Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Det har ju gjorts högtalare i en massa konstiga material, nackdelen med metaller är att då flyttas resonanserna bara högre upp. Dom kan tom bli mer hörbara då.
En lösning är att stärka strukturen med bikake-liknande mönster, eller matrix som B&W säger, för att dämpa ut resonanser. Det skulle man kunna göra i ett metallstycke om man gjuter det så. Men det verkar dyrt och krångligt.
NNord skrev:Tänk er en baffel av aluminium som är 6cm tjock då ! läre väl vara omöjligt med resonanser där?
NNord skrev:Tänk er en baffel av aluminium som är 6cm tjock då ! läre väl vara omöjligt med resonanser där?
NNord skrev:Jahaopp,
men det gäller ju en aluminiumbit som hänger fritt i luften, om man istället har en bit aluminium som är limmad mot högtalarelådan då?
Då har man ju löttsligt en anläggning mot en yta, och där i mellan
kan man ha nått dämpande.
En aluminiumbit kan man ju få urfräst medhjälps CNC och på
baksidan kanske kan ha urfräst ett mönster som modverkar vissa resonanser, och istället fylla med dämpande material eller någonting dylikt..
NNord skrev:Aluminium är snyggt och därför intressant. Därav blir det intressant hur man kan få aluminiumet att bli så dött som möjligt.
Svante skrev:NNord skrev:Aluminium är snyggt och därför intressant. Därav blir det intressant hur man kan få aluminiumet att bli så dött som möjligt.
Ah, du kanske ska försöka hitta aluminiumfanér då?
NNord skrev:hehe lustigt![]()
Men vad händer med aluminiumets resonanser om man anlägger det MOT en yta och sedan dämpandlimmet mellan?
NNord skrev:Jag vet, det är lite knasigt för jag tycker det är snyggtAlltså ett metallmaterial som baffel !
Finns säker andra metaller som är bättre.
Det finns ju olika sorters aluminium också !
lilltroll skrev:NNord skrev:Jag vet, det är lite knasigt för jag tycker det är snyggtAlltså ett metallmaterial som baffel !
Finns säker andra metaller som är bättre.
Det finns ju olika sorters aluminium också !
Bly kanske kan vara något, om man inte tar med någon miljö/pris aspekt.
paa skrev:Jag tror det är en myt att bly skulle vara så bra. Det skulle vara kul om någon orkade tillverka en stämgaffel av bly, bara på kul.
paa skrev:Jag tror det är en myt att bly skulle vara så bra. Det skulle vara kul om någon orkade tillverka en stämgaffel av bly, bara på kul.
Svante skrev:paa skrev:Jag tror det är en myt att bly skulle vara så bra. Det skulle vara kul om någon orkade tillverka en stämgaffel av bly, bara på kul.
Jag tror det skulle misslyckas rätt kapitalt, faktiskt.
Nu är ju inte gjutjärn precis känt för att vara lämpligt att gjuta kyrkklockor av heller, men helt akusktiskt dött är det definitivt inte. Jag vidhåller att en rätt utformad stämgaffel av bly skulle förvåna fler än dig, Svante!Among metals, lead is commonly thought to be high loss, but its peak damping at about
0.01, is lower than that of tin, cadmium, or indium (Cook and Lakes, 1995a).
Svante skrev:paa skrev:Jag tror det är en myt att bly skulle vara så bra. Det skulle vara kul om någon orkade tillverka en stämgaffel av bly, bara på kul.
Bill50x skrev:Svante skrev:paa skrev:Jag tror det är en myt att bly skulle vara så bra. Det skulle vara kul om någon orkade tillverka en stämgaffel av bly, bara på kul.
Det är väl inga problem att tillverka en stämgaffel av bly? Hur den låter eller om den fungerar är förstås en annan sak
/ B
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Jag tror det är en myt att bly skulle vara så bra. Det skulle vara kul om någon orkade tillverka en stämgaffel av bly, bara på kul.
Enligt dom värden jag har för bly så har det ungefär samma eller lägre inre förlustfaktor än gjutjärn.
Svante skrev:Fast kanske baseras min intuition på att bly deformeras så lätt. Och vid permanent deformation så gäller väl andra lagar?
Bill50x skrev:Svante skrev:Fast kanske baseras min intuition på att bly deformeras så lätt. Och vid permanent deformation så gäller väl andra lagar?
Vid all deformation absorberas energi. Men naturligtvis bara då deformationen sker. Är det en engångshändelse (och materialet sedan är stabiliserat) sker naturligtvis absorbationen bara denna gång. Men om materialet fjädrar tillbaka får man dels absorbation, dels vibrationer som kan ligga i fas eller motfas. Ungefär som om man älskar i en fjädrande säng. Beroende på resonansfrekvens får man antingen hjälp på traven eller blir motarbetad
Tänk dig en cykel. Om ramen är fjädrande går det åt energi för att böja den vid varje tramptag. Om den inte fjädrar tappar du ingen energi. Är ramen mjuk är det resonansfrekvensen som bestämmer om du tappar energi, för trampar du tillräckligt snabbt så ramen inte hinner böja sig är den i praktiken oändligt styv.
Jag kan inte matematiken bakom detta, men om man kan det kan man också räkna ut hur olika material/konstruktioner fungerar i dessa lägen.
Rent spontant känns dock bly som ett väldigt dämpat och resonansfritt material, i alla fall i den mjukhet som man använder i tex fiskesänken....
/ B
lilltroll skrev:Jag har fått för mig att en deformation av bly inte är särskillt elastisk och återfjädrande, utan är mer som att deformera modell-lera, dvs det blir värme. (Jag är varken materialvetare eller maskinare)
7 x Master Reference Amplifier Svart 2 ___ 999999 kr per st. -> 6999993
1 x DVD Standard Silver __________________ 112000 kr per st. -> 112000
1 x HTS 7.1 SvartSilver __________________ 110000 kr per st. -> 110000
6 x Krell LAT-1 __________________________ 560000 kr per par -> 1680000
1 x Krell LAT-C ________________ $18,500 = 144454 kr per st. -> 144454
4 x MRS Master Reference Subwoofer _______ 490000 kr per st. -> 1960000Den har en såndär helfräck "touch-screen".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster