Moderator: Redaktörer
,sandman skrev:Har problem med vibrationer på min skivspelare.Jag har anläggningen på ett trägolv på en stadig bänk.Men när jag går förbi anläggningen så hoppar pickuppen på skivspelaren,Golvet sviktar mycket.Vill inte ha spelaren på väggen.Funderar på att placera hela stereobänken på en sten/marmor/granit platta,Bänken är 1800 gånger 600mm.Någon som har erfarenhet och tips om detta?
Kaha skrev:,sandman skrev:Har problem med vibrationer på min skivspelare.Jag har anläggningen på ett trägolv på en stadig bänk.Men när jag går förbi anläggningen så hoppar pickuppen på skivspelaren,Golvet sviktar mycket.Vill inte ha spelaren på väggen.Funderar på att placera hela stereobänken på en sten/marmor/granit platta,Bänken är 1800 gånger 600mm.Någon som har erfarenhet och tips om detta?
Häng upp en hylla för skivspelaren på väggen. Då slipper du problem ved svajiga golv.
jannew skrev:Jag hade samma problem med Thorens 150.
Jag bytte till Rega p25, med stum upphängning,det fungerar mycket bättre.
sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
Perfector skrev:sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
Dual har ju lätt koniska fjädrar, 3 stycken.
Du kan säkert hitta bilder på google.
Men så länge du inte har en tonarm som är fjäderbelastad har du ändå skillnaden i rörelse mellan verket och tonarmen som skapar oscillerande rörelser.
En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Det kräver en låda som håller hela anordningen på plats.
sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
petersteindl skrev:Perfector skrev:sandman skrev:Det här med fjädrarna är jag inne på.Frågan är vad för slags fjädrar jag skall använda.
Dual har ju lätt koniska fjädrar, 3 stycken.
Men så länge du inte har en tonarm som är fjäderbelastad har du ändå skillnaden i rörelse mellan verket och tonarmen som skapar oscillerande rörelser.
En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Vad definierar du som verket? I Skivspelare är tonarm och tallrik stelt förbundna. Annars blir det konstigt.
Perfector skrev:En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Cortado skrev:Perfector skrev:En oljefylld kudde som verket kan stå på kan teoretiskt vara utjämnande och suga upp vibrationer från golvet.
Jag fattar inte hur det där ska fungera, men så är jag inte så smart heller. Att den oljefyllda kudden suger upp vibrationerna gissar jag betyder att den absorberar vibrationerna som kommer från golvet och färdas till skivspelaren. Dock tror jag inte att det fungera, men jag är inte säker.
Tveksam men ändå nyfiken.
Vad tror du om SD-fötterna Perfector, kan det fungera?
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Dual har ju lätt koniska fjädrar, 3 stycken.
Vad definierar du som verket? I Skivspelare är tonarm och tallrik stelt förbundna. Annars blir det konstigt.
Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner.
Det gör inte en motviktstonarm.
petersteindl skrev:Perfector skrev:petersteindl skrev:
Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner.
Vad definierar du som verket?
Perfector skrev:Allting som har en mjuk vätskeinneslutning kan nog funka.
annars kan man byta oljan mot silikonolja av låg viskositet som då dämpar vibrationer.
Men observera att jag är hypotetisk, inte direkt kunnig.
Perfector skrev:Hur många olika sorter finns det?
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner.
Som gammal dualfantast är för mig verket allt utom chassiet, dvs lådan den sitter i.
Som gammal dualfantast är för mig verket allt utom chassiet, dvs lådan den sitter i.
Då är tonarmsfäste och tallrik stelt förbundna med varandra. det finns ingen svängning dem emellan. Resonans uppstår i maasa-fjäder d v s nålarmens fjädring i kombination med total svängande massa som utgörs av pickup och massan i den rörliga tonarmsdelen. Då kan man separera mellan horisontal och vertikal resonans.
I en skivspelare med flytande upphängning finns ytterligare massa-fjädring som beror på fjädrarna i verkets upphängning och verkets massa.
Sedan har man golvets resonansfrekvens.
Med en fjäder i tonarmen så bör det väl uppstå ytterligare ett massa-fjäder resonanssystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Perfector skrev:petersteindl skrev:Perfector skrev:Som gammal dualfantast är för mig verket allt utom chassiet, dvs lådan den sitter i.
Då är tonarmsfäste och tallrik stelt förbundna med varandra. det finns ingen svängning dem emellan. Resonans uppstår i maasa-fjäder d v s nålarmens fjädring i kombination med total svängande massa som utgörs av pickup och massan i den rörliga tonarmsdelen. Då kan man separera mellan horisontal och vertikal resonans.
I en skivspelare med flytande upphängning finns ytterligare massa-fjädring som beror på fjädrarna i verkets upphängning och verkets massa.
Med en fjäder i tonarmen så bör det väl uppstå ytterligare ett massa-fjäder resonanssystem, eller?
Med vänlig hälsning
Peter
Du har aldrig ägt en Dual 1219 antar jag?
Då skulle du veta att nåltrycket via en spiralfjäder gör att du kan gunga verket nästan hur mycket som helst utan att tonarmen hoppar ur spår.
Gör det meden tonarm som har motvikt så märker du snabbt skillnaden.
Med vänlig hälsning
Peter
Du har aldrig ägt en Dual 1219 antar jag?
Då skulle du veta att nåltrycket via en spiralfjäder gör att du kan gunga verket nästan hur mycket som helst utan att tonarmen hoppar ur spår.
Gör det meden tonarm som har motvikt så märker du snabbt skillnaden.
Nej, jag har aldrig ägt någon Dual 1219.
Perfector skrev:.....
Laila skrev:Perfector skrev:.....
Dä skulle ja vella se . . . typ !
Perfector skrev:Laila skrev:Perfector skrev:.....
köp en och prova.
Hur du än ställer spelaren så spelar den perfekt, även om den står på en sned roterande platta.
Det visades på en mässa där dual hade en monter.
Laila skrev:Perfector skrev:Laila skrev:
köp en och prova.
Hur du än ställer spelaren så spelar den perfekt, även om den står på en sned roterande platta.
Det visades på en mässa där dual hade en monter.
Jo men nu var frågan:"Skillnaden på en dual med en spiralfjäder för vikten och en vanlig är att tonarmen alltid går ned mot tallriken, även om den sitter upp-och-ner." ?
Du som är expert kan kanske förklara hur det i så fall funktionerar.
Laila skrev:Nej !![]()
![]()
. . . typ.
Perfector skrev:Laila skrev:Nej !![]()
![]()
. . . typ.
Då kan jag tyvär inte hjälpa dig.
Laila skrev:Perfector skrev:Laila skrev:Nej !![]()
![]()
. . . typ.
Då kan jag tyvär inte hjälpa dig.
Ok, jag har själv en tonarm(Linn Ittok) som använder sig av en fjäder(s.k. dynamiskt balanserad) för att
ställa nåltrycket, men inte tusan kan den(tonarmen) lira "upp å nervänd" då själva armens effektiva massa vid försök till sådan avspelning troligen skulle överstiga det maximala nåltryck som är möjligt att med fjädern ställa in, tror jag . . . typ.
Laila skrev:Ok, jag är nog för korkad för att förstå det hele . . . typ.Slut på OT för min del.
Conny skrev:Jag minns från min ungdom att Lenco demade på mässor med en L75 (tror jag att det var) med en anordning bestående av en hammare som lyftes, för att sedan släppas i fritt fall ner mot plinten, utan att den spelande skivan hoppade.
Vad hade de för metod att dämpa?
/Conny
paa skrev:Det går inte att spela med skivspelaren upp-och-ner för att tallriken ramlar ur tallrikslagret, och även för att skivan trillar av.
Men en dynamiskt balanserad arm med fjäder som ger kraften, kan vridas i vilken riktning som helst och kraften blir lika oavsett.
Det betyder att stötar inte skapar ett moment på armen som kan göra att den börjar hoppa.
Perfector skrev:Dual har en låsring som hindrar tallriken att falla ur och skivklämmor finns ju att köpa som inte använder sin vikt att hålla i skivan utan en 3 eller 4-kloig klämma som inte trycker men håller i ordentligt.
Så visst kan man spela verket monterat i taket om man vill.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Dual har en låsring som hindrar tallriken att falla ur och skivklämmor finns ju att köpa som inte använder sin vikt att hålla i skivan utan en 3 eller 4-kloig klämma som inte trycker men håller i ordentligt.
Så visst kan man spela verket monterat i taket om man vill.
Fast det är lite opraktiskt att ha skivspelaren i taket.
Jag har ingen kunskap om den aktuella skivspelaren, hur ser upphängningen ut i den?
/ B
Perfector skrev:paa skrev:Det går inte att spela med skivspelaren upp-och-ner för att tallriken ramlar ur tallrikslagret, och även för att skivan trillar av.
Men en dynamiskt balanserad arm med fjäder som ger kraften, kan vridas i vilken riktning som helst och kraften blir lika oavsett.
Det betyder att stötar inte skapar ett moment på armen som kan göra att den börjar hoppa.
Njaäe, det där är nog fel va?
Dual har en låsring som hindrar tallriken att falla ur...
paa skrev:Perfector skrev:paa skrev:Det går inte att spela med skivspelaren upp-och-ner för att tallriken ramlar ur tallrikslagret, och även för att skivan trillar av.
Njaäe, det där är nog fel va?
Dual har en låsring som hindrar tallriken att falla ur...
Jo, men det är ju bara en säkring för att det inte ska separeras vid hantering, den låsringen är långtifrån en ett fungerande axiallager.
Perfector skrev:Laila skrev:Ok, jag är nog för korkad för att förstå det hele . . . typ.Slut på OT för min del.
Det är lugnt, jag fattade inte heller förrän jag såg demonstrationen av duals general i Sverige och egentligen inte då heller.
Det var först när jag ställde spelaren på högkant och den fortfarande fungerade som den ska som jag fattade.
Laila skrev:Perfector skrev:Laila skrev:Ok, jag är nog för korkad för att förstå det hele . . . typ.Slut på OT för min del.
Det är lugnt, jag fattade inte heller förrän jag såg demonstrationen av duals general i Sverige och egentligen inte då heller.
Det var först när jag ställde spelaren på högkant och den fortfarande fungerade som den ska som jag fattade.
OT igen(skam den som ger sig).Vän av ordning så lyckades jag leta fram min Linn LP12:a ur de
inre regionerna, montera av tonarmen(Ittok), bara för att konstatera att du(naturligtvis) har
rätt. En dynamiskt balanserad tonarm bör kunna lira även uppånervänd vilket jag borde ha förstått utan att testa irl . . . typ. Har redan satt dumstruten på hövve å låtsas att det regnar.
Laila skrev:Perfector skrev:Laila skrev:Ok, jag är nog för korkad för att förstå det hele . . . typ.Slut på OT för min del.
OT igen(skam den som ger sig).Vän av ordning så lyckades jag leta fram min Linn LP12:a ur de
inre regionerna, montera av tonarmen(Ittok), bara för att konstatera att du(naturligtvis) har
rätt. En dynamiskt balanserad tonarm bör kunna lira även uppånervänd vilket jag borde ha förstått utan att testa irl . . . typ. Har redan satt dumstruten på hövve å låtsas att det regnar.
darkg skrev:Laila skrev:Perfector skrev:Det är lugnt, jag fattade inte heller förrän jag såg demonstrationen av duals general i Sverige och egentligen inte då heller.
Men för b ö v e l e n har du grejerna framför dig utan att filma hurusom ett väl valt fonogram spelar ut (en triumfmarsch?) från en skivspelare som står på huve?
Förresten , hur blir det med absolut fas om spelaren är orienterad 180°?
Perfector skrev:paa skrev:Jo, men det är ju bara en säkring för att det inte ska separeras vid hantering, den låsringen är långtifrån en ett fungerande axiallager.
nej ,men nu missförstår du per batteridrift.
Och nej, det är ingen transportsäkring utan en invändig trådring som håller tallriken på plats.
Den sitter alltid där.
Dessutom har motorn inget lagerstöd i överkant, men väl en kylfläns på rotorn som slår i om man vänder den upp och ner.
Jag ville bara påpeka att tonarmen styr mot tallriken oavsett hur den står uppställd.
Jag har rivit dualspelare i bitar under flera år och servat dom så jag vet exakt hur dom är uppbyggda.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:paa skrev:Jo, men det är ju bara en säkring för att det inte ska separeras vid hantering, den låsringen är långtifrån en ett fungerande axiallager.
nej ,men nu missförstår du per batteridrift.
Och nej, det är ingen transportsäkring utan en invändig trådring som håller tallriken på plats.
Den sitter alltid där.
Dessutom har motorn inget lagerstöd i överkant, men väl en kylfläns på rotorn som slår i om man vänder den upp och ner.
Jag ville bara påpeka att tonarmen styr mot tallriken oavsett hur den står uppställd.
Jag har rivit dualspelare i bitar under flera år och servat dom så jag vet exakt hur dom är uppbyggda.
Skulle gärna se en genomskärning på nämnda lager. Kan du inte fixa en skiss? Normalt är det bara en tapp nedstucken i ett lagerhus, vänder man på det ramlar allt ur. I regel rinner även oljan ut om det inte är smort med fett.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster