Verkligt högklassiga högtalarelement

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav jonasp » 2020-11-13 17:03

I denna tråd diskuterar vi riktigt högklassiga högtalarelement. Och vi diskuterar vad som gör ett element riktigt högklassigt.

Några enheter som har varit uppe är Purifis mellanbaselement, som visserligen har låg spänningskänslighet men i alla andra avseende prestanda i toppklass.

Tidigare har Scan-Speak 30w/4558t00 nämnts.

Jag slänger ut en trevare så får vi se om ni hugger. Ett element som har synnerligen låg distorsion och rak frekvensgång inom sitt arbetsområde är Seas W22EX. För mig är det mer eller mindre oanvändbart trots detta. Är det någon som hugger på betet? 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Verkligt högklassiga högtalarelement

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-13 17:17

Oj, den enorma resonanstoppen var ju något besvärlig...
...liksom allt susande från det otäta talspolegapet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-13 17:51

jonasp skrev:I denna tråd diskuterar vi riktigt högklassiga högtalarelement. Och vi diskuterar vad som gör ett element riktigt högklassigt.

Några enheter som har varit uppe är Purifis mellanbaselement, som visserligen har låg spänningskänslighet men i alla andra avseende prestanda i toppklass.

Tidigare har Scan-Speak 30w/4558t00 nämnts.

Jag slänger ut en trevare så får vi se om ni hugger. Ett element som har synnerligen låg distorsion och rak frekvensgång inom sitt arbetsområde är Seas W22EX. För mig är det mer eller mindre oanvändbart trots detta. Är det någon som hugger på betet? 8)

I en 4- vägare med aktiva brantare filter borde väl Seas w22ex vara rätt användbart ? Dvs då det bara spelar mellan 80 - 800 Hz .
Disten är ju låg.
Faspluggen, om den är otät, är kanske mindre bra.

Det hindrar ju inte GRIMM audio att använda elementet i en två- vägare som delas vid 1,55 kHz.
Är de fel ute ?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... pdf.68390/

Jonasp - vad som är ett jättebra element beror ju på och det beror på mycket. Ska det användas i en passiv eller aktiv högtalare ? Vid vilken frekvens ska det delas ? Hur högt ska det kunna spela ? Element med stora uppbrytningar är ju nästan oanvändbara i passiva högtalare. Men kan passa bra vid aktiv drift med brantare filter.

Detdär vet du ju redan förstås. :)

En fråga istället till dig :
Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:02

Jag jobbar själv inte med så små mellanregisterelement, det minsta jag någonsin kommer att använda är sannolikt 7" - jag återkommer till detta senare på annan plats - men följande element tycker jag du ska titta på:

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf ... 731t00.pdf

Frekvensgången är mycket jämnare i 4 Ohms-varianten.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-13 19:05

”Prestanda i toppklass”.
Definiera gärna mer exakt vad kriterierna är för det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:10

Den otäta faspluggen (avskyr det ordet, för övrigt) på W22EX för med sig två problem - man tappar eventuellt lite verkningsgrad i kraft av den minskade membranarean, samt risken för blåsljud. Om de är ett praktiskt problem eller ej vill jag låta vara osagt. Dock har jag för mina egna konstruktioner ofta en önskan om att dela vid ganska hög frekvens, vilket skulle innebära att jag antingen tvingas klämma in ett mellanregisterelement mellan 8" och diskant, eller måste ha en ganska gigantisk vågguide (den är redan gigantiskt på Acoustic Illusion m9!!!) och extremt hög effekttålighet hos diskanten.

Har hört några säga att Grimm-högtalaren låter väldigt bra, och Linkwitz Orion är väl också ett fint bygge, men jag skippar personligen W22EX. Jätteresonansen bekymrar mig inte så mycket, dock.

Sedan kan man konstatera att den nyare W22NX har 40% längre slaglängd och något längre känslighet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:12

rajapruk skrev:”Prestanda i toppklass”.

Några förslag på bedömningskriterier:
- God frekvensgång
- Vettiga spridningsegenskaper
- Rimlig känslighet och impedans
- Låg distorsion
- Goda dynamiska egenskaper
- Linjär induktans
- Linjärt mekaniskt system

Jag lämnade medvetet öppet.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2020-11-13 19:37

Tangband skrev:Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?

Jag kommer i mina kommande 3-vägare (eventuellt 4--vägare...) använda Scan-Speak 10F/4424G00. Har inte lyckats hitta något annat som kan konkurrera om man ser till helheten (jämn tonkurva, jämn spridning, låg dist, tillräckligt hög känslighet för att fungera i applikationen, etc...).

Behöver man inte riktigt lika hög känslighet finns den även i 8 ohm.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-13 19:44

Ja 10F är också fantastisk.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-13 19:44

Erik_Johansson skrev:
Tangband skrev:Jag skulle vilja veta om det finns något riktigt högklassigt mellanregister på 3-4 tum som finns att köpa nytt idag ?

Jag kommer i mina kommande 3-vägare (eventuellt 4--vägare...) använda Scan-Speak 10F/4424G00. Har inte lyckats hitta något annat som kan konkurrera om man ser till helheten (jämn tonkurva, jämn spridning, låg dist, tillräckligt hög känslighet för att fungera i applikationen, etc...).

Behöver man inte riktigt lika hög känslighet finns den även i 8 ohm.

/Erik

Jo det där verkar vara ett intressant element.
Visaton B80 är ett annat , som vunnit en stor blindtest tävling på diy-forumet.
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... b-80-8-ohm

Lite låg känslighet, men bra resultat på dibirama.
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Denna, ihop med Seas er18rnx och vifas 0,75 tumsdiskant med aluminiummembran ( sitter i Genelec 8030 ) skulle kunna utgöra en bra 3 -vägs stativare ?
Senast redigerad av Tangband 2020-11-13 20:13, redigerad totalt 2 gånger.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-11-13 20:05

jonasp skrev:
rajapruk skrev:”Prestanda i toppklass”.

Några förslag på bedömningskriterier:
- God frekvensgång
- Vettiga spridningsegenskaper
- Rimlig känslighet och impedans
- Låg distorsion
- Goda dynamiska egenskaper
- Linjär induktans
- Linjärt mekaniskt system

Jag lämnade medvetet öppet.

Kan du försöka sätta siffror på detta? Annars är det nog många med mig som inte har en aning om vad som är toppklass och inte.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-13 20:35

Jag kan, eller har en uppfattning, men hoppas att några fler som har pulat mycket med högtalare kan tänkas dyka upp i tråden!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-14 11:49

Här testas några diskanter. Vet inte om de är i världsklass men en del verkar ju prisvärda och vettiga i alla fall.

Speak Discovery D2604 / 833000 vekar bra .

Peerless XT19TD00-04 (Vifa XT-200 K4). Bra mätvärden i förhållande till pris.

https://heissmann-acoustics.de/en/treibertests/

Om inte pris är en del i ekvationen ser väl denna hyfsad ut:

https://www.hifikit.se/jdt-1024-diamond ... zontalTab1

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-11-14 20:32

Tycker att det kan vara lite bökigt med att skicka efter högtalarelement från utlandet när det är ytterst sällan man gör affärer med utländska företag. Är lite osäker på hur man för över pengarna om man inte vill skicka över bankomatkortskoden om man dessutom har flera hundra tusen på kontot. Funderar på vilka företag det finns i Sverige som säljer högtalar element eller kan på beställning ta hem element. Var en gång i tiden storkund hos Hifi kitt som numera inte verkar ha några Perrless element.
Och så det här med vilka element som är bra?
Har byggt en hel del högtalare under mitt liv. Ibland har jag köpt dyra element och vid några tillfällen har jag köpt massor med billiga element som jag både parallell och seriekopplat. Min erfarenhet är att står man i valet och kvalet mellan att köpa ett dyrt element eller massor med billiga element kan man ibland få skapligt ljud med flera billiga element som ska återge ljudet med mycket små konrörelser.
Fanns en gång i tiden en biograf som var omskriven i någon av Hifi tidninarna runt 70 80 talet. Biografen var utrustad med tre öppna bafflar för höger mitt och vänster och mellan dessa paneler fanns ytterligare två paneler för subb basen. Kommer ihåg att samtliga elementen var av 6-8 tums bredbands typ. Och när man klämde in med kanonmuller från filmen dansa med vargar kunde journalisten inte upptäcka minsta konrörelsen hus subbas elementen. Även de tre andra bafflarna presterade ett ljud som imponerade på journalisten.
Kanske någon annan på forumet som kommer ihåg vilken biograf jag syftar på och kanske kan leta reda på klippet eller tom vet vem som stod bakom konstruktionen.
Är faktiskt ganska sugen på att bygga nya högtalare till min biograf enligt systemet med öppen baffel. Har tänkt mig tre bafflar med 6,5 tums element över duken och tre till under duken för att få bred ljudfront på höjden.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-11-14 20:39

Betala med kortet, kanske via PayPal, kräver inte att du lämnar ut några koder. Viktigt bara att sidan där du lämnar alla kortuppgifter är seriös. Jag använder allt oftare PayPal, då är det bara de som har kortuppgifterna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-11-14 22:04

Allt beror ju på hur man tänkt använda dem....

Några jag själv har testat som jag gillar är:

https://voltloudspeakers.co.uk/wp-conte ... 2500.1.pdf
Som jag kör 2 +2 smalbandigt som midbas 60-300 Hz.... I det lilla området har den naturligt inga större hyss för sig och det ger bra knuff i ljudet.

Denna har jag köpt att köra ovanför 300 Hz upp till delning diskant, har inte hunnit testa än men den verkar lovande som mellanregister.

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18m-4631t00.pdf

Denna har jag kört under en längre tid och den låter rent och upplöst

https://www.scan-speak.dk/product/18wu-8741t00/

Denna håller jag med flera ovan om...

https://www.scan-speak.dk/product/10f-4424g00/

Kör den i "lill-Stig" och har även ett par monterat i ett par Coral Aluminiumhorn (för dynamiska element som går ner till drygt 400 Hz.
Har inte hunnit utvärdera hornen....
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-11-15 15:52

Helmut skrev:Tycker att det kan vara lite bökigt med att skicka efter högtalarelement från utlandet när det är ytterst sällan man gör affärer med utländska företag. Är lite osäker på hur man för över pengarna om man inte vill skicka över bankomatkortskoden om man dessutom har flera hundra tusen på kontot. Funderar på vilka företag det finns i Sverige som säljer högtalar element eller kan på beställning ta hem element. Var en gång i tiden storkund hos Hifi kitt som numera inte verkar ha några Perrless element.
Och så det här med vilka element som är bra?
Har byggt en hel del högtalare under mitt liv. Ibland har jag köpt dyra element och vid några tillfällen har jag köpt massor med billiga element som jag både parallell och seriekopplat. Min erfarenhet är att står man i valet och kvalet mellan att köpa ett dyrt element eller massor med billiga element kan man ibland få skapligt ljud med flera billiga element som ska återge ljudet med mycket små konrörelser.
Fanns en gång i tiden en biograf som var omskriven i någon av Hifi tidninarna runt 70 80 talet. Biografen var utrustad med tre öppna bafflar för höger mitt och vänster och mellan dessa paneler fanns ytterligare två paneler för subb basen. Kommer ihåg att samtliga elementen var av 6-8 tums bredbands typ. Och när man klämde in med kanonmuller från filmen dansa med vargar kunde journalisten inte upptäcka minsta konrörelsen hus subbas elementen. Även de tre andra bafflarna presterade ett ljud som imponerade på journalisten.
Kanske någon annan på forumet som kommer ihåg vilken biograf jag syftar på och kanske kan leta reda på klippet eller tom vet vem som stod bakom konstruktionen.
Är faktiskt ganska sugen på att bygga nya högtalare till min biograf enligt systemet med öppen baffel. Har tänkt mig tre bafflar med 6,5 tums element över duken och tre till under duken för att få bred ljudfront på höjden.

Till att börja med så skaffar man ett betalkort som man använder att betala med när man inte känner sig riktigt komfortabel med att använda ett kort med en massa pengar på. Med betalkortet kopplat till pay-pal så riskerar du bara så mycket som du flyttat över till kortet. Sen kan du ju använda kortet i vardagen också eftersom fula fiskar inte bara finns utomlands.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-15 16:34

avr7000 skrev:Allt beror ju på hur man tänkt använda dem....

Som jag kör 2 +2 smalbandigt som midbas 60-300 Hz.... I det lilla området har den naturligt inga större hyss för sig och det ger bra knuff i ljudet.

Denna har jag köpt att köra ovanför 300 Hz upp till delning diskant, har inte hunnit testa än men den verkar lovande som mellanregister.

Kör den i "lill-Stig" och har även ett par monterat i ett par Coral Aluminiumhorn (för dynamiska element som går ner till drygt 400 Hz.

En sak som jag har märkt är att jag tycker att 8or som mid passar bra till röster , sång,körer . Det ger kropp åt den som sjunger. Är det något du också upplevt ? För små element kan känns lite tunnt . Kanske bara något jag fått för mig. Kan beror på bristande erfarenhet från min sida. Har nog inte hört några riktig bra mindre mid element.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-15 16:34

avr7000 skrev:Allt beror ju på hur man tänkt använda dem....

En sak som jag har märkt är att jag tycker att 8or som mid passar bra till röster , sång,körer . Det ger kropp åt den som sjunger. Är det något du också upplevt ? För små element kan känns lite tunnt . Kanske bara något jag fått för mig. Kan beror på bristande erfarenhet från min sida. Har nog inte hört några riktig bra mindre mid element.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-15 16:46

Tråden handlar faktiskt.io inte om betalkort eller biografer!!!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-15 18:21

Acoustic Elegance har väl ett gäng element som bör platsa i tråden?

http://aespeakers.com/shop/td/td8m/
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-15 21:08

Någon som vet hur Scanspeak 18W8545 står sig ifråga om distorsion?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-11-15 21:31

Morello skrev:Någon som vet hur Scanspeak 18W8545 står sig ifråga om distorsion?

Kanske inte helt lysande om man kikar på
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 8w/8545-01 .

Snubben är ju fenomenal på att mäta på många element! :P

JM

Inläggav JM » 2020-11-15 22:47

Hificompass mätningar har visar ovanligt tydligt hur andratonsdistorsionen ökar med ökande insignal. Hos i stort sett hos alla högtalare blir andratonsdistorsionen dominerande och gör närliggande distorsionstyper ohörbara genom maskering.
Finns det högtalare där andratonensdistorsionen inte är dominerande med ökande SPL.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-15 22:57

Johan_Lindroos skrev:
Morello skrev:Någon som vet hur Scanspeak 18W8545 står sig ifråga om distorsion?

Kanske inte helt lysande om man kikar på
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 8w/8545-01 .

Snubben är ju fenomenal på att mäta på många element! :P

Notera att detta är 18W/8545-01, som skiljer sig något från den äldre 18W/8545.

En liten lustighet är att vid 2,83V inspänning finns en tydlig distorsionstopp vid 800 Hz. När insignalen ökas till 16V drunknar denna av att distorsionen stiger generellt. Det är betydligt vanligare att sådana toppar ökar med insignalen eller till och med ökar snabbare i vissa fall.

18w8545-01_315mm_2v83_hpf2-50.png
18w8545-01_315mm_2v83_hpf2-50.png (126.27 KiB) Visad 17644 gånger

18w8545-01_315mm_16v_hpf2-50.png
18w8545-01_315mm_16v_hpf2-50.png (130.24 KiB) Visad 17644 gånger

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-15 22:58

JM skrev:Hificompass mätningar har visar ovanligt tydligt hur andratonsdistorsionen ökar med ökande insignal. Hos i stort sett hos alla högtalare blir andratonsdistorsionen dominerande och gör närliggande distorsionstyper ohörbara genom maskering.
Finns det högtalare där andratonensdistorsionen inte är dominerande med ökande SPL.

JM

Ja, t ex ScanSpeak 26W/4534G00:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2020-11-16 02:59

jonasp skrev:Tråden handlar faktiskt.io inte om betalkort eller biografer!!!

I min ungdom köpte jag ett par Bose 901 högtalare. Har för mig att det var 9 bredbandselement i lådan och med en eualizer ställde man in frekvenskurvan.
Ska visst finnas reservelement till lådan. Vet inte om det är samma element men misstänker att det är kopior med 1 ohms impendans.
https://www.amazon.de/-/en/RSB901-1-Rep ... B0049GKFX8 Pris ca 300:- styck
Dessvärre sålde jag mina Bose 901 eftersom jag ville ha lådor med mera bas.
Har alltid ångrat att jag sålde lådorna. Borde ha kompletterat med en subbas.
Tror att Bose är ett bra bevis för att 9 billiga halvdåliga element kan låta bättre än ett dyrt element.
Brukar inte lyssna på folk som utnämner ett element till ett bra element eftersom jag föredrar att använda två till fyra mindre och billigare element. Sällan större än 6,5 tumare.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-11-16 06:29

Helmut skrev:

Brukar inte lyssna på folk som utnämner ett element till ett bra element eftersom jag föredrar att använda två till fyra mindre och billigare element. Sällan större än 6,5 tumare.

Hur tänker du här?
Om du tar två till fyra riktigt bra element då? :!: :idea:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-11-16 11:24

Jonasp, kan man tänka sig att du lyfter de riktigt fina elementen till trådens första inlägg, dvs ditt inlägg? Kanske en rubrik för diskant, mellanreg osv?

Isidor kanske kan utses till domare?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-16 11:29

Jag är med! :D

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2020-11-16 11:30

Hur är det med Visaton AL130 / 130 M ? Hittar ingen distmätning nu men jag har för mig att det ska finnas någon därute i cyberrymden där låg dist är uppmätt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-17 12:05

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-11-18 02:47

Diskantelement vi använder i Carlsson OA51.N....
Har inte det väldigt bra data m a p t ex dist?

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2020-11-18 14:12

MagnusÖstberg skrev:Det här blir mitt nästa inköp

https://hificompass.com/en/reviews/blie ... me-tweeter

Väldigt intressant element på pappret - ska bli kul att höra vad du bygger med det. 96dB känslighet, 790Hz Fs och väldigt fina kurvor - det ser mumma ut!

En kul och lite knepig sak i deras datablad: "Extremely wide recommended frequency range: 1.3kHz-35kHz", och så tittar man på den våldsamma 10dB-peaken vid strax under 30kHz... Man kanske gör bäst i att inte ge den för stark insignal över 25kHz, kan man tycka.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-11-18 14:28

Helmut skrev:

I min ungdom köpte jag ett par Bose 901 högtalare. Har för mig att det var 9 bredbandselement i lådan och med en eualizer ställde man in frekvenskurvan.
Ska visst finnas reservelement till lådan. Vet inte om det är samma element men misstänker att det är kopior med 1 ohms impendans.
https://www.amazon.de/-/en/RSB901-1-Rep ... B0049GKFX8 Pris ca 300:- styck
Dessvärre sålde jag mina Bose 901 eftersom jag ville ha lådor med mera bas.
Har alltid ångrat att jag sålde lådorna. Borde ha kompletterat med en subbas.
Tror att Bose är ett bra bevis för att 9 billiga halvdåliga element kan låta bättre än ett dyrt element.

Är det dessa du menar? En kille i Borås har dem, eller hade jag vet inte om han sålt dem än. Ifall du är intresserad så PMa så får du hans nummer..
Bilagor
4694286761941247977 (1).jpg
4694286761941247977 (1).jpg (77.43 KiB) Visad 6098 gånger

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-18 16:10

avr7000 skrev:Diskantelement vi använder i Carlsson OA51.N....

Stefan

Jodå, och mer finns det att hämta.

https://www.somasonus.net/sb-acoustics-sb26
Jag saknar dig.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-18 16:32

MagnusÖstberg skrev:

Stefan

De där waveguiderna ser snarlika ut som de som Revel använder i sina dyraste modeller. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-18 16:49

Ja, det kommer nog allt fler liknande.

Det händer mycket och 3d-skrivare hjälper till.

Sedan 2016 har det exploderat.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2020-11-18 16:52

Morgan skrev:

Väldigt intressant element på pappret - ska bli kul att höra vad du bygger med det. 96dB känslighet, 790Hz Fs och väldigt fina kurvor - det ser mumma ut!

En kul och lite knepig sak i deras datablad: "Extremely wide recommended frequency range: 1.3kHz-35kHz", och så tittar man på den våldsamma 10dB-peaken vid strax under 30kHz... Man kanske gör bäst i att inte ge den för stark insignal över 25kHz, kan man tycka.

Tror jag hittat diskanten till Östbergarna och delning så lågt gör att jag kan testa Dynaudio 15w75 i MTM.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-11-18 20:56

MagnusÖstberg skrev:

Stefan

Distkurvor, även uppe vid 8 V ser ju skukt bra ut....

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-11-18 21:00

MagnusÖstberg skrev:
Morgan skrev:

Tror jag hittat diskanten till Östbergarna och delning så lågt gör att jag kan testa Dynaudio 15w75 i MTM.

Jag kommer att köra den med delning kanske vid 2000 till 2500 ihop med Purifi i OA51 och med den känsligheten och en effekttålighet på 80 W (och den linjära släglängden) kommer ju inte diskanten vara den som "klagar" först i alla fall :)

När konen på Purifi börjar likna dess kantupphängning kanske diskanten börjar klaga :D :mrgreen:

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-13 19:30

De har verkar en del tala gott om och amatörmätningar ser lovande ut:
Transducer labs:
N28BER-A/ Waveguide
Transducer_Labs-Distortion 90 dbs.jpg
Transducer_Labs-Distortion 90 dbs.jpg (112.84 KiB) Visad 5907 gånger

http://techtalk.parts-express.com/forum ... -waveguide

http://www.htguide.com/forum/showthread ... -waveguide
sb17nbac till alla!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-14 08:21

Det diskuteras just nu på audiosciencereview om att vissa SB acoustics inte riktigt håller spec angående effektiv slaglängd , som i praktiken i vissa fall är bara hälften av det uppgivna. Bl.a Erinsaudiocorner:s tester visar det och hemsidans ägare uttalar det.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... fer.18350/

The driver was sufficiently broken in. I test and re-test T/S parameters until they “settle”. It is hit with a lot of pink noise to get the coil moving for a while. Allowed to cool. Tested. And if Fs moves more than what I consider out of bounds of measurement “error”, I repeat the process until the results settle.

This is hardly the first time I’ve had an SB Acoustics driver clock in at half it’s “linear Xmax” provided in their spec sheet. And won’t be the last, I am certain. ”

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-15 12:13

SB Acoustics kommer snart med Satori-element med kon och dome i Textreme. Verkar väl lovande.

https://sbacoustics.com/product-category/new-products/
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-15 19:28

Morel CAT378 ser fina ut, bland de bästa när man kollar på Hificompass. Relativt hög känslighet också, 93db, samt gissningsvis lite bättre effekttålighet med lite större talspole.
Tarzan hade med dem i sin tråd: viewtopic.php?f=3&t=68650&p=2049624&hilit=CAT378#p2049624

Tarzan: Som diskant hade jag tagit en Morel Cat 378. Titta bara så fin!! Och det bästa med den är ju att man inte behöver slipa WG själv.

Samt: viewtopic.php?f=3&t=63680&p=1880560&hilit=CAT378#p1880560
Tarzan skrev:Därför hittade jag som av en slump den här diskanten med tillhörande tratt från morel. Den ser ut att ha väldigt trevliga kurvor i databladet. Jag tänker filter i precis samma banor som i nuvarande version, alltså delning med en kondensator i serie med diskanten + ett notchfilter som tar vid precis under trattens effekt = jättebrant. Typ lika brant som baselementet faller av över 3kHz. Morel verkar inte vara något märke som används flitigt på faktiskt. Varfördå?

https://loudspeakerfreaks.com/document. ... CAT378.pdf

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... rel-cat378
CAT378-FR.png
CAT378-FR.png (300.88 KiB) Visad 5719 gånger

CAT378-dist.png
CAT378-dist.png (313.55 KiB) Visad 5719 gånger

https://ampslab.com/blog/2018/02/21/morel-cat-378/
CAT378-dist2.png
CAT378-dist2.png (334.61 KiB) Visad 5719 gånger

Billig också, 560:- (+moms kanske) här https://www.supersonic.se/product.html/ ... nd-diskant
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2020-12-16 02:03

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-16 09:40

Maarten skrev:Morel CAT378 ser fina ut, bland de bästa när man kollar på Hificompass. Relativt hög känslighet också, 93db, samt gissningsvis lite bättre effekttålighet med lite större talspole.

Ja dom är väl så bra att pi60 använde dom ett tag för längesen? Eller en variant av dom.

Men disten är väl medelmåttig? Iaf THD, kanske har de förtjänster vid dynamiska förlopp?
Jag saknar en halv oktav överst i tonkurvan också.

Men det är ju element som funnits med i vadå 30 år? Så inte kan de va så kass.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-16 10:10

Jag har senaste dagarna laborerat lite med ett Sb acoustics 6"-element med aluminium-membran. Distorsionen är i sanningen riktigt låg, men uppbrytningen runt 6-7-8 kHz ger kraftiga avtryck i frekvensgången och gör filterkonstruktionen litet med komplex än för element med mindre resonant beteende.
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-16 11:26

SB med Textreme går ju köpa nu ser jag

6" för 3000 kr hos hifikit.

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 6tx-8.html

Väldigt fin frekvensgång på de där. Styvt och lätt membran

edit: tråd på diyaudio med mätningar

https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... me-55.html

Ser ut att mäta exceptionellt bra. Inget spår av konuppbrytning. Första fnurran i impedanskurvan är vi 5 kHz. Låg dist i högre frekvenser

Beginning around 4 kHz, we see the start of some resonant behavior which seems centered at around 5 kHz. The resonance starts off at about -8 dB and quickly drops down to below -30 dB after just 8 cycles. I consider this a very well controlled resonance, quite different than a metal cone driver. Between 10 - 20 kHz, there is another wide band resonance which is less well damped. Any resonance in this region is insignificant because it is at least well outside the operating band of the driver. Even this resonance is damped enough that the frequency response is quite reasonably flat in this range.
Senast redigerad av Kraniet 2020-12-16 11:46, redigerad totalt 4 gånger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-16 11:29

Kraniet skrev:
Maarten skrev:Morel CAT378 ser fina ut, bland de bästa när man kollar på Hificompass. Relativt hög känslighet också, 93db, samt gissningsvis lite bättre effekttålighet med lite större talspole.

Ja dom är väl så bra att pi60 använde dom ett tag för längesen? Eller en variant av dom.

Men disten är väl medelmåttig? Iaf THD, kanske har de förtjänster vid dynamiska förlopp?

I pi60 användes om jag inte minns fel Dynaudio D21 (lätt hornladdat element fram till för några år sedan då det pi60 fick samma element som signatur-modellen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-16 11:32

Morello skrev:Jag har senaste dagarna laborerat lite med ett Sb acoustics 6"-element med aluminium-membran. Distorsionen är i sanningen riktigt låg, men uppbrytningen runt 6-7-8 kHz ger kraftiga avtryck i frekvensgången och gör filterkonstruktionen litet med komplex än för element med mindre resonant beteende.

Är det de här du laborerat med?
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 17nbac35-8

5” versionen har mindre uppbrytningar. Kanske är ett alternativ?
Mvh Johan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-16 11:38

SBs diskant med textreme finns testad här

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... -tw29txn-b
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-16 11:43

Kraniet skrev:

I mina ögon är disten riktigt låg hos CAT378. Den stiger dessutom mycket långsamt med stigande nivå, förutsatt att man delar tillräckligt högt/brant!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-16 11:44

Morello skrev:Jag har senaste dagarna laborerat lite med ett Sb acoustics 6"-element med aluminium-membran. Distorsionen är i sanningen riktigt låg, men uppbrytningen runt 6-7-8 kHz ger kraftiga avtryck i frekvensgången och gör filterkonstruktionen litet med komplex än för element med mindre resonant beteende.

Hur högt har du lagt delningen?

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-16 11:52

Kraniet skrev:

Jämför disten med andra på Hificompass och är det någon som visar klart lägre i registret 3,5-15kHz? (OBS, 11v input). Tycker att merparten av diskanter på Hificompass visar klart mer dist, ofta åtskilliga procent vid 11v. Snabb koll: Bliesma T25A-6 uppvisar kurvor liknande CAT378. BlieSMa T34A-4 sämre än CAT378, likaså många Satori. BlieSMa T25B-6 något bättre än CAT378.
En nackdel med CAT378 är kraftigt stigande dist vid lägre delningar.

Edit, såg att Jonas skrev liknande.

Morello har rätt, inte samma element, Vifa D21. Däremot lär väl Morel (lo höll jag på att skriva : -) ha lånat en del från Dynaudio?
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-12-16 11:59

Maarten skrev:
Kraniet skrev:

Jämför disten med andra på Hificompass och är det någon som visar klart lägre i registret 3,5-15kHz? (OBS, 11v input). Tycker att merparten av diskanter på Hificompass visar klart mer dist, ofta åtskilliga procent vid 11v. Snabb koll: Bliesma T25A-6 uppvisar kurvor liknande CAT378. BlieSMa T34A-4 sämre än CAT378, likaså många Satori. BlieSMa T25B-6 något bättre än CAT378.

Morello har rätt, inte samma element, Vifa D21. Däremot lär väl Morel (lo höll jag på att skriva : -) ha lånat en del från Dynaudio?

Här är tex aludiskanten från SB
Bild

Tycker det ser ganska mycket bättre ut

edit: men "medelmåttig" kanske var att ta i. Den ser ju bra ut jämfört med mycket
Senast redigerad av Kraniet 2020-12-16 12:03, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-16 12:03

Maarten skrev:Morello har rätt, inte samma element, Vifa D21. Däremot lär väl Morel (lo höll jag på att skriva : -) ha lånat en del från Dynaudio?

Någon gång skulle jag vilja höra historian med Morel/Dynadio. (Kanske i en annan tråd förstås!)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2020-12-16 12:13

juanth skrev:

Är det de här du laborerat med?
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 17nbac35-8

Det ser riktigt bra ut
Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-16 14:29

Maarten skrev:
Kraniet skrev:

Nu skrev du Vifa D21, vilket ingen tidigare har nämnt något om. Jag har aldrig hört talas om något element som heter så. Men du kanske bara skrev fel?

Dynaudio D21 var det som fanns förut i pi60.

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-16 14:32

Ja såklart, helt rätt Johan! Fort & fel från mig!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-16 14:38

Johan_Lindroos skrev:
Maarten skrev:
Kraniet skrev:

Nu skrev du Vifa D21, vilket ingen tidigare har nämnt något om. Jag har aldrig hört talas om något element som heter så. Men du kanske bara skrev fel?

Eller Maarten, kanske tänkte du på elementet Vifa H26? Men det är alltså ett annat element. ...som förvisso har vissa likheter med Dynaudio D21 i och med att det har en lätt hornladdning.

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-16 14:39

Kraniet skrev:
Maarten skrev:Jämför disten med andra på Hificompass och är det någon som visar klart lägre i registret 3,5-15kHz? (OBS, 11v input). Tycker att merparten av diskanter på Hificompass visar klart mer dist, ofta åtskilliga procent vid 11v. Snabb koll: Bliesma T25A-6 uppvisar kurvor liknande CAT378. BlieSMa T34A-4 sämre än CAT378, likaså många Satori. BlieSMa T25B-6 något bättre än CAT378.

Här är tex aludiskanten från SB
[ Bild ]

Tycker det ser ganska mycket bättre ut

edit: men "medelmåttig" kanske var att ta i. Den ser ju bra ut jämfört med mycket

Håller med dig om att just den SB visar bättre kurvor än CAT378 i merparten av registret. https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4
Billig också: https://www.hifikit.se/sb26adc-c000-4.html
Senast redigerad av Maarten 2020-12-16 14:43, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-16 14:42

Johan_Lindroos skrev:Nu skrev du Vifa D21, vilket ingen tidigare har nämnt något om. Jag har aldrig hört talas om något element som heter så. Men du kanske bara skrev fel?
Eller Maarten, kanske tänkte du på elementet Vifa H26? Men det är alltså ett annat element. ...som förvisso har vissa likheter med Dynaudio D21 i och med att det har en lätt hornladdning.

Nä, det var Dynaudio D21 (som väl fanns både med WG och vanlig frontplatta) som jag avsåg.
Vifa H26, ja den är väl också rätt fin om jag minns rätt. Bra känslighet (96dB). Peerless hade väl en liknande också (99dB). Rörigt med alla varianter :-).
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-16 14:52

Den där SB26ADC-C000-4: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4 för 518:- ihop med tidigare diskuterade SB15 eller SB17 vore kanske något? https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 15nbac30-4
Låg dist för pengarna i varje fall och elementen blir ju billigare än de för 9LEAH, här ca 2500:-/par.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-16 14:56

Maarten skrev:
Johan_Lindroos skrev:Nu skrev du Vifa D21, vilket ingen tidigare har nämnt något om. Jag har aldrig hört talas om något element som heter så. Men du kanske bara skrev fel?

Nä, det var Dynaudio D21 (som väl fanns både med WG och vanlig frontplatta) som jag avsåg.
Vifa H26, ja den är väl också rätt fin om jag minns rätt. Bra känslighet (96dB). Peerless hade väl en liknande också (99dB). Rörigt med alla varianter :-).

Men varför skrev du följande?:
"Morello har rätt, inte samma element, Vifa D21."

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-16 17:00

Jag skrev bara fel. Ibland går inläggen fort och du kanske inte hann se att jag skrev på föregående sida längst ner:
Maarten skrev:Ja såklart, helt rätt Johan! Fort & fel från mig!

Jag skulle alltså inte skrivit Vifa D21 från början, utan Dynaudio D21.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-16 17:25

Maarten skrev:Jag skrev bara fel. Ibland går inläggen fort och du kanske inte hann se att jag skrev på föregående sida längst ner:
Maarten skrev:Ja såklart, helt rätt Johan! Fort & fel från mig!

Jag skulle alltså inte skrivit Vifa D21 från början, utan Dynaudio D21.

Aaaah!
Ja, inläggen gick sannerligen fort. Jag svarade typ direkt på mitt eget inlägg och då hann du tydligen slinka emellan. Allt gott. :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-12-16 18:01

Maarten skrev:Den där SB26ADC-C000-4: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4 för 518:- ihop med tidigare diskuterade SB15 eller SB17 vore kanske något? https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 15nbac30-4
Låg dist för pengarna i varje fall och elementen blir ju billigare än de för 9LEAH, här ca 2500:-/par.

Den diskanten använder vi som sagt i OA51.N och vi är mycket imponerade av ljudåtergivningen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2020-12-17 20:28

avr7000 skrev:
Maarten skrev:Den där SB26ADC-C000-4: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... adc-c000-4 för 518:- ihop med tidigare diskuterade SB15 eller SB17 vore kanske något? https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 15nbac30-4

Den diskanten använder vi som sagt i OA51.N och vi är mycket imponerade av ljudåtergivningen.

Aha, det hade jag missat! Intressant! Du/ni kanske även kan jämföra med Bliesman då också? :-).
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-12-18 00:24

Maarten skrev:
avr7000 skrev:

Aha, det hade jag missat! Intressant! Du/ni kanske även kan jämföra med Bliesman då också? :-).

Absolut!

Jag beställde även denna igår:
https://sbacoustics.com/product/sb26cdc-c000-4/
- för att testa mot SB26ADC-C000-4 och Bliesman.

Den keramiska verkar ha klätt polstycke :
Copper cap for reduced voice coil inductance and minimum phase shift

/Stefan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-18 01:18

avr7000 skrev:
Maarten skrev:
avr7000 skrev:Den diskanten använder vi som sagt i OA51.N och vi är mycket imponerade av ljudåtergivningen.

Absolut!

/Stefan

Diskanten i 51.N måste vara en av de mest prisvärda diskanterna som tillverkats. Mellan 3-10 KHz slår den Bliesmadiskanten vad det gäller låg distorsion. För drygt 500:-!
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-18 02:08

avr7000 skrev:
Maarten skrev:
avr7000 skrev:Den diskanten använder vi som sagt i OA51.N och vi är mycket imponerade av ljudåtergivningen.

Absolut!

/Stefan

Det har även den vanliga aluminium SB26ADC-C000-4.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-20 09:31

petersteindl skrev:
avr7000 skrev:
Maarten skrev:Aha, det hade jag missat! Intressant! Du/ni kanske även kan jämföra med Bliesman då också? :-).

Absolut!

/Stefan

Det har även den vanliga aluminium SB26ADC-C000-4.

Mvh
Peter

Peter, du har PM

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2020-12-29 12:57

Stefan: Har du hunnit jämföra SB diskanterna med varandra? Märkurvorna är hårfint lika tycker jag/S

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-12-29 13:44

radelius skrev:Stefan: Har du hunnit jämföra SB diskanterna med varandra? Märkurvorna är hårfint lika tycker jag/S

Magnus kör dem i sina nu.... Jag har brutit nyckelbenet och kör på lågvarv i bakgrunden...

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-02 11:46

Är inte Zaph riktigt fin mellan 300-2500 hz?
Vid 11 v input ligger distortion under ca -50 db eller 0,3 %. Dvs, ca 5 db bättre än sb15/17 nac.
Synd på tredjetonen. Med kanske mer jobb med motorn hade distorsionen varit ännu lägre.

Fasplugg är väl också tveksamt.

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... io-za14w08
Senast redigerad av Maarten 2021-01-02 11:52, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-02 11:52

Maarten skrev:Är inte Zaph riktigt fin mellan 300-2500 hz?
Vid 11 v input ligger distortion under ca -50 db eller 0,3 %. Dvs, ca 5 db bättre än sb15/17 nac.
Synd på tredjetonen. Med kanske mer jobb med motorn hade distorsionen varit ännu lägre.

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... io-za14w08

Håller med, har tittat på den också.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-01-03 14:15

Vance Dickssson (bl a författare till ” loudspeaker design cookbook ” Audioexpress har ju gjort mätningar
på en hel del högtalarelement.
Kan va bra som en andra koll innan man(läs sammel) bestämmer
sig vilket man ska välja :)

https://audioxpress.com/categories/vc-testbench?page=1

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-03 21:51

Japp, Sammel, har kollat lite där tidigare men skummade igenom dem igen. Här är några kandidater som ser rätt bra ut inom vissa områden (har inte kollat vid vilken nivå det är mätt):

Seas L26ROY får väl anses vara hög klass.

Wavecor SW223BD02
https://audioxpress.com/article/Test-Be ... -Subwoofer
SW223BD02-dist.png
SW223BD02-dist.png (184.21 KiB) Visad 7125 gånger

Samt en variant: https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

Scan-Speak 32W/4878T00 (har varit uppe redan):
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer
32W-4878T00-dist.png
32W-4878T00-dist.png (318.05 KiB) Visad 7125 gånger

Scan-Speak Discovery 26W/4558T00 (har varit uppe redan):
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer
26W-4558T00.png
26W-4558T00.png (391.3 KiB) Visad 7125 gånger
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-01-03 22:58

Maarten skrev:har inte kollat vid vilken nivå det är mätt

Det verkar som Vance sätter nivå på 94 dB en meters avstånd sedan mäter
han distorsionen på 10 cm från konen med den tidigare inställnigen
vilket gör att ljudtrycket blir högre pga att det är bara en tiondel av avståndet.
Vet inte om jag fattat rätt :)
Intressant om mätresultaten där likadana element mätts
på båda ställena överensstämmer hyfsat eller om det är helt andra slutsatser man kan dra.
Det är mest för pga egen beslutsångest jag funderar :)

Fina element föresten :)

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-11 22:53

Har du mätt vid högre nivåer och är det något du vill dela?
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-02-20 09:47

Ny diskant med WG och beryllium membran, som ser rätt tänkt ut men med lite smalbandiga animalier i FR. Distorsion ligger dock relativt lågt: Den domineras helt av andraton som ligger runt 0,3% @95db och runt 2% @110db.
https://hificompass.com/en/reviews/satori-tw29bnwg-4
sb17nbac till alla!

JohBro01

Inläggav JohBro01 » 2021-03-09 19:54

avr7000 skrev:
radelius skrev:Stefan: Har du hunnit jämföra SB diskanterna med varandra? Märkurvorna är hårfint lika tycker jag/S

Magnus kör dem i sina nu.... Jag har brutit nyckelbenet och kör på lågvarv i bakgrunden...

Har någon hunnit jämföra Sb26adc och sb26cdc?

Med vänlig hälsning,
Johan
OA50.Satori + OA50 med aktiv delning

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-01-12 22:00

Nå, nu dyker jag upp som gubben i lådan här. Nu föreslår jag ett element som förvisso kanske inte spelar i det absoluta toppskiktet som förefaller extremt bra i förhållande till sin kostnad. Jag talar om Peerless BC25TG15-04. Elementet utmärker sig genom att ha mycket prydlig frekvensgång, trevlig frekvensgång även i andra riktningar än rakt fram, och har låg distorsion. Till råga på allt är känsligheten tämligen hög (92-94 dB @ 2,83V). Priset är ytterst lågt!

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... c25tg15-04
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 04/6557400

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-01-12 22:04

För att fortsätta med ännu ett ytterst prisvärt element föreslår jag Scan-Speak 18W/8434. Även här är prestanda helt oantastliga i förhållande till priset enligt min mening (utan att för den skull nå den ultralåga distorsionen i mellanregistret som man får med Purifi eller SB17NBAC).

http://website.audiocomponents.nl/downl ... 2012-2.pdf
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-8434g00.pdf

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-01-12 22:29

2E546643-F0EE-424C-A98E-B3F4BFEFCD77.jpeg
2E546643-F0EE-424C-A98E-B3F4BFEFCD77.jpeg (292.82 KiB) Visad 5929 gånger
jonasp skrev:Nå, nu dyker jag upp som gubben i lådan här. Nu föreslår jag ett element som förvisso kanske inte spelar i det absoluta toppskiktet som förefaller extremt bra i förhållande till sin kostnad. Jag talar om Peerless BC25TG15-04. Elementet utmärker sig genom att ha mycket prydlig frekvensgång, trevlig frekvensgång även i andra riktningar än rakt fram, och har låg distorsion. Till råga på allt är känsligheten tämligen hög (92-94 dB @ 2,83V). Priset är ytterst lågt!

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... c25tg15-04
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 04/6557400

Imponerande off-axis. :idea: OA…
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-01-13 10:24

Extremt billigt...15 $

Det verkar dock finnas användare som rapporterar om att de inte tål effekt eller låg delning utan att låta illa.

https://www.parts-express.com/Peerless-BC25TG15-04-1-Silk-Dome-Tweeter-264-1040
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-01-13 11:21

Prozac skrev:Extremt billigt...15 $

Det verkar dock finnas användare som rapporterar om att de inte tål effekt eller låg delning utan att låta illa.

https://www.parts-express.com/Peerless-BC25TG15-04-1-Silk-Dome-Tweeter-264-1040

Ja man vill definitivt inte dela under 2 kHz. Sedan påverkas effekttåligheten av hur brant delningen är, så det är svårt att ta sådana kommentarer i beaktande utan att titta på applikationen.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-01-13 14:23

Kul att se Jonas inlägga igen!

Här är en jämförelse mellan högklassiga diskanter där ovan BC25 är extremt prisvärd, både avseende distorsion och spridning: viewtopic.php?f=3&t=71806#p2167483

Där Erik också skrev:
Erik_Johansson skrev:BC25TG har jag ett större antal. Verkligen ett fynd som sagt. Oerhört jämn spridning och precis lagom liten waveguide för att passa i flera applikationer för min del.

Har tänkt göra en liten mätstudie av dem när jag får tid för att se lite hur variationen är mellan individer.
/Erik
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-01-13 17:40

Tack Mårten.

Vilken sjukt bra tråd, har jag missat!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-01-14 18:17

Ett år senare: 3000:- i elementkostnad, dvs +22%... Fortfarande prisvärt i förhållande till distorsionen över 100 Hz, men ändå. Finns numera som DIY-konstruktion med 17cm versionen. Återstår bara för SB att göra en vettig subwoofer.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2022-01-20 03:27

Nu (18 jan 2022) har Hifikompassen testat de första förproduktionsexemplaren av Bliesmas fyra olika tretumsdomar.

Håll till godo! :P

https://hificompass.com/en/reviews/blie ... and-m74s-6

Inte lätt att välja. Styrkor och svagheter med de olika varianterna, liksom priserna som behöver vägas in. De kostar en slant vilket hypotetiskt kan innebära att dubbelt antal av andra element skulle kunna konkurrera.

Notera även anmärkningen om distorsionstoppar i övre frekvensområdet vilket gör att det inte behöver vara så illa som det ser ut vid en första anblick.

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-01-21 16:58

De där metall-domarna ser ju riktigt vassa ut. Synd bara på andratonen vid lägre mellanregistret. Hög känslighet också. Då är det bara fråga om priset..
Senast redigerad av Maarten 2022-01-21 17:09, redigerad totalt 2 gånger.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2022-01-21 17:05

7000kr/st för beryliumvarianten tyckte jag det var. Runt 5 för papp/aluminiun

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-01-21 17:16

Oj, det var mycket. Om man vill bygga en värsting-trevägare så kan de ju vara kandidater. Tyvärr behöver man dela dem rätt så högt pga disten.
Den höga känsligheten är ju ett plus.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-01-22 15:34

Ja, distorsionen hos Beryllium-kalotten är väl den lägsta jag har sett i området 1 kHz - 3 kHz, vilket tillsammans med extremt hög spänningskänslighet gör elementet intressant. Å andra sidan vill man dela från baselementet uppåt 1 kHz, vilket onekligen ställer till det lite, iallafall om man vill begränsa sig till ett trevägssystem. Till exempel hos Satori WO24P stiger distorsionen snabbt över 800 Hz. Till detta kommer den inte helt minimala prislappen...

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-28 10:18

Någon som vet om 8- Ohmsversionen av Scan-speak 26w/4534G00 (d.v.s. 26W/8534G00) har samma låga dist som nämnda 4-Ohmare?
Och är det det elementet man bör satsa på om man inte vill lägga ut allt för mycket pengar och behöver en 10-tummare som jobbar upp till 250 Hz?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-01-28 14:41

Skillnaden i distorsion mellan olika lindningar av spolen är försumbar. Konstruktören väljer impedans för elementet i princip helt efter förstärkarens egenskaper även om det ibland kan skilja en aning i T/S-parametrarna av praktiska skäl.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2022-01-28 15:22

I-or skrev:Skillnaden i distorsion mellan olika lindningar av spolen är försumbar. Konstruktören väljer impedans för elementet i princip helt efter förstärkarens egenskaper även om det ibland kan skilja en aning i T/S-parametrarna av praktiska skäl.

Tack för all info du delger, I-or.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-04-03 09:06

Ja, då tar vi väl in ett par Purifi-element här:

Först den nya 8” med alukon:
https://purifi-audio.com/ptt8-0x04-nab-01/

Sen är deras 6,5” med alukon sannolikt den nya distorsionskungen bland midbasar
https://purifi-audio.com/ptt6-5x08-naa-08/

Slutligen är deras 6,5” mellanregister också väldigt bra:
https://purifi-audio.com/ptt6-5m04-nfa-01/

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-26 16:44

Nu har vi byggt en OA51 med Bliesma diskanten....
Den låter löjligt bra!

https://hificompass.com/en/speakers/mea ... sma-t34a-4

Det blir aldrig vasst! blås låter helt naturligt (som på riktigt) även på riktigt starka nivåer.

En helt annan renhet i det byggda systemet jämfört med SB Acoustics (både aluminium och keramik) som på papper har lika bra eller nästan bättre distortionsvärden över 2000 Hz.
Det bör bero på att Bliesma har väldigt låg dist under 2000 och att den inte sticker uppåt som på SB Acoustics.
Delningen ligger på ca 2200 Hz 12dB/Oktav.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-26 17:55

Det var alltså Bliesma T34A-4 i de som demades på Sweetspot? En undran då de har rätt stor diameter och Stig Carlsson ville ha stor spridning. Det ger väl inte Bliesma T34A-4 på samma sätt som de diskanter SC valde?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-26 18:11

F188A4DC-24D6-490D-87C1-E8E68BBA47D3.png
F188A4DC-24D6-490D-87C1-E8E68BBA47D3.png (99.44 KiB) Visad 6137 gånger
FAF60DED-BB03-4BD8-8066-E44D61467337.jpeg
FAF60DED-BB03-4BD8-8066-E44D61467337.jpeg (920.9 KiB) Visad 6137 gånger
RogerGustavsson skrev:Det var alltså Bliesma T34A-4 i de som demades på Sweetspot? En undran då de har rätt stor diameter och Stig Carlsson ville ha stor spridning. Det ger väl inte Bliesma T34A-4 på samma sätt som de diskanter SC valde?

Jo den sprider nog faktiskt bäst av alla diskanter som använts till Carlsson.
Se här:
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-26 18:47

RogerGustavsson skrev:Det var alltså Bliesma T34A-4 i de som demades på Sweetspot? En undran då de har rätt stor diameter och Stig Carlsson ville ha stor spridning. Det ger väl inte Bliesma T34A-4 på samma sätt som de diskanter SC valde?

Den har väldigt bra spridning och (förmodligen på grund av) väldigt frilagd dome... därav det stora gallret över.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-26 18:56

Kurvorna på dist i mitt förra inlägg är båda vid 8 V och Bliesma har 6 dB högre känslighet....

Det blir väl då dessa två kurvor som skall jämföras om man skall jämföra vid samma SPL.
SB Acoustics vid 8 V och Bliesma vid 4 V.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-26 20:42

Sb26adc är verkligen en extrem diskant prestanda/krona. Mellan 3-10 khz ligger den mestadels före Bliesma i tredjetonsdist..för 1/8 av pengarna.

Edit.. nåja mellan 2-4 kHz iaf
Inte ett oviktigt område.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-26 21:23

juanth skrev:Sb26adc är verkligen en extrem diskant prestanda/krona. Mellan 3-10 khz ligger den mestadels före Bliesma i tredjetonsdist..för 1/8 av pengarna.

Givet den stora skillnaden i upplevd ljudkvalité mellan SB o Bliesma kanske man skulle testa ett brantare filter för SB...
Kör man 12dB som vi har gjort minskar output 12 dB från 2 kHz till 1 kHz (i teori) medan andratonsdist ökar 15 dB i samma område och 3 ton ökar 20 dB i samma område...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-27 09:08

avr7000 skrev:
juanth skrev:Sb26adc är verkligen en extrem diskant prestanda/krona. Mellan 3-10 khz ligger den mestadels före Bliesma i tredjetonsdist..för 1/8 av pengarna.

Givet den stora skillnaden i upplevd ljudkvalité mellan SB o Bliesma kanske man skulle testa ett brantare filter för SB...
Kör man 12dB som vi har gjort minskar output 12 dB från 2 kHz till 1 kHz (i teori) medan andratonsdist ökar 15 dB i samma område och 3 ton ökar 20 dB i samma område...

Denna skillnad är då alltså bara om man spelar löjligt starkt!
På vettiga ljudvolymer låter SB Acoustics diskanten makalöst bra.

Torskar

Inläggav Torskar » 2022-04-27 13:04

avr7000 skrev:Denna skillnad är då alltså bara om man spelar löjligt starkt!

Upplever du skillnad mellan ADC och CDC?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-27 14:43

Torskar skrev:
avr7000 skrev:Denna skillnad är då alltså bara om man spelar löjligt starkt!

Upplever du skillnad mellan ADC och CDC?

Nej....

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-04-27 16:10

Båda diskanterna uppvisar låg distorsion, men SB har bäst egenskaper här. Jag skulle därför tro att de ljudande skillnaderna vid pådrag till Bliesmas fördel snarast beror på termisk kompression. Det blir en klart hörbar skillnad i frekvensgången efter en liten stunds spelande med faktiska medeleffekter om 5-10 W för SB. Bliesma, som endast behöver hantera runt 1-2 W vid samma ljudtrycksnivåer, har betydligt bättre förutsättningar.

Termisk kompression är en ofta bortglömd del av problemen för element med låg verkningsgrad (OBS, ej detsamma som känslighet) och begränsad kylning, men visar sig bara tydligt vid höga medeleffekter.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-27 16:34

Är det här sån däringa termisk kompression? :mrgreen:

SB Acoustics

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2*1100 W Icepowersteg på högsta volym under lång tid på en något blöt 55 års fest...

Stefan :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-04-27 17:05

Skulle det vara möjligt att införa ferrofluid i SB-diskanten? (för bättre effekttålighet)

En annan mod som identifierats är att montera dämpmaterial bakom domen. (resonanskontroll, inte kopplat till effekttålighet)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-04-27 17:47

Jag har faktiskt aldrig lyckats steka ett diskantelement. 8O

Ferrofluid ger upphov till olinjäriteter och har dessutom en tendens att inte tåla tidens tand. Det är därför allt ovanligare att denna fiffiga uppfinning används i hifi-element.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-27 21:36

När det gäller kylning av talspole då....

Bliesma har 70% större SD och dome av aluminium/magnesium (svart) jmf med SB.

Den SB vi körde mest med på slutet innan vi gick över till Bliesma var den vita med aluminiumoxid-dome (leder värme sämre och är vit).
Vi upplevde i o f s ingen nämnvärd skillnad i ljud mellan de två SB elementen (aluminium och aluminiumoxid).

Jag skulle inte säga att vi hörde några större frekvensgångsskillnader när vi spelat starkt en stund....
Snarare att det från start är en markant skillnad i dist och hårdhet mellan Bliesma och SB, blås, kvinnoröster och piano etc.

Stefan

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-04-27 23:15

Angående termisk kompression, borde inte tidskonstanterna vara små för diskanter? Dvs, se värms upp snabbt?
Om ja, så märks dessa effekter jämförelsevis snabbt.

För övrigt kul att höra beskrivningarna av den nya varianten med dessa kompetenta element.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2022-04-28 06:55

AVR 7000skrev:
Snarare att det från start är en markant skillnad i dist och hårdhet mellan Bliesma och SB, blås, kvinnoröster och piano etc.

Låter riktigt spännande! Har du prövat https://audiostatus.lt/product/sample-product/bliesma-t34b-4-beryllium-dome-tweeter-matched-pair-2/?

F.ö. tyckte jag att OA51 Purifi med ovan nämnda diskant vann Sweetspotsmässans allra bästa ljud med TAD strax efter. Larsen kom en bit efter på tredje plats men hade ett kalt rum helt utan matta vilket kanske bidrog.....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-28 08:05

oa51 skrev:AVR 7000skrev:

Låter riktigt spännande! Har du prövat https://audiostatus.lt/product/sample-product/bliesma-t34b-4-beryllium-dome-tweeter-matched-pair-2/?

F.ö. tyckte jag att OA51 Purifi med ovan nämnda diskant vann Sweetspotsmässans allra bästa ljud med TAD strax efter. Larsen kom en bit efter på tredje plats men hade ett kalt rum helt utan matta vilket kanske bidrog.....

Jag valde Bliesma Aluminium/Magnesium över beryllium p g a att spridningen på Aluminium/magnesium såg så bra ut. Den är inte lika bra på berylliumvarianten.

Jag har dock Scan Speak berylliumdiskant ( https://www.scan-speak.dk/product/d3004-664000/ )som jag skall testa i en annan OA51 låda tillsammans med ScanSpeak Revelator mellanregister ( https://www.scan-speak.dk/product/18m-4631t00/ ). Dessa lådor blir dock som "mellanregister" och måste köras med midbasar.
Distortions-data på denna Scan-Speak diskant är sämre än både SB och Bliesma...

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-04-28 10:49

Dessa två diskantelement har ganska olika frekvensgång. Hade ni kompenserat för detta vid lyssningen? Jag undrar eftersom Bliesman har en betydligt mer förlåtande karaktär, vilken kan ge precis de ljudande skillnader som beskrivs ovan.

Distorsionen är som tidigare nämnts lägre för SB åtminstone upp till 100 dB och elementet är här långt ifrån att närma sig lavinområdet också (dominansen av andraton medför mest att ljudet blir lite grynigare och mer uddlöst).

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-30 00:08

311B3C93-42EC-4DD0-B3A9-11C416DFCDB7.jpeg
Båda
311B3C93-42EC-4DD0-B3A9-11C416DFCDB7.jpeg (368.48 KiB) Visad 5687 gånger
33B6CDE8-4A36-4079-AF37-0466EAAC3514.jpeg
Sb-adc
33B6CDE8-4A36-4079-AF37-0466EAAC3514.jpeg (238.72 KiB) Visad 5687 gånger
16365682-68E3-4D79-AF96-2F10C903C569.jpeg
Bliesma
16365682-68E3-4D79-AF96-2F10C903C569.jpeg (258.54 KiB) Visad 5687 gånger
I-or skrev:Dessa två diskantelement har ganska olika frekvensgång. Hade ni kompenserat för detta vid lyssningen? Jag undrar eftersom Bliesman har en betydligt mer förlåtande karaktär, vilken kan ge precis de ljudande skillnader som beskrivs ovan.

Distorsionen är som tidigare nämnts lägre för SB åtminstone upp till 100 dB och elementet är här långt ifrån att närma sig lavinområdet också (dominansen av andraton medför mest att ljudet blir lite grynigare och mer uddlöst).

I-or, hur menar du med ”en betydligt mer förlåtande karaktär”? Tonkurvan från tillverkaren?
Något annat?
SB:s lilla topp kring 5 kHz?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-04-30 13:16

Om man utgår från att nivåerna för bas/mellan-elementet och diskanten är lika vid 2-3 kHz, kommer Bliesman att ha en ca 2-4 dB lägre nivå över 5 kHz på referensaxeln. Detta gör det lättare att dra på ordentligt, speciellt med "presade" inspelningar.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-04-30 17:34

I-or skrev:Om man utgår från att nivåerna för bas/mellan-elementet och diskanten är lika vid 2-3 kHz, kommer Bliesman att ha en ca 2-4 dB lägre nivå över 5 kHz på referensaxeln. Detta gör det lättare att dra på ordentligt, speciellt med "presade" inspelningar.

Jag hoppas att delningsfiltret är anpassat för respektive element, annars blir de klangliga skillnaderna mellan elementen väldigt stora.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-04-30 17:42

Ja SB-diskanten är ju en 1,5 dB höjning vid 5 kHz som troligen kan ge en del otrevligt ljud, peaken finns ju kvar även vid andra vinklar så den påverkar energikurvan ganska mycket. Det är absolut något som behöver korrigeras vid användning av den diskanten.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-30 18:08

Mätt med LTAS så ser 51.N med SB-diskanten ut så här:
Det finns en antydan till topp vid 5 kHz men det är nog inte ens en dB

Den lyssnas på i ungefär 30 grader offaxis och det gäller förstås även Bliesma.

Edit/ Det är LTAS som finns, eller som jag hade iaf. Ni får ta det för vad det är.
Bilagor
3DAF3AD3-B58F-4CCA-9694-91B32CB6FA7A.jpeg
3DAF3AD3-B58F-4CCA-9694-91B32CB6FA7A.jpeg (550.74 KiB) Visad 7219 gånger
Senast redigerad av juanth 2022-04-30 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-04-30 19:14

Och samma mätning med Bliesma?

Det bör nog vara en liten utmaning att få lika respons utan rätt avancerade filter. Gissar jag.

Sen, smetar inte LTAS ut skillnader? (Det är väl en sorts medelvärdesbildning).
sb17nbac till alla!

JM

Inläggav JM » 2022-04-30 19:52

LATS är meningslöst. Har inget med hur vi hör. Vi hör sekventiellt dvs vid delar upp direktljud och reflexljud enligt vissa tidssekvenser samt korrelerar refexljudet till tidigare direktljud i vanliga rum. Blir reflexljudet för avvikande upplevs det som ett nytt ljud.
Precedence effekten är ett bra exempel att vi hör primärt direktljudet med viss färgning av reflexerna och inte totala ljudet. Dvs vi adderar inte direktljud och reflexljud till ett upplevt ljud enligt LATS.
Precedenceeffekten är en aktiv psykologisk/fysiologisk process i hjärnan på vissa fysikaliska stimuli.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-30 19:57

Maarten skrev:Och samma mätning med Bliesma?

Det bör nog vara en liten utmaning att få lika respons utan rätt avancerade filter. Gissar jag.

Sen, smetar inte LTAS ut skillnader? (Det är väl en sorts medelvärdesbildning).

Den får vi fråga Stefan om… LTAS är det jag hade att visa. Jag tycker att LTAS är mycket användbart för just Carlssonhögtalare från 80-talet och framåt. Särskilt när filter ska göras. Sedan är vanliga mätningar både närfält och massor av offaxis mycket användbart också.
Mvh Johan

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-04-30 22:12

Gott! Hursomhelst, spännande projekt och ni kunde inte valt bättre element. Är förstås nyfiken på mer mätningar och gärna olika sådana (refensensaxel, spridning samt dist). Har ju själv labbat en del med mätningar på sistone och det finns mycket att hämta här när man ska förstå och skaffa sig en bra bild. Inte minst vid filter- och låd-design.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-05-01 11:39

Maarten skrev:Gott! Hursomhelst, spännande projekt och ni kunde inte valt bättre element. Är förstås nyfiken på mer mätningar och gärna olika sådana (refensensaxel, spridning samt dist). Har ju själv labbat en del med mätningar på sistone och det finns mycket att hämta här när man ska förstå och skaffa sig en bra bild. Inte minst vid filter- och låd-design.

Jag har inte något med 51.Purifi att göra men är själv nyfiken på det du nämner. Nu är projektet kommersiellt så det dyker nog kanske inte upp så mycket mätningar här. Men visst vore det kul att se något.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-01 16:22

Håll utkik åt Bliesma-hållet...

Det kommer snart något som är verkligen unikt... ;)

Stefan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-01 21:24

juanth skrev:Mätt med LTAS så ser 51.N med SB-diskanten ut så här:
Det finns en antydan till topp vid 5 kHz men det är nog inte ens en dB

Den lyssnas på i ungefär 30 grader offaxis och det gäller förstås även Bliesma.

Edit/ Det är LTAS som finns, eller som jag hade iaf. Ni får ta det för vad det är.

Ja där syns det ju ännu tydligare att det är för mycket energi centrerat runt 5000 Hz. Ser ut att börja vid 3500 Hz och sträcker sig till 8000
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-06 18:59

jonasp skrev:Ja, då tar vi väl in ett par Purifi-element här:

Nu har jag beställt hem 4 st 6,5” med alukon https://purifi-audio.com/ptt6-5x08-naa-08/ för att testa i OA51.Purifi.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-05-07 02:18

avr7000 skrev:

Nu har jag beställt hem 4 st 6,5” med alukon https://purifi-audio.com/ptt6-5x08-naa-08/ för att testa i OA51.Purifi.

Inte 4 ohms versionen?
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-07 09:34

De är väl parallellkopplade i den applikationen under en viss frekvens för att dela upp basjobbet?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-05-07 10:21

RogerGustavsson skrev:De är väl parallellkopplade i den applikationen under en viss frekvens för att dela upp basjobbet?

Ja, det kan ha med det att göra förstås. :D
Om de ska provas med basstöd.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2022-05-07 11:58

Flåt OT: Var köper ni Purify och Bliesma element ifrån?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-05-07 14:59

matssvensson skrev:Flåt OT: Var köper ni Purify och Bliesma element ifrån?

https://purifi-audio.com/vare-kategori/transducers/

Bliesma tex här: https://diyspeakers.eu/product/bliesma-t34a-4/
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-08 02:59

juanth skrev:
avr7000 skrev:

Inte 4 ohms versionen?

Jo det är 4 Ohms versionen jag köpt

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-08 03:02

RogerGustavsson skrev:De är väl parallellkopplade i den applikationen under en viss frekvens för att dela upp basjobbet?

Nej de är inte parallelllkopplade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-08 06:42

Jag tänker mig de som det spelades på vid Sweetspot nyligen. Så den basen i "foten" spelar ensam nere i basen och den uppe i OA51-lådan spelar inte den lägre basen?

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2022-05-08 12:10

Om de är trevägare blir det än mer imponerande då det var bra drag i dem på mässan. :D
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-08 16:16

RogerGustavsson skrev:Jag tänker mig de som det spelades på vid Sweetspot nyligen. Så den basen i "foten" spelar ensam nere i basen och den uppe i OA51-lådan spelar inte den lägre basen?

Båda spelar den lägsta basen, det är en 2,5 vägs-konstruktion.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2022-05-08 16:18

avr7000 skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tänker mig de som det spelades på vid Sweetspot nyligen. Så den basen i "foten" spelar ensam nere i basen och den uppe i OA51-lådan spelar inte den lägre basen?

Blir det inte väldigt låg impedans med 4-ohmselement då?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-08 16:25

jonasz skrev:
avr7000 skrev:

Nej inte nödvändigtvis :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2022-05-13 16:15

jonasz skrev:
avr7000 skrev:

De var väl seriekopplade tyckte jag mig läsa?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2022-05-13 16:17

Känns krångligt att seriekoppla en 2,5-vägare, men det går kanske?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-05-13 19:43

jonasz skrev:Känns krångligt att seriekoppla en 2,5-vägare, men det går kanske?

Det går men jag gillar det inte i basområdet (nära systemets resonansfrekvens).

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2022-05-14 08:29

Är inte Larsen 8 och 9 seriekopplade i basområdet?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2022-05-14 11:52

I varje fall L8, som delas med 300uf.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-05-14 16:55

Om man väljer serie- eller parallellkoppling beror bara på vilken kombination av impedans och spänningskänslighet som man är ute efter. Spänningskänsligheten är proportionell mot det totala systemets Bl/Re, varför man i det seriekopplade fallet erhåller 6 dB lägre nivå här. Ofta kan man förstås välja 4- eller 8-ohmsversioner av samma element, där de förstnämnda har en lägre resistans/impedans, men även en lägre kraftfaktor (Bl).

Motorstyrkan Bl^2/Re (som bestämmer det elektriska Q-värdet och därmed frekvensgången i basen) blir dock, med små praktiskt relaterade avvikelser, densamma för en given längd/massa för talspolen och samma magnetsystem oavsett impedansversion. Serie- eller parallellkoppling av två eller flera element spelar av samma skäl heller ingen roll i detta avseende.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-05-17 07:25

Håller med men om vi pratar just om en 2,5-vägare med låg brytfrekvens får man liksom i alla konstruktioner med passivt filter och låg delningsfrekvens ta hänsyn till systemets impedans så att inte filterfunktionen blir extra krokig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-31 15:48

Joachim Gerhard verkar ha tjuvläst tråden :D

Bliesmadiskant, dubbla sb-acoustics satori (nåja hyffsat bra) och scan-speak revelatorbas.
Men smal baffel och 3,5 vägskonfiguration?

Bild

https://suesskindaudio.de/en/ara/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-06-02 17:04

Nu kan Purifi:s 8” beställas..

Dyr dock.

https://purifi-audio.com/wp-content/upl ... t-0.95.pdf

5468,75 Dkr = 7691:- sek :o
Mvh Johan

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-07 16:01

Oavsett utvecklingskostnaden är det alldeles orimliga priser för dessa element. Tillverkningskostnaden blir inte påtagligt mycket högre än för vilket hyggligt standardelement som helst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-06-07 16:04

Ett annat problem är att de är så estetiskt katastrofala, vilket tarvar att baffeln förses med tyg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-06-07 17:59

Morello skrev:Ett annat problem är att de är så estetiskt katastrofala, vilket tarvar att baffeln förses med tyg.

Man vänjer sig :D :D :D :D Nu är de snygga 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-06-07 19:00

I-or skrev:Oavsett utvecklingskostnaden är det alldeles orimliga priser för dessa element. Tillverkningskostnaden blir inte påtagligt mycket högre än för vilket hyggligt standardelement som helst.

Njaaa... Tillverkningskostnaden är nog lite högre med de extra grejer som sitter i och ljudmässigt är de lätt värda vad de kostar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-08 00:19

Nej, tillverkningskostnaden blir inte astronomiskt mycket högre. Material och tillverkningsprocesser är ungefär desamma som i vilket bättre element som helst. Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt). Bara som ett litet exempel kan man utan problem producera ett hyggligt 8-tumselement för ett högvolymspris om ca 10 USD. Detta inkluderar förstås inte bara direkta tillverkningskostnader, utan även utvecklingskostnader, overheadkostnader och vinst. Högtalarelement som sitter i TV-apparater eller enklare högtalare har ofta ett högvolymspris direkt från tillverkaren om någon enstaka USD.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-06-08 01:35

I-or skrev:Nej, tillverkningskostnaden blir inte astronomiskt mycket högre. Material och tillverkningsprocesser är ungefär desamma som i vilket bättre element som helst. Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt). Bara som ett litet exempel kan man utan problem producera ett hyggligt 8-tumselement för ett högvolymspris om ca 10 USD. Detta inkluderar förstås inte bara direkta tillverkningskostnader, utan även utvecklingskostnader, overheadkostnader och vinst. Högtalarelement som sitter i TV-apparater eller enklare högtalare har ofta ett högvolymspris direkt från tillverkaren om någon enstaka USD.

Nu är det ju ingen högvolymstillverkning. Elementen byggs på beställning och det är 4-6 v leveranstid. beställde 12 pappersbasar och 4 aluminium och de kom nyss (på en månad).

Ljudmässigt har jag inte hört något som låter bättre. Värd varje krona...

Stefan

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2022-06-08 07:55

I-or skrev:Nej, tillverkningskostnaden blir inte astronomiskt mycket högre. Material och tillverkningsprocesser är ungefär desamma som i vilket bättre element som helst. Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt). Bara som ett litet exempel kan man utan problem producera ett hyggligt 8-tumselement för ett högvolymspris om ca 10 USD. Detta inkluderar förstås inte bara direkta tillverkningskostnader, utan även utvecklingskostnader, overheadkostnader och vinst. Högtalarelement som sitter i TV-apparater eller enklare högtalare har ofta ett högvolymspris direkt från tillverkaren om någon enstaka USD.

En fråga: vad innebär högvolym i antal ?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-08 11:59

Jo, men detta är endast exempel och priset fördubblas mellan tummen och pekfingret vid låga, men fortfarande massproducerade, volymer och går inte upp med en faktor 10. Om man tänker tillverka elementen ett och ett så bör man nog lägga ned hela produktområdet direkt, det var länge sedan som man allmänt sett slutade med den typen av tillverkning av lätt insedda skäl. Riskerna med svajig kvalitet blir också större vid intermittent tillverkning i små serier, inte mindre som många tycks tro, men detta beror förstås även på synen på kvalitetsarbete i företaget.

Högvolym innebär att man har täckning för minst en massproduktionslina som rullar under åtminstone någon månad och handlar i det här sammanhanget om beställningar om sådär 10 000 enheter, men om man ska närma sig de allra lägsta priserna så ska man nog lägga beställningar på över 100 000 enheter.

Vad gäller ljudkvaliteten för Purifys element så är den säkerligen hög, men användningsområdet begränsar sig till relativt små passiva högtalare och man kan erhålla motsvarande prestanda eller högre med (större) element från andra tillverkare till en flera gånger lägre kostnad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-08 12:41

I-or skrev:Jo, men detta är endast exempel och priset fördubblas mellan tummen och pekfingret vid låga, men fortfarande massproducerade, volymer och går inte upp med en faktor 10. Om man tänker tillverka elementen ett och ett så bör man nog lägga ned hela produktområdet direkt, det var länge sedan som man allmänt sett slutade med den typen av tillverkning av lätt insedda skäl.

Högvolym innebär att man har täckning för minst en massproduktionslina som rullar under åtminstone någon månad och handlar i det här sammanhanget om beställningar om sådär 10 000 enheter per år, men om man ska närma sig de allra lägsta priserna så ska man nog lägga beställningar på över 100 000 enheter per år.

I princip helt korrekt.

Det kan dock vara mycket stor prisskillnad mellan 10 000 enheter och 100 000 enheter. Det blir en annan typ av produktionslina, fast det förutsätter att tillverkaren har den typen av produktionslina och då är det Kina som gäller, eller andra storföretag som håller i produktionen, t.ex. Philips, då jag besökte dem på fabrik i Belgien på 90-talet, så diskuterade vi just detta. Det krävs större investering med 5-siffriga antal och därmed större kapitalbehov som oftast inte finns inom High-end.

Varje extra arbetsmoment i produktion som kräver hög precision och personal fördyrar avsevärt. På vissa delar kan det vara mer än 10 ggr prisskillnad och det beror på att vid lägre antal tvingas man köpa från distributörer istället för från fabrik direkt.

Jag vet inte var slutmonteringen av Purifis högtalarelement sker. Om det är i Danmark eller i Kina eller i Vietnam eller på något annat ställe i Fjärran östern? Olika ingående delar kommer troligtvis från Europa.

Logistikmässigt är det dyrt och tidskrävande att skicka delar fram och åter halva jordklotet och speciellt i dessa tider.

Jag är inte säker på att gamla priser i massproduktion håller idag. Det kan nog bli prishöjningar även i massproduktion och logistik som gör att tidigare priser justeras uppåt och det kan i så fall bli mer än 20%, om man inte heter Sony eller Huawei eller Samsung.

Sedan beror saker på Purifis prispolitik, d v s vilka marginaler b2b får i jämförelse med b2c.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-08 13:47

Producentpriserna inom audioområdet i allmänhet har redan gått upp med kanske 20 % och ibland flera hundra procent om man innefattar vissa elektronikkomponenter. Detta är dock huvudsakligen en effekt av ett vansinnigt centralbanksagerande som för att minska covideffekterna på ekonomin har ökat penningmängden i stora delar av västvärlden, men framförallt USA (huvudsakligen via s.k. helikopterpengar) med häpnadsväckande 40 %. 8O
Detta kan naturligtvis endast leda till inflation, men eftersom det handlar om en engångseffekt är det sannolikt ett övergående problem, men det finns naturligtvis andra problemområden också, bl.a. långvarigt låga räntor, vilket har lett till alldeles för billiga investeringar i allt möjligt.

Om vi släpper nationalekonomin, så kan det konstateras att all massproduktion av dignitet inom området sker i Asien idag. Det finns en del tillverkare kvar i Europa och USA, men dessa producerar ganska små volymer och, märk väl, fortfarande typiskt till någorlunda rimliga priser. De riktigt, riktigt låga priserna uppnår man dock först när produktionslinorna når sådär en miljon enheter per år om man talar om någonting som liknar normala högtalarelement (jag undantar alltså mikrohögtalare som sitter i mobiltelefoner och laptops, vilka kan tillverkas i volymer om 100 miljoner enheter årligen i helautomatiserad produktion). Enskilda High End-tillverkare köper nog aldrig in mer än sådär 10 000 enheter av en viss typ per år på högtalarsidan. Däremot har multiroomhögtalare, soundbars m.m. helt andra volymer. Enbart Sonos omsätter över 1 miljard dollar per år, vilket förstås betyder att man hanterar multimiljonvolymer på elementsidan.

Det är dock inte så att produktionskostnaden faller till noll när man går från 10 000 till 100 000 enheter, utan snarare som jag skrev ovan att man kanske når en halvering eller så, vilket möjligen närmare kan halveras en gång till om man når 1 000 000 enheter. Det finns således inget tillverkningsmässigt motiverat skäl till att Purifys element ska kosta över 7000 kr till konsument, utan detta är från min horisont ett typiskt tecken på att man försöker prisa sig fram till en ultrapremiumposition på marknaden, något som är ganska vanligt i branschen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-08 14:49

avr7000 skrev:
I-or skrev:Oavsett utvecklingskostnaden är det alldeles orimliga priser för dessa element. Tillverkningskostnaden blir inte påtagligt mycket högre än för vilket hyggligt standardelement som helst.

Njaaa... Tillverkningskostnaden är nog lite högre med de extra grejer som sitter i och ljudmässigt är de lätt värda vad de kostar.

Du gör mig grymt nyfiken, när uppstår nästa lyssningstillfälle månne?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-08 14:59

I-or skrev:Producentpriserna inom audioområdet i allmänhet har redan gått upp med kanske 20 % och ibland flera hundra procent om man innefattar vissa elektronikkomponenter. Detta är dock huvudsakligen en effekt av ett vansinnigt centralbanksagerande som för att minska covideffekterna på ekonomin har ökat penningmängden i stora delar av västvärlden, men framförallt USA (huvudsakligen via s.k. helikopterpengar) med häpnadsväckande 40 %. 8O
Detta kan naturligtvis endast leda till inflation, men eftersom det handlar om en engångseffekt är det sannolikt ett övergående problem, men det finns naturligtvis andra problemområden också, bl.a. långvarigt låga räntor, vilket har lett till alldeles för billiga investeringar i allt möjligt.

Om vi släpper nationalekonomin, så kan det konstateras att all massproduktion av dignitet inom området sker i Asien idag. Det finns en del tillverkare kvar i Europa och USA, men dessa producerar ganska små volymer och, märk väl, fortfarande typiskt till någorlunda rimliga priser. De riktigt, riktigt låga priserna uppnår man dock först när produktionslinorna når sådär en miljon enheter per år om man talar om någonting som liknar normala högtalarelement (jag undantar alltså mikrohögtalare som sitter i mobiltelefoner och laptops, vilka kan tillverkas i volymer om 100 miljoner enheter årligen i helautomatiserad produktion). Enskilda High End-tillverkare köper nog aldrig in mer än sådär 10 000 enheter av en viss typ per år på högtalarsidan. Däremot har multiroomhögtalare, soundbars m.m. helt andra volymer. Enbart Sonos omsätter över 1 miljard dollar per år, vilket förstås betyder att man hanterar multimiljonvolymer på elementsidan.

Det är dock inte så att produktionskostnaden faller till noll när man går från 10 000 till 100 000 enheter, utan snarare som jag skrev ovan att man kanske når en halvering eller så, vilket möjligen närmare kan halveras en gång till om man når 1 000 000 enheter. Det finns således inget tillverkningsmässigt motiverat skäl till att Purifys element ska kosta över 7000 kr till konsument, utan detta är från min horisont ett typiskt tecken på att man försöker prisa sig fram till en ultrapremiumposition på marknaden, något som är ganska vanligt i branschen.

Sonos omsätter kring 1,7 miljarder USD per år. Bose omsätter 3,2 miljarder USD per år, men Bose har större produktsortiment, där även PA ingår. Bose är annars det företag som åtminstone tidigare har haft most bang for the buck på högtalarelement, men ändå skyhöga marginaler. Purifi siktar nog på att bli ledande kvalitetshögtalarelementtillverkare inom High-end Audio.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-06-08 15:20

hifikg skrev:
avr7000 skrev:

Du gör mig grymt nyfiken, när uppstår nästa lyssningstillfälle månne?

Du är välkommen till Trollhättan !

Annars kommer det lite senare finnas ett par OA51.Purifi i Stockholm med SB Acoustics keramikdiskant (inte Bliesma)

Stefan

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-06-08 15:39

Monoprice säljer en subwoofer som ser ut som en kopia av svs.

Bild

För 17 tusen får man låda med 13" bas och 2000W stärkare samt dsp.

Erin testade lådan nyligen.
Såhär ser basen ut och har mer linjär slaglängd (enligt standard 20% THD) än Erins Klippel-utrustning klarar att ta fram.(mer än 32mm en väg)
Bild

Tror inte den basen kostar 7600 kr..

https://www.erinsaudiocorner.com/subwoo ... thx_ultra/
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-06-08 18:17

Intressant nog uppvisar ingen av dem lägre distorsion än Erin's motsvarande test av sb17cac.
Förvisso är alla dessa element närmast i en klass för sig men de där -70 db @2,83v (0,03%) distorsion, dvs "toppklass" enligt I-or-skalan, hägrar fortfarande. Dessa 4 element (3 st Purifi och sb17cac) uppnår 0,1% mellan ca 100/200Hz till ca 2000/3000 Hz @2,83 V. Vid 11,2 V (ca 100 db) uppvisar sb17cac c 0,3% i samma register.
Sen har ju Purifi längre slaglängd. Någon djupare jämförelse utifrån Erin's fina tester än så dristar jag mig inte till just nu.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-09 13:39

Jag snubblade över en handgjord 18" bilbashögtalare som kostar ca 3000 kr i USA och 4000 kr i UK. Denna kan användas för att sätta priset för vad Purifi påstår är mer eller mer eller mindre handgjorda element i perspektiv:

"Fi Terms & Conditions
These are not mass produced items. Each and every order is built from the ground up. This is not by using pre made parts and bolting/gluing them together, far from. They are machined to exact tolerance for your given application. There is no mass produced magnet sitting on the shelf, your woofer is made for you, when you order. Sure others can produce drivers faster but our manufacturing goes much deeper giving greater control during manufacturing resulting in a ultra high performance regardless of the footprint.

As a result build time is typically 10-14 days. With the distance from USA to the UK this can be anywhere from 14-28 days till you receive your Fi subwoofer."

"Utilizing our water jet we are cutting the top plates and back plates in house as well as final machining. This new design uses a 3 stack of high grade ceramic ferrite magnets along with a solid pole and helical cooling channels for 1000W of power handling. A high excursion 8″ spider, stitched leads, a multilayer foam surround attached to a fiber impregnated kraft pulp cone helps keep things under control in both ported or sealed applications. The 3″ coil is available in single 2 Ohm or single 4 Ohm with 27mm of Xmax.

Single 2 and 4 Ohm
Cast basket
Wrap around gasket
Kraft pulp fiber reinforced cone
Multilayer layer wide foam surround
Push terminal
FEA optimized motor
3” diameter 4 layer coil
Triple high grade magnet
Heli-cool system
Carbon Dustcap"

backangle_sm-510x510.jpg
backangle_sm-510x510.jpg (30.16 KiB) Visad 6813 gånger

Handgjorda element ger dock som jag skrev ovan inga fördelar framför massproducerade dito från bättre produktionslinor, tvärtom. Dessutom är just detta element inte särskilt lämpat för HiFi, utan bara ett exempel på var priset kan hamna för handgjorda produkter. Högtalarelement är inte särskilt komplicerade tillverkningsmässigt, även om många vill påstå annat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-09 14:59

Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.

Vad gäller konsumentpriser:
Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.

Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms :arrow: 6000 kr ex moms :arrow: pris till återförsäljare = 3000 kr :arrow: pris till distributör = 1800 kr :arrow: tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr :arrow: kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr. :arrow: TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.

En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.

Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.

I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.

Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.

Prisbild är en svår konst att bemästra.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-06-09 15:07

I-or skrev:Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt).

Nu kan jag ju väldigt lite om högtalare men lite mer om ekonomi. Högt pris är ingen egenskap som människor värderar positivt i sig (typ "Giffen goods"). Vad som hänt är att Purify utnyttjar sitt temporära och begränsade monopol från en teknisk innovation och prissätter så som monopolister brukar göra. Prissättning av nya innovationer har väldigt lite med kostnader att göra till skillnad från mer mogna produkter med jämförbara prestanda. Eftersom det saknas direkt konkurrens handlar det mindre om hur kunderna värderar fördelarna relativt konkurrenternas produkter. Det är endast genom konkurrenternas innovationer som dessa monopolvinster kan försvinna från produktmarknaden. Frågan jag ställer mig är vem kommer att försöka? I övrigt delar jag uppfattning med Morello i frågan om estetik. Jag tycker de är "grymmefula" och känner mig lite obehaglig till mods när jag ser dem.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-09 15:32

petersteindl skrev:Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.

Det blir stor skillnad på utpris till konsument per direktförsäljning kontra försäljning via distributörer och återförsäljare.

Låt säga att konsumentpris är 7500 kr inkl moms :arrow: 6000 kr ex moms :arrow: pris till återförsäljare = 3000 kr :arrow: pris till distributör = 1800 kr :arrow: tillverkningskostnad = 540 kr. Det blir en kvot på 13,88. Bose jobbade tidigare med en kvot kring 30/35. TK= 100 kr :arrow: kundpris = 3500 kr. Inom High-end är kvoten ofta 6-8 ggr. :arrow: TK= 1000 kr ger konsumentpris på 6000 - 8000 kr.

En bas som kostar 3000 kr ex. moms i USA på direktförsäljning till konsument har en tillverkningskostnad på 1200 - 1500 kr.

Alla marginaler är gängse marginaler i branschen och kan variera något från fall till fall. Hoppar man över ett led så försvinner 1 marginal, men då innebär det att ledet innan får lite mer jobb och då behövs lite mer marginal.

I princip är det marginaler i flera led som styr priset till konsument/slutkund.

Behövs investerare i bolag, så faller direktförsäljningsmetoden bort i de absolut flesta fallen. Däremot är internetförsäljning på modet. Investerare lever på vinst och inte på omsättning.

Ja, ju fler led, desto dyrare, men tyvärr hugger man oftast för sig långt mer än normalt inom de vanligen överprissatta HiFi- eller High End-områdena, precis som du indirekt är inne på. Det är ingen slump att bättre högtalare kan kosta som en hygglig bil, vilket är löjligt givet teknikinnehållet. Som i alla exklusivitetsbranscher (t.ex. mode eller superbilar) gör man priset till en exklusivitets-/kvalitetsstämpel. I exemplet ovan hade man fortfarande utan problem kunnat klämma in ytterligare ett led utan att det handbyggda 18"-elementet hade blivit dyrare än Purifis 8"-element.

För lite mer beskedliga system inom audioområdet ligger kvoten mellan konsumentpris och tillverkningskostnad ofta runt en faktor 4 exklusive moms (OEM/ODM-tillverkarens påslag ca 15-20 %, varumärkesbolagets påslag ca 100-120 % och grossistens+detaljistens påslag ca 70 %). Vissa varumärken som t.ex. Apple och Sonos har betydligt lägre påslag i detaljistledet, ofta nedåt 10%, varför man behåller i princip hela vinsten själva.
Senast redigerad av I-or 2022-06-09 15:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-09 15:35

DQ-20 skrev:
I-or skrev:Något dyrare blir det förstås, men Purifys priser är ett rent skämt och ett sätt att försöka etablera Vorsprung durch Preise (istället för Technik, vilket är fullt godkänt).

Nu kan jag ju väldigt lite om högtalare men lite mer om ekonomi. Högt pris är ingen egenskap som människor värderar positivt i sig (typ "Giffen goods"). Vad som hänt är att Purify utnyttjar sitt temporära och begränsade monopol från en teknisk innovation och prissätter så som monopolister brukar göra. Prissättning av nya innovationer har väldigt lite med kostnader att göra till skillnad från mer mogna produkter med jämförbara prestanda. Eftersom det saknas direkt konkurrens handlar det mindre om hur kunderna värderar fördelarna relativt konkurrenternas produkter. Det är endast genom konkurrenternas innovationer som dessa monopolvinster kan försvinna från produktmarknaden. Frågan jag ställer mig är vem kommer att försöka? I övrigt delar jag uppfattning med Morello i frågan om estetik. Jag tycker de är "grymmefula" och känner mig lite obehaglig till mods när jag ser dem.

/DQ-20

Naturligtvis försöker man att maximera vinsten, detta är marknadsekonomins själva syfte. Om man t.ex. via en innovation tror sig kunna sälja dyrt och ändå behålla rimliga volymer så ska man också göra det. Mina kommentarer rör dock det faktum att man i mitt tycke får dålig valuta för pengarna i det här fallet, liksom i alldeles för många andra fall inom HiFi. HiFi, vilket inte kan sägas vara en teknikbransch (där man säljer på prestanda) handlar dock i praktiken aldrig om reella innovationer längre. I bästa fall handlar det om små steg framåt och i värsta fall ett stort steg bakåt.

Det finns för övrigt en hel del som talar för att Purifi aldrig kommer att starta upp några massproduktionslinor av lätt insedda skäl och kommer att få producera elementen på beställning även framöver (inte minst den här typen av inlägg talar för detta :mrgreen: ).

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-09 16:22

Angående 18"-elementet ovan så har det mycket riktigt sannolikt en tillverkningskostnad runt 120-150 USD, men detta är helt avhängigt tillverkningsmetoden (handbyggt i USA). Samma konstruktion i massproduktion om sådär 10 000 enheter per år skulle kosta i runda slängar 50 USD att tillverka i Kina. Det handlar om en ganska kraftfull best och ett lite mer normalt 18"-element är ännu billigare. 8O

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-06-09 19:07

petersteindl skrev:Korrekt. En bra produktionslina är oftast överlägsen handgjorda produkter.

8O Exemplet, Vilket jag tolkar som korrekt? Ger talesättet "Att leva på marginalen" en helt ny innebörd :roll: Är det rimligt att en återförsäljare tjänar dubbelt upp på ett element jämfört med tillverkaren?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-06-09 23:35

dewpo skrev:
8O Exemplet, Vilket jag tolkar som korrekt? Ger talesättet "Att leva på marginalen" en helt ny innebörd :roll: Är det rimligt att en återförsäljare tjänar dubbelt upp på ett element jämfört med tillverkaren?

Ja

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-09 23:56

dewpo skrev:

Av någon outgrundlig anledning blir det faktiskt viss balans. Jag har själv haft butik i centrala Stockholm 1980 - 1986. Butiken hette Ljudbutiken AB. Under 30 % snittmarginal är det nästan omöjligt att överleva i detaljistled.

30 % marginal innebär att man köper för 100 kr och säljer för 143 kr + moms = 179 kr.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-06-10 08:19

petersteindl skrev:
dewpo skrev:

Av någon outgrundlig anledning blir det faktiskt viss balans. Jag har själv haft butik i centrala Stockholm 1980 - 1986. Butiken hette Ljudbutiken AB. Under 30 % snittmarginal är det nästan omöjligt att överleva i detaljistled.

30 % marginal innebär att man köper för 100 kr och säljer för 143 kr + moms = 179 kr.

Och "säljet" innebär ibland, att man har tillbringat några timmar med olika kunder, innan man blir av med "skiten"... ;-) Var delägare i en liten butik som från början mest var avsedd som en "outlet" för folk i närheten, för att de skulle slippa att köpa per postförskott sådant som erbjöds i mina artiklar i R&T. Det var en ren förlustaffär, kan jag avslöja...
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-06-10 09:56

Jag tycker ändock att det känns orimligt :? Magkänslan säger att ett samhälle bör premiera skapande framför att kapitalisera på sådant andra gör, Om det skall bli välmående i längden. Handel med redan befintliga objekt skapar penningflöden och omfördelar välstånd men det gör inte kakan större eller mer aptitlig, Jag ser det som ett nödvändigt ont. Dagens kasinoekonomi där miljarder kan skapas i investerings bubblor utan någon som helst realekonomisk vinning skapar bara ojämlikheter samt premierar myglare och falskspelare! Det populära investerings objektet bitcoin konsumerar mer elektricitet än Argentina som har 45-miljoner invånare, vissa blir rika :| Men vad skapas som har ett realekonomiskt värde? All denna datorkraft för att göra inget :evil: Det är ju inte så att alla dessa beräknings starka superdatorer inte hade kunnat användas till att räkna på problem av vetenskaplig karaktär eller konstruktionsarbeten, Det hade de. Men i en ekonomi där ingen bry sig om att skapa verkligt välstånd utan ettor och nollor lever sitt eget liv så är det mer lönsamt att bryta krypto-valuta :?

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-06-10 10:17

Visst, magkänslan må vara sådan men inte ens handel direkt med producenten är så mycktet billigare, denne vet vad han kan tänkas ta ut för pris. Direkt till kund var till en början rejält mycket billigare men det verkar inte synas längre. Ibland sätter producenten ett minimipris som ingen detaljhandlare får underskrida. Det handlar då ofta om kända varumärken.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-06-10 11:14

Jag kan förstå varför Dewpo tänker som han tänker, men att få en vara hem till en slutanvändare handlar om mer än att utveckla en fiffig pryl.

Ur ett helt annat perspektiv så är det den som känner slutanvändaren, dess faktiska och/eller upplevda behov och framförallt betalningsvilja som sitter på den kritiska kompetensen.

Att någon i en näringskedjan tillåts ha avsevärt högre lönsamhet än någon annan i näringskedjan fungerar, i normalfallet (livsmedelssektorn verkar tyvärr vara ett undantag), inte över en längre tid. Hade för några månader sedan en dialog med en annan faktisktian varvid jag kikade på de finansiella nyckeltalen för en av återförsäljarna av audiofil esoterika och ormolja. Inget bolag som jag skulle vilja vara aktieägare i.

De olika marginaler som Peter Steindl beskriver beträffande marknaden för högtalarelement skapar sannolikt över tid en balans som gör att hela näringskedjan tuffar vidare i någon form av symbios.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-10 11:18

Det är ovanligt med så stora påslag som Peter beskriver ovan inom teknikorienterade branscher åtminstone. Som jag var inne på ovan ligger OEM/ODM-tillverkarens utpris oftast på i runda slängar 15-20 % av slutpriset till kund (inklusive moms) för hemelektronikprodukter (den lägre delen av intervallet gäller för billigare produkter som t.ex. hörlurar).

En kollega frågade en gång en bekant som drev modebutik vilken marginal hon hade och hon svarade att hon inte visste: "Jag tar bara inköpspriset gånger 10." :mrgreen:

Den HiFi-försäljning som var vanlig på 70-, 80- och 90-talet (och finns kvar i betydligt mindre grad idag) måste dock ha varit oerhört kostsam. Folk kom in och skulle lyssna och ofta bara snacka i någon timme för att sedan lämna butiken utan att ha köpt något. Ibland fick man även låna hem utrustning, något som är en nästan helt okänd företeelse i andra branscher.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2022-06-10 11:47

Till vad jag skrivit ovan kan också göras en kort reflektion beträffande Purifi (inte läst några finansiella data för bolaget och känner ingen verksam i bolaget).

I ägarkretsen återfinns Peter Lyngdorf som har en dokumenterad erfarenhet av att hoppa mellan olika led i näringskedjan och med Hifiklubben varit med och skurit bort led i kedjan förr.

Att som nu med Purifi, om jag förstår det rätt, försöka skära bort led av distributörer och återförsäljare och endast sälja direkt till kvalificerad DIY eller tillverkare av dyrare högtalare kommer, om jag får rätt, leda till att antingen funktionssättet för marknaden för högtalarelement förändras eller att priset på Purifis element (ut från Purifi) kommer att behöva sänkas till den nivå där regionala distributörer och återförsäljare finner det lönsamt att sälja elementen.

Om det senare blir utfallet så kommer priset på elementen till DIY-marknaden att stiga allteftersom Purifi tvingas förändra sin distribution och till dess det kommer andra element som anses mer prisvärda. Samtidigt har då redan priset ut från Purifi börjat sjunka.

Tror jag.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 12:09

Jag tror Purifi snarast vill åt oem/odm-marknaden och bli leverantör till högtalartillverkare, exempelvis Revel, men även Dali. I så fall blir de konkurrent till Seas, Scan-Speak och SB, speciellt på deras dyrare element. De kan ha trampat snett, beroende på vilket oem-pris de har.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-06-10 12:24

Purifis element är hårt nischade mot tvåvägskonstruktioner av fullspektrumtyp. Om man utnyttjar basmoduler eller trevägskonstruktioner kan man som Maarten noterar ovan lika gärna välja element från SB för en bråkdel av priset. Exempelvis kan man köpa en hel uppsättning element för ett par verkliga toppklasshögtalare bestående av 2 st bättre 12"-element, 2 st SB 5"- eller 6,5"-element och 2 st högklassiga diskantelement för något under priset av 1 st Purifi 8"-element. 8O

Trots höga prestanda skulle jag därför tro att Purifi får väldigt svårt att klara av konkurrensen. Hela affärsidén framstår som ganska märklig, faktiskt.

Revel har tidigare köpt vissa element av SB, men har sedan en tid bytt leverantör, antagligen av prisskäl. Purifi passar förstås inte riktigt in under de förutsättningarna.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-06-10 12:50

I-or skrev:[...]
Den HiFi-försäljning som var vanlig på 70-, 80- och 90-talet (och finns kvar i betydligt mindre grad idag) måste dock ha varit oerhört kostsam. Folk kom in och skulle lyssna och ofta bara snacka i någon timme för att sedan lämna butiken utan att ha köpt något. Ibland fick man även låna hem utrustning, något som är en nästan helt okänd företeelse i andra branscher.

Japp, så vare' ! Som återförsäljare av t.ex förstärkarbyggsatser hade man 15 - 20% rabatt av tillverkarens eget utpris till kund. Och då måste man vanligtvis ha ett eget, färdigbyggt exemplar för kunderna att lyssna på... Oftast en ren förlustaffär om man inräknar frakter, lokalhyra, egen arbetsinsats, etc.

Jag rekommenderar Dewpo att själv besöka tillverkarna och på plats inhandla de varor han är intresserad av... ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-06-10 13:05

I-or skrev:Purifis element är hårt nischade mot tvåvägskonstruktioner av fullspektrumtyp. Om man utnyttjar basmoduler eller trevägskonstruktioner kan man som Maarten noterar ovan lika gärna välja element från SB för en bråkdel av priset. Exempelvis kan man köpa en hel uppsättning element för ett par verkliga toppklasshögtalare bestående av 2 st bättre 12"-element, 2 st SB 5"- eller 6,5"-element och 2 st högklassiga diskantelement för något under priset av 1 st Purifi 8"-element. 8O

Trots höga prestanda skulle jag därför tro att Purifi får väldigt svårt att klara av konkurrensen. Hela affärsidén framstår som ganska märklig, faktiskt.

Detta är även min bild, inkl. fördelarna med SB:s nuvarande element. Enda problemet jag ser är att hålla uppe kapaciteten och nere distorsionen i området 80-120 Hz om man delar till basmoduler vid traditionella 80 Hz. Men det är egentligen dock svårt att utifrån allmänna antaganden om konkurrensens mekanismer uttala sig om enskilda företag, i synnerhet när det gäller mindre företag (vilket jag gjorde i mitt förra inlägg). Man kan (som jag) t.ex. anta att Purify är rationella och beter sig om en vinstmaximerande enhet. Men man kan lika gärna anta att det är kassa på att driva företag och helt enkelt fattar "fel" beslut. Just nu verkar Purify ha en "unique selling point" med sitt 6,5" element som både har låg distortion och relativt stor slaglängd. Vill man ha det till en tvåvägare kan man tillgodogöra sig elementets "unika" egenskaper. Kan man tänka sig andra elementkonfigurationer, t.ex. de som du föreslår, så finns det inte längre någon övertygande fördel ens om man bortser från priset. Och de är fula.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-10 13:25

Purifi - inte Purify. :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2022-06-10 17:05

petersteindl skrev:Purifi - inte Purify. :D

Purifi, Schmurifi...

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-06-10 23:59

Tjatar igen.... Purifi 6.5 tum i papper (som jag har kört en del med nu) är lätt värd de 4500 kr den kostar att få hem till Sverige.
Detta då i en applikation som bas/mellan i en högtalare. Jag har även fått hem 6.5 tum i aluminium men har inte testat den ännu.
Jag har även ett antel SB-Acoustic 6.5 tum aluminiumbasar som jag inte heller hunnit testa men dessa kommer att vara sämre i basen även om de har en nog så konkurenskraftig distortionsnivå över 100 Hz, kanske till o med bättre.
Scan-Speak elementen i samma prisklass låter inte lika bra.

Man får även betänka att Purifi bör/måste prisa dem så att det finns plats för 1 eller 2 led till som skall tjäna pengar senare även om man säljer direkt just nu...

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-06-11 21:24

Jag hoppas ju att Purifi får genomslag, eftersom de verkar ha ambitionen att driva utvecklingen framåt. Om man ska bygga tvåvägare finns ju idag inga bättre konventionella element. Men mer optimalt är ju trevägare med tidigare nämnda SbA-element.
Och visst är i princip alla andra element avsevärt sämre än Purif och SBA's metallelement (ffa gällande distorsion men det är ju också den faktor som generellt sett skiljer olika element mest).

Här är en jmf av Erin's THD-mätningar vid lite högre ljudtryck. Enligt dessa är SBA väl så bra som Purifi. Man får anta att ERin's mätningar är gjorda på samma sätt. Dock lite märkliga peakar för två av elementen i övre basen.

Enligt dessa mätningar finns inget skäl till att välja PTT6_5M-08-NFA-01A framför sb17cac.

Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA.png
Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA.png (119.07 KiB) Visad 8434 gånger

Här är basregistret och där syns att de nya Purifi-elementen är vassare:
Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA-bas.png
Jmf-Erin_mät_Purifi_vs_SBA-bas.png (82.72 KiB) Visad 8434 gånger
sb17nbac till alla!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-06-30 08:36

Ser nu att Punktkilde har börjat bli tillgängliga. Någon tanke/info om dessa?

"Perfekt balans mellan Scan-Speak teknik och Eastech tillverkning"

Tex
https://www.punktkilde.com/augwl0016-jn03

Kostar ca 1000 kr

Låg induktans vittnar om nåt gjort i magnetsystemet. Står dock inget om eventuella kortslutningsringar, kopparklädda polstycken osv.
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2022-06-30 10:27

De har ju varit återkommande på Testbench-AudioExpress: https://audioxpress.com/search/Punktkilde

Här är en med inte jättelåg schistordon: https://audioxpress.com/article/test-be ... ass-driver
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-06-30 10:44

avr7000 skrev:Tjatar igen.... Purifi 6.5 tum i papper (som jag har kört en del med nu) är lätt värd de 4500 kr den kostar att få hem till Sverige.
Detta då i en applikation som bas/mellan i en högtalare. Jag har även fått hem 6.5 tum i aluminium men har inte testat den ännu.
Jag har även ett antel SB-Acoustic 6.5 tum aluminiumbasar som jag inte heller hunnit testa men dessa kommer att vara sämre i basen även om de har en nog så konkurenskraftig distortionsnivå över 100 Hz, kanske till o med bättre.

Man får även betänka att Purifi bör/måste prisa dem så att det finns plats för 1 eller 2 led till som skall tjäna pengar senare även om man säljer direkt just nu...

4 500 är absurt mycket pengar för ett element - för mindre pengar köper du ett mellanregister (5") och en bas (10") som spelar skjortan av en ensam 6,5"-bas.
-Innehar F-skattsedel-

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-06-30 15:24

Kraniet skrev:Ser nu att Punktkilde har börjat bli tillgängliga. Någon tanke/info om dessa?

"Perfekt balans mellan Scan-Speak teknik och Eastech tillverkning"

Tex
https://www.punktkilde.com/augwl0016-jn03

Kostar ca 1000 kr

Låg induktans vittnar om nåt gjort i magnetsystemet. Står dock inget om eventuella kortslutningsringar, kopparklädda polstycken osv.

Ja det såg ju inte så roligt ut alls det..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2022-06-30 17:39

Det är alltså Eastech som äger Scan Speak sedan år 2015. Frågan är om Eastech håller på att flytta monteringslinor från Danmark till Kina för billigare tillverkning.

Jag kan inte se några fördelar med dessa högtalarelement. Jag har sett olika induktanskurvor för deras 6,5".

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2022-06-30 17:50

Den här videon kanske kan vara intressant för tråden. :)

https://youtu.be/i1sa50hzEcM

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2024-07-15 10:56

Jonasp Skrev:
För att fortsätta med ännu ett ytterst prisvärt element föreslår jag Scan-Speak 18W/8434. Även här är prestanda helt oantastliga i förhållande till priset enligt min mening (utan att för den skull nå den ultralåga distorsionen i mellanregistret som man får med Purifi eller SB17NBAC).

Hallå !
Det här är ju inte så tokiga heller Scan-Speak Discovery 15W vad gäller frekvensgång och spridnings egenskaper, har dock ingen aning om distortion dock.
Inga svårbemästrade uppbrytningar i varje fall.... finns i både 4 och 8 Ohms versioner
Och prisvärt 845:- på HiFi kit

https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-4434g00.pdf
https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8434g00.pdf

Mvh Göran

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-20 20:47

De relativt nya Bliesma mellanregisterdomarna lockar med rekordlåg distorsion, neråt 0,02-0,03% ( 8O ) vid ca 88-89 dB i vissa register:

M74A-6:
Bild

BlieSMa M74T-6 - 74mm TeXtreme dome midrange
Bild

7" AlMg dome midrange BlieSMa M142A-6
Bild

BlieSMa M142A-6 7" AlMg dome midrange
Bild

Om man nu vill få till en högtalare som med rätt filter, baffel och låda blir det bästa på marknaden.
Gör sig bäst i en fyrvägare med bästa diskanten och basen (går dessvärre inte att hitta något som matchar dessa. Bliesmas egna diskanter är bra men inte med samma oerhört låga distorsion. Få se se vad Purifi kommer med framöver). Ev med vågledare för vissa av elementen. Delning ca 200, 1000 och 3000 Hz.

Å andra sidan....
Purifi's 10-tums element håller ju nästan samma låda distorsion 200-1000 Hz:
Bild

.. och då blir det en trevägare istället. Gärna med vågledare till ovan tretums domar och till någon bra diskant.
Senast redigerad av Maarten 2025-01-20 21:36, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-01-20 21:13

BlieSMa M142A-6

De va saftig prislapp på den 8O
Nån som har lyssnat?
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

JM

Inläggav JM » 2025-01-20 21:59

Min erfarenhet är för varje ny ytterligare låg distorderande högtalare är det svårt att återgå till tidigare helt ok högtalare.
Låg distorsion har sitt pris. Undrar var gränsen går i procent o rel frekvens där ytterligare distosionssänkning inte är hörbar. Jag har inte nått min gräns.

JM

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-20 22:05

Morello skrev:
avr7000 skrev:Tjatar igen.... Purifi 6.5 tum i papper (som jag har kört en del med nu) är lätt värd de 4500 kr den kostar att få hem till Sverige.

4 500 är absurt mycket pengar för ett element - för mindre pengar köper du ett mellanregister (5") och en bas (10") som spelar skjortan av en ensam 6,5"-bas.

För den summan får man ett par hyfsade högtalare på beg marknaden. Men det är olika tjocklek på plånboken. Men även om jag fick 100.000kr att leka med så hade jag inte köpt sådana här element utan lagt det på "hela anläggningen" och då ingår inga element för 4500kr.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-27 20:31

Morello skrev:

Jag är inte beredd att hålla med...
Givet då som jag kör dem nu med en 6.5 i OA51 och en till i en 16 l "baslåda" / stativ under OA51.

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-27 21:59

avr7000 skrev:
Morello skrev:

Jag är inte beredd att hålla med...
Givet då som jag kör dem nu med en 6.5 i OA51 och en till i en 16 l "baslåda" / stativ under OA51.

Jag satt ju själv och velade med fingret länge på avtryckaren och försökte ju till och med lura mig själv att om jag bara köpte Bliesma så skulle jag komma undan med att inte köpa Purifi.
Nu har jag väl landat i någon slags svensk mellanmjölks slutsats, om man vill spela starkt och rent i en 2-vägs konstruktion så är det svårt att matcha Purifi helst om man skall hålla sig till 6.5" formatet, för allt annat så är det nog inte den enda vägen till resultat då man kan klämma in fler element och få en dedikerad bas som tar hand om det jobbet.

Vad man än har för uppfattning så skall man vara medveten att det är gravt vanebildande att lyfta på locket.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-01-30 05:40

Snart är diskanten från Purifi på g

https://ptt.purifi-audio.com/document/d ... 0ba63c/144
Mvh Johan

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-01-30 07:37

juanth skrev:Snart är diskanten från Purifi på g

https://ptt.purifi-audio.com/document/d ... 0ba63c/144

Trevligt!
Förhoppningsvis så är den i linje med resten av deras sortiment, prislappen väntar vi på också.

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-01-30 08:25

Yes, Purifi levererar som vanligt. Superjämn spridning, relativt lågt DI hela vägen upp i toppoktaktaven och lagom DI i nedre diskanten som matchar bättre med ett baselement. Relativt hög känslighet 90-95 dB och närmast obefintliga högre ordningens produkter. Enda skönhetsfläcken är en andraton om ca -50-55dB (ca 0,2-0,3%), vilket är lite högre än de bästa (sb26cdc/adc ligger runt 0,1% mellan 3000-10000 Hz) @2,83V.

De på Purifi vet vad de gör.

JM skrev:Min erfarenhet är för varje ny ytterligare låg distorderande högtalare är det svårt att återgå till tidigare helt ok högtalare.
Låg distorsion har sitt pris. Undrar var gränsen går i procent o rel frekvens där ytterligare distosionssänkning inte är hörbar. Jag har inte nått min gräns.
JM

Yes box.

Apropå hörbarheter, såg denna:

Bild

'
Wiki skrev:Cats have excellent hearing and can detect an extremely broad range of frequencies. They can hear higher-pitched sounds than humans or most dogs, detecting frequencies from 55 Hz up to 79 kHz.[17][18] Cats do not use this ability to hear ultrasound for communication but it is probably important in hunting,[19] since many species of rodents make ultrasonic calls.[20] Cat hearing is also extremely sensitive and is among the best of any mammal,[17] being most acute in the range of 500 Hz to 32 kHz.[21] This sensitivity is further enhanced by the cat's large movable outer ears (their pinnae), which both amplify sounds and help a cat sense the direction from which a noise is coming.[19]

Det finns riktiga hifikatter.

Mer intressant här: https://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_range
sb17nbac till alla!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-22 11:46

Lägger den här också: JohanE skickade denna: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... -part-2-16

Intressant att det inte går att få ner andratonen helt pga ljudtrycken som krävs från en liten yta och att det är därför de valt en stor dom, 33 mm:
However, in order to have 94dB SPL hitting your ear from, say, 2m distance, we need a much higher SPL locally at the radiator surface. This is where the radiating area matter a lot: it takes a given volume displacement (or rather volume acceleration, to be precise) to reach 94dB at 2m distance...
Now, at such high SPL, the air is noticeably nonlinear. ..
Such a nonlinear relationship creates harmonic distortion, mainly 2nd harmonics but also a little bit of higher harmonics. In fact, most good tweeters have their 2nd harmonic distortion limited by this fundamental mechanism. Comparing same-sized tweeters at the same SPL reveals a shockingly consistent lower floor of the 2nd harmonic distortion. This is to be blamed on our atmosphere rather than the tweeter it self. For some reason, this has remained a well-kept secret.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-22 13:38

Kanske tycker Purifi att olinjäriteterna för luftfjädern i kaviteten är en "välbevarad hemlighet", men detta problem är, och har naturligtvis alltid varit, uppenbart för kompetenta elementkonstruktörer.

Egentligen handlar problematiken inte om en liten aktiv area i sig utan om luftfjäderstyvheten relativt den relativa volymändringen i kaviteten.

För att reducera inverkan av de olinjäriteter som uppstår i upphängningen vill man ha en styv luftfjäder, vilket allt annat lika innebär en liten kavitetsvolym. Problemet är nu att en liten kavitetsvolym ger stora relativa volymförändringar i kaviteten när kalotten rör sig, vilket också leder till olinjäriteter. Lösningen blir här att göra den aktiva arean större och detta blir speciellt effektivt eftersom luftfjäderstyvheten är proportionell mot arean i kvadrat.

Nu uppstår dock ett nytt problem eftersom spridningen påverkas negativt av den stora aktiva arean. Detta löser Purifi genom en kombination av s.k. fasplugg och kontrollerade uppbrytningar för kalotten. Dessa uppbrytningar leder dock till membrandistorsion som ger en distorsionsökning över ca 13 kHz, där både SB26ADC och Bliesma T25B uppvisar runt hälften så hög distorsion.

Sammantaget kan man påstå att Purifi byter lägre distorsion ca 2-4 kHz mot högre distorsion ca 13-20 kHz (vilket naturligtvis inte framgår i marknadsföringen). Hur dessa kompromisser faller ut subjektivt är inte självklart.

(För övrigt vill jag som vanligt varna för att jämföra distorsion vid en given inspänning eftersom känsligheten varierar en hel del mellan diskantelementen.)

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-02-22 20:35

Intressant analys I-or! Att det även är uppbrytningar som bidrar till den bättre spridningen förstod jag inte (trodde de låg högt upp, typ 20-25 kHz och att domen agerade stelkropp upp till dess).

Jag fick inte riktigt ihop det att sb26adc såg ut att ha lägre distorsion i vissa register. Minns att den bakre kammaren i sb26adc går hela vägen genom polstycket, vilket ökar volymen jämfört mot de element som inte har en sådan kammare. (Låg resonansfrekvens som beror på luftfjädern bör av detta skäl vara en fördel).
Och ja, nivån måste såklart normaliseras vid jämförelser, vilket jag inte orkar göra ännu, så jag tillskrev skillnaderna i distorsion kom sig av olika känslighet och nivåer.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-23 14:27

Dels kan man ibland notera inverkan av modformen för kalotten uppåt en oktav under resonansfrekvensen (kalotten böjs utan att vara i resonans) och dels kan man ha moder i surrounden utan att resten av systemet påverkas tydligt.

Intressant är även att intermodulationsdistorsionen för 18+19 kHz är extremt låg, men detta tycks bero på att man med dessa frekvenser av en ren slump precis prickar två antiresonanser. Som jag har skrivit flera gånger tidigare kan IMD-resultat vara extremt känsliga för de frekvenser som väljs när det gäller elektromekaniska, resonanta, system som högtalare.

Det är alltså för frekvenser under ca 3-4 kHz en fördel med ett stort styvhetsinslag från den relativt linjära luftfjädern eftersom upphängningen uppvisar betydligt större olinjäriteter. Slutligen begränsas dock linjäriteten för luftfjädern av den relativa volymändringen i kaviteten när ljudtrycksnivån ökar.

Användarvisningsbild
Amatoeren

Inläggav Amatoeren » 2025-02-23 14:40

Ett verkligt prisvärt element till högbas/mellanregister tycker jag att Eighteensound 6ND430 8Ω är.
Har använt detta i flera konstruktioner med gott resultat. https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/6-5/8/6ND430
Till mina egna uppsättningar har jag 10" AE (Acoustic Elegance) och 12" JBL som mellanregister. Ger kropp och själ åt återgivningen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-24 11:19

Amatoeren skrev:Ett verkligt prisvärt element till högbas/mellanregister tycker jag att Eighteensound 6ND430 8Ω är.
Har använt detta i flera konstruktioner med gott resultat. https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/6-5/8/6ND430
Till mina egna uppsättningar har jag 10" AE (Acoustic Elegance) och 12" JBL som mellanregister. Ger kropp och själ åt återgivningen.

Zaphaudio gjorde mätningar på 16 ohms varianten http://zaphaudio.com/6.5test/compare.html
Verkar kunna va lågdistande.
Bilagor
6ND430-16.jpg
6ND430-16.jpg (193.3 KiB) Visad 5394 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-02-24 12:15

För vilken nominell ljudtrycksnivå gäller mätresultaten?

Man kan möjligen anta att mätningarna har utförts med en inspänning om 2,83 Vrms, men då varierar förstås ljudtrycksnivån betydligt mellan elementen. Dessutom har resultaten för många av elementen "special measurement issues".

Slarv av den här typen inger inte direkt förtroende.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-02-24 14:12

Såhär står det

About the Test

All response curves are with the drivers on an infinite baffle. Don't forget that in the real world, baffle step and diffraction will affect the curves. These curves are all far field, taken with a 10ms gating window. Older response curves have show low end inaccuracy from gating while the newer have merged in near field bass response. For a realistic representation of bass response below 200 hz in the gated measurements, use the T/S parameters to model a curve.

Cumulative Spectrum Decay (CSD) charts are 1/12 octave smoothed. Time slices are taken up to 3ms with the start marker right at the beginning of the impulse. All levels are equalized to 30dB to accurately show comparative energy storage regardless of individual driver efficiency.

Harmonic distortion charts are taken semi-far field with the mic directly on axis. The far field method shows a more realistic top end distortion but does allow some room effect to show up also. The same conditions apply to all drivers. Amp output level was adjusted for each driver so that the fundamental was 92dB at 1/2 meter. The level was set between the range of 300-1000Hz. Harmonics F2 thru F5 are tracked. F2=Green, F3=Blue, F4=Purple and F5=gray. In general, the higher the order of harmonic distortion, the more offensive the sound. The range is 20Hz to 10kHz and the level is +30 to -110 dB. The only tradeoff with doing non-linear tests far field are room effects. However, this is a much better tradeoff than nearfield, which is inaccurate in the higher frequencies due to mic location close to only one part of the cone. For normal DIY'ers like me, anything less than a full anechoic chamber is going to introduce some inaccuracies in the results.

• Special measurement issues: In this grouping, older harmonic distortion sweeps have dips in the response of the fundamental on the HD charts. This is an artifact of the way my SE was originally setup to measure harmonics, and does not affect the harmonics themselves. It's a function of the mic distance and related phase shift - the recorded signal internally summed with the original signal before plotting to the chart. Only the fundamental is affected, and the harmonics are accurate. For an accurate fundamental here, just take a look at the response curves. Rest assured however that all testing levels in this grouping were set the same for new and old, and the harmonic distortion can be reliably compared.

And finally, note - Do Not compare these harmonic distortion plots to others anywhere else, including on this site. The test method was different for this particular set and the level was a bit lower. Make comparisons within this test group only. If you want to compare results with the 5.5" grouping, the 6.5" group will need approximately 4dB added to level and harmonics.

The pros and cons of this type of harmonic distortion testing
There are two general types of harmonic distortion tests - Single frequency spectrum and fixed harmonic sweeps. I do sweeps, while many others do single frequency.

Single frequency has two primary benefits. First, the level at the fundamental frequency can be adjusted to the same level as other drivers tested, making easier a direct comparison at a single frequency. Second, very tall order harmonics can be seen. For example all the harmonics above F6 can be seen, along with other spectrum noise.

Fixed harmonic sweeps have several benefits. The first and foremost is that distortion is shown for all frequencies at once, rather a single selected frequency. Single frequency testing requires *many* tests to get a complete picture of distortion across the spectrum, and even then, sharp peaks in distortion could hide between 2 tested frequencies. With a sweep however, the primary harmonics F2 through F5 will be clearly shown at every frequency.

For example, if speaker with a large and very audible peak in the 3rd harmonic at 1.5kHz had single frequency tests done at 1kHz and 2kHz, the harmonic distortion would be completely missed. This is particularly important when testing stiff drivers with breakup nodes within the audible band. This is the primary reason I choose sweeps for harmonic distortion testing. There is a lot more information in one image.

We can't have everything with sweeps, and we loose the ability to see harmonics above F5. In my opinion, this is a fair trade off. Taller order harmonics far above the fundamental frequency are more audible than a low order harmonic of the same level. But tall order harmonics are typically at a much lower level. Looking at the data with trending in mind will help see around these limitations.
How to read harmonic distortion sweeps
Reading harmonic distortion sweeps is fairly easy. This section will deal with interpreting the data and "reading between the lines" to help see around the limitations of this type of testing.

These sweeps are not EQ'ed to flat. Nor are they filtered or crossed over in any way. This is both an advantage and a disadvantage depending on how the driver is used. It is an advantage if the frequency in question falls within a range that is intended to be run without any sort of response shaping or crossover. For example, the top two octaves of a tweeter or the midbass of a woofer. In that case, what you see is what you get. It is a disadvantage when the response curve will be modified to reach a target response shape. For example, an extended low end of a tweeter will have it's harmonic distortion reduced in the area where the crossover begins to take effect. A woofer crossed over to a sub will have it's audible distortion reduced as the woofer rolls off.

Related to the above, the enclosure tuning for woofers affects the low end distortion. The baffle dimensions and driver location for all drivers will also affect the distortion level due to baffle diffraction ripple response and baffle step response due to 2pi to 4 pi conversion. The most important thing to remember when looking at these harmonic distortion sweeps is how the drivers will be used.

There's a lot more information in these F2-F5 sweeps than may first meet the eye. You can get a pretty good idea of what's going on further up in the spectrum by looking at the level of the F4 and F5 in relation to F2 and F3 respectively. This is a form of trending. For example, to take a guess at tall odd order harmonics, draw an imaginary curve from the fundamental to the F3 and F5, and it's almost guaranteed that the F7 and F9 are going to fall close to where that curve extends.

For intermodulation distortion, there is nothing more definitive than looking at a 2 or 3-tone spectrum, but in my experience an F4 or F5 of a relatively high level almost certainly points to high IMD as much as it points to high spectrum noise. While I do not provide IMD plots, be aware that drivers with high HD are probably going to have high IMD and high spectrum noise also. All these forms of distortion are closely related.
Mvh
Magnus

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-03-01 10:59

I-or skrev:Dels kan man ibland notera inverkan av modformen för kalotten uppåt en oktav under resonansfrekvensen (kalotten böjs utan att vara i resonans) och dels kan man ha moder i surrounden utan att resten av systemet påverkas tydligt.

Intressant är även att intermodulationsdistorsionen för 18+19 kHz är extremt låg, men detta tycks bero på att man med dessa frekvenser av en ren slump precis prickar två antiresonanser. Som jag har skrivit flera gånger tidigare kan IMD-resultat vara extremt känsliga för de frekvenser som väljs när det gäller elektromekaniska, resonanta, system som högtalare.

Det är alltså för frekvenser under ca 3-4 kHz en fördel med ett stort styvhetsinslag från den relativt linjära luftfjädern eftersom upphängningen uppvisar betydligt större olinjäriteter. Slutligen begränsas dock linjäriteten för luftfjädern av den relativa volymändringen i kaviteten när ljudtrycksnivån ökar.

Tack, bra förtydligande!
1: Med "inverkan av modformen för kalotten uppåt en oktav under resonansfrekvensen", - menar du första/lägsta egenfrekvensen för kalotten? Som typiskt hamnar var i frekvens för olika material för domar (förutsatt typisk profil och uppbyggnad)?
2: När kalotten böjs, kan det vara både en relativt normal böjning och att den (ej plastiskt utan elastiskt) deformeras? (Främst mjuka domar antar jag).
3: Går det att ge ett grovt svar på om dessa moder från på massa och böjstyvhet i kalotten dämpas av (frekvensberoende) 'massa' från luften?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-03-01 12:15

1. Ja, under den första resonansfrekvensen (egenfrekvensen) för kalotten. För en diameter om 25 mm brukar denna hamna mellan sådär 7 och 40 kHz beroende på om det handlar om silke, plast, aluminium eller beryllium, materialtjocklek och form. För mindre styva kalotter är dock förlustfaktorn oftast så hög att denna resonans inte påverkar frekvensgången alltför mycket.

2. När en dubbelkrökt struktur böjs så måste den förstås ändra form ganska påtagligt. Denna elastiska formförändring ser likadan ut oavsett E-modul, densitet och förlustfaktor. Det är bara frekvensskalan och amplitudskalan som ändras.

3. Luftdämpningen är försumbar för en diskantkalott. Luften uppvisar komplex strålningsimpedans, där man brukar se imaginärdelen som ekvivalent massa och realdelen som dito dämpning. Endast mycket lätta membran med stor area (framförallt elektrostatmembran) erhåller påtaglig luftdämpning som minskar membranrörelserna vid resonans. Luftmassan är också hög i det fallet, men eftersom massan är reaktiv så kan den inte minska membranrörelserna.

(I sammanhanget kan det vara intressant att känna till att ett vibrerande fritt upphängt järnvägshjul, trots mycket påtaglig massa, erhåller icke försumbar dämpning från luften. 8O Detta beror på att förlustfaktorn för stålet är extremt låg, men när hjulet är monterat på en lagrad axel och står på rälsen så ökar systemets förlustfaktor så mycket att luftdämpningen kan försummas.)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2025-03-02 21:49

Fast dämpningen är inte överhängande för ett hjul i luften? Om man dränger till det med en hammare vibrerar det betydligt längre än när det är monterat på en axel osv .
--------------------------------------------------------------
A man can not have to many Variacs.
Andratons distortion är populism.

Återgå till Teknikforum