Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
peterh skrev:hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
Lite synd att strö salt i såren men :
begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.
hifikg skrev:peterh skrev:hifikg skrev:Är det någon som sitter på ett dylikt? Det skulle snabba upp reparationen...
Lite synd att strö salt i såren men :
begär schema för allt stereogrejs ni köper. Alt servicemanual. Vägra handla om inte man lämnar full dokumentation!
En orsak att vägra lämna ut är att man skäms för eländet, en annan att man inkräktar på patent.
Är det vanligt att få sådana? Jag vill minnas att jag fått det till olika apparater "förr i tiden" ibland satt de i locken på insidan o sånt, men nu är det längesen jag såg ett schema följa med något. Det mesta brukar gå att googla upp nuförtiden, men Emblan har jag gått bet på än så länge. Bladelius går inte att nå och deras återförsäljare, nuvarande och före detta, är inte särskilt intresserade av att hjälpa till.
Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
http://www.my-hiend.com/leoyeh/2009c/Em ... ualv13.pdf
hifikg skrev:Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
Tack, jomenvisst, innehåller inga ledtrådar till insidan tyvärr
Perfector skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
Jag har även skrivit till bladelius och en återförsäljare.
Få se om nån har intresse av att släppa ett service schema.
Verkar lite off att man är så sparsam på support när den kostar så mycket.
Perfector skrev:hifikg skrev:Perfector skrev:Den här har du antagligen, men då jag inte vet så lägger jag in länken
peterh skrev:Perfector skrev:hifikg skrev:
Man hade inte kunnat ta så bra betalt om man visat hur lite grejer den innehåller.
Ta detta fall som en varning - köp ingen burk utan att tillfredsställande servicedokumentation medföljer. Och se upp med
komponenter utan märkning eller inbyggda i inplastade lådor, speciellt om desamma sakas utförlig dokumentation.
PeterAkemark skrev:Vad heter din CPU/MPU så kanske jag kan vara behjälplig?
Kralle skrev:Steg ett borde vara att kontrollera alla matningsspänningar i apparaten. Det kanske redan har gjorts. Borde gå att klura ut utan schema.
Svante skrev:Jag tror så här: Om man ser ur tillverkarens perspektiv är det bättre om kunden köper en ny apparat när den går sönder än att man lagar den gamla. Sett ur konkurrensperspektiv är det dåligt att berätta hur apparaten funkar i detalj, har man kommit på något smart meddelar man detta till konkurrenterna. Sett ur reklamperspektiv är det dåligt om den där fina tekniken som man just har mönsterskyddat namnet på visas som den minimala kretslösning som det typiskt innebär. Det är bättre om det hålls lite hemligt.
Det finns på det stora hela inte så många skäl för en tillverkare att tala om hur apparaten fungerar inuti. Dagens generation är heller inte så intresserad av det i detalj, utan bara ur användarperspektivet. Som allmänt förhållningssätt är det rationellt idag när teknikprylar i allmänhet är så avancerade att det inte går att förstå dem fullt ut. Många saker förstår nog inte ens tillverkarna själva.
Tror jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster