Tänkte höra vad expertisen här tror om något liknande till OA51N.
Man kanske kunde bygga en N center.
Något i stil med Larsens center kanske?
Elektroniken kanske skulle kunna vara något liknande?
All input är välkommen

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag tror inte man kan vänta sig ett resultat som påminner om det Bremen demonstrerade, om man inte har tillgång till Bremens processoralgoritmer.
jonasp skrev:paa skrev:Jag tror inte man kan vänta sig ett resultat som påminner om det Bremen demonstrerade, om man inte har tillgång till Bremens processoralgoritmer.
Jag tvivlar på att någon sofistikerad algoritm användes mer än att summera vänster och höger kanal samt nivåjustera. Det är så Dolby Matrix fungerar.
jonasp skrev:Så hur fungerar Bremens processor?
(Tillägg: det där lät kanske fyrkantigt. Jag frågar bara, jag kräver inget svar.)
petersteindl skrev:jonasp skrev:Så hur fungerar Bremens processor?
(Tillägg: det där lät kanske fyrkantigt. Jag frågar bara, jag kräver inget svar.)
Jag har faktiskt tidigare skrivit vissa saker gällande vad som åstadkoms. Hur det görs, är inget jag ämnar skriva. Det finns både ekonomiska och patentmässiga skäl till detta.
Förutom mig själv, har 2 personer fått ta del av algoritmerna. Båda har räknat på saken och funnit att det är transparent d v s 2 kanaler in = 3 kanaler ut, utan att dra ifrån något eller lägga till något.
Den ena personen var Naq. Den andra är lilltroll.
MvH
Peter
RMA skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Så hur fungerar Bremens processor?
Jag har faktiskt tidigare skrivit vissa saker gällande vad som åstadkoms. Hur det görs, är inget jag ämnar skriva. Det finns både ekonomiska och patentmässiga skäl till detta.
Förutom mig själv, har 2 personer fått ta del av algoritmerna. Båda har räknat på saken och funnit att det är transparent d v s 2 kanaler in = 3 kanaler ut, utan att dra ifrån något eller lägga till något.
Den ena personen var Naq. Den andra är lilltroll.
MvH
Peter
Hur går det med din decoder? Du hade en analog variant från Holographic audio på mässan har jag för mig.
Det är inget du kan tänka dig att sätta i produktion?
jonasp skrev:Intressant! Om det är en analog lösning har den knappast någon fördröjning.
jonasp skrev:Finns ju tidigare försök att förbättra stereo med en centerkanal. T ex apparaten Trinaural processor:
https://web.archive.org/web/20120825204 ... aural.html
https://audio-intl.com/wp-content/uploa ... naural.pdf
Jag ser även att David Griesinger verkar ha minst sagt en hel del att säga i ämnet. Har dock inte mer än skummat högst ytligt i ämnet än så länge.
Ted_B skrev:Du har ju skrivit länge om det här nu, är det något du kommer släppa till försäljning inom överskådlig tid?
jonasp skrev:Kretsen från Elliot summerar bara de två kanalerna till center och tillför justerbar nivå.
paa skrev:Det låter väl på Peters inlägg som att det som adderas till centern även ska subtraheras från hö/vä?
Left output = L - MxR
Center output = (1 - M) x (L + R)
Right output = R - MxL
Plymotonic skrev:Här en Triefieldplugg till foobar:
https://www.foobar2000.org/components/view/foo_dsp_trifield
I-or skrev:Ja, det är Gerzons idéer som beskrivs i den rapporten som ligger bakom Trifield. Meridian använder fortfarande algoritmerna i billjudsystem.
Plymotonic skrev:rajapruk skrev:Någon som vet vad Meridian Trifield gör exakt? Hade varit kul att se en analys vad som skickas till centern i den algoritmen.
Patentet:
https://worldwide.espacenet.com/publica ... cale=en_EP
Massa intressant relaterat till detta:
https://www.audiosignal.co.uk/Gerzon%20archive.html
Mycket intressant herre:
https://www.michaelgerzonphotos.org.uk/
jonasp skrev:Finns ju en annan kommersiell apparat som gör detta:
http://www.milestech.com/m86.htm
”Algoritmen” är extremt enkel i detta fall, nämligenLeft output = L - MxR
Right output = R - MxL
M kan varieras men M = 0,5 ger enligt länken nedan goda resultat. En sådan här tingest kan man lätt implementera med några OP.
http://milestech.com/tritech.htm
Notera att ovanstående uppfyller kriteriet att L+R = L’ + C’ + R’. Dvs att systemet är ”transparent”.
RMA skrev:jonasp skrev:Finns ju en annan kommersiell apparat som gör detta:
Right output = R - MxL
M kan varieras men M = 0,5 ger enligt länken nedan goda resultat. En sådan här tingest kan man lätt implementera med några OP.
Notera att ovanstående uppfyller kriteriet att L+R = L’ + C’ + R’. Dvs att systemet är ”transparent”.
Tack för tips! Hittade en sån begagnad för en rimlig peng på ebay USA som jag beställde. Dom har tyvärr slutat att tillverka.
Tar väl en månad eller så innan den är hemma, återkommer med intryck.
jonasp skrev:RMA skrev:jonasp skrev:Finns ju en annan kommersiell apparat som gör detta:
”Algoritmen” är extremt enkel i detta fall, nämligen
Tack för tips! Hittade en sån begagnad för en rimlig peng på ebay USA som jag beställde. Dom har tyvärr slutat att tillverka.
Tar väl en månad eller så innan den är hemma, återkommer med intryck.
Grymt kul! Ska du bygga dig en OA51-special-center då? Jag är väldigt nyfiken på vad du tycker!
STDI skrev:Jag har tidigare ägt en av de två som Stefan byggde. Det var en sluten variant jag hade. Jag har nu en Larsen SC6 och en SC6.2 som jag kör tillsammans med ett par OA52.N resp ett par Larsen L8. Jag har inte direkt jämfört hur de låter. Men jag kan säga att Larsen är betydligt mindre och smäckrare. Jag antar att Stefans OA51-center hade samma innervolym som OA51. Det har absolut inte SC6. Det påverkar kanske ljudet. Men jag saknar inget idag.
jonasp skrev:Finns ju en annan kommersiell apparat som gör detta:
Right output = R - MxL
RMA skrev:....
Har du något dämp runt Larsen centern eller kör du utan? Nu har ju inte Larsen lika mycket dämp som mina OA51N så jämförelsen kanske haltar lite.
jonasp skrev:Peter, jag hoppas att du kan kommersialisera detta på något vis! Om det nu är så bra som du säger (tolka inte detta som att jag tvivlar på konceptet!) vore det ju synd om det inte når marknaden. Kan du ordna en demo om jag råkar ha vägarna förbi?![]()
Jag noterar att även Meridian har trifield, t ex i denna burk:
https://www.meridian-audio.com/products ... sound/g65/
Vid en första anblick är Meridians dokumentation ganska otydligt. De har förutom Trifield även ett "music"-läge som även det verkar använda centerkanalen vid musiklyssning. Förutom nivåjustering kan man även justera fördröjningen på centerkanalen. En lustig detalj är att man kan ställa in huvudlobens riktning vertikalt om man använder högtalare från Meridian!![]()
På något sätt har cirkeln slutits för mig med denna tråd. Jag minns IÖs artiklar om ambiofoni. Jag fanns det intressant men experimenterade aldrig själv med det av olika skäl. Det kanske är dags nu?
Miles skrev:Acoustic Vector Imaging
The acoustic operation of the Multisonic system also works according to the recorded direction of each signal component in the recording. Electronically, center-panned signals appear at full level in the center, and 6 dB down in the left and right loudspeakers. But through sound pressure (or intensity) vector addition of all three loudspeaker outputs, only the center loudspeaker is heard.
I-or skrev:Vad gäller Multisonicsystemet ovan så noterar man följande för en signal som är 6 dB lägre i höger kanal än i vänster (L = 1, R = 0,5 och m = 0,5):
L' = L - mR = 1-0,5*0,5 = 0,75
C' = (1 - m) * (L + R) = (1-0,5)*(1+0,5) = 0,75
R' = R - mL = 0,5-0,5*1 = 0
För en sötpunktsplacerad lyssnare betyder detta att signalen projiceras mitt mellan vänster högtalare och centerhögtalaren (dessutom med påtagligt felaktig klangbalans p.g.a. HRTF-relaterade effekter). Saken är dock den, att med endast två högtalare i normal stereokonfiguration kommer projektionen att uppstå nära vänster högtalare. Detta illustrerar tydligt problematiken med förenklade lösningar utan mer avancerad signalbehandling, vilka knappast kan klassificeras som psykoakustiskt transparenta även om L+R = L’+C’+R’. Nu kan man i och för sig kompensera för den minskade återgivningsbredden via en större öppningsvinkel för systemet, men det är ganska enkelt att hitta andra signaler som också leder till svårigheter.
Här finner man ett exempel på kanalstyrning med principalkomponentanalys för en bättre konvertering av stereosignal till 3 och 5 kanaler: https://www.aes.org/journal/sample_issue/JAES_V50_11_PG914.pdf. För egen del ställer jag mig ändå tveksam till idéer som dessa eftersom man alltid erhåller diverse störande artefakter.
I-or skrev:Vad gäller Multisonicsystemet ovan så noterar man följande för en signal som är 6 dB lägre i höger kanal än i vänster (L = 1, R = 0,5 och m = 0,5):
L' = L - mR = 1-0,5*0,5 = 0,75
C' = (1 - m) * (L + R) = (1-0,5)*(1+0,5) = 0,75
R' = R - mL = 0,5-0,5*1 = 0
För en sötpunktsplacerad lyssnare betyder detta att signalen projiceras mitt mellan vänster högtalare och centerhögtalaren (dessutom med påtagligt felaktig klangbalans p.g.a. HRTF-relaterade effekter). Saken är dock den, att med endast två högtalare i normal stereokonfiguration kommer projektionen att uppstå nära vänster högtalare. Detta illustrerar tydligt problematiken med förenklade lösningar utan mer avancerad signalbehandling, vilka knappast kan klassificeras som psykoakustiskt transparenta även om L+R = L’+C’+R’. Nu kan man i och för sig kompensera för den minskade återgivningsbredden via en större öppningsvinkel för systemet, men det är ganska enkelt att hitta andra signaler som också leder till svårigheter.
petersteindl skrev:
Det blå bör du förklara hur du tänker. Jag hävdar raka motsatsen. Ett riktigt musikinstrument till vänster mellan vänster högtalare och center, får inte rätt signalkod till hörseln med högtalarljud från höger sida. Det blir mindre fel om det representeras framifrån och från vänster, än från höger och från vänster. HRTF-felet blir minst om högtalaren för ljudåtergivning står på samma position som det inspelade musikinstrumentet skulle gjort. Så blir det t.ex. för sångare i mitten.
I vanliga inspelningar för högtalaråtergivning kompenseras inte för någon HRTF. Ingen inspelningstekniker som jag känner, inklusive Bertil Alving, och ingen inspelningstekniker som jag frågat har hört talas om någon som gör det.
Däremot inspelningar för hörlurar enligt konsthuvudinspelningsprincipen har naturligtvis HRTF med i koden som förmedlats via mikrofonerna i öronen.
Jag använder mitt system sedan mer än 30 år och med detta system så kunde Bertil Alving inte höra någon skillnad på återgivning av ljudet hemma hos mig kontra då han var på plats och lyssnade live när han gjorde inspelningen.
Samma gäller även andra som spelat in och lyssnat på sina inspelningar med mitt system.
Sedan kan man diskutera hur mycket man vill gällande tekniska saker. The proof of the pudding is in the eating.
MvH
Peter
jonasp skrev:Detta problem kan väl reduceras eller undvikas om man låter uppdelningen bibehålla total effekt / energi som reproduceras? Alltså att Mp^2 + Sp^2 = Lp^2 + Rp^2 där Mp är differenssignalen Mp = (Lp + Rp)/sqrt(2) och Sp = (Lp - Rp)/sqrt(2). Detta kriterium står såklart i konflikt med L + R = L' + C' + R'.
schmutziger skrev:Denna tycker jag verkar lite kul och intressant.
http://elias.altervista.org/html/3_speaker_matrix.html
[ Bild ]
Det var detta test som fick mig intresserad av att testa center stereo, även om det inte är ovanstående formel som användes
http://elias.altervista.org/html/2_vs_3 ... _freq.html
I-or skrev:jonasp skrev:Detta problem kan väl reduceras eller undvikas om man låter uppdelningen bibehålla total effekt / energi som reproduceras? Alltså att Mp^2 + Sp^2 = Lp^2 + Rp^2 där Mp är differenssignalen Mp = (Lp + Rp)/sqrt(2) och Sp = (Lp - Rp)/sqrt(2). Detta kriterium står såklart i konflikt med L + R = L' + C' + R'.
Man kan vrida och vända på matrisen och parametrarna, men som du själv konstaterar kommer man alltid på något sätt att ha a-slet bak. Det räcker inte att bibehålla utstrålad effekt. I praktiken krävs någon form av styrning, t.ex. av den typ som Philips presenterar i den länkade rapporten ovan och dessutom HRTF-kompensering enligt bilden ovan för bevarande av klangbalansen (vilket jag aldrig har sett en implementation av).
I-or skrev:petersteindl skrev:
Det blå bör du förklara hur du tänker. Jag hävdar raka motsatsen. Ett riktigt musikinstrument till vänster mellan vänster högtalare och center, får inte rätt signalkod till hörseln med högtalarljud från höger sida. Det blir mindre fel om det representeras framifrån och från vänster, än från höger och från vänster. HRTF-felet blir minst om högtalaren för ljudåtergivning står på samma position som det inspelade musikinstrumentet skulle gjort. Så blir det t.ex. för sångare i mitten.
I vanliga inspelningar för högtalaråtergivning kompenseras inte för någon HRTF. Ingen inspelningstekniker som jag känner, inklusive Bertil Alving, och ingen inspelningstekniker som jag frågat har hört talas om någon som gör det.
Däremot inspelningar för hörlurar enligt konsthuvudinspelningsprincipen har naturligtvis HRTF med i koden som förmedlats via mikrofonerna i öronen.
Jag använder mitt system sedan mer än 30 år och med detta system så kunde Bertil Alving inte höra någon skillnad på återgivning av ljudet hemma hos mig kontra då han var på plats och lyssnade live när han gjorde inspelningen.
Samma gäller även andra som spelat in och lyssnat på sina inspelningar med mitt system.
Sedan kan man diskutera hur mycket man vill gällande tekniska saker. The proof of the pudding is in the eating.
MvH
Peter
Diskussionen har kommit upp ett otal gånger på detta forum i samband med s.k. stereosystemfel. När man placerar högtalare långt ifrån de positioner som gällde vid mixningen eller monitorlyssningen kommer skillnaderna i HRTF:er att ge tydligt olika frekvensgång vid konsumentens öron relativt ljudteknikerns/producentens öron.
Det handlar i praktiken inte om var instrumenten har placerats vid inspelningen och det handlar naturligtvis inte heller om någon medveten korrektion från inspelningsteknikern som garanterat inte ens är medveten om denna effekt.
För 99,9 % av alla produktioner (av multikanalstyp) kommer man i studion/kontrollrummet naturligtvis att ratta in ekvaliseringen så att det låter rätt i mixningspositionen och för den sista tiondels procenten eller så, där det handlar om en puristisk fåmikrofoninspelning, kommer man att placera mikrofonerna så att klangbalansen så långt som möjligt optimeras vid monitorlyssningen (eftersom de flesta instrument har tydliga strålningslober kommer inspelningsteknikern att placera mikrofonerna där man finner en god klangbalans).
När konsumentuppställningen tydligt avviker från denna uppställning, t.ex. genom en centerhögtalare, kommer man att erhålla en klart felaktig klangbalans (för en centerhögtalare gäller en topp om ca 5 dB i normalreflektiv miljö vid 1,8 kHz och dessutom en klart minskad nivå över drygt 2 kHz). Nedan framgår utfallet när man s.a.s. går åt andra hållet, d.v.s. reproducerar en 3-kanalig inspelning med 2 frontkanaler (med 2 in, 3 ut erhåller man istället en topp vid 1,8 kHz):
Hela problematiken uppstår eftersom man frångår den de-factostandarduppställning för lyssning som utnyttjas vid stereoinspelning. Nu är det naturligtvis ingenting som förhindrar att man utför en HRTF-korrektion för samtliga tre kanaler, men detta är ytterligare en komplicerande faktor i sammanhanget.
I-or skrev:jonasp skrev:Detta problem kan väl reduceras eller undvikas om man låter uppdelningen bibehålla total effekt / energi som reproduceras? Alltså att Mp^2 + Sp^2 = Lp^2 + Rp^2 där Mp är differenssignalen Mp = (Lp + Rp)/sqrt(2) och Sp = (Lp - Rp)/sqrt(2). Detta kriterium står såklart i konflikt med L + R = L' + C' + R'.
Man kan vrida och vända på matrisen och parametrarna, men som du själv konstaterar kommer man alltid på något sätt att ha a-slet bak. Det räcker inte att bibehålla utstrålad effekt. I praktiken krävs någon form av styrning, t.ex. av den typ som Philips presenterar i den länkade rapporten ovan och dessutom HRTF-kompensering enligt bilden ovan för bevarande av klangbalansen (vilket jag aldrig har sett en implementation av).
petersteindl skrev:
Det du vill göra gällande görs inte i någon produktion, troligtvis inte i en endaste och definitivt inte i någon vanlig multikanalsproduktion som finns på marknaden. Det finns ingen inspelningstekniker som ställer in HRTF vid inspelning för de olika tilltänkta instrumentplaceringarna. En inspelningstekniker kan ratta på tonkontroller för att ställa in sitt sound, men att kompensera för olika HRTF för olika positioner i inspelningen existerar inte och har aldrig existerat. Konstant filtrering i slutmix kan finnas och då brukar röster tyvärr ofta bli beskurna.
De flesta inspelningstekniker väljer mikrofon för respektive musikinstrument eller röst för att skapa/få sitt sound. Jag känner faktiskt inte igen det du skriver.
Bilden ur Tools bok la jag upp redan 2010-11-02 och sedan även 2015-12-02. För mig är det gammal skåpmat.
MvH
Peter
I-or skrev:petersteindl skrev:
Det du vill göra gällande görs inte i någon produktion, troligtvis inte i en endaste och definitivt inte i någon vanlig multikanalsproduktion som finns på marknaden. Det finns ingen inspelningstekniker som ställer in HRTF vid inspelning för de olika tilltänkta instrumentplaceringarna. En inspelningstekniker kan ratta på tonkontroller för att ställa in sitt sound, men att kompensera för olika HRTF för olika positioner i inspelningen existerar inte och har aldrig existerat. Konstant filtrering i slutmix kan finnas och då brukar röster tyvärr ofta bli beskurna.
De flesta inspelningstekniker väljer mikrofon för respektive musikinstrument eller röst för att skapa/få sitt sound. Jag känner faktiskt inte igen det du skriver.
Bilden ur Tools bok la jag upp redan 2010-11-02 och sedan även 2015-12-02. För mig är det gammal skåpmat.
MvH
Peter
Vänligen läs mitt inlägg ovan en gång till. Det du framför är inte alls vad jag hävdar. Vid lyssningen rattar inspelningsteknikern/producenten rent subjektivt för en god klangbalans, helt utan att man känner till hur de bakomliggande psykoakustiska effekterna hänger ihop.
petersteindl skrev:Jag känner inte igen ett ord av det du skriver. Menar du att det är så att man kör frekvenskompensering beroende på var i ljudbilden instrumentet hamnar d v s man har en given frekvenskurva för en given plats i ljudbilden och den frekvenskurvan används oberoende av vilket musikinstrument man mixar in där? EQn skulle i så fall enkom bero på instrumentets placering i ljudbilden. D v s oavsett om det är gitarr, sång eller trummor på den specifika positionen i ljudbilden så används samma eq. Det skulle i så fall vara senaste nytt d v s senaste 5 åren kanske . . . och inte låter det bättre för det. Eller låter dagens multimonoinspelningar mycket bättre än tidigare?
Nåväl, jag kör mitt race och överlåter till herrarna att kontemplera vidare.
MvH
Peter
Kraniet skrev:Dolby, Harman, DTS och Auro mixar ju också om steroe till fler högtalare.
Hur står sig de egentligen när det kommer till artefakter osv?
Ett problem med att använda dom är ju att man förmodligen har alla högtalare inkopplade trots att man kanske bara vill använda de tre främre.
Både Dolby och DTS har väl möjlighet till så mycket som 9 högtalare framifrån om man känner för det.
Jag har ingen center så den biten kan jag inte svara för. Däremot tycker jag att senaste Atmos/Dolby upmixern låter väldigt bra genom min 4.1.1 uppställning.
Kanske inte "bättre än" stereo men heller inte å mycket sämre. Blir mer en fråga om smak.
Kraniet skrev:Kan man vända på resonemanget och tänka sig att utforma en centerhögtalare som minimerar de vanliga problemet med mixningen?
Dvs någon frekvenskompensering som tillsammans med stereohögtalare ger en systemfunktion som låter bättre.
I-or skrev:Centerkanalen är framförallt avgörande när lyssnaren inte är placerad i sötpunkten och i det fallet har den stora fördelar även om man genom riktverkan för en stereouppställning kan komma ganska långt här också. För mer optimerade lyssningsförutsättningar gör de nödvändiga ingreppen på signalen att ganska omfattande artefakter inte kan undvikas hur man än gör. Det hela hamnar under rubriken signalprocessorverkan, vilket nog de flesta faktisktianer har provat någon gång och sannolikt oftast även har tröttnat på. Dessutom, varför ska man nöja sig med 2 kanaler in till 3 ut, när man kan gå till 5, 7 eller 30 kanaler ut?
Stereoformatet är en ordentlig kompromiss redan från början och i mitt tycke får man acceptera dess svagheter och så gott som möjligt arbeta runt dem för att inte ytterligare förvärra situationen. Avgörande förbättringar kan endast åstadkommas genom ett vettigt utnyttjande av multikanalssystem i inspelningsskedet så att man erhåller en väldefinierad in-/avspelningskedja.
Klangbalanseringen, vilken är ganska enkel att utföra på ett transparent sätt trots att den mig veterligen aldrig har implementerats, är endast en mindre del i detta.
Kraniet skrev:Shit vad den här inspelningsmixfrågan blev inflamerad..![]()
Jag menar matrismixningen för att ge 3-kanalig stereo
Kraniet skrev:Nu har jag inte testat använda center med de senaste formaten men historiskt har ju centern hanterats som en väldigt central kanal där allt hörandes till bilden spelas ut vilket ger en extremt tydlig övergång från H-C-V fram.
Ibland när man sitter i vanlig bio känns det ju som att man lyssnar på mono med surroundhögtalare. Det kan även upplevas hemma.
Kraniet skrev:I-or skrev:Centerkanalen är framförallt avgörande när lyssnaren inte är placerad i sötpunkten och i det fallet har den stora fördelar även om man genom riktverkan för en stereouppställning kan komma ganska långt här också. För mer optimerade lyssningsförutsättningar gör de nödvändiga ingreppen på signalen att ganska omfattande artefakter inte kan undvikas hur man än gör. Det hela hamnar under rubriken signalprocessorverkan, vilket nog de flesta faktisktianer har provat någon gång och sannolikt oftast även har tröttnat på. Dessutom, varför ska man nöja sig med 2 kanaler in till 3 ut, när man kan gå till 5, 7 eller 30 kanaler ut?
Stereoformatet är en ordentlig kompromiss redan från början och i mitt tycke får man acceptera dess svagheter och så gott som möjligt arbeta runt dem för att inte ytterligare förvärra situationen. Avgörande förbättringar kan endast åstadkommas genom ett vettigt utnyttjande av multikanalssystem i inspelningsskedet så att man erhåller en väldefinierad in-/avspelningskedja.
Klangbalanseringen, vilken är ganska enkel att utföra på ett transparent sätt trots att den mig veterligen aldrig har implementerats, är endast en mindre del i detta.
Min främsta intresse av en "stereomixning" av centerkanalen är för att komma ifrån surroundformatens ofta väldigt hårda nedmixning i centerkanalen.
Nu har jag inte testat använda center med de senaste formaten men historiskt har ju centern hanterats som en väldigt central kanal där allt hörandes till bilden spelas ut vilket ger en extremt tydlig övergång från H-C-V fram.
Ibland när man sitter i vanlig bio känns det ju som att man lyssnar på mono med surroundhögtalare. Det kan även upplevas hemma.
petersteindl skrev:Om världens ledande inspelningstekniker inte kan höra någon skillnad mellan då de var live vid sin inspelning kontra då de lyssnar på sin inspelning återgiven via mitt system så anser jag: case closed. Vad mer tycker du skall åstadkommas?
jonasp skrev:petersteindl skrev:Om världens ledande inspelningstekniker inte kan höra någon skillnad mellan då de var live vid sin inspelning kontra då de lyssnar på sin inspelning återgiven via mitt system så anser jag: case closed. Vad mer tycker du skall åstadkommas?
Fast det tycker jag förstås är ett ganska magstarkt påstående.
petersteindl skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:Om världens ledande inspelningstekniker inte kan höra någon skillnad mellan då de var live vid sin inspelning kontra då de lyssnar på sin inspelning återgiven via mitt system så anser jag: case closed. Vad mer tycker du skall åstadkommas?
Bertil Alving har själv sagt det då han var hemma hos mig och lyssnade. Det räcker för mig och jag anser att Bertil Alving tillhör världens ledande inspelningstekniker. Du kanske har annan uppfattning?
MvH
Peter
Kraniet skrev:Samma sak har väl sagts om Ingvar Öhmans högtalare? Dvs att lyssnare inte kunnat skilja uppspelat ljud från live.
Men nog tycker jag ljudet kantrar även med hans högtalare om än i mindre grad än många andra högtalare.
Tänker på det där med identiska högtalare. Har för mig Naqref pratade om det att center och sidohögtalare kanske inte ska vara lika (samma frekvensgång och spridning). Att centern skulle behöva en väldigt rak frekvensgång(energikurva?) medan H/V behöver korrekt utformade justeringar (för att justera för "sterosystemfel").
Öhman har sagt att om man vill låsa ljudet hårt till bildvisaren så ska man använda en koaxial.
Min tolkning då är att om man inte vill ha en tydligt låsning till centern ska högtalaren va "icke-koaxial". Jag förstår det som att högtalaren inte ska ha de spridningsegenskaper som koaxialer typiskt har.
goat76 skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:
Bertil Alving har själv sagt det då han var hemma hos mig och lyssnade. Det räcker för mig och jag anser att Bertil Alving tillhör världens ledande inspelningstekniker. Du kanske har annan uppfattning?
MvH
Peter
Vad är det för ljudsystem Bertil själv har hemma hos sig?
I-or skrev:Varsågod, den som hävdar hat när det handlar om idékritik har inte mycket att hämta vad mig anbelangar. Detta är ett otyg som befläckar nästan alla meningsutbyten nuförtiden och den sortens uttryck diskvalificerar alltid den som använder dem.
petersteindl skrev:
Då det gäller centerhögtalarens egenskaper då fantomprojicerade ljud skall återges, så bör man beakta flera parametrar. Jag värdesätter att centern bör ha samma frekvensgång och fasgång på direktljudet från centern i förhållande till höger och vänster fronthögtalare. Det kan vara diskutabelt hur spridningen bör vara. Jag väljer att centern skall sitta på vägg framför och stråla horisontellt i +/- 90 grader från vägg. Det kallas för att den strålar i 2π lateralt sett.
Det är mina designkriterier. Andra må ha sina.
Till slut vill jag poängtera att stereosystemfelen blir helt annorlunda med 3 fronthögtalare kontra med 2 fronthögtalare.
Dessutom blir felen olika beroende på vilken typ av ljudspridning högtalarna har och hur reflexerna ser ut vid ljudåtergivningen.
MvH
Peter
Kraniet skrev:petersteindl skrev:
Då det gäller centerhögtalarens egenskaper då fantomprojicerade ljud skall återges, så bör man beakta flera parametrar. Jag värdesätter att centern bör ha samma frekvensgång och fasgång på direktljudet från centern i förhållande till höger och vänster fronthögtalare. Det kan vara diskutabelt hur spridningen bör vara. Jag väljer att centern skall sitta på vägg framför och stråla horisontellt i +/- 90 grader från vägg. Det kallas för att den strålar i 2π lateralt sett.
Det är mina designkriterier. Andra må ha sina.
Till slut vill jag poängtera att stereosystemfelen blir helt annorlunda med 3 fronthögtalare kontra med 2 fronthögtalare.
Dessutom blir felen olika beroende på vilken typ av ljudspridning högtalarna har och hur reflexerna ser ut vid ljudåtergivningen.
MvH
Peter
Jag vet jag för längesen hade samma tanke att centern nog borde vara väldigt bredstrålande. Jag kan ju inte alls lika mycket om ämnet som flera andra här. Men min misstanke är att om man vill ha en högtalare i mitten för att "brygga" mellan H/V så bör den ha egenskaper som gör att den är väldigt svår att upptäcka. Dvs ha frekvensgång etc som inte ändrar sig beroende på vart man är.
Jag antar också att den måste ha en passande ljudnivå för att enbart stödja H/V utan att vara "egen".
Om det ska fungera bör väl alla 3 högtalarna ingå i ett system och tar man då bort en högtalare så fallerar det.
Är det inte det som är problemet med de olika surroundformaten? De utgår för mycket från de enskilda högtalarna. Det blir "ping-pong-surround" där ljudet hoppar från en högtalare till en annan.
Atmos och DTS:X säger sig ju jobba annorlunda. DTS menar ju tex att deras system klara alla antal högtalare och att de inte behöver placeras på något speciellt sätt. Flertalet har ju synat dessa påståenden och det verkar uppenbart att de inte lyckas i praktiken.
Atmos i film låter mycket bättre i mina öron, speciellt de mixar där de faktiskt jobbat med ljudet för en ordentlig objektmix istället för diskreta kanaler. (även diskreta kanaler låter bättre i Atmos)
Men själva grundtanken tycks ju vara god. Men det ställer ju lite krav på både högtalarna och uppställningen för att få det perfekt. Det verkar ju också så att de olika formaten fungerar mer övertygande desto fler högtalare man satt upp.
Det som dock verkar synd med Dolby och DTS i synnerhet är att de verkar ha väldigt speciella idéer som de optimerar emot som inte verkar följa samma psykoakustiska teorier som tex Öhman eller Peter jobbar efter.
Tex är det ju uppenbart för mig att en fullödig Atmos-mix låter bättre i en INO-uppställning än i en högtalaruppställning som följer Dolbys anvisningar. Trots att INO bryter rejält med det som Dolby anser är "rätt".
Jag är övertygad om att detsamma skulle gälla i en Ägg-setup.
petersteindl skrev:Jag anser definitivt att man kommer längre med fler högtalare än 2 och speciellt med en väl utformad centerhögtalare samt med bra algoritmer där man fördelar ljudet på ett för hörseln bästa sätt.
Mvh
Peter
goat76 skrev:...desto fler kanaler som används desto större potential har ljudsystemet (beroende på ljudmixens kvalitet) att återge en mer verklighetstrogen ljudupplevelse.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:...desto fler kanaler som används desto större potential har ljudsystemet (beroende på ljudmixens kvalitet) att återge en mer verklighetstrogen ljudupplevelse.
Eller tvärtom, ännu fler möjligheter att mixa bort sig.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:...desto fler kanaler som används desto större potential har ljudsystemet (beroende på ljudmixens kvalitet) att återge en mer verklighetstrogen ljudupplevelse.
Eller tvärtom, ännu fler möjligheter att mixa bort sig.
Jag tycker att jag täckte upp för det med det jag skrev inom parantes.
En smakfullt bra gjord mix för Atmos har alltid potentialen att bli mycket bättre än samma låt mixad för två kanaler.
I-or skrev:Exakt, det handlar alltså inte om huruvida man kan uppnå en bättre återgivning med multikanalssystem än med stereosystem utan om det är fördelaktigt att försöka syntetisera en centerkanal ur en stereosignal. För sidoplacerade lyssnare ger detta övervägande fördelar, medan man för sötpunktsplacerade lyssnare erhåller en hel del problem. Dessa har beskrivits ovan, inte minst via länkade rapporter.
I-or skrev:Jag tror även att man får betydligt större möjligheter att justera fram det ljudsceneri som man är ute efter med speciellt Trifield än med en signalprocessor som mer eller mindre är ihopsnickrad på kammaren. Den signalprocessning som krävs för kanalstyrningen i ett välfungerande system är definitivt inte av det enklare slaget. Om man däremot mest är ute efter lite mer allmänt omslutande ljud kan man förstås använda nästan vad som helst.
I-or skrev:Behovet av absorbent på insidan påverkas endast marginellt av formen på kaviteten. Även en oregelbunden form ger upphov till akustiska moder eftersom det s.a.s. alltid finns ett tryckmönster som "passar in" (modform). Det enda som händer när man vinklar ytorna på olika sätt är att resonansfrekvenserna flyttar på sig.
I ditt fall kommer du att få den första interna resonansen på bredden när denna motsvarar en våglängd (vilket är andramoden, förstamoden exciteras ej eftersom elementet är monterat på mitten). Resonansfrekvensen ligger vid ca 345/0,36 = 960 Hz. Här behöver du alltså rimligt hög absorption för undvikande av en dal i frekvensgången.
jonasp skrev:Jag gissar med ögonmått att du vill göra någon elefantöronliknande tingest även till centern om de redan existerande OA51 har det. Tycker jag skymtar det i bild.
jonasp skrev:Tja, gör en stor fyrkant med urtag för center i mitten/botten så att det linjerar i nederkant. Låt arean vara ungefär samma som oa61-örat så har du nog en bra utgångspunkt.
RMA skrev:Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.
BellsnWhistles skrev:RMA skrev:Fick även hem Miles 3 kanals processorn. Var enkelt att ändra till 230v, bara ändra på några jumpers.
Byte av elkabel behövs.
Köpte du den ny? Vad kostade den? Hittar ingen info om det på hemsidan.
jonasp skrev:Snyggt jobbat med träarbetet!
I-or skrev:Dolby Pro Logic: 2 kanaler in, 4 ut. Utvecklat av Dolby Laboratories som en uppgradering av Dolby Surround. Enkel matrisstyrning för frontkanalerna. Bandbegränsad monosignal för surroundkanalen.
Dolby Pro Logic II: 2 kanaler in, 5 ut. Utvecklat av Jim Fosgate med rörelektronik och huvudsakligen vinyllyssning, implementerat digitalt av Dolby Laboratories. Enkel matrisstyrning för frontkanalerna. Stereosignal för surroundkanalerna. Utsläckning av överhörning mellan kanalerna.
Trifield: 2 kanaler in, 3 ut. Utvecklat av Michael Gerzon och Geoffrey Barton (Ambisonics), produktifierat av bl.a. Meridian. Avancerad styrning av samtliga kanaler.
Logic 7: 2 kanaler in, 7 ut. Utvecklat och produktifierat av Lexicon (David Griesinger). Avancerad styrning av samtliga kanaler.
Som de flesta faktisktianer känner till är Dolby Pro Logic och Pro Logic II inte speciellt imponerande för musikåtergivning, medan Trifield och Logic 7 uppskattas av ganska många lyssnare.
goat76 skrev:Det verkar aningen konstigt att skära så högt som vid 250 Hz, de ljudobjekt som vanligtvis befinner sig centralt i mixen så som sång, basgitarr och bastrumma brukar ju sträcka sig ned till 30-80 Hz. Å andra sidan kanske stereosystemfelen märks av som mest högre upp i frekvens???
Det IÖ nämner om att det riskerar att låta tjockt kanske härstammar från en enklare typ av fördelning till centerkanalen, en fördelning där centerkanalen spelar mer likartat signal som huvudhögtalarna? Kanske är detta inte ett problem som uppstår med den där apparaten du har införskaffat dig?
paa skrev:goat76 skrev:Det verkar aningen konstigt att skära så högt som vid 250 Hz, de ljudobjekt som vanligtvis befinner sig centralt i mixen så som sång, basgitarr och bastrumma brukar ju sträcka sig ned till 30-80 Hz. Å andra sidan kanske stereosystemfelen märks av som mest högre upp i frekvens???
Det IÖ nämner om att det riskerar att låta tjockt kanske härstammar från en enklare typ av fördelning till centerkanalen, en fördelning där centerkanalen spelar mer likartat signal som huvudhögtalarna? Kanske är detta inte ett problem som uppstår med den där apparaten du har införskaffat dig?
Men frekvenserna under 250 Hz från centerhögtalaren delas ju ut ju till hö/vä högtalare, så det fattas ju inget i ljudmixen!
Froggy skrev:Harman Kardon eller Logic 7?
Jag har för mig att jag läst någonstans att deras Logic 7 beter sig underligt i vissa lägen, men jag hittar inte var ... Kan ha varit Johan Lindroos i en MoLT
Johan_Lindroos skrev:Nuförtiden föredrar jag "nya" Dolby Surround framför alla andra matrisdekodrar. Däremot finner jag det lite synd att Dolby tagit bort att man förr med Pro Logic II kunde välja mellan läge Music och Movie, ibland fanns läget Game också. Om man inte gillar att mycket i-fasinformation återges mestadels från centerhögtalaren så måste man in i menyerna och koppla om till fantomcenter (ingen centerhögtalare), då blir det frontala intrycket för musiklyssning lite mer likt som att lyssna på tvåkanalig vanlig musik. Sedan kan man mecka lite med dialognivå som en parameterjustering också, men av någon anledning stämmer inte nivån som man tror den borde vara (0 dB) för korrekt nivå, inte på min dekoder i alla fall. Men det är bara att labba lite så hittar man rätt.
Froggy skrev:Johan_Lindroos skrev:Nuförtiden föredrar jag "nya" Dolby Surround framför alla andra matrisdekodrar. Däremot finner jag det lite synd att Dolby tagit bort att man förr med Pro Logic II kunde välja mellan läge Music och Movie, ibland fanns läget Game också. Om man inte gillar att mycket i-fasinformation återges mestadels från centerhögtalaren så måste man in i menyerna och koppla om till fantomcenter (ingen centerhögtalare), då blir det frontala intrycket för musiklyssning lite mer likt som att lyssna på tvåkanalig vanlig musik. Sedan kan man mecka lite med dialognivå som en parameterjustering också, men av någon anledning stämmer inte nivån som man tror den borde vara (0 dB) för korrekt nivå, inte på min dekoder i alla fall. Men det är bara att labba lite så hittar man rätt.
2020 föredrog du P.L. II framför dagens Dolby Surround. Har hårdvaran ändrats, har du hittat bättre inställningar eller vad är det som fått dig att numera föredra Dolby Surround?
Johan_Lindroos skrev:Det kom typ i den vevan Dolby Atmos dök upp i hembioreceivrarna. Antagligen var det så att Dolby ville göra en matrisdekoder som kunde uppmixa till takhögtalare/arbiträra högtalare. Från början hette det Dolby stereo på filmen (tror avkodaren då hette Dolby Surround). Sedan blev det ”Dolby Surround Pro Logic”, sedan med tilläggena ”II”, ”IIx”, ”IIz” med olika tillägg ”Music” och ”Movie”, och där någonstans tror jag att Dolby insåg att vanliga konsumenter inte begrep någonting längre…, och förenklade namnet. Men algoritmen är/var nyutvecklad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster