Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Verkar säljas hos Reference Audio, https://www.referenceaudio.se/produkter ... la-classic
Med den prislappen borde det väl komma hem en reparatör...
Frisk skrev:Kan det vara någon kondensator som inte är med längre? Hade ett lite lite liknande problem på en receiver, verkade ha spänningar etc. Men ville inte riktigt starta ändå...
NADifierad skrev:Det gäller bara att snoka reda på en duktig reparatör, lokalt.
Kanske inte så bara, i och för sig....
Hade du bott i Karlskrona så hade jag hänvisat dig till Leif på Alebrunnsvägen.....
Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
hifikg skrev:Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
Ja, Embla från Bladelius
Perfector skrev:hifikg skrev:Figge77 skrev:måste bara fråga: vad är det vi ser på bilden? är det innanmätet på en apparat som kostar 80tusen?
Ja, Embla från Bladelius
Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?
Figge77 skrev:NAD 208 kommer inte dra sin sista suck. den går alltid att laga.
hifikg skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Ja, Embla från Bladelius
Hard dom lindat kondingarna med silverfolie för hand för att få upp priset så högt?
Vem vet. Men den är utvecklad i Sverige och tillverkad i Sverige. Och första gången jag hörde den i kombination med ett stort slutsteg från samma firma så gick jag i spinn. Så något gör de rätt. Tyvärr sköter de inte om sina kunder efter köp. Det har fått mig att stryka alla tankar på Bladelius i händelse av att min NAD 208 drar sin sista suck en vacker dag.
Figge77 skrev:har funderat lite till och kommit fram till följande: kallödning på regulator är nog inte troligt då den säkert är ROHS märkt vilket betyder att inget bly är använt i lödtennet. man får elda på som en dåre för å få loss dessa lödningar.
sedan googlade ja fram en bild där jag tyckte mig se panasonic kondingar så då kan vi glömma den teorin också. fota gärna nån konding från sidan så man ser fabrikat, panasonic har ett stort M som i matsuchita
lutar åt nån mjukvaruhistoria här tycker jag.
MultiMan skrev:... blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora.
Bill50x skrev:MultiMan skrev:... blyfritt lödtenn är betydligt sprödare och tål rörelser sämre än blyat varför det är vanligare med sprickor i sådana lödningar än tidigare varianter. På datorsidan har problemen varit många och stora.
Inte bara på datorsidan. I militära applikationer och tex rymdindustrin använder man fortfarande blyat just pga hållbarheten. Det finns tom företag som konverterar komponenter från blyfritt till blyat för krävande applikationer.
/ B
grubblaren skrev:Jag tippar på en elektrostatisk urladdning via frontpanelen som knäckt CPUn.
All styrning ser ut att komma från kretskortet i frontpanelen.
CD-släden öppnar och stänger, vilket kan ske utan att CPUn behöver användas. Inget annat fungerar, om jag läser tråden rätt.
Liknande symptom går att finna på Tuners, där CPUn (ofta kallad för MPU i radiodelar) är knäckt p.g.a. elektrostatisk urladdning via frontpanelen.
Om försteget är inlämnat på service skall det bli intressant att få svaret på vad felet var.
jansch skrev:Det är nog inte svårt på att få tag i delar....
En sådan liten tillverkare måste ju jobba med standardkomponenter
hifikg skrev:Det är på verkstad nu, Z-hifi i Solna. Lovar att rapportera. Om det är som du tror låter det kostsamt och kanske svårt att få tag i delar.
Z-hifi är inte riktigt den verkstad den var när jag anlitade dem senast, 2011 ungefär, mer om det senare.
hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
peterh skrev:hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
Lite synd att strö salt i såren men :
begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.
hifikg skrev:peterh skrev:hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
Lite synd att strö salt i såren men :
begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.
Är det vanligt att få sådana? Jag vill minnas att jag fått det till olika apparater "förr i tiden" ibland satt de i locken på insidan o sånt, men nu är det längesen jag såg ett schema följa med något. Det mesta brukar gå att googla upp nuförtiden, men Emblan har jag gått bet på än så länge. Bladelius går inte att nå och deras återförsäljare, nuvarande och före detta, är inte särskilt intresserade av att hjälpa till.
Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf
hifikg skrev:Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr
Perfector skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
Jag har även skrivit till bladelius och en återförsäljare.
Få se om nån har intresse av att släppa ett service schema.
Verkar lite off att man är så sparsam på support när den kostar så mycket.
Perfector skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
peterh skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Man hade inte kunnat ta så bra betalt om man visat hur lite grejer den innehåller.
Ta detta fall som en varning - köp ingen burk utan att tillfredsställande servicedokumentation medföljer. Och se upp med
komponenter utan märkning eller inbyggda i inplastade lådor, speciellt om desamma sakas utförlig dokumentation.
PeterAkemark skrev:Vad heter din CPU/MPU så kanske jag kan vara behjälplig?
Kralle skrev:Steg ett borde vara att kontrollera alla matningsspänningar i apparaten. Det kanske redan har gjorts. Borde gå att klura ut utan schema.
Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.
Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.
Tror jag.
PeterAkemark skrev:Det finns 2 företag på Jarl Mikael Bladelius adress hos http://www.hitta.se nämligen Bladelius Trading AB som är ett, bokföringsmässigt större företag samt Bladelius Design Group AB, 1 anställd. Inga av företagen har dock någon publicerad telefon ??!
Båda företagen ligger på adressen:
Källåkersvägen 10
441 95 Alingsås
Om du lossar kretskorten från chassit och noga fotograferar både komponentsida samt ledningssida av korten så finns det kanske en möjlighet att hitta lite information till din hjälp. Fotografera också ic-kretsarna så att den text som finns blir läsbar. På annat håll på Internet så finns information om att Embla inte har något operativsystem utan den huvudsakliga funktionaliteten skulle utgöras av en DSP. Jag tror att produkterna är tillverkade i Kina och att BDG endast har ritat frontpanelen och därför inte har något egentligt schema över produkten(erna).
Morello skrev:Kanske dum fråga - men vad säger BDG om du ringer och ber att få apparaten reparerad?
Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.
Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.
Tror jag.
peterh skrev:Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.
Tror jag.
Det finns inte många skäl att köpa en produkt av en tillverkare som resonerar så cyniskt. Slit - och -släng gör man
med billiga grejor. Saker man behöver investera i skall man ha dokumentation och en fungerande support, inte minst
för att skydda sin investering.
Tycker jag.
Nattlorden skrev:Någon Allingsås-bo på forumet som kan åka över och knacka på?
Svante skrev:Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.
hifikg skrev:Svante skrev:Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.
Fast just här handlar det om en produkt för 80.000 typ... de borde rimligen inte räkna med att samma köpare ska köpa så många fler under sin livstid, däremot kan de alltid hoppas på att köparen rekommenderar produkten till andra. Det kommer inte att hända i det här fallet.
Svante skrev:hifikg skrev:Svante skrev:Ja, det tycker jag också. Vad de flesta inte bryr sig om är att förutsättningen för att sådana företag ska fortsätta att existera är att man som köpare måste betala väsentligt mer för motsvarande produkt. I köpögonblicket börjar tvärtom de flesta leta efter "bästa pris" och jämföra, och om något är 5 % billigare väljer man det. Det jag beskrev ovan är en naturlig konsekvens av köparnas beteende i köpögonblicket. Det är inte cynism, utan överlevnad.
Fast just här handlar det om en produkt för 80.000 typ... de borde rimligen inte räkna med att samma köpare ska köpa så många fler under sin livstid, däremot kan de alltid hoppas på att köparen rekommenderar produkten till andra. Det kommer inte att hända i det här fallet.
Nej, man måste vara smart i sina ansträngningar att få folk att köpa nytt. Kunden får inte uppleva sig felbehandlad. Men att det är en dyr produkt spelar egentligen ingen roll, det är nog faktiskt så att det faktum att den är så dyr gör att det gäller ännu mer. Det är svårt att gå runt när man har så dyra produkter, för de säljs i så liten upplaga. Det gör att man konkurrerar med blligare produkter som ger mer vinst, de som säljer de billiga produkterna kan lägga mer på nyutveckling och modellbyten, och till sist så blir de billiga produkterna bättre än de dyra. Och då får de dyra lägga ner.
Vi ser redan idag att det inte finns en proportionalitet i hur mycket mervärde man får när man köper en dyrare produkt. En produkt som kostar 10 ggr så mycket är knappast 10 ggr så bra (hur man nu mäter det) om man lämnar segmentet med massproducerade apparater.
Den ekvationen är en som marknadsekonomin inte kan lösa.
bomellberg skrev:Säg till din polare att trycka på dim-knappen på fjärren. Klart!![]()
Skämt åsido, det verkar underligt att skärmens icke-funktion påverkar spelarens förmåga att fungera med fjärren.
Morello skrev:Stämmer det att ingen verkstad har schemat till apparaten ifråga?
Tråden är väldigt gödslad med OT.
Ett tips kan kanske vara att ringa Sladd på hificonsult? (han säljer/sålde Bladelius)
Perfector skrev:Ja, vad ska man säga om detta från bladelius?
Hej
du får vända dig till Hifi-agenten för service i Sverige
Med vänlig hälsning
Bladelius
hifikg skrev:Perfector skrev:Ja, vad ska man säga om detta från bladelius?
Hej
du får vända dig till Hifi-agenten för service i Sverige
Med vänlig hälsning
Bladelius
Bra gjort att få svar från dem, det har inte lyckats mig på fem år (det har varit frågor om appen, storlek på extern hd, diverse utlovade uppdateringar mm)
Idag har jag talat med Agenten igen och fick en liten öppning, men om det är ”kortet” kan den nog räknas som körd. Fast i nästa moment talade David, VD, om att nyproduktion av kort är på g (!), fast när, eller ens om, det blir verklighet vågade han inte sia om.
PeterAkemark skrev:Efter att ha läst "User Manual Embla V1.1" så sägs att Embla kan uppdateras via en CD. Kanske detta skulle vara en lösning på din väns apparat. Manualen kan hittas på följande länk
https://www.manualslib.com/manual/77340 ... Embla.html
Kralle skrev:Man skulle kunna tänka sig att det kommit in skräp i interna minnet dvs SSD-disken, som gör att spelaren inte kan boota. SSD-disken kan även ha kraschat. Har nån provat att lossa SSD:n och starta utan den?
PeterAkemark skrev:Skicka ett mail till Bladelius eller fråga Z-Hifi om det finns någon uppdatering eller liknande att tillgå. Det kan tänkas att det är ett enkelt läsfel vid uppstart. Dessutom så har en SSD-disk en begränsad livslängd!
hifikg skrev:PeterAkemark skrev:Skicka ett mail till Bladelius eller fråga Z-Hifi om det finns någon uppdatering eller liknande att tillgå. Det kan tänkas att det är ett enkelt läsfel vid uppstart. Dessutom så har en SSD-disk en begränsad livslängd!
Z har, till skillnad från mig, lyckats kommunicera en smula med Bladelius och om det varit ett känt fel som en uppgradering kan fixa så tycker jag att Bladelius borde ha nämnt det.
hifikg skrev: <snip> Touchpanelen är av märket Zytronic. På elektronikdelen till den finns en grön diod. Den lyser upp en sekund, sedan slocknar den igen. <snip>
Nattlorden skrev:Efterlys om någon har uppdateringsskriva du kan låna på en flock olika forum?
Morello skrev:Kanske en dum fråga, men har ni verifierat att alla matningsspänningar finns på plats?
Det skulle jag börja med och det brukar itne vara så svårt att hitta sådant även utan dokumentation.
Nattlorden skrev:Inte i närheten av övriga elektonikexperter på forumet... men ett mekaniskt klick (som i ett relä?) låter väl som det är ett skyddsrelä mot kortslutning eller liknande ?
PeterAkemark skrev:Så var den sagan slut, kanske. Om du kan leva med ett annat chassi så borde du kunna bygga dig en liknande apparat mha en Raspberry Pi med dvs extra kort samt en Plextor disk eller liknande. RPi finns med större touch display och mjukvara finns färdig (Kodi eller liknande). Balanserade ingångar/utgångar kan bli lite besvärligare men behövs endast om du har långa kablar och små signalnivåer. Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.
PeterAkemark skrev: Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.
Kralle skrev:PeterAkemark skrev: Ett chassi med cm tjock panel finns från Italien.
Du tänker inte på http://www.weissbauer.com/PiBox/ ?
hifikg skrev:Ett snyggt, tungt och gediget chassi betyder mycket för en produkt i den här branschen. Tänk om NAD 208 vore byggda i ännu fetare skal, tre gånger så tunga och dessutom vore snygga... vojne, då skulle vi inte få behålla våra, vi skulle överösas av oemotståndliga erbjudanden eller bli kidnappade med krav på en eller flera 208:or som lösen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster