
Ett exempel från HP.
PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".

Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".
Härlig humor! Funkar inte en bättre multimeter?
PerStromgren skrev:PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".
soundbrigade skrev:Det finns väl RMS-voltmetrar (med kisel). Jag har en av var sort, där rörmätaren mäter noggrannare än den andra.
MiaM skrev:Vad ska du mäta?
soundbrigade skrev:Tvåkanals digitalt osloskåp skulle väl funka bra. Speciellt om det har siffervisning också.
Komorok skrev:Här har du ett på blocket:
http://www.blocket.se/lund/Rigol_DS1052 ... ?ca=11&w=3
Verkar som att strömbrytaren är lite paj, men i övrigt ska den vara hel.
rikkitikkitavi skrev:Efterföljaren med fyra kanaler kostar 3000. 2000 för 1052. Begagnad m trasig knapp är rena.rånet.
IngOehman skrev:Rörvoltmetrarna ersattes av FET-voltmetrar. De har i grunden samma egenskaper, om man vill ge dem det.
Det finns en massa sorter med skall du ha både superbandbredd och ultraprecision som kostar det oftast en del.
Vh, iö
PerStromgren skrev:MiaM skrev:Vad ska du mäta?
Exempel 1: tonkurvan in situ för hela min elektronikkedja. Jag injicerar signal med min gamla tongenerator, ansluter mätdonet på högtalarklämmorna och skruvar lite upp och ned för att se om det varierar, samt kollar extrempunkterna lite mer noga. På mitt lilla skåp är det svårt att mäta med någon noggrannhet alls.
Exempel 2: jag vill mäta max effekt vid 1kHz för ett slutsteg i 100W-klassen. Min multimeter ger upp långt innan 1kHz.
Exempel 3: jag vill mäta signalen på lika olika ställen i en stereoförstärkare och jämföra kanalerna med varann. Det är mycket lättare att komma ihåg ett värde, än att räkna rutor.
För i världen var detta jobb för en rörvoltmeter.
PerStromgren skrev:MiaM skrev:Vad ska du mäta?
Exempel 1: tonkurvan in situ för hela min elektronikkedja. Jag injicerar signal med min gamla tongenerator, ansluter mätdonet på högtalarklämmorna och skruvar lite upp och ned för att se om det varierar, samt kollar extrempunkterna lite mer noga. På mitt lilla skåp är det svårt att mäta med någon noggrannhet alls.
Exempel 2: jag vill mäta max effekt vid 1kHz för ett slutsteg i 100W-klassen. Min multimeter ger upp långt innan 1kHz.
Exempel 3: jag vill mäta signalen på lika olika ställen i en stereoförstärkare och jämföra kanalerna med varann. Det är mycket lättare att komma ihåg ett värde, än att räkna rutor.
För i världen var detta jobb för en rörvoltmeter.
Piotr skrev:Jag vill nämna att med en DMM så finns det en risk för att man blir vilseledd av resultaten om man inte sitter på goda kunskaper om hur apparaten är uppbyggd och har ett skapligt hum om hur signalen man ämnar att mäta ser ut.
En DMM kan inte skilja på tex. en nyttosignal på 1kHz (vid kalibrering tex) och ev brus och brum samt energi i ultraljudsområdet eller RF.
darkg skrev:Man hör ju talas om de sällsamma rör-watten, risken är väl att du hela tiden har mätt rör-volt med din gamla stånka.
PerStromgren skrev:Piotr skrev:Jag vill nämna att med en DMM så finns det en risk för att man blir vilseledd av resultaten om man inte sitter på goda kunskaper om hur apparaten är uppbyggd och har ett skapligt hum om hur signalen man ämnar att mäta ser ut.
En DMM kan inte skilja på tex. en nyttosignal på 1kHz (vid kalibrering tex) och ev brus och brum samt energi i ultraljudsområdet eller RF.
Jag inser det, och tänkte använda skåpet för att inte bli lurad. OK, då, väl?
petersteindl skrev:Jag har en 87a
rikkitikkitavi skrev:Ah, då vet man vem siom norpade den . Jag har integlömt dig helt, bara att jobb och vabb kom emellan.
Grattis till köpet, det var ett BRA pris!
MiaM skrev:Nu vill vi se lite faktiskta mätresultat på hur mycket/lite felvisning den billigare mätaren har över 400Hz.
Vad gäller utseendet så finns det ju egentligen inte så många olika sätt att designa en mätare. Alla portabla digitala multimetrar verkar ha bananerna längst ned och displayen längst upp för att kablarna inte ska vara i vägen och man ska se displayen även när man manövrerar den. Det som återstår är ju då i stort sett vridomkopplare=ratt eller tryckknappar, och båda varianterna finns både på Fluke och budgetgrejerna.
f avvikelse % avvikelse dB
100 +0,40 +0,03
400 +0,10 +0,01
600 -0,20 -0,02
800 -0,50 -0,04
1k -1,00 -0,09
2k -3,49 -0,31
4k -12,29 -1,14
8k -29,99 -3,10
10k -36,14 -3,90
20k -50,76 -6,15
phon skrev:Och då vill man förstås undersöka mätförstärkaren i Biltemainstrumentet, det finns ju en orsak till att den rullar av tidigt i frekvens. Antagligen en ganska enkel orsak.
PerStromgren skrev: Jag känner bara till dyra DMM:er som kan mäta hela audioområdet!
phon skrev: Hmm, jag tror jag får ta och kolla in min egna billiga DMM i serviceväskan ...
Avvikelse dB från HP427A
f Univolt Meterman
100 +1,25 +1,29
400 +1,23 +1,32
600 -1,19 +1,35
800 -1,11 +1,30
1k -1,04 +1,30
2k -0,40 +1,25
4k -1,39 +1,02
8k -5,76 +0,32
10k -6,14 -0,07
20k -10,59 -2,44
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster