Förstärkaren är en Audio Innovation 800 Mk II (ganska hopplös konstruktion enligt vissa *s*)

Moderator: Redaktörer

Ragnwald skrev:800 mk1 är ett bättre steg, bla står rören lite väl tätt på mk2.
Troligtvis är det dax att byta småtrioderna, prova med det.
Kolla visuellt alla lytar också, att de inte ser svullna ut.
Efter det är det bara att lossa komponet för komponent och felsöka.
jansch skrev:Börja med att kortsluta ingångarna.
Du har väl RCA phono pluggar på ingången. Enklast/bäst är att ta lösa RCA kontakter och helt enkelt lägga en "lödklutt" mellan mittstiftet och skärmkanten.
Slå på förstärkaren - NU vet du om det är förstärkaren ELLER nåt som matar förstärkaren som är problemet......
jansch skrev:Hifikg - NEJ FÖR TUSAN!!!!
Att kortsluta INGÅNGARNA är HELT OFARLIGT och används ofta på t.ex professionell apparatur - så for en INGÅNG inte används kortsluts den för att undvika onödigt brum etc.
Om nåt går sönder pga av det i DIN förstärkare lovar jag att betala/fixa reparationen.
Jag VET att många som inte är fullt insatta tycker det låter konstigt, men det är ett helt korrekt sätt att felsöka..
Kan nån annan verifiera så Hifikg vågar göra så?
jansch skrev:Komplettering:
Har du en MIKROFONINGÅNG MED FANTOMMATNING (48volts matning) ska man inte göra så. Men det är en helt annan grej...
jansch skrev:Hittade schemat för 800MK1 och 800MK3, inte 800MK2. Du har 2 st "linjeingångar" (vänster/höger) dvs det är ett traditionellt slutsteg. Vet inte vad du har för förförstärkare men det spelar ingen roll.
Linjeingångarna, har visserligen inte någon kondensator på ingången men efter första steget sitter en kondensator som gör att steget inte kommer att "slå bakut" om du kortsluter ingången.
hifikg skrev:Smårören är, enligt uppgift, nya sedan i somras. Lytarna nämnde förra ägaren tror jag, de i nätdelen, om jag minns rätt.
Kaha skrev:Prova att byt rören plats på rören på vänster och höger sida, och se om problemet "byter sida".
hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.
PerStromgren skrev:hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.
Har du testat att lägga bindel på försteget för att kolla vår hypotes? Inte för att det är så förbaskat viktigt, men det är alltid intressant att hitta orsaker till tokerierna!
hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:Återställde allting, och passade på att ställa försteget lite längre från rörhäcken för att minska risken för spökerier, men icke! Det spökade mer än någonsin.
Har du testat att lägga bindel på försteget för att kolla vår hypotes? Inte för att det är så förbaskat viktigt, men det är alltid intressant att hitta orsaker till tokerierna!
Jag lade en handduk över hela försteget, men ändå lyckas slutsteget påverka det. Det märkliga var att även fjärrkontrollen fungerar rakt genom handduken. Behövs det bly?
hifikg skrev:... Mitt exemplar är dock en smula modifierat redan, såtillvida att det har försetts med en viss motkoppling (eventuellt lite för mycket enligt Erik).
PerStromgren skrev:Flint, härligt att se dig här igen, så att det blir litet oordning i vissa grytor och ordning i andra!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster