Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:
Menar du att fenomenet uppstår på olika sätt från en och samma skiva i olika högtalare?
Ragnwald skrev:Variabel loudness fanns redan på 60-talet och används av Yamaha än i dag.
phon skrev:Jocke skrev:
Menar du att fenomenet uppstår på olika sätt från en och samma skiva i olika högtalare?
Det uppstår väl med en och samma skiva, spelad i samma högtalare, men vid olika volympådrag som jag läste det.
Skivan spelar nog mindre roll, felet uppstår när det spelas starkt.
phon skrev:Jocke skrev:
Det uppstår väl med en och samma skiva, spelad i samma högtalare, men vid olika volympådrag som jag läste det.
Skivan spelar nog mindre roll, felet uppstår när det spelas starkt.
Jocke skrev:Tänkte kanske att olika högtalare kanske hanterar fenomenet olika bra/dåligt och att det skulle kunna finnas något att lära av det...
MagnusÖstberg skrev:Låter som effektkomprimering, för små talspolar och för hög ineffekt.
Mitt favvoelement är Ino B67, men för att spela riktigt starkt vill jag avlasta det från att bli slaglängd/effektbegränsat av frekvenser under 300Hz i största möjliga mån.
skrutten skrev:... sjunger mer obehagligt när gränsen nås.
Ragnwald skrev:skrutten skrev:... sjunger mer obehagligt när gränsen nås.
Ja men varför ska du upp på gränsen för vad elementet hanterar, över huvud taget?
Du får titta efter andra element, om du ska spela så ohemult starkt.
paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm
Kraniet skrev:paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
är det bara en fråga om distorsion?
det som jag upplever saknas är en definition på vad problemet är/beror på. Men det kanske är så att det kan bero på olika saker förstås, men hur yttrar det sig? yttrar det sig i dist eller på andra sätt? Hur ska det man hör kvantifieras mha mätningar ifall man inte vet vad man ska söka efter?
...
Kraniet skrev:paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
det som jag upplever saknas är en definition på vad problemet är/beror på. Men det kanske är så att det kan bero på olika saker förstås, men hur yttrar det sig? yttrar det sig i dist eller på andra sätt? Hur ska det man hör kvantifieras mha mätningar ifall man inte vet vad man ska söka efter?
Jämnhet är nog också att föredra. Plötsliga förändringar pockar ofta på mer uppmärksamhet än något som "ligger still". Pratar man dist verkar det vara så att en högre, men jämn, dist kan vara att föredra framför en låg som plötsligt ändrar karaktär.
paa skrev:Kraniet skrev:paa skrev:Linkwitz har ju funderat och mätt lite, t.ex på den här sidan:
Jämnhet är nog också att föredra. Plötsliga förändringar pockar ofta på mer uppmärksamhet än något som "ligger still". Pratar man dist verkar det vara så att en högre, men jämn, dist kan vara att föredra framför en låg som plötsligt ändrar karaktär.
Jo men han pumpar ju på ganska hög nivå med det där variabla pulståget. Det skulle ju vara ganska lätt att höra skillnad på olika element med den testsignalen.
Kraniet skrev:en annan fråga är ju vart problemet sitter. är det enbart midbasen som är boven eller sitter det i diskanten eller är det samverkan mellan de två?
Fjonkalicious skrev:Finns det något som hindrar mätningar vid starkare nivåer?
Soundstage presenterar mätningar av avvikelser som sker vid högre ljudvolymer. Vissa högtalare ändrar karaktär tydligt (långt från alla dock) vid volym kring 90+ dB i deras mätningar, t.ex. Guru Pro Audio QM10:Jocke skrev:Det hade ju varit intressant med jämförande normaliserade mätningar vid höga resp låga ljudtryck men jag befarar att det blir mikrofonen man lyssnar på...

Naqref skrev:No probs om man har en tillräckligt bra mikrofon och mäter på rätt sätt.
