt framför högtalarna. Det blir en loob rakt fram som blir allt svagare ju högre frekvensen blir.
MagnusÖstberg skrev:Eftersom vi pratar låga frekvenser här torde väl dess utgångsriktning inte ha så stor betydelse?
Svante skrev:Nja, det var du som drog in de höga frekvenserna när du började prata om 3 dB. Pratar vi låga frekvenser så är det 6 dB ökning.
nolimitsoya skrev:edit: Och när vi nu redan diskuterar det hela, hur borde tonkurvan se ut för en enskild modul om man vill att de ska hjälpa varanda på det där viset? Jag vill kunna simulera det...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster