avr7000 skrev:Gert skrev:Det finns gott om härliga riktiga Carlssonhögtalare att köpa och renovera. Gör det och du behöver inget annat.
Ps. Betalar Larsens högtalarfabrik nåt för den ohöljda reklamkampanjen i denna tråd? Nota Bene: Larsen är ingen Carlsson.
Betalar någon dig för att gå in och lägga sordin på stämmningen i alla trådar där Larsenhögtalare nämns i positiva ordalag?

Den här tråden har startats av en person som säger sig vara intresserad av Carlssonhögtalare. Han får en del tips om sådana. Carlssonhögtalare är idag att jämställa med "klassiker" och "moderna antikviteter". De är med rätta prisade för sin konstruktion och sin design. "Carlsson" och "Orthoakustik" är varumärken.
Själv är jag intresserad av Yngve Ekströms och Carl Malmstens möbler och äger flera olika modeller. Det är klart att det finns modernare möbler som är "lika bra" eller till och med "bättre". Men de har inte det jag söker, nämligen en speciell design och funktion.
Om jag på en site för dessa möbeldesigners ständigt skulle möta vänner eller till och med konstruktörer av andra möbelmodeller som istället för fram sin egen smak och sina egna modeller och säger att de "utvecklat" Ekströms Lamino eller Arka och gjort dem "bättre" så skulle jag inte tycka det var så kul. Jag är ute efter något mer och annat än blott och bart sittkomfort.
Alltså. Låt oss som vill språka om Carlsson och Orthoakustik (som ju är ett finurligt -"Det rätta ljudet" - begrepp som beskriver Carlssonhögtalare och enbart Carlssonhögtalare) slippa jämförelsen med Larsen. De låter bra, visst, men de är varken Carlsson eller Orthoakustik.
Ps. Jag njuter mycket av högtalare fråb ELAC och ProAc också.