sonab oa12

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

sonab oa12

Inläggav zapanasta » 2007-11-21 16:21

hej,har fått nys på ett par sonab oa12,dom är i bra skick ock elementen verkar hela(inte lyssnat)får köpa dom om jag vill för nån 100 lapp.finns det nåt värde i dom tror ni,ock hur låter dom?Mvh.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-21 16:25

Bara att köpa.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2007-11-21 16:37

Absolut hugg dem på studs jag kan tjacka dem av dig senare för en 4-hundring
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-21 16:38

paa skrev:Bara att köpa.
köper dom i morgon,kan va kul att renovera ett par såna här ock spara,upphängningarna till basarna ser inte trasiga ut genom gallret men jag misstänker att dom är dåliga,nån som vet va det är för komponenter i filtret på ett par såna här?elektrolyter eller förhoppningsvis åldersbeständiga av polyester el polypropylen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-21 16:53

Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-21 17:08

paa skrev:http://www.carlssonplanet.com/oa12.php?lang=sv&
Tack så mycket,där stod ju allt som är värt att veta om dom,
Senast redigerad av zapanasta 2007-11-22 14:20, redigerad totalt 1 gång.

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-11-21 20:57

Hej
Har renoverat fem par OA12 det senaste året. Det är en väldigt trevlig högtalare. Den låter himla fint och är riktigt snygg. De går som smör i solen om du annonserar ut dem. Men, för sjutton, behåll orginalelementen och renovera kanterna. De låter bättre tycker jag (visst svor jag i kyrkan där men jag har verkligen testat, lyssnat och plågat min omgivning med "blindtester"). Kanske borde ändrat på filtren när man byter element till nyare Peerlessvarianter, men med orginalfilter låter hästskobasarna bäst.
mvh
Henrik

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-21 21:04

henriksch skrev:Hej
Har renoverat fem par OA12 det senaste året. Det är en väldigt trevlig högtalare. Den låter himla fint och är riktigt snygg. De går som smör i solen om du annonserar ut dem. Men, för sjutton, behåll orginalelementen och renovera kanterna. De låter bättre tycker jag (visst svor jag i kyrkan där men jag har verkligen testat, lyssnat och plågat min omgivning med "blindtester"). Kanske borde ändrat på filtren när man byter element till nyare Peerlessvarianter, men med orginalfilter låter hästskobasarna bäst.
mvh
Henrik
Hej,tängte behålla orginalelementen ock byta kanterna bara,ock gillar jag ljudet spar jag dom,om affären går i lås dvs.Mvh.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-21 23:15

I vilket skick som helst verkar de vara värda runt 500:- bra repobjekt får du en tuka för!
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-22 14:28

Hej,nu har jag dom hemma,det här var över mina vildaste förväntningar faktiskt,lådorna är som nya,några smårepor i faneret på nåt ställe bara,tog av gallren ock förväntade mig ruttna upphängningar,men icke som nya?tog ur ena basen ock dom är helt klart bytta.peerless basar som det står qc 000905 cat.no 833413 8 ohm på. (dom kan inte va gamla)diskanterna fungerar också.dom låter ju kanonbra högtalarna,lite tunn bas tycker jag men jag jämför dom med ett par cerwin vega dc-15 som man kan änvända som jordbävnings simulator.kan avslöja va jag fått dom ifrån nu,återbruket, va kan dom ha för värde i detta skick?dom ser ut som nya.mvh.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-22 15:02

Så här skriver alltså Carlssonplanet: "Seriöst renoverade par med alla element bytta kan kosta uppemot 7.000:-. Det är de värda."
Grattis!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-22 15:04

paa skrev:Så här skriver alltså Carlssonplanet: "Seriöst renoverade par med alla element bytta kan kosta uppemot 7.000:-. Det är de värda."
hej,såg det jag med,men mina är bara basarna bytta på, inte diskanterna,förövrigt nära nyskick .Annars så har jag setat ock lyssnat på dom lite nu,fantastiskt bra ljud måste jag säga.har bara hört såna gamla carlsson modeller förut(dom med en philips bredbandare ock 4 diskanter(hembyggen)dessa oa12 låter då flera ggr bättre tycker jag.mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-22 18:46

Hej,nu har jag gjort ren dom grundligt(var inte knappt nåt damm innanför gallren heller)han el hon som ägt dom måste ha varit väldigt rädd om dom.Helfräsha basar som sagt men diskanterna lite torra.gav dom en strykning med textillim blandat i lite vatten,strök på med en liten pensel ifall det var några små sprickor i dom.mkt trevliga högtalare,förstår nu varför så många gillar carlsson högtalare.mvh.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2007-11-22 19:51

Bilder! :o

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-23 00:20

Bilder kommer snart. Lyssnat mycket nu i kväll på dessa,imponerande bas dom presterar med tanke på formatet,dom låter riktigt bra men kanske lite skrikiga i bland,förmodligen skulle dom tjäna mycket på nya diskanter,kan nog va värt att kosta på dom det med tanke på det övriga skicket på dom(dom är ju som nya närapå),verkar ju inte gå att få tag på diskanterna hifikit sålde längre tyvärr.Finns det nåt annat alternativ?Mvh.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-23 00:26

Det ska komma under 2008. Mer exakt när är väl frågan. Jag inväntar själv diskanter både till mina od11 och oa12 - men jag har ingen jäkt alls då jag tänker ändra finish på mina innan jag sätter in nya element. Vi vet ju vad som händer när man inte fixat utseendet innan man lyssna på högtalare som låter bra... ;)

Kan ju säga att jag just nu lyssnar på oa12 i sitt originalutförande (bytta skumkanter) och är riktigt nöjd med det.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-23 00:55

Slartibartfast skrev:Det ska komma under 2008. Mer exakt när är väl frågan. Jag inväntar själv diskanter både till mina od11 och oa12 - men jag har ingen jäkt alls då jag tänker ändra finish på mina innan jag sätter in nya element. Vi vet ju vad som händer när man inte fixat utseendet innan man lyssna på högtalare som låter bra... ;)

Kan ju säga att jag just nu lyssnar på oa12 i sitt originalutförande (bytta skumkanter) och är riktigt nöjd med det.

[slrt]
hej,ja då kommer det diskanter under 2008 då,ingen brådska jag heller,kul att ha nåt att se fram emot också,få se om jag byter kondensatorer också ,då är dom ju renoverade så gott som(basarna som sitter i nu ser nya ut)peerless 165wf33/102sp sonab heter dom .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-23 14:05

Hej igen,nån som jämfört ett par korrekt renoverade oa12 mot ett par ino audio pip eller nån annan högtalare som håller hög ljudkvalite?Mvh.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-23 14:57

zapanasta skrev:Hej igen,nån som jämfört ett par korrekt renoverade oa12 mot ett par ino audio pip eller nån annan högtalare som håller hög ljudkvalite?Mvh.

Jag har ju Ino Audio i5 som toppar igentligen, så det har jag. Tror t o m jag köpte de första paret oa12 när jag hade piP. Ino Audio' sortiment är inte lika spretiga som oa12 (än mindre än oa14 som är spretigast). Sonab oa12 är typ perfekt om man inte tänker sitta och lyssna på musik men ändå vill ha en god återgivning av musiken, Ino Audio' sortiment är perfekta om man tänker lyssna mera aktivt! Som direktåtergivare finns det inget som talar för oa12 - artikulation, frekvensregister, dynamik... - men den reguljära Svensson (min åsikt) skulle nog bli nöjdare av ett par oa12 i vardagsrummet! De flesta vill ju ändå inte fixa akustiken tillräckligt för att ett par piP skulle må riktigt bra...

Mina två sekunder om detta.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-23 18:34

Hur mycket tål ett par såna här oa12 tro?basarna är jag inte det minsta bekymrad över när man vrider på lite men dom gamla diskanterna vill man ju ska funka tills ersättarna dyker upp på marknaden,tycker det blir rätt vasst ock skrikigt om man pressar dom lite,man är ju orolig att bränna dom.nån som vet?.Mvh

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2007-11-23 22:27

När dom börjar låta illa och skrikigt som du säger....sänk lite.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 02:37

Slartibartfast skrev:
zapanasta skrev:Hej igen,nån som jämfört ett par korrekt renoverade oa12 mot ett par ino audio pip eller nån annan högtalare som håller hög ljudkvalite?Mvh.

Jag har ju Ino Audio i5 som toppar igentligen, så det har jag. Tror t o m jag köpte de första paret oa12 när jag hade piP. Ino Audio' sortiment är inte lika spretiga som oa12 (än mindre än oa14 som är spretigast). Sonab oa12 är typ perfekt om man inte tänker sitta och lyssna på musik men ändå vill ha en god återgivning av musiken, Ino Audio' sortiment är perfekta om man tänker lyssna mera aktivt! Som direktåtergivare finns det inget som talar för oa12 - artikulation, frekvensregister, dynamik... - men den reguljära Svensson (min åsikt) skulle nog bli nöjdare av ett par oa12 i vardagsrummet! De flesta vill ju ändå inte fixa akustiken tillräckligt för att ett par piP skulle må riktigt bra...

Mina två sekunder om detta.

[slrt]
Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.har ju bara mina DC-15 att jämföra med ock det är ju lite orättvist mot sonab lådorna att jämföra en 6,5 tummare i en 18 liters låda mot en 15 tummare som sitter i en 160 liters låda.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-24 10:42

Behold. Oa-12:an kommer säkert ärligen djupare i basområdet medan CV är en diskopuckelkonstruktion. Alltså det lever på mängden SPL. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 11:26

meanmachine skrev:Behold. Oa-12:an kommer säkert ärligen djupare i basområdet medan CV är en diskopuckelkonstruktion. Alltså det lever på mängden SPL. :wink:
hej,nja på den pungten håller jag inte med.Dessa vegor jag har kan prestera en imponerande djupbas,kör jag testskivan jag har på sonab högtalarna finns det inte mycket energi under 30hz,vegorna däremot har mycket energi vid 20hz till ock med.Kör jag en 20hz ton på dom skakar det i hela lägenheten,Mvh

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-24 11:43

Nåja. Ger mig då. De vegor jag haft kontakt med brukar ha svårt med djup bas utom DC-1515 som är äcklig. Men dina basar är inte original? Oavsett detta tror jag du har rätt. Mina oa 12 var djuare än mina FD Vega Vs-12 och AT-40 iaf. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-24 14:40

zapanasta skrev:Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.

Nu är jag inte slarten men även om OA12 har en rätt imponerande bas så är det inget emot vad piP klarar av.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 14:57

meanmachine skrev:Nåja. Ger mig då. De vegor jag haft kontakt med brukar ha svårt med djup bas utom DC-1515 som är äcklig. Men dina basar är inte original? Oavsett detta tror jag du har rätt. Mina oa 12 var djuare än mina FD Vega Vs-12 och AT-40 iaf. :)
hej,det sitter nykantade orginalbasar i mina DC-15.Håller med dig att det finns vegor med dålig djupbas,hade ett par al-750 förut som inte spelade mycket till djupbas.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 18:43

hej,efter lite övervägande så har jag kommit fram till att jag gillar den typ av ljud vegorna klarar av att prestera,oa12 lådorna låter ju jättebra men kan inte spela med det trycket som jag gillar.Hur mycket kan man ta för dessa oa12 vid försäljning? (såg att en på carlssonplanet köpt ett par för 1500 med trasiga basar),jättefint skick på dom som sagt ock med basar som är som nya.Mvh.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-24 21:14

zapanasta skrev:hej,efter lite övervägande så har jag kommit fram till att jag gillar den typ av ljud vegorna klarar av att prestera,oa12 lådorna låter ju jättebra men kan inte spela med det trycket som jag gillar.Hur mycket kan man ta för dessa oa12 vid försäljning? (såg att en på carlssonplanet köpt ett par för 1500 med trasiga basar),jättefint skick på dom som sagt ock med basar som är som nya.Mvh.

jag ger dig 10ggr vad du gav för dem = 400:- :D

/staffan

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 21:27

staffanw skrev:
zapanasta skrev:hej,efter lite övervägande så har jag kommit fram till att jag gillar den typ av ljud vegorna klarar av att prestera,oa12 lådorna låter ju jättebra men kan inte spela med det trycket som jag gillar.Hur mycket kan man ta för dessa oa12 vid försäljning? (såg att en på carlssonplanet köpt ett par för 1500 med trasiga basar),jättefint skick på dom som sagt ock med basar som är som nya.Mvh.

/staffan
Haha,då vore jag korkad,skämt åsido,ett par oa14 på tradera är uppe i 2475 kr nu såg jag,tycker mina vad jag kan bedöma av bilden är ännu finare än dom.Mvh.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-24 21:31

Skall du ens tänka på sälja så skall det ske i din medlemstråd. Se forumreglerna ;)

/extramoderatorn :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 21:40

Kaffekoppen skrev:Skall du ens tänka på sälja så skall det ske i din medlemstråd. Se forumreglerna ;)

oki,ursäkta.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-24 22:21

zapanasta skrev:
staffanw skrev:

/staffan
Haha,då vore jag korkad,skämt åsido,ett par oa14 på tradera är uppe i 2475 kr nu såg jag,tycker mina vad jag kan bedöma av bilden är ännu finare än dom.Mvh.

tja, men 1000% är väl inte så tokig avkastning ialla fall 8) men säg vad vill ha så får vi se. Vilket fanér är det ?

/staffan

Edit: :oops: Ber om ursäkt, såg att sälj/köp inte ska ske i vanliga trådar.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-11-24 22:41

Naqref™ skrev:
zapanasta skrev:Hej,vilka tycker du har bäst basåtergivning av dessa,pip eller oa12.

Nu är jag inte slarten men även om OA12 har en rätt imponerande bas så är det inget emot vad piP klarar av.

Helt min åsikt med! Jag tycker inte du ska sälja dem om du inte verkligen råmycket behöver dom där pengarna eller ska byta mot något bättre. Ärligt talat så låter mina oa12 så pass bra att jag inte pallar fixa iordning resten av anläggningen. :lol:

Dessutom så finns det jävligt få högtalare som passar så sjukligt bra i vardagsrum!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-24 23:03

Slartibartfast skrev:
Naqref™ skrev:

Helt min åsikt med! Jag tycker inte du ska sälja dem om du inte verkligen råmycket behöver dom där pengarna eller ska byta mot något bättre. Ärligt talat så låter mina oa12 så pass bra att jag inte pallar fixa iordning resten av anläggningen. :lol:

Dessutom så finns det jävligt få högtalare som passar så sjukligt bra i vardagsrum!

[slrt]

Håller med. Det kommer en dag i allas liv då helt enkelt Vega inte längre räcker till och då är det skönt att ta fram en ersättare direkt. Kör den till dator eller sovrum så länge. De pengarna som du har i oa12 räntar bättre än vilken bank på helst.

Förövrigt kan du ju ta och lyssna på en skiva med t.ex. Diana Krall eller liknande med mer akustiska instrument och mycket dynamik så för du se vilken låda som avgår med segern. :) 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-24 23:11

hej,det är nog sant det ni säger,men är nån form av basnarkoman ock tycker vegorna spelar riktigt bra på all slags musik faktiskt,sitter peerless orginal i dessa i både mellanreg ock diskant ock sen har dom den grymma djupbasen även på riktigt låg volym också.få se hur jag gör med oa12 högtalarna,tycker det är synd om ett par så fina högtalare blir ståendes i en garderob också,ska tilläggas att jag passerat 40 också så ni inte tror att detta med vegorna är nån tonårsgrej för mig. .mvh. [url]http://www.minhembio.com/sollerön[/url]

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 01:39

Hej igen,var förresten hem till en kompis i dag med dessa oa12,han har ett par pi60.pi60 lät naturligtvis bättre men dessa oa12 gjorde inte bort sig ,lite ljusare ljud(skrikigare) i oa12 dom tyckte jag. Ska ta fram mina renoverade luxor 5061(dom med lutande fronten)i morrn ock köra dom mot oa12 med lite olika slags musik få se hur det går.Skriver en rad om det om nån är intresserad.Mvh.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-11-25 02:29

Klart vi är intresserade!!?!
Behöver du ens fråga :wink: :?:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-25 09:07

Att vara basnarkoman kontra inte brukar handla om tillvänjning det är oavsett ålder. Min styvfarsa är väl 140år vi det här lager och kör med infinity sm255 och poppar med. Det gäller givetvis att man blir intresserad av hur det låter rent naturligt eller maffigt. Men visst har Cv sin charm till viss typ av musik. Jag gillar ZZ-top och då är den mängden SPL som är viktigare än hur korrekt det låter. Jag förordar inte 1 anläggning som skall klara allt. Jag tycker man skall ha minst 7st olika som passar inte på varje behov. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 10:09

Hej,jag är nog den typen som tycker det ska va kul att lyssna på musik.har kompisar som har långt bättre grejer än mig om man strävar efter ett ofärgat neutralt ljud,men det ljudet tilltalar inte mig med den musiksmak jag har.Hårdrock, techno, osv som jag lyssnar på med mycket bas i är mycket roligare att lyssna på hos mig,tycker det låter fjutt,fjutt med en 6,5 tummare eller 8 tummare i basen till sån musik.mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 10:39

Hej,startar en ny tråd under vintagehifi om detta test oa12 mot luxor 5061,kan ju säga en sak så länge,att inte intresset är större än var det är för dessa gamla luxor konstruktioner är förvånande.Mvh.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-25 14:17

Zapanasta: Det vore bra om du verifierade dina OA12 innan du dömer ut dem i jämförelser mot än den ena nyrenoverade högtalaren.

Dina OA12 kommer direkt från soptippen (återbruket) och köptes för 40:- och verkar faktiskt ha felaktiga basar. Så här skrivs det på Carlssonplanet om dina basar:

"165 WF 33 (833413 )var en 8 ohms-modell som Hifikit saluförde åtminstone under 90-talet och en bit in i 2000-talet. De hade skumkant men var inte helt enligt Sonabs spec. och gick inte riktigt så djupt som orginalen gjorde i 70-tals högtalarna."

Detta stämmer både tidsmässig med QC-datumet (7 år gamla) och med att du upplever tunn och dålig bas.

/staffan

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-11-25 14:18

staffanw skrev:Zapanasta: Det vore bra om du verifierade dina OA12 innan du dömer ut dem i jämförelser mot än den ena nyrenoverade högtalaren.

Dina OA12 kommer direkt från soptippen (återbruket) och köptes för 40:- och verkar faktiskt ha felaktiga basar. Så här skrivs det på Carlssonplanet om dina basar:

"165 WF 33 (833413 )var en 8 ohms-modell som Hifikit saluförde åtminstone under 90-talet och en bit in i 2000-talet. De hade skumkant men var inte helt enligt Sonabs spec. och gick inte riktigt så djupt som orginalen gjorde i 70-tals högtalarna."

Detta stämmer både tidsmässig med QC-datumet (7 år gamla) och med att du upplever tunn och dålig bas.

/staffan

Å vips devalverades värdet. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 14:55

staffanw skrev:Zapanasta: Det vore bra om du verifierade dina OA12 innan du dömer ut dem i jämförelser mot än den ena nyrenoverade högtalaren.

/staffan
hej,dömer inte ut oa12 högtalarna,även om nu inte basarna stämmer exakt så kan det inte bli så stor skillnad(går inte riktigt så djupt står det på carlssonplanet så skillnaden kan ju inte va jättestor)sen skriver du att dessa kommer från soptippen ock kostade 40kr,kan väl stämma men jag lovar att dom är i ett skick som nya nästan(sen vad jag köpt dom för har ingen som helst betydelse när jag vet va dom är värda,kostar både pengar ock tid att åka runt på loppisar osv också).Angående luxorlådorna så har dom orginalelementen kvar,har bara bytt ut elektrolyterna i filtren på dom ock gett dom nya skumkanter,beträffande oa12 filtren så sitter det bättre kondningar där orginal(inga elektrolyter som torkar med åren)Hemma hos mig med dom förutsättningar jag har så låter luxorlådorna klart bättre ialla fall mot dessa oa12 då ska tilläggas.vet ju inte hur ett par helrenoverade låter.Mvh.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-25 16:12

Zapanasta: du har skrivit t.ex. "med mycket bas i är mycket roligare att lyssna på hos mig,tycker det låter fjutt,fjutt med en 6,5 tummare" och "oa12 lådorna låter ihåligt ock basfattigt i jämförelse".

Jag hade nog inte blivit glad om jag köpt dem av dig under förutsättningen: "med nästan nya peerless(sonabbasar)" och hittat 7 år gamla felaktiga element. :(

/staffan

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 16:40

staffanw skrev:Zapanasta: du har skrivit t.ex. "med mycket bas i är mycket roligare att lyssna på hos mig,tycker det låter fjutt,fjutt med en 6,5 tummare" och "oa12 lådorna låter ihåligt ock basfattigt i jämförelse".

Jag hade nog inte blivit glad om jag köpt dem av dig under förutsättningen: "med nästan nya peerless(sonabbasar)" och hittat 7 år gamla felaktiga element. :(

/staffan
Hej,ja så mycket fel är det ju inte, stämmer inte riktigt står det på carlssonplanet.i hifikit där dom såldes så står det sonab inom parentes också ,om du sett annonsen jag har ute så är den ändrad också.Hur ska man veta nåt sånt här? hittade ju basarna i en hifikit katalog ock numren stämmer ock det står sonab?så påstå inte att jag försöker lura nån.Sen om jag tycker att dom låter lite jämfört med vegorna så är väl det inte heller konstigt tycker jag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 17:08

Hej igen.va kan dom va värda sonablådorna med 7 år gamla basar som inte stämmer till 100% men förövrigt är jättefina då?konstigt att hifikit skriver peerless(sonab) tycker jag om det inte är exakt rätt.Hej.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-25 17:10

Var det inte 40:- du betalade?

zapanasta skrev:
Kaffekoppen skrev:Skall du ens tänka på sälja så skall det ske i din medlemstråd. Se forumreglerna ;)

oki,ursäkta.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-25 17:16

jag ger upp.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-25 23:54

zapanasta skrev:Hej igen.va kan dom va värda sonablådorna med 7 år gamla basar som inte stämmer till 100% men förövrigt är jättefina då?konstigt att hifikit skriver peerless(sonab) tycker jag om det inte är exakt rätt.Hej.

ok, om du skulle skrota de felaktiga basarna och sätta in de allra senaste basarna B65OA-II för 1600:- så skulle du säkert kunna få mellan 3-4000:- om de även är fina i fanerét, vilket betyder att som de ser ut idag så skulle jag gissa på att du kan få mellan 1500-3000:- med lite tur, men sälj dom inte som orginal.

B65oa-II har ett frekvensomfång som börjar på 30Hz jämfört med de två andra icke Sonab Peerless 6.5 tummarna på Hifikit som börjar på 50/55Hz, jag hittar inte 833413 på Hifikit länge så jag kan inte säga hur nära orginalet de ligger/låg men att de inte är korrekta räcker för att sänka värdet.

/staffan

Användarvisningsbild
zapata_inaktiv

Inläggav zapata_inaktiv » 2007-11-26 16:19

staffanw skrev:
zapanasta skrev:Hej igen.va kan dom va värda sonablådorna med 7 år gamla basar som inte stämmer till 100% men förövrigt är jättefina då?konstigt att hifikit skriver peerless(sonab) tycker jag om det inte är exakt rätt.Hej.

ok, om du skulle skrota de felaktiga basarna och sätta in de allra senaste basarna B65OA-II för 1600:- så skulle du säkert kunna få mellan 3-4000:- om de även är fina i fanerét, vilket betyder att som de ser ut idag så skulle jag gissa på att du kan få mellan 1500-3000:- med lite tur, men sälj dom inte som orginal.

B65oa-II har ett frekvensomfång som börjar på 30Hz jämfört med de två andra icke Sonab Peerless 6.5 tummarna på Hifikit som börjar på 50/55Hz, jag hittar inte 833413 på Hifikit länge så jag kan inte säga hur nära orginalet de ligger/låg men att de inte är korrekta räcker för att sänka värdet.

/staffan
hej igen,basarna som sitter i mina har värderna fs 38hz,vas 17,3,qts 0,36 dom nya har värderna fs 34hz,vas 39,qts 0,28. Dom nya sonabbasarna hifikit säljer har ju 4 hz lägre resonansfrekvens men i gengäld har dom mycket högre vas värde så i min värld tycker jag dom gamla passar bättre i en 18 literslåda.helt tokigt eller?Mvh.

Användarvisningsbild
zapata_inaktiv

Inläggav zapata_inaktiv » 2007-11-26 16:41

Hej igen,räknar man på lådvolymen på dessa (18l) ock en förmodad avstämmningsfrekvens på runt 40hz så ser det ut så här i alla fall med det pogram jag har.Med dom nya sonab b65 basarna så har man -6 vid 40hz ock -13 vid 30hz.Men mina gamla(felaktiga)sonabbasar har dom tappat -2 vid 40hz ock -10 vid 30hz.Som det ser ut på mitt pogram går dom gamla djupare ock har en rakare frekvensgång.förklaring?tokigt pogram jag har eller?Mvh.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-26 18:47

zapanasta skrev:jag ger upp.

du gav upp och kom tillbaka i ny skepnad (zapata), jag såg också att du raderat ditt inlägg i Vintage tråden angående loppis-fynd.......

vad är anledningen till raderingen och till namnbytet ?

/staffan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-26 19:00

Dubbla användare är inte tillåtet enligt policyn.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-27 14:49

staffanw skrev:

du gav upp och kom tillbaka i ny skepnad (zapata), jag såg också att du raderat ditt inlägg i Vintage tråden angående loppis-fynd.......

/staffan
Dom är sålda nu så nu diskuterar jag inte detta nåt mer , han som köpte dom är informerad om basarna också.Ps,raderar jag mina inlägg ock vad jag kallar mig är min ensak)Mvh.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-27 17:39

Naqref™ skrev:Dubbla användare är inte tillåtet enligt policyn.

Du borde nog läsa policyn lite bättre då!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-27 19:01

Kaffekoppen skrev:

Du borde nog läsa policyn lite bättre då!

Eh :?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-27 19:09

Dubbeltydlighet, påpekade att du redan tidigare i tråden klargjort att man inte alls bestämmer från dag till dag vilket nick man behagar använda...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-27 20:47

Kaffekoppen skrev:Dubbeltydlighet, påpekade att du redan tidigare i tråden klargjort att man inte alls bestämmer från dag till dag vilket nick man behagar använda...

Tidigare i tråden? Nu begriper jag ännu mindre. Tidigare i tråden kommenterar jag enbart själva ämnet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-27 21:27

Okej Naqref :lol:

zapanasta skrev:
staffanw skrev:

/staffan
Dom är sålda nu så nu diskuterar jag inte detta nåt mer , han som köpte dom är informerad om basarna också.Ps,raderar jag mina inlägg ock vad jag kallar mig är min ensak)Mvh.

Kaffekoppen skrev:

Zapanasta, Du borde nog läsa policyn lite bättre då!

Min fetstil i Zapanastas inlägg, och det fetstilta i mitt citerade inlägg är ett kompletterande förtydligande.

Pust. Går det inte fram nu så ger jag upp 8O :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-11-27 21:47

Hej,ska försöka reda ut detta då så det blir ett slut.Andledningen till att jag bytte namn till zapata ett tag var att jag inte visste att man inte kunde byta namn själv.Försökte först att ändra mitt namn ifrån zapanasta till sollerön som jag heter på minhembioforum,andledningen till det var att jag ville heta samma sak på båda ställerna.Men det gick ju inte som bekant, ock jag kom heller inte in längre som zapanasta.Då gjorde jag en ny gubbe som hette zapata,ock det fick man inte göra .Klantigt av mig att inte läsa reglerna var det också förståss.Hoppas det är utrett nu då.Mvh.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-27 21:48

Nuuu kopplade jag. Men varför citerade du mig när du svarade zapansta? Fortfarande ett mysterium. Troligen lika mysteriskt som legenden om Atlantis.... 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-11-27 21:50

No probs zapansta. :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-27 23:20

Naqref™ skrev:No probs zapansta. :)

Vem är det?

//Viktigpetter :)

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-27 23:23

zapanasta skrev:Hej,ska försöka reda ut detta då så det blir ett slut.Andledningen till att jag bytte namn till zapata ett tag var att jag inte visste att man inte kunde byta namn själv.Försökte först att ändra mitt namn ifrån zapanasta till sollerön som jag heter på minhembioforum,andledningen till det var att jag ville heta samma sak på båda ställerna.Men det gick ju inte som bekant, ock jag kom heller inte in längre som zapanasta.Då gjorde jag en ny gubbe som hette zapata,ock det fick man inte göra .Klantigt av mig att inte läsa reglerna var det också förståss.Hoppas det är utrett nu då.Mvh.

ja, då har vi bara raderingen av inlägget i Vintage-tråden kvar att förklara, vilket inte är snyggt och även om det är tillåtet så är det definitivt inte speciellt populärt. :!:

/s

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-27 23:39

Tips: Om man heter sitt eget namn, och har en bild på sig själv
som avatar dessutom, så blir det automatiskt lika överallt - och
dessutom jättetrevligt! :P

Rena mys-partyt!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-11-28 00:32

IngOehman skrev:Tips: Om man heter sitt eget namn, och har en bild på sig själv

Rena mys-partyt!

Vh, iö

Ingvar:
jag heter mitt eget namn (om än inte hela) och kan synas tittandes över kanten på ballongkorgen på min avatar :lol: not

/staffan

Användarvisningsbild
lennartj

Pudel?

Inläggav lennartj » 2007-11-28 00:38

Ja,
vem gör en pudel frivilligt? :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-28 01:35

Halloj Lennart!

En kul grej med att vara på bild och kunna bli identifierad, är att man
plötslig väcker en massa minnen!

När jag ser din bild så kommer jag exempelvis omedelbart att tänka
på en massa trevliga och definitivt positiva saker - såsom din ena
lyssningsanläggning, den i det "inre rummet", det vill säga den mysiga
schellac-anläggningen! :P

Fast jag minns förstås Carlssonanläggningen också.

Sen förstås även mycket mera än det, exempelvis det uppenbara - den
där englandsresan som LTS gjorde! Hoppas det blir en ny resa snart.
Jag känner mig väldigt res-sugen. Tror nog att jag arrangerar en resa
alldeles själv om ingen annan gör det. :wink:

Till England skall man resa i september eller möjligen slutet av augusti,
om man vill fascineras över att vädret är något helt annat än Englands
illa nagelfarda väder-rykte...

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Reslust - OT

Inläggav lennartj » 2007-11-29 00:40

Nu är vi väldigt långt från OA12, Ingvar!
Kanske läge för en ny tråd om audiot-resa?
Hur vore det med Italien i vår,
Sonus Faber, Unison Research, Pathos, Bluenote, Chario och kanske någon jag inte kommer på nu samt god mat och dryck?

Tack för ihågkomsten,
Lennart

Användarvisningsbild
Tjus

sonab oa12

Inläggav Tjus » 2008-01-22 11:43

Hej har följt tråden mest beroende på att jag köpt ett par OA 14 innehållandes baselementen som diskuteras, dvs Peerless 833413.

Kan någon med kunskaper om Carlsson högtalarna ge mig ett råd om dessa är tillräckligt bra för att sitta kvar eller om jag skall köpa ett nytt par från HIFI kit.

PS. betalade 1900:- för ett par i hyffsat skick.

Hälsningar från en novis - som vill att det skall bli rätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-31 14:53

staffanw skrev:

Rena mys-partyt!

Vh, iö

Ingvar:
jag heter mitt eget namn (om än inte hela) och kan synas tittandes över kanten på ballongkorgen på min avatar :lol: not

/staffan

:?:
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2009-01-31 15:46

paa skrev:
staffanw skrev:

Rena mys-partyt!

