Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:helt meningslös sport..
H-Audio skrev:Det hela går helt enkelt ut på att komprimera luften så att trycksensorn (de slutade använda mikrofon 2002) registrerar maxximalt tryck.. DVS Tryck inte ljud...
Nu har jag ingen som helst aning om hur stora trycken är, men kanske det blir 30 bar?
Style skrev:jag tycker att ägaren borde tvingas sitta i bilen också. På det sättet blir det en sport
Naqref skrev:3. Se till att mikrofonen hamnar i en resonansnod.
Bill50x skrev:Kraniet skrev:helt meningslös sport..
Instämmer, förutom att jag inte ens vill kalla det sport.... Det vore intressantare att se hur högt en mopedmotor kan varva, eller sitta och titta på målarfärg som torkar.....
/ B
Martin skrev:Det enda som är roligt med den sporten är ju hur pass mycket ljud man kan få inne i en bil, det är faktiskt lite imponerande i sig. Men att sitta i veckor och bygga om en bil så att den blir helt gräslig inuti bara för att spela ett kort 50Hz brööl käns ju helt puckat.
Naqref skrev:Vad kännas som mer slöseri än att Frearri spenderar ett par miljarder varje år på att låta ett par plastbilar åkar runt lite på skyddade områden?
Bill50x skrev:Naqref skrev:Vad kännas som mer slöseri än att Frearri spenderar ett par miljarder varje år på att låta ett par plastbilar åkar runt lite på skyddade områden?
Iofs, men... Tävlandet i sådana sporter som F1 ger kunskaper som kan användas för att ge bättre bilar till oss vanliga konsumenter. Krocksäkerhet till exempel.
Men till vilken nytta är kunskapen om hur vi med massor av batterier får en förstärkare att inom ett smalt band (80-120 Hz) prestera max effekt till en tryck-sensor? Alltså, jag bryr mig inte om de som gillar detta, men blanda inte in mig. Jag tycker detta är "nuts"!!!
/ B
Bill50x skrev:Naqref skrev:Vad kännas som mer slöseri än att Frearri spenderar ett par miljarder varje år på att låta ett par plastbilar åkar runt lite på skyddade områden?
Iofs, men... Tävlandet i sådana sporter som F1 ger kunskaper som kan användas för att ge bättre bilar till oss vanliga konsumenter. Krocksäkerhet till exempel.
Men till vilken nytta är kunskapen om hur vi med massor av batterier får en förstärkare att inom ett smalt band (80-120 Hz) prestera max effekt till en tryck-sensor? Alltså, jag bryr mig inte om de som gillar detta, men blanda inte in mig. Jag tycker detta är "nuts"!!!
/ B
Alexi skrev:är det inte svårt att hålla uppe trycket i 30sek med en bomb?
AndersJ skrev:Täta bilen och koppla en kompressor till kanske?
Jag tror inte heller att tekniken från F1 är något som kommer standardbilarna till godo. Jag tror att jag vågar lova att tillverkare som SAAB och Volvo har en mycket större kompetens när det gäller att beräkna hur karossen skall vara uppbyggd för att absorbera krockenergin än vad tillverkarna av formelbilar har. Tveksamt att man bedriver någon större forskning vad det gäller material eller motorstyrsytem heller.
Det bedrivs en hel del forskning inom F1 som såsmåningom kommer i gatbilar.
Exempel på saker som finns idag i bilar som kommer ifrån F1 är, digital motorstyrning, flacka förbränningsrum (ifrån Mike Costins arbete med DFV:n).
Exempel på material som provats endast i F1 motorer: Berylium (numera förbjudet av hälsoskäl), divers kolfibermatriser i metallegeringar.
Men att säga att SAAB's motorstyrning inte är F1-teknik måste ju i så fall betyda att de började med den _typen_ innan. Det räcker ju att idén kommer från F1 för att man skall kunna klassa det F1-teknik.
*sitter och funderar på om inte variabelt insug också är F1-teknik ursprungligen*
( Har man hydralisk ventilstyrning i vanliga bilar ännu, förresten? )
AndersJ skrev:*sitter och funderar på om inte variabelt insug också är F1-teknik ursprungligen*
Har de verkligen variabla insugsrör på F1or?
AndersJ skrev:Jag tror att jag vågar lova att tillverkare som SAAB och Volvo har en mycket större kompetens när det gäller att beräkna hur karossen skall vara uppbyggd för att absorbera krockenergin än vad tillverkarna av formelbilar har.
Jag har ingen möjlighet att bedöma var kunskapen/kompetensen finns när det gäller krocksäkerhet. Men att se en F1-bil krascha i 250km/t och föraren sedan kliver ur omskakad men oskadd tycker jag visar på en avsevärd kompetens hos F1-tillverkarna....
AndersJ skrev:Att tillverka den låda som föraren sitter i är inte någon större svårighet varken beräkningsmässigt eller tillverkningsmässigt.
tex materialet som f1 bilarna är gjorda av är helt enkelt för bra.. en bil får inte hålla för länge för då förlorar bilföretaget pengar.. en kaross som inte rostar och i princip aldrig går sönder
A piece of cake, alltså. Inte visste jag att det var sååå enkelt att tillverka en F1:a som tål en smäll i +250 knyck.... Nåja, man lär sig något nytt varje dag....

AndersJ skrev:de skyddar bra men det krävs inget övermänskligt för att konstruera och tillverka.
Vad jag tidigare skrev, är att i Formel 1 krashas det ibland i farter som för oss är ofattbara, med tanke på resultatet.
AndersJ skrev:Nä visst är det så och det som är bra med euro ncap testerna är att de tvingar biltillverkare som förut inte har brytt sig ett dyft om säkerhet att tillverka säkrare bilar. Det skulle säkerligen gå att förbättra säkerheten rejält om man bara ville, det vore nog inte alltför svårt att montera bränsleledningar som inte slits sönder så lätt osv.
Med riktig användning av dagens kompositmaterial kan man uppnå bättre krockegenskaper än med metaller, både vad gäller styvhet/styrka i kupén och energiupptagning i deformationszonerna.
RogerGustavsson skrev:Visst måste de krocktesta F1:orna också? Är det inte så?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster