Moderator: Redaktörer
JB skrev:Du tog ett dåligt exempel eftersom 9710 var ett värdelöst högtalarelement både då och nu.
PerStromgren skrev:JB skrev:Du tog ett dåligt exempel eftersom 9710 var ett värdelöst högtalarelement både då och nu.
Det vara bara som provokationsexempel, men det funkade ju!
petersteindl skrev:9710 var ett ganska bra högtalarelement på den tiden. Låter det bättre idag?
Här är lite moderna mätningar på "föråldrade" gamla dåtida högtalarelement från en svunnen tid i Juraperiodens begynnelse då dinosaurierna vandrade på planeten Jorden och då Jerichos murar föll för trumpeter och basuner. Låter det bättre idag?
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
Helmut skrev:Måste man ha magneter i högtalarelementen?
I stora motorer använder man sällan magneter.
Skulle det vara möjligt att ta bort magneten och byta ut den mot en spole som skapar ett magnetfällt. En rejäl spole med tjock tråd och en massa amper borde skapa ett rejält magnetfällt runt spolen?
These first loudspeakers used electromagnets, because large, powerful permanent magnets were generally not available at a reasonable price. The coil of an electromagnet, called a field coil, was energized by current through a second pair of connections to the driver. This winding usually served a dual role, acting also as a choke coil, filtering the power supply of the amplifier that the loudspeaker was connected to. AC ripple in the current was attenuated by the action of passing through the choke coil. However, AC line frequencies tended to modulate the audio signal going to the voice coil and added to the audible hum.
Nattlorden skrev:Jag väntar fortfarande på att någon återinför fältspolen, men med adaptiv drivning baserat på musiksignalen.
Svante skrev:Nattlorden skrev:Jag väntar fortfarande på att någon återinför fältspolen, men med adaptiv drivning baserat på musiksignalen.
Vad skulle syftet vara?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Jag väntar fortfarande på att någon återinför fältspolen, men med adaptiv drivning baserat på musiksignalen.
Vad skulle syftet vara?
Förutse när dist borde inträffa i elementet och ändra i drivningen så att denna inte uppstod i samma grad.
paa skrev:Vilken gränsfrekvens uppåt räknar du med att en sådan drivning skulle kunna ge?
PappaBas skrev:hm2 skrev:
kålfiber/aluminium/titan/beryllium/magnesium/olika keramer/diamant/ etc etc i diskanterna.
Kålfiber låter väldigt esoteriskt. Något från Alnarp?
Kraniet skrev:Bör vi fundera över elementutveckling när grundläggande designkriterier inte är undersökta?
PappaBas skrev:hm2 skrev:
kålfiber/aluminium/titan/beryllium/magnesium/olika keramer/diamant/ etc etc i diskanterna.
Kålfiber låter väldigt esoteriskt. Något från Alnarp?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Jag väntar fortfarande på att någon återinför fältspolen, men med adaptiv drivning baserat på musiksignalen.
Vad skulle syftet vara?
Förutse när dist borde inträffa i elementet och ändra i drivningen så att denna inte uppstod i samma grad.
Kraniet skrev:Hur vore det om de såg till att påverka musikindustrin så att det material som finns att tillgå verkligen är det absolut bästa som går att få?
Svante skrev:Nattlorden skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Jag väntar fortfarande på att någon återinför fältspolen, men med adaptiv drivning baserat på musiksignalen.
Vad skulle syftet vara?
Hmm, varför inte bara ändra strömmen i den vanliga talspolen?
Helmut skrev:Vad hände med Philips elementen. Har för mig att det var Philips som experimenterade med en sensor på konen som i sin tur styrde slutsteget för att konens rörelse skulle stämma överens med signalen som matas in i slutsteget.
JB skrev:Kraniet skrev:Hur vore det om de såg till att påverka musikindustrin så att det material som finns att tillgå verkligen är det absolut bästa som går att få?
Fast dom har ju redan löst problemet genom att mixa och mastra låtarna så att dom låter hyggligt på vilken skitanläggning som helst istället för att förvänta sig att folk ska köpa anläggningar för tiotusentals kr för att kunna lyssna på deras musik, så det lär inte ändras.
Helmut skrev:Vad hände med Philips elementen. Har för mig att det var Philips som experimenterade med en sensor på konen som i sin tur styrde slutsteget för att konens rörelse skulle stämma överens med signalen som matas in i slutsteget.
IngOehman skrev:Och min kommentar är, att bättre, icke-söndermastrade, produktioner ju
låter bättre på vilken skitanläggning som helt, och på högklassiga anlägg-
ningar så låter de digniteter bättre!
Allt annat är myter.
JB skrev:Javisst skulle det kunna vara en lösning att komprimera direkt i bilen, men med dagens musik (som är plattare än en överkörd plattfisk) skulle det inte fungera att komprimera så mycket i efterhand, man brickwallar ju inte bara stereospåret, man brickwallar ju även alla separata spår för att inte något instrument ska ha för mycket peakar (vilket resulterar i att dom peakarna drar ner masterkompressorn och orsakar svajig volym).
Så isåfall skulle ju alla separata spår ändå komprimeras hårt innan, vilket såklart skulle resultera i mer dynamik än det är nu om man kör med masterkompressorn avaktiverad i anläggningen, men jag tvivlar på att masterkompressorn sänker cresten med mer än 3-4 dB (så en modern låt skulle väl hamna på kanske 12-14 i crest utan masterkompressor)
Så för att det skulle fungera bra så måste alltså bilstereon ha tillgång till alla separata ljudspår och komprimera dom separat och sedan lägga på masterkompressor på slutet.
Men det vore iofs inte helt fel att alltid ha tillgång till alla ljudspår när man köper musik :)
hcl skrev:Redan färdigkomprimerat matrial behöver väl och går knappast komprimeras mer än det redan är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster