Moderator: Redaktörer
Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
Vad jag tror du tänker på är en obalanserad i form av ett trådpar där ena tråden är jorden samt detta trådpar omges av en skärm som bara jordas i ena änden. Det är fortfarande en obalanserad kabel men som sägs ha fördelar. Normalt jordas i så fall skärmen i signalkällans ände.
Morello skrev:Det man åstakommer är en mer lågkonduktiv jord, vilket inte är någon fördel. Anslut således skärmen i båda kontaktdonen.
Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
Vad jag tror du tänker på är en obalanserad i form av ett trådpar där ena tråden är jorden samt detta trådpar omges av en skärm som bara jordas i ena änden. Det är fortfarande en obalanserad kabel men som sägs ha fördelar. Normalt jordas i så fall skärmen i signalkällans ände.
Jax skrev:Jag sa just "sägs ha fördelar" för själv ser jag ingai alla fall inte utöver förhindrande av jordströmmar som induceras i signalledaren men det kräver inte bara en kabel av denna typ, apparaterna måste vara konstruerade med yttre och inre jord för att det ska vara någon mening med det. Det är rätt vanligt inom mätteknik dock, men då använder man oftast dubbelskärm där yttre är ansluten endast i apparaternas hölje och inre skärm till inre jordarna.
Lågkonduktiv jord är ett typiskt Morellouttryckmen tänk på inversen istället så blir det lättare, högresistiv eller snarare högimpediv. Alla jordar i ett system bör ha låg impedans till planeten vi står på.
n3mmr skrev:Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
Den kabel jag tänker på som jag använder här hemma mellan an SC9 och en NAD208 är byggd som så: en skärmad kabel per kanal. Skärmen kopplas till ytterhylsa i SC9, och till "Cold" i NAD208. En extra ledningstråd är kopplad till SC9ans chassieskruv och till resp kanals jord i NAD208
Effekten blir att chassiet på NAD208 jordas separat till SC9. Den extra ledningstråden har jag virat runt de båda signalkablarna.
i skrev:n3mmr skrev:Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
Den kabel jag tänker på som jag använder här hemma mellan an SC9 och en NAD208 är byggd som så: en skärmad kabel per kanal. Skärmen kopplas till ytterhylsa i SC9, och till "Cold" i NAD208. En extra ledningstråd är kopplad till SC9ans chassieskruv och till resp kanals jord i NAD208
Effekten blir att chassiet på NAD208 jordas separat till SC9. Den extra ledningstråden har jag virat runt de båda signalkablarna.
Är det alltså SC9 som är kopplat till nätjord (eller annan jord ? - vilken då i så fall ?) ? Eller hur är jorden vidarekopplad ?
n3mmr skrev:i skrev:n3mmr skrev:Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
Är det alltså SC9 som är kopplat till nätjord (eller annan jord ? - vilken då i så fall ?) ? Eller hur är jorden vidarekopplad ?
Ingendera apparaten är kopplad till nätjord. gammal gammal el!
i skrev:n3mmr skrev:i skrev:n3mmr skrev:Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
OK. Så skärmen på kabeln är direktkopplad sill SC9:s signaljord (som är kopplad via motstånd till SC9-chassit eller isolerat från det ?).
Och SC9:s och 208:ans chassin är direktkopplade till varandra.
Så det blir två skilda "jordplan" som löper igenom bägge apparaterna om jag förstått saken rätt.
n3mmr skrev:i skrev:n3mmr skrev:i skrev:n3mmr skrev:Jax skrev:Semibalanserat tolkar jag som en obalanserad signalkälla som kopplas till en balanserad förstärkaringång.
OK. Så skärmen på kabeln är direktkopplad sill SC9:s signaljord (som är kopplad via motstånd till SC9-chassit eller isolerat från det ?).
Och SC9:s och 208:ans chassin är direktkopplade till varandra.
Så det blir två skilda "jordplan" som löper igenom bägge apparaterna om jag förstått saken rätt.
Jo, så ska det vara.
Det blir ingen skillnad om man kopplar extrajorden till utgångskontaktens jord på SC9an i stället.
Däremot brummar det om man kopplar ihop "Cold" och jord i 208an i st för att ha den extra sladden. Samt om man inte har den virad kring signalkabeln brummar det också, fast mindre.
Naqref™ skrev:
Kan man möjligen få en vettigare citeringsteknik från herrarna än att göra som jag - att citera allt ovanstående trots att jag inte refererar till någon specifik del.![]()
Naqref™ skrev:Kan man möjligen få en vettigare citeringsteknik från herrarna än att göra som jag - att citera allt ovanstående trots att jag inte refererar till någon specifik del.![]()
Jax skrev: ....... apparaterna måste vara konstruerade med yttre och inre jord för att det ska vara någon mening med det. Det är rätt vanligt inom mätteknik dock, men då använder man oftast dubbelskärm där yttre är ansluten endast i apparaternas hölje och inre skärm till inre jordarna.
Almen skrev:phon: Precis så, man vet hur det "skall" vara, men inte varför.
i skrev:IÖ, i de fall chassijord inte är detsamma som signaljord, vad gör man med den (chassijorden alltså) ?
Låt oss säga att jag gräver ner en jordplåt (motsvarande) i trädgården och "stjärnjordar" alla chassin dit, vad händer då ? Något positivt ?
(Anta att det inte finns tillgång till nätjord.)
RogerGustavsson skrev:Har funnit en del sidor som tar upp kopplingar mellan balanserade och obalanserade in/utgångar. Samstämmighet råder det ju inte direkt....
www.rane.com/note110.html
Skärmen ansluten endast i den mottagande änden. Skulle undvikas enligt Albertsson och Öhman.
www.dself.dsl.pipex.com/ampins/balanced/balanced.htm
Figur 4a är väl den koppling Albertsson och Öhman förespråkar?
4b (den impedansbalanserade) är dock den bästa enligt författaren till den sidan.
Stämmer inte det?
Om vi sen vänder på steken och tänker oss en balanserad utgång som driver en obalanserad ingång. Vad blir bäst då? Den balanserade utgången blir väl egentligen "överspolad" (outnyttjad) hur man än vänder sig?
i skrev:IÖ, i de fall chassijord inte är detsamma som signaljord, vad gör man med den (chassijorden alltså) ?
Låt oss säga att jag gräver ner en jordplåt (motsvarande) i trädgården och "stjärnjordar" alla chassin dit, vad händer då ? Något positivt ?
IngOehman skrev:Det man får göra är att jorda EN av apparaterna i kedjan till den där diskhon, eller vad det nu är man gräver ned. Helst då den apparat som är spindeln i nätet (försteget?). Då uppstår en korrekt jordning av alla apparaterna av sig själv.
IngOehman skrev:i skrev:IÖ, i de fall chassijord inte är detsamma som signaljord, vad gör man med den (chassijorden alltså) ?
Kör man en överföring från en obalanserad utgång till en apparat med balanserad ingång kan man prova att köra jordkabeln mellan resp apparats schassie istället. I regel är signaljord och schassiejord inte väsensskilda saker dock, utan bara jordsystem åtskilda med sisådär 10 ohm. När man kör signalen över till en apparat med balanserad ingång spelar inte längre jordströmmarna någon signalmässig roll, eftersom ingången då bara läser skillnaden mellan sändarapparatens signaljord och signal.
IngOehman skrev:Låt oss säga att jag gräver ner en jordplåt (motsvarande) i trädgården och "stjärnjordar" alla chassin dit, vad händer då ? Något positivt ?
Man får absolut INTE stjärnjorda på så vis. Det blir nämligen ingen stjärnjord när man stjärnjordar! Det blir värsta sordens jorslingor. Apparaterna är ju signalöverföringsmässigt redan ihopjordade!
Det man får göra är att jorda EN av apparaterna i kedjan till den där diskhon, eller vad det nu är man gräver ned. Helst då den apparat som är spindeln i nätet (försteget?). Då uppstår en korrekt jordning av alla apparaterna av sig själv.
Vh, iö
IngOehman skrev:snip
Om man istället använder en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm gäller:
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pin 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA schassie ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA schassie ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
PekkaJohansson skrev:Jag handlade fyra st sex meter långa XLR-kablar av märket Kirlin hos Kjell & Co samt fyra RCA-kontakter. RCA-kontakterna var dock för små att rymma tre tåtar så jag använde Biltemas variant med skruvanslutning för skärmen och signalens negativa pol. Lödde helt enkelt av XLR-honan i ena änden och satte dit en RCA-hane.
RogerGustavsson skrev:Har du kopplat enligt något i figuren ovan?
Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pin 2.
Kabelns andra mittledare = används från RCA schassie ut till XLR -pinne, d v s pinne 3.
Kabelns skärm = används från RCA schassie ut till XLR pinne jord, d v s pinne 1.
PekkaJohansson skrev:RogerGustavsson skrev:PekkaJohansson skrev:Tack vare den här tråden har jag i dag fixat det lilla brum som har funnits i min anläggning de senaste tio åren. Jag gjorde en budgetlösning som tycks fungera utmärkt. Jag handlade fyra st sex meter långa XLR-kablar av märket Kirlin hos Kjell & Co samt fyra RCA-kontakter. RCA-kontakterna var dock för små att rymma tre tåtar så jag använde Biltemas variant med skruvanslutning för skärmen och signalens negativa pol. Lödde helt enkelt av XLR-honan i ena änden och satte dit en RCA-hane. Jag var lite orolig över kapacitansen på denna billighetskabel (149 kr för två sexmeterslängder med kontakter) men det visade sig att kapacitansen var endast 15 procent högre än värdet för de antennkablar jag använde tidigare mellan delningsfilter och slutsteg. Kan inte höra någon skillnad bortsett från den närmast spöklika tystnaden. Det enda som kvarstår är en ytterst litet brus som hörs när man pressar örat mot diskanthögtalaren - helt irrelevant med andra ord. Det är en fantastisk upplevelse att äntligen slippa brummet! Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde ingreppet redan för tio år sedan.
Tack till alla som har bidragit med inspiration!
Med vänlig hälsning
Pekka
Har du kopplat enligt något i figuren ovan?
Jag kopplade enligt Ingvars beskrivning, det vill säga:iö skrev:Kabelns ena mittledare = används från RCA signal ut (mittstiftet) till XLR +pinne, d v s pin 2.
Det var väldigt enkelt att löda om sladdarna. Tåtarna var snyggt lödda och lät sig utan problem lossas från XLR-honorna. Sedan var det bara att trä på skruvinfästningen på RCA-kontakterna, vika ner skärm och andra mittledaren så att de fick chassikontakt och slutligen löda mittledaren som går till XLR-pinne 2 i RCA-kontaktens mittstift. Lite avisolering och trådklippning krävdes förstås emellanåt.
2-ch skrev:En fråga om XLR-kablar.
Jag vill använda balanserad signal mellan försteg och delningsfilter eftersom delningsfiltret endast har XLR in/utgångar.
Så jag gick in på Kjell & co hemsida, men där anges användningsområdet endast vara mikrofoner.
Handlar det om olika typer av kablar eller är det bara att köpa och vara glad?
IngOehman skrev:Mikrofonkablar har ofta även en kapacitans som är mycket, mycket högre
än de bästa kablarna för balanserade överföringar som går att få tag på.
RogerGustavsson skrev:Köp och var glad!
IngOehman skrev:Kablar avsedda för mikrofoner är inte sällan behandlade för att minska
problem med mikrofoni, vilket i praktiken brukar utgöras av ett ledande
skikt inuti kablen som skall kortsluta de elektrostatiska effekter som upp-
står när kabeln påverkas mekaniskt.
spuj skrev:IngOehman skrev:snip
Om man istället använder en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm gäller:
Finns det någon rekommenderad signalkabel med två ledare och skärm i klass med t.ex. RG62?
Mitt just införskaffade Rotel 1090 verkar vilja ha semibalanserade kablar för att bli tyst.
spuj skrev:Finns det någon rekommenderad signalkabel med två ledare och skärm i klass med t.ex. RG62?
Mitt just införskaffade Rotel 1090 verkar vilja ha semibalanserade kablar för att bli tyst.
bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?
boom skrev:bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?
Nix har du brum så börja att leta fel. och hur du har satt upp kedjan med apparater .
Har du ingen jordlopps omkopplare på pa stegen .
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?
Nix har du brum så börja att leta fel. och hur du har satt upp kedjan med apparater .
Vad är det...?
Sanjuro skrev:Åh tack, den här infon kommer verkligen lägligt då jag ska försöka få ihop ett par semibalanserade kablar innan helgen.![]()
Supra Bi-line, säljs den på löpmeter?
Tillägg: kikade just på den - den såg rätt tjock och bångstyrig ut - finns det en smidigare/tunnare variant av kabel någon kan rekommendera?
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?
Vad är det...?
Vad har du för steg länka till en manual .
sen har du väl samson convertern in kopplad med??
bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:bakerman22 skrev:En liten bump med en undran om det funkar på samma sätt att få bort brum med semibalanserade kablar när man ska ha ett cr80s mellan för och slutsteg ?
Vad är det...?
Vad har du för steg länka till en manual .
sen har du väl samson convertern in kopplad med??
Jag har brummet i stegen till frontarna. Där har jag ingen linebox.
bakerman22 skrev:XPA-1 är sålda. Nej. Det brummade inte lika mycket med dom.
Nu har jag två Dynamic Precision PA-402.
Min önskan är att DP är känsligare för störningar på något sätt...![]()
Har lakritssnöre mellan för och slutsteg nu, men har en Supra ligger på posten som jag ska hämta idag.
Har inte testat att vända kontakten i uttaget, om nu det kan göra någon skillnad...
bakerman22 skrev:XPA-1 är sålda. Nej. Det brummade inte lika mycket med dom.
Nu har jag två Dynamic Precision PA-402.
Min önskan är att DP är känsligare för störningar på något sätt...![]()
Har lakritssnöre mellan för och slutsteg nu, men har en Supra ligger på posten som jag ska hämta idag.
Har inte testat att vända kontakten i uttaget, om nu det kan göra någon skillnad...
bakerman22 skrev:Frågan var om jag kunde ha Inos filter, cr80s, mellan försteg och slutsteg, men ändå kunna koppla semibalans ?
Det funkar tydligen inte då..
DQ-20 skrev:4mm2 kabel.
2-ch skrev:DQ-20 skrev:4mm2 kabel.
Varför behövs det en så grov ledare?
Mich skrev:Eventuellt kan det hjälpa att köra med den balancerade ingången på 1090, men... Nu är det ju så att detta steg (inuti) har se ingång (ej diffad/balancerad). Sedan har de lagt till ett konverter från diffad ingång till se. Denna grej försämrar tydligen ljudet lite. Så då känns det inte riktigt bra att köra så.
Hur står alla apparater, nära varandra?
//Michael
MorganM skrev:Mich skrev:Eventuellt kan det hjälpa att köra med den balancerade ingången på 1090, men... Nu är det ju så att detta steg (inuti) har se ingång (ej diffad/balancerad). Sedan har de lagt till ett konverter från diffad ingång till se. Denna grej försämrar tydligen ljudet lite. Så då känns det inte riktigt bra att köra så.
Hur står alla apparater, nära varandra?
//Michael
Jag läste också någonstans att rca ingångarna låter bäst.
Dom står i ett stereo rack,så dom står ganska nära varann.
Något jag inte provat.är att försöka få ordning på alla kablar på baksidan.
MorganM skrev:...
Dom står i ett stereo rack,så dom står ganska nära varann.
Något jag inte provat.är att försöka få ordning på alla kablar på baksidan.
Nu har jag gjort en kabel enligt beskrivning!IngOehman skrev:Om man istället använder en kabel med två tvinnade ledare innanför en gemensam skärm gäller:
ollebolle skrev:Vänta nu! Har jag valt fel kön på XLR-donen?
IngOehman skrev:Jag tycker du var väldigt tydlig och blev förvånad över tvetts inlägg.

IngOehman skrev:Det kan nämnas (tror jag gjort det i någon annan tråd, eller flera) att man ibland kan förbättra överföringen ytterligare från
obelanserat till balanserat, genom att addera ett litet motstånd i sändarändans falska (läs döda) retur, det som i andra änden
av sladden blir pinne två alltså.
Dock finns inget generellt svar på hur stort detta motstånd skall vara. Det beror nämligen på vilka apparater man kopplar ihop,
eller rättare sagt beror det på vilken apparat som matar kabeln.
Vh, iö

IngOehman skrev:Ja.
Trist att man inte kan rätta inläggen sedan faktiskt.se gjordes om.
När jag såg det var det för sent.
Vh, iö
phon skrev:Det går dessutom inte enkelt att citera endast valda delar av andras inlägg, eller att enkelt editera andras inlägg före citat.
phon skrev:Det går dessutom enkelt att citera endast valda delar av phons inlägg, det är osvårt editera ditt inlägg som citat.
IngOehman skrev:Ja.
Trist att man inte kan rätta inläggen sedan faktiskt.se gjordes om.
När jag såg det var det för sent.
Vh, iö
Morello skrev:Drivs en obalanserad ingång från icke trafokopplad balanserad källa, skall pinne 3 inte kortslutas.
phon skrev:Det faktum att man inte kan redigera sina inlägg gör att i vart fall jag inskränker mitt skrivande så gott det går.
Det är nog bara gräsklippare och fet mat som jag numera kommenterar.
Nu är väl det ingen större förlust för mänskligheten, kanske snarare en stor vinst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster