Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
eriken skrev:
Hur är det med larsen 6? Någon som har lyssna på den och på oa58 och nyare..? Hur står den sig isåfall mot Carlssons bästa konstruktioner?
Kalejdokom skrev:En del skulle nog säga att Carlsson-högtalarna fått sin efterföljare i Larsen-högtalarna som nu nytillverkas och vidareutvecklas. De aktuella modellerna, L4/L6/L8 har mycket likheter främst med OA-58 och OA-52.
Glebster skrev:Kalejdokom skrev:En del skulle nog säga att Carlsson-högtalarna fått sin efterföljare i Larsen-högtalarna som nu nytillverkas och vidareutvecklas. De aktuella modellerna, L4/L6/L8 har mycket likheter främst med OA-58 och OA-52.
L8 finns (väl) ännu inte till försäljning?
Naqref skrev:Glebster skrev:Kalejdokom skrev:En del skulle nog säga att Carlsson-högtalarna fått sin efterföljare i Larsen-högtalarna som nu nytillverkas och vidareutvecklas. De aktuella modellerna, L4/L6/L8 har mycket likheter främst med OA-58 och OA-52.
L8 finns (väl) ännu inte till försäljning?
Inte ännu. Och de har dessutom inte många likheter med OA-58 och OA-52...
petersteindl skrev:OA-5 och OA-6 räknas som 60-talsmodeller.
MvH
Peter
Glebster skrev:Tänkte väl det. Om jag försått det rätt är väl L8 relativt mycket större (volymmässigt) än sina mindre bröder? Hur står denna volym i relation till rummets volym? D.v.s. innebär stora högtalare stort rum för att få till det?!
Lite off-topic men svaret kan ju vara intressant för en som är intresserad av att köpa Larsen/Carlson...
Naqref skrev:Du glömde:
00: OA-58
Densen skrev:Om jag också skulle nedlåta mig till att nypas.
Mina tidigare OA-4 räknas väl till 60-talare?
Naqref skrev:Glebster skrev:Tänkte väl det. Om jag försått det rätt är väl L8 relativt mycket större (volymmässigt) än sina mindre bröder? Hur står denna volym i relation till rummets volym? D.v.s. innebär stora högtalare stort rum för att få till det?!
Lite off-topic men svaret kan ju vara intressant för en som är intresserad av att köpa Larsen/Carlson...
L8 är volymmässigt rätt nära dubbelt så stor som L4 och L6. Om det blir problematiskt för små rum beror på hur man avstämmer lådan och den bör inte avvika speciellt mycket från L6 i det avseendet. Däremot kan den prestera subjektivt djupare bas och spela fyrfaldigt starkare. Det kanske är egenskaper som man önskar i ett större rum men inte nödvändigtvis behöver i ett mindre. Dessutom så gör den geometriska storleken på högtalaren att man vill ha lite avstånd till den. Det kräver ett något större rum.
Densen skrev:Om jag också skulle nedlåta mig till att nypas.
Mina tidigare OA-4 räknas väl till 60-talare?
Naqref skrev:... de har dessutom inte många likheter med OA-58 och OA-52...
Kalejdokom skrev:Naqref skrev:... de har dessutom inte många likheter med OA-58 och OA-52...
Jag skriver i stycket efter ditt citat att jag ännu inte haft möjlighet att lyssna på Larsen-högtalarna och avser alltså främst den visuella likheten. Den som inte tycker att L4 liknar OA58 måste väl ha grava synfel?
Påminner även om din egen bild från lanseringen betr jämförelsen med OA52 (L6 till höger):
Kalejdokom skrev:Naqref skrev:... de har dessutom inte många likheter med OA-58 och OA-52...
Jag skriver i stycket efter ditt citat att jag ännu inte haft möjlighet att lyssna på Larsen-högtalarna och avser alltså främst den visuella likheten. Den som inte tycker att L4 liknar OA58 måste väl ha grava synfel?
Påminner även om din egen bild från lanseringen betr jämförelsen med OA52 (L6 till höger):
Kalejdokom skrev:Stridsyxan är nedlagd... Jag tänkte nog mest konceptuellt, att Larsen fört vidare en hel del av Carlssons idéer i sina (/era) skapelser i allmänhet. Även L8 har ju lutande baffel med tydliga ortoakustiska attribut.
Mitt inlägg var tänkt som en hjälp åt trådskaparen att hitta något som liknade Carlsson eftersom de inte längre finns att köpa nytillverkade.
Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.
Ps. Betalar Larsens högtalarfabrik nåt för den ohöljda reklamkampanjen i denna tråd? Nota Bene: Larsen är ingen Carlsson.
Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.
Ps. Betalar Larsens högtalarfabrik nåt för den ohöljda reklamkampanjen i denna tråd? Nota Bene: Larsen är ingen Carlsson.
....och göra högtalare med de fördelar Stigs senare konstruktioner har men med färre av deras brister. För L8 så har vi dock tagit steget vidare och kombinerar vissa av egenskaperna från 60 och 70-talarna med egenskaperna från 80-talarna i en högtalare som går djupare och kan spela högre än någon av Stigs konstruktioner kunde.
avr7000 skrev:Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.
Betalar någon dig för att gå in och lägga sordin på stämmningen i alla trådar där Larsenhögtalare nämns i positiva ordalag?
Gert skrev:avr7000 skrev:Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.
Betalar någon dig för att gå in och lägga sordin på stämmningen i alla trådar där Larsenhögtalare nämns i positiva ordalag?
Den här tråden har startats av en person som säger sig vara intresserad av Carlssonhögtalare. Han får en del tips om sådana. Carlssonhögtalare är idag att jämställa med "klassiker" och "moderna antikviteter". De är med rätta prisade för sin konstruktion och sin design. "Carlsson" och "Orthoakustik" är varumärken.
Själv är jag intresserad av Yngve Ekströms och Carl Malmstens möbler och äger flera olika modeller. Det är klart att det finns modernare möbler som är "lika bra" eller till och med "bättre". Men de har inte det jag söker, nämligen en speciell design och funktion.
Om jag på en site för dessa möbeldesigners ständigt skulle möta vänner eller till och med konstruktörer av andra möbelmodeller som istället för fram sin egen smak och sina egna modeller och säger att de "utvecklat" Ekströms Lamino eller Arka och gjort dem "bättre" så skulle jag inte tycka det var så kul. Jag är ute efter något mer och annat än blott och bart sittkomfort.
Alltså. Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen. De låter bra, visst, men de är varken Carlsson eller Orthoakustik.
Ps. Jag njuter mycket av högtalare fråb ELAC och ProAc också.
_Fredrik_ skrev:Vafan Gert, du borde träffa en tjej. Men du har jäkligt cool avatar, typ snyggast på Faktiskt.se.
avr7000 skrev:eriken skrev:
Hur är det med larsen 6? Någon som har lyssna på den och på oa58 och nyare..? Hur står den sig isåfall mot Carlssons bästa konstruktioner?
Larsen 6 är bättre än Carlssons bästa konstruktioner (OA51 och OA52).
Något som t o m en framstående medlem i Stiftelsen Stig Carllson gett uttryck för...
Mvh
Stefan
Gert skrev:Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen.
Naqref skrev:Gert skrev:Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen.
Icke alls. Popboxen benämns som en orthoakustisk högtalare och den konstruerades helt av Jon Idestam. Stig tillfrågads bara av den anledningen att han satt på patentet. Han deltog också vid mätningarna. Men arrangemanget med bas och diskanter var Jons idé. Allt enligt förstahandsuppgifter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 5 gäster