Vh, iö

Ingvar:

/staffan

:?:

haha, vådan av att byta avatar ! Hade förut en bild på en varmluftsballong fotad rakt underifrån... 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Reslust - OT

Inläggav IngOehman » 2009-01-31 16:19

lennartj skrev:Nu är vi väldigt långt från OA12, Ingvar!
Kanske läge för en ny tråd om audiot-resa?
Hur vore det med Italien i vår,
Sonus Faber, Unison Research, Pathos, Bluenote, Chario och kanske någon jag inte kommer på nu samt god mat och dryck?

Tack för ihågkomsten,
Lennart

Och här kommer svar, 1 år och 2 månader för sent... :oops: (det är svårt att inte missa inlägg):

Klart vi skall ordna en Faktiskt-resa!

Jag kan tänka mig både Italien, Frankrike (en i kombination), England, Tyskland och USA.

Vilka kan tänka sig att vara med och arra? Den självskrivne experten är ju Profbd, men det behövs ju många att hjälpa till och kontakta eventuella besöksmål och sådant.

Lämplig tid för resa brukar vara Augusti.

Vh, iö

- - - - -

PS. Hmmm... Tror jag gör en ny tråd av det hela, också.

Användarvisningsbild
lennartj

Resa i augusti - nej tack!

Inläggav lennartj » 2009-01-31 19:24

iö skrev:
Klart vi skall ordna en Faktiskt-resa!

Jag kan tänka mig både Italien, Frankrike (en i kombination), England, Tyskland och USA.

Vilka kan tänka sig att vara med och arra? Den självskrivne experten är ju Profbd, men det behövs ju många att hjälpa till och kontakta eventuella besöksmål och sådant.

Lämplig tid för resa brukar vara Augusti.

Sorry, jag åker av princip inte söder om alperna mellan juni och augusti, främst på grund av att det är för varmt för mig, samt i synnerhet inte i augusti för att så många har semester då i sydeuropa.
Det senare skälet gäller även Tyskland och Englandsresor har vi ju gjort många., men om majoriteten vill åka i augusti så ska jag inte hindra. :(

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-31 21:39

Augusti är synnerliggen dumt då mycket torde vara stängt med? Och massa semesterfirare att trängas med..

Nilsen

165 WF 33 (833413) edit.

Inläggav Nilsen » 2009-02-04 14:39

zapanasta skrev:

/staffan
hej,dömer inte ut oa12 högtalarna,även om nu inte basarna stämmer exakt så kan det inte bli så stor skillnad(går inte riktigt så djupt står det på carlssonplanet så skillnaden kan ju inte va jättestor)sen skriver du att dessa kommer från soptippen ock kostade 40kr,kan väl stämma men jag lovar att dom är i ett skick som nya nästan(sen vad jag köpt dom för har ingen som helst betydelse när jag vet va dom är värda,kostar både pengar ock tid att åka runt på loppisar osv också).Angående luxorlådorna så har dom orginalelementen kvar,har bara bytt ut elektrolyterna i filtren på dom ock gett dom nya skumkanter,beträffande oa12 filtren så sitter det bättre kondningar där orginal(inga elektrolyter som torkar med åren)Hemma hos mig med dom förutsättningar jag har så låter luxorlådorna klart bättre ialla fall mot dessa oa12 då ska tilläggas.vet ju inte hur ett par helrenoverade låter.Mvh.

Hejsan

Måste lägga mig i denna tråd, jag har ett antal Carlsson i varierande versioner och har renoverat i steg för att kunna jämföra de olika stegen.
Har bla. testat med ett par i stort sett nya basar av den typ som diskuteras här, mao. den ersättningsbas som såldes i OA50 ´s tidsålder typ.
Mycket riktigt så är detta ingen "riktig" carlssonbas och den kan inte mäta sig i ljudkvalitét på samma dag ens med tex. den nya B65 som släpptes för inte så länge sedan. (sitter fn. i mina OA12).
Om man nu är insnöad på bas så ger en gammal omkantad hästskobas (v.1) betydligt bättre bas än 833413 även om jag personligen tycker att 833413 ger bättre mellanregister än v.1 basarna.
Tycker man att en högtalare skall låta som Carlsson gör så är kostnaden för B65 OA-II en piss i missisippi med tanke på hur de små underverken låter med denna bas, självklart då med nya diskanter och gärna med filter som är anpassade efter eget tycke och smak.

Såg att de är sålda, editerar mitt inlägg lite.

//Nilsen
...det är aldrig försent att ge upp....
NAD320BEE, Denon, Yamaha, mm. OA12.2½ --> OA50.2½ --> OA14.1 -->

Återgå till Carlsson Illuminati