nadifierad skrev:http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=37
Nu undrar jag generellt, för att välja princip för sub i ett framtida ljudrum.
Så om vi tar sls 10 som exempel
Xmax kan man, om jag förstått det rätt kompensera med flera element!?
Edit: sen inbillar jag mig att en så stor basreflexlåda, borde ge samma arbetsförhållande för de ingående elementen, som i IB vad gäller luftfjäderverkan!?
Fördelen borde väl vara att man får ett -24dB fall under avstämningen, och därmed skyddar basarna mot de allra lägsta frekvenserna...!?

SLS10 är inte ett optimalt element för bruket. Inte minst för det praktiska problemet att få in 6 stycken (det var sex stycken du tänkte på?) i en låda.
Men visst, 6 SLS10 i en låda på 600liter avstämd till 14hz, en 65cm lång port på 20cm och 200W in blir acceptablet bra.
10hz@102db
20hz@109db
30hz@114db och sen planar kurvan ut vid 118db.
Alla siffror 2m GP.
En Maelstrom- X 18" ser betydligt mycket bättre ut men behöver istället 1500-2000W.
Och ja, En stor basreflex har mindre påverkan av luftfjäder än en sluten låda. Men en IB behöver inte driva luften i porten och har därför något mindre påverkan av luftfjäder än en LLT. Hur hörbar skillnaden är vet jag inte, men gissar att den ligger under hörbarhetsgränsen.
Fallet under avstämning skyddar inte elementen. De kommer ju fortfarande att försöka återge tonen. Men tittar du på en exkursionskurva i en simulering så ser du vad som händer. Basreflexen är väldigt ineffektiv under avstämningen och kommer istället att tvingas slå väldigt långt. Det mår inte elementet bra av och därför har man oftast någon form av högpassfilter där. En LLT löser det problemet (eller hanterar det i alla fall) som bekant på annat sätt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.