Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
going skrev:...........
Egentligen vill jag veta vad det är som ni lyssnar på i era utsökta apparater. Kräver ert musikval verkligen kostsam utrustning. Om jag dessutom kunde få lite åsikter om det existerar någon högtalarlösning som kan återge all sorts musik med de krav som jag uppfattat att ni håller er med.
(Jag är alldeles nyregistrerad, men har haft stor glädje av att läsa era trådar.)
going skrev:Snälla höga vebodörrar, släng inte ut mig direkt bara för att ni tycker att jag är på fel forum. Det är jag inte, för det är här på Illuminati jag brukar läsa och det är just sådana som ni som jag är nyfiken på.
Vad är det för något enastående som era prylar ska ta hand om? Ni vårdar dessa prylar med sådan ömhet att en musiksnobb som jag börjar tro att ni alla väntar på att Gubaidulinas nya violinkonsert skriven för och framförd av Anne-Sophie Mutter ska komma i allmänhetens händer. Den är på väg, så oroa er inte.
Egentligen vill jag veta vad det är som ni lyssnar på i era utsökta apparater. Kräver ert musikval verkligen kostsam utrustning. Om jag dessutom kunde få lite åsikter om det existerar någon högtalarlösning som kan återge all sorts musik med de krav som jag uppfattat att ni håller er med.
(Jag är alldeles nyregistrerad, men har haft stor glädje av att läsa era trådar.)
ta med din favoritmusik och åk någonstans för att provlyssna denna högtalare! (Växjö.... Kanske en tripp till Skillingaryd för att lyssna hemma hos Larsen HiFi) Du kommer inte att bli besviken.
Är detta In tempus praesens eller offertorium? Vet du vem som dirigerar och vilken orkester det är?
going skrev:Peter Steindl skrev:Är detta In tempus praesens eller offertorium? Vet du vem som dirigerar och vilken orkester det är?
Det är In tempus praesens, alldeles ny, Simon Rattle dirigerar Berlinfilharmonikerna, uruppförandet var i Luzern.
Allt det där får man veta om man ser på TV. Där sändes ett reportage om tillkomsten av verket, ett av de bästa i serien "Veckans konsert". Men misströsta inte, för det ligger kvar ännu någon vecka på SVT Play. Bl a får man bevittna en stor orkester utan violiner (bara solisten). Dom har gått ut, tomma stolar, så där en 50 stycken. Gubaidulina är oförutsägbar.
En inspelning kommer, den kan redan förbeställas t ex på Amazon.
RogerGustavsson skrev:Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?
going skrev:Man måste ju alltid begränsa sig
C4rlsson skrev:Hejsan!
En skiva jag upptäckte på LTS som tydligen Stig Carlsson skall ha använt som referens är en EMI-inspelning med Previn. Londons symfoniorkester spelar stycken av britten och holst.
http://www.amazon.com/Britten-Holst-Orc ... 295&sr=1-1
C4rlsson skrev:Slutligen tycker jag du skall passa på att lyssna lite på Celibidaches inspelningar (speciellt Brahms) som tydligen inte släppts på skiva förrens ganska nyligen då familjen har gett tillåtelse att göra så.
Densen skrev:Försöker att svara på dessa lite udda formulerade frågor!
Vad jag som ett exempel på en forum-medlem med största intresset av CI lyssnar på, skulle jag nog kunna räkna upp olika kategorier av musik. Men, vad har det med CI att göra, om man inte vill försöka sig på en undersökning om huvuddelen av forum-medlemmarna eventuellt är överrepresenterade för en specifik kategori. Föreslår i sådana fall att en ”omröstning” görs.
going skrev:Tala om att slå in öppna dörrar:
going skrev:Fråga 1.) Vad är det för något enastående som era prylar ska ta hand om?
Fråga 2.) Egentligen vill jag veta vad det är som ni lyssnar på i era utsökta apparater.
Fråga 3.) Kräver ert musikval verkligen kostsam utrustning?
Fråga 4.) Om jag dessutom kunde få lite åsikter om det existerar någon högtalarlösning som kan återge all sorts musik med de krav som jag uppfattat att ni håller er med.
Densen skrev:Idag är nog Peter trött?
CI = förkortning av Forumets underavdelning där detta inlägg läses.
Densen skrev:Vad jag som ett exempel på en forum-medlem med största intresset av CI lyssnar på, skulle jag nog kunna räkna upp olika kategorier av musik.
petersteindl skrev:Att lyssna på musik för musikens egen skull kanske tom kan ske vid något tillfälle.
going skrev:petersteindl skrev:Att lyssna på musik för musikens egen skull kanske tom kan ske vid något tillfälle.
Du har nästan förstått vad jag menar. Men har du känt som ett behov att lyssna till precis den eller den musiken?
Under lång tid behövde jag en daglig dos av Harry Carney (solist hos Duke Ellington, den som gjorde barytonsaxen till soloinstrument).
Just nu känns det nödvändigt att varje dag försjunka i en av Shostakovichs stråkkvartetter.
Är jag underlig? Finns det ingen annan? Det måste finnas någon i den värld som med Peter Steindls ord vill ha en totalupplevelse, en "Sense of a live performance".
going skrev:Till Lennart!
Med Bach som favorit så kanske du vill ha en privat konversation med mej om en månad eller så när jag fått hem Lara St. Johns dubbel-CD med alla Bachs sex partitor och sonator för soloviolin. Sedan kan vi ta oss an Goldbergvariationer med Simone Dinnerstein. Båda två räknas som nytolkare som drar massor av nya Bach-lyssnare.
Lara St. John spelar en Guadagnini från 1779. /Sune
lennartj skrev:Med risk för att du går i taket,
Uri Caines Goldbergvariationer är något i hästväg.
lennartj skrev:Var köper du dina skivor, förresten?
going skrev:lennartj skrev:Var köper du dina skivor, förresten?
På Amazon.com, från USA. Det blir billigast trots dyr frakt. Det finns nästan alltid nya skivor hos andrahandssäljare till mycket reducerat pris. Fast nu stiger ju dollarn.
bobo skrev:going skrev:lennartj skrev:Var köper du dina skivor, förresten?
På Amazon.com, från USA. Det blir billigast trots dyr frakt. Det finns nästan alltid nya skivor hos andrahandssäljare till mycket reducerat pris. Fast nu stiger ju dollarn.
För några år sen köpte jag en skiva (kommer just nu inte ihåg vilken, men det har ingen betydelse) som inte gick att uppbringa i Sverige. Köpte den på Amazon.com. Priset skulle bli ca 130 kr inkl. frakt, trodde jag. Men tull- och skattemyndigheter hade andra åsikter. Trots att jag betalat både skiva och frakt via kreditkort fick jag lösa ut den på posten. Där fick jag betala både skatt och accis. Plus moms! Häpp! Skivan gick plötsligt lös på ca 300 kr! Så kan det gå om man har otur.
Sedan dess köper jag inget från Amazon.com men har nyligen upptäckt att dom har en filial i England, Amazon.co.uk. Där gäller ju Eu-regler för beskattning, ingen risk för otrevliga överraskningar. Bara ett tips!
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?
Jaa![]()
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Har Gubaidulina-programmet inspelat. Kan konverteras till DVD om du är sugen. SVT Play ger väl ingen vidare återgivningskvalitet?
Jaa![]()
MvH
Peter
Peter!
Vill du ha programmet så bränner jag ner det på en DVD.
Har först nu tittat/lyssnat på programmet. Tycker det var alldeles för mycket snack, musiken blev hela tiden sönderstyckad.
Roger
RogerGustavsson skrev:
Har först nu tittat/lyssnat på programmet. Tycker det var alldeles för mycket snack, musiken blev hela tiden sönderstyckad.
Roger
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster