Moderator: Redaktörer
BosseS skrev:Molnet då, dropbox/google drive? Behöver man ett eget fysiskt lagringsmedia i garaget idag? NSA får gärna leta efter bombrecept i mina ljudfiler
paa skrev:...Och kom ihåg att om man har filerna bara på två ställen och den ena servern havererar, så innehåller den på andra platsen plötsligt originalfilerna, och man står i praktiken där utan backup!
PJo skrev:Jag och några kompisar har samma tanke som ni varit inne på, nämnligen att "kors"-förvara ett exemplar av digital media. Den stora vitsen med detta förfarande är ju att man själv har "koll" på datat. Vilket känns mer "rätt" än att låta någon "molnleverantör" ta hand om det. Ok! kalla mig skeptisk men...
Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?
Svante skrev:Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?
Om vi utgår från 6 TB så blir det alltså 6 000 000 000 000 byte = 48 000 000 000 000 bit som ska laddas upp. Med 2 500 000 bit /s tar det 48 000 000 000 000 / 2 500 000 = 19 200 000 s = 222 dygn.
Det var väl inte så farligt.
Svante skrev:Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?
Om vi utgår från 6 TB så blir det alltså 6 000 000 000 000 byte = 48 000 000 000 000 bit som ska laddas upp. Med 2 500 000 bit /s tar det 48 000 000 000 000 / 2 500 000 = 19 200 000 s = 222 dygn.
Det var väl inte så farligt.
hifikg skrev:När kraschen är ett faktum så har du allting tillbaka på mindre än ett år alltså
MiaM skrev:P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.
Bill50x skrev:MiaM skrev:P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.
+1
Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet....
/ B
Strmbrg skrev:Jag lägger den bara i "Min musik" direkt på mitt spotifykonto. Tänker jag fel då?Bill50x skrev:Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet....
Alltså, OM någon skulle få för sig att radera någon eller några "vax" som jag lagt under "Min musik", så tycker jag inte att det skulle vara hela världen.
murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...!
murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...!
paa skrev:murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...!
Nja, jag skulle säga att nästan ingen, vare sig om dom är 15 eller 60+ har någon riktig uppfattning om vad som krävs för att verkligen säkra sina filer. Och ännu färre som lever efter detta.
Komorok skrev:Streamar mina rippade lossless-skivor och Spotify till en Squeezebox som skickar signalen optiskt till min Oppo bdp105 som agerar DAC och försteg.
Morello skrev:Jag har alla mina CD's i en ändamålsenlig möbel.
Jag förstår inte frågan.
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag har alla mina CD's i en ändamålsenlig möbel.
Jag förstår inte frågan.
Och hur återskapar du musiken om huset brinner upp?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Och hur återskapar du musiken om huset brinner upp?Morello skrev:Jag har alla mina CD's i en ändamålsenlig möbel.
Jag förstår inte frågan.
Jag har ett kassaskåp där jag kan förvara de viktigaste fonogrammen.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Och hur återskapar du musiken om huset brinner upp?
Jag har ett kassaskåp där jag kan förvara de viktigaste fonogrammen.
Kan eller gör?
/ B
Morello skrev:Vad jag har och inte har i mitt kassaskåp pladdrar jag inte om på nätet.![]()
Integritet mina herrar.

Rydberg skrev:Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2
Men hur får man plats med all musik på en SSD, finns väl inga större än 1TB? För du kör väl knappast 96k mp3?
Men en rackarns snygg lösning!
/ B
Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2
Men hur får man plats med all musik på en SSD, finns väl inga större än 1TB? För du kör väl knappast 96k mp3?
/ B
Rydberg skrev:Bill50x skrev:Rydberg skrev:Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2
/ B
Tack!![]()
Jag köpte en 0,5 TB SSD, ett album rippat till FLAC tar ca 400MB, jag får mao plats med mer än 1000 phonogram på SSD:n och det är mer än jag har just nu. Naturligtvis kan man ansluta fler hårddiskar/USB-minnen externt via USB eller via eSATA . Man kan också spelade från en NAS om man vill.
Jag kan lägga till ett album på SSD:n i BDP-2:an via datorn där man kan hantera SSD:n som vilken nätverksbaserad disk som helst, väldigt smidigt!
Morello skrev:Ni som "rippar" och lagrar digital - vad rippar ni med och vad spelar ni upp med?
Jag spelar som bekant bara riktiga fonogram samt enstaka filer från hårddisk. I det senare fallet spelar jag medelst foobar och sedan ut ur PC'n i en bra DAC med klassiska Burr Brown PCM63.
Jag funderar på att skaffa en ljudlös PC (läs utan mekaniska fläktar och elektromekansika hårddiskar) att ha i salongen så man kan spela filer samt DVD. Jag har några trevliga konserter på DVD jag gärna vill kunna spela.
Den bärbara PC jag ibland nyttjar i dagsläget låter så förbannat att man måste spela ordentligt starkt för att uppnå adekvat signal till störförhållande.
AndreasArvidsson skrev:Exact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.
Från HTPC via HDMI till en Oppo 103 som agerar DAC. Har just köpt en liten Nuc som HTPC.
Cinder skrev:+1 på Exact Audio Copy. Ska själv prova JRiver i helgen tänkte jag, har kört foobar också, men har hört att Foobar har en tendens att skriva egna taggar till filer?AndreasArvidsson skrev:Exact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.
Från HTPC via HDMI till en Oppo 103 som agerar DAC. Har just köpt en liten Nuc som HTPC.
Bill50x skrev:Cinder skrev:AndreasArvidsson skrev:foobar skriver inga taggar om du använder det för lyssning. Om programmet gör så om man använder det för ripp och/eller konvertering, det vet jag inte. Men jag har mycket bättre programvaror än så för dessa uppgifter så foobar används enbart för uppspelning i datorn.
/ B
Cinder skrev:+1 på Exact Audio Copy. Ska själv prova JRiver i helgen tänkte jag, har kört foobar också, men har hört att Foobar har en tendens att skriva egna taggar till filer?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:Ni som "rippar" och lagrar digital - vad rippar ni med och vad spelar ni upp med?
Jag spelar som bekant bara riktiga fonogram samt enstaka filer från hårddisk. I det senare fallet spelar jag medelst foobar och sedan ut ur PC'n i en bra DAC med klassiska Burr Brown PCM63.
Jag funderar på att skaffa en ljudlös PC (läs utan mekaniska fläktar och elektromekansika hårddiskar) att ha i salongen så man kan spela filer samt DVD. Jag har några trevliga konserter på DVD jag gärna vill kunna spela.
Den bärbara PC jag ibland nyttjar i dagsläget låter så förbannat att man måste spela ordentligt starkt för att uppnå adekvat signal till störförhållande.
vExact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.
Morello skrev:Tack för en glasklar sammanfattning.
Var hittar man knäpptysta HTPC?

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster