Ett exempel från HP.
PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".

Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".
Härlig humor! Funkar inte en bättre multimeter?
PerStromgren skrev:PS. Jag gillar inte när grejor jag vill köpa dyker upp i ett "museum".
soundbrigade skrev:Det finns väl RMS-voltmetrar (med kisel). Jag har en av var sort, där rörmätaren mäter noggrannare än den andra.
MiaM skrev:Vad ska du mäta?
soundbrigade skrev:Tvåkanals digitalt osloskåp skulle väl funka bra. Speciellt om det har siffervisning också.
Komorok skrev:Här har du ett på blocket:
http://www.blocket.se/lund/Rigol_DS1052 ... ?ca=11&w=3
Verkar som att strömbrytaren är lite paj, men i övrigt ska den vara hel.
rikkitikkitavi skrev:Efterföljaren med fyra kanaler kostar 3000. 2000 för 1052. Begagnad m trasig knapp är rena.rånet.
IngOehman skrev:Rörvoltmetrarna ersattes av FET-voltmetrar. De har i grunden samma egenskaper, om man vill ge dem det.
Det finns en massa sorter med skall du ha både superbandbredd och ultraprecision som kostar det oftast en del.
Vh, iö
PerStromgren skrev:MiaM skrev:Vad ska du mäta?
Exempel 1: tonkurvan in situ för hela min elektronikkedja. Jag injicerar signal med min gamla tongenerator, ansluter mätdonet på högtalarklämmorna och skruvar lite upp och ned för att se om det varierar, samt kollar extrempunkterna lite mer noga. På mitt lilla skåp är det svårt att mäta med någon noggrannhet alls.
Exempel 2: jag vill mäta max effekt vid 1kHz för ett slutsteg i 100W-klassen. Min multimeter ger upp långt innan 1kHz.
Exempel 3: jag vill mäta signalen på lika olika ställen i en stereoförstärkare och jämföra kanalerna med varann. Det är mycket lättare att komma ihåg ett värde, än att räkna rutor.
För i världen var detta jobb för en rörvoltmeter.
PerStromgren skrev:MiaM skrev:Vad ska du mäta?
Exempel 1: tonkurvan in situ för hela min elektronikkedja. Jag injicerar signal med min gamla tongenerator, ansluter mätdonet på högtalarklämmorna och skruvar lite upp och ned för att se om det varierar, samt kollar extrempunkterna lite mer noga. På mitt lilla skåp är det svårt att mäta med någon noggrannhet alls.
Exempel 2: jag vill mäta max effekt vid 1kHz för ett slutsteg i 100W-klassen. Min multimeter ger upp långt innan 1kHz.
Exempel 3: jag vill mäta signalen på lika olika ställen i en stereoförstärkare och jämföra kanalerna med varann. Det är mycket lättare att komma ihåg ett värde, än att räkna rutor.
För i världen var detta jobb för en rörvoltmeter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster