OA51.LE2 ?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
kasper

OA51.LE2 ?

Inläggav kasper » 2010-05-02 18:51

Jag antar att jag egentligen skulle kunna nöja mig med ett PM till kontruktören. Men, förhoppningsvis har några fler fått lyssna på skapelsen och vill delge ett och annat intryck.

Så, hur är status på OA51.LE2? Är den färdig? Finns den att köpa ännu? Vad återstår?
Visst var det några som fick höra skapelsen vid den omtalade hiffi-helgen nyligen? Finns det någon som vill komma med ett litet utlåtande om hur det lät?

Jag är ruskigt nyfiken! Tycker det är synd och skam att mina egna 51:or ska behöva stanna i .1-version, när jag antar att det finns en hel del potential kvar att utnyttja.

Nyfikna hälsningar
/G

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-05-02 22:06

Högtalaren är både färdig och inte... Lite som Schrödiingers katt. 8)

Den kan vara färdig om det är så vi beslutar att den ska bli men det är inte helt bestämt ännu. Jag tror det får till lite fler lyssningar först.

Å andra sidan så om den versionen blir förkastad så är den inte färdig utan får justeras lite. Brukar bli mellan noll och två justeringar vanligen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-03 10:21

Aha, så jag är lite tidigt ute, mao.

Nå, låt inte mig hetsa. Jag väntar så gärna (misstänker att det är på något riktigt gott) 8)

/G

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-03 14:37

Det lät bra. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-05-03 19:21

Nattlorden skrev:Det lät bra. 8)

Eller hur!?
+1

det märktes att diskanten hade mer att ge högre upp i frekvens än iaf mina .3:or

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-06 18:24

schmutziger skrev:

Eller hur!?
+1

det märktes att diskanten hade mer att ge högre upp i frekvens än iaf mina .3:or

Tackar! Föredömligt kärnfulla omdömen!
Hoppas slutversionen inte dröjer alltför länge. Behöver definitivt muntra upp mig med en LE2-uppgradering, tror jag minsann.

/G

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-06 20:07

Bättre än dina frontar?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-06 21:23

En planerad lyssning lär vara på nationaldagen. Vi skall på kemisk väg koppla bort alla former av dämpsatser. 8) :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-06 22:20

Vee-Eight skrev:En planerad lyssning lär vara på nationaldagen. Vi skall på kemisk väg koppla bort alla former av dämpsatser. 8) :wink:

That's the spirit! (eller kanske snarare "That's the spirits" om jag tolkar det du skriver, rätt)

/G

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-06 22:37

paa skrev:

Bättre än dina frontar?

Två helt olika typer av ljudbilder samt olika rum och drivning - ganska så omöjlig jämförelse. De är mer åt det pompöst storslagna in-your-face hållet medans piP är mer diskret ridåöppnare om jag skall överdriva lite för effektens skull.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-06 22:44

kasper skrev:
Vee-Eight skrev:En planerad lyssning lär vara på nationaldagen. Vi skall på kemisk väg koppla bort alla former av dämpsatser. 8) :wink:

That's the spirit! (eller kanske snarare "That's the spirits" om jag tolkar det du skriver, rätt)

/G

Jajamen! Så skjortan står rakt ut! :P

Jag har .3 lyx-filter och LE mk1 liggandes här, frågan är om vi hinner ngn slags jämförande lyssning. Grogg hinner vi absolut, det är prioriterat. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-05-06 23:39

schmutziger skrev:

Eller hur!?
+1

Diskanten suger på alla Carlsson jag hört med .3 diskant. :(
Det "nya Peerlesselementet" har jag i ett par LE-uppgraderade OA52, och förnimmer potentialen, men är inte nöjd med tillhörande delningsfilter, så de står i skamvrån och väntar.
Jag föredrar fortfarande mina .2-föregångare (med lite tweaks) som jag byggde i personlig dialog med Stig själv ca 2 år innan uppgraderingssatserna blev tillgängliga.
Under sommaren hoppas jag få tid att jobba på ett delningsfilter mer i Stigs anda med nivåanpassning för den nya diskanten.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2010-05-07 07:48

Vee-Eight skrev:Jajamen! Så skjortan står rakt ut! :P

Jag har .3 lyx-filter och LE mk1 liggandes här, frågan är om vi hinner ngn slags jämförande lyssning. Grogg hinner vi absolut, det är prioriterat. :)

Är det inte lättare att bara koppla in och ur färdigmonterade .3 och LE högtalare ;-)
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-07 07:56

karneolen skrev:
Vee-Eight skrev:Jajamen! Så skjortan står rakt ut! :P

Är det inte lättare att bara koppla in och ur färdigmonterade .3 och LE högtalare ;-)

Är det ngn som föreslagit ngt annat, menar du? ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2010-05-07 08:44

@ v8:

Har du skaffat fler 51or 8O :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-07 09:20

Nej? Det har jag inte heller skrivit. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-07 10:17

Vee-Eight skrev:...

Hoppas att ni får det riktigt trevligt! :D

Själv skulle jag ha svårt att kombinera filterutvärdering och alkohol, då min förmåga att uppfatta diskant blir kraftigt försämrad, redan vid rätt små doser. Jag vill minnas att jag levde efter regeln att "gärna spela in full, men lyssna och mixa nykter", när jag spelade in i studio. Men, jag är övertygad om att ni vet precis vad ni gör. Lycka till!

/G

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-05-07 12:06

kasper skrev: jag levde efter regeln att "gärna spela in full, men lyssna och mixa nykter", när jag spelade in i studio.

/G

Det är så sant som det är sagt, jag delar din erfarenhet och åsikt i detta!

Nog blir man intresserad av den "nya" konfigen hoppas den blir bättre än bäst.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-07 20:40

kasper skrev:

Hoppas att ni får det riktigt trevligt! :D

Själv skulle jag ha svårt att kombinera filterutvärdering och alkohol, då min förmåga att uppfatta diskant blir kraftigt försämrad, redan vid rätt små doser. Jag vill minnas att jag levde efter regeln att "gärna spela in full, men lyssna och mixa nykter", när jag spelade in i studio. Men, jag är övertygad om att ni vet precis vad ni gör. Lycka till!

/G

Det är eg en biaktivitet; jag, Tux och Naqref skall nämligen köra slalomrejs under dagen och på aftonen sen blir det groggarnas glada afton. OA51.LE2-prototyperna skall ändå hit. Om vi inte lyssnade iaf lite så tror jag vi går miste om tillfället. Baksmällan till trots. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-07 22:17

Det låter som en mycket trevlig biaktivitet. :)
Jag avundas er verkligen!

/G

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-05-07 22:24

kasper skrev:Det låter som en mycket trevlig biaktivitet. :)

/G

Nu är jag kanske inte den som är lämpad att bjuda in men om man är i närheten så kan man alltid göra en informell fråga om det.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-07 22:45

Naqref skrev:

/G

Nu är jag kanske inte den som är lämpad att bjuda in men om man är i närheten så kan man alltid göra en informell fråga om det.

Låter som en lysande idé, bara vi har nånstans att vara. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-05-07 22:51

Vee-Eight skrev:
Naqref skrev:

/G

Låter som en lysande idé, bara vi har nånstans att vara. ;)

Har vi inte det?

Ska jag få sova i bilen? 8O :x 8) :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-05-07 22:54

Naqref skrev:Ska jag få sova i bilen? 8O :x 8) :D

I o f s har jag numera en väldigt skön bil att sova i. 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-08 08:39

Det får du gärna göra om du så gärna vill, men det var ju inte det vi diskuterade. ;)

Men visst, vi kan allt ordna till en slags lyssningssession här av allehanda oa51-reinkarnationer, förutsatt vi får (sitt)plats.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-05-09 13:12

Men visst, vi kan allt ordna till en slags lyssningssession här av allehanda oa51-reinkarnationer, förutsatt vi får (sitt)plats.

Oj! Det var verkligen inte min avsikt att tränga mig på. Det var bara en allmänt iakttagelse, att ni verkligen har avundsvärda fritidsaktiviteter :)

Men visst vore det jättekul att få höra OA51 i olika reinkarnationer, vid tillfälle. Det vore verkligen otroligt häftigt! Det är jag nog långt ifrån ensam om att tycka. Men detta är kanske inte rätt tid/plats? (Själv är jag så olyckligt ocentralt placerad i Sverige att det kan vara svårt att för mig att ta mig till Sveriges mer centrala delar, med kort/halvkort varsel. Men roligt vore det!)

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-05-09 23:29

Mja, denna gång vara bara en slags provlyssning i samband med en transport från Södern till Västern, men vi får väl ordna ngt så att Östern (och resten :D ) får vara med också vid mer planerat tillfälle. Känner du att du har vägarna förbi Trollhättan så PM:a gärna.
- Carlsson Illuminati -

magnus2

Inläggav magnus2 » 2010-06-02 15:57

OST 8O
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-06-07 13:20

Nå, blev det lyssning? Det lät? Hursomhelst hoppas jag ni hade det trevligt!

/G

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-06-07 13:24

Jodå, det blev lite lyssning.

Tyvärr så har de en lite essig karaktär just nu, det är inte bara en höjning av diskanten, utan diskanten beter sig distat i olika områden. Det blir tillbaka till ritbordet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-06-07 13:39

Tack för infon! Synd med essigheten, hoppas det går (lätt) att åtgärda.

