Moderator: Redaktörer
I-or skrev:.....men det finns förstås en gräns för hörbarhet.
solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.
Jag hör knappt en andratonsdistorsionnivå på -50 dB vill jag minnas.
E skrev:Skall man nöja sig med mojänger med så små olinjäriteter att distorsionen blir ohörbar, eller bör man ta en viss höjd?
(Ja, så vitt jag vet stavas det distorsion på svenska.)
Mvh E*
Baffel skrev:solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Om ja på båda, så kan du använda REWs signalgenerator och till önskad sinuston lägga på distorsion för att få en "känsla" för distorsionsnivåer.
-50 dB bjudet. Okej . Ska bli intressant om andra kastar in andra bud .
PerStromgren skrev:Baffel skrev:solhaga skrev:Spelar du upp via dator?
Använder du REW?
Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.
Tangband skrev:PerStromgren skrev:Baffel skrev:
Det finns gott om forskning på området att tillgå! Men det är lärorikt att prova själv.
Lägre dist än 0.1 % genom en hel kedja tror jag upplevs väldigt transparent . Jag har svårt att höra skillnad med mindre än 0,1 % distorsion på de filer som presenterats där man kunde lyssna på original, samt olika mängd distorsion som tillsats.
Även 1% dist kan vara svårt att höra beroende på vilket material det är.
Nån som hittar den länken igen ?
Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?
Läs här :
https://benchmarkmedia.com/blogs/applic ... ot-percent
Tangband skrev:
snip
Bara för att vi ska prata samma språk - är vi överens om att 0.1 % distorsion motsvarar -60 dB ?
snip
Baffel skrev:
snip
Nu börjar det likna något. Låt mig då fråga detta . I princip de flesta förstärkare har ju lägre THD än 0,1% dist så varför ens då bry sig om vad för dist en förstärkare producerar ? Varför då denna eufori kring tex Aiyama tpa3251s låga dist om det ändå i praktiken inte spelar några roll , för ljudet skull, om den så hade 10 ggr mer dist än uppgivet?
I-or skrev:Det har tjatats mycket om detta, men det tål tydligen att upprepas:
1. Med musiksignaler är det IM-produkter som stör hörseln. Vad man hör och inte hör med sinusvågor har mindre betydelse.
2. Förstärkare har ett annat distorsionsspektrum med större andel högre ordningens produkter, vilket gör maskeringen från nyttosignalens frekvenskomponenter mindre effektiv.
I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.
FBK skrev:I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
Rörförstärkarnas eufoniska kvaliteter står oftast att finna i den höga utgångsimpedansen som ger frekvensgången en aning mer bas, mellandiskant och toppdiskant för högtalare med typisk impedans.
Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört. På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.
jonasp skrev:FBK skrev:I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört. På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
Men å andra sidan så har en del rör jag hört varit gosigt/mjukt och varmt. Och sedan har rörstärkare jag hört dragit lite åt det mörka eller låtit åt det neutrala hållet och ingen av dem två har haft mer bas och mer diskant.
Som det låter här så drar alla rörisar åt det illalåtande hållet och det stämmer verkligen inte.
På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.
jansch skrev:jonasp skrev:FBK skrev:Så upplever jag inte alla rörstärkare jag hört. På mässor har jag upplevt en del riggar med rörstärkare att de totalt är ganska ljusa, sedan hur mycket rörstärkaren eller högtalarna har påverkat totalljudet vet jag inte.
På mässor lyssnar du på hela systemet inkl rummet. Ska man reda ut rörisens inverkan måste man före efter testa enbart den.
Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.
jonasp skrev:jansch skrev:jonasp skrev:
Ett rum "tillför" bara "jämn harmonisk dist" så länge efterklangstiden inte är hysterisk - extremt lång.
Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
jonasp skrev:FBK skrev:I-or skrev:En rörförstärkare med THD om 1 % låter inte bra och det hjälper inte att det oftast huvudsakligen handlar om andratonsdistorsion. Intermodulationsprodukterna som uppstår med musiksignaler är inte roliga. All distorsion låter "grusigt", "vasst" eller "hårt" beroende på insignal och olinjäriteternas natur. Jämför med hur en elgitarr ändrar ljud när man vrider upp distorsionen, vilket förstås är en del av instrumentets klang men inte är så trevligt att belasta ett piano eller en röst med.
JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.
JM
I-or skrev:JM skrev:Distorsion = förvrängning.
Med en optimal ljudkälla utan distorsion är det ytterst sällan rummet tillför något positivt till ljudet. Våra rum är generellt för små.
Ljudupplevelsen definieras alltid utifrån direktljudet och hur mycket reflexerna färgar (förvränger). Reflexerna kan aldrig definiera ursprungliga ljudbudskapet utan står för olika grad av negativ eller positiv färgning. Positiv färgning ger en spatial upplevelse.
Även inga reflexer i ett ekofrittrum färgar upplevelsen. Förväntan på reflexer i ekofriarummet färgar upplevelsen av direktljudet.
Enligt flera studier finns en optimal färgning av direktljudet viken ger en positiv spatial upplevelse.
Jag har nästan lyckats i mitt stora lyssningsrum. Direktljudet är endast svagt optimalt kolorerat (förvrängt) av reflexerna.
JM
Man bör komma ihåg att distorsion i dessa sammanhang är liktydigt med olinjär distorsion. Linjär distorsion, som t.ex. överdrivna rumsbidrag, är en annan sak.
JM skrev:I-or skrev:JM skrev:Distorsion = förvrängning.
JM
Man bör komma ihåg att distorsion i dessa sammanhang är liktydigt med olinjär distorsion. Linjär distorsion, som t.ex. överdrivna rumsbidrag, är en annan sak.
Nu finns olika objektiva synsätt på hörandet vilka är komplementära. Jag har i mitt inlägg tydligt visat att jag lämnat fysiken och betraktar betraktar hörandet i den neuropsykologiska verkligheten. Fysiken har inte tolkningsföreträde. För mig finns ingen konflikt här. Båda synsätten behövs för att korrekt objektivt förstå att båda kan leda till förvrängt hörandet. Problemet är att korrekt särskilja synsätten och dess begränsningar. Här har tyvärr sk "psykoakustiken", huvudsakligen skriven av fysiker, blandat begreppen på mycket olyckligt sätt.
JM
FBK skrev:Nu är du där igen som du var i en annan tråd, JAG VET DETTA. Rummets påverkan är ENORM, jag har som sagt bott på olika platser så jag vet var rummet och dess akustik gör för ljudet. Som du själv: skriver Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
Men när du lyssnar på rum efter rum med exakt samma mått som det ofta är på Hotell och med samma inredning så går det faktiskt att bilda sig en lite uppfattning när två likadan rum låter så pass olika "som det kan göra ibland".
jonasp skrev:FBK skrev:Nu är du där igen som du var i en annan tråd, JAG VET DETTA. Rummets påverkan är ENORM, jag har som sagt bott på olika platser så jag vet var rummet och dess akustik gör för ljudet. Som du själv: skriver Ja när jag blandade in rummet i ekvationen tänkte jag främst på två saker: dålig akustik kan få ljudet att låta hårt/grötigt samt att basåtergivningen (artikulation) drabbas ofta illa.
Men när du lyssnar på rum efter rum med exakt samma mått som det ofta är på Hotell och med samma inredning så går det faktiskt att bilda sig en lite uppfattning när två likadan rum låter så pass olika "som det kan göra ibland".
Jag vidhåller att det är svårt att identifiera en enskild apparats karaktär i en anläggning man inte är van vid i ett rum som man inte är van vid, i synnerhet om dessutom programmaterialet är okänt.
Baffel skrev:
Det var just det som var frågan var denna gräns gårVågar du på gissning ? Med bra lågdistande bra högtalare . En förstärkares dist Ta till med säkerhetsmarginal . För att spetsa till det. Du står i valet och kvalet och ska välja en förstärkare . Allt verkar bra vad du kan se , så ser du uppgivet THD 0,001% väljer du denna stärkare eller hoppar du den pga disten?
rajapruk skrev:I-or, jag skulle vilja få ett råd av dig.
Jag har denna dac som mäter lite sisådär:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -adc.7556/
(jag lyckades tjata mig till att Amir testade dessa, han har dem själv i sin hemmabio och han var lite motvillig)
BSS Blu BOB2 heter den (samma som BOB1 fast i annan typ av låda bara)
Jag har funderat på att byta till denna dac som är state-of-the-art:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/
Okto Research Dac8 Pro.
Tror du jag skulle höra skillnad av detta dacbytet? (aktivt delat 4-vägs system, så jag behöver 8 dac-kanaler). Signifikant förbättring? Marginell?
Övriga grejer i systemet är riktigt riktigt bra grejer mätmässigt.
I-or skrev:rajapruk skrev:I-or, jag skulle vilja få ett råd av dig.
Jag har denna dac som mäter lite sisådär:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -adc.7556/
(jag lyckades tjata mig till att Amir testade dessa, han har dem själv i sin hemmabio och han var lite motvillig)
BSS Blu BOB2 heter den (samma som BOB1 fast i annan typ av låda bara)
Jag har funderat på att byta till denna dac som är state-of-the-art:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7064/
Okto Research Dac8 Pro.
Tror du jag skulle höra skillnad av detta dacbytet? (aktivt delat 4-vägs system, så jag behöver 8 dac-kanaler). Signifikant förbättring? Marginell?
Övriga grejer i systemet är riktigt riktigt bra grejer mätmässigt.
DAC:ar ger allmänt sett inte de största ljudande skillnaderna, men Amir har testat en kombinerad ADC/DAC. Det verkar som du endast använder DAC:en? I praktiken är ADC:n alltid betydligt sämre än DAC:en, vilket gör det omöjligt att avgöra DAC:ens kvalitet från Amirs mätningar som dessutom är väldigt begränsade (bl.a. saknas linjäritetsdata eftersom han testar hela kedjan).
DAC:en är hur som helst garanterat betydligt bättre än vad som framgår av Amirs mätningar.
Morello skrev:Jo, men om nominell THD vid 20 kHz uppgår till 0,003%, renderar typiska toleranser inte avvikelser som motsvarar lätt hörbara skillnader. Det låter snarast som om dina steg uppvisade distorsion om cirka två tiopotenser mer, vilket inte förklaras av typiska produktionsavvikelser. Min gissning, baserat på schemat, är att specen är våldsamt överdriven (verkar vanligt i audiobranschen...) samt kanske att minst ett av dina steg hade inadekvat justerad viloström, vilket kan medföra högre ordningens övertoner om utgångsstegets transkonduktans uppvisar tvära kast som funktion av ström; viloströmmen skall vara lagom eller rättare sagt satisfiera Oliver's villkor.
I-or skrev:För övrigt gick det inte att detektera några som helst skillnader mellan slutstegen i basen och mellanregistret, alla skillnader låg i diskanten.
I-or skrev:..... Alla lyssnare är inte lika känsliga för distorsion, men när man har lärt sig hur den låter blir man snabbt allergisk. ...
..Det finns en i sammanhanget intressant anekdot om en anställd hos en högtalartillverkare som var satt att subjektivt testa missljud från diskantelement. Den mätmässiga gränsen låg vid 1 % THD med ett typiskt distorsionsspektrum och till en början lärde sig den anställde att sortera ut element som lät sämre än så. Efter ett par månader visade det sig dock att samma person sorterade bort element med THD om 0,1 %.
Almen skrev:I-or skrev:För övrigt gick det inte att detektera några som helst skillnader mellan slutstegen i basen och mellanregistret, alla skillnader låg i diskanten.
Kan du tänka dig att högtalarna presterade bättre i diskanten än i basen? Vad hade du att testa med?
Det brukar ju annars inte vara ovanligt att skillnader hörs i bägge ändarna av spektrat.
Baffel skrev:I-or skrev:..... Alla lyssnare är inte lika känsliga för distorsion, men när man har lärt sig hur den låter blir man snabbt allergisk. ...
..Det finns en i sammanhanget intressant anekdot om en anställd hos en högtalartillverkare som var satt att subjektivt testa missljud från diskantelement. Den mätmässiga gränsen låg vid 1 % THD med ett typiskt distorsionsspektrum och till en början lärde sig den anställde att sortera ut element som lät sämre än så. Efter ett par månader visade det sig dock att samma person sorterade bort element med THD om 0,1 %.
Man kanske ska vara nöjd med att käka falukorv och inte testa på oxfilé och därmed aldrig kunna gå tillbaka till falukorven ....och den tjockare plånboken.
I-or skrev:Almen skrev:I-or skrev:För övrigt gick det inte att detektera några som helst skillnader mellan slutstegen i basen och mellanregistret, alla skillnader låg i diskanten.
Kan du tänka dig att högtalarna presterade bättre i diskanten än i basen? Vad hade du att testa med?
Det brukar ju annars inte vara ovanligt att skillnader hörs i bägge ändarna av spektrat.
Tja, så länge som man håller sig inom förstärkarnas linjära område kommer man inte att höra speciellt stora skillnader mellan dem för låga frekvenser. Även billiga klass D-förstärkare fungerar mycket bra i basen och fortfarande ganska bra upp till några kHz.
Morello skrev:
Jag är fortfarande försiktigt skeptisk till uppgiften om 0,003% som nämnts ovan. Jag gör den bedömningen baserat på stegets arkitektur och transkonduktans i utgångskomplementet samt dess bestyckning.
I-or skrev:Morello skrev:
Jag är fortfarande försiktigt skeptisk till uppgiften om 0,003% som nämnts ovan. Jag gör den bedömningen baserat på stegets arkitektur och transkonduktans i utgångskomplementet samt dess bestyckning.
THD låg som nämnts ovan runt 0,003 % vid 1 kHz och 200 W 8 ohm i oberoende tester. Utgående från likaledes oberoende IM-mätningar bör THD ha stigit till ca 0,01 % vid 20 kHz och 100 W 8 ohm.
music4ever skrev:Det vore intressant och höra åsikter hur låg distorsionen i basen (ca 20-80 hz) behöver vara för man inte ska uppfatta den (säg från kapabla basmoduler)? Finns det några blindtester på detta?
rajapruk skrev:Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
Anti-dist kan vi kalla apparaten/funktionen.
goat76 skrev:rajapruk skrev:Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
Bra ide, sen kanske den apparaten även skulle kunna ha filterinställningar för att simulera olika högtalare, typ JBL, Revel, KEF och en massa andra fabrikat?
hifikg skrev:0,03%, hör man om det är ännu mindre? Datablad för känd konstruktion
rajapruk skrev:Skulle man kunna mäta upp den totala distorsionen i en hel uppspelningskedja (inklusive högtalare), och sedan kompensera bort den digitalt tidigt i ljudkedjan i runtime?
petersteindl skrev:Ett rum tillför väl ingen harmonisk distorsion! Jag förstår inte resonemanget? Man skulle i och för sig kunna tänka sig att man spelar 1000 Hz sinus i 10 ms med en anläggning med 1% 2a-ton och 1 % 4e-ton och rummet råkar ha en efterklangstid på 0,02 s vid 1000 Hz och 10 s vid 2 kHz och 10 s vid 4 kHz. Sedan integrerar man i 2 sekunder och gör en fft i rummet och simsalabim så får man ett mätresultat som kan tolkas lite hursomhelst.
Eller menar ni luftens harmoniska dist vid exempelvis ljudnivåer kring 165 dB?
Mvh
Peter
Baffel skrev:Tackar för all input. Detta tycker jag blev och är en riktigt intressant och lärorik tråd![]()
Ner på jorden för att exemplifiera kruxet man , med rudimentära kunskaper, kan ställas inför :
...Vad är nu detta ....intressant, men vad billigt . Det kan ju inte vara något att ha...
Gainclone LM3886 slutsteg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/g ... 113711.htm
Kolla nätet. Aha något slags DIY. Kan tydligen låta bra , om den är välbyggd. Hum hur vet jag det ....Finns det några data ..leta , kolla. Lite om dist går att läsa.
Lyssning är ju såklart för de där inte aktuellt . Finns i annan del av Sverige.
Obs detta var bara en annons jag tog och lekte med tanken hur jag skulle resonera och fundera . Medges att jag valde , tror jag, något svårt att få grepp om.
Lösningen stavas såklart att höra sig för med någon med erfarenhet av just detta slutsteg .
Om vi utgår ifrån att denna DIY fungerar. Säljaren säger den fungerar felfritt. Återkopplar till det som avhandlades teoretiskt i denna tråd om bla dist. Skulle ni kört en rövare och köpt den eller hoppat det tåget (om ni letade efter ett slutsteg i den effektklassen dvs).
Här är uppgiven dist att ta ställning till.
Maximum output power: 68W RMS - 108W Peak (Peak)
THD: 0.03% @ 60W
SNR: 110dB @ 60W - 92.5 dB @ 1W
PSRR: 120dB
Protection Circuits: DC / AC Short circuit protection, Thermal protection
Output Class: Conjugate EU-A
http://electronics-diy.com/gainclone-po ... lm3886.php
jonasp skrev:Här är länken: https://neurochrome.com/pages/taming-th ... -amplifier
Det torde finnas tämligen många kommersiellt tillgängliga förstärkare som är baserade på LM3886.
Baffel skrev:hifikg skrev:0,03%, hör man om det är ännu mindre? Datablad för känd konstruktion
Jag skulle säkerligen aldrig höra något. Vana distdetekorsöron tex I-ors, kanske . Vem vet .
music4ever skrev:music4ever skrev:Det vore intressant och höra åsikter hur låg distorsionen i basen (ca 20-80 hz) behöver vara för man inte ska uppfatta den (säg från kapabla basmoduler)? Finns det några blindtester på detta?
Nog för förstärkaredistorsion är intressant så vill jag åter ställa frågan om distorsion i basområdet (säg ca 20-80hz). Hur låg behöver den vara för inte uppfattas? Är det något som främst man behöver lära sig med erfarenhet av extrem låg distorsion i basområdet (något jag själv tror på)?
jansch skrev:Baffel skrev:Tackar för all input. Detta tycker jag blev och är en riktigt intressant och lärorik tråd![]()
Ner på jorden för att exemplifiera kruxet man , med rudimentära kunskaper, kan ställas inför :
...Vad är nu detta ....intressant, men vad billigt . Det kan ju inte vara något att ha...
Gainclone LM3886 slutsteg
https://hifitorget.se/visa_annons.php/g ... 113711.htm
Kolla nätet. Aha något slags DIY. Kan tydligen låta bra , om den är välbyggd. Hum hur vet jag det ....Finns det några data ..leta , kolla. Lite om dist går att läsa.
Lyssning är ju såklart för de där inte aktuellt . Finns i annan del av Sverige.
Obs detta var bara en annons jag tog och lekte med tanken hur jag skulle resonera och fundera . Medges att jag valde , tror jag, något svårt att få grepp om.
Lösningen stavas såklart att höra sig för med någon med erfarenhet av just detta slutsteg .
Om vi utgår ifrån att denna DIY fungerar. Säljaren säger den fungerar felfritt. Återkopplar till det som avhandlades teoretiskt i denna tråd om bla dist. Skulle ni kört en rövare och köpt den eller hoppat det tåget (om ni letade efter ett slutsteg i den effektklassen dvs).
Här är uppgiven dist att ta ställning till.
Maximum output power: 68W RMS - 108W Peak (Peak)
THD: 0.03% @ 60W
SNR: 110dB @ 60W - 92.5 dB @ 1W
PSRR: 120dB
Protection Circuits: DC / AC Short circuit protection, Thermal protection
Output Class: Conjugate EU-A
http://electronics-diy.com/gainclone-po ... lm3886.php
Baffel - det finns mängder av "gainclone:ar" byggda med LM3886 men få är bra. Jag byggde för många år sedan en "mätförstärkare" för att driva högtalare vid olika högtalarmätnigar vilket blev en tuff erfarenhet då chip:et är lite "kinkigt", framförallt med kapacitiv last och få till fullt sving vid/över 20kHz utan att ge avkall på andra parametrar.
Vill du ha en riktigt bra genomgång hur en bra förstärkare med LM3886 skall vara konstruerad bör du gå in på "neurochrome.com", gå in under "Resources" och läsa under "Taming the LM3886 chip amplifer".
I-or skrev:music4ever skrev:music4ever skrev:Det vore intressant och höra åsikter hur låg distorsionen i basen (ca 20-80 hz) behöver vara för man inte ska uppfatta den (säg från kapabla basmoduler)? Finns det några blindtester på detta?
Nog för förstärkaredistorsion är intressant så vill jag åter ställa frågan om distorsion i basområdet (säg ca 20-80hz). Hur låg behöver den vara för inte uppfattas? Är det något som främst man behöver lära sig med erfarenhet av extrem låg distorsion i basområdet (något jag själv tror på)?
För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music.
Detta faktum baserar sig dock på maskeringskurvor, vilka är asymmetriska i frekvensled med en betydligt lägre grad av maskering nedåt i frekvens (dessutom stämmer deras resultat inte så väl med typiska maskeringskurvor uppåt i frekvens heller). För IM-produkter från musiksignaler är det alltså möjligt att hörbarheten är större. För alltför låga ljudtrycksnivåer i basen hamnar dock alla distorsionsprodukter under hörtröskeln, vilket förstås gör att vi omöjligen kan höra dem oavsett var de hamnar i spektrum.
Studerar man maskeringströsklarna och hörtröskeln närmare ser man tydligt att vi har lättast att höra skillnadstonerna och om man ska göra en lång historia kort så är det i bästa fall vid riktigt höga ljudtrycksnivåer och frekvenser upp mot 80 Hz teoretiskt möjligt att höra skillnadstoner runt 45 dB under grundtonerna, vilket man lite slarvigt skulle kunna översätta till ca 0,5 % THD.
I det stora hela tror jag den absoluta undre gränsen för hörbarhetsnivå med musiksignaler mellan tummen och pekfingret skulle landa på en THD om ca 5 % vid 20 Hz, fallande till ca 0,5 % vid 80 Hz.
Slutligen måste man hålla i huvudet att det är ganska stora skillnader mellan olika individer eftersom både maskeringströsklar och framför allt hörtröskel varierar långt mer än man skulle kunna tro även för normalhörande personer, men ovanstående gräns är fortfarande en ganska bra utgångspunkt.
jansch skrev:petersteindl skrev:Ett rum tillför väl ingen harmonisk distorsion! Jag förstår inte resonemanget? Man skulle i och för sig kunna tänka sig att man spelar 1000 Hz sinus i 10 ms med en anläggning med 1% 2a-ton och 1 % 4e-ton och rummet råkar ha en efterklangstid på 0,02 s vid 1000 Hz och 10 s vid 2 kHz och 10 s vid 4 kHz. Sedan integrerar man i 2 sekunder och gör en fft i rummet och simsalabim så får man ett mätresultat som kan tolkas lite hursomhelst.
Eller menar ni luftens harmoniska dist vid exempelvis ljudnivåer kring 165 dB?
Mvh
Peter
Alltså.... man kan ju fråga sig om "rumsbidrag" ( i form av reflektioner) kan definieras som harmonisk distorsion.
Jag tycker det, framförallt om man definierar direktdjud så som du gör och även jag gör där t.ex bakre vägg kan påverka direktljudet och dess frekvensgång.*
Sedan kan man ju i sig också föra en mer teoretisk diskussion generellt om eftergivliga avgränsningsytor osv och då komma fram till att icke linjär distorsion uppstår. Fast då blir det lite väl "nördigt".
Luftens harmoniska dist (d v s när man inte längre kan ignorerat det dynamiska trycket i relation till det statiska) kan man ju också diskutera men det blir ju också lite väl nördigt OM det inte gäller ljudtryck inuti kaviteter - T.ex baslådor.
Man blir ju lite kluven var man skall sätta gränsen och huruvida man skall se frekvensgång som en presentation av distorsion. Sak samma med brus men visst är det distorsion.
* Här på faktiskt är väl de flesta överens om att lyssningsrummets egenskaper och högtalarplaceringar är vitala för Hifi-återgivning. De flesta är också överens om att enbart klassiska frifältsmätningar inte täcker in en högtalares egenskaper. Ändå försöker vi förstå, genom sådana mätningar, hur en högtalare låter i "normal mlijö".... visst är det lite skumt...
JM skrev:Fletcher Munsons isophon kurvor gäller för sinusar. I minnet och vid snabb sökning hittar jag inga liknade kurvor för IM-produkter.
Imponerad över att du har koll på maskeringseffekterna i relation till frekvens, hörtröskel och "loudness".
Köper din förklaring på varför bra rörförstärkare låter mindre vassa i diskanten än flesta bra transistorförstärkarna.
Slutligen har du något förslag på ett bra transistorslutsteg i rimlig prisklass utan hörbar distorsion i diskanten.
JM
I-or skrev:För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music.
Detta faktum baserar sig dock på maskeringskurvor, vilka är asymmetriska i frekvensled med en betydligt lägre grad av maskering nedåt i frekvens (dessutom stämmer deras resultat inte så väl med typiska maskeringskurvor uppåt i frekvens heller). För IM-produkter från musiksignaler är det alltså möjligt att hörbarheten är större. För alltför låga ljudtrycksnivåer i basen hamnar dock alla distorsionsprodukter under hörtröskeln, vilket förstås gör att vi omöjligen kan höra dem oavsett var de hamnar i spektrum.
Studerar man maskeringströsklarna och hörtröskeln närmare ser man tydligt att vi har lättast att höra skillnadstonerna och om man ska göra en lång historia kort så är det i bästa fall vid riktigt höga ljudtrycksnivåer och frekvenser upp mot 80 Hz teoretiskt möjligt att höra skillnadstoner runt 45 dB under grundtonerna, vilket man lite slarvigt skulle kunna översätta till ca 0,5 % THD.
I det stora hela tror jag den absoluta undre gränsen för hörbarhetsnivå med musiksignaler mellan tummen och pekfingret skulle landa på en THD om ca 5 % vid 20 Hz, fallande till ca 0,5 % vid 80 Hz.
Slutligen måste man hålla i huvudet att det är ganska stora skillnader mellan olika individer eftersom både maskeringströsklar och framför allt hörtröskel varierar långt mer än man skulle kunna tro även för normalhörande personer, men ovanstående gräns är fortfarande en ganska bra utgångspunkt.
I-or skrev:JM skrev:Fletcher Munsons isophon kurvor gäller för sinusar. I minnet och vid snabb sökning hittar jag inga liknade kurvor för IM-produkter.
Imponerad över att du har koll på maskeringseffekterna i relation till frekvens, hörtröskel och "loudness".
Köper din förklaring på varför bra rörförstärkare låter mindre vassa i diskanten än flesta bra transistorförstärkarna.
Slutligen har du något förslag på ett bra transistorslutsteg i rimlig prisklass utan hörbar distorsion i diskanten.
JM
IM-produkterna är också sinusar, vilket gör att de kan hanteras som alla andra sinusar relativt hörseltröskeln. Maskeringskurvorna är ganska väl utredda och dessutom har lågfrekvensflankerna ett lågt beroende av ljudtrycksnivån. Sedan är det bara att räkna på. Man kommer ändå inte fram till några exakta värden på det här sättet, bara utgångsvärden, men detta är bättre än ingenting.
Transistorslutsteg utan hörbar distorsion vill nog alla ha tag på, men det finns betydligt bättre personer än jag på att rekommendera apparater. Med en från oberoende och vettiga test verifierad THD om maximalt 0,01 % strax under klippning upp till ca 10 kHz (över 10 kHz faller signalnivån för musik snabbt) har man en riktigt bra kandidat för normala förhållanden åtminstone.
JM skrev:Vad är det för linjehögtalare du har? Perfect8?
JM
Baffel skrev:
Men hey vänta här nu. Min plutt https://www.hifiengine.com/manual_libra ... v45a.shtml
2x45 W , 0,003% THD , mot låt säga NAD 208 2x250 W 0,03%THD.
Finns ju inte på världskartan att Technicsen skulle låta bättre än en så kraftfull NAD. Även om den, på pappret, har 10 ggr längre THD än NADen. Dessutom THD 0,003% . Mätt hur, över hela frekvensregistret , det med klippning du tar upp osv. Vad tusan säger egentligen den där nuffran THD som Hifiengin uppger.
Så frågan är väl hur man ska rangordna disten i förhållande till annat att ta hänsyn till vad det gäller hur kapabel en förstärkare är prestandamässigt.
Morello skrev:Isidor, specifikationer på slutsteg är nästan regelmässigt felaktiga. Jag skulle bli pyramidalt förvånad (jag tankade hem schemat) om Pioneer M90, som jag antar du syftar på, är i närheten av 0,003% vid 20 kHz, 3dB under full nivå, lastat med 8 ohm och med en mätbandbredd om i alla fall 80 kHz.
Bortser vi från rena knaskonstruktioner så domineras THD i ett mottaktkopplat steg av K2 och framförallt K3 - högre ordningen övertoner skall vara begravda runt -100 dB eller lägre.
Baffel skrev:Inte många vuxna, lite äldre, som hör toner vid 20kHz , så vad spelar det för roll vad det är för dist vid den frekvensen? Fast det är klart barnen ska ju inte lida.
Morello skrev:Gäller dina siffror vid 20 kHz - att slutsteget presterar runt -100 dB eller lägre vid låga och mellanhöga frekvenser är inte konstigt.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Gäller dina siffror vid 20 kHz - att slutsteget presterar runt -100 dB eller lägre vid låga och mellanhöga frekvenser är inte konstigt.
Skulle precis svara ja på det men inser att jag kollat på 20 Hz istället. Oavsett vad uppfyller den specen även vid 20 kHz där kanalerna hade 0,0012 och 0,00235% THD+N.
Mvh Carl
Morello skrev:Låter helt osannolikt - under vilka förutsättningar gäller siffrorna?
Observera att det är prestanda av absolut högsta klass om vi talar om effekt om cirka 3 dB under överstyrning, 80 kHz bandbredd eller mer.
Baffel skrev:Vinylcalle skrev:Morello skrev:Gäller dina siffror vid 20 kHz - att slutsteget presterar runt -100 dB eller lägre vid låga och mellanhöga frekvenser är inte konstigt.
Skulle precis svara ja på det men inser att jag kollat på 20 Hz istället. Oavsett vad uppfyller den specen även vid 20 kHz där kanalerna hade 0,0012 och 0,00235% THD+N.
Mvh Carl
En snabb fråga Carl. Kan ni utföra sådana där mätningar på förstärkare som man köper via dig/er?
Baffel skrev:Mätningar på produkter du/ni säljer, så man vet prestandan. Ungefär som om jag skulle köpa en gammal sportbil. Man vill ju veta om det finns något pulver kvar
I-or skrev:....... För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music. .....
Froggy skrev:I-or skrev:....... För sinussignaler går den vetenskapligt fastställda hörbarhetsgränsen under 100 Hz vid ca 3 % andraton och ca 1 % tredjeton enligt JAES-rapporten Fielder & Benjamin, Subwoofer performance for accurate reproduction of music. .....
Vid vilken nivå gäller detta?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster