Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
bassman skrev:
Ok basarna är utom räddning vad jag förstår? Mellan kan funka om dom mäter rätt och spindeln är ok..
jansch skrev:JAG TYCKER att man borde renovera åtminstone mellanregister högtalarna.
Silverflute 8ohm i mellanregistret blir EN LIKA TASKIG KOMPROMISS som B65, enda skillnaden är att Silverflute inte är lika "gäll".
Jag använder gärna lite coating på original mellanregisterhögtalarna. TYCKER det låter lite bättre men ej mätbart. Kanske ger nån dB i presensområdet. Påpekar än en gång TYCKANDE!
Vill du ha lite mer bas än orginal kan du byta till SilverFlute 4ohm. Den kommer att tåla mer innan det låter illa. Även om det är små pengar (400 per st) för Silverflute så är ju renovering av de gamla basarna en mycket bra lösning oxå. Om du gör det själv är det ju en 100-ring.....
Om man byter basen till B65 kan man lika gärna byta ut OA116 lådorna till OA5:or - och få en stramare bas.
Jag har provat alla 3 varianter (lååånga tester) men kör just nu OA116 'standardhögtalare' till stereon och med originalhögtalare. Funkar bra så länge jag inte spelar väldigt högt (jag har MÅNGA kvadratmeter rum).
Basen brukar börja låta illa ungefär samtidigt som diskanterna volymmässigt... men det är ju väldigt beroende av musiktyp.
Ska byta i morgon och köra dubbla OA6 typ2..... bara för att få omväxling
jansch skrev:Tobm- du är välkommen att komma förbi och lyssna! Bara du tar med dej egna CD:ar så du har lite referens.
Det enda som jag tycker låter bättre i " Sonabs ortoakustiska högtalare" UTAN modifieringar är Monacor DT28N (TYCKANDE, men den mäter bra oxå)
BengtAllevad skrev:En ren subjektiv, ovetenskaplig men för all del, mätt med skärt brus från lyssningsplats iaktagelse är, att inte låter T22:an monterad i OA-högtalare som en dome diskant i en konventionell högtalare. (Har aldrig hört en dome i en OA)
Inte samma subtila men ändå detaljrika diskant.
Daniel_A skrev:
Bengt, hur har du diskanterna placerade på dina "nedbyggda" OA-6.2:or? Originalmontering, Y-montering eller på annat sätt?
jansch skrev:IÖ - blir förvånad över att du säger det först nu?
Jag menar, det har väl sålts hur många B65 som helst som baselement ersättare i OA116 och OA2212. Och det är ju en riktigt "trist" lösning och dessutom dyr. Inte bara verkningsgraden (tunt) utan framförallt OA2212:s basreflexlåda blir ju lite taskigt avstämt mot elementen. Undrar om det är det som ger lite "bumlighet".
jansch skrev:Håller inte med dej om 8 ohm:arna som mellanregister.
jansch skrev:I OA2212 kan man köra Silverflute "rakt av" och den ger visserligen aningen mer än originalelementen i övre mellanregistret (felmarginal - sådär 1 dB) och då menar jag MITT LYSSNINGSRUM. D v s totala energin med den reflektion jag har.
jansch skrev:Hade 2 B65:or och två SilverFlute i somras till Tyskland och mätte dom var för sig. Visserligen inte ett statistiskt vederhäftigt antal och fort skulle det gå, men 4 av 5 tonebursts var bättre på SF och "snällare" intermodulationsdist.
Visst tycker jag B65 också låter bra men den "flörtar" också med markerad presens. Som konsument är ju jag oxå känslig för dubbla priset.
jansch skrev:Summering: Det är svårt att i en A/B test höra stor skillnad i mellanregistret på B65 resp SilverFlute. Men jag har jämfört otroligt mycket och då har JAG har valt att köra SilverFlute till slut även i mellanregister.
jansch skrev:Intressant att så många gillar OA14 - för mej saknar dom nåt som jag inte lyckats mäta. Har provat med originalelement, B65 och SilverFlute men det är nåt som inte stämmer riktigt för mej med OA14. Kanske orkar den inte med mitt lyssningsrum (eller den volym jag helst lyssnar på....)
radelius skrev:Ja nu spelar mitt arvegods. Det blev till slut så att Silver Flute 4 ohm spelar i basen och gör det riktigt bra. Mellanregistret blev omkantade orginalelement tillsammans med MT24:orna. Filtret har modifierats enl SSC (Stig Carlsson) med Solen kondingar. Det gick till och med att få in ett par Speakon terminaler i de gamla fästena för Canonkontakten med lite filande.
Ljudmässigt då? Jo de imponerar faktiskt, inte för att de låter bättre än mitt andra system men de har en charm som tilltalar, främst på akustisk musik. Mansröster typ Leonard Cohen har bra kraft och hans djupa lite sträva röst går fram otroligt bra.
Största kritiken är nog diskanten som jag tycker har en lite tråkig karaktär. Främst symbaler kan bli lite påträngande klirriga.
jansch skrev:
Intressant att så många gillar OA14 - för mej saknar dom nåt som jag inte lyckats mäta. Har provat med originalelement, B65 och SilverFlute men det är nåt som inte stämmer riktigt för mej med OA14. Kanske orkar den inte med mitt lyssningsrum (eller den volym jag helst lyssnar på....)
Håller med dig. Det är något med OA-14 som gör dem underlägsna (i
mina öron) alla de andra 70-talarna.
radelius skrev:Filtret har modifierats enl SSC (Stig Carlsson) med Solen kondingar.
IngOehman skrev:Håller med dig. Det är något med OA-14 som gör dem underlägsna (i
mina öron) alla de andra 70-talarna.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om B65-oaII låter gällt i mellanregistret så beror det nog på att filtret inte är optimalt. Det måste defintivt ändras radikalt för att passa. Det är ju inte ett 16-ohmselement som originalet.
IngOehman skrev:3/4" domediskanter är väl nästan så långt ifrån de spridningsegenskaper som Stig ville ha till
70-talarna, som man kan komma.
Möjligen med undantag av 1" stora domediskanter utan kraftig höjning i 0-gradersriktningen,
som ju är ännu värre(/mera fel) för dessa konstruktioner.
Vh, iö
IngOehman skrev:3/4" domediskanter är väl nästan så långt ifrån de spridningsegenskaper
som Stig ville ha till 70-talarna, som man kan komma. Möjligen med undan-
tag av 1" stora domediskanter utan kraftig höjning i 0-gradersriktningen,
Vh, iö
faulhund skrev:Hej igen jansch och alla andra!
Alternativa diskanter har diskuterats i många trådar nu, men jag tar den här, som verkar någorlunda aktuell ...
Monacor DT-28N har ju diskuterats nog, och 27 EUR på ebay är litet dyrt.
Dayton ND20FB-4 är till det yttre lik den, men kostar bara 9,20 EUR. Kraftig resonans, men med brant delning borde det gå. Har någon prövat?
jansch skrev:KarlXII - Kul! Jättenyfiken!
Jag har just nu 5 st "lab-plattor" med olika diskanter för OA14. Jag rensade OA14 på diskanter och fixade till "lab-plattor" så man snabbt byter diskanter inklusive filter på mindre än 5 sekunder. Ska nog köpa in några Dayton och fixa en "lab-platta" till.....
Dayton diskanterna kommer nog vara lite "kinkig" för den låga delningsfrekvensen om man låter basens filter vara orört....eller vad tror du?
Naqref skrev:IngOehman skrev:3/4" domediskanter är väl nästan så långt ifrån de spridningsegenskaper
Vh, iö
Det där låter extremt mycket som en tumregel.
Vifa Dx25 hade en spridning som låg väldigt nära den som CT62 hade. Dx25 var en entumsdome som inte hade någon kraftig höjning i 0-gradersriktningen (den hade ingen höjning ö h t). Rent logiskt så borde den ha varit kass att använda till 70-talarna (om man bortser från dess fysiska storlek som omöjliggjorde det). Fast nu hade ju CT62 samma spridningsegenskaper och då borde den ha varit lika värdelös. Och du tog ju och rekommenderade just CT62 för 70-talarna. Hmmm Rent logiskt sett så är det hela en något föreklad bild av sanningen (aka tumregel) eller så var din rekommendation mindre god.
Sanningen är mer som så att 3/4" domediskanter kanske kan faktiskt vara sämre än dito 1" och det beroende på att de sprider för bra. Det är en missuppfattning bland många att man vill ha diskanter som sprider bra i en dylik högtalare. I "normala" högtalare kan det vara bra att ha diskanter som sprider bra men inte här. Såvida diskantern inte är helt rundstrålande även vid höga frekvenser.
Sanningen är dessutom sådan att man behöver inte ha en diskant som har en betydande höjning i nollgradersriktningen och en rimligt rät tonkurva i 30-40-gradersriktningen utan man vill ha en diskant som möjliggör en rimligt rät tonkurva i 30-40-gradersriktningen. Det är en stor skillnad.
Vad man kan önska är alltså en diskant som har möjlighet att ge en rät tonkurva i ca 30-45-gradersriktningen och där man blanserar tonkurvans höjning i nollgradersriktningen mot sänkningen i 60-90-gradersriktningen.
Vidare så kan man inte förlita sig på elementets riktverkan vid lägre frekvenser strax ovanför delningen utan där får man ta till placeringen av elementen istället. För aningens högre frekvenser där elementen börjar riktas så är det inte heller möjligt att enbart gå på membrandiametern utan detta är en avvägning mellan membran och baffelstorlekar och dessa kompenceras bra ut såväl för Ct62 som för domar med mindre diametrar som har neodymmagneter.
IngOehman skrev:...
Med undantag från ditt påstående om att jag rekommenderar CT62 till
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*)
...
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:3/4" domediskanter är väl nästan så långt ifrån de spridningsegenskaper
Vh, iö
Det där låter extremt mycket som en tumregel.
Vifa Dx25 hade en spridning som låg väldigt nära den som CT62 hade. Dx25 var en entumsdome som inte hade någon kraftig höjning i 0-gradersriktningen (den hade ingen höjning ö h t). Rent logiskt så borde den ha varit kass att använda till 70-talarna (om man bortser från dess fysiska storlek som omöjliggjorde det). Fast nu hade ju CT62 samma spridningsegenskaper och då borde den ha varit lika värdelös. Och du tog ju och rekommenderade just CT62 för 70-talarna. Hmmm Rent logiskt sett så är det hela en något föreklad bild av sanningen (aka tumregel) eller så var din rekommendation mindre god.
Sanningen är mer som så att 3/4" domediskanter kanske kan faktiskt vara sämre än dito 1" och det beroende på att de sprider för bra. Det är en missuppfattning bland många att man vill ha diskanter som sprider bra i en dylik högtalare. I "normala" högtalare kan det vara bra att ha diskanter som sprider bra men inte här. Såvida diskantern inte är helt rundstrålande även vid höga frekvenser.
Sanningen är dessutom sådan att man behöver inte ha en diskant som har en betydande höjning i nollgradersriktningen och en rimligt rät tonkurva i 30-40-gradersriktningen utan man vill ha en diskant som möjliggör en rimligt rät tonkurva i 30-40-gradersriktningen. Det är en stor skillnad.
Vad man kan önska är alltså en diskant som har möjlighet att ge en rät tonkurva i ca 30-45-gradersriktningen och där man blanserar tonkurvans höjning i nollgradersriktningen mot sänkningen i 60-90-gradersriktningen.
Vidare så kan man inte förlita sig på elementets riktverkan vid lägre frekvenser strax ovanför delningen utan där får man ta till placeringen av elementen istället. För aningens högre frekvenser där elementen börjar riktas så är det inte heller möjligt att enbart gå på membrandiametern utan detta är en avvägning mellan membran och baffelstorlekar och dessa kompenceras bra ut såväl för Ct62 som för domar med mindre diametrar som har neodymmagneter.
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*) och att du påstår
att CT62 sprider likadant som Dx25 (vilket jag inte håller med om, även
om båda har samma problem med för dålig energikurva - de räcker inte
till uppåt) så tycker jag att det mest ser ut som om du bekräftar det jag
skrev, vilket jag tackar dig för!
Och ja, som jag skrev - en entumsdome som skall ha rak energikurva
behöver ha en tonkurvehöjning mot högre frekvenser i nollgradersrikt-
ningen.
Vh, iö
- - - - -
*CT62 kommer till korta tonkurvemässigt jämfört med MT24, just på
grund av den varken har den höjning i diskanten som behövs eller en
tillräckligt hög verkningsgrad för att klara energikurvan. Däremot så
har ett typiskt exemplar av CT62 lägre distorsion än MT24. CT62 är
dock ett bättre val i en 70-tals OA-högtalare, än en trasig MT24. Och
rätt ofta var det alternativet som stod till buds.
Johan_H skrev:Diskantelement från olika vinklar.
Funderade över hur mycket diskant man missar på grund av att det närmaste diskantelementet "tittar nedåt" på Kolboxen.
Jag råkade få tag på MT20HFC i 8 ohms versionen, och jämförde detta med Obi T22oa. MT20 är väl inspelat, medan T22 är helt nytt, så man får ta mätningarna med en stor näve salt.
Jag mätte i ett ganska dämpat rum, mjukt golv etc, på 50 cm avstånd. Vinklarna är 0, 15, 30, 45, 60, 75 och 90 grader. dB skalans absolutvärde betyder ingenting, men det är samma skala för båda elementen.
Peerless MT20HFC
Obi T22oa
MT20 tål i stora drag att vinklas en del innan kurvan slokar. Däremot tappar det en del av gnistan efter 15 kHz.
T22 ska nog avnjutas ganska rakt framifrån, iallafall enligt dessa mätningar. Det har isåfall avsevärt bättre stuns nästan ända upp till 20 kHz.
Ska pröva med aktiva filter och se hur mycket man kan trixa med T22. Ett kul experiment vore annars att vinkla den närmaste T22 så att den tittar rakt mot lyssnaren, och inte snett ner i golvet.
nolimitsoya skrev:Jag tycker det ser ut som att Peerless har en uppåtgående tendens hela vägen till ~12khz för att därefter falla av. Ino-diskanten faller svagt, men rätt jämnt hela vägen. Om jag i mitt huvud rätar upp Ino-kurvorna till ungefär det utseende Peerless har tycker jag inte spridningen ser så illa ut i jämförelse.
Ser jag fel?
edit: Och visst är det så att nya (diskant-)filter redan finns tillgängliga för alla sjutiotalarna samt OA5?
Ragnwald skrev:Men, hur skulle Obis kurva se ut, om den sveptes med samma akustiska nivå? Om jag nu fattat kurvorna rätt.
IngOehman skrev:Med undantag från ditt påstående om att jag rekommenderar CT62 till
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*) och att du påstår
att CT62 sprider likadant som Dx25 (vilket jag inte håller med om, även
om båda har samma problem med för dålig energikurva - de räcker inte
till uppåt) så tycker jag att det mest ser ut som om du bekräftar det jag
skrev, vilket jag tackar dig för!
1. Och ja, som jag skrev - en entumsdome som skall ha rak energikurva
behöver ha en tonkurvehöjning mot högre frekvenser i nollgradersrikt-
ningen.
Vh, iö
- - - - -
*CT62 kommer till korta tonkurvemässigt jämfört med MT24, just på
grund av den varken har den höjning i diskanten som behövs eller en
tillräckligt hög verkningsgrad för att klara energikurvan. Däremot så
har ett typiskt exemplar av CT62 lägre distorsion än MT24. CT62 är
dock ett bättre val i en 70-tals OA-högtalare, än en trasig MT24. Och
rätt ofta var det alternativet som stod till buds.
lemmts skrev:IngOehman skrev:...
70-talarna (vilket jag inte vet varifrån du fått det*)
...
Oj, då har jag missuppfattat det hela. Du kanske inte heller rekommenderar Obi T22oa till
70-talarna?
Lasse
petersteindl skrev:... Eftersom Obi T22oa har såpass mycket högre verkningsgrad och känslighet så kan man skräddarsy filtret. Jag ställer mig dock för närvarande tveksam till att man kan skräddarsy det helt och hållet. ...
jansch skrev:Jo, Ragnwald...så e det ofta. Men dessa hade väl stått mörkt (?) förvarade under lång tid. Då kan man ju hoppas på lite tur.... Jo, jag är optimist!
Nerhängda (och ibland buckliga) spindlar går att fixa. Ta bort dammkåpan och stoppa i centreringshims så det går trögt. Lyft konen något över mittläge och "brassa på" med värmepistol (eller sambons/fruns hårtork). Låt stå över natten. Om det inte blir bra, "måla" spindeln med aceton eller thinner och gör som ovan. OBS!, undvik brinnande spindel!
Ser det OK ut kan man byta kanten OCH limma den med ca +2mm utdragen/intryckt kon för att kompensera nedhängning. Mellanregistren är inte lika känsliga för viss nedhängning (dom nyttjar aldrig fulla slagländen (Xmax).
Lycka till!
oskis123 skrev:jansch skrev:Jo, Ragnwald...så e det ofta. Men dessa hade väl stått mörkt (?) förvarade under lång tid. Då kan man ju hoppas på lite tur.... Jo, jag är optimist!
Nerhängda (och ibland buckliga) spindlar går att fixa. Ta bort dammkåpan och stoppa i centreringshims så det går trögt. Lyft konen något över mittläge och "brassa på" med värmepistol (eller sambons/fruns hårtork). Låt stå över natten. Om det inte blir bra, "måla" spindeln med aceton eller thinner och gör som ovan. OBS!, undvik brinnande spindel!
Ser det OK ut kan man byta kanten OCH limma den med ca +2mm utdragen/intryckt kon för att kompensera nedhängning. Mellanregistren är inte lika känsliga för viss nedhängning (dom nyttjar aldrig fulla slagländen (Xmax).
Lycka till!
Ett stort lycka till kan man ju behöva! Varning för detta idiotiska tips!!!
Spindeln är fruktansvärt känslig för värmen. Efter att ha läst detta "tips" provade jag med pickan på halvfart på minst en halvmeters avstånd. Spindeln drog ihop sej som ett russin efter typ en sekund. Bara att slänga hela elementet som nu är långt bortom all räddning.
HIFI-kit, -here I come.... :![]()
![]()
Eftersom då det blir ojämna par element åker jag då på att köpa TVÅ nya fina DYRA element. Kul så här till påsk...
oskis123 skrev:Antagligen så är det olika på olika element. Det ena (som har hästskomagnet) gjorde jag så på, och hände det ingenting med. Däremot det andra med ferritmagnet fullständigt smälte ner efter bokstavligen en sekund.
Att det på nåt sätt skulle ha nåt med mellanrummet mellan öronen att göra tar jag som en elak kommentar som inte leder till annat än sura miner och kunde ha fått stanna i just mellanrummet mellan öronen..
Johan_H skrev:Jaa, lyllo er som hann köpa några hinkar CT62, jag reagerade för sent. Har en olycklig kombination av kroppsmått -- en enorm jättetumme och liten liten ringmuskel.![]()
Man kan undra om diskanternas spridningsegenskaper är jätteviktig på OA116, det känns som om högtalaren "målar" ut ljudet med de tre direktdiskanterna med lite olika vinklar, och då kanske det är nivån som är mest intressant...?
Men häftigt ändå att ha en näve "alternativa" element att lattja med om man vill prova nåt nytt. Återkom gärna om nån upptäcker fler diskantfyndigheter!
faulhund skrev:Redan uppfunnet är ju någon slags mer eller mindre solid kon över elementet för att göra det mer rundstrålande:...
Johan_H skrev:faulhund skrev:Redan uppfunnet är ju någon slags mer eller mindre solid kon över elementet för att göra det mer rundstrålande:...
Läckert att se! Många av elementen är ju estetiska upplevelser, i synnerhet de första med uppåtriktade element med "jättekantareller" ovanpå. Man riktigt ser hur de har tänkt: ljudet ska studsa på tratten och spridas.
Man (jag) skulle dock behöva leva och lyssna med ett sånt element ett tag för att höra vilken skillnad de gör. Jag tror att vi har en stor del av rumstolkningen vid högre frekvenser än mellanregistret (nåt med våglängden och huvudets storlek), alltså borde rundstrålande mreg iofs vara kul men inte vad man är ute efter för ett Carlssonliknande ljud.
Om man använder något mera rakstrålade element typ T22 i Carlssonhögtalare skulle de kunna funka lika bra i konstruktioner som hade en pinne i mitten (typ OA5)?, där pinnen spred ljudet, men som Peter S ev säger blir det inte samma där ljudet går raka vägen från elementet, eller där ljudet studsar in i plana ytor som med OA116.
___
I de nya OA5 MMX har ju pinnen rationaliserats bort (Y-placerade diskanter), då får man en annan funktionsprincip för diskantarrayen?
Av det lilla jag läst om OA5 MMX är folk ganska lyriska. Inte tu tal om saken att ljudet kan bli bättre av moderna element med högre verkningsgrad och lägre dist, kanske uppväger detta små nyanser i spridningen pga att diskantelementen är mer rakstrålande...?
Johan_H skrev:Vet Du hur Stig C tänkte?
Jag brukar ibland se diskanterna som trädgårdsslangar med mer eller mindre spridning; att de sprutar vattnet/ljudet antingen som ett väl spritt "moln" eller som en vass "pinne" rakt fram, eller allt däremellan.
Tre "pinn"-diskanter mot lyssnaren skulle kanske i viss mån kompensera för varandras bristande spridning, men de bakre skulle kunna ge ljud med besynnerliga reflexer om de också hade "pinn"-karaktär när de var tänkta att ha "moln"-karaktär?
Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?
Johan_H skrev:Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?
petersteindl skrev:... Jag har skrivit en liten del om mina kontakter med Stig Carlsson i Peter Steindl?-tråden, från sid 2 till sidan 10 ungefär.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=458091#458091
faulhund skrev:... Det jag svarade om olika "trattar" ovan var ju inte linser utan reflektorer.
faulhund skrev:Johan_H skrev:Skulle det gå att uppfinna nån enkel teknik att sprida ljudet från alltför rakstrålande diskanter, typ nån sorts lins som man ibland ser på diskanthorn etc?
Det jag svarade om olika "trattar" ovan var ju inte linser utan reflektorer. Så nu har jag korrigerat det innan Svante gör det ...
Kul att se, att det mesta verkar ha funnit tidigare, t.o.m. innan jag var född: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 311#820311
Men som B-20 ha ett "lock" över elementet kan väl inte vara någon vidare?
Jag erinrar mig ha sett en skiss ur en carlssonsk patentskrift, en rund, väggmonterad låda med elementet uppåt. Basreflexöppningen var ett hål i den ihåliga konsolen! Kan någon hitta den igen?
Jag kan bara instämma i att uppmuntra Peter att skriva sina memoarer (och Stigs, eftersom han själv tydligen inte gjorde det!). Men den skildring som Kjell Stenssons introduktion ger ett utsökt prov på lär vi inte kunna få: De som lärt känna Stig ur en lärares eller äldre väns perspektiv är ju inte mer i livet, tyvärr. De var mästarna; vi är studenterna ... i bästa fall Enkelschüler, som det så vackert heter på tyska.
svepet skrev:Hej!
Har följt resonemanget i denna tråd och blir mer och mer förvirrad.
Jag är en vanlig lyssnare som vill uppleva hur en rättmätig ljudbild ska vara/är tänkt av Stig Carlsson att vara. Musiksmaken har stor spännvidd: från klassisk till progressiv hårdrock (t ex Dream Theater)
Eftersom jag inte har någon ljudteknisk bakgrund förstår jag inte mycket av mätdata.
Det jag är intresserad av är hur jag på bästa sätt ska renovera mina högtalare d v s vilka olika alternativ har jag?
Jag vill gärna ha ett par eller fler specifikationer på högtalarelement, delningsfilter m m.
Snälla, hänvisa mig inte till renoveringstipsen på CarlssonPlanet. Det blir ännu mer förvirrat då vid jämförelse med ert resonemang i denna tråd.
P5 skrev:svepet skrev:Hej!
Har följt resonemanget i denna tråd och blir mer och mer förvirrad.
Jag är en vanlig lyssnare som vill uppleva hur en rättmätig ljudbild ska vara/är tänkt av Stig Carlsson att vara. Musiksmaken har stor spännvidd: från klassisk till progressiv hårdrock (t ex Dream Theater)
Eftersom jag inte har någon ljudteknisk bakgrund förstår jag inte mycket av mätdata.
Det jag är intresserad av är hur jag på bästa sätt ska renovera mina högtalare d v s vilka olika alternativ har jag?
Jag vill gärna ha ett par eller fler specifikationer på högtalarelement, delningsfilter m m.
Snälla, hänvisa mig inte till renoveringstipsen på CarlssonPlanet. Det blir ännu mer förvirrat då vid jämförelse med ert resonemang i denna tråd.
Jag har ett par OA116 som skall renoveras och jag kommer att ha följande prio:
1. Renovera original baselement (SC165 5.3 Ohm) och original mellanregister (SC165 16 Ohm) och låta diskanterna vara.
2. Om baselementen är utom räddning ersätter jag dem med Silverflute-elementet. Ingen filtermodd krävs.
3. Om mellanregistren är utom räddning ersätter jag dem med B65oaII. En mindre filtermodd krävs (motstånd för att kompensera den högre impedansen i originalelementet)
4. Om en eller ett fåtal diskanter är defekta skulle jag försöka leta reda på reservelement, dvs original Peerless MT24. Det borde gå, även om de är hårdvaluta.
5. Om ett stort antal diskanter är defekta (osannolikt) skulle jag ersätta dem med Obi T22oa och göra filtermodd enligt beskrivning på Hifikits hemsida.
(Om alternativ 4 och i synnerhet 5 uppstår skulle jag överväga att byta hobby)
EDIT: Ovanstående fall gäller alltså OA116. Ifall vi pratar OA2212 behövs ingen filtermodd för b65oaII i mellanregistret, i övrigt samma.
MVH
Carl
faulhund skrev:Johan_H skrev:Jag erinrar mig ha sett en skiss ur en carlssonsk patentskrift, en rund, väggmonterad låda med elementet uppåt. Basreflexöppningen var ett hål i den ihåliga konsolen! Kan någon hitta den igen?
faulhund skrev:Tack Frodrak!
Det var just den där carlssonska "lampan" jag tänkte på, när Johan_H diskuterade olika "svampar" för att göra diskantspridningen cylindersymmetrisk. Det visar ju att Stig tänkte även på det. Men "OA1" gjordes väl aldrig?
Jag har aldrig prövat någon svamp. Men jag fick tag i ett par Scan-Speak 12M3808, som har en textildome i stället för dammskydd och därmed riktig bra återgivning så långt upp som jag hör ... Naturligtvis räcker spridningen inte till när den sitter monterad rakt upp - men man kanske skulle pröva med en svamp i alla fall ... och slippa arrangemanget med kondisktanter och dess fruktade kamfiltereffekter!
nolimitsoya skrev:Jag tycker det ser ut som att Peerless har en uppåtgående tendens hela vägen till ~12khz för att därefter falla av. Ino-diskanten faller svagt, men rätt jämnt hela vägen. Om jag i mitt huvud rätar upp Ino-kurvorna till ungefär det utseende Peerless har tycker jag inte spridningen ser så illa ut i jämförelse.
Ser jag fel?
edit: Och visst är det så att nya (diskant-)filter redan finns tillgängliga för alla sjutiotalarna samt OA5?
celef skrev:det har säkert dryftats tidigare men vad var anledningen till att verktygen till ct62 skulle skrotas, är det vanligt att verktyg köps upp/kommer bort och nya batcher av fulelement dyker upp under falskflagg?
IngOehman skrev:Det stämmer inte med vad Gert berättat för mig.
Vh, iö
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster