Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Inläggav zartok » 2013-03-19 22:35

Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel krävs för detektion.

Frågor, funderingar, tankar, förslag ect är varmt välkomna! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-19 22:38

Ingen four-kants-wave? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-19 22:39

Kan du definiera vad ni menar med dac

Toslink/coax IN Analog UT

Ungefär så, inge usb etc?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-19 22:43

Ja, absolut.
Vi tänkte köra optisk in och analog ut. optisk har jag för mig ska vara bättre än coax (ingen aning om det stämmer).
Vi ska köra allt från en cd från electrokompaniet. troligtvis ranger master igen på högtalarfronten.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-19 22:54

Om Toslink är bättre eller sämre än coax beror nog mest på vad man satt för krut på de olika ingångarna. Har sett produkter där man valt coax på den lite mer påkostade ingången etc. SPDIF som SPDIF annars...samma digitala signal i överföringslänken. Omvandlingen mellan coax och optiskt är "dum" så att säga, passiv.

Men toslink är framför allt trevligt när man ska snabbt byta vilken dac som ska få signalen i testet.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2013-03-19 23:38

Poängen med optiskt är att skilja burkarna galvaniskt. Men om allt är bra så skall det inte spela någon roll. Det finns också apparter med trafo på coax ingången och jag blir inte förvånad om det finns sådana med en optisk relä-maick så man får galvanisk isolation ändå. På dyrare apparter alltså. Jag kan inte minnas att jag sett det men blir alltså inte förvånad om det finns. Det finns så mycket inom HiFi nu förtiden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-03-19 23:39

Y-split på coax annars och bara växla med ingångsväljaren på försteget?

Eller varför inte http://www.inday.com/vda-1/vda1.htm om ni ska ha fler DACar?

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-20 01:10

Jag kan ev tänka mig att haka på om tid finns. Hör av dig när datum är bestämt :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-20 09:47

det blir troligtvis en manuell omkoppling om vi kör optisk, som någon skrev så är det en väldigt lätt utgång att ha och göra med, den är smidig och det går snabbt att koppla om. jag skulle inte tro att det är någon märkbar skillnad på de två, och även om det är det så mäts ju båda daccarna med samma utgång :)

vi ska diskutera vilka daccar som ska användas lite längre fram, men det blir som sagt troligt att vi tar rå-budget mot hyfsad. vi hade en chord dac på demo här uppe i samband med jubeleumet, men tyvärr så har den farit. annars så hade den gärna fått vara referensdaccen med ett pris på... ja, över 150.000 kr kostade den. dock så känner ägaren inte att han vill ha inne en sån dac. troligtvis för att det är en stor summa att ligga ute med i samband med att det inte är realistiskt att tänka att någon kommer att köpa den :)

fler tankar, synpunkter eller intresseanmälningar tas emot!

jonas: jag drar iväg ett pm till dig här eller på mhb när vi planerat klart. du sitter inte på en extremt billig eller en dyr dac btw? jag har en fiio e7, men jag minns inte om den kan användas som dac. om den kan det så kan det bli vår billiga dac :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-20 14:37

Nope, tyvärr. Men jag kan kolla runt lite!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-20 14:50

Billig hemmabioreciever med pre-out i stereoläge kanske?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 17:59

Var bor du någonstans?
Om du bor nära Blekinge, och Lördagen i fråga passar, kan jag bidra med en Beresford TC-7510. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-03-20 18:08

Umeå :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 18:39

JonasW skrev:Umeå :)

Nja...allt är ju relativt, men Umeå är lite långt att köra :D .

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-20 19:18

nadifierad skrev:

Sovplats finns det alltid...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2013-03-20 19:39

tvett skrev:
nadifierad skrev:

Sovplats finns det alltid...

Tack! Jag får sova på saken :) . Fast även om det hade varit kul, så blir det för lång att resa.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-21 00:16

Hahaha, ja, en 160 (?) mil enkel väg är väl att ta i för ett litet blindtest *asg*

Jag ska smida planer med mats så småningom, så det lär dyka upp ett datum på ett tag. det kommer gå snabbare än kabeltestet :)
Ett möjligt datum är om tre veckor på lördag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-21 08:38

Kul! Jag tror ni är ganska chanslösa att skilja dem åt om ni inte är inlyssnade på setupen, och det ni spelar. Ni har inga referenser.
Gäller även förra testet!
Testets resultat är alltså inte överföringsbart till den enskilde lyssnarens situation vid lyssning i en känd setup, med väl inlyssnade spår.

Resultatet gäller enbart för de givna förutsättningarna, och kan återigen tolkas på två sätt om ni inte lyckas detektera skillnad.
Det kanske inte är någon skillnad, eller så är vi inte kapabla att höra dem för skillnaderna är så små att vår radar för att detektera dem inte är tillräckligt högupplöst.

Ha så skoj! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-21 10:02

vi kommer att lyssna på båda först för att se om vi hör skillnad när vi ser dom. här tror faktiskt både jag och mats på LYD att vi kommer att få skillnad.

... och får vi inte skillnad så är det på grund av för liten prisskillnad på daccarna *asg*

nej, men skämt åsido, vi har tidigare gjort ett ovetenskapligt test på daccar, där vi lyckades pricka in 4/6, 4/6 och 6/6, så det KAN hända att det är skillnad på daccar. om man då tar en superbillig jäkel mot en hyfsat prissatt så borde det i så fall kunna avslöja något. i teorin. om teorin stämmer. om testet vi gjorde ovan ska vi dock säga att vi körde två hyfsade daccar. samt att han som fick 6/6 medgav att han nog chansade endel.

jag tror iaf att det är större chans att det är skillnad på daccar än kablar. sen så ska detta absolut inte påverka mig, utan vi kör som vi gjorde tidigare. vi lyssnar och ser om det är någon skillnad, och är det inte det så är det inte det under de förutsättningar som vi radat upp. men kul ska det som vanligt bli :) och denna gång, helt statistiskt korrekt för en psykologisk och sociologisk studie! :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2013-03-21 12:58

zartok skrev:vi kommer att lyssna på båda först för att se om vi hör skillnad när vi ser dom. här tror faktiskt både jag och mats på LYD att vi kommer att få skillnad.

... och får vi inte skillnad så är det på grund av för liten prisskillnad på daccarna *asg*

nej, men skämt åsido, vi har tidigare gjort ett ovetenskapligt test på daccar, där vi lyckades pricka in 4/6, 4/6 och 6/6, så det KAN hända att det är skillnad på daccar. om man då tar en superbillig jäkel mot en hyfsat prissatt så borde det i så fall kunna avslöja något. i teorin. om teorin stämmer. om testet vi gjorde ovan ska vi dock säga att vi körde två hyfsade daccar. samt att han som fick 6/6 medgav att han nog chansade endel.

jag tror iaf att det är större chans att det är skillnad på daccar än kablar. sen så ska detta absolut inte påverka mig, utan vi kör som vi gjorde tidigare. vi lyssnar och ser om det är någon skillnad, och är det inte det så är det inte det under de förutsättningar som vi radat upp. men kul ska det som vanligt bli :) och denna gång, helt statistiskt korrekt för en psykologisk och sociologisk studie! :)

Superkul initiativ! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-21 13:03

Ja, verkligen kul initiativ. Jag tror också att ni kommer att höra skillnader. Frågan är om ni kan enas om vad som är "bäst" när det gäller DAC'ar av hygglig kvalisort.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-21 19:44

Våra rättningskriterier kommer gå åt båda hållen som vid kablarna. det är ok att sätta 14/16 eller 2/16, båda fallen visar ju skillnad. då tar man även bort risken att man har fel pga att man rankar den dyra som billig då den låter sämre ect.

Kom gärna med förslag, och ni som befinner er i Umeå är varmt välkomna :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-21 21:45

Den här Bric- dacen ska ju ta lite platt och krympt jfrt med bättre. Kul om ni testade den!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-22 12:04

zartok skrev:Våra rättningskriterier kommer gå åt båda hållen som vid kablarna. det är ok att sätta 14/16 eller 2/16, båda fallen visar ju skillnad. då tar man även bort risken att man har fel pga att man rankar den dyra som billig då den låter sämre ect.

Kom gärna med förslag, och ni som befinner er i Umeå är varmt välkomna :D

Jag kanske kan låna ut min argon dac med dubbelreglerad linjär nätdel via separata lådor. Den kostar bara 995:- på hifiklubben , nätagregatet på 24 volt på conrad.se kostade mig 400:- spänn plus en regulator lm317 med kort för 70:- spänn.... Det låter bättre än den medföljande switchade historien.

Kan väl betecknas som billigt ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-22 12:05

sprudel skrev:Den här Bric- dacen ska ju ta lite platt och krympt jfrt med bättre. Kul om ni testade den!
kan vara placebo också. :wink:

Jag har en massa bilder på insidan av argon- dacen, men fixar inte att lägga upp dem här.

Om någon vill, kan jag maila bilderna och få hjälp att lägga ut dem här och då får ni se den interna uppbyggnaden. Argon dacen är betydligt mera påkostad med mycket dyrare komponenter internt än Brik. Bla wolfson 8740 dac- chip, receiver DIR9001 från burrbrown samt 4562 som utgångschip, allting ytmonterat med separata regulatorer till varje del, samt relä istället för transistorer på utgången.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-22 16:34

Richard skrev:
sprudel skrev:Den här Bric- dacen ska ju ta lite platt och krympt jfrt med bättre. Kul om ni testade den!
kan vara placebo också. :wink:

Om man spelar studioproducerad musik utan äkta naturlig perspektivinformation kan det vara svårt att identifiera Brik DAC'en i blindtest, men väljer man inspelningar med naturlig akustik som lyssnarna är välbekanta med brukar det vara lätt. Brik'en låter nästan som mono, men det har en del äldre Linnprylar som jag provlyssnat också gjort, fast Akurate DS är ok, om än ganska dyr.

Jag har dock råkat ut för att lyssnare som jag trodde hade bättre uppfattningsförmåga inte har märkt om jag spelat upp något i ren mono.
De skulle nog kunna sitta nöjda med en Brik, men vågar troligen inte erkänna det.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-22 16:41

Lennart, du har pm !

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 10:21

Richard: ja, det är absolut ett bra alternativ, man tackar så hemskt mycket :) du får gärna vara hedersgäst på blindtestet också :)

lennart: nu ska vi inte gå händelserna i förväg. kom ihåg den vetenskapliga tesen som vi vill testa :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-23 12:31

Är det mer eller mindre vetenskapligt att ta till sig förhandsinformation om testobjektens svaga sidor och medvetet ta med programmaterial som kan tänkas avslöja dem?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Blindtest av daccar på LYD (alla välkomna)

Inläggav Almen » 2013-03-23 12:50

zartok skrev:Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns [1] mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. [2] tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel [3] krävs för detektion.

[1] Detta kan alltid diskuteras. Ett annat alternativ är en bra, prisvärd mot den dyraste.

[2] Nej! Voltmeter!

[3] Jag antar att du kör med möjlighet att bryta vid 9, etc.?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-03-23 12:54

lennartj skrev:Är det mer eller mindre vetenskapligt att ta till sig förhandsinformation om testobjektens svaga sidor och medvetet ta med programmaterial som kan tänkas avslöja dem?

Kan man tycka om detta? Isf tycker jag att det aer hyperintressant att finna utslagsgivande "test-/stressignaler" (musiksnuttar om man sa vill).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-23 14:04

zartok skrev:det blir troligtvis en manuell omkoppling om vi kör optisk, som någon skrev så är det en väldigt lätt utgång att ha och göra med, den är smidig och det går snabbt att koppla om. jag skulle inte tro att det är någon märkbar skillnad på de två, och även om det är det så mäts ju båda daccarna med samma utgång :)

Det bästa vore en digital källa med två optiska utgångar och sedan dacarnas utgångar in på ett försteg, i sådana fall. Manuell omkoppling riskerar bli för långsamt om det är små skillnader. Risk för Typ II-fel, alltså.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-23 14:14

lennartj skrev:Är det mer eller mindre vetenskapligt att ta till sig förhandsinformation om testobjektens svaga sidor och medvetet ta med programmaterial som kan tänkas avslöja dem?

Man brukar kanske inte prata om vetenskaplighet i det avseendet, men om man är intresserad av detektion så är naturligtvis ett avslöjande programmaterial av godo.

Kodning på låga nivåer brukar vara bra. Det finns testskivor med spår med digital nolla för det syftet, men ett utklingande reverb eller rumsklang kan på samma sätt vara avslöjande.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-23 17:53

Almen skrev:

Man brukar kanske inte prata om vetenskaplighet i det avseendet, men om man är intresserad av detektion så är naturligtvis ett avslöjande programmaterial av godo.

Kodning på låga nivåer brukar vara bra. Det finns testskivor med spår med digital nolla för det syftet, men ett utklingande reverb eller rumsklang kan på samma sätt vara avslöjande.

Jag är säker på att skillnader kan höras blint om man bara ger sig hän och lyssnar på musiken, vilken apparat presenterar musiken bäst ?
Senast redigerad av Richard 2013-03-23 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-23 18:38

Ett test är så vetenskapligt som man gör det. Beroende på vad man vill försöka visa, så lägger man upp testet. Vill man ställa en diagnos på objektet så gör man sitt bästa för att ta reda på dess svagheter och dess styrkor.

Oavsett om man bygger en bro eller behandlar en patient så måste man lära sig kontrollera svagheterna.

På liknande sätt, fast diametralt motsatt kan man istället visa en produkt till sin fördel utan att peka på svagheterna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-23 18:42

Att deltagarna på förhand vet vad de ska (tror sig) ska lyssna efter för att detektera skillnad mellan A/B stärker ett resultat där man inte kunnat skilja dem åt.
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-23 18:46

tvett skrev:Att deltagarna på förhand vet vad de ska (tror sig) ska lyssna efter för att detektera skillnad mellan A/B stärker ett resultat där man inte kunnat skilja dem åt.

Jovisst, men det kan ändå vara rätt intressant. Är skillnaderna så små att placebo avgör utslaget så kan man kanske köpa en billig dac istället för en jättedyr, och satsa pengarna på en kraftigare förstärkare istället ?

Även om de dyrare dacarna kanske låter bäst i ett sådant test så kanske skillnaden mellan dacarna trots allt upplevs som ganska små, med tanke på de stora prisskillnaderna ?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-23 18:59

Det är ett blindtest det handlar om Richard, placebo/nocebo är uteslutet.

Min kommentar handlade om tolkningar av resultatet, inte själva förfarandet eller hur utslaget förväntas bli eller påverkas.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:18

Almen skrev:
zartok skrev:Jag tänkte dra igång en tråd om vårt tilltänkta test av daccar. Fick massor av hjälp med kabeltestet :)

Tanken är att köra den billigaste daccen som finns [1] mot en relativt dyr. så dyr vi får labbarna på.

Nivåmatchning kan enbart göras via en db-mätare. [2] tanken är att köra några sinustoner och slå ohop dom för att skapa ett snitt för varje dac.

Öppen inbjudan, alla är välkomna! Testet kommer bli på en lördag. samma statestik som tidigare, dvs 14/16 rätt eller fel [3] krävs för detektion.

[1] Detta kan alltid diskuteras. Ett annat alternativ är en bra, prisvärd mot den dyraste.

[2] Nej! Voltmeter!

Det kan diskuteras, men vårt intresse ligger i om man hör skillnad blint.
Tyvärr, vi har ingen tillgång till voltometer, så det blir decibellmätare.
Nej, vi kommer att köra 16 rundor, då han som kopplar om inte ska ha någon kontakt alls med oss, annat än att han säger siffran på svaret vi ska fylla i.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:20

Almen skrev:
zartok skrev:det blir troligtvis en manuell omkoppling om vi kör optisk, som någon skrev så är det en väldigt lätt utgång att ha och göra med, den är smidig och det går snabbt att koppla om. jag skulle inte tro att det är någon märkbar skillnad på de två, och även om det är det så mäts ju båda daccarna med samma utgång :)

Det bästa vore en digital källa med två optiska utgångar och sedan dacarnas utgångar in på ett försteg, i sådana fall. Manuell omkoppling riskerar bli för långsamt om det är små skillnader. Risk för Typ II-fel, alltså.

Vårt test är i samma anda som vårt kabeltest. vi vill se om man kan få en hörbar skillnad i normala omständigheter. hemma skulle man ex koppla om för hand, och det är det vi vill testa, om det kommer spela roll för konsumenten.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:24

DATUM SPIKAT!!

6/4 kommer testet äta rum LYD på haga i Umeå är stället. referensdaccen är en naim modell dyr (femsiffrigt). Vi kommer troligtvis att börja samlar ca kl 14, men senast var ett par av oss där tidigare :)

Alla är välkomna, skicka PM till mig så fixar jag plats!
Om ni, helt anonymt vill vara med i min studei av detta så är det varmt välkommet, men inget krav. jag kommer snart att gå ut med fullständiga kriterier.

Och främst av allt, när vi är där försöker vi inte bevisa något eller argumentera rätt eller fel. vi är där för att vi delar samma intresse :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 20:36

Almen skrev:

[2] Nej! Voltmeter!

Nej, vi kommer att köra 16 rundor, då han som kopplar om inte ska ha någon kontakt alls med oss, annat än att han säger siffran på svaret vi ska fylla i.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-23 22:03

zartok skrev:

En billig voltmeter kan köpas här.
Den behöver inte vara superkalibrerad bara den visar samma värde på samma spänning. Att mäta med en decibelmätare blir nog inte tillräckligt exakt, gissar jag.

Kanske att den som äger LYD har råd att sponsra en(den är troligtvis avdragsgill!) . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-23 23:16

Oj, är det en sån sak som är en voltmätare för ljud? Det ska vi väl kunna shoppa *asg*

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-03-23 23:43

Jag vill se en BRIK DAC från kjell.com! 799 kr

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-24 13:49

zartok skrev:Oj, är det en sån sak som är en voltmätare för ljud? Det ska vi väl kunna shoppa *asg*

Om det ändå är avdragsgillt så kan man satsa lite på att få bättre noggrannhet. Uppåt tusenlappen tror jag man får lägga.

Ni får väl gå ihop och skramla. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-24 14:09

Almen skrev:
zartok skrev:Oj, är det en sån sak som är en voltmätare för ljud? Det ska vi väl kunna shoppa *asg*

Om det ändå är avdragsgillt så kan man satsa lite på att få bättre noggrannhet. Uppåt tusenlappen tror jag man får lägga.

Varför det, det är väl inte med voltmetern som det lyssnas ? 8O :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-03-24 14:32

Större noggrannhet, ja
men jag tycker att man måste hålla ögonen på vilket frekvensområde den gäller.
Många billiga instrument är bara specade för 40-400 Hz, och några inte ens det, kanske 40-70 Hz. Då har man ingen aning om vad t.ex. en 1 kHz testton kommer att ge för utslag, men ska man bara kalibrera utnivån från olika apparater gör det inget, för då är det viktiga endast att man får samma värde varje gång, vilket värde är i sig ointressant.

För en tid sedan fick jag låna ett mycket noggrant Fluke-instrument specat från DC till 100 kHz. Då passade jag på att kalibrera mitt billiga instrument, specat 40-400 Hz och kunde till min glädje konstatera att det hängde med perfekt upp till 2 kHz åtminstone.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-24 16:21

Richard skrev:
Almen skrev:

Varför det, det är väl inte med voltmetern som det lyssnas ? 8O :wink:

Du har aldrig upplevt att olika ljudnivåer påverkar musikupplevelsen? Vad lyssnar du på egentligen?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 16:22

så noga kommer vi nog inte att vara så att vi sätter 1000 kr på ett mätinstrument. saken är den att vi gör det här mest för att vi tycker att det är kul. vi är ett litet gäng som samlas och pratar om vårt hifi-intresse samtidigt som vi gör bra blindtester för att ta kol på hifimyter.

nu kan det hända att någon har en sån hemma också, det är ju verkligen ingen omöjlighet med tanke på att vi har en ingenjör med oss, hos honom torde vi exempelvis kunna finna en voltmeter. plus att han lär veta hur vi ska använda den *asg*

ang bric-daccen så har vi fått en bric dac som kan spelas tack vare richard här på forumet, han har erbjudit sin. vi ska se om han kan vara med om två veckor :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-24 18:44

zartok skrev:så noga kommer vi nog inte att vara så att vi sätter 1000 kr på ett mätinstrument. saken är den att vi gör det här mest för att vi tycker att det är kul. vi är ett litet gäng som samlas och pratar om vårt hifi-intresse samtidigt som vi gör bra blindtester för att ta kol på hifimyter.

nu kan det hända att någon har en sån hemma också, det är ju verkligen ingen omöjlighet med tanke på att vi har en ingenjör med oss, hos honom torde vi exempelvis kunna finna en voltmeter. plus att han lär veta hur vi ska använda den *asg*

ang bric-daccen så har vi fått en bric dac som kan spelas tack vare richard här på forumet, han har erbjudit sin. vi ska se om han kan vara med om två veckor :)

Argon dac 1 med extern biffig nätdel, inte brik. :wink: De ligger i samma prisklass. Kanske finns det någon umeåbo med brik- dacen ?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-24 19:30

zartok skrev:så noga kommer vi nog inte att vara så att vi sätter 1000 kr på ett mätinstrument. saken är den att vi gör det här mest för att vi tycker att det är kul. vi är ett litet gäng som samlas och pratar om vårt hifi-intresse samtidigt som vi gör bra blindtester för att ta kol på hifimyter.

Alltså missförstå mig inte - jag tycker det är kanon att ni testar med de premisserna! Men just nivåfel är extremt viktigt att kalibrera bort, och man måste dessutom vara väldigt noggrann. Helst skall det vara mindre än 0,05 dB, och det betyder inte bara att mätutrustningen måste ha tillräcklig noggrannhet, utan även nivåjusteringen. Där faller många försteg bort med för grov (ofta 0,5 dB-steg) justering.

Annars blir tyvärr testet värdelöst med avseende på resultatet eftersom man vid detektion inte kan utesluta Typ I-fel.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 20:21

Ja, argon tom. men den är ju billig den med.

Visst är det en viktig del, men ingen av oss har nog luat att lägga 1000+ kr på något som kommer användas typ tre gånger ^^

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-24 20:36

zartok skrev:.Visst är det en viktig del, men ingen av oss har nog luat att lägga 1000+ kr på något som kommer användas typ tre gånger ^^

Det förstår jag absolut. Men se i så fall till att låna en voltmeter - eller kanske ännu bättre ett oscilloskop - från någon institution på högskola eller universitet.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 20:46

tja, jag pluggar ju på universitetet här, men då jag pluggar psykologi så vet jag inte hur nära tillgång jag kan ha till såna saker faktiskt... det är väl mest naturvetarna som tycker om sånt skulle jag gissa ^^

nej, jag ska köpa en billigare voltmeter och sen kör vi med det. det är fortfarande långt mycket bättre än så gott som alla andra blindtest som görs ^^

... för att dra ett exempel: http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/blindtest.htm

3... 2... 1...
*EPIC ASG OF DOOM*

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-24 20:54

Jag har en mekanisk switch för optiska kablar. Om intresse finns att använda den donerar jag gärna den till er.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-24 20:57

carpelux skrev:Jag har en mekanisk switch för optiska kablar. Om intresse finns att använda den donerar jag gärna den till er.

vi är extremt tacksamma för alla generösa bidrag till våra tester, det hjälper oss väldigt mycket :) bor du i eller i närheten av Umeå?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 02:07

zartok skrev:nej, jag ska köpa en billigare voltmeter och sen kör vi med det. det är fortfarande långt mycket bättre än så gott som alla andra blindtest som görs

Ja, om ni får nollresultat, ja. Men en detektion är som sagt tyvärr helt ointressant om man inte kalibrerat tillräckligt noggrant.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 08:20

Vad skiljer en billig mätare mot en dyr? Som jag sett det så blir de dyra multimeters, vilket innebär att dom kan mäta flera andra saker. Om du tex kollar på billigaste och dyraste mätarna på biltema, vad skiljer dom åt?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-25 09:41

lennartj skrev:Större noggrannhet, ja
men jag tycker att man måste hålla ögonen på vilket frekvensområde den gäller.
Många billiga instrument är bara specade för 40-400 Hz, och några inte ens det, kanske 40-70 Hz. Då har man ingen aning om vad t.ex. en 1 kHz testton kommer att ge för utslag, men ska man bara kalibrera utnivån från olika apparater gör det inget, för då är det viktiga endast att man får samma värde varje gång, vilket värde är i sig ointressant.

För en tid sedan fick jag låna ett mycket noggrant Fluke-instrument specat från DC till 100 kHz. Då passade jag på att kalibrera mitt billiga instrument, specat 40-400 Hz och kunde till min glädje konstatera att det hängde med perfekt upp till 2 kHz åtminstone.

Som sagt . . . typ. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 11:07

zartok skrev:Vad skiljer en billig mätare mot en dyr? Som jag sett det så blir de dyra multimeters, vilket innebär att dom kan mäta flera andra saker. Om du tex kollar på billigaste och dyraste mätarna på biltema, vad skiljer dom åt?

Vad vi pratar om här är antal värdesiffror och noggrannheten. Många billiga voltmetrar visar bara en decimal, vilket betyder att en visning av 1,8 kan vara vad som helst mellan 1,75 V och 1,85 V. Om man omvandlar det till dB så blir det 20log(1,85/1,75) = 0,48 dB, vilket inte är tillräckligt.

Med två decimaler (1,80 V) kommer du ned till mellan 1,795 V och 1,805 V, vilket ger 20log(1,805/1,795) = 0,048 dB, vilket borde räcka, om noggrannheten vid nivåjusteringen är tillräcklig.

Den absoluta noggrannheten är som sagt inte så viktig om det bara är jämförelser man skall göra.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 15:32

så vi bör med andra ord försöka att få tag i en billig mätare med två decimaler får jag ut av det hela :) och går det inte så bör vi vara medvetna om att det kan skilja nästan en halv db som max om vi har en mätare med en decimal. check!

nu till en OT-fråga: är det någon som kunnat påvisa att människor kan lyssna på en dynamisk melodi (ie musik) och detektera skillnader på en halc decibel eller under?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 15:40

zartok skrev:nu till en OT-fråga: är det någon som kunnat påvisa att människor kan lyssna på en dynamisk melodi (ie musik) och detektera skillnader på en halc decibel eller under?

Ja. :)

Ned till 0,05 dB har detekterats, även om det verkar som att 0,1 dB är mer generellt hörbart.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-03-25 20:55

skulle tro att filtret kommer orsaka den största skillnaden, min teori är att om man kör 192khz filer så kommer det vara omöjligt att skilja de flesta dacarna åt då det är svårt att höra en ton på 90khz.

naturligtvis kan dacens brusgolv spela roll om inspelningen är tillräckligt bra.

så om min hypotes stämmer så kommer det gå att skilja de flesta dacar åt vid 44.1khz, svårare vid 48khz och omöjligt i de flesta fall vid 96khz.

sedan finns det säkert dacar som påverkar ljudet hörbart på andra sätt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-25 20:57

Inte tvärt om?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 21:01

Med den teorin i baktanke, bör vi kanske tom spela sämresamplad musik, ex från spotify?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2013-03-25 21:11

anjora skrev:skulle tro att filtret kommer orsaka den största skillnaden, min teori är att om man kör 192khz filer så kommer det vara omöjligt att skilja de flesta dacarna åt då det är svårt att höra en ton på 90khz.

Och jag gissar att det är absolut lättast att skilja dem åt om man lyssnar på filer samplade i 196 kHz då många DACar är urusla på att återge såna filer.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-03-25 21:11

zartok skrev:Med den teorin i baktanke, bör vi kanske tom spela sämresamplad musik, ex från spotify?

ärligt talat så vet jag inte hur det blir för exempelvis mp3 eller ogg vorbis, då jag inte är expert på förstörande komprimering av ljud.

det finns de som hävdar att det är skillnad på hur väl dacen hanterar kompremeringar såsom ogg eller mp3 så det hade kunnat vara intressant att testa

det jag syftade på är att det finns olika sätt att handskas med begränsningarna som blir pga 44.1 KS/s, beroende på val av filter så kommer olika egenskaper att uppnås, vissa dacar erbjuder flera filter att välja på.

notera att det övriga systemet då bör kunna spela tillräckligt högt i frekvens, så är inte fallet för de flesta diskanter, skulle säga att upp till 30khz bör ses som minimum.

UrSv skrev:Och jag gissar att det är absolut lättast att skilja dem åt om man lyssnar på filer samplade i 196 kHz då många DACar är urusla på att återge såna filer.

ja det skall bli väldigt intressant att se resultatet. sålänga upp till 30khz återges inom ±0.03 dB felmarginal så tvivlar jag på att det kommet bli speciellt lätt att skilja dacarna åt.

passar på att posta intressanta låtar att testa
http://www.linnrecords.com/recording-th ... sburg.aspx
http://www.linnrecords.com/recording-en ... sburg.aspx
och givetvis 1812 overture förutsatt att setupen klarar av att spela upp den låten med acceptabelt resultat.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-25 21:35

zartok skrev:Med den teorin i baktanke, bör vi kanske tom spela sämresamplad musik, ex från spotify?

Nja, cd-formatet blir nog bra.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-25 23:40

Då kör vi cd.
Vill någon leta fram en godkänd voltmeter för en låg peng? Biltema, kjell och klasse är föredragna alternativ :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2013-03-26 11:33

zartok skrev:vi är extremt tacksamma för alla generösa bidrag till våra tester, det hjälper oss väldigt mycket :) bor du i eller i närheten av Umeå?

Bor tyvärr långt från Umeå så det är inte möjlig att komma dit. PM:a din adress så postar jag switchen.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-26 11:45

zartok skrev:Då kör vi cd.
Vill någon leta fram en godkänd voltmeter för en låg peng? Biltema, kjell och klasse är föredragna alternativ :)

Duger det med 3 decimaler . . . typ ? :P

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-26 20:14

har den där tre decimaler? då ska vi köra ett übernoggrant test! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-26 20:23

Jag skulle tippa på att ni lättare hör skillnader på signaler med lägre styrka oavsett sampling. T.ex. rumsinformation när man spelar akustiska skivor. Och allmänt dynamiska skivor.
Signalbrus osv anser jag helt ovidkommande då man knappast störs normalt av det på cd. Sen finns det ju anledningar att man kanske har lagt ner mer energi på 24/192 filer så att det inte är exakt samma information men jag upplever att high-res låter i allmänhet bättre än cd formatet.
Hur systemen mäter känns inte särskilt viktigt när man kommer till lyssning, däremot hur de olika dacarna mäter är ju inte ointressant.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-26 21:58

zartok skrev:har den där tre decimaler? då ska vi köra ett übernoggrant test! :)

Vad har nivåjusteringen för noggrannhet?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-26 22:16

Det vet jag inte ännu faktiskt... vet inte vad för saker vi ska köra ens.

Men om det är skillnad styrka och det måste ändras mellan dacbyten, hur fasen ska man göra det? ja, såvida man inte har en digital display som säger något. vilket vi nu lär ha. ev kör vi en primare-stärkare

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-26 22:59

zartok skrev:Det vet jag inte ännu faktiskt... vet inte vad för saker vi ska köra ens.

Men om det är skillnad styrka och det måste ändras mellan dacbyten, hur fasen ska man göra det? ja, såvida man inte har en digital display som säger något. vilket vi nu lär ha. ev kör vi en primare-stärkare

Om ni har varsin ingång för respektive dac så brukar moderna försteg och integrerade ha möjligheten att ställa in nivå individuellt på ingångarna. Men då gäller det att man kan ställa allra minst i 0,1 dB-steg, helst i steg om 0,05 dB.

Ett alternativ är att hänga på en pot på utgången på ena dacen.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-27 06:40

Pot?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-27 08:31

Ah, förlåt! :oops:

Potentiometer, alltså som en fristående volymkontroll. Borde också finnas på en fysik- eller elektronikinstitution nära dig. :)

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-27 12:47

inget du ska be om ursäkt för, det är inte ditt fel att jag är tekniskt handikappad :D

det går även att köpa dom billigt såg jag. dock så tror jag nästan att vi kommer att kunna knussla ihop en bra lösning på annat sätt. hoppas jag. det får vi se under betatesterna som vi nog borde börja med så småningom.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-27 16:36

Jag ser med spänning fram emot era tester. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-27 17:11

Almen skrev:Jag ser med spänning fram emot era tester. :)

Pun intended? :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-27 19:23

tvett skrev:
Almen skrev:Jag ser med spänning fram emot era tester. :)

Pun intended? :lol:

Inte egentligen. :-)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-03-28 14:26

anjora skrev:skulle tro att filtret kommer orsaka den största skillnaden, min teori är att om man kör 192khz filer så kommer det vara omöjligt att skilja de flesta dacarna åt då det är svårt att höra en ton på 90khz.

naturligtvis kan dacens brusgolv spela roll om inspelningen är tillräckligt bra.

så om min hypotes stämmer så kommer det gå att skilja de flesta dacar åt vid 44.1khz, svårare vid 48khz och omöjligt i de flesta fall vid 96khz.

sedan finns det säkert dacar som påverkar ljudet hörbart på andra sätt.

Det är lite svårt att förstå vad din hypotes bygger på för teorier, men jag kan säga att det har med fler saker att göra än du kanske tror.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-31 08:18

Nu har vi börjat smida, och jag tycker att planerna ser bra ut. det är nivåmatchningen som blir knepig att lösa på förhand om man inte har daccarna i förväg. men om vi får in dom på lördag vid lunchtid så bör det hinnas med att matcha.in dom bra. jag hoppas att vi kommer köra en förstärkare med digital kontroll och att det där finns ett passande läge för båda daccarna, så kommer det vara öättast att ställa om :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-31 16:08

zartok skrev:Nu har vi börjat smida, och jag tycker att planerna ser bra ut. det är nivåmatchningen som blir knepig att lösa på förhand om man inte har daccarna i förväg. men om vi får in dom på lördag vid lunchtid så bör det hinnas med att matcha.in dom bra. jag hoppas att vi kommer köra en förstärkare med digital kontroll och att det där finns ett passande läge för båda daccarna, så kommer det vara öättast att ställa om :)

Det blir intressant !

LYD

Inläggav LYD » 2013-04-04 14:06

Hej allihopa!

Kul att ni diskuterar vårt test med engagemang här.

Jag måste dock komma med lite dåliga nyheter. Jag har blandat ihop datumen i min förvirring och var helt inställd på att testet skulle ske längre fram.

Testet på lördag måste dessvärre bokas om, då jag inte har någon möjlighet att lösa min dubbelbokning på kort varsel.

Ska vi se något positivt med min förvirring så får vi mer tid att hitta lämplig mätutrustning för ett test lite längre fram.

Jag hoppas att ni som anmält er kan leva med att vi måste skjuta fram testet några veckor!

/Mats Persson - LYD HiFi
HiFi-handlare i Umeå - LYD HiFi & Hembio
www.hifi-lyd.se

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-06 19:22

ett roligt expremiment vore att seriekoppla n+1 dacar med n adc omvandlare för att se hur många omvandlingar som krävs för att det skall gå att höra skillnad. sålänge man håller sig till lämplig samplingrate(ex 96KS/s) så borde det krävas hyfsat många då bruset(i W/m²) är proportionellt mot antalet omvandlingar ifall signalbruset är samma för alla, 25 omvandlingar resulterar i 14dB högre brus.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-04-07 00:02

Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-07 00:04

Harryup skrev:Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

Blint F/E-test som det vore, bygger på detektion, men det blir rätt missvisande om man detekterar på bruset.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-04-07 00:36

Harryup skrev:Varför skulle just brusetvara skillnaden? Jag vet inte många som störs av bruset av en redbook-cd så jag ser inte det som en tänkbar normal ljudmässiga skillnad alls. Däremot finns det annat i musiken att upptäcka anser jag.

anjora skrev:
"ett roligt expremiment vore att seriekoppla n+1 dacar med n adc omvandlare för att se hur många omvandlingar som krävs för att det skall gå att höra skillnad."

Seriekopplade "dacar" ökar ju, av vad jag förstår, den totala brusnivån för varje "dac" som läggs till i kedjan . . . typ, eller ?

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-07 08:30

Laila skrev:

anjora skrev:
"ett roligt expremiment vore att seriekoppla n+1 dacar med n adc omvandlare för att se hur många omvandlingar som krävs för att det skall gå att höra skillnad."

Seriekopplade "dacar" ökar ju, av vad jag förstår, den totala brusnivån för varje "dac" som läggs till i kedjan . . . typ, eller ?

Eulers felberäkningsformel säger att bruset(om det är slumpartar) i V kommer öka som roten ur antalet omvandlingar, då två fel antingen kommer att ta ut varandra eller adderas, dock blir felet generellt sett större.

Däremot kommer dist(i V) och frekvenssvar(i dB) vara additativt

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-04-07 17:16

Laila skrev:Seriekopplade "dacar" ökar ju, av vad jag förstår, den totala brusnivån för varje "dac" som läggs till i kedjan . . . typ, eller ?

Man kan ju inte seriekoppla DAC'ar då de ju har digital ingång och analog utgång. Dock kan man lätt seriekoppla ett antal kombos av DA och AD och då kan man förvänta sig ett brus som ökar med ca 3dB för varje loop.

Hur många varv man då kan ta utan hörbar ökning av bruset beror på omvandlarnas kvalitet och avspelningsnivå hos det slutliga testmaterialet.

Typiskt kan man nog ta 5-10 varv innan bruset blir hörbart.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-08 10:56

Fast nu är det nivåmatchat och blint som det skall lyssnas.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-04-29 13:21

Hur går det för er?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-29 15:51

Almen skrev:Hur går det för er?

Det blev nog inget...

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-05-12 15:51

Det blev tyvärr uppskjutet pga ett missförstånd. Jag ska åka till lyd snart igen och ta upp en ny tid. Mycket pågår just nu och vi planerar även ett volentevent där :)

Återgå till Teknikforum