Neuhausen skrev:En LS Q på -6dB är väl lite mindre än vad BCX gör?
Jo speciellt över 200Hz, där handlar det nog om 1-2dB tror jag i alla fall. Sen beror det ju på vart ratten står på bcx när man jämför också men även vippan. Nu när jag plockade bort bcx stod ratten nästan i mitten, vilket skall vara -6dB enligt IÖs inlägg. Vippan var även uppåt vilket ger någon extra dB + över cirka 100Hz (minns inte exakt men ökar nivån från 100-500Hz cirka). Mätningar tidigare i tråden var med vippan ner.
Jag tänkte väl att LS Q -6dB Q 0.7 var ett sätt att "lura" Flex att jag inte höjt något över 200Hz och minska risken för klipp i Flex. Ligger ju lite lågt över 200Hz.
Men sen kan jag ju klippa Roteln eller överbelasta högtalarelementen ändå så klart. Hoppas väl att ett "höjning" över 200Hz inte belastar högtalarelementen på samma sätt som att göra en höjning vid 40Hz tex.
Var här jag hoppades fylla i lite med LS Q -6dB Q 0.7.

- Screenshot_20251027-181539.png (1.21 MiB) Visad 18 gånger
Jag har även lagt in tre olika höjningar vid 38Hz i Flex på olika filterplatser redo att avlossas.+1.4dB vilket skall vara lika mycket som sänkningarna, vid 28 och 57Hz, även sänker vid 38Hz. Sen en höjning på +2.5dB samt en på +3dB. Detta får utvärderas över tid nu ett tag för att se om systemet håller.
Den där peaken vid 350Hz skall jag också prova att sänka på sikt tänker jag.