Hm, undrar om det är vettigt att fundera på något slags mellanstegsuppgradering, i väntan på .LE2 (jag är så ruskigt less på diskanten i .1)? Fast det vete tusan hur den skulle se ut. Antar att det mest är att kasta pengar i sjön, i så fall? Kreativa förslag mottages gärna!

/G

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-07 17:14

Kasper, själv har jag lyssnat på ett par OA51 uppgraderade? med diskant och filter från OA52LE. Samma diskant i varje fall som kommande OA51LE2, sades det, och filtret kanske går att återvinna i viss omfattning till det nya. Du kanske dessutom har en mängd komponenter liggande hemma, så att det kanske inte är ett problem. Filterschema för OA52LE finns ju i dess egen tråd.
Det lät riktigt bra tycker jag, med fullständig avsaknad av essighet från diskanten, vad jag kunde utröna, med en lite mörk grundton. Jag efterfrågade av ägaren om uppgraderingen, som sade att det är samma diskant, men har annat företagsnamn numera, SS i st.f. Peerless? Diskantplattan som följer vid köp av OA52-diskant har en platta som motsvarar .3 diskanten efter vad jag förstod. Men en större kommer antagligen att kunna köpas separat vid släppandet av OA51LE2 uppgraderingen.
Någon kan väl rätta detta om jag är helt fel ute.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-07 17:25

Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.

Tyvärr så har de en lite essig karaktär just nu, det är inte bara en höjning av diskanten, utan diskanten beter sig distat i olika områden. Det blir tillbaka till ritbordet.

Nja jag håller inte med... Någon dist kan inte ha förekommit med den låga ljudnivån vi lyssande på.
Jag sänkte diskanten, Eq high shelving filter, 1.5 dB på ett sätt som motsvarar att man dämpar diskanten relativt basen i det analoga filtret och då började saker ramla på plats...

Jag tror alltså att det är en relativt enkel nivåanpassning som det är frågan om för att få det att lira mumma.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerWaestberg

Inläggav PerWaestberg » 2010-06-07 17:44

Om fler än jag undrar; "Shelving Filter;
This is a type of filter that affects all frequencies above or below a threshold frequency."
Källa: http://www.songstuff.com/

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-06-07 18:09

avr7000 skrev:

Nja jag håller inte med... Någon dist kan inte ha förekommit med den låga ljudnivån vi lyssande på.
Jag sänkte diskanten, Eq high shelving filter, 1.5 dB på ett sätt som motsvarar att man dämpar diskanten relativt basen i det analoga filtret och då började saker ramla på plats...

Jag tror alltså att det är en relativt enkel nivåanpassning som det är frågan om för att få det att lira mumma.

Stefan

Mnja, hade det handlat endast om nivåer så skulle det inte låta essigt, utan snarare en nivåskillnad, eller? Vad det sen berodde på, dist eller ej, var en ren spekulation från min sida.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-07 23:59

Vee-Eight skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Mnja, hade det handlat endast om nivåer så skulle det inte låta essigt, utan snarare en nivåskillnad, eller? Vad det sen berodde på, dist eller ej, var en ren spekulation från min sida.

Mnjaaaa :wink: En olinjär frekvensgång med nog så liten skillnad i något olämpligt område kan sticka ut nåt alldeles väldans och upplevas som ett större fel än vad man kanske skulle tro om man tittade på en mätning.
Ta t ex PK projektet där man om man inte placerar högtalaren optimalt som det var tänkt (mot vägg, med dämpning och hård vägg) får något som låter ljusare än vad det var tänkt. Många skulle säkert kalla det essigt och vasst...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-08 09:00

Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Vad skiljer diskant och filter i OA51.LE2 från OA52LE?
Nån OA52.LE2 finns väl inte än, eller är det på gång också?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-08 09:44

paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?

OA51.LE och OA51.LE2 -> diskant och filter

OA51.LE2 OA52.LE skiljer i filter (olika förutsättningar m a p låda)

OA52.LE2 finns ej...

Stefan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-06-08 09:53

avr7000 skrev:
Vee-Eight skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Mnjaaaa :wink: En olinjär frekvensgång med nog så liten skillnad i något olämpligt område kan sticka ut nåt alldeles väldans och upplevas som ett större fel än vad man kanske skulle tro om man tittade på en mätning.
Ta t ex PK projektet där man om man inte placerar högtalaren optimalt som det var tänkt (mot vägg, med dämpning och hård vägg) får något som låter ljusare än vad det var tänkt. Många skulle säkert kalla det essigt och vasst...

Stefan

Jo det är sant. Vill minnas att när vi fipplade med ditt aktiva filter så sades det väl också att vi missade "felet" helt och därmed inte påverkade essigheten alls.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-08 10:29

avr7000 skrev:

Är det samma diskant i OA51.LE2 som i pK?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-06-08 10:42

paa skrev:
avr7000 skrev:

Nä, det samma diskant som i L8
oa52le har väl redan den diskanten?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-08 11:06

schmutziger skrev:
paa skrev:
avr7000 skrev:

Nä, det samma diskant som i L8
oa52le har väl redan den diskanten?

Ja.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-08 11:18

paa skrev:
avr7000 skrev:

PK diskant (scanspeak varianten)
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2604-830000.pdf

Bild

L8, OA52.LE, OA51.LE2 diskant

http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-06-08 13:31

Ja, s-ljud i kombination med hur hörseln uppfattar ljud är lite förrädiskt.

Det är nämligen en uppgift att kombinera spektrum som är en fysikalisk storhet med klangförg d v s timbre som är en upplevd storhet.

För att få en korrelation mellan dessa båda världar så måste man införa en förändring av den fysikaliska storheten och därefter lyssna om det motsvaras av den hörda storheten.

Man kan alltså höra att s-ljud låter ljust och vasst och skarpt och starkt och obehagligt och strävt d v s rått, grovt, oslipat (det kallas för roughness).

Nu kan man spektrumanalysera s-ljuden och jag tror att dess frekvensområde är dominant mellan 8 kHz och 12 kHz. Till skillnad från vokaler eller instrument som har harmoniska toner så är s-ljud mer att betraktas som vanligt brus som gått genom ett bandpassfilter, precis som f-ljud eller sch-ljud, fast det är olika frekvens inställt på bandpassfiltrena. Dessa ljud alstras långt fram i munnen och ens kropps resonanslåda är inte med. Motsatsen är mmmm :) Man behöver inte ens öppna munnen för att säga mmm, det fixar resonanslådan liksom. :)

Ok, i detta fall kan vi konstatera att frekvenserna kring 8 kHz inte låter som önskat. Nu skall felet åtgärdas. Då är det lätt att tro att felet ligger vid 8-12 kHz, men oftast är det inte så. Det är nämligen så att just dessa egenskaper hos timbre är inte på grund av spektrat i sig själv, utan snarast i den envelopp som spektrat ligger i. Och då är det tonerna runt omkring d v s strax före och strax efter s-ljuden som ger enveloppen och det är snarast grundtonerna som finns i orden där s-ljud ingår. Dessa hörda egenskaper d v s timbre eller klangfärg är nämligen som funktion av envelopp. Det betyder att mätförfarandet för att göra spektrumanalysen på bör ske inom en envelopp istället för att endast mäta de enskilda högfrekventa tonerna. Det är så att säga enveloppens frekvensgång som ger det dominanta upphovet till timbre. Och egenskaper som ljust och vasst och skarpt och starkt och obehagligt och strävt d v s rått, grovt, oslipat är timbre

Då blir det lättare att förstå att det faktiskt är fullt möjligt och i de flesta fall även fullt troligt att förändra timbre gör man med att frekvensoptimera i grundtonsområdet, eller med att förändra de lägre frekvenserna så att enveloppen av tonerna blir rätt.

Man kan alltså gå från ljust till mörkare och från vasst till slött och från skarpt till långsamt (dovt) och från starkt till svagt och från obehagligt till behagligt och från strävt till jämnt (smooth) på s-ljud utan att förändra själva dess spektrum vid 8-12 kHz 8O :lol: :D Det gäller att ha kontroll på enveloppen och det kan man, beroende på vad som man anser vara problemet, åstadkomma med åtgärder vid lägre frekvens d v s kring 200 till 300 Hz eller kring 400 Hz till 1 kHz.

Man letar alltså inte där lampan lyser utan där man tappat frekvenserna. Det är lätt att döma ut diskanter på grund av skarpt ljud, men oftast är det inte rätt att döma ut diskanter på grund av skarpt ljud. Det kan bli så att skärpan i ljudet kan bli den fördel i upplösning som man vill ha då man fixat felen i mellanregistret eller felen i nivåmatchning mellan mellanregister/bas och diskanten. Med högtalare tillkommer det faktum att problemet är tredimensionellt d v s man måste ta hänsyn till alla riktningar och väga dessa mot varandra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-08 13:44

Peter - det där var en av de intressantaste posterna på forumet på länge! Tack.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-06-08 19:27

avr7000 skrev:

Stefan

Jag misstänker det också. Vi hade ca 45 minuter över till högtalaren då vi lyssnade på OA-51.3, OA-51LE samt betaversionen av OA-51LE² och detta tog halva tiden. Resterande tid (ca 20-25min) hade vi till felsökning och det räcker inte alltid. 8)

Sss-ljuden blev mer framträdande med OA-51LE² men de blev inte entydigt jobbigare det antyder att det är en nivåjustering snarare än ett distproblem. Att det inte bör vara ett distproblem kan man dessutom misstänka då OA-52LE är så mycket bättre på denna punkt än OA-52.3. Det bör därför inte vara just dist då den primära källan till dist är själva diskanten och den är samma som hos OA-52LE.

Jag ska gå över mätningarna igen och se om det möjligen kan ha skett ett litet förbiseende från min sida. Mätningen i sig gör nämligen att diskanten får en relativ nivå som ligger 1.5dB under nivån från basen. Om det är så att jag har glömt att kompencera för detta så är det exakt precis överensstämmande med Stefans förslag. :D

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-06-08 20:20

Wow!

Vad kul med all respons, aktivitet och intressanta förklaringar.
Det ska bli kul att följa fortsättningen och förhoppningsvis även kunna använda slutresultatet.

/G

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-07-28 15:34

Min sparsomme erfaring med diskant niveau er, at jo dybere højttaleren går i bassen, jo mere niveau kan diskanten "tåle" uden det bliver problematisk.

Ved ikke om der er en god fysisk forklaring på dette, eller det er noget psyko-akustisk? Uanset hvor langt bassen rækker ned, burde niveauerne imellem diskan og mellemtone jo være ens for neutral lyd?

Jeg tror nogle konstruktører omgåes denne "ulempe" på små højttalere (eks. Rogers LS3/5A), ved at give bassen et lille løft omkring 80-100Hz...så vi igen syntes tingene balancerer...
-Chaconne ll, sorte

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-09-18 08:58

Hur är statusen på detta projekt?
Antar att du har mycket projekt p.g. men du verkade vara ganska nära färdigställande (fulländning) efter vad jag kunde utröna av texten ovan.
Om inte så skulle jag gärna ta del av nuvarande filterutförande för lite labbande, lyssnande på lediga stunder. Jag förstår om du inte vill lägga upp detta filter offentligt, så per PM kanske?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-09-18 13:00

Prototyperna, mina OA51.LE2 har tillfälligt varit isärplockade för ett annat projekt men skall nu sättas ihop igen... Anders kollar över det där med filtret och det skall snart provlyssnas igen.

Stefan

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-09-18 16:13

OK, hoppas bara att vi har samma uppfattning om "snart".

".. för ett annat projekt.." du skriver lite om detta i din tråd om den basen snart, hoppas jag. Var det trots allt ett alternativ till Revelator et.c?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-09-18 18:29

StefanH skrev:OK, hoppas bara att vi har samma uppfattning om "snart".

".. för ett annat projekt.." du skriver lite om detta i din tråd om den basen snart, hoppas jag. Var det trots allt ett alternativ till Revelator et.c?

Nej till det har jag andra OA51 lådor :D

Varesig Revelator eller Illuminator i 8 Ohms utförande är ett alternativ som OA51 fullrange. Delat däremot funkar det väldigt bra...
Jag har inte stoppat i Illuminatorbasarna ännu, de ligger fortfarande och vilar i sin kartong. De diskanter jag skall köra med är utlånade.

OA51.LE2 skall "snart" spela och snart i den mening du hoppas... de spelar nog i veckan och sedan är det som sagt lite jobb med att justera filter.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-10-20 12:52

Har det hänt nånting under månaden som gått

/Johan

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-10-21 15:58

lennartj skrev:
schmutziger skrev:

Eller hur!?
+1

Diskanten suger på alla Carlsson jag hört med .3 diskant. :(
Det "nya Peerlesselementet" har jag i ett par LE-uppgraderade OA52, och förnimmer potentialen, men är inte nöjd med tillhörande delningsfilter, så de står i skamvrån och väntar.
Jag föredrar fortfarande mina .2-föregångare (med lite tweaks) som jag byggde i personlig dialog med Stig själv ca 2 år innan uppgraderingssatserna blev tillgängliga.
Under sommaren hoppas jag få tid att jobba på ett delningsfilter mer i Stigs anda med nivåanpassning för den nya diskanten.

Hej Lennertj,

Mon det er dette fænomen du hører på 52.LE og ikke på 52.2:

http://www.troelsgravesen.dk/vocals.htm

Forskellen på 6dB delefiltre og 12/18 er jo i hvertfald interessant....
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-10-21 17:16

Tack för länken, mycket intressant läsning.
Allt för många andra projekt kommer emellan så mina OA52.LE står fortfarande orörda, men nu har jag fått ökad inspiration att komma igång med dem.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-10-22 09:54

lennartj skrev:Tack för länken, mycket intressant läsning.
Allt för många andra projekt kommer emellan så mina OA52.LE står fortfarande orörda, men nu har jag fått ökad inspiration att komma igång med dem.

Det var så lidt :)

Venter spændt på hvad du kommer frem til...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-10-22 10:04

lennartj skrev:Tack för länken, mycket intressant läsning.

Kul!
Kan du inte starta en tråd där du samlar dina tankar om det är du tycker är mindre lyckat och vad du ämnar "fixa" med dina .LE?

De var lite "tunga" i basen eller hur var det?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-10-22 11:26

@schmutziger:
Vad jag vill avhjälpa på OA52.LE är:
"snuvig" färgning
för mörk grundklang p.g.a. för lite "carlssonsk" lyster i diskanten
upplevd distorsion på svåra sopranröster

Mitt första steg blir att testa med .2 filter (6 dB LP och 12 dB HP) och prova mig fram att nivåanpassa diskanten med L-pad.
Det kanske räcker, jag får se och höra.

Nu är prio 1 att driftsätta en NAS och backa upp DAT-masters från mina live-inspelningar från 1990-talet, innan det är för sent.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-11-07 10:31

AVR7000 skrev den 19 September!!!

OA51.LE2 skall "snart" spela och snart i den mening du hoppas... de spelar nog i veckan och sedan är det som sagt lite jobb med att justera filter.

Det var tydligen lite mer jobb än väntat?
Eller har de fått stryka på foten för annat?
Nu har annars den mörka, skruvandets tid inträtt i vår tillvaro, så det skulle vara kul att höra något om OA51LE II.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-11-07 11:02

Jag skall skruva till det sista i veckan som kommer.
Jag har bollen (inte Naqref)

Jag har varit utomlands hälften av tiden den senaste månaden typ så det har blivit ont om tid till detta...

Stefan

magnus2

Inläggav magnus2 » 2010-11-11 20:40

OST 8O
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-11-11 22:00

Bara för att du "OST 8O'ade" mig måste du komma hem i helgen och hjälpa till och utvärdera hur de låter... (Vi kan köra dem en sväng hemma hos dig oxå mot dina OA51 i ditt rum)

Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-13 10:04

Vad jag förstår så har de extremt långa frukostar i Thn. 8)

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-11-13 11:59

Kul att det börjar röra på sig.

Vilka är med och lyssningsutvärderar? Kommer Naqref att mäta upp dem ytterliggare, eller anser ni att det endast är lite nivåjusterande kvar?
Kommer frekvens, fas, och impedansmätningar att redovisas?
Färdiga uppgraderingssatser kommer att säljas via Larsen?
Det blir väl högre ordningens filter liknande OA52LE kan jag tro?

Hoppas också på omfattande beskrivna lyssningsintryck, gärna jämfört med andra utföranden.

Lite bilder från lyssningarna, labbandet är önskvärt i sedvanlig ordning.
Hoppas att Peter kan vara med vid något tillfälle och lyssna och lämna synpunkter.

Ser fram emot fortsättningen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-11-13 13:27

StefanH skrev:Kul att det börjar röra på sig.

Vilka är med och lyssningsutvärderar? Kommer Naqref att mäta upp dem ytterliggare, eller anser ni att det endast är lite nivåjusterande kvar?
Kommer frekvens, fas, och impedansmätningar att redovisas?
Färdiga uppgraderingssatser kommer att säljas via Larsen?
Det blir väl högre ordningens filter liknande OA52LE kan jag tro?

Hoppas också på omfattande beskrivna lyssningsintryck, gärna jämfört med andra utföranden.

Lite bilder från lyssningarna, labbandet är önskvärt i sedvanlig ordning.
Hoppas att Peter kan vara med vid något tillfälle och lyssna och lämna synpunkter.

Ser fram emot fortsättningen.

+1 :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-11-13 14:59

Frukosten är avklarad... bollen är för ett kortare ögonblick passad söderut...

Den är förmodligen tillbaka här i morgon och då skall jag och Trollhättans proffslyssnare, magnus2 utvärdera denna...

Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-15 18:31

Nu har jag inte bollen längre utan skickade vidare den till thn. :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-11-15 18:41

Väntar med spänning på när bollen skall rulla i mål.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2010-11-15 19:07

Frågan är väl om det blir stolpe IN eller UT ??!??!??! ;-)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-19 11:06

Är det en såndäringa lååångfrukost i Trollhättan nu igen :evil: :P :D

Hur går det? Vad tyckte proffslyssnaren?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-11-25 01:23

Det låter bra! :-)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-25 17:24

avr7000 skrev:Det låter bra! :-)

Hur bra?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-11-25 17:28

johaneriksson skrev:

Hur bra?

Enligt uppgift så bra att L6 (iofs inte optimalt uppställda) inte lät kul i jämförelse...

Kit finns numera at beställa från Larsen men vi ska naturligtvis lägga upp all info här också så att alla som vill använda sig av alternativa leverantörer kan göra det. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-25 17:32

Naqref skrev:
johaneriksson skrev:

Hur bra?

Enligt uppgift så bra att L6 (iofs inte optimalt uppställda) inte lät kul i jämförelse...

Kit finns numera at beställa från Larsen men vi ska naturligtvis lägga upp all info här också så att alla som vill använda sig av alternativa leverantörer kan göra det. :)

Hur stort ska hålet för diskanten vara?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-11-25 17:32

http://www.youtube.com/watch?v=SzlpTRNIAvc
8)
Finns det någon prisindikation?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-11-25 21:01

typ 74 mm i diameter och så urtag för anslutningsstiften...

magnus2

Inläggav magnus2 » 2010-11-26 15:16

Håller inte med :? Det låter VÄLDIGT bra :D

/Magnus
OA-51.N, OA-51.Purifi

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-11-26 18:11

Får vi nya bud.
Hörde jag "Det låter bäst, oslagbart"?

Skiljer det något på ett par kondingar tro, jämfört med mitt nuvarande filter?
Den nya diskanten är på plats sedan länge.

Har Larsen nya frontplattor till diskanten till salu?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-11-27 09:36

Larsen har nya frontplattor.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-11-27 12:34

Just nu finns inga frontplattor i gammal OA51 orginal size.

Larsen gör plattor i typ T11 size för att passa L8.

Stefan

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-11-27 18:15

Nu har jag tappat begreppen.

T11 size är lika med OA52LE? Sådana diskanter köpte jag av Larsen för ett tag sedan.
Det går väl det med, men täcker inte originalhålen dock.

När kommer filterritningarna?

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-05 14:05

Inget nytt att rapportera eller redovisa?

Vad kom ni fram till sedan, att det var som gjorde att OA51LE2 inledningsvis lät lite essiga?

Det skulle vara kul att läsa lite om hur ni uppfattar skillnaden mellan de olika varianterna av OA51, och då företrädesvis OA51.3, OA51LE och OA51LE2.

Hälsar StefanH som sitter med en rykande lödpenna i näven, i väntan på att få löda ihop de nya filtren. Som kommer?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-05 16:01

Anders är klar med modifieringen så det kommer snart att komme en fullständig instruktion här i tråden om hur man gör, filter design etc. och för den som inte vill greja själv går det bra att ringa till Larsen och få det ordnat via honom...

Jag lovar inget men jag har talat med John och det kommer kanske att ordnas fram en ny specialfrontplatta (OA51 orginalmått) så att man få sina OA51 lika stiliga som de var från fabrik.

Skillnaderna mellan
OA51.3, OA51.LE, OA51.LE2?
Bra, Bättre, Bäst! :D

Den nya diskanten är verkligen ett lyft och ett fantastiskt fynd för vad den kostar! Folk som lyssnat får väl fylla på med lyssningsintryck.

Att OA51.LE2 i de första testerna lät ljusa och essiga berodde på, som jag och Anders skrev, att det var en felaktig nivåanpassning på ca 1.5 dB i filtret. (ett litet misstag som skedde när filtret överfördes från datorvärlden till den riktiga världen).

Stefan

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2010-12-05 22:02

Underbart! :D Ser med spänning fram emot fortsättningen. Hoppas diskantfronterna går att fixa!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-05 23:10

Naqref skrev:Enligt uppgift så bra att L6 (iofs inte optimalt uppställda) inte lät kul i jämförelse...

På vilka punkter lät de bättre? Vänligen utveckla "kul i jämförelse"! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-05 23:32

Glebster skrev:
Naqref skrev:Enligt uppgift så bra att L6 (iofs inte optimalt uppställda) inte lät kul i jämförelse...

På vilka punkter lät de bättre? Vänligen utveckla "kul i jämförelse"!
:)

Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...
Bytte sedan till L6 som av olika anledningar inte stod optimalt (10-15 cm ut från basvägg) och dessa lät då "mindre kul" dvs lite burkigt och instängt i jämförelse med det vi lyssnat på innan.

Vi bytte sedan till OA51.3 och det var en stor upplevd skillnad, främst i diskanten. OA51.3´s diskant lät rörig och grovkornigare i jämförelse.

Diskantelementet i LE2 är verkligen i en klass ovanför T11 som ju sitter i både OA51.3 och L6.

Stefan

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-06 00:10

Innebär det här att man kan bygga en OA51.LE2 från scratch eller utgår man från en begad OA51 och bygger om den?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-06 00:14

Vad heter versionen med nya basen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-06 00:17

Sondek skrev:Innebär det här att man kan bygga en OA51.LE2 från scratch eller utgår man från en begad OA51 och bygger om den?

Du behöver ju en lådda... antingen en nytillverkad eller en orginal, Jag vet inte om det finns någon organiserad tillverkning av lådor just nu? det har varit två vändor och det är väl ev. en på gång i Stockholm (kolla med Karl12).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-06 00:18

paa skrev:Vad heter versionen med nya basen?

Den har ju inte kommit ännu :D

OA51.3, OA51.LE och OA51.LE2 har alla Scanspeak 18W8545.

Stefan

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 00:19

avr7000 skrev:Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...
Bytte sedan till L6 som av olika anledningar inte stod optimalt (10-15 cm ut från basvägg) och dessa lät då "mindre kul" dvs lite burkigt och instängt i jämförelse med det vi lyssnat på innan.

Vi bytte sedan till OA51.3 och det var en stor upplevd skillnad, främst i diskanten. OA51.3´s diskant lät rörig och grovkornigare i jämförelse.

Diskantelementet i LE2 är verkligen i en klass ovanför T11 som ju sitter i både OA51.3 och L6.

Stefan

Tack för redogörelse! Jag har för mig att Naq någonstans redan skrivit att ett uppgraderingskit (diskant) för L6 i framtiden inte är omöjlig. Med lite tur har LE2 gett blodad tand...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 00:31

Glebster skrev:
avr7000 skrev:Vi spelade på OA51.LE2 och tyckte att det lät riktigt riktigt bra...

Stefan

Tack för redogörelse! Jag har för mig att Naq någonstans redan skrivit att ett uppgraderingskit (diskant) för L6 i framtiden inte är omöjlig. Med lite tur har LE2 gett blodad tand...

Visst har det gett blodad tand men det kommer inte generera i närmsta framtiden en L6+ men kanske väl något annat...

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 10:13

Naqref skrev:Visst har det gett blodad tand men det kommer inte generera i närmsta framtiden en L6+ men kanske väl något annat...

L4+ månde?! :o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 11:57

Njae. :)

I a f för att återgå till tåppick så går allting utom lådorna att skaffa via Larsen. Jag vet inte vad det landar på men om man jämför med en annan konkurrent som har förfinats under åren - B&W805 så kostar den numera 45kkr. Ett par fullt uppgraderade OA-51 står sig väl mot dom men kostar (nästan oavsett vad man får betala för ett par lådor) betydligt mindre. Och kan nog leva betydligt längre än den engelska konkurrenten. :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 12:18

Finns det några mätningar att presentera?
Skulle gärna se distorsionsmätningar. Vore bra med en impedansmätning också för att kunna avstämma mot om jag gör egna mätningar.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 12:37

Har tyvärr inga mätningar tillgängliga här. Och ingen högtalare heller för den delen. Ska försöka presentera filtret lite senare idag så kan vem som helst bygga det.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 13:03

Naqref skrev:Njae. :)

I a f för att återgå till tåppick så går allting utom lådorna att skaffa via Larsen. Jag vet inte vad det landar på men om man jämför med en annan konkurrent som har förfinats under åren - B&W805 så kostar den numera 45kkr. Ett par fullt uppgraderade OA-51 står sig väl mot dom men kostar (nästan oavsett vad man får betala för ett par lådor) betydligt mindre. Och kan nog leva betydligt längre än den engelska konkurrenten. :)

Vore mycket intressant med ett LE2-kitpris (element, rör och filter (komponenter)) för den som vill spika låda själv...

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 13:22

Glebster skrev:
Naqref skrev:Njae. :)

Vore mycket intressant med ett LE2-kitpris (element, rör och filter (komponenter)) för den som vill spika låda själv...

Jag har köpt ett sånt kit av Larsen så det finns redan. Måste bara ta mig i kragen och färdigställa lådorna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-06 13:29

Var det inte någon som ev. hade "serieproduktion" av 51-lådor på G.... eller har jag drömt?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 13:36

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 14:06

Pratade med John nyss och han skulle ta fram priser för kompletta kit för den nya LE2 (men han kan leverera även till .3 och LE naturligtvis). Det bästa för alla inblandade borde nog var om man kunde samordna köpen i tiden precis som förra gången.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 16:28

Gjorde en ny tråd om uppgraderingen. Nu hoppas jag det dröjer ett tag innan det blir en ny uppgradering. :)

Återgå till Carlsson Illuminati