Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Nattlorden skrev:Det lät bra.
schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Det lät bra.
Eller hur!?
+1
det märktes att diskanten hade mer att ge högre upp i frekvens än iaf mina .3:or
paa skrev:Nattlorden skrev:Det lät bra.
Bättre än dina frontar?
kasper skrev:Vee-Eight skrev:En planerad lyssning lär vara på nationaldagen. Vi skall på kemisk väg koppla bort alla former av dämpsatser.![]()
That's the spirit! (eller kanske snarare "That's the spirits" om jag tolkar det du skriver, rätt)
/G
schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Det lät bra.
Eller hur!?
+1
det märktes att diskanten hade mer att ge högre upp i frekvens än iaf mina .3:or
Vee-Eight skrev:Jajamen! Så skjortan står rakt ut!![]()
Jag har .3 lyx-filter och LE mk1 liggandes här, frågan är om vi hinner ngn slags jämförande lyssning. Grogg hinner vi absolut, det är prioriterat.
karneolen skrev:Vee-Eight skrev:Jajamen! Så skjortan står rakt ut!![]()
Jag har .3 lyx-filter och LE mk1 liggandes här, frågan är om vi hinner ngn slags jämförande lyssning. Grogg hinner vi absolut, det är prioriterat.
Är det inte lättare att bara koppla in och ur färdigmonterade .3 och LE högtalare
Vee-Eight skrev:...
Jajamen! Så skjortan står rakt ut!![]()
kasper skrev: jag levde efter regeln att "gärna spela in full, men lyssna och mixa nykter", när jag spelade in i studio.
/G
kasper skrev:Vee-Eight skrev:...
Jajamen! Så skjortan står rakt ut!![]()
Hoppas att ni får det riktigt trevligt!![]()
Själv skulle jag ha svårt att kombinera filterutvärdering och alkohol, då min förmåga att uppfatta diskant blir kraftigt försämrad, redan vid rätt små doser. Jag vill minnas att jag levde efter regeln att "gärna spela in full, men lyssna och mixa nykter", när jag spelade in i studio. Men, jag är övertygad om att ni vet precis vad ni gör. Lycka till!
/G
kasper skrev:Det låter som en mycket trevlig biaktivitet.
Jag avundas er verkligen!
/G
Naqref skrev:kasper skrev:Det låter som en mycket trevlig biaktivitet.
/G
Nu är jag kanske inte den som är lämpad att bjuda in men om man är i närheten så kan man alltid göra en informell fråga om det.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:kasper skrev:Det låter som en mycket trevlig biaktivitet.
/G
Nu är jag kanske inte den som är lämpad att bjuda in men om man är i närheten så kan man alltid göra en informell fråga om det.
Låter som en lysande idé, bara vi har nånstans att vara.
Naqref skrev:Ska jag få sova i bilen?![]()
![]()
![]()
Vee-Eight skrev:...
Men visst, vi kan allt ordna till en slags lyssningssession här av allehanda oa51-reinkarnationer, förutsatt vi får (sitt)plats.
Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Tyvärr så har de en lite essig karaktär just nu, det är inte bara en höjning av diskanten, utan diskanten beter sig distat i olika områden. Det blir tillbaka till ritbordet.
avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Tyvärr så har de en lite essig karaktär just nu, det är inte bara en höjning av diskanten, utan diskanten beter sig distat i olika områden. Det blir tillbaka till ritbordet.
Nja jag håller inte med... Någon dist kan inte ha förekommit med den låga ljudnivån vi lyssande på.
Jag sänkte diskanten, Eq high shelving filter, 1.5 dB på ett sätt som motsvarar att man dämpar diskanten relativt basen i det analoga filtret och då började saker ramla på plats...
Jag tror alltså att det är en relativt enkel nivåanpassning som det är frågan om för att få det att lira mumma.
Stefan
Vee-Eight skrev:avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Nja jag håller inte med... Någon dist kan inte ha förekommit med den låga ljudnivån vi lyssande på.
Jag sänkte diskanten, Eq high shelving filter, 1.5 dB på ett sätt som motsvarar att man dämpar diskanten relativt basen i det analoga filtret och då började saker ramla på plats...
Jag tror alltså att det är en relativt enkel nivåanpassning som det är frågan om för att få det att lira mumma.
Stefan
Mnja, hade det handlat endast om nivåer så skulle det inte låta essigt, utan snarare en nivåskillnad, eller? Vad det sen berodde på, dist eller ej, var en ren spekulation från min sida.
paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Vad skiljer diskant och filter i OA51.LE2 från OA52LE?
Nån OA52.LE2 finns väl inte än, eller är det på gång också?
avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Stefan
Mnja, hade det handlat endast om nivåer så skulle det inte låta essigt, utan snarare en nivåskillnad, eller? Vad det sen berodde på, dist eller ej, var en ren spekulation från min sida.
MnjaaaaEn olinjär frekvensgång med nog så liten skillnad i något olämpligt område kan sticka ut nåt alldeles väldans och upplevas som ett större fel än vad man kanske skulle tro om man tittade på en mätning.
Ta t ex PK projektet där man om man inte placerar högtalaren optimalt som det var tänkt (mot vägg, med dämpning och hård vägg) får något som låter ljusare än vad det var tänkt. Många skulle säkert kalla det essigt och vasst...
Stefan
avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
OA51.LE och OA51.LE2 -> diskant och filter
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Är det samma diskant i OA51.LE2 som i pK?
schmutziger skrev:paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Nä, det samma diskant som i L8
oa52le har väl redan den diskanten?
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Stefan
StefanH skrev:OK, hoppas bara att vi har samma uppfattning om "snart".
".. för ett annat projekt.." du skriver lite om detta i din tråd om den basen snart, hoppas jag. Var det trots allt ett alternativ till Revelator et.c?
lennartj skrev:schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Det lät bra.
Eller hur!?
+1
Diskanten suger på alla Carlsson jag hört med .3 diskant.
Det "nya Peerlesselementet" har jag i ett par LE-uppgraderade OA52, och förnimmer potentialen, men är inte nöjd med tillhörande delningsfilter, så de står i skamvrån och väntar.
Jag föredrar fortfarande mina .2-föregångare (med lite tweaks) som jag byggde i personlig dialog med Stig själv ca 2 år innan uppgraderingssatserna blev tillgängliga.
Under sommaren hoppas jag få tid att jobba på ett delningsfilter mer i Stigs anda med nivåanpassning för den nya diskanten.
lennartj skrev:Tack för länken, mycket intressant läsning.
Allt för många andra projekt kommer emellan så mina OA52.LE står fortfarande orörda, men nu har jag fått ökad inspiration att komma igång med dem.
lennartj skrev:Tack för länken, mycket intressant läsning.
Allt för många andra projekt kommer emellan så mina OA52.LE står fortfarande orörda, men nu har jag fått ökad inspiration att komma igång med dem.
OA51.LE2 skall "snart" spela och snart i den mening du hoppas... de spelar nog i veckan och sedan är det som sagt lite jobb med att justera filter.
StefanH skrev:Kul att det börjar röra på sig.
Vilka är med och lyssningsutvärderar? Kommer Naqref att mäta upp dem ytterliggare, eller anser ni att det endast är lite nivåjusterande kvar?
Kommer frekvens, fas, och impedansmätningar att redovisas?
Färdiga uppgraderingssatser kommer att säljas via Larsen?
Det blir väl högre ordningens filter liknande OA52LE kan jag tro?
Hoppas också på omfattande beskrivna lyssningsintryck, gärna jämfört med andra utföranden.
Lite bilder från lyssningarna, labbandet är önskvärt i sedvanlig ordning.
Hoppas att Peter kan vara med vid något tillfälle och lyssna och lämna synpunkter.
Ser fram emot fortsättningen.
johaneriksson skrev:avr7000 skrev:Det låter bra!
Hur bra?
Naqref skrev:johaneriksson skrev:avr7000 skrev:Det låter bra!
Hur bra?
Enligt uppgift så bra att L6 (iofs inte optimalt uppställda) inte lät kul i jämförelse...
Kit finns numera at beställa från Larsen men vi ska naturligtvis lägga upp all info här också så att alla som vill använda sig av alternativa leverantörer kan göra det.
Glebster skrev:Naqref skrev:Enligt uppgift så bra att L6 (iofs inte optimalt uppställda) inte lät kul i jämförelse...
På vilka punkter lät de bättre? Vänligen utveckla "kul i jämförelse"!
Sondek skrev:Innebär det här att man kan bygga en OA51.LE2 från scratch eller utgår man från en begad OA51 och bygger om den?
paa skrev:Vad heter versionen med nya basen?
avr7000 skrev:Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...
Bytte sedan till L6 som av olika anledningar inte stod optimalt (10-15 cm ut från basvägg) och dessa lät då "mindre kul" dvs lite burkigt och instängt i jämförelse med det vi lyssnat på innan.
Vi bytte sedan till OA51.3 och det var en stor upplevd skillnad, främst i diskanten. OA51.3´s diskant lät rörig och grovkornigare i jämförelse.
Diskantelementet i LE2 är verkligen i en klass ovanför T11 som ju sitter i både OA51.3 och L6.
Stefan
Glebster skrev:avr7000 skrev:Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...
Bytte sedan till L6 som av olika anledningar inte stod optimalt (10-15 cm ut från basvägg) och dessa lät då "mindre kul" dvs lite burkigt och instängt i jämförelse med det vi lyssnat på innan.
Vi bytte sedan till OA51.3 och det var en stor upplevd skillnad, främst i diskanten. OA51.3´s diskant lät rörig och grovkornigare i jämförelse.
Diskantelementet i LE2 är verkligen i en klass ovanför T11 som ju sitter i både OA51.3 och L6.
Stefan
Tack för redogörelse! Jag har för mig att Naq någonstans redan skrivit att ett uppgraderingskit (diskant) för L6 i framtiden inte är omöjlig. Med lite tur har LE2 gett blodad tand...
Naqref skrev:Njae.
I a f för att återgå till tåppick så går allting utom lådorna att skaffa via Larsen. Jag vet inte vad det landar på men om man jämför med en annan konkurrent som har förfinats under åren - B&W805 så kostar den numera 45kkr. Ett par fullt uppgraderade OA-51 står sig väl mot dom men kostar (nästan oavsett vad man får betala för ett par lådor) betydligt mindre. Och kan nog leva betydligt längre än den engelska konkurrenten.
Glebster skrev:Naqref skrev:Njae.
I a f för att återgå till tåppick så går allting utom lådorna att skaffa via Larsen. Jag vet inte vad det landar på men om man jämför med en annan konkurrent som har förfinats under åren - B&W805 så kostar den numera 45kkr. Ett par fullt uppgraderade OA-51 står sig väl mot dom men kostar (nästan oavsett vad man får betala för ett par lådor) betydligt mindre. Och kan nog leva betydligt längre än den engelska konkurrenten.
Vore mycket intressant med ett LE2-kitpris (element, rör och filter (komponenter)) för den som vill spika låda själv...
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster