Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PeterE skrev:...
Köpte ett par Carlsson Oa-5 vet inte vilken version för 200kr inklusive hemleverans med bil.
Tyvär så vet jag inte vilket skick elementen är i då jag inte får loss skruvarna för baselementet & det sitter dessutom ett tygskydd ovanpå.
Fick loss alla 18 skruvar på själva baffeln & ändå så lossnar den inte.
PeterE skrev:Om baselementen är utslitna vilka element rekomenderas då som ersättare?
PeterE skrev:Men om det nu är så att man kommer åt innandömmet endast genom att lyfta på baselementet & dom skruvarna bara snurrar kanske pga dålig gäng.
Vad är bästa sättet att komma få väck skruvarna för att ersätta dom med hela?
Är det att ta slagborrmaskinen & borra ur skruvarna helt & hållet eller finns det nåt knep?
Är det här version 1 som jag har så tänkte jag se om det går att höja upp baffeln eller möjligtvis sätta någonting under fästena till diskanterna.
jansch skrev:Alla OA5 typ 2 har LIMMADE bafflar trots att det finns ett antal svarta skruv runt kanten på baffeln.
jansch skrev:Intressant P5!
Jag har väl haft 5-6 par OA5typ2 och alla har varit limmade.... eller kanske var det en gång i tiden tätningsmassa.
Är det inte ens nån hårdnad tätningsgegga i äckelbeige färg på dina?
Provade med motorsågen...och nu är jag säker på att mina är typ2....
PeterE skrev:Jag vet inte om jag vågar prova med motorsågen inne i lägenheten.
Kanske om man lånar en eldriven.
PeterE skrev:Om högtalarna är tätade både vid baffeln & bottenplattan varför är det då glipor typ ett smalt spår som går efter kanten runt baffeln?
Om jag ser rätt vill säga.
Jag tror att Daniel såg bilden jag lade upp, där är det faner på insidan av sidorna. Det är den första versionen utan boost-switchar.jansch skrev: Vet inte om denna första version av OA6typ2 hade faner på insidan när de hade fanerad utsida. Borde dock ha haft det pga av den bräckliga konstruktionen.
.
jansch skrev:Skillnaden mellan typ2 och typ2A är bl.a
- två basreflexrör
- Boostswitchar
- extern åtkomliga säkringar
- lampa integrerad i av/på knappen
- ett motståndsvärde ändrat i slutsteget
- lite högre matningsspänning
Ragnwald skrev:Fantastiskt fint bygge jansch. Tror Stig och gubbarna på Sonab hade tappat hakan.
genstruktur skrev:Står ett par sådana här hemma hos min far, längesedan de användes.
http://www.carlssonplanet.com/hogtalare ... a-5-typ-1/
Ja tror det är den modellen i alla fall. Osäker på om de ens fungerar.
Är de något att ha? Värda något? Eller bara att åka till tippen med de?
Just den modellen verkar inte få några lovord angående ljudkvalité direkt när man läser.
darkg skrev:genstruktur skrev:Står ett par sådana här hemma hos min far, längesedan de användes.
http://www.carlssonplanet.com/hogtalare ... a-5-typ-1/
Ja tror det är den modellen i alla fall. Osäker på om de ens fungerar.
Är de något att ha? Värda något? Eller bara att åka till tippen med de?
Just den modellen verkar inte få några lovord angående ljudkvalité direkt när man läser.
Du länkar ju redan till en god fingervisning om svaren på frågorna
Begagnatpriser idag: 100:- uppemot 1200:-
Seriöst renoverade par bör kosta uppemot 2.500:-. Det kan dom vara värda, förutsatt att man inte är noga med musikernas sidoplacering i ljudbilden. Om baffeln höjts och nya polypropylendiskanter monterats, filter, element och kablage osv åtgärdats seriöst och paret är i fint skick bör priset ligga uppemot 4.500:-.
momus skrev:Om Philipselementet och diskanterna fungerar så plocka ur dom först. Finns ju alltid nån som är intresserad av att köpa.
genstruktur skrev:momus skrev:Om Philipselementet och diskanterna fungerar så plocka ur dom först. Finns ju alltid nån som är intresserad av att köpa.
Skall se efter!
De har stått hemma hos far i bra många år nu, vill mest bara höra efter vad värdet var. Osäker på funktionen egentligen, de har nog inte spelat på 10 år i alla fall.
Perfector skrev:genstruktur skrev:momus skrev:Om Philipselementet och diskanterna fungerar så plocka ur dom först. Finns ju alltid nån som är intresserad av att köpa.
Skall se efter!
De har stått hemma hos far i bra många år nu, vill mest bara höra efter vad värdet var. Osäker på funktionen egentligen, de har nog inte spelat på 10 år i alla fall.
Sälj dom som dom är, det är mer pengar i det än att lägga element på en hylla och kasta lådorna.
Det finns gott om folk som gärna tar en renovering av Carlssons högtalare.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster