MiniDSP Flex setup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Neuhausen

Re: MiniDSP Flex setup

Inläggav Neuhausen » 2025-10-27 17:59

En LS Q på -6dB är väl lite mindre än vad BCX gör?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-27 18:13

Neuhausen skrev:En LS Q på -6dB är väl lite mindre än vad BCX gör?

Jo speciellt över 200Hz, där handlar det nog om 1-2dB tror jag i alla fall. Sen beror det ju på vart ratten står på bcx när man jämför också men även vippan. Nu när jag plockade bort bcx stod ratten nästan i mitten, vilket skall vara -6dB enligt IÖs inlägg. Vippan var även uppåt vilket ger någon extra dB + över cirka 100Hz (minns inte exakt men ökar nivån från 100-500Hz cirka). Mätningar tidigare i tråden var med vippan ner.

Jag tänkte väl att LS Q -6dB Q 0.7 var ett sätt att "lura" Flex att jag inte höjt något över 200Hz och minska risken för klipp i Flex. Ligger ju lite lågt över 200Hz.

Men sen kan jag ju klippa Roteln eller överbelasta högtalarelementen ändå så klart. Hoppas väl att ett "höjning" över 200Hz inte belastar högtalarelementen på samma sätt som att göra en höjning vid 40Hz tex.

Var här jag hoppades fylla i lite med LS Q -6dB Q 0.7.
Screenshot_20251027-181539.png
Screenshot_20251027-181539.png (1.21 MiB) Visad 18 gånger

Jag har även lagt in tre olika höjningar vid 38Hz i Flex på olika filterplatser redo att avlossas.+1.4dB vilket skall vara lika mycket som sänkningarna, vid 28 och 57Hz, även sänker vid 38Hz. Sen en höjning på +2.5dB samt en på +3dB. Detta får utvärderas över tid nu ett tag för att se om systemet håller.

Den där peaken vid 350Hz skall jag också prova att sänka på sikt tänker jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-27 20:28

En höjning vid 200Hz ger bara lite extra uppvärmning i högtalarelementen, så där får man nog ta i väldigt mycket och länge för att något skall gå sönder. Vid 40Hz är det givetvis känsligare med så stor förstärkare då det kan börja slå ganska långt om du tar bort hela sänkninten som BCX gjort just där tidigare.

Jag utgår från att olika personer uppfattar det olika, men jag spelar hellre något lägre och har hela basregistret med så få dalar som möjligt än att spela högre och acceptera dalarna. Särskilt när det är runt 40Hz, men hur mycket man saknar vissa basnoter tror jag också att är individuellt och kanske också tillvant.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-27 20:55

Jo, är väl därför jag lagt in förhållandevis ganska blygsamma höjningar vid 38Hz att testa med.Jag tror jag kan acceptera att spela något lägre men det får ju inte bli hur mycket som helst.

Är säkert någon form av tillvänjningsprocess inblandat i att både ha ojämn frekvensgång och att försöka eq:a till den.

Rew tyckte ju även att jag skulle sänka lite vid 124Hz, kanske provar det också. Men tycker det är lite svårt att utvärdera massa olika ingrepp samtidigt, även om de samverkar en del.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Teknikforum