Köpa Carlsson?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-18 23:08

Naqref skrev
....och göra högtalare med de fördelar Stigs senare konstruktioner har men med färre av deras brister. För L8 så har vi dock tagit steget vidare och kombinerar vissa av egenskaperna från 60 och 70-talarna med egenskaperna från 80-talarna i en högtalare som går djupare och kan spela högre än någon av Stigs konstruktioner kunde.

Då kanske min ambivalens och byten mellan OA51-OA116-OA2212 utan att bestämma mig för vilken som är bäst kan få ett slut :)

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-09-19 16:20

avr7000 skrev:
Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.

Ps. Betalar Larsens högtalarfabrik nåt för den ohöljda reklamkampanjen i denna tråd? Nota Bene: Larsen är ingen Carlsson.

Betalar någon dig för att gå in och lägga sordin på stämmningen i alla trådar där Larsenhögtalare nämns i positiva ordalag? :wink:

Den här tråden har startats av en person som säger sig vara intresserad av Carlssonhögtalare. Han får en del tips om sådana. Carlssonhögtalare är idag att jämställa med "klassiker" och "moderna antikviteter". De är med rätta prisade för sin konstruktion och sin design. "Carlsson" och "Orthoakustik" är varumärken.
Själv är jag intresserad av Yngve Ekströms och Carl Malmstens möbler och äger flera olika modeller. Det är klart att det finns modernare möbler som är "lika bra" eller till och med "bättre". Men de har inte det jag söker, nämligen en speciell design och funktion.
Om jag på en site för dessa möbeldesigners ständigt skulle möta vänner eller till och med konstruktörer av andra möbelmodeller som istället för fram sin egen smak och sina egna modeller och säger att de "utvecklat" Ekströms Lamino eller Arka och gjort dem "bättre" så skulle jag inte tycka det var så kul. Jag är ute efter något mer och annat än blott och bart sittkomfort.
Alltså. Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen. De låter bra, visst, men de är varken Carlsson eller Orthoakustik.
Ps. Jag njuter mycket av högtalare fråb ELAC och ProAc också.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-09-19 16:36

Vafan Gert, du borde träffa en tjej. Men du har jäkligt cool avatar, typ snyggast på Faktiskt.se.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-19 17:08

Gert skrev:
avr7000 skrev:
Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.

Ps. Betalar Larsens högtalarfabrik nåt för den ohöljda reklamkampanjen i denna tråd? Nota Bene: Larsen är ingen Carlsson.

Betalar någon dig för att gå in och lägga sordin på stämmningen i alla trådar där Larsenhögtalare nämns i positiva ordalag? :wink:

Den här tråden har startats av en person som säger sig vara intresserad av Carlssonhögtalare. Han får en del tips om sådana. Carlssonhögtalare är idag att jämställa med "klassiker" och "moderna antikviteter". De är med rätta prisade för sin konstruktion och sin design. "Carlsson" och "Orthoakustik" är varumärken.
Själv är jag intresserad av Yngve Ekströms och Carl Malmstens möbler och äger flera olika modeller. Det är klart att det finns modernare möbler som är "lika bra" eller till och med "bättre". Men de har inte det jag söker, nämligen en speciell design och funktion.
Om jag på en site för dessa möbeldesigners ständigt skulle möta vänner eller till och med konstruktörer av andra möbelmodeller som istället för fram sin egen smak och sina egna modeller och säger att de "utvecklat" Ekströms Lamino eller Arka och gjort dem "bättre" så skulle jag inte tycka det var så kul. Jag är ute efter något mer och annat än blott och bart sittkomfort.
Alltså. Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen. De låter bra, visst, men de är varken Carlsson eller Orthoakustik.
Ps. Jag njuter mycket av högtalare fråb ELAC och ProAc också.

Ja men om du kunde läsa igenom tråden så ser du ju att trådstartaren "personen som säger sig vara intresserad av Carlsson" själv frågar i sitt andra inlägg i tråden hur Larsen 6 står sig mot Carlssons konstruktioner.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 815#812815

Trådskaparen ställer en fråga som vi andra svarar på/kommenterar... men det får vi alltså inte för dig?

_Fredrik_ skrev:Vafan Gert, du borde träffa en tjej. Men du har jäkligt cool avatar, typ snyggast på Faktiskt.se.

Jag tycker att Gerts avatar är läskig 8O
Jag upplever många av Gerts inlägg som lite deppiga och buttra, sådär på "Ior-vis", Nalle Puh ni vet...
Avataren ser ju för tusan ut som om någon håller på att rigga snaran...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2009-09-19 17:20

Jaja. (gäsp)
Med varför inte starta ett renodlat Larsenforum typ "Wänner af Ino"? Där blandar sig konstruktören gärna, och helt på sin plats, i diskussionerna med glada tillrop och goda tips.

Användarvisningsbild
KJG

Inläggav KJG » 2009-09-20 19:02

avr7000 skrev:
eriken skrev:
Hur är det med larsen 6? Någon som har lyssna på den och på oa58 och nyare..? Hur står den sig isåfall mot Carlssons bästa konstruktioner?

Larsen 6 är bättre än Carlssons bästa konstruktioner (OA51 och OA52).
Något som t o m en framstående medlem i Stiftelsen Stig Carllson gett uttryck för...

Mvh

Stefan

När jag skulle köpa nya högtalare lyssnade jag både på OA52 och Larsen 6. Det blev Larsen 6 då jag anser att de lät bättre, sedan att Larsen 6 var avsevärt mycket billigare var ju inte helt fel det heller.

Jag är ofattbart nöjd med L6!

Mvh

//KJG

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-21 14:16

Gert skrev:Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen.

Icke alls. Popboxen benämns som en orthoakustisk högtalare och den konstruerades helt av Jon Idestam. Stig tillfrågads bara av den anledningen att han satt på patentet. Han deltog också vid mätningarna. Men arrangemanget med bas och diskanter var Jons idé. Allt enligt förstahandsuppgifter.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-21 18:44

Naqref skrev:
Gert skrev:Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen.

Icke alls. Popboxen benämns som en orthoakustisk högtalare och den konstruerades helt av Jon Idestam. Stig tillfrågads bara av den anledningen att han satt på patentet. Han deltog också vid mätningarna. Men arrangemanget med bas och diskanter var Jons idé. Allt enligt förstahandsuppgifter.

Det kanske bör påpekas att det endast rör sig om det patent som Stig hade fått på basprincipen. Popboxen fanns långt tidigare än då Stig sökte patent på diskant/mellanregisterarrangemanget.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-21 20:47

Larsen är ju den tillverkare idag som aktivt värnar om det ljudideal som Carlsson hade och tyvärr lär det nog inte komma några modeller i butikerna benämt Carlsson inom överskådlig - om än aldrig - tid.

Inte nog med det, konstruktören bakom Larsen släpper filterjusteringar och moddningar som många upplever som fantastiska uppgraderingar och gör verkligen sitt för att värna om Carlsson på alla sätt. All heder åt alla inblandade i det!

Däremot väntar jag som ett barn efter julafton för vad Erik kommer få fram av Stigs patens vad gäller 3-vägaren...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati