Förstärkaren är en Audio Innovation 800 Mk II (ganska hopplös konstruktion enligt vissa *s*)

Moderator: Redaktörer

Ragnwald skrev:800 mk1 är ett bättre steg, bla står rören lite väl tätt på mk2.
Troligtvis är det dax att byta småtrioderna, prova med det.
Kolla visuellt alla lytar också, att de inte ser svullna ut.
Efter det är det bara att lossa komponet för komponent och felsöka.
jansch skrev:Börja med att kortsluta ingångarna.
Du har väl RCA phono pluggar på ingången. Enklast/bäst är att ta lösa RCA kontakter och helt enkelt lägga en "lödklutt" mellan mittstiftet och skärmkanten.
Slå på förstärkaren - NU vet du om det är förstärkaren ELLER nåt som matar förstärkaren som är problemet......
jansch skrev:Hifikg - NEJ FÖR TUSAN!!!!
Att kortsluta INGÅNGARNA är HELT OFARLIGT och används ofta på t.ex professionell apparatur - så for en INGÅNG inte används kortsluts den för att undvika onödigt brum etc.
Om nåt går sönder pga av det i DIN förstärkare lovar jag att betala/fixa reparationen.
Jag VET att många som inte är fullt insatta tycker det låter konstigt, men det är ett helt korrekt sätt att felsöka..
Kan nån annan verifiera så Hifikg vågar göra så?
jansch skrev:Komplettering:
Har du en MIKROFONINGÅNG MED FANTOMMATNING (48volts matning) ska man inte göra så. Men det är en helt annan grej...
jansch skrev:Hittade schemat för 800MK1 och 800MK3, inte 800MK2. Du har 2 st "linjeingångar" (vänster/höger) dvs det är ett traditionellt slutsteg. Vet inte vad du har för förförstärkare men det spelar ingen roll.
Linjeingångarna, har visserligen inte någon kondensator på ingången men efter första steget sitter en kondensator som gör att steget inte kommer att "slå bakut" om du kortsluter ingången.
hifikg skrev:Smårören är, enligt uppgift, nya sedan i somras. Lytarna nämnde förra ägaren tror jag, de i nätdelen, om jag minns rätt.
Kaha skrev:Prova att byt rören plats på rören på vänster och höger sida, och se om problemet "byter sida".
hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.
Har du testat att lägga bindel på försteget för att kolla vår hypotes? Inte för att det är så förbaskat viktigt, men det är alltid intressant att hitta orsaker till tokerierna!
hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.
Har du testat att lägga bindel på försteget för att kolla vår hypotes? Inte för att det är så förbaskat viktigt, men det är alltid intressant att hitta orsaker till tokerierna!
Jag lade en handduk över hela försteget, men ändå lyckas slutsteget påverka det. Det märkliga var att även fjärrkontrollen fungerar rakt genom handduken. Behövs det bly?
hifikg skrev:... Mitt exemplar är dock en smula modifierat redan, såtillvida att det har försetts med en viss motkoppling (eventuellt lite för mycket enligt Erik).
PerStromgren skrev:Flint, härligt att se dig här igen, så att det blir litet oordning i vissa grytor och ordning i andra!
Flint skrev:hifikg skrev:... Mitt exemplar är dock en smula modifierat redan, såtillvida att det har försetts med en viss motkoppling (eventuellt lite för mycket enligt Erik).
Har du lust att lägga ut det moddade schemat här i tråden eller maila det till mig så ska jag simulera kopplingen. Har roat mig med att koppla upp Mk1 och Mk2 och rotat runt lite så din moddade version är nog ganska enkel att få till iom att grundjobbet redan är gjort. Men säg ifrån om du vill att bara EA ska ta "lägga sig i" ditt trasslande steg. Det respekterar jag förstås. Jag är mest nyfiken eftersom problemet är skumt.
Flint skrev:hifikg
Hur är det med ingångsrörets (V1a/V1b) katodmotstånd? Det står 2x2.2k/katod men är bara ritat som ett motstånd. Hur är det i verkligheten? Ett eller flera motstånd och om det är flera, hur är dom då kopplade, serie eller parallell? Bäst stämmer spänningarna på anoderna med bara ett motstånd på 2.2k per katod. Arbetspunkterna hamnar bäst då.
hifikg skrev:Flint skrev:hifikg
Hur är det med ingångsrörets (V1a/V1b) katodmotstånd? Det står 2x2.2k/katod men är bara ritat som ett motstånd. Hur är det i verkligheten? Ett eller flera motstånd och om det är flera, hur är dom då kopplade, serie eller parallell? Bäst stämmer spänningarna på anoderna med bara ett motstånd på 2.2k per katod. Arbetspunkterna hamnar bäst då.
Sånt där får du inte fråga mig om, ha ha, jag ska föra frågon om dämpningen vidare till förra ägaren, men hur vet jag katodmotstånden? Rören har det inte fifflats med utan det är originalkopplat. Pentodkoppling utan motkoppling (före mod) något som är rätt hopplöst enligt Perkka, men vafan, när det låter så låter det inte illa. Brummet vore skönt att slippa och likaså "strålningseffekten" eller vad det är som får mitt försteg att gå bananas.
Jag testade att ha rörslutsteget på utan att vara anslutet och då verkar det inte påverka försteget. Kanske kan vara en ledtråd till något.
Flint skrev:hifikg skrev:Flint skrev:hifikg
Sånt där får du inte fråga mig om, ha ha, jag ska föra frågon om dämpningen vidare till förra ägaren, men hur vet jag katodmotstånden? Rören har det inte fifflats med utan det är originalkopplat. Pentodkoppling utan motkoppling (före mod) något som är rätt hopplöst enligt Perkka, men vafan, när det låter så låter det inte illa. Brummet vore skönt att slippa och likaså "strålningseffekten" eller vad det är som får mitt försteg att gå bananas.
Jag testade att ha rörslutsteget på utan att vara anslutet och då verkar det inte påverka försteget. Kanske kan vara en ledtråd till något.
Ledtråd, ja troligen, tyder på lastkänslig funktion. Det är mycket stor risk att steget självsvänger. Brum och annat tok kan mycket väl komma från den sjävsvängningen. Kritiken mot pentodkopplade slutrör och så här mycket motkoppling är definitivt befogad. Det har nämts tidigare i tråden om jag minns rätt att triodkoppla slutrören och ev. helt slopa den globala motkopplingen. Det är en bra idé som jag har simulerat och den kopplingen uppför sig alla tiders. I den versionen lämnar steget runt 15W ut (?) och det är upp till dig om du tycker att det räcker eller inte. Om du vill spela starkare har du ju mer dunderprylar att ta till (DNA 802 eller vad det steget heter) och när du vill finlira max HiFi-kvalitet så kör du rörsteget. Så ser jag det.
hifikg skrev:Från början var förstärkaren inte alls motkopplad, det ledde enligt förra ägaren till att volymen gick från en viskning till ett avgrundsvrål bara man snuddade volymkontrollen. Därför implementerade han motkopplingen. Erik tyckte det såg ut att vara tilltaget i överkant. Hur svårt är det att återställa slutsteget? Kan det häva självsvängningen, om det är en sådan det handlar om?
PerStromgren skrev:Finns det inte enklare sätt att sänka stegets förstärkning än genom hårdare motkoppling? Vad är det för fel på gammal hederlig spänningsdelning på lämpligt ställe i kretsen?
(Säger han, vars nästan enda kontakt med rörförstärkare är att demontera gamla radioapparater på 60-talet...)
hifikg skrev:Tack alla som engagerar sigVerkar finnas många som vurmar för gamla rörkonstruktioner. Vad säger ni om en sån här för att dämpa ner apparaten om den är för "högljudd"?
http://www.svalander.se/shoppen/kompone ... ajustering
Naturligtvis efter att plocka bort motkopplingen.
Flint skrev:Det kanske låter som om jag är väldigt tumregelstyrd och fyrkantig här men jag tycker att man bör lösa saker på optimalt bästa sätt och inte fuska. Man trimmar inte en bilmotor till 600Hp och sen bromsar på kardanen så att bilen uppför som man förväntar sig av en vanlig standard personbil.

Flint skrev:Vi river motkopplingen.
Ta bort (löd loss) komponenterna motståndet på 2.2k och kondingen C på 220p(?) som sitter parallellt med det motståndet men låt 100ohm till jord vara kvar sålänge. Då blir steget i princip som i original. Nu borde självsvängningen sluta om min tes stämmer.
OBS att du gör alla ingrepp här på eget ansvar. Jag tar inget ansvar för ev. misstag, missuppfattningar och tillfälligheter som jag inte kan styra över. Bäst vore om du lät EA ta hand om steget och göra en rejäl ombyggnation. Jag skulle ha erbjudit mig att göra det om det vore för tio år sedan men jag har i princip slutat meka rör.

Flint skrev:Bra, då är vi överens.
Om nu steget har självsvängt under längre tid kan både smårören och slutrören ha fått stryk så du kan alltså ha fått följdfel. Det är alltså inte att ge sig fan på att problemen är borta bara för att självsvängningen har slutat.
Bilden från kortets undersida förvirrar. Är det där en del av modden?
hifikg skrev:Flint skrev:Bra, då är vi överens.
Om nu steget har självsvängt under längre tid kan både smårören och slutrören ha fått stryk så du kan alltså ha fått följdfel. Det är alltså inte att ge sig fan på att problemen är borta bara för att självsvängningen har slutat.
Bilden från kortets undersida förvirrar. Är det där en del av modden?
Jag vet inte, den blå och svarta sladden försvinner ju ner under någonstans och bilden visar undersidan. Undersidan kanske är orörd? Men var tar de kablarna vägen då?

Flint skrev:Hur som helst, om du löder bort motståndet på 2.2k och den lilla kondingen parallellt med det motståndet i motkopplingsslingan (högst upp på bilden med det moddade schemat) och det på båda kanalerna så ska motkopplingen vara borta.
hifikg skrev:Flint skrev:Hur som helst, om du löder bort motståndet på 2.2k och den lilla kondingen parallellt med det motståndet i motkopplingsslingan (högst upp på bilden med det moddade schemat) och det på båda kanalerna så ska motkopplingen vara borta.
Syns de på mina bilder? motstånden antar jag är de som syns i framkant. Var finns kondingarna?
Kablarna löder jag bort. Ska motstånden försvinna också? Ska det vara tomt där? Det är ju fler saker som hänger ihop med motstånden. Vad gör jag med dem?
Edit: De runda prylarna kanske är kondingarna?
Flint skrev:hifikg skrev:Flint skrev:Hur som helst, om du löder bort motståndet på 2.2k och den lilla kondingen parallellt med det motståndet i motkopplingsslingan (högst upp på bilden med det moddade schemat) och det på båda kanalerna så ska motkopplingen vara borta.
Syns de på mina bilder? motstånden antar jag är de som syns i framkant. Var finns kondingarna?
Kablarna löder jag bort. Ska motstånden försvinna också? Ska det vara tomt där? Det är ju fler saker som hänger ihop med motstånden. Vad gör jag med dem?
Edit: De runda prylarna kanske är kondingarna?
Låt resten vara som det är på bilden men dra i dom avklippta trådarna och se vart dom leder. Dom ska leda till motstånden på 2.2k som är parallellkopplade med 220pF. Leta på dom!!!
Flint skrev:I värsta fall får du svänga förbi med steget så kör jag lite gammaldags ohederlig healing och voogoo på det. Vi är ju grannkommungrannar. Du får bjuda på några rör istället för visst var det väl du som hade ärvt din svärfars rörförråd? Jag kan behöva några gamla EL34 eller 6L6:or till gitarrstärkeriet.
Flint skrev:hifikg skrev:Ah, vilken av grannkommunerna härjar du i?
15km mot Norge till.
Flint skrev:Vi är ett tolerant folk som gillar utlänningar.
hifikg skrev:yckte inte det lät så tokigt, fram till jag fick min 208-a reparerad, då hörde jag vad jag missat innan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster