OA-51LE²

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

OA-51LE²

Inläggav Naqref » 2010-12-06 16:19

Efter den enligt många mycket lyckade diskanten i Larsen 8 så gjordes en uppgraderingssats till OA-52 som kallades LE (Larsen-Eriksson alternativt Larsen Edition). Många tycker att den diskanten presterar mycket bättre än T11-OA i just en OrthoAkustisk högtalare så önskemålen att man även skulle kunna använda den i OA-51 föddes. Det var ett tag sedan men nu verkar vi äntligen vara klara. :)

Därför presenteras OA-51LE² :D (körtesy OAS)

Det hela är ett öppet projekt och man kan köpa delarna var man vill ifrån men diskantfrontplattan kan man bara få tag från Larsen Hifi. Vem som helst får dock göra även den fritt.

Om man har ett par orginal OA-51 så behöver man följande saker:

2st Scan Speak D2608-913000
2st specialfronter till dessa
2st Scan Speak 18W/8545-00
4st 3.9uF plastfilmskondensatorer (5%)
2st 4.7uF plastfilmskondensatorer (5%)
2st 10uF plastfilmskondensatorer (5%)
2st 0.3mH spolar (0.8mm tråd)
2st 1.2mH spolar (1.2mm tråd)
2st 3.9 ohmsmotstånd (10%) på 5W eller mer
2st motstånd på 2.2 ohm (10%) på 5w eller mer (kan varieras mellan 1.5 ohm till 2.7 ohm beroende på hur ljus man anser diskanten blir i det egna rummet)

Filtrena kopplas enligt följande schema:
Bild
Diskantfiltret

Bild
Basfiltret

Med tanke på att baselementet är bytt så behöver man stämma av lådan aningens annorlunda. Det gör man lämpligen genom den s k A4-modden (man stoppar in en rulle gjord av några ihoprullade A4-papper i den befintliga basreflexporten och förlänger den så att den blir runt 300mm lång).

Det behöver göras mindre uttag i lådan för att få plats med terminalerna för den nya diskanten.

Man kan köpa ett helt kit från Larsen Hifi om man vill göra så lite som möjligt.

Frågor besvaras i denna tråd och helst inte via pm.

Regards OAS-gänget. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-06 17:08

Karvningen är knappt i storleksordningen för den på .3 uppgraderingen, mao någon minuts försiktig karvning med morakniv el dyl.
jag hade diskanten så att terminalerna var vänster/nedåt.
behövde karva vid vänstra kabelgenomföringens utsida nån mm, och lika mycket där andra uttaget hamnade.
Så slank diskanten ner!

Sitter rätt nöjd med denna uppgradering! :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-12-06 17:29

Diskanten var mycket trevlig!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 20:34

Högintressant projekt! Finns det någon ritning på lådan? Finns det anledning att köra 51an som sluten i syfte att få bättre integration om man vill använda den som toppsystem (har för mig att jag läst någonstans att slutna toppar är enklare att integrera med separata basar)?

Väntar med spänning på prislappen för kitet...

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-06 21:30

Är konstruktionen framtagen med filtkringlan monterad eller ej?

Har i varje fall lött ihop filtret nu, och lyssnat någon timma på dem.
Detta skulle kunna vara någonting riktigt bra. Mina är galet placerade framför mina små pK älsklingar, ca 0,5m ut just nu. Skall placera dem mot vägg, och släpa in dämpskivorna från garaget imorgon, så då blir det ett rättvisare besked hur det förhåller sig. I.o.m. placeringen så påverkas sannolikt tonaliteten, men vad mina gamla trötta öron uppfattar så skulle detta som sagt kunna vara något riktigt bra, vilket får utvärderas framöver. Det låter i varje fall tjusigt just nu. Luftigt, detaljerat och varmt.
Tror nog att det skulle vara något för LennartJ att lyssna på så han får höra vad denna diskant verkligen kan prestera.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-06 21:59

Luftigt, detaljerat och varmt.

Låter som att dessa skulle passa ett par medel ålders öron väldigt bra :?
Bättre och bättre dag för dag ;-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 22:10

Glebster skrev:Finns det någon ritning på lådan?

Svarar på min egen fråga! Här finns en ritning med mått att tillgå (kräver medlemskap);

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=4&t=1854

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-06 22:17

Finns en tråd för ritningar, tyvärr är ingen komplett.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36136

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 22:21

johaneriksson skrev:Finns en tråd för ritningar, tyvärr är ingen komplett.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=36136

In my face! Hmmm, provade först att söka på faktiskt.se men utan resultat. Måste ha stavat fel eller nåt... Oavsett, tackar! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-06 22:23

StefanH skrev:Är konstruktionen framtagen med filtkringlan monterad eller ej?

Har i varje fall lött ihop filtret nu, och lyssnat någon timma på dem.
Detta skulle kunna vara någonting riktigt bra. Mina är galet placerade framför mina små pK älsklingar, ca 0,5m ut just nu. Skall placera dem mot vägg, och släpa in dämpskivorna från garaget imorgon, så då blir det ett rättvisare besked hur det förhåller sig. I.o.m. placeringen så påverkas sannolikt tonaliteten, men vad mina gamla trötta öron uppfattar så skulle detta som sagt kunna vara något riktigt bra, vilket får utvärderas framöver. Det låter i varje fall tjusigt just nu. Luftigt, detaljerat och varmt.
Tror nog att det skulle vara något för LennartJ att lyssna på så han får höra vad denna diskant verkligen kan prestera.

Filtkringlan har varit på hela tiden då jag lyssnat in resultaten i alla fall, men som tidigare... kringlan är något man kan labba lite med beroende om man har elefantöron, annan dämpning och hur rummet "låter" för övrigt m a p diskantåtergivningen.

Kul att du anar potential :)
Se till att få dem i rätt position :P

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-06 22:27

Den kan nog vara lite knepig att snickra till även om det säkert går bra med mycket tålamod och noggranhet.

En färdig byggd låda i rå mdf(alternativt färdig lackad, fanerad) skulle man nog mest på grund av lathet :oops: kunna tänka sig att betala någon krona för :?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-06 22:47

Sondek skrev:Den kan nog vara lite knepig att snickra till även om det säkert går bra med mycket tålamod och noggranhet.

En färdig byggd låda i rå mdf(alternativt färdig lackad, fanerad) skulle man nog mest på grund av lathet :oops: kunna tänka sig att betala någon krona för :?

Vi hoppas någon mot lagom ersättning tar upp stafettpinnen! :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-06 23:25

Naqref skrev:Vi hoppas någon mot lagom ersättning tar upp stafettpinnen! :D

Ja, det vore klockrent, lådan är ju inte helt lättillverkad den rackaren!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-06 23:40

Oj vad intresserad jag blir! Om inte 8545 elementet varit så kostsamt hade jag slagit till direkt, ohört!

Jag sitter trots allt nöjd med mina omkantade originalelement och T11 diskant.. Men köplusten gnager hårt 8O Får se om man får höra ett par någon gång.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 09:44

bassman skrev:Oj vad intresserad jag blir! Om inte 8545 elementet varit så kostsamt hade jag slagit till direkt, ohört!

Jag sitter trots allt nöjd med mina omkantade originalelement och T11 diskant.. Men köplusten gnager hårt 8O Får se om man får höra ett par någon gång.

När jag färdigställt mina oa51le2 kommer jag gärna till pite på en duell samt avlyssning av inorum :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 11:03

johaneriksson skrev:
bassman skrev:Oj vad intresserad jag blir! Om inte 8545 elementet varit så kostsamt hade jag slagit till direkt, ohört!

När jag färdigställt mina oa51le2 kommer jag gärna till pite på en duell samt avlyssning av inorum :)

Jamen YES..! Bara höra av dig Johan :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 11:33

johaneriksson skrev:När jag färdigställt mina oa51le2 kommer jag gärna till pite på en duell samt avlyssning av inorum :)

Bild

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-07 12:58

Läste ovan att en del saknar lådor.
Själv har jag problemet att bestämma vilka jag skall använda. 8)
Flyttar nog över kitet till utförandet med ljus körsbärsfaner.
Pratade med bekantingen som tog fram dessa lådor, om han kunde ta fram fler, i första hand i rå MDF vilket inte skulle vara en omöjlighet. Jag hör av mig om/när några finns framtagna.

Några bilder på mina i körsbärsfaner finns under följande tråd.
Att använda andra element känns inte som sådär akut längre.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=39464

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 13:33

StefanH skrev:Pratade med bekantingen som tog fram dessa lådor, om han kunde ta fram fler, i första hand i rå MDF vilket inte skulle vara en omöjlighet. Jag hör av mig om/när några finns framtagna.

Några bilder på mina i körsbärsfaner finns under följande tråd.
Att använda andra element känns inte som sådär akut längre.

Anmäler intresse. Dina lådor ser jättefina ut!

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-07 15:26

Vänligen lägg inga anmälningar på lådor nu.
Vi måste först se att de byggs.
Jag frågar om bekantingen kan leverera endast tillsågade, vilket väl skulle bli lättare att skicka, och enklare att ta fram.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-12-07 15:46

Min svåger uppdrog åt en polare att bygga Mupps-lådor. Han svarade då "Hur många ska du ha? När jag väl har programmerat fräsen så kan jag spotta ut hur många som helst."

Jag kan ju fråga om det finns möjlighet till OA51-lådor?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-07 15:53

Jag sällar mig till skaran som anmäler intresse av att få tag i lådor. Helst fanerade i ek, men rå MDF funkar det också! :)

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 15:57

bomellberg skrev:Min svåger uppdrog åt en polare att bygga Mupps-lådor. Han svarade då "Hur många ska du ha? När jag väl har programmerat fräsen så kan jag spotta ut hur många som helst."

Femaxlad fräs? Då smulle man med lätthet kunna addera funktioner som öppningsbar botten samt IKEA nivå på hopsättning av platta paket.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 16:29

johaneriksson skrev:
bomellberg skrev:Min svåger uppdrog åt en polare att bygga Mupps-lådor. Han svarade då "Hur många ska du ha? När jag väl har programmerat fräsen så kan jag spotta ut hur många som helst."

Femaxlad fräs? Då smulle man med lätthet kunna addera funktioner som öppningsbar botten samt IKEA nivå på hopsättning av platta paket.

Är det inte bättre med avtagbart bakstycke så det inte syns?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 16:32

Glebster skrev:
johaneriksson skrev:

Jag vet faktiskt inte, tänkte mer att eventuell vägghängningsanordning skulle sitta stabilare om baksidan inte var öppningsbar.
Känns inte som att synligheten är så stort problen när högtalarna ska hänga på 60 cm höjd.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-07 16:38

johaneriksson skrev:
Glebster skrev:
johaneriksson skrev:

Jag vet faktiskt inte, tänkte mer att eventuell vägghängningsanordning skulle sitta stabilare om baksidan inte var öppningsbar.
Känns inte som att synligheten är så stort problen när högtalarna ska hänga på 60 cm höjd.

Sant, men det är ju iofs inget ett gäng skruv inte kan fixa...

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-12-07 18:30

När duellen blir av hakar jag gärna på till Pite!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 18:55

radelius skrev:När duellen blir av hakar jag gärna på till Pite!

Vad kul radelius!

Jag har provkört OA51 en kväll i det akustikreglerade rummet och det spelande på utav bara tusan. Onödigt bra faktiskt! Men -70 tal-sonab funkar så klart inte alls i den miljön! Eller föresten OD11 funkar om man lägger dom på stativ så att dom spelar som OA51..

Så här finns två väldigt olika rum man kan spela i. V-rum med "normalt livlig klang" Nere "regerad akustik" Skall tillägga att det reglerade rummet inte känns kvävt utan lättpratat och väldigt vilsamt till skillnad med hur rummet var tidigare när taket också var dämpat.

IÖ har gjort ett väldigt bra jobb, men det finns lite mer att göra, -jo faktiskt 8)

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2010-12-07 18:57

Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 19:07

radelius skrev:Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Jag är ledig, jag vet inte hur långt bort johaneriksson är med sina LE2. Har du tomma lådor Johan?

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-07 20:15

Hur jag upplever ljudet från OA51LE2 efter ett par timmars lyssning.

Först och främst vill jag nämna att man får dra på lite grand så ljudet öppnar upp, men gör man det möts man av ett registerbalanserat öppet ljud. Ljudseparationen är riktigt bra, alltså det är lätt att peka ut de olika individuella ljuden. Detaljeringsgraden är riktigt bra vilket gör att man kan urskilja detaljer bra, med den eftersträvansvärda tystnaden, eller svärtan mellan ljuden. En bra renhet i ljudet således. Diskanten är ett riktigt lyft och låter inte på t.ex. hihatar krasch, utan det låter mer detaljerat och trovärdigt, vilket avspeglar sig på ljudets helhet. Fräsande S-ljud på sångerskor är ett minne blott. Sedan finns ju möjligheten att reglera nivån en aning på diskanten i.o.m. redovisat alternativ på motståndet för denna. Hur blir det förresten med detta vid köp av filter, följer min och max motstånd med som löskomponenter, vilket vore bra. Låter det som om jag är nöjd? Jodå, det duger väl. En får buga och tacka, för allas medverkandes insats.
Det blir till att beställa filter och lite tillbehör av Larsen till mina körsbärsfanerade lådor. Mitt filter ser ut som ett skatbo och skulle nog bli svårt att härbärgera i lådorna. På mina original har jag filtren monterade i dämppanelerna, så där kan man ju bre ut sig, med bandspolar o.dyl.

Vill bara nämna också följande, ta nu inte mina omdömen för någon slags sanning om hur det förhåller sig med detta utförande, utan se det som jag nämnde inledningsvis; hur jag upplever dem.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-12-07 20:22

bassman skrev:
radelius skrev:Ska bli spännande att höra skillnaden på ditt rum, blir det någon av mellan dagarna kanske?

Jag är ledig, jag vet inte hur långt bort johaneriksson är med sina LE2. Har du tomma lådor Johan?

Jag tror inte att jag hinner, har bara utfrästa bitar till lådorna än så länge.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-07 23:35

johaneriksson skrev:
bassman skrev:

Jag tror inte att jag hinner, har bara utfrästa bitar till lådorna än så länge.

Lung å fin nu Johan ingen stress! Dom blir klara när dom är klara, satsa på kvalité det lönar sig. Du får höra av dig när du känner dig redo :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-08 15:23

Jag har hört mig för angående att ta fram lösa bitar att sätta ihop själv.

Jag frågar om bekantingen kan leverera endast tillsågade, vilket väl skulle bli lättare att skicka, och enklare att ta fram.

Han var av den åsikten att det inte var en bra idé. P.g.a. att man kan behöva justera vinklar när man monterar. Med det avsåg han att hamnar en sida en aning fel i vinkel, så blir sedan hela lådan fel, vilket då kan justeras med annan vinkel.

Han limmar ihop ett par lådor i varje fall framöver, ej tidsbestämt. Först skulle han snickra ihop ett par stativ till mina OA51LE2. :)
Lite udda design, vilket skall bli spännande att se hur det tar sig ut.

Naqref/AVR7000 när kan Larsen börja leverera kit/delar?
Skickas min/max alternativmotstånd med filtren?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-08 15:28

StefanH skrev:Jag har hört mig för angående att ta fram lösa bitar att sätta ihop själv.

Han var av den åsikten att det inte var en bra idé. P.g.a. att man kan behöva justera vinklar när man monterar. Med det avsåg han att hamnar en sida en aning fel i vinkel, så blir sedan hela lådan fel, vilket då kan justeras med annan vinkel.

Han limmar ihop ett par lådor i varje fall framöver, ej tidsbestämt. Först skulle han snickra ihop ett par stativ till mina OA51LE2. :)
Lite udda design, vilket skall bli spännande att se hur det tar sig ut.

Naqref/AVR7000 när kan Larsen börja leverera kit/delar?
Skickas min/max alternativmotstånd med filtren?

Han började förra veckan 8)
Och nej, inga extra motstånd kom med.
Är väldigt nöjd med denna uppgradering!

Användarvisningsbild
wicke

LE2

Inläggav wicke » 2010-12-09 11:51

StefanH vad är din referens när du jämför? är det .3 eller LE?

StefanH skrev:Hur jag upplever ljudet från OA51LE2 efter ett par timmars lyssning.

Först och främst vill jag nämna att man får dra på lite grand så ljudet öppnar upp, men gör man det möts man av ett registerbalanserat öppet ljud. Ljudseparationen är riktigt bra, alltså det är lätt att peka ut de olika individuella ljuden. Detaljeringsgraden är riktigt bra vilket gör att man kan urskilja detaljer bra, med den eftersträvansvärda tystnaden, eller svärtan mellan ljuden. En bra renhet i ljudet således. Diskanten är ett riktigt lyft och låter inte på t.ex. hihatar krasch, utan det låter mer detaljerat och trovärdigt, vilket avspeglar sig på ljudets helhet. Fräsande S-ljud på sångerskor är ett minne blott. Sedan finns ju möjligheten att reglera nivån en aning på diskanten i.o.m. redovisat alternativ på motståndet för denna. Hur blir det förresten med detta vid köp av filter, följer min och max motstånd med som löskomponenter, vilket vore bra. Låter det som om jag är nöjd? Jodå, det duger väl. En får buga och tacka, för allas medverkandes insats.
Det blir till att beställa filter och lite tillbehör av Larsen till mina körsbärsfanerade lådor. Mitt filter ser ut som ett skatbo och skulle nog bli svårt att härbärgera i lådorna. På mina original har jag filtren monterade i dämppanelerna, så där kan man ju bre ut sig, med bandspolar o.dyl.

Vill bara nämna också följande, ta nu inte mina omdömen för någon slags sanning om hur det förhåller sig med detta utförande, utan se det som jag nämnde inledningsvis; hur jag upplever dem.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-09 12:39

vilken bas är det som används? Står HDS men inte vilken modell. Varför väljs denna före SS 8545?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-09 12:59

Kraniet skrev:vilken bas är det som används? Står HDS men inte vilken modell. Varför väljs denna före SS 8545?

Det är SS8545 som används

MVh
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
wicke

Trådtjocklek i basspolen 51LE2

Inläggav wicke » 2010-12-09 14:01

Trådgrovleken i 1,2mH spolen är angiven till 1,2mm. På HiFikit finns inte så litet värde med den grovleken. Däremot finns 1,4 mm grovlek i 1,2mH. Har det någon betydelse om man använder en spole med den grövre tråden?

I det gamla LE filtret var det 1,4 mm:s grovlek på basspolen

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-09 18:05

Wicke du undrade

Om du hade läst ordentligt så står det följande inledningsvis.

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2010-12-09 20:56

StefanH skrev:Wicke du undrade

Om du hade läst ordentligt så står det följande inledningsvis.

OK, låter som det är värt att uppgradera även från LE.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Trådtjocklek i basspolen 51LE2

Inläggav Naqref » 2010-12-10 12:39

wicke skrev:Trådgrovleken i 1,2mH spolen är angiven till 1,2mm. På HiFikit finns inte så litet värde med den grovleken. Däremot finns 1,4 mm grovlek i 1,2mH. Har det någon betydelse om man använder en spole med den grövre tråden?

I det gamla LE filtret var det 1,4 mm:s grovlek på basspolen

1.4mm går bra. Jag specade med 1.2mm eftersom det är vad Holms radiofabrik brukar vilja ha som största diameter. Det är de som har levererat alla filter (utom de som är specialbyggda) till Carlsson och Larsen sedan urminnes tider.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-10 12:41

avr7000 skrev:
Kraniet skrev:vilken bas är det som används? Står HDS men inte vilken modell. Varför väljs denna före SS 8545?

Det är SS8545 som används

MVh

Precis. Det kan man utläsa från komponentlistan i första inlägget dessutom:
2st Scan Speak D2608-913000
2st specialfronter till dessa
2st Scan Speak 18W/8545-00

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 12:46

ah.. missade det :oops: jag fastnade för simuleringen där elementet betecknas HDS.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-10 13:10

Kraniet skrev:ah.. missade det :oops: jag fastnade för simuleringen där elementet betecknas HDS.

Helt ok men då borde du kunna sluta dig till att det inte var fråga om en bas med tanke på hur filtret ser ut. ;)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-12-10 13:43

Naqref skrev:
Kraniet skrev:ah.. missade det :oops: jag fastnade för simuleringen där elementet betecknas HDS.

Helt ok men då borde du kunna sluta dig till att det inte var fråga om en bas med tanke på hur filtret ser ut. ;)

hehe det är ju helt sant.. skumt.. antar jag bara är insnöad på HDS-bas/mid element.. aja alltid roar man nån :lol:
Mvh
Magnus

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-10 19:06

Då har man gjort en beställning av årets bästa ljudklapp. :lol:

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-10 19:52

StefanH skrev:Då har man gjort en beställning av årets bästa ljudklapp. :lol:

MiniDSPn är också nominerad i den kategorin så ta inte ut segern i förskott! :wink:

Väntar f.ö. själv med spänning på kit- och lådpriser...

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-11 23:59

Stämmer det att dessa skall placeras minst 1 meter från sidovägg för att fungera som tänkt i praktiken? Eller fungerar det med typ 50 cm :?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-12 00:34

Sondek skrev:Stämmer det att dessa skall placeras minst 1 meter från sidovägg för att fungera som tänkt i praktiken? Eller fungerar det med typ 50 cm :?

Det måste ju funka men det är kanske inte optimalt...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-12-12 12:19

Mina sitter ca 30 cm från sidovägg och OA51 låter som helhet bättre här hemma än på de flesta ställen jag lyssnat på dem...

Tänk på att lådans utformning gör att elementen hamnar ytterligare 30 cm längre in från sidovägg.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-12 13:01

Ett tips till er som tänker bygga DIY-lådor. Larsen har kvar originaldämppaneler till försäljning. För inte vill man ha sina OA51 utan denna särpräglade detalj monterad. Det kanske det inte är alla som känner till, att han har kvar dessa. Har själv beställt ett par till mina DIY-lådor. Tyvärr vet jag inte priset, då jag betalade in en klumpsumma. Men han brukar skicka med en beställningslista så på den framgår det säkert, som jag kan redogöra för senare.
Beställde också plastdetaljerna, (ringen till basen, och vinkeln mellan diskant och bas, och skruvar, basreflexrör) så lådorna skall väl bli snofsiga värre. :)
Kan lägga upp en bild på dem när de är färdigställda.

Angående basreflexröret så kommer jag sannolikt att använda plaströr med radie på utgången, vilket nog blir snyggt. Kanske inte alla tänker på, eller känner till att på originallådorna är hålet för basreflexröret mindre (innerdiametern), ett par, tre mm ytterst i djupled, för att täcka basreflexrörets kanter.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-12 13:25

StefanH skrev:Angående basreflexröret så kommer jag sannolikt att använda plaströr med radie på utgången, vilket nog blir snyggt. Kanske inte alla tänker på, eller känner till att på originallådorna är hålet för basreflexröret mindre (innerdiametern), ett par, tre mm ytterst i djupled, för att täcka basreflexrörets kanter.

Med tratt så ändras rörets längd, tar du hänsyn till det? Det finns de som menar att tratt bara i ena änden förvärrar mer än vad det gör nytta. Tratt i båda ändar däremot ska alltid vara till fördel (enligt bl.a. Isodor).

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-12 16:23

Mina sitter ca 30 cm från sidovägg och OA51 låter som helhet bättre här hemma än på de flesta ställen jag lyssnat på dem...

Vilken lättnad :) Trodde att loppet var kört efter att ha läst igenom dokumentet "Carlssons.. ...Design & Performance Principles".

Kan lägga upp en bild på dem när de är färdigställda.

Bilder, beskrivning och heta tips för att optimera bygget uppskattas väldigt mycket. Det är ju den stora tillgången med internet och detta forum. :D

Trattar i ändarna har väl främst till uppgift att förhindra blåsljud men bidrar väl kanske även med andra finesser :)

Finns det några bra grundregler på vilken höjd dessa skall sitta? Gissar att det blir enklare med stativ än att ge sig in på något väggmontage :?

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-12 18:43

Angående höjden står det en del under OA51 FAQ-tråden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=20120

Själv utgår jag ifrån Naqrefs OB51 (basmodulerna) som är 60cm höga, för mina nya stativ.
Sedan beror det väl till en del på sitthöjden, vilken man väl egentligen skall utgå ifrån? Men 50 - 60cm brukar väl oftast förespråkas i varje fall.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-13 10:58

Var ligger delningsfrekvensen för denna väl ljudande diskant?

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-18 12:59

Vilken känslighet ligger den på?
Mätkurvor?? Trodde att det var kuty´m på detta forum :wink:

Användarvisningsbild
kjartanb

Lidt paa sidelinien

Inläggav kjartanb » 2010-12-19 13:58

Har nogen experimenteret med Scan Speak D2608 i L6?
Det er sikker nemmere for mig i Norge at faa fat i brukte L6 end der er at finde brukte OA51 til salg.
Mvh
Kjartan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-20 13:06

Sondek skrev:Var ligger delningsfrekvensen för denna väl ljudande diskant?

Elektiskt eller akustiskt? Vid -3dB eller vid - 6dB? Vid 45 grader eller vid 90 graders fasvridning? Om akustiskt delning vid vilken utstrålningsvinkel?

Många frågor man måste ställa sig ibland.

:D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-20 13:15

Sondek skrev:Vilken känslighet ligger den på?
Mätkurvor?? Trodde att det var kuty´m på detta forum :wink:

Känsligheten är oförändrad jmfrt med orginal OA-51.2/.3/LE.

Mätkurvor finns men de släpper jag inte för de beskriver för väl mitt MO. 8) Men jag välkomnar mätkurvor från andra.

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-12-20 15:57

Elektriskt, brytfrekvensen vid 45 grader blir bra :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-20 16:49

Eller akustiskt, vid den frekvens där bas och diskant har samma nivå?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-20 20:41

Naqref skrev:Mätkurvor finns men de släpper jag inte för de beskriver för väl mitt MO. 8)

Skit i kurvorna, släpp pris på kitet istället! :)

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2010-12-21 17:53

Va? "Skit i kurvorna" - reverse engineering är väl det roligaste som finns! Såhär funkar filtret elektriskt:
Bild
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-22 11:49

Det ser rätt ut. 8)

D v s om man bortser från att basreflex pucklarna påverkar tonkurvan mer än det syns där. Jag misstänker att det har använts lite förenklade modeller. Inte för att det spelar något större roll för basen då den effekten är inräknad.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-22 12:25

Sondek skrev:Elektriskt, brytfrekvensen vid 45 grader blir bra :)

11600Hz. 8)

Men om man går till att kolla var summeringspunkten finns elektriskt så är den runt 2900Hz. Det får anses vara det som man bör räkna som delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
kjartanb

Re: Lidt paa sidelinien

Inläggav kjartanb » 2010-12-23 18:24

kjartanb skrev:Har nogen experimenteret med Scan Speak D2608 i L6?
...

Hej, jeg er intresseret i at komme med paa Carlsson/Larsen vognen. Det som intresserer mig er selvfölgelig den enorme utviklingsaktivitet som vises her specielt vedrörende löbende oppdraderinger av de forskellige OA5X.X höjtalere.
Jeg ved dette er en Carlsson traad, men tror i at det vil være liga sa stor aktivitet vedrörende Larsen höjtalerene fremover? Eller bör jeg satse paa Carlsson OA52.X og oppgradere den gradvist?
Jeg har ogsaa mulighed for at köbe L6 eller L8. L6 vil nok ikke være en forbedring, paa alle omrader, i forhold til det jeg har nu, udover de orthoakustiske prinsipper (har hört den og synes godt om den), men en L8 vil sandsynligvis være en forbedring paa mange omraader (har ikke hört den).
mvh
Kjartan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-24 12:36

Jag tror och hoppas att det kommer att bil samma utveckling för Larsen-högtalarna som för Carlsson men det kan man inte veta. Just nu är Larsen troligen lite för nya för att folk känner att de behöver uppgraderas så därför har vi officiellt inga planer på det ännu. På samma sätt som att vi inte har pillat på uppgraderingar till OA-58. Men om behovet uppstår så kollar vi naturligtvis över det. :)

Från min synvinkel så anser jag efter att ha diskuterat med personer som stod Stig verkligen nära och efter att ha lyssnat på vad man kan åstadkomma med två och trevägarna att den högtalare som har uppfyllt Stigs vision om ljudåtergivning med bredast marginal är Larsen 8 men man får inte glömma att jag är kanske aningens jävig. 8) Jag är jäkligt nöjd med den. Den slår undan benen på OA-52.3 på alla punkter och då får man minnas att den inte är speciellt mycket dyrare än vad OA-52.3 hade kostat om den fortfarande producerades (i regionen av 25 papp).

I arbetet med LE-versionerna av Carlsson så är vi just nu på en platå tror jag men misstänker att det sista ordet i utvecklingen av den ikoniska OA-51 inte är sagt ännu på långa vägar... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-24 12:49

Sen får man ju inte glömma att 52.2 är bra mycket bättre än 52.3 :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2010-12-24 14:24

Naqref skrev:Jag tror och hoppas att det kommer att bil samma utveckling för Larsen-högtalarna som för Carlsson men det kan man inte veta. ...

Takk for et grundigt svar Naqref, jeg haaber det samme.
Jeg pröveytter et par L8 etter jul. Og hægter mig paa vognen, enten via L6 eller L8 hvis ikke skæbnen bringer oa52.2-3 inden for rækkevidde i mellemtiiden :)
De vil sikkert lyde godt sammen men den 40arige men altid unge Denon DL103 som nissen brakte mig i aar. Helt utroligt hvor musikalsk og homogen den gamle konstruksjon er, har haft 103 to gange för og vender altid til bage.
Glædelig jul
Kjartan

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2010-12-25 18:37

Ett par passivt delade LE basmoduler till OA51LE2 skulle vara mumma.. :lol:
Senast redigerad av wicke 2010-12-27 10:01, redigerad totalt 1 gång.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-26 18:48

Då var mina kloner färdigställda.

Delar från Larsen monterades, och element från mina originallådor flyttades över till klonerna.

Köpte dämppaneler, plastbitar, basreflexrör, skruv och OA51LE2-filter från Larsen.

Det blev fel med beställningen från John, då jag istället för basreflexrör med radie fick mig tillsänt ett par extra originalrör. Så det fick bli dessa istället.

Dämppanelerna var av den nya modellen som inte är invinklade, och något slankare i utförande.

Jag valde också att montera anslutningarna nära basreflexrörets utlopp, tycker det är bäst där. På bilden nedan sitter banankontakter monterade vilka skall plockas bort då dessa inte är nödvändiga.

Använder mig också av SD OA51 dämpfötter i budgetutförandet.

På filterkretskortet sitter det på ingången fastlött en typ av sockerbit vilken jag uteslöt och istället lödde fast anslutningarna direkt på kretskortet istället.

Bild

Klonerna i ljust körsbärsfaner istället för mina originallådor med valnötsfaner.

Bild

Återstår optimering av placering och dämpning i närområdet, och andra stativ. Och lyssning förståss.

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2010-12-26 20:16

Til lykke StefanH, har du lavet disse flotte kabinetter?
mvh
Kjartan

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-27 09:45

Tack kjartanb.

Jag var tvungen att slå upp ordet "lavet" vilket jag hade svårt att översätta i sammanhanget, vilket visst motsvarar; gjort. Så mitt svar blir; nej jag köpte dessa till vänskapspris av en bekant som har byggt några par lådor.

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2010-12-27 11:02

Ja undskyld sproget, jeg er islænding, bor i Norge og skriver dansk iblandet lidt norsk.
Islandsk kan mine nordiske fætre desværre ikke fotrstå :) .

Er det mulig at købe kabinetter av din bekjendte?
mvh
Kjartan

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-27 12:58

Ingen anledning att be om ursäkt för språket kjartanb, det fungerar förvånansvärt bra att läsa, frånsett något enstaka ord emellanåt, som inte går att få ut betydelsen av i dess sammanhang.

Angående lådor läs text från ett ovanstående inlägg.

Pratade med bekantingen som tog fram dessa lådor, om han kunde ta fram fler, i första hand i rå MDF vilket inte skulle vara en omöjlighet. Jag hör av mig om/när några finns framtagna.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1086894#1086894

Kom att tänka på en sak när jag plockade fram dämppanelerna ur dess förpackning. I.o.m. att att dessa finns så har någon bekostat ett gjutverktyg. Sannolikt var en lansering av de nya OA51 inte långt borta, när projektet lades på is, tråkigt.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-12-27 14:23

StefanH: har du vägt oa51:orna själv så du vet vilka dämpfötter du skulle ha varförnånstans?
berätta lite om vilka fötter det är och om viktfördelningen så skriver jag in det i oa51-faq:en direkt!

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2010-12-27 15:11

StefanH skrev:Pratade med bekantingen som tog fram dessa lådor, om han kunde ta fram fler, i första hand i rå MDF vilket inte skulle vara en omöjlighet. Jag hör av mig om/när några finns framtagna.

Hei StefanH, jeg er intresseret i et par oa-51 kabinetter (lådor). Muligvis en fladpakke (tilsavet Mdf) som jeg kan samle og finere selv.
mvh
Kjartan

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-12-27 17:05

Schmutziger. Dämpfötterna plockade SonicDesign själva ihop åt mig när jag förklarade ärendet, att jag ville ha fötter till OA51. De består av 4st olika fötter, (2st blå, och 2st gröna i olika storlekar) samt ett schema över hur de skulle placeras.
Det är väl infon jag kan bidra med, men SonicDesign kan säkert hjälpa till i ärendet.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-12-28 20:37

Glebster skrev:
Naqref skrev:Mätkurvor finns men de släpper jag inte för de beskriver för väl mitt MO. 8)

*harkel*

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-12-28 20:49

Glebster skrev:
Glebster skrev:

*harkel*

åh, jag sitter tyvärr och softar i Nederländerna. Återkommer.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-28 21:00

Jag tror folk fixar €-konverteringen själva, så bara shoot.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-03 01:08

OA51LE2 skall få lite trevlig motion på tisdag...

Vi skall spela dem med riktigt stöddig drivning, Krell MDA500, 2 st 500 W KlassA (utan automatisk biasplatåjustering 8O ) monoblock...

4000 W i 1 Ohm, 179 Volt peak spänning

Bild

Vi får se om vi kan vända ut och in på kolfibertrattarna :D :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-03 01:16

avr7000 skrev:OA51LE2 skall få lite trevlig motion på tisdag...

Vi skall spela dem med riktigt stöddig drivning, Krell MDA500, 2 st 500 W KlassA (utan automatisk biasplatåjustering 8O ) monoblock...

Bild

Hade inte du några steg med högre effekt i aktuell impedans?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-01-03 09:26

avr7000 skrev:OA51LE2 skall få lite trevlig motion på tisdag...

Bild

Har du köpt nya radiatorer?

Användarvisningsbild
kjartanb

forsterker for OA-51LE2

Inläggav kjartanb » 2011-01-03 12:32

Hei når effektforstærkere nævnes vil jeg gerne spørge om hvad OA-51LE2 kræver av forstærker.
Jeg er generellt mere intresseret i mindre rørforstærkere, brukte bla PSE2A3 på mine forrige højtalere (Lowther horn).

Hvad er jeres erfaring? Er PP300b forsterkere (15-25W) eller til eks Leben cs300 (c.a. 12-13w) nok til OA-51 i en 20-25 kvadratmeter stue?
mvh
Kjartan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-05 04:28

Har haft en riktigt trevlig lyssningskväll med ett par goda hifivänner...

Bild

Det lät bra... :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-05 09:46

avr7000 skrev:Har haft en riktigt trevlig lyssningskväll med ett par goda hifivänner...

Manligt att ha tre-fasuttag i vardagsrummet, eller mitt öga bedrar mig?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-05 10:06

avr7000 skrev:Har haft en riktigt trevlig lyssningskväll med ett par goda hifivänner...

Provade ni med dom där andra basarna?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-05 10:34

Glebster skrev:

Är det inte enfas 16A?
\\Sky

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-05 10:37

Vi körde hela tiden utan basarna ( som för övrigt är ett par moddade OB51)

edit:stavning
Senast redigerad av avr7000 2011-01-05 10:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-05 10:37

sky_eye skrev:
Glebster skrev:

Är det inte enfas 16A?

Kan vara, svårt att avgöra på den dåliga bilden på handsken...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-05 10:42

Japp det är framdraget egen 16 amp matning med enfas 16 A europauttag till varje slutsteg...

Stefan

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-05 10:48

Glebster skrev:
sky_eye skrev:
Glebster skrev:

Är det inte enfas 16A?

Man ser ganska tydligt att den är blå.
\\Sky

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-05 10:52

avr7000 skrev:Vi körde hela tiden utan basarna ( som för övrigt är ett par moddade OB51)

Jag tänkte närmast på Illuminatorbasarna i OA51-lådorna.
Men, vad är moddat i OB51-lådorna?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-05 11:17

sky_eye skrev:
Glebster skrev:
sky_eye skrev:
Glebster skrev:

Är det inte enfas 16A?

Man ser ganska tydligt att den är blå.

Kände inte till den färgkodningen.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-01-05 12:15

Jag kan såklart ha tokfel, har hänt förr...
Men blå-enfas röd-trefas.
Det var ett helvete att få tag på enfas 32A när vi behövde till en testmackapär.
\\Sky

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-01-05 12:17

paa skrev:
avr7000 skrev:Vi körde hela tiden utan basarna ( som för övrigt är ett par moddade OB51)

Jag tänkte närmast på Illuminatorbasarna i OA51-lådorna.
Men, vad är moddat i OB51-lådorna?

Vad jag kan se är det OA51.LE2 som det spelas på, och alltså Scan-Speak 8545 i basen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-05 12:24

Japp det är OA51.LE2....

Det andra får bli en annan gång i en annan tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-01-07 12:32

avr7000 skrev:

Stefan

Blir det en tråd om mod av OB51.
Jag tänkte bygga ett par nya :) , mina är fysiskt bra, men dom är inte så snygga. :(
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-07 13:56

Nej paa tänkte nog på mina oa51med illuminatorbasar...

Däremot kan det ev. finnas en framtid för en ny ob51 med annat element :wink:

Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-07 14:27

Ja, illuminatorbasarna menade jag.
Men kort fråga OT och allting: De nya OB51-basarna är de tänkta att ge samma eller högre känslighet än dom gamla (som ju gav ganska ovanligt hög nivå bl.a pga att de var på 4 ohm)?

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2011-01-07 19:07

hassez skrev:
avr7000 skrev:

Stefan

Blir det en tråd om mod av OB51.
Jag tänkte bygga ett par nya :) , mina är fysiskt bra, men dom är inte så snygga. :(

Vi stackare som inte hängde med när det begavsig med OB51 och Bremenelementet skulle nog vara väldigt intesserade av en mod med att tillgängligt element. SSC:s version av basmodul till OA51 verkar ju aldrig bli klar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-07 19:19

avr7000 skrev:Nej paa tänkte nog på mina oa51med illuminatorbasar...

Däremot kan det ev. finnas en framtid för en ny ob51 med annat element :wink:

Stefan

Berätta mer!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-07 20:16

Senare.... Det är på idestadiet...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-01-07 21:07

avr7000 skrev:Senare.... Det är på idestadiet...
8)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-01-07 22:12

Och hur länge tros dvalan vara?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-07 23:49

Bas eller diskant?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-08 13:52

Glebster skrev:

Bas eller diskant?

På OB51 så sitter där ingen diskant. ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-08 13:57

Naqref skrev:På OB51 så sitter där ingen diskant. ;)

Och -där- är dialektalt skånskt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-08 14:18

paa skrev:
Naqref skrev:På OB51 så sitter där ingen diskant. ;)

Och -där- är dialektalt skånskt?

Har inte den blekaste aning. Vad jag däremot vet så är det att vi redan är OT. :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-15 12:21

Naqref skrev:
Glebster skrev:

Bas eller diskant?

På OB51 så sitter där ingen diskant. ;)

Ooops, nu gick det lite för fort från min sidan (igen)... :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-28 20:31

Men nu då har det ju gått flera veckor.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-28 22:33

Jag är trögtänkt :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-29 01:05

Fler OA51 skall få bli OA51.LE2... :P

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-01-29 20:41

Har Larsen frontplattor eller är det egen tillverkning?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-29 20:47

Det är Larsens frontplattor till L8 och OA52.LE...

De är ju inte likadana som orginal OA51 så jag skall fixa några "riktiga" till mina högtalare.

Vi är ju just nu för få som behöver för att Larsen skall kunna producera och sälja några... (med ett rimligt pris)

Stefan

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-01-29 23:18

avr7000 skrev:Det är Larsens frontplattor till L8 och OA52.LE...

De är ju inte likadana som orginal OA51 så jag skall fixa några "riktiga" till mina högtalare.

Vi är ju just nu för få som behöver för att Larsen skall kunna producera och sälja några... (med ett rimligt pris)

Stefan

Kan du fixa ett par "riktiga" till mig med?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-30 00:17

Jovisst...
Jag kommer stt göra dem i 2 lager rostfritt, 1+2 mm, 1 mm närmast elementet med kaviteter för kablarna etc... allt lackas sedan mattsvart...

Och det var ju det där med rimligt pris... dessa blir nog dyra (alltså inte 40 kr/st som aluminiumvarianten sist)

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-30 03:00

avr7000 skrev:Jovisst...
Jag kommer stt göra dem i 2 lager rostfritt, 1+2 mm, 1 mm närmast elementet med kaviteter för kablarna etc... allt lackas sedan mattsvart...

Och det var ju det där med rimligt pris... dessa blir nog dyra (alltså inte 40 kr/st som aluminiumvarianten sist)

Stefan

sKA'RU GÖRA SAKER I R-FRITT för att sedan mattsvartlacka'rom! 8) Va ere fö vits me d?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-30 11:32

oMAGNETISKT sERRU

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-30 12:43

jOMENVISST. mEN går det inte att åstadkomma en svart färg på snyggare sätt? Svartkromatering, svart krom osv. Det verkar synd att dölja metallen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-30 12:52

Jo men då kostar dessa frontplattor snart mer än diskanterna :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-01-30 15:04

avr7000 skrev:oMAGNETISKT sERRU

Men vad spelar det för roll då, där utanför magnetkretsen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-01-30 16:44

avr7000 skrev:Jo men då kostar dessa frontplattor snart mer än diskanterna :D

Är de inte värda det?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-01-30 18:30

paa skrev:
avr7000 skrev:oMAGNETISKT sERRU

Men vad spelar det för roll då, där utanför magnetkretsen?

Är det verkligen helt utanför magnetkretsen? Det är fortfarande mycket magnetism där och jag tror inte det är lyckat att leda bort magnetfältet från gapet, men man vet aldrig. Med en frontplatta som är som en liten waveguide kan man kanske få ett mer riktat flöde in i gapet :lol: :) Lite grann som i Lowther PM-4 :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-30 20:29

avr7000 skrev:Jo men då kostar dessa frontplattor snart mer än diskanterna :D

Enbart innan de monterats.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-01 10:35

Stefan

*Anmäler också intresse*

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-02-01 10:36

Glebster skrev:

Stefan

*Anmäler också intresse*

+1

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-02-01 11:38

Det finns inga genvägar till den perfekta frontplattan :oops:

Jag betalar gärna lite extra för slippa att skruva upp nya hål i en orörd baffel

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-02-01 11:55

schmutziger skrev:skruva upp nya hål

Hur går det där momentet till rent praktiskt? :wink: :D

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-02-01 12:09

Glebster skrev:

:lol:

Det ligger under samma ämne som "brinner ett hus upp eller ner?"
Skruven går neråt men pressar upp kanter kring skruvhålet, alltså så skruvar man i en skruv så skruvar man upp ett hål då det är lite förhöjt mot resten av baffeln 8)

iaf om man är lika dålig på att skruva som mig :oops:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-01 12:10

Glebster skrev:

Låter ungefär som att "svetsa bort".

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-01 13:10

Som i "macken", när han hotar med att svetsa bort den där Volvon :D

Användarvisningsbild
unease

Inläggav unease » 2011-02-28 11:50

Jag är också intresserad av ett par sådana frontplattor! Passade på att registrera mig här på Faktiskt för att kanske hinna hänga med på en första tillverkningsomgång :-)

MVH
TOmmy

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-02-28 11:57

Sign me up!

(jag är en viljelös forumhora som hänger på alla gruppköp)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-01 11:04

KarlXII skrev:(jag är en viljelös forumhora som hänger på alla gruppköp)
:lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
unease

Inläggav unease » 2011-03-14 15:37

Något nytt på frontplattefronten?? :-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-10 21:57

Jag har nu gjort prototyper och testat.

Just nu 2 + 2 mm plåt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De är inte Ok ännu... -det behövs en bättre kavitet precis vid terminalstiften och jag kommer därför att göra dem med 3 st plåtar istället.

2 mm plåt med den konstiga utskärningen,
1 mm plåt med extra utskärning vid terminalerna,
1 mm spegel eller borstad plåt överst (kan lackas svart om man vill det)

Stefan

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-11 10:52

Wow! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-12 16:09

Nytt försök som skall testas när jag kommer hem...

Bild

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-05-12 16:24

Gôtt najs! :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-12 16:53

Jag gör ett grovt antagande att den slutgiltiga produkten kommer att ha försänkta skruvskallar? :-)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-12 16:55

Nej... Det hade inte orginaldiskanten och det är inte praktiskt möjligt med denna lösning.

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-12 16:58

Vill man kan man få den med Svalanderska mässingsskruvar :)

Ni som satt på dass och läste Svalanders gröna i början på 90-talet vet vad jag menar... :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-05-12 17:08

avr7000 skrev:Nej... Det hade inte orginaldiskanten och det är inte praktiskt möjligt med denna lösning.

Stefan

Det är ju möjligt, men kräver mycket jobb. ;-)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-12 17:54

Fan vilken fena du är avr7000! Kungligt på min ära.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-12 18:44

Tackar :)

Bild

Bild

Bild

Den yttersta spegelplåten lackad mattsvart... Denna har ett hål som är lite större än spegelplåten innanför så att det blir en blank dekorrand på diskanten... Lite skall det ju synas att det är nåt fräsigare under huven.

Bild

Stefan

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-12 20:56

Alltså nu är jag fett grymt impregnerad alltså! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

magnus2

Inläggav magnus2 » 2011-05-12 22:14

avr7000 skrev:Vill man kan man få den med Svalanderska mässingsskruvar :)

Ni som satt på dass och läste Svalanders gröna i början på 90-talet vet vad jag menar... :wink:

haha ...Tänker du på non speciellt :D

grymma platter iaf.
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-13 08:07

magnus2 skrev:
avr7000 skrev:Vill man kan man få den med Svalanderska mässingsskruvar :)

haha ...Tänker du på non speciellt :D

grymma platter iaf.

tja både du och jag satt väl så :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-05-13 10:27

Jag kör fortfarande med Svalander-modden... Tror du verkligen att det kan bli bra utan mässingsskruv? :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-13 11:35

Den är helt klart bättre! :)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-16 00:55

Jag och Magnus2 sitter och tjyvtränar inför OA51 gruppköpet...

Tänkte att blanka diskanter kunde vara snyggt på just svarta OA51.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag tycker att det blev snyggt på Magnus svarta 51'or

Svarta passar nog bra på de i Valnöt.

Stefan

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-05-17 20:20

så....
prisindikation för oss som redan har le2 o lådor 8)
fast jag tycker nog att den svarta med bara en liten rand blankt runt domen e snyggare :)

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-05-17 20:30

Tänkte en sak när jag tittade på bilderna av diskantfronterna.
Originalfronten har väl en liiiten vågguide, jämfört med de nya framtagna. Detta har väl ingen betydelse för ljudets återgivning?
Använder annars Larsens OA52 fronter liknande de nya? (lite mindre) med bra resultat.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-17 20:38

Jag tycker oxå att de svarta är snyggare. Vi behöll Magnus blanka för att känna på det lite över tid hur man tycker... Det är lätt att lacka dem senare men inte tvärtom :D

Jag skall göra några prototyper till med laserskärning istället för vattenskärning för att se hur finnishen blir med denna metod.

Hursomhelst så kommer de att finnas tillgängliga hos Larsen lite senare till en kostnad på 500 kr paret, Jag har ingen F-skatt sedel :)

Mvh

Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 22:00

avr7000 skrev:Jag tycker oxå att de svarta är snyggare. Vi behöll Magnus blanka för att känna på det lite över tid hur man tycker... Det är lätt att lacka dem senare men inte tvärtom :D

Jag skall göra några prototyper till med laserskärning istället för vattenskärning för att se hur finnishen blir med denna metod.

Hursomhelst så kommer de att finnas tillgängliga hos Larsen lite senare till en kostnad på 500 kr paret, Jag har ingen F-skatt sedel :)

Mvh

Stefan

Man behöver väl ingen F-skattsedel för att sälja prylar?
Möjligen om man renoverar folks högtalare.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-17 22:26

Nja... Om jag köper, renoverar och sedan säljer några OA högtalare, elgitarrer eller dyl. är ju detta inget som behöver redovisas...

I detta fall (jag har ju i o f s ingen aning om hur många det blir) om jag designar, tillverkar och då ev. säljer en "produkt" faller det ganska snabbt in under inkomst av hobbyverksamhet (om jag inte redan har F-skattsedel och kör nån sorts företag).

http://www.skatteverket.se/download/18. ... /34409.pdf

Jag har ingen lust att rodda detta i min vanliga inkomstdeklaration utan låter gärna Larsen sköta detta så det blir ordning och reda med moms etc.

Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-17 22:37

avr7000 skrev:Nja... Om jag köper, renoverar och sedan säljer några OA högtalare, elgitarrer eller dyl. är ju detta inget som behöver redovisas...

I detta fall (jag har ju i o f s ingen aning om hur många det blir) om jag designar, tillverkar och då ev. säljer en "produkt" faller det ganska snabbt in under inkomst av hobbyverksamhet (om jag inte redan har F-skattsedel och kör nån sorts företag).

http://www.skatteverket.se/download/18. ... /34409.pdf

Jag har ingen lust att rodda detta i min vanliga inkomstdeklaration utan låter gärna Larsen sköta detta så det blir ordning och reda med moms etc.

Stefan

Jag förstår mycket väl om du inte vill rodda med moms och egenavgifter och liknande, men det går utmärkt att skatta både näringsverksamhet och moms på enskild firma på den vanliga deklarationen.
F-skattsedel behövs när man tar betalt för timmar, inte för prylar.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-05-17 22:54

Jag har ett vilande kommanditbolag och står i begrepp att starta firma för att bygga och sälja telemetrimätsystem och ev. ett bolag till, agent för processutrustning...
Går detta bra så får det väl bli en HiFi-firma med lite senare :D

Stefan

Användarvisningsbild
unease

Inläggav unease » 2011-05-18 07:00

Ser fina ut! Men jag röstar också på svarta. Det fina med Carlsson-högtalarna rent utseendemässigt är ju att de är så grafiska. Intressanta former men ändå lite strikta i karaktären.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-05-18 12:27

unease skrev:Ser fina ut! Men jag röstar också på svarta. Det fina med Carlsson-högtalarna rent utseendemässigt är ju att de är så grafiska. Intressanta former men ändå lite strikta i karaktären.

+1
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-12-31 14:30

Lägger in bild på mina OA51.LE2 med lyxfront:

Bild
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-31 16:18

Hur är frekvensgång och spridning från dom nya diskanterna jämfört med orginalet från Peerless (KO10DT)?
Dom spelar ju vinklat ganska mycket bort från lyssnaren som de är monterade på OA51, och så som var avpassat för just Peerless-diskanternas lite udda utstrålning.
För OA51.2 så verkade ju inte filtret ändrat alls för att kompensera att Vifa-diskanten strålade annorlunda, hur är detta hanterat för LE2-högtalarna.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-31 16:39

OA51.2 har aldrig funnits officiellt.... Det filtret var väl en quick fix för de som hade OA51 och ville dra nytta av den nya diskanten när Stig kom igång igen med OA52.2.

OA51.3 och OA51.LE2 har ju en RC länk för att kompensera frekvensgången.

Stefan

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-01-13 19:49

Viken placering tror ni låter bäst enligt "tumreglerna" om OA51.

Skall jag ha brett mellen högtalarna (3 m) och sitta på ca 2,5 m avstånd, 1 m kvar till bakvägg

eller

ha högtalarna lite tätare (2,30) och sitta längre ifrån, 3,30 och ha 1 m kvar till bakväggen?

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-13 20:10

Maccis skrev:Viken placering tror ni låter bäst enligt "tumreglerna" om OA51.

Skall jag ha brett mellen högtalarna (3 m) och sitta på ca 2,5 m avstånd, 1 m kvar till bakvägg

eller

ha högtalarna lite tätare (2,30) och sitta längre ifrån, 3,30 och ha 1 m kvar till bakväggen?

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=20120

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-25 17:48

Hur mycket bättre är det så kallade elefantörat mot originalet? Funderar på om jag skall skippa dämpvingen och satsa på att bygga elefantörat direkt. Vet dock inte vilken som blir mest WAF 8)

Menar på att om elefantörat är ända rätta så känns det onödigt att lägga 1000:- cirkus på original. ? Hur har ni gjort?

Edit. Använde mina grymma Paint skillz och slaktade en bild(förlåt, vems det nu var) Är det en nackdel att göra nått liknande såhär?

Bild

tct98

Inläggav tct98 » 2013-03-27 10:29

Om jag har förstått det hela rätt så tyckte väl även Stig att det som gjorde nytta var "elefantörat". Finns en ritning i patentansökan.
Finns en liknande variant i den klistrade tråden om OA51 som jag har använt. En 50mm markskiva klädd med högtalartyg från Biltema.
Vilar mot ett trästöd i botten och en resårremsa i ena hörnet.
WAF var godkänt.
Tycker att ljudet blev mer detaljerat med bättre stereobild.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-27 10:34

avr7000 skrev:OA51.3 och OA51.LE2 har ju en RC länk för att kompensera frekvensgången.

LE(1) också?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-27 10:38

Nattlorden skrev:
avr7000 skrev:OA51.3 och OA51.LE2 har ju en RC länk för att kompensera frekvensgången.

LE(1) också?

Jao.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-03-27 13:21

Wictor skrev:

Edit. Använde mina grymma Paint skillz och slaktade en bild(förlåt, vems det nu var)

Den är min. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-27 18:00

Okey. Så jag tolkar det som om att det är ingen nackdel att göra elefantörat större, bara onödigt då det inte förbättrar något ljudmässigt?

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2013-03-29 18:47

Jag labbade fram och tillbaks med olika storlekar och fann att större än detta inte behövs i mitt rum. Tyckte faktiskt att större blev tråkigt, det tog bort lite luft som jag vill ha.
Bild

PS vet inte varför bilden inte syns men länken ska fungera.
Glad påsk/S

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-03-29 19:04

Snyggt!

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-10-11 19:36

Den så kallade distansringen, den är ju ihålig eller hur man skall förklara vilket medför att det är svårt att fästa en tätningslist. Det jag funderar på är om man kan fylla upp ihåligheten med tex smältlim eller liknande för att sedan kunna applicera en tätningslist runt om. Eller hur kritiskt är det just runt ringen för läckage? Just nu har jag bara ring kloss an mot låda utan nått mellan.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-10-11 22:25

Jag gjorde så att jag strök ett tunnt lager av vitlimpå undersidan av distansringen. Blev absolut tättt.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-11-30 16:27

Fick hem de här idag, tänkte att jag lägger upp en bild för den nyfikne.

300:- + 60:- i frakt.

Bild

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-11-30 17:22

Satt och läste det här med placering, höjd osv. Mina står just nu på ca 60cm höjd, men funderar på om inte 50cm är mer optimalt. Grämer mig för att jag köpte stativ på 60 cm. Hur stor påverkan kan höjden ha?

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-11-30 17:45

Wictor skrev:Satt och läste det här med placering, höjd osv. Mina står just nu på ca 60cm höjd, men funderar på om inte 50cm är mer optimalt. Grämer mig för att jag köpte stativ på 60 cm. Hur stor påverkan kan höjden ha?

Jag håller med dig. Jag har provat lite olika höjder och jag tycker om man får ner dem runt 50 så får man ett bredare ljud. Högre upp så försvinner lite av det breda ljudet och ibland kan det kännas som ljudet är uppe i taklisten, vilket ibland kan vara lite kul :-)

Jag har dem själv just på 60 cm på grund av möbleringen i rummet och tycker det funkar bra, men hade gärna fått ner dem lite.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-11-30 17:55

maGot skrev:
Wictor skrev:Satt och läste det här med placering, höjd osv. Mina står just nu på ca 60cm höjd, men funderar på om inte 50cm är mer optimalt. Grämer mig för att jag köpte stativ på 60 cm. Hur stor påverkan kan höjden ha?

Jag håller med dig. Jag har provat lite olika höjder och jag tycker om man får ner dem runt 50 så får man ett bredare ljud. Högre upp så försvinner lite av det breda ljudet och ibland kan det kännas som ljudet är uppe i taklisten, vilket ibland kan vara lite kul :-)

Jag har dem själv just på 60 cm på grund av möbleringen i rummet och tycker det funkar bra, men hade gärna fått ner dem lite.

Vilken takhöjd har ni?

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-11-30 18:01

Basmodulen är 60cm hög så det borde kanske inte vara för galet, vill helst inte börja krångla med att försöka byta stativen.

Vad jag kunde utläsa så hade AVR7000 sina på runt 64cm höjd, vilket han tyckte fungerade bra.

Vid en närmare mätning så kommer mina nog hamna på 59cm :wink:

Edit:

Min takhöjd är cirkus 2.5 m (249 cm för att vara exakt.)

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-11-30 18:05

Ursäkta dubbelposterna... Jag och mobilen är inte så bra kompisar...

2,45 i takhöjd.

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-11-30 18:11

Fasen, kollade höjden på mina nu. De sitter på 70 cm, fick för mig jag satte dom på 60...

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2013-11-30 18:14

maGot skrev:Fasen, kollade höjden på mina nu. De sitter på 70 cm, fick för mig jag satte dom på 60...

Intressant, fungerar 70 cm till belåtenhet så borde ju 60 cm också göra det. :)

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-11-30 18:24

Wictor skrev:
maGot skrev:Fasen, kollade höjden på mina nu. De sitter på 70 cm, fick för mig jag satte dom på 60...

Intressant, fungerar 70 cm till belåtenhet så borde ju 60 cm också göra det. :)

Ja, det får jag väl ändå säga att det gör. Men ljudbilden känns något hög.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-30 18:52

Mina (LE1) skall hamna kring 180 upp längs sidoväggarna. :wink:

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-11-30 19:36

Nattlorden skrev:Mina (LE1) skall hamna kring 180 upp längs sidoväggarna. :wink:

Hehe, coolt! Det får du skicka bild på när du fått upp!
Senast redigerad av maGot 2013-12-01 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-30 19:51

Lär komma bild i min biobyggtråd helt säkert.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-30 21:22

Även det vågräta avståndet till lyssning lär vara lite intressant för att optimera höjden, map takreflexer.

Det verkar vara rätt svårt att få fram någon vettig (tum)regel för ideal höjd. Jag tror att man får prova.

Jag hade dem rätt lågt, under 50 cm har jag för mig. När jag höjde till kanske 70 upplevde jag en liten wow-effekt, som dock snabbt försvann... jag kom aldrig fram till någonting.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
maGot

Inläggav maGot » 2013-11-30 22:26

darkg skrev:När jag höjde till kanske 70 upplevde jag en liten wow-effekt, som dock snabbt försvann... jag kom aldrig fram till någonting.

Ja precis så! Bra formulerat.

Har någon provat att ställa oa51 på golvet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-01 01:31

maGot skrev:
darkg skrev:När jag höjde till kanske 70 upplevde jag en liten wow-effekt, som dock snabbt försvann... jag kom aldrig fram till någonting.

Ja precis så! Bra formulerat.

Har någon provat att ställa oa51 på golvet?

Joodå, det blir lite låg ljudbild. Det blir fylligare.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-12-01 10:16

Jag tycker elementen skall sitta på ca 40-50 cm över golvet.

@magot: har skickat PM till dig.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2014-02-01 16:26

Gick och grubblade för mycket kring 60cm kontra 50cm så jag bytte in mina stativ och lade 200:- mellan så nu har jag ett par 50cm stativ istället. 8) Inte utvärderat om det är bättre eller inte men det känns bättre och jag slipper gå och fundera. Lättare att lägga på ett par cm än att kapa av ett par cm.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2014-02-01 16:37

Det jag kände var att golvreflexen vid 50 cm gynnade lågbasen bättre.

Har du mycket matta på golvet?
Enl. rekomendationer skall rummet vara täck till 100% av heltäckningsmatta men lång lugg.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2014-02-01 18:16

Min nästa investering kommer bli en större matta, tex som Gåser från Ikea. Just nu har ja en ganska liten och tunn sak under soffbordet.

På vilket sätt påverkar mattan egentligen ljudet hos just OA51?

Användarvisningsbild
lennartj

Hampen

Inläggav lennartj » 2014-02-01 19:08

Jag rekommenderar IKEAs Hampen som har lång lugg och har satt ihop 2 st 160 x 230 cm med matt-tejp så att de ser ut som en. Nu säljer IKEA inte den storleken längre, men man kan lägga pussel med mindre mattor också fast kvadratmeterpriset blir högre.
Atmosfären i rummet blev förvånansvärt mycket lugnare än med den lilla 140 x 200 cm Röllakansmattan jag hade förut.
Troligen slog mycket ljudvågor mellan det förut otäckta parkettgolvet och betongtaket.

På tal om höjd står mina OA52 på egenkonstruerade OB52 subwooferlådor som är 30 cm höga vilket placerar diskantelementet 70 cm över golvet, exakt som Larsen 6.

Bild

Gardiner rekommenderar jag också, men mattbytet var pricken över i som jag väntat alldeles för länge med.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2014-02-02 11:06

Är faktiskt en av de medelstora hampen-mattorna jag har, men personligen tycker jag den är lite tunn!? Du täcker dock upp en bra mycket större yta av ditt golv än vad jag gör.

Men det du nämner om lugnare atmosfär är precis det jag eftersträvar.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-02-02 17:38

Jag tipsar istället om "Auckland" från Mio, lite dyrare men tjockare och med härlig känsla.....

Användarvisningsbild
Dynamic

Re: OA-51LE²

Inläggav Dynamic » 2014-04-03 17:22

Finns det färdiga kit från Larsen med diskanter och filter eller lär man bygga filtret själv och köpa lösa diskantplattor?
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-04-03 17:33

Du kan köpa allt från Larsen.

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2014-11-25 22:11

En liten bild.
Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2014-11-25 23:11

Snyggt! :D
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-11-28 19:42

Så skall det se ut. I mina ögon hög WAF :-)

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2016-02-24 21:17

Spiller nu gamle OA-51 som jeg har oppgradert til LE2. Med komponentoppgraderinger og assistanse fra forumet :) Lyder glimrende selv uten filt og elefantører. Bruker moddet Denon dl103 i 12" arm på hjemmebygget Lenco, Denon prepre, Leben phono og pre og hypex nc400 monoblokker. Har kun ipad for øjeblikket og kan ikke redusere billedfiler. Sender billeder senere. :D

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2016-02-25 16:06

Diskantoperasjonen gikk godt, lidt rystende hender i starten.
Bilagor
d1.jpeg
d1.jpeg (111.19 KiB) Visad 7030 gånger
d2.jpeg
d2.jpeg (95.35 KiB) Visad 7030 gånger
d3.jpeg
d3.jpeg (98.61 KiB) Visad 7030 gånger

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2016-02-27 12:43

Her er de ferdig oppgraderte OA51LE2. Temporær plassering, de skal opp på veggen. De over 30år gamle kabinetter fikk kun lidt farget wood-putty på hjørner og lidt olje. Det ses ad de ikke er nye men de er pene i forhold til alder. De lyder virkelig godt. Takk for hjælpen til familien Carlsson Illuminati :)
Bilagor
oa51 2.jpg
oa51 2.jpg (225.3 KiB) Visad 6901 gånger
0a51 1.jpg
0a51 1.jpg (215.7 KiB) Visad 6901 gånger

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-02-27 14:49

Ser fint ut - men snälla, byt till svarta skruv för basen.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-27 15:41

Maccis skrev:Ser fint ut - men snälla, byt till svarta skruv för basen.

Absolut inte! Kontrast är snyggt! Och skulle han nu byta så måste det ju bytas ifrån svart på diskanten också...

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-27 15:57

Jo svarta ska de vara. Och dessutom kullriga, det ser ut som om det är försänkta skruvar.
Men för övrigt är högtalarna mycket fina. Grattis.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-27 16:13

Nostalgi! Hade ett par för omkring 4 år sedan. Vill minnas att de var riktigt bra, i synnerhet med basmoduler till dem.
MEN, skall inte diskantplåten vara svarteloxerad? Eller är det bara kamerblixt eller ljusförhållandena som luras. Jag har i varje fall för mig att mina var svarta.
Grattis KjartanB! Jo håller med om att det blir snyggare med svarta skruvskallar på basen. Du kan ju eventuellt måla dem. Annars brukar det finnas svarteloxerade att köpa.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-27 16:33

galder skrev:...
MEN, skall inte diskantplåten vara svarteloxerad? Eller är det bara kamerblixt eller ljusförhållandena som luras. Jag har i varje fall för mig att mina var svarta.
...

Om du tittar tidigare i tråden ser du att dessa är specialplåtar framtagna av AVR7000 och är blanka i ursprunget. Men kan naturligtvis målas.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-27 18:52

Är det någon som kan hitta en bra länk till "rätt" skruvar? Jag försökte leta i trådar men hittade inget :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-27 19:16

Den är inte helt rätt men jag har använt Arvid Nilssons RXS svart 3.5x19.0 art nr: 2045-02-040 http://www.emagcloud.com/arvidnilsson/AN_Byggkatalog_2015/index.html#/172/. Köpta på Swedol.
"Funkar för mig."

Användarvisningsbild
kjartanb

Inläggav kjartanb » 2016-02-27 22:33

Takk :) Vedr. skruer, så fikk jeg ikk fat i svarte skruer med flatt hoved som var 3,5mm og lange nok. Bytter når jeg finner noen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-02-27 23:46

Det skulle iofs gå bra att sätta på självhäftande gummifötter! :!:
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Carlsson Illuminati