På AI så mäts alla element på det viset för att ta reda på dess svagheter. Det kan röra sig om nivåer som ligger 10dB över deras specifierade dynamiska effektområde. En del element överlever, andra inte...
LasseA skrev:Soundstage presenterar mätningar av avvikelser som sker vid högre ljudvolymer. Vissa högtalare ändrar karaktär tydligt (långt från alla dock) vid volym kring 90+ dB i deras mätningar, t.ex. Guru Pro Audio QM10:Jocke skrev:Det hade ju varit intressant med jämförande normaliserade mätningar vid höga resp låga ljudtryck men jag befarar att det blir mikrofonen man lyssnar på...
Jocke skrev:Naqref skrev:No probs om man har en tillräckligt bra mikrofon och mäter på rätt sätt.
På AI så mäts alla element på det viset för att ta reda på dess svagheter. Det kan röra sig om nivåer som ligger 10dB över deras specifierade dynamiska effektområde. En del element överlever, andra inte...
Bland de som överlever... vilka slutsatser kan man dra? Finns några generella beteenden eller "beror det på"... ?LasseA skrev:Soundstage presenterar mätningar av avvikelser som sker vid högre ljudvolymer. Vissa högtalare ändrar karaktär tydligt (långt från alla dock) vid volym kring 90+ dB i deras mätningar, t.ex. Guru Pro Audio QM10:Jocke skrev:Det hade ju varit intressant med jämförande normaliserade mätningar vid höga resp låga ljudtryck men jag befarar att det blir mikrofonen man lyssnar på...
Tolkar jag avvikelsen rätt - att bas och diskant inte hänger med riktigt vid pådrag och att mellanregistret accentureras...?
Jocke skrev:Naqref skrev:No probs om man har en tillräckligt bra mikrofon och mäter på rätt sätt.
Bland de som överlever... vilka slutsatser kan man dra? Finns några generella beteenden eller "beror det på"... ?![]()
THD+N @ 90dB, 50Hz - 10kHz (measured @ 2m)

Top curve: frequency response @ 90dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 90dB (50Hz - 10kHz)
THD+N @ 95dB, 50Hz - 10kHz (measured @ 2m)

Top curve: frequency response @ 95dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 95dB (50Hz - 10kHz)
Jocke skrev:skrutten skrev:...
Edit: Det som spökar i bakhuvudet är om jag inte lyckats att tämja konresonansen tillräckligt. På AL170 når jag inte riktigt målet att dämpa (< -30 dB)
Jag vill ju tro att ett resonant beteende inte bara handlar om nivå...
Jocke skrev:skrutten skrev:...
Edit: Det som spökar i bakhuvudet är om jag inte lyckats att tämja konresonansen tillräckligt. På AL170 når jag inte riktigt målet att dämpa (< -30 dB)
Kraniet skrev:jag vet ju bara det jag upplevt med Wavecor-elementet jag har hemma nu och de försök jag gjorde att få till SS 8545.
Kraniet skrev:Uppbrytningarna ger en hel del problem. Och jag märker ju att delar jag lägre, säg runt 1,5kHz så försvinner mycket av problemen. Likaså ger ju olika sugkretsar, för att få bort uppbrytningarna, effekt. Dock tycker jag det kan vara svårt att helt få till det.
Jag har även märkt att problemet verkar mindre med mindre, mer bredbandiga element. Då pratar jag rent allmän skillnad, inte hur de klarar högre ljudnivåer. Men element med rak frekvensgång utan "synliga" uppbrytningar låter inte illa på samma sätt.
Kraniet skrev:På motsvarande sätt låter större element betydligt värre. Dock är det även här beroende på hur de mäter. HDS 8tum låter tex rätt så hyffsat i fullrange jämfört med sls10.
...
skrutten skrev:Jocke skrev:skrutten skrev:...
