Moderator: Redaktörer
Neuhausen skrev:En LS Q på -6dB är väl lite mindre än vad BCX gör?
genstruktur skrev:Om jag höjer 38Hz i Flex, sänks övrig frekvensgång? Låter nästan som volymen blir lägre eller så är det inbillning.
juanth skrev:genstruktur skrev:Om jag höjer 38Hz i Flex, sänks övrig frekvensgång? Låter nästan som volymen blir lägre eller så är det inbillning.
I min Flex eight är det inte så att övrig frekvensgång sänks.
dewpo skrev:Jag undrar lite varför ni inte använder möjligheterna att beräkna EQ till MiniDSP Flex som finns i REW. Jag tycker att de verkar fungera bra!
Neuhausen skrev:Om målet är att strikt efterlikna funktionen hos BCX exakt så är det en sak. Men de små skillnaderna kommer drunkna fullständigt i de andra justeringarna när flexen används för att korrigera hela basregistret.
RogerGustavsson skrev:Funktionen i REW ger ett större antal ingrepp än vad som kan vara nödvändigt och Flex kan heller inte hantera så många.
Kalejdokom skrev:RogerGustavsson skrev:Funktionen i REW ger ett större antal ingrepp än vad som kan vara nödvändigt och Flex kan heller inte hantera så många.
Gäller det även om man använder funktionen i REW som genererar "Biquads files" för import i MiniDSP?
Jag har använt det med hög nöjdfaktor till mina dipoler. Jag har inte märkt av någon begränsning i ingreppspunkter.
Neuhausen skrev:Om vi bortser från området upp till 500Hz, som anses vara hyfsat säkert att justera baserat på rumsmätningar så ser det ut att vara ganska hett mellan 500Hz och 2000Hz.
Jag skulle provat att lägga filter på de frekvenser som sticker ut och provlyssnat för att se om det låter bättre. Men det där är verkligen något som måste "spelas in".
Eller kanske låta REW justera efter målkurva hela vägen till 2000Hz och provlyssna på den nivå som finns tillgänglig efteråt. Jag tycker att filtren blir bättre när man gör det manuellt, men så har jag också fått träna en del då jag lägger in filtren manuellt i Linux efter att ha provat fram dem i REW.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster