Moderator: Redaktörer
Alton skrev:jämförde Plaintive Rumba med Lisa Ekdahl.
Svante skrev:Alton skrev:jämförde Plaintive Rumba med Lisa Ekdahl.
Hmm. Jo det är en hyfsat ren inspelning, och nu lyssnar jag inte i några vidare bra högtalare och via Spotify, men jag tror att det är fixat ganska mycket med pianot. Anslagen är liksom borta och allt har samma nivå. Hmm2. Nu är jag OT, du ville ju att det skulle handla om högtalarna. My bad.
Alton skrev:Antag att jag skulle ta mig en flaska ful-whisky, sätta mig i badkaret och sjunga lite Tom Waits. Det skulle varken se bra ut eller låta vackert, men om vi antar att någon hör mig - skulle det höras att det var jag. I varje fall för någon som känner igen min röst. Det skulle rimligen låta som mig, när jag sitter i ett badrum och sjunger.
Eftersom vi är väldigt bra på att känna igen just röster är det inte ett helt rättvisande exempel. Rösten måste förvanskas mycket för att bli svår att känna igen. Men, under lite snällare förhållanden kan jag tycka att även ett instrument borde förmedlas på ett trovärdigt sätt - även om miljön färgar av sig. Det där pianot kanske inte låter som på inspelningen, men det borde bli en realistisk återgivning av ett piano med den färgning som miljön ger.
Bill50x skrev:Framför allt gillar jag inte den kraftigt reglerade akustiken som många här förordar.
...möblerat med soffa bokhylla gardiner matta osv. Det ger både dämpning och diffusion, helt tillräckligt för mig.
Däremot är det så att örat/hjärnan är mycket väl utvecklad när det gäller igenkänning i olika miljöer. Röster är vi suveräna på,
musikinstrument kanske något mindre.
Låter som någon av förstärkarna var ruggigt dålig eller väldigt dålig på att driva högtalarna. Bumlighet har väl ingenting med dist att göra? Eller så är vi inte överens om vad det begreppet innebär...Det är en annan sak med disten man får från elektroniken. Vår hjärna är inte utvecklad för att hantera/kompensera för denna och därför stör den oss mer, även om den är bara bråkdelen av vad högtalare och rum kan ställa till med. Jag har själv varit med om hur en bumlig återgivning försvann när jag bytte förstärkare.
RogerJoensson skrev:Bumlighet har väl ingenting med dist att göra? Eller så är vi inte överens om vad det begreppet innebär...
Svante skrev:...men ska man testa högtalare så bör man göra det med en bra inspelning.
Alton skrev:För gitarr gillar jag att testa med Miroslav Tadic & Vlatko Stefanovski - More Sokol Pie, Rylynn med Don Ross & Andy McKee, Hanuman med Rodrigy y Gabriela (kanske bättre för transientsvar), eller nåt med Ana Vidovic (det som finns på Spotify är inte renaste inspelningarna men tonen i gitarren förmedlas väldigt väl).
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Bumlighet har väl ingenting med dist att göra? Eller så är vi inte överens om vad det begreppet innebär...
Dist = distorsion. Distorsion = avvikelse. Linjär dist är frekvensgångsavvikelser, olinjär dist är typ IM, THD och liknande.
RogerJoensson skrev:Jag tror det är första gången jag stött på någon som menar tonkurvefel när de säger "dist"... -Som gjort för missförstånd.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Jag tror det är första gången jag stött på någon som menar tonkurvefel när de säger "dist"... -Som gjort för missförstånd.
Jag menade ALL dist. Men visst kunde jag varit tydligare och skrivit linjär resp olinjär dist.
/ B
Svante skrev:Fö kan man invända mot begreppen linjär och olinjär distorsion map att det inte alls är distorsionen som är olinjär, det är systemet som man mäter på som är det.
Alternativt får man skrota begreppet THD, som ju är ett förhållande mellan övertonernas amplitud och grundtonens. Alltså att distorsion är en konsekvens av olinjäriteten, inte att den är olinjäriteten.
petersteindl skrev:Svante skrev:Fö kan man invända mot begreppen linjär och olinjär distorsion map att det inte alls är distorsionen som är olinjär, det är systemet som man mäter på som är det.
Alternativt får man skrota begreppet THD, som ju är ett förhållande mellan övertonernas amplitud och grundtonens. Alltså att distorsion är en konsekvens av olinjäriteten, inte att den är olinjäriteten.
Ok, vi får döpa det till TH.
För övrigt kan man diskutera vad som menas med 100 % THD?
Alton skrev:Vad får ett piano att låta som ett piano?
Objektivisten skrev:Alton skrev:Vad får ett piano att låta som ett piano?
Pianot?
Svante skrev:Objektivisten skrev:Alton skrev:Vad får ett piano att låta som ett piano?
Pianot?
Nä, pianisten.
Kraniet skrev:Men kan man inte höra det i lurar så finns kanske inte informationen där.
Kraniet skrev:men ett grundläggande problem är ju att materialet innehåller all information som behövs. Dvs att inspelning, mastring osv är gjord på ett sätt så att informationen finns på materialet.
Sen kan ju kanske en början vara att lyssna i hörlurar för att se om det som eftersöks finns registrerat/ går att höra. Med hörlurar kan man ju eliminera en del uppspelningsproblem. Men det finns väl andra problem med hörlurar som i sin tur måste hanteras.
Men upplever man att den eftersökta informationen går att höra (dubbelblint) i hörlurarna så kan man gå vidare till högtalare. Men kan man inte höra det i lurar så finns kanske inte informationen där.
Svante skrev:Och jag tycker att det knappast finns några hörlurar som kommer ens i närheten av en ganska basic högtalaruppställning.
Svante skrev:Och jag tycker att det knappast finns några hörlurar som kommer ens i närheten av en ganska basic högtalaruppställning.
Kraniet skrev:men ett grundläggande problem är ju att materialet innehåller all information som behövs. Dvs att inspelning, mastring osv är gjord på ett sätt så att informationen finns på materialet.
Sen kan ju kanske en början vara att lyssna i hörlurar för att se om det som eftersöks finns registrerat/ går att höra. Med hörlurar kan man ju eliminera en del uppspelningsproblem. Men det finns väl andra problem med hörlurar som i sin tur måste hanteras.
Men upplever man att den eftersökta informationen går att höra (dubbelblint) i hörlurarna så kan man gå vidare till högtalare. Men kan man inte höra det i lurar så finns kanske inte informationen där.
IngOehman skrev:Det slår mig just att jag skulle uppskatta om trådstartaren kunde förtydliga vad det var meningen att tråden skulle handla om.
Trådens namn antyder att det handlar om vad det är som får ett piano att låta som ett piano. Mer än antyder till och med.Alltså ingenting som har med anläggningen att göra, utan som har med instrumentet piano och med vår hörsel att göra.
Men... inlägg i tråden får det att verka som om frågan egentligen var en helt annat - närmare bestämt en som handlar om den sameness som vissa anläggningar ger!
Så vad gäller egentligen?
Om det inte är frågan; "Vad får ett piano att låta som ett piano?" som gäller så kanske den aktuella frågan bör formuleras. Den som TS söker svar på med tråden. Eller de frågor, de kan ju vara fler än en.
Vh, iö
Bagaget skrev:Om det är en monoinspelning då? Kan du då höra att det är ett piano genom ett par bra lurar?
PerStromgren skrev:Bagaget skrev:Om det är en monoinspelning då? Kan du då höra att det är ett piano genom ett par bra lurar?
Faktiskt.se har ju ingen gilla-knapp så jag får väl skriva det: bra fråga!
Bill50x skrev:Det finns massor med aspekter som påverkar ljudet, utöver frekvensgången. Högtalarens spridningsmönster, distorsion, pulssvar, fasgång, hur de olika elementen samverkar, lådresonanser för att nämna några.
Bagaget skrev:PerStromgren skrev:Bagaget skrev:Om det är en monoinspelning då? Kan du då höra att det är ett piano genom ett par bra lurar?
Faktiskt.se har ju ingen gilla-knapp så jag får väl skriva det: bra fråga!
Bump.
Vilka egenskaper hos en högtalare avgör hur naturtroget den kan återge instrumentljud?
IngOehman skrev:Det visar nog bara att alla inte talar om samma sak - ursprungstrohet.
Det är lätt att visa att nästan INGEN kan göra en vettig mix i hörlurar, i betydelsen "få till den som de inte vill justera något när de hör vad de gjort i högtalare". Lurar är för dåliga på att förmedla rumsinformationen korrekt helt enkelt. Det är ingenting konstigt med det - det har fysikaliska skäl och de har helt enkelt inte förutsättningar att kunna göra det*.
Men det hindrar inte att det kan vara så att de som gillar hörlurar kanske inte reflekterar över problemen. Det är två olika saker.
Vh, iö
- - - - -
*Undantaget är förstås om de används uteslutande för binaurala inspelningar. Då finns bara ett stort systemfel kvar - att ljudbilden sitter fast i huvudet, det vill säga följer med huvudrörelserna. Så med binaurala inspelningar och huvudet fastspänt i skruvstäd, ja och så ett par lurar som inte är frekvensgångskrokiga förstås, så är det svårt att klaga på dem. Men kanske kan man klaga på situationen att sitta fastspänd. Det är jag inte van att göra när jag lyssnar på musik live.
Bagaget skrev:IngOehman skrev:Det visar nog bara att alla inte talar om samma sak - ursprungstrohet.
Det är lätt att visa att nästan INGEN kan göra en vettig mix i hörlurar, i betydelsen "få till den som de inte vill justera något när de hör vad de gjort i högtalare". Lurar är för dåliga på att förmedla rumsinformationen korrekt helt enkelt. Det är ingenting konstigt med det - det har fysikaliska skäl och de har helt enkelt inte förutsättningar att kunna göra det*.
Men det hindrar inte att det kan vara så att de som gillar hörlurar kanske inte reflekterar över problemen. Det är två olika saker.
Vh, iö
- - - - -
*Undantaget är förstås om de används uteslutande för binaurala inspelningar. Då finns bara ett stort systemfel kvar - att ljudbilden sitter fast i huvudet, det vill säga följer med huvudrörelserna. Så med binaurala inspelningar och huvudet fastspänt i skruvstäd, ja och så ett par lurar som inte är frekvensgångskrokiga förstås, så är det svårt att klaga på dem. Men kanske kan man klaga på situationen att sitta fastspänd. Det är jag inte van att göra när jag lyssnar på musik live.
Det var det här inlägget som fick mig att undra om du slipper de problem du beskriver med hörlurslyssning när du lyssnar på en monoinspelning.

ChristianAndersson skrev:Är det bara bibehållen klang utan illaljudande distorsion du vill mäta/ eller fhv höra?
Alton skrev:En fråga som fascinerar och förbryllar mig något, och som jag tycker är otroligt viktig för musikåtergivning.
När jag lyssnar på musik vill jag ju att ett piano ska låta som ett piano, och en gitarr som en gitarr... helst vill jag kunna avgöra om det är ett Steinway eller Yamaha, eller huruvida det är en gran- eller cedertopp.
Vad som kommit att förbrylla mig lite är när jag lyssnat på olika högtalare och inte kunnat se någon säker koppling till hur detta återges, och hur högtalaren mäter. Det beror alldeles säkert på min ringa förståelse för de tekniska aspekterna samt den ofta bristfälliga informationen. Jag tycker ändå det är intressant när jag stöter på högtalare med mycket rak och fin frekvenskurva som förmedlar det sämre än en högtalare som inte mäter lika fint.
Är det här en fråga om att mätningarna helt enkelt är för otillförlitliga för att tåla sådana jämförelser, eller finns det andra aspekter (mer än en snygg frekvenskurva då) som påverkar?
darkg skrev:De idealiserade vågformerna berättar lyckligtvis mer än hur just de återges.
De ensamma instrumentens klang, såsom den visas på bilderna en bit bak i tråden, är nog också att betrakta som idealiseringar. Oftast spelar ju flera instrument, och med sina anslag och avklingningar.
Den resulterande vågformen blir sammansatt, och den kan man spela in, sen spela upp genom en högtalare och spela in det också, och visuellt undersöka hur de två ljuden avviker. Om man ordnar dem rätt i tid och amplitud kunde man matematiskt se differensen över tid, varför inte som en vågform. Det vore kul att se, för tänk om felkurvan till exempel går bananas under starka partier, eller på annat sätt avslöjar något systematiskt fel!![]()
Det finns kanske andra sätt.
(Problemen kan finnas i da-omvandling el. förstärkaren också, märk väl)
Johan_Lindroos skrev:darkg skrev:De idealiserade vågformerna berättar lyckligtvis mer än hur just de återges.
De ensamma instrumentens klang, såsom den visas på bilderna en bit bak i tråden, är nog också att betrakta som idealiseringar. Oftast spelar ju flera instrument, och med sina anslag och avklingningar.
Den resulterande vågformen blir sammansatt, och den kan man spela in, sen spela upp genom en högtalare och spela in det också, och visuellt undersöka hur de två ljuden avviker. Om man ordnar dem rätt i tid och amplitud kunde man matematiskt se differensen över tid, varför inte som en vågform. Det vore kul att se, för tänk om felkurvan till exempel går bananas under starka partier, eller på annat sätt avslöjar något systematiskt fel!![]()
Det finns kanske andra sätt.
(Problemen kan finnas i da-omvandling el. förstärkaren också, märk väl)
Din tanke är väl fin... Men hur tänker du sedan att differenskurvan ska korrelera till hur stora hörbara fel föreligger? Något mer du kan fundera över är att nästan alla högtalare fasvrider en del. Då blir inte den inspelade signalen likadan som den ursprungliga. Ändå kan det debatteras för att fasvridning är väldigt svår att detektera för den mänskliga hörseln i de flesta situationer. Hur tänkte du spela in ljudet från högtalaren? I total fri rymd? Lite för dig att kontemplera.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster