Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:I tråden för DXT-diskanten funderar jag ju över om den har för bra spridning. Kan det ha med saken att göra?
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462
Såhär ser min uppställning ut i nuläget.
[ Bild ]
En annan sak jag märkt med mina högtalare är att de är väldigt känsliga på lyssningsvinkeln. nu sitter jag lite för långt ifrån, lutar jag ig framåt ca 20 cm så blir det ett helt annat fokus. Hur/om det relaterar till kantringen vet jag dock inte.
Men är det en ren spridningsfråga eller finns det även tonkurvejusteringar som kan göras för att få det bättre?
bassman skrev:Att ljudbilden kantrar är klurigt.
I mitt Ingvar-ritade rum fanns ett av mig tillbyggt problem. Det tappade energi ur vänster kanal med brutal invinkling blev det ganska ok men då tappade Ino-topparna energi och go.
Av en ren tillfällighet hittade jag en duk på ram av stor modell som dottern målat som jag hängde över ett flänselement som finns högt upp vid bakre lyssningsplats. Satt mig ner lyssnade en stund och upptäckte en brutal förbättring på vänster lyssningsplats, vinklade ut i32:orna och då satt allt.
Jag hade hela tiden haft en förträfflig diffusor vid vänster öra!
Här en tidig uppbyggnadsbild på rummet där elementet syns. Nog fan borde man ha listat ut det tidigare att det där är obra
Perfector skrev:bassman skrev:Att ljudbilden kantrar är klurigt.
I mitt Ingvar-ritade rum fanns ett av mig tillbyggt problem. Det tappade energi ur vänster kanal med brutal invinkling blev det ganska ok men då tappade Ino-topparna energi och go.
Av en ren tillfällighet hittade jag en duk på ram av stor modell som dottern målat som jag hängde över ett flänselement som finns högt upp vid bakre lyssningsplats. Satt mig ner lyssnade en stund och upptäckte en brutal förbättring på vänster lyssningsplats, vinklade ut i32:orna och då satt allt.
Jag hade hela tiden haft en förträfflig diffusor vid vänster öra!
Här en tidig uppbyggnadsbild på rummet där elementet syns. Nog fan borde man ha listat ut det tidigare att det där är obra
Wow!
Elementet i järn borde kunna ringa rätt duktigt med lite pådrag.
E skrev:Ett hyggligt stort lyssningsavstånd i ett väldigt levande rum (golvet ser t ex helt naket ut), måste väl innebära att du har högtalare med stor riktverkan? Är det så och hur påverkar det kantringsbenägenheten?
Mvh E*
paa skrev:Högtalarna kan förutom att dom är för lite invinklade även stå för långt isär i förhållande till lyssningsavståndet. Liksidig triangel blir för brett.
Och vinkla in dom lite mer än mot mitten av soffan, så man precis ser utsidan av högtalarlådan kan vara ett riktmärke, eller så att den vänstra högtalaren pekar mot högra platsen i soffan och tvärtom.
Kraniet skrev:E skrev:Ett hyggligt stort lyssningsavstånd i ett väldigt levande rum (golvet ser t ex helt naket ut), måste väl innebära att du har högtalare med stor riktverkan? Är det så och hur påverkar det kantringsbenägenheten?
Mvh E*
Antar du menar mitt rum? Jo det är lite kalt än så länge, har nyligen flyttat in. Tanken är att hela(stora delar) högtalarväggen ska kläs med absorbenter. Tanken är att jag ska ha en stor tjock ullmatta på golvet, har inte införskaffat den än.
Högtalarna har inte stor riktverkan. Tvärtom som sagt iom den bredspridande DXT-diskanten.
Tonkurvan är nästan helt rak med liten svacka vid 3 kHz. Spridningen är rätt ok, kanske lite problem vid övergången från bas till diskant.
Men även om vi kan ta mitt rum/uppställning som exempel är det mer generellt jag funderar.
I stort sett alla högtalare jag lyssnat på har kantrat.
Har inte lyssnat på supermånga INO-system. Har mest lyssnat på piP vilka jag nog har mindre tendens till kantring än andra högtalare. Men det verkar som sagt att uppställningen och rummet är en ganska viktig pusselbit.
Kraniet skrev:Vilka frekvenser är det som i största mån bestämmer riktningskänslan? Går det att "trixa" med frekvensgång och spridning vid några frekvenser för att styra/påverka upplevelsen av kantring?
Kraniet skrev:Vilka frekvenser är det som i största mån bestämmer riktningskänslan? Går det att "trixa" med frekvensgång och spridning vid några frekvenser för att styra/påverka upplevelsen av kantring?
Kraniet skrev:I tråden för DXT-diskanten funderar jag ju över om den har för bra spridning. Kan det ha med saken att göra?
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462
Såhär ser min uppställning ut i nuläget.
[ Bild ]
En annan sak jag märkt med mina högtalare är att de är väldigt känsliga på lyssningsvinkeln. nu sitter jag lite för långt ifrån, lutar jag ig framåt ca 20 cm så blir det ett helt annat fokus. Hur/om det relaterar till kantringen vet jag dock inte.
Men är det en ren spridningsfråga eller finns det även tonkurvejusteringar som kan göras för att få det bättre?
Kraniet skrev:Kantring är en av de få saker som jag stör mig på med mina högtalare hemma, att så fort jag lämnar mitten så blir ljudet ganska hårt lokaliserat till den närmsta högtalaren.
Vet inte om det varit uppe för diskussion förr. Men det skulle vara intressant att ta en diskussion om varför ljudet kantrar och hur man motverkar det i utformning av högtalare och uppställning.
PerStromgren skrev:Frågan är (förstås) inte ny. Jag har själv ställt frågan i två trådar:
Bred sweetspot, finns det?
resp
Stannar sångaren kvar i mitten hos dig? (enkät)
PerStromgren skrev:Frågan är (förstås) inte ny. Jag har själv ställt frågan i två trådar:
resp
Kraniet skrev:PerStromgren skrev:Frågan är (förstås) inte ny. Jag har själv ställt frågan i två trådar:
resp
Hmm.. kontentan i de trådarna verkar mer vara att det är inspelningen som sätter gränsen?
Kraniet skrev:Ett undantag är väl Carlssons tidiga högtalare.
Tangband skrev:Jo ljudbilden kantrar ofta mer med multimono- stereo inspelningar jämfört med akustiska inspelningar.
RogerGustavsson skrev:Som redan nämnts är kraftig invinkling att rekommendra om högtalarnas spridning tillåter det. Om frekvensgången är ojämn "off-axis" blir det nog knas även med invinkling.
In this arrangement, each speaker is toed in about 45°. The sound power for Listener A and Listener B is almost identical, so both listeners will be able to share the system's full imaging potential.
rajapruk skrev:In this arrangement, each speaker is toed in about 45°. The sound power for Listener A and Listener B is almost identical, so both listeners will be able to share the system's full imaging potential.
https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 23369.html
JM brukar påpeka att detta inte kan fungera, pga att timingen blir fel.
Jag upplever att det fungerar, till viss del. Låter-bra-spot blir större.
Kraniet skrev:Ett undantag är väl Carlssons tidiga högtalare. Men de har ju å andra sidan inte så tydlig "mitt" heller de ger ju som en jämn "ljudsmet" som ger en viss sameness till alla inspelningar. Jag tycker ljudet är charmigt och fungerar för "loungelyssning" men inte så kul till annat tycker jag. Vet inte heller om man kan prata om någon speciell kantringseffekt, det problemet är ju som helt kringgått med den högreflekterande principen.
jonasp skrev:Per (och alla andra), tänk dig att du sitter och lyssnar i sweet-spot på högtalarna, och de är invinklade rakt mot sweet-spots centrum. Antag nu att du flyttar dig en meter åt sidan.
Nu kanske vi befinner oss 15 grader off axis. Vinkelförändringen blir såklart inte samma för båda högtalare, men ungefär. Antag nu att tonkurvan är rimligt rak men lite mer fallande mot höga frekvenser än direkt on-axis, när vi befinner oss 15 grader åt sidan. Då är det lätt att föreställa sig att ljudet klingar väldigt likt vad det gjorde innan, men att ljudbilden rör sig mot högtalaren som är närmare oss.
Antag nu att högtalarna istället inte är invinklade alls. Då kommer du att lyssnar på off-axis-frekvensgången även i sweet-spot. Detta kanske är ca 23 grader off-axis. Antag nu att du gör samma sidoförflyttning. Nu kommer du istället att lyssna på 8 grader off axis från den ena högtalaren och 38 grader off axis från den andra. Det är lätt att föreställa sig att klangskillnaden blir stor, och dessutom kommer högtalaren som är närmast med största sannolikhet spela starkare. Ljudbilden kollapsar in i den högtalaren.
I det sistnämda fallet kan vi även konstatera att första sidoväggsreflexen blir starkare (givetvis beroende av högtalaren spridningsegenskaper) om högtalarna står rakt fram, jämfört med invinklade!
Slutligen, tänk dig nu att du vinklar in högtalarna... ytterligare 5 grader jämfört med första exemplet. (En tänkt axel från högtalarna korsas alltså en bit framför sweetspot). I sweetspot lyssnar du nu 5 grader off axis på båda högtalarna. När du flyttar dig åt sidan lyssnar du ungefär 20 grader off axis på den närmsta högtalaren, men ca 10 grader off axis på den som är längst bort. Nu spelar högtalaren längst bort starkare. Kan man kanske tänka sig att detta motverkar att ljudbilden kollapsar, om spridningsegenskaperna är väl genomtänkta?![]()
Siffrorna är lite ogeometriskt valda. Dessutom hade exemplet blivit sjukt mycket bättre med en bild. Förklaring medelst whiteboard och vilt viftande på armarna hade varit absolut bäst
JM skrev:Som jag ser det kollapsar stereosweetspot när precedenceeffektren träder in i en psykologisk mening.
Upplevda tidsskillanden, ljudtypen, frekvensen och transientgraden spelar avgörande roll.
Klickljud (transient och högfrekvent) förläggs till närmaste högtalaren redan vid tidskillnad över 1 ms. Hörbara (otransienta och lågfrekventa) stående vågor orsakade av rummet gör hela rummet till sweetspot och kommer aldrig förläggas till någon enskild högtalare.
Dvs stereosweetspot för transienta och högfrekventa ljud fungerar i praktiken bara för en lyssnare. Extra lyssnare bör placeras framför eller bakom och inte bredvid.
JM
Harryup skrev:Man får väldigt fina kantringseffekter (loobing) om man kör aktivt och inte spelar elementen helt i takt i en högtalare.
/Harryup
Perfector skrev:Om man sitter på en konsert (live) och lyssnar så förskjuts ju placeringsintrycket beroende på var man sätter sig.
Om man spelar in konserten och spelar upp den hemma så borde det bli samma sak, med förskjutning i sidled och även djupled.
rajapruk skrev:In this arrangement, each speaker is toed in about 45°. The sound power for Listener A and Listener B is almost identical, so both listeners will be able to share the system's full imaging potential.
https://audioroundtable.com/PiSpeakers/ ... 23369.html
JM brukar påpeka att detta inte kan fungera, pga att timingen blir fel.
Jag upplever att det fungerar, till viss del. Låter-bra-spot blir större.
jonasp skrev:Per (och alla andra), tänk dig att du sitter och lyssnar i sweet-spot på högtalarna, och de är invinklade rakt mot sweet-spots centrum. Antag nu att du flyttar dig en meter åt sidan.
Nu kanske vi befinner oss 15 grader off axis. Vinkelförändringen blir såklart inte samma för båda högtalare, men ungefär. Antag nu att tonkurvan är rimligt rak men lite mer fallande mot höga frekvenser än direkt on-axis, när vi befinner oss 15 grader åt sidan. Då är det lätt att föreställa sig att ljudet klingar väldigt likt vad det gjorde innan, men att ljudbilden rör sig mot högtalaren som är närmare oss.
Antag nu att högtalarna istället inte är invinklade alls. Då kommer du att lyssnar på off-axis-frekvensgången även i sweet-spot. Detta kanske är ca 23 grader off-axis. Antag nu att du gör samma sidoförflyttning. Nu kommer du istället att lyssna på 8 grader off axis från den ena högtalaren och 38 grader off axis från den andra. Det är lätt att föreställa sig att klangskillnaden blir stor, och dessutom kommer högtalaren som är närmast med största sannolikhet spela starkare. Ljudbilden kollapsar in i den högtalaren.
I det sistnämda fallet kan vi även konstatera att första sidoväggsreflexen blir starkare (givetvis beroende av högtalaren spridningsegenskaper) om högtalarna står rakt fram, jämfört med invinklade!
Slutligen, tänk dig nu att du vinklar in högtalarna... ytterligare 5 grader jämfört med första exemplet. (En tänkt axel från högtalarna korsas alltså en bit framför sweetspot). I sweetspot lyssnar du nu 5 grader off axis på båda högtalarna. När du flyttar dig åt sidan lyssnar du ungefär 20 grader off axis på den närmsta högtalaren, men ca 10 grader off axis på den som är längst bort. Nu spelar högtalaren längst bort starkare. Kan man kanske tänka sig att detta motverkar att ljudbilden kollapsar, om spridningsegenskaperna är väl genomtänkta?![]()
Siffrorna är lite ogeometriskt valda. Dessutom hade exemplet blivit sjukt mycket bättre med en bild. Förklaring medelst whiteboard och vilt viftande på armarna hade varit absolut bäst
PerStromgren skrev:[...] Nu finns det ju inga högtalare som har ett helt jämnt polärdiagram, men hur tusan kan de vara så lika att man kan ha tumregler (hihi!) som berättar om att man bör se yttersidorna på högtalarna?
(min fetning /E)IngOehman (till eljulio år 2013) skrev:Jag såg att du tidigare i tråden nämnde något om att precis se utsidan av
högtalarna. Det kommer från mig (Ino Audio) men det är INTE en instruktion
för hur högtalarna skall vara invridna. Det är bara ett förslag på hur man kan
BÖRJA, alltså startplaceringen, den från vilken man testar sig fram.
Från denna position testar man sig helt enkelt fram, tills man hittar den opti-
mala invinklingen. Rätt så ofta så finner man att man fomrtfarande ser utsidan
när man är färdig, men jag har alltid varit noga med att man bör experimentera
sig fram, eftersom rum är olika. Och det jag skrivit i frågan är heller inte några
generella råd utan det gäller bara Ino-högtalare. I vad gäller andra högtalare
så föreslår jag alltid att man talar med tillverkaren.
Kanske har du missförstått det som att det var en instruktion?
[- - -]
jonasp skrev:[en massa kloka saker bortklippta]
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Som redan nämnts är kraftig invinkling att rekommendra om högtalarnas spridning tillåter det. Om frekvensgången är ojämn "off-axis" blir det nog knas även med invinkling.
Jag fattar inte riktigt varför man vinklar in högtalarna. Det förutsätter att högtalarna inte sprider jämt, väl? Om de gjorde det förstår jag inte vad man åstadkommer. Nu finns det ju inga högtalare som har ett helt jämnt polärdiagram, men hur tusan kan de vara så lika att man kan ha tumregler (hihi!) som berättar om att man bör se yttersidorna på högtalarna?
Berätta vad som händer!
PerStromgren skrev:Ditt resonemang verkar basera sig på att typiska högtalare har rätt lika spridningsmönster.
PerStromgren skrev:Om vi tar en högtlare som MP:s "Papperskorgen", så hade det inte funkat så, va? Den hade tre diskantelemnt i tre riktningar på fronten, om jag inte missminner mig.
PerStromgren skrev:jonasp skrev:[en massa kloka saker bortklippta]
Ditt resonemang verkar basera sig på att typiska högtalare har rätt lika spridningsmönster. Om vi tar en högtlare som MP:s "Papperskorgen", så hade det inte funkat så, va? Den hade tre diskantelemnt i tre riktningar på fronten, om jag inte missminner mig.
rajapruk skrev:Vad är er definition av "bra ljudbild"?
Är det samma som stor ljudbild?
Ofta läser man i tester "good imaging" eller liknande. Jag förstår aldrig exakt vad som menas med detta.
(detta har förmodligen diskuterats förut, har ett svagt minne av det)
PerStromgren skrev: Om vi tar en högtlare som MP:s "Papperskorgen", så hade det inte funkat så, va? Den hade tre diskantelemnt i tre riktningar på fronten, om jag inte missminner mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster