Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Teorin kring TL-högtalare är ganska komplicerad, men det finns en del grundläggande förutsättningar som trattats ner till tabeller och formler som går att tillämpa för beräkning av högtalare. Men startsträckan är rätt så lång. Själv har jag försökt - men gett upp. Det finns en del trådar här på forumet om du söker lite. Du kan också googla på t.ex. George Augspurger och Martin J King. Här är ett kompendium av den senare, att börja läsa: http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Anatomy.pdf
Här är en lärorik artikel om Seas Thor, en legendariskt lyckad TL-konstruktion: https://audioxpress.com/article/thor-a- ... ssion-line
Baffel skrev:Tja, Kalejdokom gav ju upp försöken. Jag kollade runt lite mer och visst det stämmer . Verkar i princip tex vara hopplöst med dämpning och att få till det på rätt sätt. Just Voightpipor vad jag kunde se har ganska många prövat på. Än har jag inte läst om någon som var riktigt nöjd.
För egen del skippar jag TL /Voight byggplanerna.
peterh skrev:Bo Hanssons crescendo är väl beviset på att det går att få det bra med TL. Inga basresonanser, och låg
undre gräns.
I-or skrev:peterh skrev:Bo Hanssons crescendo är väl beviset på att det går att få det bra med TL. Inga basresonanser, och låg
undre gräns.
Konstruktionen hade varit betydligt effektivare med en annan princip för samma elementbestyckning och kavitetsvolym. För att få till någorlunda konstant frekvensgång måste man tillföra massor av akustisk dämpning och då går verkningsgraden åt skogen. Om man inte dämpar behåller man verkningsgraden, men erhåller istället svåra toppar och dalar i frekvensgången.
Mitt korta och välgrundade råd efter att ha studerat teorin bakom kvartsvågspipor, tagit del av diverse avhandlingar och provat på principen praktiskt, är att man inte ens bör tänka tanken.
peterh skrev:Och ändå låter de bra !
Morello skrev:peterh skrev:Och ändå låter de bra !
Påståendet är problematiskt då det inte innehåller någon information i egentlig mening - definiera "låter bra".
Morello skrev:peterh skrev:Och ändå låter de bra !
Påståendet är problematiskt då det inte innehåller någon information i egentlig mening - definiera "låter bra".
Baffel skrev:Vad var det som gjorde att du gav upp?
I-or skrev:Tja, man kan tycka vad man vill, men suboptimerade är de likafullt. Det är ingen slump att de sällan används, speciellt nuförtiden när man har blivit klokare.
Kalejdokom skrev:Teorin kring TL-högtalare är ganska komplicerad, men det finns en del grundläggande förutsättningar som trattats ner till tabeller och formler som går att tillämpa för beräkning av högtalare. Men startsträckan är rätt så lång. Själv har jag försökt - men gett upp. Det finns en del trådar här på forumet om du söker lite. Du kan också googla på t.ex. George Augspurger och Martin J King. Här är ett kompendium av den senare, att börja läsa: http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Anatomy.pdf
Här är en lärorik artikel om Seas Thor, en legendariskt lyckad TL-konstruktion: https://audioxpress.com/article/thor-a- ... ssion-line
I-or skrev:Tja, ju mer basreflex och ju mindre kvartsvågspipa man utnyttjar, desto bättre blir det. Optimum ligger alltså vid 100 % basreflex. Här har vi ett exempel på en blandning mellan principerna, vilket minst sagt inte är speciellt lyckat:
https://www.stereophile.com/content/alta-audio-alyssa-loudspeaker-measurements
Morello skrev:Tråkig inställning - vi kan väl tillåta oss ett vetenskapligt samtal om tekniken utan att blanda in subjektiva preferenser?
Kraniet skrev:PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.
jonasp skrev:Kraniet skrev:PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.
Jomensåatteh:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14442/
Kraniet skrev:PMC är ju särdeles framgångsrikt företag som använder TM.
Seas Thor mäter ju väldigt fint så det verkar ju absolut gå att få till det.
I-or skrev:Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).
peterh skrev:I-or skrev:Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).
Jag inser att IOR har svårt att få TL att bli bra. Andra har andra erfarenheter. Det är bra, vägen till
utveckling går genom att lära. Det primära är ljudåtergivningen ( tycker jag) inte andra parametrar.
Baffel skrev:Men det jag hört om just ljudledningshögtalare, horn är att i och med att hornet förstärker ljudet så behöver inte baselementet arbeta så hårt. 98dB vs 87dB känslighet på högtalare tex är ju lite skillnad in inmatning av W för att få ut normal lyssningsvolym mellan dessa . I och med det sjunker distorsionen som elementet skapar och det skapar ett bättre ljud. Påstås bla här :
https://youtu.be/2-9QQb8mtO4
Eller var det gårdagens "sanning"? I dagsläget har elementen blivit så mycket bättre så just denna distorsionsaspekt har spelat ut sin roll, eller? . Dvs dagens bra element fixar att spelas i normal lyssningsvolym utan att dista så mycket, även om de bara har tex 87dB känslighet.
I-or skrev:peterh skrev:I-or skrev:Ja, man kan ju utvärdera högtalarna lyssningsmässigt också om man har svårt att ta till sig den vetenskapliga delen. Själv har jag varit i besittning av två kvartsvågspipekonstruktioner och har dessutom hört något halvdussin till, varav ingen presterade väl av precis de skäl som redovisades i exemplet ovan (ojämn frekvensgång och låg verkningsgrad).
Jag inser att IOR har svårt att få TL att bli bra. Andra har andra erfarenheter. Det är bra, vägen till
utveckling går genom att lära. Det primära är ljudåtergivningen ( tycker jag) inte andra parametrar.
Tja, jag vet inte vad mina eventuella svårigheter har att göra med saken. En av de kvartsvågspipekonstruktioner som jag var i besittning av var ansedd som en av de bästa inom området på marknaden. Ovan ser vi att vare sig SEAS THOR eller Alta Audio Alyssa är optimala och t.o.m. i det ena fallet katastrofalt usel. Dessa exempel är ganska allmängiltiga och kan lätt mångfaldigas.
I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.
I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.
peterh skrev:I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.
Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
ändra sig och att ta åt sig andra tankar är de redan tänkta är att utvecklas.
Lyssna, använd öronen, var lite ödmjuk. Under tiden använder jag mina TL med välbehag.
Morello skrev:peterh skrev:I-or skrev:Nej, problemet är att allt en kvartsvågspipa kan göra, kan en basreflexlösning göra betydligt bättre. Se ovan, frågan är tillräckligt utredd.
Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
Lyssna, använd öronen, var lite ödmjuk. Under tiden använder jag mina TL med välbehag.
I-or har sakligt redogjort för principens begränsningar - det är snarast du som demonstrerar en ovilja att ta till dig av den information I-or bjudit på.
peterh skrev:Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.
Jag tror det finns mer att lära här.
I-or skrev:peterh skrev:Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.
Och detta har du naturligtvis verifierat genom att se till att frekvensgången är lika i båda fallen? Det är fullt möjligt att stämma av en basreflexhögtalare så att den får principiellt samma (men jämnare) frekvensgång som dina kvartsvågspipor, men då har den även lägre distorsion och en högre verkningsgrad eller en mindre kavitetsvolym. Fysiken är vad den är, oavsett vad man tycker om den.
peterh skrev:I-or skrev:peterh skrev:Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.
Och detta har du naturligtvis verifierat genom att se till att frekvensgången är lika i båda fallen? Det är fullt möjligt att stämma av en basreflexhögtalare så att den får principiellt samma (men jämnare) frekvensgång som dina kvartsvågspipor, men då har den även lägre distorsion och en högre verkningsgrad eller en mindre kavitetsvolym. Fysiken är vad den är, oavsett vad man tycker om den.
Alltså,
det är möjligt att du har rätt. Men det är också möjligt att du har fel.
Att uttrycka sig så kategoriskt som du gör i denna fråga visar bara att du är inlåst i din bur av kunskap.
Det har hänt mer än en gång i historien att ny kunskap låter ompröva gamla sanningar och att
nuvarande kunskap visar sig vara ett specialfall. Lite ödmjukhet i stil med "av det jag vet så ..." skulle
vara klädsamt i stället för att försöka kväva en diskussion genom härskarteknik.
Detta om det vetenskapsfilosofiska.
Högtalare har haft olika skolor genom åren med olika prioriteringar och kommer sannolikt att omprövas med tiden. Vad gäller TL i allmänhet är vi inte överens. Fine, det köper jag. Du tycker en sak jag en annan.
Detta att lufta ( och våga lufta en avvikande åsikt) är viktigt i en öppen diskussion. Vad jag hela tiden
sagt i frågan är att "JAG tycker en viss TL låter bättre än annat jag provat". Acceptera att jag tycker detta !
JM skrev:peterh skrev:I-or skrev:
Alltså,
det är möjligt att du har rätt. Men det är också möjligt att du har fel.
Att uttrycka sig så kategoriskt som du gör i denna fråga visar bara att du är inlåst i din bur av kunskap.
Det har hänt mer än en gång i historien att ny kunskap låter ompröva gamla sanningar och att
nuvarande kunskap visar sig vara ett specialfall. Lite ödmjukhet i stil med "av det jag vet så ..." skulle
vara klädsamt i stället för att försöka kväva en diskussion genom härskarteknik.
Detta om det vetenskapsfilosofiska.
Högtalare har haft olika skolor genom åren med olika prioriteringar och kommer sannolikt att omprövas med tiden. Vad gäller TL i allmänhet är vi inte överens. Fine, det köper jag. Du tycker en sak jag en annan.
Detta att lufta ( och våga lufta en avvikande åsikt) är viktigt i en öppen diskussion. Vad jag hela tiden
sagt i frågan är att "JAG tycker en viss TL låter bättre än annat jag provat". Acceptera att jag tycker detta !
Subjektiva bedömningar har vi alla i olika sammanhang. Många variabler ffa i rummet och i hjärnan påverkar upplevelsen av högtalarljudet.
Att utifrån din egen enskilda bedömning i ditt hem dra hållbara/signifikanta slutsatser angående ljudledningshögtalare och basreflexhögtalare har inget värde generellt.
I psykologins värld kan endast dubbelblind/trippelblind studier antyda rangordning av undersökt högtalarljud i vetenskaplig mening.
I fysikens värld finns obestridiga objektiva resultat att ljudledningshögtalare genererar reflexioner vilka skapar kraftigt oregelbunden tonkurva vid frekvensområde över 3 oktaver. Reflektionerna ger hörbara resonanser. Dämpmaterial i pipan kan sänka resonanser men genererar tyvärr andra problem mätmässigt och hörbart.
Var glad att du är nöjd med ditt ljud hemma men förstå att dina argument saknar värde i ett vidare sammanhang.
JM
peterh skrev:Morello skrev:peterh skrev:Du låter lite fundamentalistisk och oförmögen att se vidare än redan tänkta tankar. Att kunna
I-or har sakligt redogjort för principens begränsningar - det är snarast du som demonstrerar en ovilja att ta till dig av den information I-or bjudit på.
Ändå låter mina TL högtalare bättre än någon basreflex jag haft hemma.
JM skrev:Förklara vad är det för "ny kunskap" du refererar till. Jag gillar ny kunskap.
JM
peterh skrev:JM skrev:Förklara vad är det för "ny kunskap" du refererar till. Jag gillar ny kunskap.
JM
Ännu ej etablerad eller känd. Min kristallkula har slut på batterier så jag vet inte vad denna nya
kunskap består i . Men jag kan inte utesluta att det kommer kunskap som omprövar frågan vi ältar.
jonasp skrev:Ja, men vi måste också hålla isär begreppen. Jag tvivlar inte på att det finns välljudande konstruktioner med transmissionslinjer. Det är inget konstigt med det, och det är inget som motsagts i tråden heller. På samma vis finns det välljudande basreflexkonstruktioner och slutna lådor. (Och dåliga!)
Men det går inte att trolla med fysikens lagar. Att det skulle återstå att upptäcka något som plötsligt gjorde att transmissionslinjer kan få lika låg distorsion och lika hög bandbredd som basreflexhögtalare är helt enkelt fullständigt orimligt. Arbetsprinciper för kvartsvågspipor och Helmholzresonanser har varit kända under mycket, mycket lång tid. Hermann von Helmholz levde på 1800-talet. Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.
Landvinningar skulle snarare göra det lättare att dimensionera system av respektive art, snarare än att utöka gränserna för vad som är möjligt.
jonasp skrev:
Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.
peterh skrev:jonasp skrev:Ja, men vi måste också hålla isär begreppen. Jag tvivlar inte på att det finns välljudande konstruktioner med transmissionslinjer. Det är inget konstigt med det, och det är inget som motsagts i tråden heller. På samma vis finns det välljudande basreflexkonstruktioner och slutna lådor. (Och dåliga!)
Men det går inte att trolla med fysikens lagar. Att det skulle återstå att upptäcka något som plötsligt gjorde att transmissionslinjer kan få lika låg distorsion och lika hög bandbredd som basreflexhögtalare är helt enkelt fullständigt orimligt. Arbetsprinciper för kvartsvågspipor och Helmholzresonanser har varit kända under mycket, mycket lång tid. Hermann von Helmholz levde på 1800-talet. Vad gäller förståelsen för dessa system talar vi inte om ny kunskap, utan gammal skåpmat.
Landvinningar skulle snarare göra det lättare att dimensionera system av respektive art, snarare än att utöka gränserna för vad som är möjligt.
Väl formulerat. Men fortfarande vet vi inte vad kommande generationer kan få fram, därav mitt
motstånd mot förstenade "vi vet allt" dogmer.
Maarten skrev:Att det psykologiska inkl. perception (sk "mjuk vetenskap") inte är lika "mekanistisk", mer svårutforskad och mer benägen till paradigmskiften (Kuhn) är förstås också en aspekt. Men mekanik, psykologi, perception och slutligen "ren subjektivitet" är olika domäner som bör hållas isär för att inte prata förbi varandra, som iofs alla har beröring till ljudåtergivning.
jonasp skrev:Poängen var förstås att funktionen hos kvartsvågspipor och basreflex är välkänd i detalj idag, vilket jag tycker framgår från inlägget.
JM skrev:Instämmer!
JM
JM skrev:Entity i min värld vid samtal med mina UK-anställda är mer typ avgränsad företeelse, händelse eller väsen. Entitet är ett svenskt ord om jag fattat rätt.
JM
jonasp skrev:Poängen var förstås att funktionen hos kvartsvågspipor och basreflex är välkänd i detalj idag, vilket jag tycker framgår från inlägget.
I-or skrev: Ni vill inte ens veta hur skräckexemplet Alta Audio Alyssa ser ut i ett vattenfallsdiagram.
Nattlorden skrev:I-or skrev: Ni vill inte ens veta hur skräckexemplet Alta Audio Alyssa ser ut i ett vattenfallsdiagram.
Jo!![]()
I-or skrev:Tänk er framförallt två tydliga resonanser vid ca 185 Hz och 300 Hz med Q-värden om ca 6 respektive 30. I tidsplanet faller de ca 30 dB på i sammanhanget evighetslånga 36 respektive 110 ms.
MacBruce skrev::-)
Minns en kille som i sin lilla bod snickrade småhögtalare, som han sedan åkte runt och sålde i "radioaffärer". I hans reklamblad kunde man läsa: "Alla våra högtalare är gjorda i äkta lövträ, vilket ger en bra resonans".
paa skrev:MacBruce skrev::-)
Minns en kille som i sin lilla bod snickrade småhögtalare, som han sedan åkte runt och sålde i "radioaffärer". I hans reklamblad kunde man läsa: "Alla våra högtalare är gjorda i äkta lövträ, vilket ger en bra resonans".
Men det är ju gran i locken på fiolerna, hur förklarar han det?
Baffel skrev:Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.
Baffel skrev:Faktum är att jag köpte dem just för att det var ett par TL. Får se hur de låter den . Kanske inte alls låter i min smak , sen om det har att göra med TL konstruktionen vet jag ej. Låter de bra behåller jag dem . I annat fall säljer jag dem. Testade ett par JM lab Focal högtalare, basreflex. Gillade absolut inte ljudet i dem. Han som köpte dem var överförtjust i det ljusa skira ljudet de producerade. Va, tänk så stor skillnad det ändå kan vara i det man upplever som bra ljud.
Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje!
Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje!
Baffel skrev:Jaha så slutade basen att fungera i en av TDL högtalarna. Det är en sk TL konstruktion , eller? Baselementet i sig funkar , har kollat. Hursomhelst skruvade ur elementen och delningsfiltret. Så här ser den ut , genomskärning sett från sidan.
Bild tagen ned i
Denna högtalare. Är det en TL konstruktion? Hade nog aldrig köpt dessa högtalare om jag vetat om nu vad ni skrivit om TL. Det där den sk viktiga dämpningen . Lite bakom elementet och sen längst ned vid porten . Hum. Verkar ju ytterst uträknat. Not. [...]
JM skrev:Ett otal gånger har jag påstått att TL högtalare är helt ok inom 3 oktaver ovan avstämningsfrekvensen utan att någon förkastat eller bekräftat.
Sant?
Ytterligare undring är varför många hgtelement uppenbarligen går sönder ffa i TL hgt?
JM
Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
TDL var ju kända för att göra just TL konstruktioner.
Helmut skrev:Solveit skrev:Om dom går sönder så är det av ren spelglädje!
Mina tl element har alla gått sönder för att membranen går obelastade under 20 Hz . Medger att jag inte varit så noga när jag valt passande element. Målet med mina Tl byggen har varit att få fram in subb som ska jobba mellan 20 - 100 hz. Har testat att bygga Tl lådor som jobbar upp till ca 700 Hz men alla sådana projekt har jag total misslyckats med.
Höll mest på med Tl lådor på den tiden då jag spelade musik på skivspelare. Spelade jag för högt började skivspelaren vibrera med i bastonerna, vilket kanske var orsaken till att talspolen kom för långt ut.
Har alltid inbillat mig att en basreflex har lite svårt att svänga igång. När membranet rör sig utåt blir det undertryck i basporten vilket borde motverka de första bastonerna. Tl lådorna har en längre pip vilket borde innebära att det tar en längre tid för luften att passera genom porten.
Frågan är om bästa alternativet vore en stor sluten kammare. I min ungdom hade jag en 100 liters låda med ett 12 tums element i basen. Märket var Luxor men alla element var från Peerless. Jag gillade basen i den lådan. Dessvärre klarade den bara 100 watt och det var på den tiden då man räknade 5 watt till diskanten, 20 watt till mellanregistret och resterande 75 watt till basen!
Orsaken till att jag valde Tl lådor när jag byggde minbiograf var att jag efter mina tidigare högtalarprojekt kom fram till att Tl lådorna svänger igång snabbare vilket passar till att återge pistol och kanonskott. Vet inte om jag har fel om jag påstår att basreflex passar bäst till att återge sinustoner?
MacBruce skrev:Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar...
"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.
Baffel skrev:MacBruce skrev:Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
"Utan jämförelser i övrigt", som sagt. Med *-pipor är det som med bofinken: de kan se ut "hur fan som helst", beroende på vad man anser sig vilja uppnå. 1/4-vågspipor (som jag föredrar att kalla dem) har elementet placerat en bit ned på "pipan", i ett försök att dämpa den första 1/4-vågsresonansen, som annars har en tendens att bli dominant. Placeringen av elementet avser helt enkelt att störa betingelserna för den resonansen. Den "fysiska" placeringen, i mm, är bl.a beroende av hur dämpmaterialet är placerat, med avseende på "isotermiseringen", vilken kan akustiskt "förlänga" en del av pipan. "På min tid" innebar det ett otal "iterationer" innan man blev nöjd — men jag antar att Gates, et al, fixar det i ett nafs med senaste Windows-utgåvan dessa dagar...
"Traditionell" Transmission Line (kan studeras i Sven Tyrlands, i sammanhanget utomordentligt intressanta avhandling) borde ju avse att man strävar mot impedansanpassning i båda ändar av "pipan" — men jag har svårt att se hur det skall åstadkommas för basregistret utan i det närmaste "oändligt stora" horn.
Okej . Tja dämpningen i dem kan jag ju, om jag känner för det, pilla med hur mycket som helst. Testar för skoj skull sen när jag meckat ihop delningsfilter att ta bort all dämpning i dem . Lär väl låta skräp, men då har jag i alla fall testat det...eller
jag jämför utan dämpning vs totalt knöfullt med dämpning i hela lådan . För skoj skull (kanske inte blir så roligt resultat i och för sig
)
Men hur tusan fick TDL ihop detta med en 1/4 avstämning i modell rtl 3 (se länk) , där sitter ju basarna på olika avstånd . Fast det var väl kanske det med fåglarna.![]()
https://images.app.goo.gl/wXDSRhTdk2Rc8bCu9
Baffel skrev:Jag kan i alla fall imorgon alt tisdag redovisa mina subjektiva lyssningsintryck , hårt dämpat vs ingen dämpning alls. Gällande TDL rtl2
Tänkte du behålla TM konstruktionen(eller vad det nu är) eller tex plugga igen och köra sluten ?
Baffel skrev:PMC är framgångsrika med sina TL högtalare
Baffel skrev:Se sidan 2 i denna tråd , PMC tas upp.
Baffel skrev:Säkerligen inte men varför detta men? Sa bara att PMC är framgångsrika. Inte om de var bra eller dåliga .
Baffel skrev:Okej du menar att ekonomiskt framgångsrika företag som säljer TM högtalare är något dåligt i sig. Tja , så kan man ju se det.
imac skrev:Dämpningen påverka lufthastigheten oxå.
Half of transmissionline is to be filled with damping material
Therefore, the velocity of speed in the TML duct drops by 20% to approx. 275 m/sstrong>
imac skrev:...påverka lufthastigheten...
I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...
STDI skrev:imac skrev:...påverka lufthastigheten...I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...
imac skrev:...the velocity of speed...
Almen skrev:STDI skrev:imac skrev:...påverka lufthastigheten...I-or skrev:Ljudhastigheten i kvartsvågspipan sjunker...
Du missade kanske följande, som du klippte bort:imac skrev:...the velocity of speed...
Det är väl ganska tydligt att han syftar på ljudhastigheten?
Haha, nu såg jag: "velocity of speed", vad är det?Nåja, han menar nog också ljudhastigheten.
STDI skrev:"Velocity of speed" hjälper också till i förvirringen. Jag tänker nog mest på hur det är med att ljudhastigheten ändras. För vi är väl fortfarande i luft? Men jag är inte riktigt överens med mig själv här.
MacBruce skrev:Baffel skrev:Tja, eller. Men kvartsvågspipor expanderar väl , här ser det ju ut att vara tvärt om , smala av. Det är väl i så fall en TL? Skissen är inte hundraprocentig men ganska nära konstruktionen. Borde inte basen sitta längre ned på baffel så tunneln, röret blir längre? TDL borde ju vetat vad de gjorde i och för sig. Det kanske är någon mysko kompromiss?
Baffel skrev:Det lurade du på i tre månader, ungefär . Hängivenhet MacBruce, hängivenhet säger jag bara.
Nattlorden skrev:Det roliga med Tyrlands arbete var ju att han hade en "bättre" line än den som slutades med - eftersom det inte var "användbart" med element uppåt eller ha lådan liggande. Det var ett antal personer i Lund som tog fasta på den modellen dock och byggde sub med KEF B-139. Hade en sådan ett tag som jag fick tag på från en i ursprungsgruppen där som byggt två men aldrig kommit loss att bygga klart nr2. Första gången jag såg ett par OA-51 dessutom - för det var sådana han hjälpte upp botten hos med den.
Baffel skrev:Fast sista meningen : not too well designed bass -reflex systems.
Tja ,det är väl ett rimligt antagande att något dåligt designat låter dåligt.
Baffel skrev:Jo, men om jag fattade det hela rätt så är det numera enklare , tack vare bättre programvaror/ beräkningsmodeller, att skapa riktigt bra basreflexlösningar. Säkert spelar även utvecklingen av material/ element in med. Därmed får du det du tar upp att en TL producerar i en BR. . Dessutom med mindre distorsion. Den gamla föreställningen om att BR är "sladdrig" " svamplig" ickeaudiofil och mest dunka på ett simpelt sätt gäller ju inte längre. Det är väl bra, så slipper man krångla med byggnation av TL.
Solveit skrev:Också intressant.
https://transmissionlinespeakers.com/en ... line-pt-1/
JM skrev:Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.
JM
Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
peterh skrev:JM skrev:Spikrak tonkurva behöver inte vara distorsionsfri.
Hellre initial krokig tonkurva med låg distorsion uträtad med PEQ.
JM
Naturtroget ljud är ännu bättre !
I-or skrev:Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.
I-or skrev:Solveit skrev:Jo frekvensgången blir lite ojämn men det kan jag leva med.
Tramsa inte, en välbyggd kvartsvågspipa får alltid en ojämnare frekvensgång än en likaledes välbyggd basreflexlösning. Detta är ett fysikaliskt faktum. Resultat från okontrollerade mätningar kan i princip "bevisa" vad som helst.
Solveit skrev:Alltså ni får säga vad ni vill men TL slår BR!
Det hänget i basen får man inte i BR!
Löjligt bra och trevligt
I-or skrev:Tja, jag kan bara skriva för mig själv, men jag har hört mängder av kvartsvågspipor och har innehaft två olika modeller, men har förstås även läst en hel del rapporter, simulerat och utfört egna mätningar. Amirs portmätningar för B&W 607 S2 är svårt påverkade av överhörning från baselementet, även om det inte är ovanligt att speciellt minimonitorer uppvisar påtagliga portresonanser beroende på att det kräver en del arbete att placera den inre portmynningen på ett lämpligt sätt.
Det går dock utmärkt att konstruera basreflexhögtalare utan problematiska portresonanser (och turbulensproblem):
Revel Performa F228Be
Morello skrev:Solveit skrev:Alltså ni får säga vad ni vill men TL slår BR!
Löjligt bra och trevligt
Hur definieras "hänget i basen"? Är det någon ny, teknisk parameter?
I-or skrev:Revel Performa F228Be är ett trevägssystem och JA har inte separerat mellanregister- och diskantelementens bidrag, så det är kanske inte det bästa jämförelseobjektet.
Trots detta är det förstås så att diskantelementet för B&W 607 S2 verkar ha en flack avrullning, där mätresultaten ser någorlunda rimliga ut. Värre är dock den usla frekvensgången på referensaxeln. B&W är helknepiga, men tycks tjäna pengar ändå.
Solveit skrev:Morello skrev:Solveit skrev:Alltså ni får säga vad ni vill men TL slår BR!
Löjligt bra och trevligt
Hur definieras "hänget i basen"? Är det någon ny, teknisk parameter?
Svårt att mäta en upplevelse men tycker Martin J. King beskriver det bra.
"Another observation made when comparing a bass reflex and a transmission line
enclosure is that the bass from the transmission line is less resonant compared to the
bass reflex enclosure. Looking at the curves in Figure 6 and thinking about the
superposition of room modes at low frequencies, you can imagine that a room with a
strong standing wave in the 30 to 40 Hz range would sound very boomy if excited by the
bass reflex enclosure and might sound flatter if excited by the transmission line
enclosure and its already rolling off low end. The bass from the transmission line would
be reinforced by the room producing an extended and flatter response, it would sound
dry and tighter compared to the bass reflex enclosure with the added room emphasis
applied to the already flat SPL response. I can get behind this idea since my imperfect
listening room has a strong response at 40 Hz due to standing waves excited between
the walls in two directions (unfortunately my room is somewhat square). "
http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Alignments.pdf
Almen skrev: "idiosyncratic behavior", som väl John Atkinson diplomatiskt brukar uttrycka sig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster