Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.
Vad gäller konsumentpriser:
Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.
Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms

6000 kr ex moms

pris till återförsäljare = 3000 kr

pris till distributör = 1800 kr

tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr

kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr.

TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.
En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.
Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.
I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.
Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.
Prisbild är en svår konst att bemästra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.