Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Känner till en hel del ljudvänner som upplever en förbättring med vissa switchar. Har du provat?
sprudel skrev:Jag har ingen switch alls om man inte räknar router för inkommande signal dit?
sprudel skrev:Känner till en hel del ljudvänner som upplever en förbättring med vissa switchar. Har du provat?
Jag har ingen switch alls om man inte räknar router för inkommande signal dit?
matssvensson skrev:Jag prövade helt ovetenskapligt mellan en vanlig Netgear och en äldre men mer avancerad från Cisco som var rekommenderad i någon av dessa forumtrådar. Beggad gick den på under tusenlappen och den har fått stanna i systemet sen dess. Om inte annat för feelgood känsla.
Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.
mvh, mats
Harryup skrev:Nu råkar ju bridge redan finnas när det gäller nätverk så det kommer inte jag använda för en switch i vart fall.
jonasp skrev:https://www.hpe.com/us/en/networking/switches.html
peterh skrev:jonasp skrev:https://www.hpe.com/us/en/networking/switches.html
Sales creature mumbo jumbo. Hp har aldrig varit framstående på networking, de anställer ju mest säljare.
Jag kallar en häst för en häst och en gris för en gris. Att kon döps om i mataffären är att förleda ungdomen
jonasp skrev:peterh skrev:jonasp skrev:https://www.hpe.com/us/en/networking/switches.html
Sales creature mumbo jumbo. Hp har aldrig varit framstående på networking, de anställer ju mest säljare.
Jag kallar en häst för en häst och en gris för en gris. Att kon döps om i mataffären är att förleda ungdomen
Okej, den här hästhandlaren säljer sjyssta grisar:
https://www.cisco.com/c/en/us/products/ ... index.html
peterh skrev:Håller med. Men jag släpper nomenklaturen, trådens ämne är trots allt viktigare.
petersteindl skrev:matssvensson skrev:Jag prövade helt ovetenskapligt mellan en vanlig Netgear och en äldre men mer avancerad från Cisco som var rekommenderad i någon av dessa forumtrådar. Beggad gick den på under tusenlappen och den har fått stanna i systemet sen dess. Om inte annat för feelgood känsla.
Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.
mvh, mats
+1
petersteindl skrev:Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.
+1
VintageHiFi skrev:petersteindl skrev:Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.
+1
Om man kör fiber istället så torde de eventuella problem med att störningar kan fortplanta sig via TP-kablar vara löst.
Det man då behöver är en "switch" med SFP portar, SFP to fiber converters, fiberkablar, samt fiber till TP-Converter
detta är betydligt billigare sätt att lösa problemet på om man känner att man har sådana när man kör kabelanslutet istället för trådlöst.
Kribban skrev:Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades
[youtube_quote]https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR39uSINFyKy77Laypp7-3pc26pJ--m6bvA9Tc6hwwDS7vccbduvSWReKyk&v=l_fsgtV1vEs&feature=youtu.be[/youtube_quote]
Det är en rätt trevlig grupp med mycket kunskaper men många tror på alla möjliga tweaks som för mig låter osannolikt. Jag undviker att kommentera då det finns risk att man blir utslängd. Väldigt frustrerande![]()
/Kribban
jansch skrev:VintageHiFi skrev:petersteindl skrev:Det enda jag kan tänka mig en switch kan påverka är hur mycket störningar den eventuellt för vidare i kedjan, som i sin tur kan påverka annan känslig elektronik i systemet.
+1
Om man kör fiber istället så torde de eventuella problem med att störningar kan fortplanta sig via TP-kablar vara löst.
Det man då behöver är en "switch" med SFP portar, SFP to fiber converters, fiberkablar, samt fiber till TP-Converter
detta är betydligt billigare sätt att lösa problemet på om man känner att man har sådana när man kör kabelanslutet istället för trådlöst.
Är du säker på att en "audiofil" inte anser att störningen kan moduleras på optisk signal?
peterh skrev:Kribban skrev:Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades
[youtube_quote]https://m.youtube.com/watch?fbclid=IwAR39uSINFyKy77Laypp7-3pc26pJ--m6bvA9Tc6hwwDS7vccbduvSWReKyk&v=l_fsgtV1vEs&feature=youtu.be[/youtube_quote]
Det är en rätt trevlig grupp med mycket kunskaper men många tror på alla möjliga tweaks som för mig låter osannolikt. Jag undviker att kommentera då det finns risk att man blir utslängd. Väldigt frustrerande![]()
/Kribban
Om åsikten är representativ för gruppen så skulle jag inte kalla dem kompetenta utan snarare scharlataner.
Du kan lugnt bli utslängd, du förlorar ingenting snarare har du mer tid till faktiskt.
LarsF skrev:Var och en blir salig på sin tro, och tror man att satsa 25kkr på en switch hjälper så är det väl så (inte mina pengar). Men jag aldrig sett några mätmässiga skillnader och kommer troligtvis aldrig att få se några heller.
hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
Inga nätverkskablar levererar sin fulla potential utan en bra switch för några hundringar. Värt att tänka på när du slår till!
LarsF skrev:hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
Inga nätverkskablar levererar sin fulla potential utan en bra switch för några hundringar. Värt att tänka på när du slår till!
Hur tänker dom egentligen? Trovärdigheten försvinner totalt för tidning/testare. Har inte läst testet, men såg en driva insändare i senare nummer av tidningen. Man skulle väl säga upp prenumerationen, men jag gillar musikrecensionerna.
hifikg skrev:LarsF skrev:hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
Hur tänker dom egentligen? Trovärdigheten försvinner totalt för tidning/testare. Har inte läst testet, men såg en driva insändare i senare nummer av tidningen. Man skulle väl säga upp prenumerationen, men jag gillar musikrecensionerna.
Fasen vad vi är lika, vi kanske är halvbröder
hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
Harryup skrev:Jag kan tänka mig att 25.000:- visst är prisvärt. Dvs. att alla jobbar med rimliga pålägg och där nästan obefintlig försäljningsvolym gör att omständig och irrationell utveckling har gjort att utvecklingskostnaden är orimligt hög i förhållande till försäljningspriset utslaget per tillverkade ex.
Att sen att den är alltför kostsam och faktiskt av någon kan uppfattas som dyr i förhållande till sin funktion är ju väldigt tråkigt.
Men jag ser inte att t.ex. matchning av komponenter skall kosta en massa extra heller hos "vanliga" leverantörer då man faktiskt ändå behöver mäta upp saker ändå för att se att de ligger inom toleranserna. Och då har man inte gjort mer än att para ihop saker och plötsligt blir de tusentals kronor dyrare när det gäller t.ex. rör och högtalarelement.
/Harry Up
LarsF skrev:hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
VintageHiFi skrev:LarsF skrev:hifikg skrev:Den dyraste kabeln de testar är Chord, som får de bästa omdömena och skribenten flikar in att han minsann köpt en sådan utan att ångra sig. Fan tro´t!
För min del var det längesen dom förlorade sin trovärdighet. Hade dom sagt att kabeln var värd xxxx kronor för att den prydde sin plats
för att den var estetiskt tilltalande må det var hänt. Men när man avsiktligt ljuger för att sälja annonsplatser är ju rent ut sagt pinsamt.
Kribban skrev:Stötte på det här fenomenet i en Facebookgrupp som jag gick med i. Där hävdar man att en nätverksswitch för 25000 riksdaler ger ett lyft för ljudet. Denna videon delades för att man skulle få grundläggande förståelse för komplexiteten inom detta område. Jag kommenterade men det var inte populärt och mina inlägg raderades
/Kribban
hcl skrev:Är vi här igen?
I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.
I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.
Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.
sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev:Är vi här igen?
I den röda ringhörnan har vi de tekniskt upplysta. De som vet hur all teknik fungerar och vet att digitalt är fullkomligt.
I den blå ringhörnan har vi de upplevelsemässigt upplysta. De som har en skeptisk hållning till att digitalt inte per automatik är perfekt och även förhåller sig intresserade till lyssningsorienterade iakttagelser.
Jag tror att man med säkerhet kan konstatera att det är mycket lätt att vilseledas av lyssningsintryck, men även att en förhärskande majoritet av alla som tycker sig veta tillräckligt mycket om hur tekniken fungerar saknar pinsamt mycket insikt i hur det faktiskt ligger till.
+1
jansch skrev:sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev:Är vi här igen?
+1
Det är bara för dej att berätta hur det faktiskt ligger till...
Berätta t.ex hur en störning på digital nivå kan påverka det musikaliska innehållet i musik. Ta vad som helst som exempel. T.ex "fastare bas" eller "tydlgare separation av instrument" eller ta vad du vill. Jag accepterar alla förklaringar som inte grundar sig på woodoo eller strider mot fysikens grundlagar eller uttalande som "jag TYCKER åtminstone det".
Gör en välgärning och hjäp folk att förstå.....
hifikg skrev:Jag vågar min röda USB-kabel på att recensenten (eller någon annan) inte skulle höra skillnad på SSSK kabeln och Chordkabeln för nära 50.000 i ett blindtest. Kastar in mina flummiga vdH-kablar också. Någon som tar utmaningen?
sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev:Är vi här igen?
+1
sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev:Är vi här igen?
+1
+1 igen
Morello skrev:Man kan förstås tycka att dataöverföring över ethernet är svårt och mystiskt och man kan såklart även tycka att eftersom man själv inte förstår någonting av ämnet så kan inte någon annan förstå heller - riktigt ödmjukt och insiktsfullt. Tack och lov finns det gott om ingenjörer som faktiskt förstår hur det fungerar - på såväl mjukvaru- som hårdvarunivå. Det är tack vare dessa ingenjörer som marknaden är full av apparater som kommunicerar över ethernet och - hör och häpna - det fungerar!
jansch skrev:
Tja, det blev kanske för mycket skrivet
hifikg skrev:sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:+1
+1 igen
Jag ställer mig i den röda ringhörnan. Någon som vill ställa sig i den blå och visa att den kan höra skillnad på olika, hela och tillräckligt långa... RJ 45 kablar? USB-kablar? RCA-kablar? Högtalarkablar?
Kribban skrev:jansch skrev:
Tja, det blev kanske för mycket skrivet
Nej verkligen inte. Tack!
hifikg skrev:Och allt det där skulle betyda att det är rimligt att en kabel är så dålig att den borde förbjudas och en annan blir stjärnskådning av natthimmel? Och det i en rigg för en miljon, där borde elektroniken vara genomtänkt så att inga skramlande kretskort ska påverka signalerna så till den grad.
Återigen, jag står i min ringhörna o väntar på en utmanare. Kastar in Coconut-kabeln, en tuner från Technics och två gamla MC-batterier i ekvationen. Utmanaren kan komma naken, med rena öron och öppet sinnel. Välkommen!
Sportis: Jag har provat olika kablar genom åren förstås. I min ungdom lät jag mig förledas av allt ordbajseri, varför skulle jag annars vara innehavare av kablar från vdH mfl? Jag har t o m lyckats inbilla mig att jag hört skillnad på en strömkabel (!!!!) något som snabbt gick över efter ett blindtest. Att testa RJ45 kablar är låååångt under min värdighet (till yttermera visso ingår inga sådana i systemet förutom när jag tankar hem köpta filer).
hifikg skrev:Testet borda ha publicerats i ett aprilnummer. Det är rena skämtet med tanke på att det innehåller nästan alla floskler som finns (kan inte läsa att någon kabel är mer "bredbent" än någon annan) och delvis presenteras som ett "blindtest". Försök rangordna de här "blinda" omdömena med avseende på kabelns pris:
Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.
Det går inte att stuka till ljudet på vägen, då hade vi inte kunnat skicka datatrafik alls.
Punkt.
Harryup skrev:Vad det bevisar är väl att kablar kan bete sig olika och att priset inte har med kvalitén att göra.
Baffel skrev:Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.17065/
hifikg skrev:Baffel skrev:Men det står ju Transformer tuoching outside skin, vad innebär det?
https://audiosciencereview.com/forum/in ... iew.17065/
En sån där magisk låda som man kan välja att stänga av eller slå på kanske? Transparent har lådor på magen som inte går att välja bort. De där svenska trä-kablarna har väl något liknande system. Allt för att lura konsumenten att tro att hen får något exklusivt för sina stålar.
hcl skrev:Är vi här igen?
Harryup skrev:Eller också så kanske de digitala problemen är analoga där olika apparater inklusive deras nätdelar påverkar varandra på ett ogynnsamt sätt.
Man kan också tänka sig att de ingenjörer som designat den ytterst enkla apparaten haft lite otur när dom tänkt så att kretskort inte är designade på bästa sätt.
En sak är jag tämligen säker på, det är inte många om ens någon här inne som tror att när det finns skillnader mellan olika digitala apparaters återgivning är att det går att hitta i matematiken eller fysiken. Snarare är det mänskligt tagna genvägar eller undermåliga komponenter som kan vara boven i dramat.
/Harry Up
Baffel skrev:A Hi-Fi dealer the other day told me that in order to burn in and smoothen out a new power cord, I should get my wife to use it on the kettle to boil water (Rather sexist remark, I know). The theory is that kettles draw a lot more current than hi-fi equipment. He further advised not to do it more than 3 times.
Just a bit worried that the wife might not want to return the power cord after she discovers that her coffee tastes a lot better by using it.
Kommentar
Seek counseling immediately- You have the classic symptoms of Audiophileitis. Good luck my friend.
https://forum.audiogon.com/discussions/ ... ling-water
Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.
Det går inte att stuka till ljudet på vägen, då hade vi inte kunnat skicka datatrafik alls.
Punkt.
Morello skrev:Goat76, känner du att du har "på fötterna" när du spekulerar i detta?
goat76 skrev:
P.S Hur diverse människor sedan beskriver de förbättringar de hör kan mycket väl ha att göra med vad just deras hörsel är känsliga för, eller vad de extra noga lyssnar efter.
sprudel skrev:Här är min audiofilswitch. Eftersom vissa här är massivt allergiska när det gäller priser så nämner jag inte det.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:Antingen har datat kommit fram så det går att skapa ljudet, eller så har det inte gjort det... Finns inget mellanting. Är mottagaren av data känslig på något annat är den felkonstruerad.
Punkt.
hifikg skrev:Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Kollar med revisorn om jag bokföra den på kontot för absolut nödvändiga grunkor.
goat76 skrev:hifikg skrev:Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Kollar med revisorn om jag bokföra den på kontot för absolut nödvändiga grunkor.
Varför drar du ihop en sådan svammel-slutsats att en dyr kabel per automatik är en bättre kabel, har jag eller någon annan i tråden påstått något dylikt?
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:Så H&M´s testare kan mycket väl ha rätt alltså? Ju dyrare desto bättre. Och en gratiskabel är katastrof (sista 50 centimetrarna). Intressant. Nu måste jag hitta på en orsak att implementera en RJ45 kabel. Det har jag förstås anledning till de få gånger jag streamar musik, men att köpa en RJ45 kabel för 49.500 för att streama relativt lågupplöst material, tja, det tar emot lite. Men det finns inga genvägar.
Varför drar du ihop en sådan svammel-slutsats att en dyr kabel per automatik är en bättre kabel, har jag eller någon annan i tråden påstått något dylikt?
Nä, jag drog det lite för långt. Sorry. Men jag tolkade ditt inlägg som att kablarna verkligen kan påverka ljudet hörbart o tråden handlar om switchar o nätverkskablar. Avbeställer kabeln snabbt!
petersteindl skrev:Fast, själv ser jag själva signalöverföringen som analog. D v s analog signalöverföring av digital kod, till skillnad från analog signalöverföring av analog kod. Man kan titta på den analoga signalen på ett oscilloskop. Den analoga signalen med sina stigtider till följd av filter innehåller digital kod. Blir ungefär som en fyrkantsvåg som är filtrerad på ett eller annat sätt.
Mvh
Peter
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:
Nä, jag drog det lite för långt. Sorry. Men jag tolkade ditt inlägg som att kablarna verkligen kan påverka ljudet hörbart o tråden handlar om switchar o nätverkskablar. Avbeställer kabeln snabbt!
Personligen har jag rätt svårt att tro att just switchar eller nätverkskablar påverkar det ljudliga resultatet märkbart, men jag har heller inte testat olika kablar av den typen för att med all säkerhet utesluta det.
Det jag skrivit i tråden är bara allmänna reflektioner över "digitala" kablar överlag (nätverkskablar, USB-kablar, koaxial-kablar), och motsätter mig att dessa inte skulle kunna leda annat än själva nyttosignalen mellan två elektriska apparater.
Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.
------------------------------------------------------
Till skillnad från flera här så utesluter jag aldrig saker baserade på utvalda tekniska parametrar, för i de fallen jag faktiskt med egna öron hör en skillnad så kommer jag alltid ifrågasätta ifall de utvalda parametrarna verkligen målar upp den sanna helhetsbilden.
Allt går att mäta, men då måste man också se till att precis allt mäts. Att bara mäta om nyttosignalen vid digital överföring är hel och intakt bevisar inte att inget utöver det inte följt med genom den elektriska anslutningen.
petersteindl skrev:Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.
hifikg skrev:petersteindl skrev:Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.
Ska vi tolka det som att H&M inte är ute i ogjort väder?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Det räcker med att störningar hamnar på jordplan och kontaminerar jordsystemet. Det kan ske resistivt, kapacitivt eller induktivt. Oftast i samband med poler högt upp i frekvens.
Jag kan inte svara för H&M och deras tester.
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:
Jag kan inte svara för H&M och deras tester.
Det behöver du inte, men det du skriver antyder att det trots allt kan finnas en möjlighet att en switch o en kabel kan påverka det ljudliga resultatet. Fast jag kanske övertolkar dig.
hifikg skrev:Har du tjackat en Bentley? Coolt!
goat76 skrev:Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.
Michael skrev:goat76 skrev:Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.
Lite försiktigt vill jag kommentera att detta är inte en kabel att rekommendera (vilket du inte gjorde, bra). Att koppla ihop audio utrustning med annan digital utrustning, bör undvikas. Risk för störningar och jordslingor (som kan ge störningar) förligger. Så undvik skärmad nätverkskabel till audio utrustning. Bara dumt dra in onödig ström (störningar) den vägen.
Nu kan det i och för sig va så att ena änden av kabeln sitter i ett nätverksuttag utan jord, då är det inte så farligt med skärmad nätverkssladd.
Även till t.ex. dator kan det va dumt med skärmad nätverkskabel (hela vägen). Om det är lång kabel så kan jordströmmar uppstå p.g.a. potential skillnad i de olika jordarna. ...men ibland vill man kanske jorda en apparat via nätverkskabeln.
//Michael
Michael skrev:goat76 skrev:Min nätverkskabel till streamern går direkt från routern utan att passera någon extern switch, det är en skärmad nätverkskabel på 10 meter som kostade 299kr inköpt på Kjell&Co eller Clas Ohlsson. Jag har inte märkt av något fel med denna.
Lite försiktigt vill jag kommentera att detta är inte en kabel att rekommendera (vilket du inte gjorde, bra). Att koppla ihop audio utrustning med annan digital utrustning, bör undvikas. Risk för störningar och jordslingor (som kan ge störningar) förligger. Så undvik skärmad nätverkskabel till audio utrustning. Bara dumt dra in onödig ström (störningar) den vägen.
Nu kan det i och för sig va så att ena änden av kabeln sitter i ett nätverksuttag utan jord, då är det inte så farligt med skärmad nätverkssladd.
Även till t.ex. dator kan det va dumt med skärmad nätverkskabel (hela vägen). Om det är lång kabel så kan jordströmmar uppstå p.g.a. potential skillnad i de olika jordarna. ...men ibland vill man kanske jorda en apparat via nätverkskabeln.
//Michael
Kribban skrev:Valde att lämna den där Facebookgruppen. Otroligt frustrerande att läsa om alla dessa kablar och tweaks som ”lyfter” ljudet till oanade höjder.Inte bra för mig helt enkelt
![]()
Hifi & God ton heter den i alla fall om någon annan vill lösa där
goat76 skrev:Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant.
Men då är diskussionen ju över där. Har datat kommit fram så har hur den kommit dit ingen påverkan. Allt troende på något annat bevisar enbart att man inte förstår hur det fungerar (sorry!).
Skulle det på något vis kunna påvisas att mottagaren är känslig på paktetanländande, omsändningar eller något annat normalt förekommande så betyder det bara att man misslyckats med att implementera standarden. I sådant fall byter man inte switch som ett försök till plåster - men byter till en korrekt fungerande mottagare.
goat76 skrev:Jag har inte sett någon i tråden påstå att datan inte skulle vara intakt vid överföringen från apparat A till apparat B. Alla kablar är dock analoga även i de fallen då de överför digital data, de består av olika material eller olika kvaliteer av samma typ av material, därav lämnar iallafall jag öppet för att störningar kan uppstå i olika grad i överföringen från en strömdriven apparat till en annan strömdriven apparat som sedermera ger påverkan konverteringen till den analoga signalen.
Alla apparater är väl inte heller uppbyggda exakt likadant eller med exakt samma material, därmed lämnar jag även öppet för att en och samma kabel kan påverka en apparat-kombination annorlunda än en annan apparat-kombination, och viseversa med en annan kabel med annan uppbyggnad.
Som sagt, jag tror inte någon här påstår att själva datan inte skulle komma fram, och ingen apparat är nog helt befriad från diverse yttre störningar och få är byggda exakt likadant.
P.S Hur diverse människor sedan beskriver de förbättringar de hör kan mycket väl ha att göra med vad just deras hörsel är känsliga för, eller vad de extra noga lyssnar efter. Därav kan det lätt råka leda till diverse beskrivningar som bättre tydligare bas eller liknande, trots att förbättringen bara består av minkade störningar som egentligen är av mindre specificerad och mer generell natur.
goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?
Baffel skrev:hifikg skrev:Och allt det där skulle betyda att det är rimligt att en kabel är så dålig att den borde förbjudas och en annan blir stjärnskådning av natthimmel? Och det i en rigg för en miljon, där borde elektroniken vara genomtänkt så att inga skramlande kretskort ska påverka signalerna så till den grad.
Återigen, jag står i min ringhörna o väntar på en utmanare. Kastar in Coconut-kabeln, en tuner från Technics och två gamla MC-batterier i ekvationen. Utmanaren kan komma naken, med rena öron och öppet sinnel. Välkommen!
Sportis: Jag har provat olika kablar genom åren förstås. I min ungdom lät jag mig förledas av allt ordbajseri, varför skulle jag annars vara innehavare av kablar från vdH mfl? Jag har t o m lyckats inbilla mig att jag hört skillnad på en strömkabel (!!!!) något som snabbt gick över efter ett blindtest. Att testa RJ45 kablar är låååångt under min värdighet (till yttermera visso ingår inga sådana i systemet förutom när jag tankar hem köpta filer).
+1
He he
sportbilsentusiasten skrev:...Jag har tidigare skrivit om mina blindtester där skeptiker tvingas inse att ALLT påverkar i den digitala domänen. Switchar, kablar, rippar etc. Ja även firmware på streamers.
Jag var själv övertygad om att det INTE kunde påverka men fått inse att jag hade fel.
...
goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?
Varför behålla det man INTE svarar på? Gör det ju bara svårare för läsaren att förstå vad det är man talar om...
sportbilsentusiasten skrev:Man behöver inte testa.
Jag har tidigare skrivit om mina blindtester där skeptiker tvingas inse att ALLT påverkar i den digitala domänen. Switchar, kablar, rippar etc. Ja även firmware på streamers.
Jag var själv övertygad om att det INTE kunde påverka men fått inse att jag hade fel.
Dock har jag ingen lust att försöka övertyga andra, de får lyssna själva.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?
Varför behålla det man INTE svarar på? Gör det ju bara svårare för läsaren att förstå vad det är man talar om...
hcl skrev:Man kan konstatera att få saker är så enkla som de kan förefalla då man vet lite om dom. Jag kan se flera hyggligt nyanserade inlägg i tråden och på de senare sidorna ganska få av den sedvanligt raljanta varianten. Precis som jansch (och även pLudio) skriver så behöver man skilja begreppen åt. Digitalt representerad information är en sak och dess fysikaliska representation i en elektrisk krets något helt annat. Det har tidigare på forumet skrivits om dessa skillnader så jag har ingen lust att skriva igen.
Huruvida implementationstillkortakommanden innebär ljudmässiga vid lyssning detekterbara brister beror på mycket och bör nog helst diskuteras utifrån konkreta implementationer och inte på någon form av meta-nivå. Man kan även konstatera att digitala system hyser en om än i någon mening robust felrymd så är den ändå ofta mer komplex än dess analoga motsvarighet. Dels p.g.a. att det i digitala system alltid är flera till informationen oberoende, men för resultatet direkt prestandapåverkande signaler inblandade (klocksignaler etc) och dels att de digitala systemen typiskt har inneboende fördröjningar.
Konstruktioner som utnyttjar digitaltekniken på ett genomtänkt sätt kan dock, även till häpnadsväckande låg kostnad (tack vare moderna tillverkningsmetoder och stora volymer) ge prestanda som knappt var tillgängliga ö.h.t. för några 10-tal år sedan.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Jag är så ENORMT trött på att så ofta på det här forumet behöva svara på inlägg vars den jag diskuterar med klippt bort stora delar av det inlägg de svarar på. Varför?
Så du tycker det är okej att klippa bort allt det jag skrev som innehöll invändningar mot det du skrev, för att du efter det kunna säga att det inte finns någon aspekt kvar i ämnet att diskutera?
Belker skrev:Det du säger här låter sunt och vettigt, men det finns mig veterligen inga studier som visar att en swtch eller router skulle kunna påverka ljudet, förutsatt att man inte lyckats bygga in jordslingor med sina överspecade audifilkablar. Nu är det här med audiofilswitchar en ny neuros som branchen och audiofiler skapat, så relevanta studier släpar kanske efter. Fast jag har faktiskt svårt att se att någon skulle vilja finansiera den typen av forskning. De studier jag sett på liknande djärva uttalanden kring hörbarhet av kablar, digitalformat, distorsion, opampar etc har alltid visat att man ska vara väldigt ödmjuk inför att uttala sig om hörbara effekter. Och då har det ändå testats på effekter med mätbar skillnad, som inte kunnat höras. Här talar vi om omätbara fenomen som sägs finnas!
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Så du tycker det är okej att klippa bort allt det jag skrev som innehöll invändningar mot det du skrev, för att du efter det kunna säga att det inte finns någon aspekt kvar i ämnet att diskutera?
De står kvar där du skrev dem. Där var inget relevant för nätverkstrafik genom switchar för övrigt så jag ville understryka för dig och för andra att du hade ju förstått den relevanta delen och skrivit den. Jag ansåg inte att det övriga du skrivit var någon invändning mot något jag skrivit. Jag ser det fortfarande inte när jag läser om det. Det finns en standard för nätverkstrafik - den håller switchar sig till. Om din mottagare inte tål delar av den specifikationen så är det fel på dem. Inte på router/switch eller nätverkskabel. Bara mottagarändan som är kass.
Samma överförd data skall ge samma ljud, klarar den inte det är den inte värd en plats i ett vardagsrum.
Belker skrev:Analog signal ut ur system med Switch A respektive switch B. Har du sett mätningar som påvisar skillnad?
hcl skrev:Belker skrev:Analog signal ut ur system med Switch A respektive switch B. Har du sett mätningar som påvisar skillnad?
I just det fallet kan jag inte påminna mig att jag sett mätningar, men i andra sammanhang där samma fenomen är i spel har jag sett sådana mätningar.
goat76 skrev:...
Alla apparater i mottagaränden som har till uppgift att konvertera den digitala signalen till en analog signal är mer eller mindre kass, det är därför det fortfarande sker utveckling på det området.
hcl skrev:goat76 skrev:...
Alla apparater i mottagaränden som har till uppgift att konvertera den digitala signalen till en analog signal är mer eller mindre kass, det är därför det fortfarande sker utveckling på det området.
Dom bästa systemen, analoga såväl som digitala börjar bli verkligt bra kan jag nog tycka. Att dessa riktigt bra system fortfarande kostar mer än vad de flesta har råd med är lite trist.
hifikg skrev:hcl skrev:goat76 skrev:...
Dom bästa systemen, analoga såväl som digitala börjar bli verkligt bra kan jag nog tycka. Att dessa riktigt bra system fortfarande kostar mer än vad de flesta har råd med är lite trist.
Är det inte tvärtom? Att de flesta kan få ljud som tillfredsställer deras behov för en ganska liten slant idag. Särskilt om man beaktar kvaliteten på den musik man kan få sig till livs genom strömning. Det mesta av det vi håller på med på Faktiskt är faktiskt overkill i sådana sammanhang. Hade jag inte redan varit inne i hobbyn hade jag nog nöjt mig med mina Airpods Pro och skaffat en iPhone med massor av lagringsutrymmeFör gemensam lyssning funkar Eneby. Bara man har den där Chord-kabeln.
hifikg skrev:hcl skrev:goat76 skrev:...
Är det inte tvärtom? Att de flesta kan få ljud som tillfredsställer deras behov för en ganska liten slant idag. Särskilt om man beaktar kvaliteten på den musik man kan få sig till livs genom strömning. Det mesta av det vi håller på med på Faktiskt är faktiskt overkill i sådana sammanhang. Hade jag inte redan varit inne i hobbyn hade jag nog nöjt mig med mina Airpods Pro och skaffat en iPhone med massor av lagringsutrymmeFör gemensam lyssning funkar Eneby. Bara man har den där Chord-kabeln.
Nattlorden skrev:Tro kan man ju göra.... men om man väljer att sätta en nätverksport i sin apparat, så tar man på sig ansvaret att kunna hantera standarden. Blir det skillnad på återgivningen trots identiskt överförd data så har man inte lyckats med det. Felet på mottagarsidan - blanda inte in switchar och kablar... de har gjort det jobb de tagit på sig att göra. Behöver de bygga två separerade enheter inuti med optisk dataöverföring mellan så får de ta att göra det då - inte skylla sina tillkortakommande på andra.
hcl skrev:Nattlorden skrev:Tro kan man ju göra.... men om man väljer att sätta en nätverksport i sin apparat, så tar man på sig ansvaret att kunna hantera standarden. Blir det skillnad på återgivningen trots identiskt överförd data så har man inte lyckats med det. Felet på mottagarsidan - blanda inte in switchar och kablar... de har gjort det jobb de tagit på sig att göra. Behöver de bygga två separerade enheter inuti med optisk dataöverföring mellan så får de ta att göra det då - inte skylla sina tillkortakommande på andra.
Oklart om det är någon som skyller ifrån sig när det gäller detta? I någon mening har du rätt. Det spelar dock mindre roll om ingen lyckas bygga en enligt denna tes perfekt DAC.
Nattlorden skrev:hcl skrev:Nattlorden skrev:Tro kan man ju göra.... men om man väljer att sätta en nätverksport i sin apparat, så tar man på sig ansvaret att kunna hantera standarden. Blir det skillnad på återgivningen trots identiskt överförd data så har man inte lyckats med det. Felet på mottagarsidan - blanda inte in switchar och kablar... de har gjort det jobb de tagit på sig att göra. Behöver de bygga två separerade enheter inuti med optisk dataöverföring mellan så får de ta att göra det då - inte skylla sina tillkortakommande på andra.
Oklart om det är någon som skyller ifrån sig när det gäller detta? I någon mening har du rätt. Det spelar dock mindre roll om ingen lyckas bygga en enligt denna tes perfekt DAC.
Njae.... då går det ju att konstatera att man inte skall strömma om man har så höga krav eller audioindustrin är så inkompetent. Problem solved.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:hcl skrev:Oklart om det är någon som skyller ifrån sig när det gäller detta? I någon mening har du rätt. Det spelar dock mindre roll om ingen lyckas bygga en enligt denna tes perfekt DAC.
Njae.... då går det ju att konstatera att man inte skall strömma om man har så höga krav eller audioindustrin är så inkompetent. Problem solved.
Eller så kan man konstatera att den digitala tekniken för med sig förbättringar på många plan, men att det fortfarande finns vissa "barnsjukdommar" att bota.
Eller så kan man konstatera att den digitala tekniken för med sig förbättringar på många plan, men att det fortfarande finns vissa "barnsjukdommar" att bota.
Jag kan inte hålla med om att det kan räknas som en barnsjukdom att dataöverföring som är standardiserad och fundamentet i ett fungerande internet sedan årtionden tillbaka. Att det skulle vara svårare att leverera data på ett korrekt och störningsfritt sätt via ethernet än via en skiva roterande med variabel hastighet finner jag rent ut sagt löjlig.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
Jag kan inte hålla med om att det kan räknas som en barnsjukdom att dataöverföring som är standardiserad och fundamentet i ett fungerande internet sedan årtionden tillbaka. Att det skulle vara svårare att leverera data på ett korrekt och störningsfritt sätt via ethernet än via en skiva roterande med variabel hastighet finner jag rent ut sagt löjlig.
Jag är mer intresserad av hur alla delar i hela kedjan sammantaget tillför eller påverkar D/A-konverteringen och det slutgiltiga ljudliga resultatet. Olika CD-spelare låter också olika, vilka interna delar i spelaren som sammantaget påverkat det slutgiltiga ljudliga resultatet lämnar jag även det öppet för.
Låter en CD-spelare i alla lägen identiskt med en annan CD-spelare bara för att de innehåller samma DAC chip?
hcl skrev:hifikg skrev:hcl skrev:Dom bästa systemen, analoga såväl som digitala börjar bli verkligt bra kan jag nog tycka. Att dessa riktigt bra system fortfarande kostar mer än vad de flesta har råd med är lite trist.
Vad som är tillfredsställande är väl helt upp till mottagaren. Sänker man kraven tillräckligt är det mesta gott nog.
VintageHiFi skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Jag är mer intresserad av hur alla delar i hela kedjan sammantaget tillför eller påverkar D/A-konverteringen och det slutgiltiga ljudliga resultatet. Olika CD-spelare låter också olika, vilka interna delar i spelaren som sammantaget påverkat det slutgiltiga ljudliga resultatet lämnar jag även det öppet för.
Låter en CD-spelare i alla lägen identiskt med en annan CD-spelare bara för att de innehåller samma DAC chip?
Kör du olika CD-Spelare som transport till samma DAC som du dessutom matar med streemad media från olika källor är det CD-Spelarna
som kommer låta olika i detta fallet beroende på hur väl dom lyckas läsa skivan dvs hur mycket fel det blir som felkorrigeringen måste
ta hand om.
Om man t.ex rippar en CD-skiva tas ju detta med felkorrigeringsproblemet om hand av programmet man rippar med, man kör ett antal
läsningar av skivan som med vissa program dessutom jämförs med alla rippningar som gjorts av samma skiva som finns i dess databas för att verifiera
att man läst skivan rätt lite som "blockchains" fungerar att majoriteten bestämmer vad som är rätt.
När man sen streamar den rippade skivan finns det crc som tar han dom eventuella fel som det blir i överföringen vilket gör att
den digital överföringen kommer att landa i DAC på i samma skick som den sändes till DAC oavsett vilken streamer som används
förutsatt att man konfigurerat streamern att leverera det man matat in i den utan förändringar.
Få man förändringar här han man defekt eller felkonfigurerad utrustning.
Sen kommer signalen till DAC som då omvandlar din digitala signal till en analog signal här kan man få problem på den analoga
sidan som redan nämnt om man t.ex lyckats få jordslingor eller liknade. Men det har ju inget med den digitala överföringen via
nätverk & switchar att göra. Har man hel utrustning kommer den digitala signalen se likadan ut när den lämnar ditt lagringsmedium
som när den kommer till ingången på din DAC. Skulle dessa påhittade audiofila nätverksproblem finnas skulle jag ha stora problem att
posta detta inlägg jag nu skriver.
goat76 skrev:VintageHiFi skrev:goat76 skrev:
Kör du olika CD-Spelare som transport till samma DAC som du dessutom matar med streemad media från olika källor är det CD-Spelarna
som kommer låta olika i detta fallet beroende på hur väl dom lyckas läsa skivan dvs hur mycket fel det blir som felkorrigeringen måste
ta hand om.
Om man t.ex rippar en CD-skiva tas ju detta med felkorrigeringsproblemet om hand av programmet man rippar med, man kör ett antal
läsningar av skivan som med vissa program dessutom jämförs med alla rippningar som gjorts av samma skiva som finns i dess databas för att verifiera
att man läst skivan rätt lite som "blockchains" fungerar att majoriteten bestämmer vad som är rätt.
När man sen streamar den rippade skivan finns det crc som tar han dom eventuella fel som det blir i överföringen vilket gör att
den digital överföringen kommer att landa i DAC på i samma skick som den sändes till DAC oavsett vilken streamer som används
förutsatt att man konfigurerat streamern att leverera det man matat in i den utan förändringar.
Få man förändringar här han man defekt eller felkonfigurerad utrustning.
Sen kommer signalen till DAC som då omvandlar din digitala signal till en analog signal här kan man få problem på den analoga
sidan som redan nämnt om man t.ex lyckats få jordslingor eller liknade. Men det har ju inget med den digitala överföringen via
nätverk & switchar att göra. Har man hel utrustning kommer den digitala signalen se likadan ut när den lämnar ditt lagringsmedium
som när den kommer till ingången på din DAC. Skulle dessa påhittade audiofila nätverksproblem finnas skulle jag ha stora problem att
posta detta inlägg jag nu skriver.
Det verkar dock ha skett några fel med vissa radbyten i din text.
Skämt åsido, det är ju just andra eventuella fel än själva dataöverföringen jag försöker ta upp. De flesta switchar och annan liknande utrustning i kedjan har väl ofta någon form av egen strömtillförsel vars fel potentiellt kan föras vidare till resten av ljudkedjan, och sedermera påverka den slutgiltiga känsliga processen vid omvandlingen av signalen till analog signal?
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:
hcl skrev:Man kan konstatera att få saker är så enkla som de kan förefalla då man vet lite om dom. Jag kan se flera hyggligt nyanserade inlägg i tråden och på de senare sidorna ganska få av den sedvanligt raljanta varianten. Precis som jansch (och även pLudio) skriver så behöver man skilja begreppen åt. Digitalt representerad information är en sak och dess fysikaliska representation i en elektrisk krets något helt annat. Det har tidigare på forumet skrivits om dessa skillnader så jag har ingen lust att skriva igen.
Huruvida implementationstillkortakommanden innebär ljudmässiga vid lyssning detekterbara brister beror på mycket och bör nog helst diskuteras utifrån konkreta implementationer och inte på någon form av meta-nivå. Man kan även konstatera att digitala system hyser en om än i någon mening robust felrymd så är den ändå ofta mer komplex än dess analoga motsvarighet. Dels p.g.a. att det i digitala system alltid är flera till informationen oberoende, men för resultatet direkt prestandapåverkande signaler inblandade (klocksignaler etc) och dels att de digitala systemen typiskt har inneboende fördröjningar.
Konstruktioner som utnyttjar digitaltekniken på ett genomtänkt sätt kan dock, även till häpnadsväckande låg kostnad (tack vare moderna tillverkningsmetoder och stora volymer) ge prestanda som knappt var tillgängliga ö.h.t. för några 10-tal år sedan.
jansch skrev:...
En intresssant sak med digital prestanda..... antingen är det 100% eller 0%. Lite fel finns inte...
hcl skrev:jansch skrev:...
En intresssant sak med digital prestanda..... antingen är det 100% eller 0%. Lite fel finns inte...
Representationen av en digital signal är aldrig 100% Det är alltid en fråga om konfidens. Vanligtvis god, men aldrig 100%
pLudio skrev:Ni har väl ECC RAM i era streamers så ni inte får bit flips?
VintageHiFi skrev:hcl skrev:jansch skrev:...
Representationen av en digital signal är aldrig 100% Det är alltid en fråga om konfidens. Vanligtvis god, men aldrig 100%
Det spelar ju ingen roll i den digitala världen om den digitala signalen är 75% eller 100% då 75% ändå kommer tolkas som
100% vilket aldrig är fallet med analoga signaler.
hcl skrev:VintageHiFi skrev:hcl skrev:Representationen av en digital signal är aldrig 100% Det är alltid en fråga om konfidens. Vanligtvis god, men aldrig 100%
Det spelar ju ingen roll i den digitala världen om den digitala signalen är 75% eller 100% då 75% ändå kommer tolkas som
100% vilket aldrig är fallet med analoga signaler.
Jag får nog hänvisa tillbaka till mitt första inlägg i tråden.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2166056#p2166056
hcl skrev:jansch skrev:...
jansch skrev:hcl skrev:jansch skrev:...
Konstigt uttalande....
Vad menar du med "representation" aldrig är 100%?
Om vi tar banktransaktioner är då:
- ett pixelfel på din datorskärm ett transaktionsfel?
- eller en matematiskt medveten avrundning ett fel?
- eller "transaktionen avbruten" ett fel som påverkar konfidens?
- Är automatgenererade svar såsom "tekniskt fel! Vi ber om ursäkt, återkom senare" obefintlig konfidens?
Eller om avläsning av en CD skiva misslyckas att få en "ACK" och efter 7:e läsförsöket går vidare för att progamvaran är specad så.
Eller att mobiltelefonen får dropouts när du pratar i den för att programvaran är skriven för att klara en viss hörbarhetsnivå och när den underskrids bryts samtalet?
Ge t.ex exempel på när banktransaktioner inte uppfyller påförhand beslutade åtgärder, vid normala förhållanden eller i extrema fall.
Det är helt ok för mej om du förklarar på bit-nivå eller C språk.
pLudio skrev:Oavsett hur man väljer att beskriva det så är den digitaliserade signalen fullständigt intakt. Utmaningen ligger i rekonstruktionen av signalen.
VintageHiFi skrev:pLudio skrev:Oavsett hur man väljer att beskriva det så är den digitaliserade signalen fullständigt intakt. Utmaningen ligger i rekonstruktionen av signalen.
Och då har vi kommit till slutsatsen att det den digitala signalen passerar på sin väg till en DAC inte förändrar den, utan eventuell
förändring sker i översättningen från digital till analog signal i DAC eller på den analoga sidan efter DAC.
Mats skrev:VintageHiFi skrev:pLudio skrev:Oavsett hur man väljer att beskriva det så är den digitaliserade signalen fullständigt intakt. Utmaningen ligger i rekonstruktionen av signalen.
Och då har vi kommit till slutsatsen att det den digitala signalen passerar på sin väg till en DAC inte förändrar den, utan eventuell
förändring sker i översättningen från digital till analog signal i DAC eller på den analoga sidan efter DAC.
Är det nån som har hävdat nåt annat?
sprudel skrev:Jag ska låna hem en sk lyx-switch och jämföra med min något simpla manuella. Verkstad kallas det, men det är ju klart enklare att krafsa ner några rader i ett inlägg än att pröva.
hcl skrev:jansch skrev:hcl skrev:Representationen av en digital signal är aldrig 100% Det är alltid en fråga om konfidens. Vanligtvis god, men aldrig 100%
Konstigt uttalande....
Vad menar du med "representation" aldrig är 100%?
Om vi tar banktransaktioner är då:
- ett pixelfel på din datorskärm ett transaktionsfel?
- eller en matematiskt medveten avrundning ett fel?
- eller "transaktionen avbruten" ett fel som påverkar konfidens?
- Är automatgenererade svar såsom "tekniskt fel! Vi ber om ursäkt, återkom senare" obefintlig konfidens?
Eller om avläsning av en CD skiva misslyckas att få en "ACK" och efter 7:e läsförsöket går vidare för att progamvaran är specad så.
Eller att mobiltelefonen får dropouts när du pratar i den för att programvaran är skriven för att klara en viss hörbarhetsnivå och när den underskrids bryts samtalet?
Ge t.ex exempel på när banktransaktioner inte uppfyller påförhand beslutade åtgärder, vid normala förhållanden eller i extrema fall.
Det är helt ok för mej om du förklarar på bit-nivå eller C språk.
Jag kan nog tycka att Svenska ändå är väl lämpat för att förklara något på ett svenskspårkigt forumDet kanske inte framgått, men jag syftar mycket mer grundläggande än på bit-nivå eller datorprogramnivå. Man kan gå lägre än vad jag diskuterar också, men det ser jag inte någon väsentlig nytta med.
I ett analogt system representeras en signalnivå av en analog signalnivå.![]()
![]()
![]()
I ett digitalt system representeras (som ett exempel) en signalnivå av en samling analoga signalnivåer, som tolkas (m.h.a. detektorer) tillsammans. Denna tolkning kan, givet något villkor relativt tolkningsresultatet översättas till en handling (banktransaktion eller annan), till en visuell representation eller efter ytterligare omkodning till en pixel på en skärm, etc. Varje digitalt system utgörs alltså av en kedja/sekvens av representationer av den digitala informationen och detektorer som vid förutbestämda intervall (samplingslägen) förmår föra den digitala informationen vidare, oförändrad eller modifierad/omtolkad. I alla fungerande digitala system är störmarginalen god d.v.s. bitfelssannolikheten ytterst låg. Där den direkta bitfelssannolikheten inte kan hållas låg kompletteras funktionen med felupptäckande kodning och rättningsfunktionalitet.
jansch skrev:petersteindl skrev:Fast, själv ser jag själva signalöverföringen som analog. D v s analog signalöverföring av digital kod, till skillnad från analog signalöverföring av analog kod. Man kan titta på den analoga signalen på ett oscilloskop. Den analoga signalen med sina stigtider till följd av filter innehåller digital kod. Blir ungefär som en fyrkantsvåg som är filtrerad på ett eller annat sätt.
Mvh
Peter
Med den tolkningen finns inte begreppet digital signal. Signalen mellan 2 logikkretsar på ett kretskort är då analog. I själva verket finns då inte digitala logikkretsar och ej heller digital signalbehandling. Alla datorer,routrar, bistabila vippor,processorer, osv är analoga.
Detta stämmer ju! Eller hur?
Digital logik finns ju endast i form av två statuslägen som mänskligheten med alla sina begränsningar försöker visualisera med begreppen "1" och "0" och därmed går det att nyttja i ett binärt talsysten. Så fort vi kopplar samman de logiska statuslägena med ett måttsystem, t.ex spänningspotential eller fasändring eller vad som helst så "skiter det sig".
Så frågan är:
- ska vi förändra världen och kalla ALL elekronik för analog
- eller ska vi sätta gränsen vid att endast vågformer som liknar fyrkantvåg är digital teknik.
- eller kan vi definiera skillnaden mellan analog signalbehandling och digital signalbehandling på något annat sätt?
Jag höll några seminarier i vad digitalteknik var/är på 70-talet vilket gjorde att jag var tvungen att tänka till hur man beskriver det pedagogiskt. På senare tid när CD spelare först kom och sedan digitalisering av inspelningar kom "föll alla bitar på plats".
Jag såg också först signalöverföringen som analog......
Så här ser jag det och det överensstämmer också då med de försök till definitioner man kan hitta på nätet.
- I en digital miljö överförs information genom att representera två statuslägen och därigenom ges möjlighet att koda numeriskt binär information.
- Analog information är okodad och representerar i varje ögonblick tänkt signalstyrka
(Man får viss hjälp i att tolka ordet "analogi")
Så just det faktum att t.ex. USB protokollets avsikt att endast överföra två tänkta statuslägen gör överföringen till digital. Detta oavsett vilka "knep" man tar till, t.ex skifte mellan 2 potentialer som inte alls måste vara exakta, som i USB fallet.
Peter, var vill du sätta gränsen mellan digital signal och analog signal?
Baffel skrev:Vad menar denna filur när han säger att digital är egentligen analog?
Sista meningen i videon säger han : Om man tänker efter så är den digitala signalen egentligen en analog signal, eller att nivån på volt har speciell betydelse
Menar han det som sker innan och efter den digitala världen ? Eller i den digitala världen? Så kan det väl inte vara . Mysko. Fattar jag inte.[ YouTube ]
petersteindl skrev:Jag har ännu inte svarat eftersom det kommer ta för mycket focus, energi och tid just nu. Jag kan skriva en kortfattad inledning.
petersteindl skrev:Han menar det jag har skrivit i mitt inlägg före ditt.
idea skrev:Baffel skrev:Vad menar denna filur när han säger att digital är egentligen analog?
Sista meningen i videon säger han : Om man tänker efter så är den digitala signalen egentligen en analog signal, eller att nivån på volt har speciell betydelse
Menar han det som sker innan och efter den digitala världen ? Eller i den digitala världen? Så kan det väl inte vara . Mysko. Fattar jag inte.[ YouTube ]
Den långa förklaringen hittar du i Peters eminenta inlägg, något kortare är att beskriva analoga signaler som kontinuerliga signaler och digitala som amplitud- och tidsdiskreta signaler. Dvs kontinuerliga signaler "hänger ihop", kan läsas av när som helst och anta vilket värde som helst inom sitt max-min område medans digitala bara kan ange värden med specifika intervall mellan varje värde och vid vissa specifika tider. Som representation av de digitala signalerna använder man oftast det binära talsystemet som bara har två olika tillstånd (oftast kallat 0 o 1) till skillnad från det Decimala som använder 10 tillstånd (0-9). Anledningen är att elektriskt är enklast att implementera ett system med två tillstånd, tex ett relä som antingen sluter eller öppnar en krets (de första beräkningsmaskinerna byggdes med reläteknik). Men då vi lever i en "Analog värld", dvs alla signaler vi kan hantera är analoga, så kommer vi alltid bara att se kontinuerliga signaler men vi kan använda oss av den digitala representationen till att överföra information via dessa analoga signaler.
Sen beskrivs det dåligt i videon vad som händer när signalen ligger inom det obestämbara området. Det kan inte som sägs ge vad som helst för tillstånd av låg eller hög utan vad som händer är att för att byta tillstånd så måste du komma inom det höga eller låga området. Så om signalen kommit under de 0,5 V som anges i videon så räknar vi detta som en nolla och först när signalen blir högre än 3,5 V så slår logiken om till etta och tvärtom. Så området emellan är inte okänt utan bara ett område där ingen förändring sker.
Baffel skrev:Kvantbaserade DACar. Lär kunna ske . Kanske i vår livstid?
jansch skrev:Nej!
I ett digitalt system representeras en analog signal av bits som har tilldelats en viss signifikans beroende på dess position i ett seriellt bitflöde alternativt parallellt bitflöde i form av t.ex en eller flera bytes. Den minst signifikanta bit:en kan då beteckna det decimala värdet 0 eller 1. Nästa bit får värdet 0 eller 2, nästa bit det decimala värdet 0 eller 4, osv.
En signalnivå definieras först när du är inne i den analoga världen. I t.ex en DAC skapar sedan D/A omvandlingen på den analoga sidan, alltså i den analoga världen en spänningspotential som representerar bit:ens numerära värde. Chiputvecklaren och DACkonstruktören väljer vad den minst signifikanta bit:en skall översättas till t.ex 1microvolt och därav följer att nästa bit kan översättas till 0 eller 2 microvolt osv.
Ett annat DAC fabrikat kanske väljer 0,7 microvolt.
Nej!
Samplingsfrekvensen för inte, citat: "den digitala informationen vidare"! Samplingsfrekvensen är en klockpuls som taktar ut den analoga signalen i den analoga världen.
Det är helt ointressant vilken "bitfrekvens" (usch vilket ord) digitala signalen har så länge bits ( egentligen dubbelbyte:s om det är CD kvalitet) hinner fram till D/A omvandlingen i tid innan nästa klockpuls skall takta ut det analoga värdet.
Är detta viktigt då? Ja!
Det är just sådanahär missförstånd som skapar konstiga och felaktiga slutsatser.
I den digitalavärlden ÄR bit:s och därmed logiken med endast 2 statuslägen GRUNDLÄGGANDE för förståelsen på ett översiktligare plan.
En genialisk teknik som vi i vår enfald har döpt till "ettor och "nollor" och just därigenom ser "storheten" då vi då kan använda det binära talsystemet.
hcl skrev:jansch skrev:Nej!
I ett digitalt system representeras en analog signal av bits som har tilldelats en viss signifikans beroende på dess position i ett seriellt bitflöde alternativt parallellt bitflöde i form av t.ex en eller flera bytes. Den minst signifikanta bit:en kan då beteckna det decimala värdet 0 eller 1. Nästa bit får värdet 0 eller 2, nästa bit det decimala värdet 0 eller 4, osv.
En signalnivå definieras först när du är inne i den analoga världen. I t.ex en DAC skapar sedan D/A omvandlingen på den analoga sidan, alltså i den analoga världen en spänningspotential som representerar bit:ens numerära värde. Chiputvecklaren och DACkonstruktören väljer vad den minst signifikanta bit:en skall översättas till t.ex 1microvolt och därav följer att nästa bit kan översättas till 0 eller 2 microvolt osv.
Ett annat DAC fabrikat kanske väljer 0,7 microvolt.
Nej!
Samplingsfrekvensen för inte, citat: "den digitala informationen vidare"! Samplingsfrekvensen är en klockpuls som taktar ut den analoga signalen i den analoga världen.
Det är helt ointressant vilken "bitfrekvens" (usch vilket ord) digitala signalen har så länge bits ( egentligen dubbelbyte:s om det är CD kvalitet) hinner fram till D/A omvandlingen i tid innan nästa klockpuls skall takta ut det analoga värdet.
Är detta viktigt då? Ja!
Det är just sådanahär missförstånd som skapar konstiga och felaktiga slutsatser.
I den digitalavärlden ÄR bit:s och därmed logiken med endast 2 statuslägen GRUNDLÄGGANDE för förståelsen på ett översiktligare plan.
En genialisk teknik som vi i vår enfald har döpt till "ettor och "nollor" och just därigenom ser "storheten" då vi då kan använda det binära talsystemet.
Ja, det är uppenbarligen lätt att missförstå. Jag skulle föreslå en djupare analys av digitala signalers representation.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster