Kan man vänta sig utsläckningar och annat otrevligt?
Är det någonting att föredra?
Vad är principens för och nackdelar?
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Kan man vänta sig utsläckningar och annat otrevligt?
Är det någonting att föredra?
Jag minns att det ska vara precis som du säger fast 4:e ordn.Kraniet skrev:ska det inte vara 1a ordningens filter egentligen? delningen ska ske under den frekvens då våglängden är lika stor som avståndet mellan basarna.. iaf om jag kommer ihåg rätt..
NNord skrev:A´appolito = sweetspot ?
NNord skrev:Hej D*
Jag menade det som Morello skrev om den vertikala begränsingen i sprinding, det va så jag menade![]()
VERTIKAL-SWEETSPOT ?
NNord skrev:Hej D*
Jag menade det som Morello skrev om den vertikala begränsingen i sprinding, det va så jag menade![]()
VERTIKAL-SWEETSPOT ?
Kraniet skrev:Snell använder väl mycket MTM också? de har väl nåt slags rykte om att ha lite kompetens?
Max_Headroom skrev:Kraniet skrev:Snell använder väl mycket MTM också? de har väl nåt slags rykte om att ha lite kompetens?
Snell hade mer kompetens förr. Nu verar det vara lite, helt korrekt alltså.
Martin skrev:Japp. Elliptiska filter på 60-120dB/oktav, utan större fasskift än normala högtalare.
Nä. Läs hemsidan samt kolla patentet om du är intresserad. www.josephaudio.comMorello skrev:Martin skrev:Japp. Elliptiska filter på 60-120dB/oktav, utan större fasskift än normala högtalare.
120 dB/oktav? Ett system av ordning 20.
Martin skrev:Nä. Läs hemsidan samt kolla patentet om du är intresserad. www.josephaudio.comMorello skrev:Martin skrev:Japp. Elliptiska filter på 60-120dB/oktav, utan större fasskift än normala högtalare.
120 dB/oktav? Ett system av ordning 20.
mer mätningar:
http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... ndex7.html
Tycker det verkar helt klart intressant.
Alltså ett filter som har en branthet på 120dB/oktav behöver ju inte vara ett klassiskt filter av 20:e ordningen, eller hur?
Martin skrev:Ok, jag tror inte att de pratar om den ultimativa flankdämpningen. Den är ju rätt ointressant egentligen.
Som sagt: elliptiska filter kan man göra mycket bra saker med utan att vrida fasen särskillt mycket.
Det tror jag säkert, vet inte riktigt vad det betyder. Har bara läst lite reglerteknik så jag förstår knappt vad en pol är. Men jag tror inte att det har så mycket med elliptiska filter att göra, de har nog ett par poler om man vill, men det är inte det som är intressant.Morello skrev:Martin skrev:Ok, jag tror inte att de pratar om den ultimativa flankdämpningen. Den är ju rätt ointressant egentligen.
Som sagt: elliptiska filter kan man göra mycket bra saker med utan att vrida fasen särskillt mycket.
Alltså, huruvida polerna ligger på en ellips (Tjebysjov) eller på en cirkel (Butterworth) spelar ingen roll avseende ultimativ fasrotation. Varje pol kommer ultimativt att rotera fasen 90 grader.
Ja det är nog detta som är poängen även om jag inte behärskar uttrycken med poler mm. Har inte full förståelse för poler helt enkelt. Vet bara att de filter som jag pratar om kallas elliptiska filter(inte tjebyshev).Man lägger till ett antal nollställen i spärrbandet och får på så sätt en mycket brant flank mellan pass- och spärrband. Antalet poler och nollställen kan vara relativt litet för en given branthet.
Martin skrev:Det tror jag säkert, vet inte riktigt vad det betyder. Har bara läst lite reglerteknik så jag förstår knappt vad en pol är. Men jag tror inte att det har så mycket med elliptiska filter att göra, de har nog ett par poler om man vill, men det är inte det som är intressant.Morello skrev:Martin skrev:Ok, jag tror inte att de pratar om den ultimativa flankdämpningen. Den är ju rätt ointressant egentligen.
Alltså, huruvida polerna ligger på en ellips (Tjebysjov) eller på en cirkel (Butterworth) spelar ingen roll avseende ultimativ fasrotation. Varje pol kommer ultimativt att rotera fasen 90 grader.
Martin skrev:Ja det är nog detta som är poängen även om jag inte behärskar uttrycken med poler mm. Har inte full förståelse för poler helt enkelt. Vet bara att de filter som jag pratar om kallas elliptiska filter(inte tjebyshev).Man lägger till ett antal nollställen i spärrbandet och får på så sätt en mycket brant flank mellan pass- och spärrband. Antalet poler och nollställen kan vara relativt litet för en given branthet.
Det är denna typ av filter jag menar iaf:
http://members.fortunecity.com/jasoncua ... iptic.html
De vrider fasen lite i förhållande till brantheten kring delningen innan den är tillräckligt dämpad (där den spelar roll).
Morello skrev:Nja, elliptiska filter är filter med polerna på en ellips.(till skillnad från cirkulära filter där polernas magnitud/"polfrekvens" är lika)
Blir det så då? Jag tror det blir tvärtom, ungefär som en MTM fast både vertikalt och horisontellt, kanske lite mindre djupa utsläckningar off axis men inte så mycket så att det hjälper.celef skrev:Vad är syftet, att göra offaxis-responsen så ojämn och diffus som möjligt även horisontellt?
haha, din skojjare där, idén är väl det helt motsatta, eller en flerelementskoaxial
Svante skrev:Morello skrev:Nja, elliptiska filter är filter med polerna på en ellips.(till skillnad från cirkulära filter där polernas magnitud/"polfrekvens" är lika)
Nejdu, Morello, nu tror jag du har fel. Om polerna ligger på en cirkel är filtret butterworth. Det saknar nollställen (LP (eller om man vill kan man säga att de ligger i oändligheten)), eller ligger i origo (HP). Om man knölar till cirkeln till en ellips, så får man chebychevfilter. Lägger man dessutom till nollställen på jw-axeln och flyttar polerna på rätt sätt så har man ett elliptiskt filter.
Beräkningen blir knepig, jag har för mig att man måste iterera fram lägena. Filtren kallas elliptiska för att det dyker upp några elliptiska funktioner på vägen, men fråga mig inte hur.
Svante skrev:Morello skrev:
Beräkningen blir knepig, jag har för mig att man måste iterera fram lägena. Filtren kallas elliptiska för att det dyker upp några elliptiska funktioner på vägen, men fråga mig inte hur.
Användare som besöker denna kategori: jannew och 26 gäster