Både ja och nej - om man långvarigt exiterar resonansen med en signal så byggs den upp mer och mer om den är dåligt dämpad. Men om nivån till att börja med är låg så behöver man aldrig komma upp i nivå så att felet kan detekteras? (Utom på en skiva och hög volym)
Jocke skrev:Kraniet skrev:Uppbrytningarna ger en hel del problem. Och jag märker ju att delar jag lägre, säg runt 1,5kHz så försvinner mycket av problemen. Likaså ger ju olika sugkretsar, för att få bort uppbrytningarna, effekt. Dock tycker jag det kan vara svårt att helt få till det.
Jag har även märkt att problemet verkar mindre med mindre, mer bredbandiga element. Då pratar jag rent allmän skillnad, inte hur de klarar högre ljudnivåer. Men element med rak frekvensgång utan "synliga" uppbrytningar låter inte illa på samma sätt.
Skulle väl innebära att 2x5" i 2,5-konfig skulle ha större förutsättningar att låta bra än 1x7"?

skrutten skrev:Jocke skrev:skrutten skrev:...
Både ja och nej - om man långvarigt exiterar resonansen med en signal så byggs den upp mer och mer om den är dåligt dämpad. Men om nivån till att börja med är låg så behöver man aldrig komma upp i nivå så att felet kan detekteras? (Utom på en skiva och hög volym)
skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)
Jocke skrev:skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)
Tror du lagt så mycket tid på det tidigare filtret att fine-tuning nog handlar om rätt små justeringar av komponenternas värden. Det är en hårfin gräns mellan att få fram det där skira i kvinnors röster och att det börjar låta vasst.
skrutten skrev:Jocke skrev:skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)
Tror du lagt så mycket tid på det tidigare filtret att fine-tuning nog handlar om rätt små justeringar av komponenternas värden. Det är en hårfin gräns mellan att få fram det där skira i kvinnors röster och att det börjar låta vasst.
I två år har jag väl hållit på med dennamest som hyllvärmare. Jag hade tänkt att förpacka den i en basreflexlåda men kan inte finna den avstämning jag vill ha med måttligt stora lådor/långrör. Hade tänkt att testa och lyssna ute i kväll så att man kan kontrollera om eventuella rumsliga problem föreligger.
Kraniet skrev:Men Linkwitz verkar ju klara av större element med kraftig uppbrytning i sin Orion. Men det har ju en "ren" uppbrytning. Sen delar han ju elektroniskt och rätt så lågt (1500Hz). Nu har jag inte hört högtalarna så jag vet inte om de har de problem som tråden avser behandla.

paa skrev:
Det här är nya elementet SEAS H1480 L16RN-SL, som han använder i Pluto:
skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)
Kraniet skrev:paa skrev:
Det här är nya elementet SEAS H1480 L16RN-SL, som han använder i Pluto:
http://www.seas.no/images/stories/prest ... 6RN-SL.jpg
Ja och ett tydligt exempel på att mindre element inte nödvändigtvis har mindre problem med uppbrytning. Men nu använder Linkwitz det bara upp till 1000Hz (elektroniskt LR4) också.
Kraniet skrev:skrutten skrev:Jag lyssnade i morse på det nya filtret och det gillas inte, det gamla var bättre (ur välljuds maximerings synpunkt åtminstone). Men experimentet blev lyckat ur den synpunkten att man kan höra hur olika små skillnader i frekvensgång yttrar sig - det blev en helt annan högtalare - framför allt infann sig ngt lådljud och lite av närvaron försvann (obs! mono lyssning)
intressant att höra. men hur fungerar det med just det att det ändras karaktär när du spelar starkt?
verkar konstigt att du skulle få lådljud helt plötsligt? dessa måste ju finnas hela tiden?
Kan det vara att det detaljerade ljudet är vad som orsakar problem på högre ljudnivåer? Denna känsla av detaljer kanske är någon slags "positiv distorsion" och i "objektiv" mening felaktigt? Jag spekulerar bara förstås, men i vilket fall..
En annan intressant fråga är hur nära de två frekvensgångarna är? Det är ju det kruxiga i att ändra delningsfrekvens att totalkurvan ändras. Lyssnade du på midbas med diskant eller enbart midbas?
skrutten skrev:Efter att ha justerat ingreppet i "BBC-dippen" så är jag mer nöjd - tror nog att jag aldrig kunnat spela så högt som nu med bibehållen kvalitet.
Edit: 100dBA uppmätt i lyssnings position
chrisss skrev:skrutten skrev:Efter att ha justerat ingreppet i "BBC-dippen" så är jag mer nöjd - tror nog att jag aldrig kunnat spela så högt som nu med bibehållen kvalitet.
Edit: 100dBA uppmätt i lyssnings position
Hur mycket ändrade du?
Kan du posta före/efter-graf?
Min erfarenhet är att så lite som 0,3 dB gör stor skillnad i området 2-5 kHz.
Det är inte bara förnimbart. Det hörs tydligt.
Hade jag själv inte upplevt det hade jag varit mycket skeptisk om någon försökt få mig att tro på det.
Så liten var min sista ändring på mina högtalare. Den ändringen slipade
av det sista lilla jag ibland stört mig på senaste 5 månaderna.
Den natten spelade jag musik till 06:30 på morgonen.
Nu är jag helt nöjd![]()
En annan aha-upplevelse är att när klangen (tonkurvan) låter "rätt"
så faller stereopresentationen på plats. Framför allt djupet i ljudbilden.
brumel skrev:De element jag brukar intressera mig för har framförallt låg massa (för ett mellanregister kring 8 gram men gärna lägre) och låg 3:e tons dist. Det gör att alla element över 15 cm får det tufft.
Vad gäller konmaterial föredrar jag papper.
Fostex brukar köra med bananpapper.
Låg 3:tonsdist åstadkoms bla genom underhängd talspole.
En misstanke jag har är att dammkåpan bör ersättas av en fasplugg eller liknande plupp för att undvika kompression under dammkåpan.
Jag har byggt med Tangband 1916 och den har en kylfläns formad som en fasplugg.
Sen har jag byggt en 2-vägare med HDS 6,5 (runda med fasplugg). Den har också omvittnat låg dist kring just det känsliga området.
Jag tror i likhet med Kraniet att det som låter illa vid stort volympåslag är uddatonsdist som uppstår nära konens mitt.
Ja, som härjar dessutom, vilket är spännande. Måste också försöka komma förbi dig, det brukar bli rätt sent när jag kommer upp dit jag ska, bara. Får planeras in ordentligt nästa gång tror jag.skrutten skrev:Man måste lyssna på mina hel metall skapelser för att förstå hur dom låter egentligen. Har du/eller ngn annan vägarna förbi Lövånger så är det bara att titta inJag bor rättså nära Bjuröklubb där det finns blåvalar
bomellberg skrev:När kommer det digitala filter som ändrar filterkaraktär beroende på volymkontrollens läge?
Det vore ju coolt om filtret kunde lagra kurvor var typ 10 dB och interpolera däremellan.
skrutten skrev:En tempsensor i talspolen...? fast det passar välan bäst i en bashögtalare¨
Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??
Jag har gett upp - inte simulerat och lyssnat på nya element eller så sedan i höstas (förutom SS D2608 och det är en diskant).
skrutten skrev:Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??
Jag har gett upp - inte simulerat och lyssnat på nya element eller så sedan i höstas (förutom SS D2608 och det är en diskant).
Eri skrev:skrutten skrev:Har nån hittat en bra mellanregisterkona under tiden som gått??
Scan Speak:s lilla Discovery 10F som jag använder i min lilla trevägare tycker jag fler borde testa. Jag är själv mycket nöjd denna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster