resp
och vad är detta?

Moderator: Redaktörer

flathead skrev:Tjuvkikar man lite i chemat på rörsteget som det kommer ur får man en hint om värdet på precisionsmotståndet![]()
Kolla TS andra tråd !
Moderna motstånd gillar inte höga spänningar så ofta får man gå upp på 1watts motstånd för att dom ska klara spänningen.
hifikg skrev:flathead skrev:Tjuvkikar man lite i chemat på rörsteget som det kommer ur får man en hint om värdet på precisionsmotståndet![]()
Kolla TS andra tråd !
Moderna motstånd gillar inte höga spänningar så ofta får man gå upp på 1watts motstånd för att dom ska klara spänningen.
Du e inte dum du. Jag ska byta det fyrringade mot ett femringat tänkte jag. Det ser snyggare ut. Och så ett par nya såna där blå saker, de gamla är lite dammiga. Tar med mig bilderna till ICA eller nån annan butik så jag får rätt.
Morello skrev:En stor varning för många svar i tråden som är direkt vilseledande och hör bäst hemma i Sverkers soptunna
1. Varför byter du mostånd?
flathead skrev:Morello skrev:En stor varning för många svar i tråden som är direkt vilseledande och hör bäst hemma i Sverkers soptunna
Ja det är ju att ta bort motkoppling tråden gäller så då är det ju fel redan i starten enligt vissa
hifikg skrev:Tackar, hoppas jag hittar den ramsan när jag behöver den härnäst. Lödtenn är varmt... attans aj... och släpper man lödkolven rakt ner på kinamattan (som man väl alltid ska ha som underlag vid lödning) får den brännmärken...
carpelux skrev:Yes, en elektrolyt, högvolts denna gång. 400V är inte att leka med, passa dig så att de gamla inte är uppladdade när du börjar bytet.
hifikg skrev:Fick tag i motsvarande från ELFA, av fabrikat RIFA, får hem dem imorgon eller övermorgon. Hoppas de fungerar, jag skickade bilden till handlar´n o det var vad han kom upp med...
Triggerhappy skrev:Rated Cap Case ESR mW at 20°C Impedance mW Ripple current A at 85°C Type number
voltage μF Size 100Hz 10KHz at 20 °C,10 KHz 100 Hz 10 KHz (Excluding style ref)
220 35x75 896 543 550 1.9 2.6 ALS2--221DD400
Ähh, här är länken: http://www.datasheetarchive.com/BHC%20A ... sheet.html
hifikg skrev:Dagens nya komponent, vad är detta? Gissar på en stor elektrolyt. Det finns
två sådana i förstärkaren. Nu ska de bytas och hjälper inte det kommer någon snart att göra ett fint fynd i ett soprum *s*
flathead skrev:Enklast är väl komponent provare med ESR-mätfunktion.
Ett oscilloskop gör jobbet det med med lite kringuttrustning.
Att bara kapacitansmäta säger inte mycket om kondensatorns kondition.
Dom där lytarna lär kosta ett par kronor så kanske dags att satsa pengarna på att låta nån felsöka......inte lika lärorikt dock.
hifikg skrev:flathead skrev:Enklast är väl komponent provare med ESR-mätfunktion.
Dom där lytarna lär kosta ett par kronor så kanske dags att satsa pengarna på att låta nån felsöka......inte lika lärorikt dock.
De kostade en femhundring, så jag slog till...
flathead skrev:hifikg skrev:flathead skrev:Enklast är väl komponent provare med ESR-mätfunktion.
Gör det susen är det bara att spela vidare![]()
Annars hade den femhundringen nog betalat för felsökning hos nån glad rör älskare.....
Men som tidigare sagt det är ju inte lika lärorikt......nästa steg nu när du börjat rota i grejorna blir att bygga från grunden !
hifikg skrev:flathead skrev:hifikg skrev:flathead skrev:Enklast är väl komponent provare med ESR-mätfunktion.
Gör det susen är det bara att spela vidare![]()
Annars hade den femhundringen nog betalat för felsökning hos nån glad rör älskare.....
Men som tidigare sagt det är ju inte lika lärorikt......nästa steg nu när du börjat rota i grejorna blir att bygga från grunden !
Gäller bara att hitta glada rörälskare *s* och sen kanske jag hade fått köpa nya ändå. Annars kan jag ha de här för framtida byggprojekt, för visst ska jag börja bygga själv... mooooaaahahahaha, hur svårt kan det vara!? Ett par rör, några kablar, lite randiga prylar och några enfärgade...
hifikg skrev:Jorå, jag skiftade rören och bruset och brummet bytte inte plats. Efterdrog skruvarna på elektrolyterna, tänkte att det kanske var dålig kontakt någonstans och då blev det tyst. Knäpptyst.
Dags för en ny
fast jag förstår inte vad som orsakat en ev kortis.
Nattlorden skrev:Elektronikramsan:
Svart troll är noll.
En brun björn.
Två röda läppar.
Tre orange apelsiner.
Ett gult hus har fyra hörn.
Fem gröna fingrar.
Blåssextett.
Violett har sju bokstäver.
Grå råtta rimmar på åtta.
Vita katter har nio liv.
hifikg skrev:Säkringen (3,15A ) bytt och rören glöder. Båda kanalerna spelar. Vänster med ett svagt brum. Det är inte värre än att jag skulle kunna leva med det. Värre är det brusande vattenfallet i höger kanal. Vilken komponent står för brus?
flathead skrev:hifikg skrev:Säkringen (3,15A ��) bytt och rören glöder. Båda kanalerna spelar. Vänster med ett svagt brum. Det är inte värre än att jag skulle kunna leva med det. Värre är det brusande vattenfallet i höger kanal. Vilken komponent står för brus?
Inte så att en komponenttyp står för brus.....
Kanske läget att mäta lite spänningar och se om nåt motstånd gett upp.
aisopos skrev:En stor fördel med att det kom stereo är att man då kan mäta på
samma punkter på vä resp höger kanal i samma apparat och därmed
ibland ringa in var problemet ligger.
hifikg skrev:
Mmm, det är sant. Kan ju mäta lite här o där o se om jag ser någon uppenbar skillnad. Gissar att komponenterna är placerade logiskt och symmetriskt.
Harryup skrev:hifikg skrev:
Mmm, det är sant. Kan ju mäta lite här o där o se om jag ser någon uppenbar skillnad. Gissar att komponenterna är placerade logiskt och symmetriskt.
DU behöver inte gissa. Bara att blindtesta. Ha ena handen på ryggen så skall det nog gå fint.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster