Fler element - djupare bas (??) - En projekttanke!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Fler element - djupare bas (??) - En projekttanke!

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 08:59

Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element. Om man bara räknar på membran arean ger en fyrdubbling av antal element dubbla membranarean, vilket ju borde ju innebära att mer luft kan flyttas runt. Rätta mig om jag har fel.

Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?
Senast redigerad av soundbrigade 2009-10-02 19:00, redigerad totalt 1 gång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-02 09:42

Nej.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 09:46

Det lät säkert. Då går vi på det, då. :)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-02 10:15

Den akustiska impedansen förbättras, dvs kopplingen till luften vilket medför mer bas.
Om man tex kopplar 2 basar parallellt dubblas elektriska effekten vilket motsvarar 3dB (SPL) men i verkligheten får du ut bortåt 6dB. Detta förutsatt att avståndet mellan elementen är väsentligt mindre än våglängden, i praktiken som du frågar, om dom är placerade i samma låda.

Som du skriver handlar det om att flytta luft/pumpa luft men mycket förenklat kan man säga att nyttjadet av luftens tröghet blir bättre med större membran. Man kan få en KÄNSLA för detta om man tex dubblar bredden på en paddels blad blir det MER än dubbelt så trögt att dra paddeln genom vattnet. (dålig liknelse/beskrivning men den bästa jag kunde komma på)

Förstår inte ditt resonemang om membranarean - 4 element ger ju 4 ggr mer membranarea......med EFFEKTIV membranarea, inte den kommersiella "tum storleken" som är ointressant.

När det gäller "samma låda" (du menar väl en vanlig sluten låda) får du inte någon skillnad om dom har samma kavitet eller om du delar upp lådan, i praktiken förlorar du bara nettovolym i lådan (förutsatt att lådan är tillräckligt styv också)
En till liknelse: Tänk dej en avlång låda med ett högtalarelement i varje ända. Högtalarna kommer att samtidigt tex trycka in luften i lådan (jobba mot den inneslutna luftens fjädring) men i mitten av lådan kommer luften att stå alldeles stilla då trycket på båda sidor om mittpunkten är lika. Om du då sätter en vägg där förändras ingenting.

Ovanstående förutsätter givetvis att lådan är liten i förhållande till våglängden så att vi inte behöver blanda in stående vågor och en del annat.

Hoppas du förstår mina liknelser...tycker dom är åtminstone roligare än formler och VSB......

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-02 11:22

jansch skrev:Som du skriver handlar det om att flytta luft/pumpa luft men mycket förenklat kan man säga att nyttjadet av luftens tröghet blir bättre med större membran. Man kan få en KÄNSLA för detta om man tex dubblar bredden på en paddels blad blir det MER än dubbelt så trögt att dra paddeln genom vattnet. (dålig liknelse/beskrivning men den bästa jag kunde komma på)

Fundering: Ett baselement som flyttar luft fungerar ju på samma sätt som ovanstående paddel i vatten. Ju bredare paddeln är desto mer vatten får den "tag på". En väldigt tunn paddel glider bara igenom vattnet utan att vattnet flyttas alls i stort sett.

Men, hur fungerar motsvarande för baselement? Är detta ett argument för att större kondiametrar är bättre än små, trots identiskt Vd?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 11:41

Förstår inte ditt resonemang om membranarean - 4 element ger ju 4 ggr mer membranarea......med EFFEKTIV membranarea, inte den kommersiella "tum storleken" som är ointressant

Tänkte rätt men skrev fel. Skulle vara fyrdubbling av antal element ger fördubbling av diametern; alltså 4 stycken 5"-element "ger" ett 10"-element.

Frågan kan ju ses retoriskt men samtidigt är den kopplad till en konkret exempel där jag ska bygga in 4 små 2-tummare i två lådor. Skulle jag då göra EN kavitet per låda eller kan jag med samma resultat sätta elementen i varsin låda.

Jag kommer osökt att tänka på begreppet "snabb bas", vilket i betydelsen högtalarelement som har hög och ren diskant i det här fallet skulle innebära att fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Fler element - djupare bas (??)

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 11:47

soundbrigade skrev:Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element. Om man bara räknar på membran arean ger en fyrdubbling av antal element dubbla membranarean, vilket ju borde ju innebära att mer luft kan flyttas runt. Rätta mig om jag har fel.

Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?

Att flytta mer luft innebär inte att man spelar djupare, det innebär att man spelar starkare.

MEN högtalare faller ju av mot lägre frekvenser och här kommer en intressant effekt in - de frekvenser som är inom 1/8 våglängd från de olika elementen kommer spela i perfekt fas och samarbeta. Responsen hålls alltså upp och resultatet blir ökad ljupbasförmåga.

Precis som paa säger är det helt egalt om de spelar i samma kavitet eller skilda.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 11:55

soundbrigade skrev:fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".

Man vinner som sagt en del, men bara inom 1/8 av våglängden mellan elemenen men inga under kan du räkna med - ett element har sina förutsättningar.

Faller elementet för tidigt hjälper det inte utan elektrisk hjälp. Det är här LT kommer in - men det snor både verkningsgrad och maximalt ljudtryck. Systemet måste alltså kompenseras med fler element.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-02 12:19

Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 12:22

Svante skrev:Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.

soundbrigade skrev:Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?

soundbrigade skrev:Jag kommer osökt att tänka på begreppet "snabb bas", vilket i betydelsen högtalarelement som har hög och ren diskant i det här fallet skulle innebära att fler element med mindre och lättare membranarea borde ha förutsättningar att återge ett större frekvensområde med mindre "stök och bröt".
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 12:26

Tack!

Användarvisningsbild
BddB

Inläggav BddB » 2009-10-02 12:45

Varför är konsertpukor stora jämfört med en virveltrumma? Man kan stämma trumskinnen till samma frekvens i båda fallen, men vilken kommer att låta mest?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 13:37

BddB skrev:Varför är konsertpukor stora jämfört med en virveltrumma? Man kan stämma trumskinnen till samma frekvens i båda fallen, men vilken kommer att låta mest?

JAg tillhör dem du inte vill höra spela trummor, men jag säger den stora - större koppling till luften och du ansätter den säkert med större kraft.

Ett litet element kan ju spela lika starkt som ett större - om man tillåter det att använda större slaglängd.

Men det finns någon sorts effekt som gör att det känns större när man har en större membranyta, mer koppling till luften. Det där kan säkert både Svante och IÖ förklara mindre flummigt :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 13:45

Jag förklarade orsaken till min fråga (mina fjuttesmå element) men det kan ju finnas mer "vettiga" skäl att fundera över det här; man har inte plats för en högtalare med stora baselement i, utan kanske en golvmodell med bredd för max 5 - 6 tum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 14:06

Nackdelen är att de flesta 5-6,5"-are har lite högre fs än 8"-arna.

Det finns dock lösningar :)

Här är några..

a) Sidmonterad större W+MTM
Av flera skäl, text ljudtryck och ljudutbredningsönskemål
b) Sidmonterad större W+MMT
För att främst behålla känsligheten genom att med 2,5-vägsteknik motarbeta baffelstegseffekten.
c) WWMT
WWM utgörs av samma element i en 3,5-vägare, eller M görs mindre för högre delningsfrekvens kanske

I samtliga fall kan man ju aktivt kompensera mot lägre frekvenser om man ger avkall på maximalt möjligt ljudtryck. a och b kan dock utformas för att spela riktigt starkt och djupt om man tillåter högtalaren att vara djup.

Sen kan man ju undra om det verkligen inte går att göra högtalaren bred nog at rymma en 8"-are.... så stor skillnad är det ju inte :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-02 14:09

Det finns väl 6,5"-7" basar som ger skapligt (tillräckligt för de flesta) med bas också. Som i mina basmoduler, eller i L8?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 14:12

paa skrev:Det finns väl 6,5"-7" basar som ger skapligt (tillräckligt för de flesta) med bas också. Som i mina basmoduler, eller i L8?

Utan tvekan. Se bara på elementet i pk, f3 under 30hz med en 5" och L8 som torde komma ner mot 20hz beroende på elementplaceringern ( tycker faktiskt de utnyttjar det som Ljudbrigaden tar upp här, de spelar från olika platser med maximalt väggstöd på den ena).
Jag saknar dig.

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-02 14:28

Kul att forumfrågor "spårar ur" - jag menar föder andra funderingar och tankar.
En kommentar om pukor och virvelkaggar:
En virvelkagge fungerar ju som en en högtalare i en öppen baffel, detta även om undre skinnet påverkar akustiskt. Låga frekvenser kommer alltså att akustiskt kortslutas mellan övre och undre skinnet då avståndet är sådär 60 - 80 cm. Mycket av energin i trumstockens anslag kommer att gå förlorad i "kortslutning".
En puka kan både vara öppen (i ett vanligt trumset) eller sluten (en typisk konsertpuka är väl sluten....eller)
Även om den är öppen kommer samma kortslutning ske men vid betydligt lägre frekvens, beroende hur stor den är. Du har ju oxå större massa i trumskinnet vilket gör att låga frekvenser inte dämpas ut så fort.
Q värdet.....

Små element har ju samma problem som trummor......slaglängden måste ju kompensera den lilla membranytan. Tyvärr är fysikens lagar absoluta.

Det är sällan hornladdade lådor diskuteras i forumet. Ett utmärkt sätt att få ett högtalarelement anpassat till omgivande luften - fast då får man prata om blåsinstrument istället för trummor........

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 14:33

Bra Jansch! Ofta har man en konkret fråga om en konkret situation. Nu får jag svar på min fråga men det kommer fram andra synpunkter som är precis lika viktiga och som jag inte har funderat över.

Sedan kan man undra över hur det skulle gå med ett horn för två 2"-element?? :)

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-02 14:35

Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 14:44

jansch skrev:Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......
Eller kompensera med många och aktivt kompensera. Det går som sagt, men det blir dyrt. "Små" får dock gärna vara över 6"
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-02 14:47

jansch skrev:Visst kan man å ett litet element i en sluten låda att producera låga frekvenser. Håller man sig över resonans så är ju konstruktionen OK. Dock, börjar man räkna på amplituden och förväntar sig åtminstone 100dB (helst mer) i sitt lyssningsrum får man nog flytta på lyssningssoffan så konen inte slår i.......

:lol:

Blir så jobbig dist när konen passerar ljudhastigheten på väg ut och in... :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-02 14:54

Kan inte låta bli att svara "Soundbrigade" om horn med 2 tums element.

Oftast ser man storleken på hornöppningen som oövervinnerlig om man vill konkurrera med t.ex. en traditionell subbas. Jag menar en kvardratmeter och helst i ett hörn i en betongbunker är ju inte i linje med normalsvenska hem med 13mm gips på träreglar.

Dock, hornlängden är en fundamental parameter vid dimensionering och man underskattar oftast problemet att ljudet produceras några meter längre bort än vad hornöppningen befinner sig. Utan att ha räknat skulle du behöva sitta i hornöppningen och ha satelithögtalarna på normalt lyssningsavstånd.

Har ofta funderat på om man skulle bygga en lysssningssoffa där man i praktiken sitter i hornöppningen. Men då bör det nog vara en hörnsoffa!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-02 15:32

"Fullregister"-horn för liten driver:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-02 16:37

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Kan du ta frågan en gång till? Det verkar vara fler frågor i luften på en gång.

soundbrigade skrev:Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter eller om de ska sitta i samma låda?

Jag håller mig till den här då, men den var otydlig och det var därför jag bad om ett förtydligande om vad frågan är egentligen. Jag läser frågan och ser två frågor och bokstavsläsare som jag är klarar jag inte att förstå hur de hänger ihop.

Menar du:
Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger djupare bas om de monteras i skilda kaviteter än om de sitter i samma låda?

Eller menar du:
Min egentliga fråga är OM två (lika) element ger ska monteras i skilda kaviteter eftersom det ger djupare bas?

Hursomhelst är frågan omöjlig att besvara om man inte vet hur stora lådorna är (i förhållande till varandra).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-02 16:50

Men själva förutsättningen då:
Jag förutsätter att flera element ger tillsammans djupare bas än ett element.

Jag skulle vilja hävda att fler element ger mer bas, men inte djupare bas!

Sedan om dom sitter i en eller fler kaviteter spelar väl ingen som helst roll så länge dom spelar i samma frekvensregister.
För 2.5-vägare kan det vara en lite annan sak, kanske.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 16:52

Svante:
Är det skillnad om jag sätter två 2"-element i var sin 2 deciliterskavitet eller om de sitter i en gemensam 4 deciliterslåda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-02 16:57

Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 17:03

Sedär!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 18:18

paa skrev:Jag skulle vilja hävda att fler element ger mer bas, men inte djupare bas!
Men då har du faktiskt fel 8)

paa skrev:För 2.5-vägare kan det vara en lite annan sak, kanske.
Hur resonerar du för den slutsatsen?
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till Teknikforum