jag har ett Rotel Rb 1080 från 2006,som det brummar i tyvärr
Men det brummar mycket mindre när jag drar ur rca kontakterna?
Är det någon som vet vad felet kan vara?
Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Prova att vira rca sladdarna runt varandra, om du inte har någon färdig stereokabel förstås.
MagnusÖstberg skrev:+1
Prova att köra steget ojordat, dvs sätt eltejp på jordstiften på elkontakten. Då får du svaret. Jorden går troligen både i signalkablar och via strömsladden...
Kurben skrev:MagnusÖstberg skrev:+1
Prova att köra steget ojordat, dvs sätt eltejp på jordstiften på elkontakten. Då får du svaret. Jorden går troligen både i signalkablar och via strömsladden...
+1
Låter definitivt som jord fel mellan övrig utrustning och Rotel steget. Följ Magnus Östbergs råd och antingen gör en kabel utan jord eller använd en ojordad skarvkontakt.
Johan_Lindroos skrev:Glappkontakt i kablaget och/eller jordslinga.
Michael skrev:Hej MorganM
För att eventuellt kunna ge bra svar så behövs mer inforamtion om anläggningen. Alla apparater som är anslutna, vilka apparater som har jordad 230 kabel, finns någon antenn sladd, skärmad nätverkssladd, var sker 230 anslutningarna, flera rum eller allt på ett ställe, hur är kabeldragningen osv.
Du har troligtvis minst två apparater med skyddsjord. Då kommer chassie på dessa båda bli skyddsjordade (bra, så skall det vara - elsäkerhet). Nu sitter det troligtvis även en lågnivåljudkabel mellan dessa apparater. Där finns också en jord tråd (signaljord). Beroende på hur apparaterna är konstruerade internt så har signaljord och skyddsjord mer eller mindre förbindelse med varandra. Detta gör att jorden kan gå i både 230kabeln och lågnivåkabeln (blir även som en slinga). Detta kan ge brum, om det går lite annan ström däri också (som härör från 50Hz ström).
Även två lågnivå sladdar kan bilda en jordslinga. Höger och vänster kanal i skilda kablar. Lägg dom lite från varandra och det blir som en ring. Placera en trafo eller kabel med matningsström till ett slutsteg, mellan dessa kabar (i ringen) - och det kommer troligtvis bli brum.
Något annat som också kan ge brum är ok nämndes kort, är om en lågnivåkabel har förlorat jord tråden (eller glapp). Då måste jorden leta sig fram genom annan kabel. Både höger och vänster kanals kabel måste jorden funka i. Te.x. kan en rca kontakt ha för stor diameter och inte få kontakt. Detta är lite toligt, ty billigaste/gratis rca kablage brukar inte lida av detta. Däremot snyggare/dyrar kablar kan ha detta problem. Typ fina kraftiga svarvade kontakter, som inte är fjädrande/töjbar.
//Michael
Johan_Lindroos skrev:Glappkontakt i kablaget och/eller jordslinga.
Michael skrev:Har TVn någon antenn sladd? Om så, vad går den till.
//Michael
MorganM skrev:Johan_Lindroos skrev:Glappkontakt i kablaget och/eller jordslinga.
Tänkte du på glappkontakt i rca kontakterna?
Johan_Lindroos skrev:MorganM skrev:Johan_Lindroos skrev:Glappkontakt i kablaget och/eller jordslinga.
Tänkte du på glappkontakt i rca kontakterna?
Kablage = kabel + kontakton.
Men med anledning av det du skriver, tror jag att du har ett virrvarr av kablar och du har jordslingor som ger brummet.
Michael skrev:Oj, nu inser jag en sak som jag inte fattat! Det är inte bara brum problem du har, utan något är också helt fel med ljudet. Stämmer det? Du får bara låg låg volym från steget?
Märkningen på relät är nog för kontakt sidan och inte spolen. Relät kan nog ha pajjat. Det bästa vore att mäta.
//Michael
Michael skrev:Har du en multimeter?
Michael skrev:Mät spänning över de stora kondensatorerna.
Michael skrev:Skillnaden ovan ser jag inte.
Har du service manual (schema)?
Michael skrev:Kolla så 70 volten finns inne på korten. T.ex. på ena sidan av R607, R615, R608 och R616.
Sitter ett relä som kortsluter ingången, kanske drar det aldrig och släpper loss musiken! Ursäkta, tog bort mitt mätförslag, p.g.a. risk för spik på ingången. Insåg att resistans mäta ingången med steget i drift är en väldigt dålig ide.
//Michael
Michael skrev:Ja, matningsspänningen är inget konstigt att mäta på. Du kan mäta vid säkringarna, om du vill.
Går ut på att kolla om korten har matningsspänning.
Har du möjlighet att spela en sinuston? För att ha en lågnivå signal att mäta på. (gör det dock inte på full volym)
//Michael
Michael skrev:Ja, matningsspänningen är inget konstigt att mäta på. Du kan mäta vid säkringarna, om du vill.
Går ut på att kolla om korten har matningsspänning.
Har du möjlighet att spela en sinuston? För att ha en lågnivå signal att mäta på. (gör det dock inte på full volym)
//Michael
Michael skrev:Säkringarna verkar trasiga, men mätte du båda sidorna på varje säkring? och, använda nollan (jord/gemensam) vid stora kondingarna för ena mätpinnen är bra.
PS. Det är bra om du laddar ur dig själv genom att ta på förstärkarens chassie, innan du rotar inuti. Vill inte ha en stöt (elektrostatisk urladdning på komponenterna). Vid denna årstid är det torrt och vi kan bli uppladdade.
//Michael
Michael skrev:Jag antar att du mätte även efter säkringarna (och inte bara före).
Då båda kanalerna är samma, så misstänker jag något gemensamt. Ingångsrelät! Spela sinus och så hur långt in den kommer, är en variant. ...och veta hur och var mäta.
Annars, ryck loss K602 kontakten och hör om det blir musik (via den sladden kortsluts ingången).
eller om du först vill mäta på K905 (K802) om det finns spänning till relät. ...det är inte så att PROT lampan lyser?
//Michael
Mannegizen skrev:Grattis, bra jobbat.
Osäker på vad du menar med ingångsrelä.
rikkitikkitavi skrev:Det är reläet till mjukstarten, se tråden för RB 1090 om detta.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster