Hur hanterar ni er Digitala musiksamling?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PJo

Hur hanterar ni er Digitala musiksamling?

Inläggav PJo » 2015-01-07 22:57

Hej!

Detta är ett problem som jag grubblat på ett tag och som blev aktuellt 2009 do min RAID-kontroller lade av efter den "krappat" den array som den hanterade. Efter detta inskaffade:

Ett nytt kontrollerkort
Nya diskar till "primär" lagring
Ny enkel disk för backup.

Men Nu kommer man till ett val: Jag måste utöka, och det finns flara alternativ:

1: Utöka primälagringsdiskarna och backupdisk.

2: Skaffa två st. Exempelvis Netgear ReadyNAS (med plas för minst 4 diskar, och som har stöd för "ombyggnad till större diskar efterhand")

3: Utöka primärdisk och skaffa alt. 2 som backup.

4: Skaffa alt.2 som primär och billiga diskar för backup.

Hur gör ni?

Detta är ju ett problem i tidevarvet för "den digitala döden"
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Hur hanterar ni er Digitala musiksamling?

Inläggav Svante » 2015-01-07 23:55

Efter 25 års behov av backuper så är det enda som har funkat för mig att ha två kopior på olika ställen så att det ena mediet kan gå sönder hur illa som helst. Jag skulle mao välja att ha 2 st NASar på olika ställen i huset om jag var du.

(Jag hade en gång en dator på jobbet med två fysiska diskar som jag gjorde manuella backuper emellan. Så kom jag tillbaka från semestern, då hade ena disken kokat ihop, och den andra hade gått sönder av värmen från den första. Tror jag, båda var iaf döda. Det är den största dataförlusten jag har haft. Sen dess försöker jag sprida ut data även fysiskt.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-01-08 00:07

Först spegling i datorn, sedan backup på extern disk som ligger urkopplad i en låda och slutligen molnlagring för det viktigaste.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-08 00:51

Lever jag farligt? Musiksamlingen på en 2,5" hårddisk + manuell backup med ojämna mellanrum till en hårddisk som (nästan) alltid står hemma och inte går 24/7. Kraschar den bärbara disken är planen att köpa en ny och kopiera till den, snabbt som attan. Dessutom "delar" jag mitt musikbibliotek till 75% med en polare i grannbyn, så det mesta går att få tillbaka den vägen plus att jag har en himla massa plastbitar som kan rippas om, hemska tanke.
Sitter nöjd :)

BosseS

Inläggav BosseS » 2015-01-08 01:19

Molnet då, dropbox/google drive? Behöver man ett eget fysiskt lagringsmedia i garaget idag? NSA får gärna leta efter bombrecept i mina ljudfiler :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-08 01:21

BosseS skrev:Molnet då, dropbox/google drive? Behöver man ett eget fysiskt lagringsmedia i garaget idag? NSA får gärna leta efter bombrecept i mina ljudfiler :)

2TB tar ju ett år att ladda upp till molnet och jag förmodar att det kostar en slant att härbergera också.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-08 08:12

Inget bra svar på frågan, men dock ett svar på hur jag lyssnar på musik för närvarande:
Lyssnar numera nästan uteslutande via Spotify. Tidigare lånade jag en del CD på ett bibliotek som har ett i sammanhanget stort urval. Dessa la jag sedan emellanåt över på en dator hemma.

Jag har dock insett att Spotifys utbud av klassiskt och jazz är vad jag behöver, och enormt mycket mer därtill, samt att ljudet inte alls överlag är smådåligt, som jag tyckte tidigare.
Detta sammanvägt gör att jag helt enkelt inte känner något behov av att hitta metoder för att själv lagra musik.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 10:08

Jag har en äldre dator som jag kallar Server, där har jag alla mina musikfiler samt även de program som jag har installerade på arbetsdatorn. Allt som ligger på Server är duplicerat på en extern lagringsenhet som bara är igång vid kopiering. Såväl Server som den externa lagringsenheten körs i raid 5 så ett haveri av en enskild disk kan hanteras utan dataförlust. Musiken som jag lyssnar oftast på ligger för övrigt på arbetsdatorn, det är till denna som min Squeezebox är kopplad.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-01-08 10:24

För min del använder jag Spotify till 95%. Har en del rippade skivor på 2st MBP, 1st iMac och en Mac Mini. Sedan har jag samma bibliotek på två hårddiskar.
För min del så tycker jag att Spotifykvaliteten duger och skulle den inte duga så tycker jag att jag lika gärna kan skaffa mig vinylformat.
Vinyl känns lite högtidligt för mig eftersom jag är en lat människa och gillar att blanda friskt. Att kliva upp från soffan och leka DJ är allt för jobbigt för min del.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-08 11:06

En NAS är ingen backup, även om det sitter flera diskar i den!
Om man inte har filerna någon annanstans än i lägenheten också, så har man ingen backup mot t.ex tjuvar, brand, direktträff från åska osv.
Och kom ihåg att om man har filerna bara på två ställen och den ena servern havererar, så innehåller den på andra platsen plötsligt originalfilerna, och man står i praktiken där utan backup!
Funkar det då så är ju allt gott och väl, men många vill nog ha bättre säkerhet än så, och väljer att i alla fall ha två backuper, på olika plats och helst av olika fabrikat och modell.
Ska det vara riktigt säkert så ska väl en backup då och då, kanske med ett års intervall, arkiveras och inte röras.
Annars kan det gå som på Gävle Dagblad där stora delar av bildarkivets äldre bilder av misstag raderats för ganska länge sedan, och de rullande backuperna innehöll bara kopior på den aktuella statusen, där dessa bildfiler således saknades.
Men allt sådant är ju långt över vad en privatperson behöver.
Jag sparar dock mina gamla hårddiskar om de inte har havererat, och det blir ju lite grann en sådan arkivering av äldre status.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-08 11:43

paa skrev:...Och kom ihåg att om man har filerna bara på två ställen och den ena servern havererar, så innehåller den på andra platsen plötsligt originalfilerna, och man står i praktiken där utan backup!

Exakt, så innan backupen tas i bruk backar man upp den så fort man bara kan när man upptäcker ett ras. Brand o stöld är värre hot. Tjuvar borde inte få stjäla externa hårddiskar :evil:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-08 12:18

Man ska komma ihåg också att det finns en poäng med att en backup tas sällan, och att den inte är en spegling av originalfilerna. Det är ju hyfsat vanligt att man lyckas sabba originalfilerna och att sabbet då migrerar till backupen om kopieringen sker för snabbt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-01-08 16:43

Jag och några kompisar har samma tanke som ni varit inne på, nämnligen att "kors"-förvara ett exemplar av digital media. Den stora vitsen med detta förfarande är ju att man själv har "koll" på datat. Vilket känns mer "rätt" än att låta någon "molnleverantör" ta hand om det. Ok! kalla mig skeptisk men...
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 16:57

PJo skrev:Jag och några kompisar har samma tanke som ni varit inne på, nämnligen att "kors"-förvara ett exemplar av digital media. Den stora vitsen med detta förfarande är ju att man själv har "koll" på datat. Vilket känns mer "rätt" än att låta någon "molnleverantör" ta hand om det. Ok! kalla mig skeptisk men...

Det har inte bara med skeptitism att göra. Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?

/ B

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-08 18:29

Min musiksamling är det minst räddningsvärda av mina data - jag har cdskivorna kvar. Men visst: jag håller på att skärpa till mig efter lite inspiration från min svåger systemingenjörn. Han har en Synology NAS med RAID 5 men jag eftersom jag INTE är systemingenjör blir det två NAS med spegling placerad på olika ställen i huset. Ful RAID. När bredbandet kommer till byn kommer jag att flytta den ena till en granne.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-01-08 23:14

Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?

Om vi utgår från 6 TB så blir det alltså 6 000 000 000 000 byte = 48 000 000 000 000 bit som ska laddas upp. Med 2 500 000 bit /s tar det 48 000 000 000 000 / 2 500 000 = 19 200 000 s = 222 dygn.

Det var väl inte så farligt. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-08 23:36

Svante skrev:
Bill50x skrev:Hur lång tid tar det att ladda upp 5-6 TB med 2,5 MBit hastighet upp?

Om vi utgår från 6 TB så blir det alltså 6 000 000 000 000 byte = 48 000 000 000 000 bit som ska laddas upp. Med 2 500 000 bit /s tar det 48 000 000 000 000 / 2 500 000 = 19 200 000 s = 222 dygn.

Nejdå. Men om jag kör full fart upp drar det ner farten på det som ska ner. Internetuppkopplingen känns helt enkelt slö. Halva hastigheten är mer realistisk vid daglig användning och då handlar det om ca 15 månader... :-)

Det känns trots allt enklare/snabbare att ha Server för all musik samt en extern enhet som backup. När jag adderar något till servern gör jag samtidigt detsamma till backupenheten. Tar obetydligt längre tid och fungerar oftast bra. Men jag märkte nackdelen när jag delade med mig av Linns "julmusik" från tidigare år. En fil var trasig och detta var den både på Server och Backup. Så hur man än gör kan det bli fel...

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-01-09 00:01

Svante skrev:

När kraschen är ett faktum så har du allting tillbaka på mindre än ett år alltså :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 00:08

hifikg skrev:När kraschen är ett faktum så har du allting tillbaka på mindre än ett år alltså :-)

Nä, nerladdning går ca 10 gånger snabbare så ca 20 dagar blir det. Till skillnad från att återställa från min nuvarande backup, drygt ett dygn.

Men visst, brinner huset upp är jag rökt :-)
(fast jag har kamrater som sitter på det mesta...)

/ B

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-09 00:14

En tumregel är att inte köra hårdvaruraid ifall man är en privatperson (eller en liten verksamhet). De korten passar bäst i "datacenter" och för de som har serviceavtal med hårdvaruleverantören.

Orsaken är enkel - alla mjukvarulösningar, oavsett hur gamla de är, går att köra eller emulera på moderna datorer. Med en hårdvarulösning så är det kört om kontrollern går sönder och man inte har en identisk/kompatibel kontroller.

Vad gäller musik så kan man nog komma långt på att ha en backup på listan över filer. Då vet man vad har förlorat vid en katastrof och slipper gräma sig åt att man inte kommer på vad den där så-jättebra-låten/artisten hette...

P.S. som svar på trådens fråga: Vårdslöst. Jag har musiken på en enda aktuellt uppdaterad disk. De "backuper" som finns är dels "förra disken" som var påväg att haverera när den akutbyttes (men som troligtvis går att starta och läsas ur), och disken i "förra datorn" som innehåller en än äldre uppsättning av arkivet.

Jag borde verkligen ta mig i kragen och ordna någon seriös lösning på detta.

P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.

Jag har däremot funderat på att prova på Google Music (eller vad tjänsten nu heter). Man laddar upp sina egna filer och kan lyssna på musiken streamat t.ex. i mobilen. Google klarar väl att fixa det genom att känna igen att de flesta som använder tjänsten laddar upp identiska (piratkopierade?) versioner av samma låtar, så det går inte åt fullständigt lagringsutrymme för varje låt varje användare laddar upp. Jag har inte läst på om vilken ljudkvalitet de maximalt har, jag misstänker att det finns goda skäl att ändå också ha musiken lokalt på en egen dator då sådan lyssning är användbar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 00:21

MiaM skrev:P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.

+1

Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet.... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 13:03

Bill50x skrev:
MiaM skrev:P.S. jag är inte det minsta sugen på att använda Spotify. Förlorar jag den musik jag har så beror det åtminstone på egen klantighet/otur. På Spotify kan man däremot förlora musik på grund av artister/skivbolags godtycke. Om musiklyssnandet inte är viktigare än så så kan man väl lika gärna låta någon radiokanal skvala.

+1

Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet.... :-)

/ B

Jag lägger den bara i "Min musik" direkt på mitt spotifykonto. Tänker jag fel då?

Alltså, OM någon skulle få för sig att radera någon eller några "vax" som jag lagt under "Min musik", så tycker jag inte att det skulle vara hela världen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 14:02

Strmbrg skrev:
Bill50x skrev:Fast jag lyssnar på Spotify, framför allt för att hitta ny musik. När jag väl hittat något jag gillar försöker jag hitta något lämpligt sätt att spara den på. Ibland är det så enkelt som att köpa albumet.... :-)
Jag lägger den bara i "Min musik" direkt på mitt spotifykonto. Tänker jag fel då?

Alltså, OM någon skulle få för sig att radera någon eller några "vax" som jag lagt under "Min musik", så tycker jag inte att det skulle vara hela världen.

Nej du tänker inte fel. Från din synvinkel.

Har jag fastnat för någon musik vill jag ha den kvar, även om artisten löper amok och raderar allt från Spotify. Kanske en skillnad mot klassisk musik där i stort sett all musik finns i en uppsjö olika framföranden och tappar man en finns tusende åter. Men så är det inte med populärmusiken. Och om Mozarts originaluppföranden fanns tillgängliga skulle man (du?) kanske se annorlunda på saken.

/ B

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 14:04

Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...! :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-01-09 14:51

murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...! :D

Nja, jag skulle säga att nästan ingen, vare sig om dom är 15 eller 60+ har någon riktig uppfattning om vad som krävs för att verkligen säkra sina filer. Och ännu färre som lever efter detta.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 15:27

murgatroyd skrev:Tror det hänger ihop med vår generation, säger man samma sak till en 15-30åring får man bara ett konstigt flin tillbaka...! :D

Håller med. För de flesta är inte ett specifikt musikstycke oersättligt. Musik är musik och kan man inte lyssna på en artist/stycke så väljer man något annat. Och det är ju en lättsmält inställning, "easy come, easy go" typ. Så lever vi ju alla, fast inom andra områden. Kan man inte längre köpa torsk väljer man lax, finns inte fläskfilén väljer man fläskytterfilén osv.

Men vill man kunna lyssna på en specifik artist funkar inte Spotify, artisten kan mycket väl vara borta imorgon. Alltså måste man spara denna där man har kontroll, dvs själv kan styra över innehavet. Om detta är viktigt är upp till var och en.

/ B

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-01-09 15:40

Streamar mina rippade lossless-skivor och Spotify till en Squeezebox som skickar signalen optiskt till min Oppo bdp105 som agerar DAC och försteg.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 15:42

paa skrev:

Nja, jag skulle säga att nästan ingen, vare sig om dom är 15 eller 60+ har någon riktig uppfattning om vad som krävs för att verkligen säkra sina filer. Och ännu färre som lever efter detta.

Jag säger som IÖ; Du läste inte vad jag skrev..... :D

Sens moralen är att de mellan ca 15-30 INTE BRYR SIG, det går alltid att få tag på nytt och varför öht lagra, när det går att STREAMA!? Habegäret finns inte. Varför lägga på hög osv, det är det man får höra nuförtiden.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-01-09 17:59

Komorok skrev:Streamar mina rippade lossless-skivor och Spotify till en Squeezebox som skickar signalen optiskt till min Oppo bdp105 som agerar DAC och försteg.

Är du säker på att det låter "bättre" än att låta 105'an spela upp filen själv? Eftersom 105'an är en DNLA Renderer kan du skicka uppdraget till den att spela upp filen. Testa t.ex. Oppo media control ifrån en ipadda eller en Android. Den hittar din filsamling om du slagit på DNLA inne i Squeezeservern.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-01-09 18:05

Jag får testa det när jag ids. Tror inte det blir någon skillnad, men det är gratis att prova så...
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2015-03-15 12:20

Hej!

Flera har varit inne på olika diskbaserade lösningar, det är en viktig faktor
ni måste tänka på, som inte är så väl dokumenterad:

DISKARNAS INTERNA SJÄLVDIAGNOS

den som tror att diskarna fungerar som däcken på en cykel, att man
sätter på dem och sedan kör tills de blir platta, de kommer att bli besvikna:

När maskinen startas om så kommer alla diskar att göra någon form av
analys av sin "hälsa" och är den för dålig kommer disken att vägra kommunicera
med datorn/NASen. Detta betyder att det är vanligt att många diskar
kan gå sönder samtidigt, fastän inget allvarligare hänt än att maskinen
startats om. I sådana fall är det ofta så att diskarna varit krassliga ganska
länge, men att själva omstarten gjort problemet så pass akut att även
användaren märker av det själv.

För att undvika detta finns tre lösningar:

1. lagra inte viktiga filer på samma fysiska apparat, på flera diskar
med hoppet om att "det ligger ju ändå på flera diskar, de kan ju
inte gå sönder samtidigt"...

2. sprid informationen på flera diskar, några skall inte vara i drift
hela tiden.

3. monitorera diskarnas hälsa kontinuerligt via S.M.A.R.T., då får
du ofta veta när det är dags att uppgradera dina diskar, i god tid.

När vi ändå är inne på det tekniska, flashminne; minnepinnar, minneskort
och SSD:er, jättebra teknik, men den är inte konstruerad för långtidslagring.
Kom även ihåg att även om bandlagring är dyrt, så används den i seriös drift
för att den faktiskt är bra. Till sist kan det vara på sin plats att påpeka att
både uppstarter ("spin up") och påslagningar ("power up"), brukar räknas som
faktorer som påverkar livslängden hos diskar betydligt mer än drifttimmar;
av den anledningen bör du inte

Som slutkläm får man väl filosofera över det kloka i att investera en
förmögenhet i en musikanläggning och i en musiksamling, utan att vara
beredd att säkerställa sina investeringar långsiktigt. Alla kan ju inte
som Bruce Willis stämma itunes, för att de råkat shoppa onlajnmusik
för hundratusentals dollar; bra säkerhetskopior fungerar mycket
bättre än rättstvister med Apple, kolla med folket på Samsung...

Fridens liljer.
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-15 12:32

Jag har all min musik på en dator (som jag kallar server men är en vanlig W8-maskin) som bara startas några gånger i månaden när jag lägger ner ny musik på den alternativt när jag kopierar över musik på lyssningsdator. Allt som finns på servern finns även på en backupenhet som även den är igång sparsamt. När jag lägger in ny musik gör jag det oftast parallellt på server och backup.

Den musik jag oftast spelar ligger som sagt på en egen lyssningsmaskin, det är min (W8) arbetsdator som ju är igång från sju på morgonen till midnatt, typ. Den enda svagheten som jag ser det är att all musik rent fysiskt finns på samma ställe, brinner huset ner så lär musiken försvinna och alla mina vinyler (och de få CD jag har kvar) bli en enda stor klump.

"...faktorer som påverkar livslängden hos diskar betydligt mer än drifttimmar;
av den anledningen bör du inte" - här saknas nåt?

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-15 16:55

Har en NAS med Raid'ade diskar, det funkar bra än så länge. Har haft lite strul med att en disk strejkat en gång men en renovering av disken tog hand om den saken. Automagisk spegling och recovery gjorde allt enkelt även om det tog lite tid.
Har en extern disk som säkerhetskopia...

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-17 09:59

Det är helt klart att föredra som många här påpekat, att ha fysiska media på skilda platser. Tyvärr har jag inte själv den möjligheten då jag bor i lägenhet och inte vill ladda upp tonvis med data till en slö molnlagringsserver.
I framtiden ska jag skaffa hus, och då är det direkt andra bullar då man kanske kan sätta en NAS i källaren, någorlunda brandsäkert förhoppningsvis, och en NAS bekvämt till hands. Har idag en Synology NAS och kan mycket väl tänka mig att skaffa en till, dom är ju fruktansvärt smidiga.

Ett till alternativ skulle vara att ställa en NAS eller liknande hos t.ex. föräldrarna eller någon annan bekant och köra backup till den via nätet, men även det tar väldigt lång tid.
Att göra riktigt ordentliga backuper tar ju en del energi, vissa fotografer tar ju som vana att spara ut fotobibliotek till SD-kort och spara dom i brandsäkra kassaskåp. Då börjar man vara lite seriös i skyddandet av sin data :)

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-17 11:30

Lite OT kanske men för första gången upplever jag att allt flyter smidigt med musik och video. Har en Raspberry Pi 2 med toslink HAT som är kopplad till TV samt en extern dac. All media streamas antingen från en NAS eller direkt från nätet.
Jag kan välja vad jag vill se/lyssna på med tv'ns fjärr och musik/film sänds automagskt till stereon istället för tv'n.
NAS'en blir en ren NAS som bara behöver skyffla data och då behövs inte speciellt mycket datakraft. Förr så har jag varit väldigt kritisk till min Synology NAS då den varit för slö för att hantera media men nu funkar det klockrent.
Så ja, jag kan nu utan förbehåll rekommendera en NAS. (Med Raid'ade diskar för säkerhet.)
En extern USB-disk är ett enkelt och relativt billigt sätt att hålla en backup av det viktigaste.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-03-17 13:10

Xbmc?
Förlåt, menar Kodi som det numer heter.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-17 13:59

Yupp, Kodi. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-19 14:47

Jag har alla mina CD's i en ändamålsenlig möbel.
Jag förstår inte frågan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-19 14:49

Morello skrev:Jag har alla mina CD's i en ändamålsenlig möbel.
Jag förstår inte frågan.

Och hur återskapar du musiken om huset brinner upp?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-19 15:14

Bill50x skrev:
Jag förstår inte frågan.

/ B

Jag har ett kassaskåp där jag kan förvara de viktigaste fonogrammen. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-19 15:34

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Jag förstår inte frågan.

Kan eller gör?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-19 15:55

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Och hur återskapar du musiken om huset brinner upp?

Kan eller gör?

/ B

Vad jag har och inte har i mitt kassaskåp pladdrar jag inte om på nätet. 8)
Integritet mina herrar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-19 17:30

Morello skrev:Vad jag har och inte har i mitt kassaskåp pladdrar jag inte om på nätet. 8)
Integritet mina herrar.

:mrgreen:

Men det som ligger i kassaskåpet borde ju vara säkrare för "di klåfingriga"...

Erkänn nu, det är den kompletta samlingen av Saxpartyn och Kramgoa låtar du har där ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 12:27

Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2

Bild
Senast redigerad av Rydberg 2015-03-20 12:32, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-03-20 12:30

Snyggt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 12:36

Ja funkar bra nu efter lite SW-uppdateringar, de jobbar även på ett inbyggt gränssnitt mot TIDAL. Det sker verkligen mycket utveckling med BDP-2:an men man kan inte vara helt dator/teknik-nollställd om man vill ha en, finns bättre lösningar för folk som söker efter en plug&play-lösning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 14:29

Rydberg skrev:Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2

Men hur får man plats med all musik på en SSD, finns väl inga större än 1TB? För du kör väl knappast 96k mp3?

Men en rackarns snygg lösning!

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-20 14:37

Bill50x skrev:
Rydberg skrev:Jag har rippat o lagt min musik på en SSD som jag byggt in i min Bryston BDP-2

Men hur får man plats med all musik på en SSD, finns väl inga större än 1TB? För du kör väl knappast 96k mp3?

/ B

1TB är ca 1575timmar i okomprimerad 2kanals PCM. Ännu mer om man komprimerar mha tex FLAC. Det får man in några skivor på.

Skitsnygg lösning Rydberg!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 14:58

Bill50x skrev:

/ B

Tack! :)

Jag köpte en 0,5 TB SSD, ett album rippat till FLAC tar ca 400MB, jag får mao plats med mer än 1000 phonogram på SSD:n och det är mer än jag har just nu. Naturligtvis kan man ansluta fler hårddiskar/USB-minnen externt via USB eller via eSATA . Man kan också spela från en NAS om man vill.

Jag kan lägga till ett album på SSD:n i BDP-2:an via datorn där man kan hantera SSD:n som vilken nätverksbaserad disk som helst, väldigt smidigt!
Senast redigerad av Rydberg 2015-03-20 15:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-20 15:02

Ni som "rippar" och lagrar digital - vad rippar ni med och vad spelar ni upp med?

Jag spelar som bekant bara riktiga fonogram samt enstaka filer från hårddisk. I det senare fallet spelar jag medelst foobar och sedan ut ur PC'n i en bra DAC med klassiska Burr Brown PCM63.
Jag funderar på att skaffa en ljudlös PC (läs utan mekaniska fläktar och elektromekansika hårddiskar) att ha i salongen så man kan spela filer samt DVD. Jag har några trevliga konserter på DVD jag gärna vill kunna spela.

Den bärbara PC jag ibland nyttjar i dagsläget låter så förbannat att man måste spela ordentligt starkt för att uppnå adekvat signal till störförhållande.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-20 15:03

Rydberg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Tack! :)

Jag köpte en 0,5 TB SSD, ett album rippat till FLAC tar ca 400MB, jag får mao plats med mer än 1000 phonogram på SSD:n och det är mer än jag har just nu. Naturligtvis kan man ansluta fler hårddiskar/USB-minnen externt via USB eller via eSATA . Man kan också spelade från en NAS om man vill.

Jag kan lägga till ett album på SSD:n i BDP-2:an via datorn där man kan hantera SSD:n som vilken nätverksbaserad disk som helst, väldigt smidigt!

Du har väl en riktig CD-spelare också? Jag tänkte att jag skulle hälsa på dig någon gång och ta med en balja vin samt några CD's.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 15:12

Naturligtvis! jag har en Sony XA5ES som agerar drive. Du är hjärtligt välkommen, god musik och gott vin i gott sällskap är en ypperlig kombination! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-20 15:20

Morello skrev:Ni som "rippar" och lagrar digital - vad rippar ni med och vad spelar ni upp med?

Jag spelar som bekant bara riktiga fonogram samt enstaka filer från hårddisk. I det senare fallet spelar jag medelst foobar och sedan ut ur PC'n i en bra DAC med klassiska Burr Brown PCM63.
Jag funderar på att skaffa en ljudlös PC (läs utan mekaniska fläktar och elektromekansika hårddiskar) att ha i salongen så man kan spela filer samt DVD. Jag har några trevliga konserter på DVD jag gärna vill kunna spela.

Den bärbara PC jag ibland nyttjar i dagsläget låter så förbannat att man måste spela ordentligt starkt för att uppnå adekvat signal till störförhållande.

Exact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.
Från HTPC via HDMI till en Oppo 103 som agerar DAC. Har just köpt en liten Nuc som HTPC.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-20 15:24

AndreasArvidsson skrev:Exact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.
Från HTPC via HDMI till en Oppo 103 som agerar DAC. Har just köpt en liten Nuc som HTPC.

+1 på Exact Audio Copy. Ska själv prova JRiver i helgen tänkte jag, har kört foobar också, men har hört att Foobar har en tendens att skriva egna taggar till filer?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 15:31

Cinder skrev:
AndreasArvidsson skrev:Exact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.
+1 på Exact Audio Copy. Ska själv prova JRiver i helgen tänkte jag, har kört foobar också, men har hört att Foobar har en tendens att skriva egna taggar till filer?

foobar skriver inga taggar om du använder det för lyssning. Om programmet gör så om man använder det för ripp och/eller konvertering, det vet jag inte. Men jag har mycket bättre programvaror än så för dessa uppgifter så foobar används enbart för uppspelning i datorn.

/ B

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-03-20 15:35

Bill50x skrev:
Cinder skrev:
AndreasArvidsson skrev:foobar skriver inga taggar om du använder det för lyssning. Om programmet gör så om man använder det för ripp och/eller konvertering, det vet jag inte. Men jag har mycket bättre programvaror än så för dessa uppgifter så foobar används enbart för uppspelning i datorn.

/ B

Okej, det var bara någon som berättade för mig att dom hade dubbletter av hela sitt FLAC-arkiv för att ha ena i foobar pga. ändringar som (ofrivilligt) sker i taggar och den andra att spara som original.
Jag kan dock inte garantera att denna/dessa användare vet vad dom verkligen gör i programmet.
Senast redigerad av Cinder 2015-03-20 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-20 15:35

Cinder skrev:+1 på Exact Audio Copy. Ska själv prova JRiver i helgen tänkte jag, har kört foobar också, men har hört att Foobar har en tendens att skriva egna taggar till filer?

Foobar kan manipulera taggar på ett ganska så vettigt sätt, men den gör ingenting automatiskt utan du måste själv välja detta.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-03-20 15:48

Min (fysiskt) lilla 2TB disk verkar ha dött, jag har en väldig tur med mina hårddiskar just nu, inte. Backup finns, men den släpar ett par månader, så lite extrapyssel blir det. Och fn har jag ingen backup (den e ju original nu) brrr...

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-03-20 15:54

Jag både rippar och taggar med Foobar2000. Squeezebox och Squeezelite står för spelandet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 16:38

Jag rippade med dbpoweramp, funkar fint, det jämförs även med en databas så att man vet att man rippat bitperfekt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-20 16:51

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:Ni som "rippar" och lagrar digital - vad rippar ni med och vad spelar ni upp med?

vExact audio copy för rippning, Foobar2k för uppspelning.

Tack för en glasklar sammanfattning.

Var hittar man knäpptysta HTPC?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-20 16:54

Morello skrev:Tack för en glasklar sammanfattning.

Var hittar man knäpptysta HTPC?

Vill man ha en helt passiv så är nog lättaste sättet är att bygga en egen. Finns passiva chassin som är gjorda för HTPC bruk. Sen in med ett mini- eller nano-itx moderkort.

Kan du tolerera en fläkt som snurrar väldigt långsamt och knappt hörs så finns tex intel nuc och gigabyte brix som ett färdigt alternativ.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 17:50

Jag byggde en helt passiv HTPC till en polare för nått år sedan

Bild

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-20 22:25

Hur mycket kostar heatpipe-fläns-grejen och chassiet på en såndär? Hur klen burk får man stå ut med?

Egentligen borde man väl möblera med dator i rummet invid musiklyssnandet och köra en USB-DAC med tillräckligt lång USB-kabel?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-03-20 22:42

Det där är en i7-processorn men en T-version som utvecklar ganska lite värme.

Grejorna jag köpte:
* Streacom FC8 Evo ITX Tower ohne Netzteil schwarz
* Intel Core i7 4770T 4x 2.50GHz So.1150 TRAY
* ASRock Z87E-ITX Intel Z87 So.1150 Dual Channel DDR3 Mini-ITX Retail
* 8GB Corsair Vengeance LP Black DDR3-1600 DIMM CL9 Dual Kit
* 250GB Samsung 840 Evo Series 2.5" (6.4cm) SATA 6Gb/s TLC Toggle (MZ-7TE250BW)
* Streacom ST-OB2 Slimline Blu-ray Laufwerk - schwarz
* Streacom interner IR-Empfänger + Fernbedienung
* Streacom Nano150 150W extern Netzteil für HTPC (ST-NANO150)

Datorn var väldigt snabb!

Fick kompletera med nya heatpipes och en lyftare för de som kom med passade inte för denna processorplacering. Mer info i denna tråd.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-22 12:37

Jag kör med en Raspberry Pi 2 och den är knäpptyst, tror väggbulan är på 10W eller nåt sånt.
Operativsystem openELEC som är en specialare för Kodi som avspelare. Lite trixigt att få till inställningarna men det funkar bra när man väl löst de initiala egenheterna. Spelar det mesta i både musik och film men visst, vill kan köra på riktigt höga upplösningar och flerkanalsljud så kanske det blir mer svettigt? Har inte koll på den biten då jag kör hederlig gammal stereo själv.
Rippar med EAC på den stationära maskinen.
Jag har själv en NAS med materialet men man kan köra med USB disk om man känner för det. Använder antingen tv'ns fjärrkontroll eller en app på paddan/telefonen för att fjärrstyra Kodi.

Återgå till Teknikforum