Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Som du skriver handlar det om att flytta luft/pumpa luft men mycket förenklat kan man säga att nyttjadet av luftens tröghet blir bättre med större membran. Man kan få en KÄNSLA för detta om man tex dubblar bredden på en paddels blad blir det MER än dubbelt så trögt att dra paddeln genom vattnet. (dålig liknelse/beskrivning men den bästa jag kunde komma på)
Förstår inte ditt resonemang om membranarean - 4 element ger ju 4 ggr mer membranarea......med EFFEKTIV membranarea, inte den kommersiella "tum storleken" som är ointressant
soundbrigade skrev:Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element. Om man bara räknar på membran arean ger en fyrdubbling av antal element dubbla membranarean, vilket ju borde ju innebära att mer luft kan flyttas runt. Rätta mig om jag har fel.
Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
soundbrigade skrev:fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".
Svante skrev:Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.
soundbrigade skrev:Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
soundbrigade skrev:Jag kommer osökt att tänka på begreppet "snabb bas", vilket i betydelsen högtalarelement som har hög och ren diskant i det här fallet skulle innebära att fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".
BddB skrev:Varför är konsertpukor stora jämfört med en virveltrumma? Man kan stämma trumskinnen till samma frekvens i båda fallen, men vilken kommer att låta mest?
paa skrev:Det finns väl 6,5"-7" basar som ger skapligt (tillräckligt för de flesta) med bas också. Som i mina basmoduler, eller i L8?
Eller kompensera med många och aktivt kompensera. Det går som sagt, men det blir dyrt. "Små" får dock gärna vara över 6"jansch skrev:Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......
jansch skrev:Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......
MagnusÖstberg skrev:Svante skrev:Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.soundbrigade skrev:Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element.
Men då har du faktiskt felpaa skrev:Jag skulle vilja hävda att fler element ger mer bas, men inte djupare bas!
Hur resonerar du för den slutsatsen?paa skrev:För 2.5-vägare kan det vara en lite annan sak, kanske.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster