Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Efter ekvalisering (inklusive erforderlig förstärkareffekt) så återstår naturligtvis bara distorsion för att skilja konstruktionsprinciperna åt.
eljulio skrev:Jag förstår att konsensus kan vara svårt att uppnå. Det är bara att titta på världen idag i frågor som är av något större dignitet. Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt. Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm. Om man ponerar att det finns utrymme för en låda på 200-300 liter kan man kanske resonera utifrån det? Nej, jag har inget bygge på gång, är intresserad av tänket bakom.
eljulio skrev:Jag förstår att konsensus kan vara svårt att uppnå. Det är bara att titta på världen idag i frågor som är av något större dignitet. Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt. Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm. Om man ponerar att det finns utrymme för en låda på 200-300 liter kan man kanske resonera utifrån det? Nej, jag har inget bygge på gång, är intresserad av tänket bakom.
eljulio skrev:Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt.
Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm.
Nattlorden skrev:...eller så tittar man på ett specificerat användningsfall, som i den senare meningen.
eljulio skrev:Som vanligt kan man med fog påstå att jag själv inte kan något, men ni som faktiskt kan. Går det att reda ut vad som egentligen gäller och varför? Om ni skjuter över mitt huvud i de vetenskapliga förklaringarna bakom si eller så gör inget. Andra kan ju ha nytta av det.
I-or skrev:Slavbasar har en hel del egenheter och bör helst undvikas, men för riktigt små kavitetsvolymer och krav på vattentäthet blir de ibland nödvändiga. Jag har erfarenhet av ett stort antal sådana lösningar för portabelt ljud. I bilkupéer kan man utnyttja det mycket påtagliga rumsstödet som ganska väl kompletterar en sluten konstruktion.
För att återgå till trådfrågan som nog egentligen avser basmoduler för hemmabruk: angående de jättemoduler om 200-300 liter som nämns ovan så är ett lämpligt exempel den skräddarsydda basreflexkonstruktionen T-1 om ca 250 liter baserad på BMS18N862. Prestanda är naturligtvis överväldigande, men detta hindrar inte den faktisktian som innehar monstret att ändå fundera på att bygga ytterligare en. Faktisktianer, inte minst eljulio, är svåra att hålla nöjda någon längre tid.
eljulio skrev:![]()
Ja, vi är mer eller mindre bindgalna. Skriver under på det.
Jag börjar väl greppa att basrelex är något av det generella svaret på frågan. En liten fråga till då. Om man har kravet att kunna dela högt, säg vid 300Hz? Samma princip?
paa skrev:Jag har upplevt att basreflexlösningar med element som kräver avstämning på lite över 30 Hz mycket lättare ger problem med hörbara missljud från porten än om man bygger för element som vill ha avstämning runt 20 Hz. Det är en avsevärd skillnad i praktiken!
Detta är inte en fråga om tycke och smak
distad skrev:Detta är inte en fråga om tycke och smak
Jag har än så länge alltid upplevt portade som mer välljudande när det gäller diy. Köpe-subbar däremot är jag mer kluven, men de har inte varit på samma höga nivå som de andra (diy) jag hört.
Jag rankar Öhmans basar som de bästa än så länge.
Kraniet skrev:Öhman har (väl?) stipulerat att group delay ska vara under 0,8s/f. GD över detta är tydligen hörbart.
Dvs 40 ms vid 20 Hz, 27 ms vid 30 Hz etc osv.
Basreflexlådor har högre GD än slutna lådor. Men det är inte svårt att komma under ovan gräns om man designar rätt.
I-or skrev:Sedan 1970-talet är det välkänt att basreflexprincipen är den mest effektiva rent fysikaliskt, d.v.s. att för en given kavitetsvolym och ineffekt blir produkten av amplitud och bandbredd högst. Dessutom är det lätt att visa att distorsionen blir betydligt lägre.
Tell skrev:I-or skrev:Sedan 1970-talet är det välkänt att basreflexprincipen är den mest effektiva rent fysikaliskt, d.v.s. att för en given kavitetsvolym och ineffekt blir produkten av amplitud och bandbredd högst. Dessutom är det lätt att visa att distorsionen blir betydligt lägre.
Antar att detta gäller slutet vs basreflex? Eller är basreflex också överlägset bandpass, tappade horn etc också?
eljulio skrev:När jag läser runt på detta forum och andra platser på det stora internetet så verkar det inte råda koncensus om när den ena eller andra principen för konstruktion av subwoffer är att föredra, portad eller sluten. Ska man sammanfatta vad man kan läsa sig till så skulle man kunna uttrycka det så här:
"En sluten låda kommer alltid ha naturligt bättre transientrespons och mer kontrollerad bas, medan en portad låda är mer effektiv och kan spela djupare vid samma förstärkarkraft."
Vanligt förekommande till förmån för sluten konstruktion är uttryck som bättre/snabbare transientsvar, mer musikalisk, alert, precis, artikulerad bas och så vidare.
Som vanligt kan man med fog påstå att jag själv inte kan något, men ni som faktiskt kan. Går det att reda ut vad som egentligen gäller och varför? Om ni skjuter över mitt huvud i de vetenskapliga förklaringarna bakom si eller så gör inget. Andra kan ju ha nytta av det.
jansch skrev:eljulio skrev:När jag läser runt på detta forum och andra platser på det stora internetet så verkar det inte råda koncensus om när den ena eller andra principen för konstruktion av subwoffer är att föredra, portad eller sluten. Ska man sammanfatta vad man kan läsa sig till så skulle man kunna uttrycka det så här:
"En sluten låda kommer alltid ha naturligt bättre transientrespons och mer kontrollerad bas, medan en portad låda är mer effektiv och kan spela djupare vid samma förstärkarkraft."
Vanligt förekommande till förmån för sluten konstruktion är uttryck som bättre/snabbare transientsvar, mer musikalisk, alert, precis, artikulerad bas och så vidare.
Som vanligt kan man med fog påstå att jag själv inte kan något, men ni som faktiskt kan. Går det att reda ut vad som egentligen gäller och varför? Om ni skjuter över mitt huvud i de vetenskapliga förklaringarna bakom si eller så gör inget. Andra kan ju ha nytta av det.
Det finns ett mycket intressant uttalande som man bör ta till sig:
"Om bas hade varit snabb och transientrik (transientrespons) hade det varit diskant"
Det är helt enkelt en fysikalisk omöjlighet att bas kan vara snabb/transientrik.
Dessutom är vår hörsel löjligt långsam på att detektera ljudnivå/bastoner, inte minst också tonhöjd (pitch). Däremot hör vi "tyngden" i basen utan att kunna definiera pitch, under t.ex 80Hz kan tonen t o m vara rejält falsk utan att vi reagerar.
I "modern" musik, typ rock/pop, är det därför utmärkt att kombinera bas med baskagge för att få en "fläskig" och distinkt basupplevelse där en komprimerad/limiterad baskagge egentligen skapar den distikta/tydliga takten, inte elbasen.
eljulio skrev:Jag förstår att konsensus kan vara svårt att uppnå. Det är bara att titta på världen idag i frågor som är av något större dignitet. Men något vetenskapligt underlag borde ju finnas att utgå från rent principiellt. Man kan också tycka att resurseffektiva lösningar borde vara en dygd sett till behov av kraft, material, utrymme mm. Om man ponerar att det finns utrymme för en låda på 200-300 liter kan man kanske resonera utifrån det? Nej, jag har inget bygge på gång, är intresserad av tänket bakom.
I-or skrev:Ibland när det bara babblas på radion och jag är djupt sysselsatt med något tekniskt problem glömmer jag att sätta på basmodulen i datoranläggningen. När sedan babblet övergår till musik förvånas jag under en halv sekund eller så över hur "långsam" basen låter när den slås på.
goat76 skrev:...Båda är dock slutna så ingen skillnad på just den punkten, men där de skiljer sig åt är att de ny har sitt aktiva element framåt och det passiva nedåt medans det är tvärtom med de gamla basarna. De nya har dessutom mycket starkare inbyggd förstärkare på 500 Watt i jämförelse med 200 Watt i de gamla.
Så min fråga är vad som gör att de nya basarna upplevs betydligt "rappare", och att de verkar hänga med bättre i det transient-förlopp fronthögtalarna spelar?
Calleberg skrev:goat76 skrev:...Båda är dock slutna så ingen skillnad på just den punkten, men där de skiljer sig åt är att de ny har sitt aktiva element framåt och det passiva nedåt medans det är tvärtom med de gamla basarna. De nya har dessutom mycket starkare inbyggd förstärkare på 500 Watt i jämförelse med 200 Watt i de gamla.
Så min fråga är vad som gör att de nya basarna upplevs betydligt "rappare", och att de verkar hänga med bättre i det transient-förlopp fronthögtalarna spelar?
Du har alltså ett par slavbassubbar. Främst Frekvensgången gissar jag då på. Subbor med sådan övertung basåtergivning brukar i och för sig ofta dras med allt det där andra dåliga som grupplöptidsproblem och bristfällig "dämpning"...
Calleberg skrev:Men det kan vara annat ännu mer basic ochså, som att t.ex de gamla vände fasen, och det gör inte de nya. Eller tvärtom, med mera...
goat76 skrev:
Både de gamla och de nya basarna spelar i rätt fas med fronthögtalarna.
Calleberg skrev:goat76 skrev:
Både de gamla och de nya basarna spelar i rätt fas med fronthögtalarna.
Jag förutsätter att du verkligen kontrollerat detta, Bra gjort i sånt fall.![]()
Lp filtren kan spela lite roll (om du använder de inbyggda så att det alltså inte är samma lika i bägge fallen)
Slamkrypare... Förstärkaren. Jag har vid ett flertal tillfällen upptäckt att val av förstärkare påverkar "Slam". Och här verkar klass D ligga lite i framkant, då även billigt skit verkar prestera rätt bra.
Billiga A/B konstruktioner verkar sällan lyckas särskilt bra med den parametern, Medans mer brutala A/B konstruktioner som t.ex Dinosaurien JBL 6290 excelererar här.
Jag kan inte riktigt förklara det, möjligen handlar det mer om den Switchade nätdelen som de flesta klass D konstruktioner har, än om konstruktionsprincipen.
petersteindl skrev:En sluten låda dimensionerad med ett Q= 25 ger ingen god transientåtergivning och ingen kontrollerad bas. Jag dimensionerar för Q= 0,5. Det kallas kritisk dämpning.
Calleberg skrev:goat76 skrev:
Både de gamla och de nya basarna spelar i rätt fas med fronthögtalarna.
Jag förutsätter att du verkligen kontrollerat detta, Bra gjort i sånt fall.![]()
Lp filtren kan spela lite roll (om du använder de inbyggda så att det alltså inte är samma lika i bägge fallen)
Slamkrypare... Förstärkaren. Jag har vid ett flertal tillfällen upptäckt att val av förstärkare påverkar "Slam". Och här verkar klass D ligga lite i framkant, då även billigt skit verkar prestera rätt bra.
Billiga A/B konstruktioner verkar sällan lyckas särskilt bra med den parametern, Medans mer brutala A/B konstruktioner som t.ex Dinosaurien JBL 6290 excelererar här.
Jag kan inte riktigt förklara det, möjligen handlar det mer om den Switchade nätdelen som de flesta klass D konstruktioner har, än om konstruktionsprincipen.
BellsnWhistles skrev:petersteindl skrev:En sluten låda dimensionerad med ett Q= 25 ger ingen god transientåtergivning och ingen kontrollerad bas. Jag dimensionerar för Q= 0,5. Det kallas kritisk dämpning.
Grupplöptiden hänger väl ihop med frekvensgången för slutna lådor?
D.v.s. en låda med Q=0,5 och säg en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) som sedan för att få rak frekvensgång i rummet måste ekvaliseras upp något till -3 dB@40 Hz, ger totalt samma resultat som om lådan från början varit designad med Q= 0.7 vid 40 Hz (= -3 dB@40 Hz).
Eller har jag fel?
Samma med ditt första exempel, om man eq:ar bort jättepeaken som skapas av Q=25 så att den får en frekvensgång identiskt med den som har Q=0,5, visst få de då också identiska egenskaper gällande transientrespons/grupplöptid?
Calleberg skrev:Morello skrev:
Vad betyder "slam"i denna kontext?
Detta:
viewtopic.php?f=9&t=73359&hilit=slam
Morello skrev:Calleberg skrev:Morello skrev:
Vad betyder "slam"i denna kontext?
Detta:
viewtopic.php?f=9&t=73359&hilit=slam
Litet uppskruvad nivå i mellanbasen mao, men vad har detta med förstärkare att göra?
Morello skrev:Jodå, jag minns förstås tråden och har läst den!
petersteindl skrev:En låda med Q=0,5 och en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) ekvaliserar jag till -6 dB@5 -10Hz, d v s jag strävar efter att fortfarande ha Q=0,5. Detta under förutsättning att elementen har hyfsat lång slaglängd. Jag räknar då in lyssningsrummet som ett slutet rum som under viss frekvens höjer basen med 12 dB/oktav. Exempelvis under 25-30 Hz. Då kanske det behövs + 6 dB vid 40 Hz och några dB till vid 30 Hz. Det blir ganska snälla ingrepp med Q=0,5.
Grupplöptiden är kausal med frekvensgången och blir då låg. Det fås på köpet liksom. Det jag eftersträvar är noll lagring av energi i systemet. Den enda lagringen står rummet för vid rumsresonanser som i detta fall inträffar från ungefär 25-30 Hz och uppåt. Rumsresonanser kan man lösa på annat sätt.
BellsnWhistles skrev:petersteindl skrev:En låda med Q=0,5 och en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) ekvaliserar jag till -6 dB@5 -10Hz, d v s jag strävar efter att fortfarande ha Q=0,5. Detta under förutsättning att elementen har hyfsat lång slaglängd. Jag räknar då in lyssningsrummet som ett slutet rum som under viss frekvens höjer basen med 12 dB/oktav. Exempelvis under 25-30 Hz. Då kanske det behövs + 6 dB vid 40 Hz och några dB till vid 30 Hz. Det blir ganska snälla ingrepp med Q=0,5.
Grupplöptiden är kausal med frekvensgången och blir då låg. Det fås på köpet liksom. Det jag eftersträvar är noll lagring av energi i systemet. Den enda lagringen står rummet för vid rumsresonanser som i detta fall inträffar från ungefär 25-30 Hz och uppåt. Rumsresonanser kan man lösa på annat sätt.
Då är jag med, fortfarande "kritiskt dämpat" men du ser till att den undre gränsfrekvensen blir önskat (låg) i ett generellt rum med hjälp av eq.
Så din högtalare kan egentligen ha både högre och lägre Q än 0,5 utan eq.
BellsnWhistles skrev:Grupplöptiden hänger väl ihop med frekvensgången för slutna lådor?
D.v.s. en låda med Q=0,5 och säg en fb på 40 Hz (= -6 dB@40 Hz) som sedan för att få rak frekvensgång i rummet måste ekvaliseras upp något till -3 dB@40 Hz, ger totalt samma resultat som om lådan från början varit designad med Q= 0.7 vid 40 Hz (= -3 dB@40 Hz).
Eller har jag fel?
Samma med ditt första exempel, om man eq:ar bort jättepeaken som skapas av Q=25 så att den får en frekvensgång identiskt med den som har Q=0,5, visst få de då också identiska egenskaper gällande transientrespons/grupplöptid?
JM skrev:I-or skrev:Ibland när det bara babblas på radion och jag är djupt sysselsatt med något tekniskt problem glömmer jag att sätta på basmodulen i datoranläggningen. När sedan babblet övergår till musik förvånas jag under en halv sekund eller så över hur "långsam" basen låter när den slås på.
Var ligger undre frekvensen för klar rapp bas med ok inslag av lågfrekvent bas.
Sannolikt är övergången till långsam bas flytande.
Inte bara frekvensen påverkar utan även ljudtrycket påverkar om basen skall upplevas som rapp eller ej enligt min erfarenhet. Typ PA anläggningar.
JM
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 1 gäst