Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Jag har REW,UMIK1 och i14 + bas. Vad vill du att jag gör? (Jag kommer inte flytta någon högtalare)
I-or skrev:Det är lite lurigt att mäta distorsion i en reflektiv miljö som i rum. Eftersom frekvensgången varierar kraftigt, med toppar och framförallt djupa och smala dalar om 20-30 dB eller så, kommer grundtonen och övertonerna att få fel relativ nivå. Detta gör att distorsionskurvan kommer att uppvisa stora variationer. För att reducera detta problem kan man mäta på kortare avstånd, t.ex. 315 mm (vilket motsvarar 10 dB högre ljudtrycksnivå för en punktkälla). Om man inte har möjlighet att absolutnivåkalibrera mikrofonen kan man ange spänningen över högtalarkontakterna. Det viktiga är att man noga anger förutsättningarna för mätningen.
RogerGustavsson skrev:Dessutom hamnar distorsionen väldigt nära mätmikrofonernas brusgolv vid mätning av lågdistorerande högtalare. Brusgolvet kan visas i REW med UMIK-1.
I-or skrev:Det är lite lurigt att mäta distorsion i en reflektiv miljö som i rum. Eftersom frekvensgången varierar kraftigt, med toppar och framförallt djupa och smala dalar om 20-30 dB eller så, kommer grundtonen och övertonerna att få fel relativ nivå. Detta gör att distorsionskurvan kommer att uppvisa stora variationer. För att reducera detta problem kan man mäta på kortare avstånd, t.ex. 315 mm (vilket motsvarar 10 dB högre ljudtrycksnivå för en punktkälla). Om man inte har möjlighet att absolutnivåkalibrera mikrofonen kan man ange spänningen över högtalarkontakterna. Det viktiga är att man noga anger förutsättningarna för mätningen.
Belker skrev:Det var visst L+R ser jag nu.
Baffel skrev:Men öhööö är inte det intressanta hur mycket distorsion det är vid den plats man lyssnar på? Inte sitter man och lyssnar 315 mm från högtalarna.
Baffel skrev:I-or skrev:Det är lite lurigt att mäta distorsion i en reflektiv miljö som i rum. Eftersom frekvensgången varierar kraftigt, med toppar och framförallt djupa och smala dalar om 20-30 dB eller så, kommer grundtonen och övertonerna att få fel relativ nivå. Detta gör att distorsionskurvan kommer att uppvisa stora variationer. För att reducera detta problem kan man mäta på kortare avstånd, t.ex. 315 mm (vilket motsvarar 10 dB högre ljudtrycksnivå för en punktkälla). Om man inte har möjlighet att absolutnivåkalibrera mikrofonen kan man ange spänningen över högtalarkontakterna. Det viktiga är att man noga anger förutsättningarna för mätningen.
Men öhööö är inte det intressanta hur mycket distorsion det är vid den plats man lyssnar på? Inte sitter man och lyssnar 315 mm från högtalarna.
Morello skrev:Den grafen visar tyvärr inte så mycket då det inte framgår vid vilken nivå man mätt. Baselementet i OA52 är dock välkänt och inte speciellt lågdistorderande vid mellanhöga frekvenser. Vid åga frekvenser presterar elementet hyggligt väl givet den begränsade membranarean.
STDI skrev:Morello skrev:Den grafen visar tyvärr inte så mycket då det inte framgår vid vilken nivå man mätt. Baselementet i OA52 är dock välkänt och inte speciellt lågdistorderande vid mellanhöga frekvenser. Vid åga frekvenser presterar elementet hyggligt väl givet den begränsade membranarean.
Bilden som hifikg visar är för OA52.2 alltså med bas SS8545. Gäller samma slutsatser för den?
I-or skrev:Baffel skrev:I-or skrev:Det är lite lurigt att mäta distorsion i en reflektiv miljö som i rum. Eftersom frekvensgången varierar kraftigt, med toppar och framförallt djupa och smala dalar om 20-30 dB eller så, kommer grundtonen och övertonerna att få fel relativ nivå. Detta gör att distorsionskurvan kommer att uppvisa stora variationer. För att reducera detta problem kan man mäta på kortare avstånd, t.ex. 315 mm (vilket motsvarar 10 dB högre ljudtrycksnivå för en punktkälla). Om man inte har möjlighet att absolutnivåkalibrera mikrofonen kan man ange spänningen över högtalarkontakterna. Det viktiga är att man noga anger förutsättningarna för mätningen.
Men öhööö är inte det intressanta hur mycket distorsion det är vid den plats man lyssnar på? Inte sitter man och lyssnar 315 mm från högtalarna.
Ofta behöver man utnyttja vissa trick för att separera källegenskaperna från omgivningsegenskaperna och därigenom erhålla mer allmängiltiga mätresultat. Distorsionen vid 315 mm och i lyssningspositionen är dock starkt kopplade.
hifikg skrev:CarlssonKult visar den här kurvan, vet inte om den är relevant i sammanhanget.
I-or skrev:Tack, Belker!
Det ser ganska ordinärt ut, ca -50 till -55 dB THD, d.v.s. ca 0,2-0,3 % mellan ca 100 Hz och 3 kHz för en ljudtrycksnivå om ca 85 dB.
...
Fanfaktiskt skrev:I-or skrev:Tack, Belker!
Det ser ganska ordinärt ut, ca -50 till -55 dB THD, d.v.s. ca 0,2-0,3 % mellan ca 100 Hz och 3 kHz för en ljudtrycksnivå om ca 85 dB.
...
Vilken referens används för ordinärt? För oss som sitter på ful-HiFi är noll hörbar distorsion vid 85 dB ett mål.
Belker skrev:Här är 86dB 1 m, 256k svep. Jag tycker det ser konstigt ut. Känns som det är väldigt mycket rum i den kurvan. 96dB går inte, för REW avbryter svepet pga överstyrning.
Tangband skrev:Belker skrev:Här är 86dB 1 m, 256k svep. Jag tycker det ser konstigt ut. Känns som det är väldigt mycket rum i den kurvan. 96dB går inte, för REW avbryter svepet pga överstyrning.
Jag reagerar mera på den mycket ojämna tonkurvan mellan 1 kHz - 7 kHz . Det diffar mer än 10 dB.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Belker skrev:Här är 86dB 1 m, 256k svep. Jag tycker det ser konstigt ut. Känns som det är väldigt mycket rum i den kurvan. 96dB går inte, för REW avbryter svepet pga överstyrning.
Jag reagerar mera på den mycket ojämna tonkurvan mellan 1 kHz - 7 kHz . Det diffar mer än 10 dB.
Det är mätt i lyssningsrum på lyssningsplats utan några krusiduller. Det finns mätningar på t.ex. Ino pi60 mätt mera som Genelec och då ser det annorlunda ut. Nu var det distorsionen som stod i fokus.
Tangband skrev:Belker skrev:Här är 86dB 1 m, 256k svep. Jag tycker det ser konstigt ut. Känns som det är väldigt mycket rum i den kurvan. 96dB går inte, för REW avbryter svepet pga överstyrning.
Jag reagerar mera på den mycket ojämna tonkurvan mellan 1 kHz - 7 kHz . Det diffar mer än 10 dB. Från det avståndet beror det inte på rummet. Sitter dina i14 placerade på en bänk eller hylla som reflekterar ljudet ?
Stängde du av den andra högtalaren vid mätningen ?
Tangband skrev:Dessa två högtalare har verkligen ikon-status på forumet. Två bra högtalare helt enkelt.
Mätningar på frekvensgången finns det några som visats redan, framförallt på pi60.
Jag skulle vilja se distorsions-mätningar vid 86 dB samt 96 dB nivå på dessa två högtalare.
Eller om det gjorts vid annan akustisk nivå.
Finns det sådana så posta gärna.
Tangband skrev:Fanfaktiskt skrev:I-or skrev:Tack, Belker!
...
Vilken referens används för ordinärt? För oss som sitter på ful-HiFi är noll hörbar distorsion vid 85 dB ett mål.
Tack för mätningarna !
Kan inte det resultatet Belker mätt fram anses som vara ganska bra ?
Jämför med den lilla monitorn Genelec 8030c vid 86 dB ( vänster graf ) .
De flesta passiva och billigare aktiva högtalare är betydligt sämre än detta, dvs Genelec är för storleken fantastiskt bra.
Det innebär väl även att i14 med basmoduler presterar rätt bra ?
Baffel skrev:Nyfiken. Kan du I-or ge exempel på en ned mot 0,03 % THD distande konstruktion?
pontareee skrev:Jag har absolut inte någon koll på mätning men jag har en UMIK-1 mic och REW som jag brukar kalibrera ljudnivån med.
Har också i14 och Y-2 jag kan mäta på om det skulle ge något?
I-or skrev:Utöver inställningen i datorn har UMIK-1 ett känslighetsspann om 36 dB som man kan ställa internt. Från fabrik ska inställningen tydligen vara 18 dB analog förstärkning, vilket ska motsvara en klippnivå om 112 dB. Om miken är inställd på högsta känslighet klipper den vid 18 dB lägre nivå, d.v.s. vid 94 dB. Om man ändrar den analoga känsligheten måste man också redigera kalibreringsfilen för att absolutnivån ska vara korrekt.
Om man blir konfys kan man alltid jämföra den uppmätta ljudtrycksnivån med en spänning om 2,83 Vrms över högtalarkontakterna på ett avstånd om 1 m med specifikationen för högtalaren.
I-or skrev:Baffel skrev:Nyfiken. Kan du I-or ge exempel på en ned mot 0,03 % THD distande konstruktion?
Några exempel på högtalare som åtminstone i stora delar av frekvensområdet över 200 Hz uppvisar ned mot 0,03 % (-70 dB) THD vid 85 dB, 1 m, frifält:
Yamaha NS-1000X och NSX-10000, många av Apogees bandhögtalare, QUAD ESL-63 och QUAD ESL-989.
RSG skrev:I-or skrev:Utöver inställningen i datorn har UMIK-1 ett känslighetsspann om 36 dB som man kan ställa internt. Från fabrik ska inställningen tydligen vara 18 dB analog förstärkning, vilket ska motsvara en klippnivå om 112 dB. Om miken är inställd på högsta känslighet klipper den vid 18 dB lägre nivå, d.v.s. vid 94 dB. Om man ändrar den analoga känsligheten måste man också redigera kalibreringsfilen för att absolutnivån ska vara korrekt.
Om man blir konfys kan man alltid jämföra den uppmätta ljudtrycksnivån med en spänning om 2,83 Vrms över högtalarkontakterna på ett avstånd om 1 m med specifikationen för högtalaren.
Nu måste jag komma med ett par nybörjarfråga då jag långt tidigare försökt ställa spänning om 2,83 Vrms men det gick,,, så där med en multimeter...
Vilken signal använder ni vid mätningen?
AC eller DC på mätaren?
Har inte gjort om försöken och detta var så länge sen att jag har glömt bort förfarandet, men kommer ihåg nederlaget..
/Johan
I-or skrev:RSG skrev:I-or skrev:Utöver inställningen i datorn har UMIK-1 ett känslighetsspann om 36 dB som man kan ställa internt. Från fabrik ska inställningen tydligen vara 18 dB analog förstärkning, vilket ska motsvara en klippnivå om 112 dB. Om miken är inställd på högsta känslighet klipper den vid 18 dB lägre nivå, d.v.s. vid 94 dB. Om man ändrar den analoga känsligheten måste man också redigera kalibreringsfilen för att absolutnivån ska vara korrekt.
Nu måste jag komma med ett par nybörjarfråga då jag långt tidigare försökt ställa spänning om 2,83 Vrms men det gick,,, så där med en multimeter...
AC eller DC på mätaren?
Har inte gjort om försöken och detta var så länge sen att jag har glömt bort förfarandet, men kommer ihåg nederlaget..
/Johan
Inställningen på multimetern ska vara AC. Sedan skickar man in en sinus om 50 Hz i förstärkaren och ser till att man har 2,83 V över förstärkarutgången eller högtalarkontakterna (billiga multimetrar har nästan alltid stor felvisning en bit från 50 Hz). Därefter kan man skicka in sinusar med samma nivå men med frekvenser i området ca 300 Hz - 3 kHz och avläsa den genomsnittliga ljudtrycksnivån på 1 m. (För dessa frekvenser ska man alltså inte avläsa spänningen på multimetern som sannolikt visar helt fel.) Med lite tur överensstämmer denna hyggligt (inom 2-3 dB) med den specificerade spänningskänsligheten. Vill man ha något mindre rumsinverkan kan man mäta på 0,5 m och räkna bort 6 dB från den genomsnittligt uppmätta ljudtrycksnivån.
*Den specificerade spänningskänsligheten ligger ofta 1-2 dB för högt, vilket ungefärligen motsvarar rumsbidraget på ett avstånd om 1 m i ett någorlunda normalt rum, vilket gör att de båda felen tar ut varandra.
Eri skrev:I-or skrev:RSG skrev:
AC eller DC på mätaren?
/Johan
Inställningen på multimetern ska vara AC. Sedan skickar man in en sinus om 50 Hz i förstärkaren och ser till att man har 2,83 V över förstärkarutgången eller högtalarkontakterna (billiga multimetrar har nästan alltid stor felvisning en bit från 50 Hz). Därefter kan man skicka in sinusar med samma nivå men med frekvenser i området ca 300 Hz - 3 kHz och avläsa den genomsnittliga ljudtrycksnivån på 1 m. (För dessa frekvenser ska man alltså inte avläsa spänningen på multimetern som sannolikt visar helt fel.) Med lite tur överensstämmer denna hyggligt (inom 2-3 dB) med den specificerade spänningskänsligheten. Vill man ha något mindre rumsinverkan kan man mäta på 0,5 m och räkna bort 6 dB från den genomsnittligt uppmätta ljudtrycksnivån.
*Den specificerade spänningskänsligheten ligger ofta 1-2 dB för högt, vilket ungefärligen motsvarar rumsbidraget på ett avstånd om 1 m i ett någorlunda normalt rum, vilket gör att de båda felen tar ut varandra.
Jag brukar sätta ljudnivån med en ljudtrycksmätare på 1m avstånd och sedan mäta på 20 eller 30 cm och 1m avstånd. Borde nog mäta spänningen också eftersom ljudtrycksmätaren, köpt på K&Co nog inte är så exakt. Använder programmet Arta för mätning. Det är svårt att läsa av distortionen på ett utskrivet datablad eller på en skärm eftersom procentskalan har så små steg. Om man har mätningen uppe i programmet och sätter markören på en viss frekvens så får man distortionen angiven med flera decimaler i fönstrets nederkant. En sak jag har upptäckt är att den angivna distortionen inte stämmer överens med den man manuellt räknar fram. Kant ta ett exempel från mätning av det senaste högtalarbygget. viewtopic.php?f=3&t=70453
Högtalarna står i lyssningsposition med mikrofonen rakt framför högtalarna på 20 cm avstånd. Mätningen är gjord med en högtalare och ljudnivån inställd med ljudtrycksmätare till ca 90 dB@ 1m.
[ Bild ]
Om man har denna mätning uppe i programmet och sätter markören på 200 Hz anger programmet 0,96 % dist. för D2. Vid 200Hz ligger D2 -50 dB under Mg. Räknar man på det blir dist. 0,32%. Motsvarande för 2 kHz blir 0,46 resp. 0,22%. Jag tycker det är konstigt att det blir så olika värden. Tanken med inlägget är att få en bedömning om mitt sätt att mäta kan anses någorlunda tillförlitligt.
JM skrev:Frågan är intressant. Högtalarna säljs till höga priser till ffa tekniskt intresserade/kunniga utan relation till tekniska fakta. Samma personer genomlyser dagligen konkurrerande produkter map på tekniska fakta. Psykologiskt intressant fenomen.
JM
hifikg skrev:JM skrev:Frågan är intressant. Högtalarna säljs till höga priser till ffa tekniskt intresserade/kunniga utan relation till tekniska fakta. Samma personer genomlyser dagligen konkurrerande produkter map på tekniska fakta. Psykologiskt intressant fenomen.
JM
Det här ska du få utveckla på onsdagOA52 kostar "nästan ingenting" medan begagnade pi60 kostar "någonting", men inte är det i klass med "dyr-hifi" precis.
hifikg skrev:JM skrev:Frågan är intressant. Högtalarna säljs till höga priser till ffa tekniskt intresserade/kunniga utan relation till tekniska fakta. Samma personer genomlyser dagligen konkurrerande produkter map på tekniska fakta. Psykologiskt intressant fenomen.
JM
Det här ska du få utveckla på onsdagOA52 kostar "nästan ingenting" medan begagnade pi60 kostar "någonting", men inte är det i klass med "dyr-hifi" precis.
I-or skrev:Den med konventionella, men välkonstruerade, element bestyckade Magico S5 uppvisar THD enligt nedan. Vid 100 dB, 1 m, frifält ligger THD huvudsakligen på ca 0,3-0,5 % över 100 Hz. Extrapolerar man resultaten till 85 dB med antagandet att andratonen dominerar, landar man omkring 0,05-0,1 %.
Morello skrev:I-or skrev:Den med konventionella, men välkonstruerade, element bestyckade Magico S5 uppvisar THD enligt nedan. Vid 100 dB, 1 m, frifält ligger THD huvudsakligen på ca 0,3-0,5 % över 100 Hz. Extrapolerar man resultaten till 85 dB med antagandet att andratonen dominerar, landar man omkring 0,05-0,1 %.
Vad är det för bestyckning i S5?
jonasp skrev:Morello skrev:I-or skrev:Den med konventionella, men välkonstruerade, element bestyckade Magico S5 uppvisar THD enligt nedan. Vid 100 dB, 1 m, frifält ligger THD huvudsakligen på ca 0,3-0,5 % över 100 Hz. Extrapolerar man resultaten till 85 dB med antagandet att andratonen dominerar, landar man omkring 0,05-0,1 %.
Vad är det för bestyckning i S5?
Dubbla alu-10" i sluten låda, påminner om Scan Speak 26w/4558, 6" mellanregister med "graphene coated nano-tec cone", 1.1" berylliumdiskant med diamantytbeläggning. Iofs är detta specen för Magico S5 Mk.II - osäker på om I-or hänvisar till Mk.I eller Mk.II ovan.
Delning vid ca 300 Hz till mellanregistret. Känner ej till delningen till diskanten.
Belker skrev:Hur mycket bidrar en typisk enlagers mdf-låda till THD? Är det värt att lägga resurser på att staga, dämpa och skiktlimma, eller vad man nu vill göra.
Kralle skrev:Gjorde ett par mätningar på mina hemmasnickrade OA51.N.
Mätavstånd 30 cm. Nu 15 minuter efter mätningen har jag fortfarande ringningar i öronen, så den höga nivån på 105 dB är aldrig aktuell här.
jonasp skrev:Ibland tycker jag hificompass distmätningar är lite skumma. Det ser ibland ut som att en topp i frekvensgången högre upp i frekvens kommer med som distorsion. Det är än så länge oklart varför (för mig alltså). Kralles mätning av distorsionen stämmer med mina erfarenheter av Wavecor-elementet.
Maarten skrev:Jag undrar lite över nivåerna, är det 105db @ 30 cm som då motsvarar 95db @ 1 m som den högre mätningen redovisar?
Morello skrev:Nagref-högtalaren ser klart imponerande ut givet att mätningen är korrekt utförd.
jonasp skrev:Peter, jag menar att mätningarna på hificompass har betydligt mer av artefakten jag nämner än mina egna mätningar på motsvarande element. Jag känner väl till de mekanismer du nämner, dock har jag aldrig fått tillfälle att bekanta mig Klippel-utrustning på närmare håll.
I-or skrev:Jag skulle t.o.m. bli förvånad om du inte spelade åtminstone 10 dB högre i topparna ibland även om du inte drar på särskilt mycket.
I-or skrev:jonasp skrev:Peter, jag menar att mätningarna på hificompass har betydligt mer av artefakten jag nämner än mina egna mätningar på motsvarande element. Jag känner väl till de mekanismer du nämner, dock har jag aldrig fått tillfälle att bekanta mig Klippel-utrustning på närmare håll.
Detta har andra förklaringar än akustiska kontra optiska mätningar. Hificompass mätresultat ser ut att ibland lida av ganska omfattande spektralt läckage p.g.a. felaktig fönstring av tidssignalen. När signalen inte är periodisk i tidsfönstret måste man pressa ned amplituden till noll, annars "läcker" signaleffekten till andra frekvensband. I kombination med frekvensgångsavvikelser som uppstår via mätningar i det relativa närfältet kan detta ge jätteavvikelser för distorsionen, något som tydligt framgår här:
I-or skrev:jonasp skrev:Peter, jag menar att mätningarna på hificompass har betydligt mer av artefakten jag nämner än mina egna mätningar på motsvarande element. Jag känner väl till de mekanismer du nämner, dock har jag aldrig fått tillfälle att bekanta mig Klippel-utrustning på närmare håll.
Detta har andra förklaringar än akustiska kontra optiska mätningar. Hificompass mätresultat ser ut att ibland lida av ganska omfattande spektralt läckage p.g.a. felaktig fönstring av tidssignalen. När signalen inte är periodisk i tidsfönstret måste man pressa ned amplituden till noll, annars "läcker" signaleffekten till andra frekvensband. I kombination med frekvensgångsavvikelser som uppstår via mätningar i det relativa närfältet kan detta ge jätteavvikelser för distorsionen, något som tydligt framgår här:
jonasp skrev:
Det är talande att du väljer just SB17NAC som exempel, det var på det elementet jag upptäckte fenomenet!På andra mätningar beter det sig snyggt högt upp i frekvens, distorsionsmässigt. Hittar inte den andra mätningen just nu, dock.
Du råkar inte veta vilket mätsystem de kör på hificompass?
Kralle skrev:I-or skrev:Jag skulle t.o.m. bli förvånad om du inte spelade åtminstone 10 dB högre i topparna ibland även om du inte drar på särskilt mycket.
Roade mig med att låta REW logga ljudnivån under någon timmas lyssning på min normala nivå. Peak hamnade på 119 dBz och det maxvärde som de kallar för "Fast" hamnade på 110 dBc. Den senare tycks ha 125 ms integrationstid.
Allt mätt i lyssningspositionen som är 3 m från högtalarna.
sammel skrev:Tycker också att en del mätningar i Hificompass.com är lite väl konstiga.
ScanSpeaks 15W/5530K00 ser ut att vara ett riktigt dåligt element, distosionsmässigt
om denna mätning är korrekt ,vilket jag starkt betvivlar.
Maarten skrev:Kan så vara men liknande syns väl här, som är element ur samma serie
I-or skrev:Kralle skrev:I-or skrev:Jag skulle t.o.m. bli förvånad om du inte spelade åtminstone 10 dB högre i topparna ibland även om du inte drar på särskilt mycket.
Roade mig med att låta REW logga ljudnivån under någon timmas lyssning på min normala nivå. Peak hamnade på 119 dBz och det maxvärde som de kallar för "Fast" hamnade på 110 dBc. Den senare tycks ha 125 ms integrationstid.
Allt mätt i lyssningspositionen som är 3 m från högtalarna.
119 dB Peak i lyssningspositionen är inte illa jobbat och inte mindre än ca 20 dB högre pådrag än vid din mätning runt 105 dB / 30 cm.
jonasp skrev:Om jag inte ser fel är båda elementen varianter på Scan-Speak-element. Korgen till mellanregistret ser definitivt ut att vara Scan-Speak. Nyare Magico-högtalare har element som de själva tillverkar.
The
cones of the two newly-developed 20cm
woofers and the midrange unit, derived
along with the tweeter from the larger S5,
consist of three layers of carbon: produced
by a US manufacturer, they’re fused into
a sandwich using a special process developed by a German company which also
manufactures rotor blades for wind power
generators. This produces a material with
a cross-section able to adapt to the load
on the diaphragm, designed to achieve
an ideal mix of stability and lightness.
The carbon sandwiches then go
back to California where they are
coated with fine carbon particles
in a “Nano-Tec” process, to further to increase their rigidity
even more. Then they return to
Germany again where creases
and weaves are added according to Wolf’s
specifications. Then final assembly begins
in Morel’s high-end manufacturing plant
in Israel under the supervision of Magico’s driver expert Yair Tammam.
Kralle skrev:Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?
Kralle skrev:Har lite svårt att få det här med distorsion ur skallen. Skulle gärna vilja verifiera min mätsetup.
Finns det någon 'naturlig' ljudkälla som genererar ca 100 dB(A) på 1 m håll som är av naturen distorsionsfri?
I så fall kunde man göra en upptagning av den för att se hur mätsystemet beter sig.
Tänker på t ex en förbränningsmotor. Eller kanske en trumpet? Ett brusande vattenfall?
I-or skrev:Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor. Jag gissar dock att en koltrast kan generera ganska höga ljudtrycksnivåer med en låg övertonshalt. Du får lura in en sådan på nära håll och tvinga den att sjunga trots kylan.
I-or skrev:Faktum är att de flesta normala personer kan vissla nästan övertonsfritt, d.v.s. generera en närmast perfekt sinus enbart m.h.a. lungor och läppar.
petersteindl skrev:Det är i vart fall lite kul att vissla helt falska toner där man helst vill hålla för öronen.![]()
Mvh
Peter
juanth skrev:Samtidigt så älskar jag verkligen sång av koltrast som I-or nämner så jag undrar om han har rätt i att även den är bra på sinustoner?
Syrinx in birds can feature multiple simultaneous oscillationmodes. In many cases, the sound production system is in a highly nonlinear or chaotic operation mode [3] which results in rapid changes in the operation of the organ. Consequently, the temporal variability in spectrum of bird song is typically orders of magnitude faster than in human sound production.
The neural control of sound production is also significantly faster in birds than in human speech production or in any musical instrument.
The spectrum energy in song birds istypically concentrated on a very narrow area in the range of 1 to 6 kHz, and the sound is often composed of a single or a small number of sinusoidal components
I-or skrev:Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor.
Kralle skrev:I-or skrev:Tyvärr finns väldig få sinusgeneratorer vare sig man tittar på tekniska eller naturliga källor.
Om man tänker sig en tillverkare av mikrofoner; hur gör de för att mäta distorsion på sin mikrofon vid höga ljudtryck?
Det torde inbegripa användandet av en ljudkälla med lägre dist än den mik man ska mäta på.
Anders J skrev:Men om man nu fokuserar på grundfrågan, att med noggrannhet mäta distorsion i högtalare?
Då borde man kunna utgå från att luften/lyssningsrummet har en lång rad okända egenskaper, men att det knappast rör sig om olinjäriteter. Dvs om man nu har exempelsevis -20 dB tredjetonsdistorsion vid en viss frekvens/nivå så borde den ju gå att finna i extremt närfält, dvs i högtalarkonens rörelse? Kapacitivt, optiskt etc?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster