Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
bassman skrev:Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.
Jag löste detta med att montera in T11-diskanten och moddade filtret enligt tips från AVR7000. Det funkar riktigt bra.
Jocke skrev:bassman skrev:Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.
Jag löste detta med att montera in T11-diskanten och moddade filtret enligt tips från AVR7000. Det funkar riktigt bra.
Tror jag frågade hur du fick till filtret för T11 till 8542 men minns inte att jag läst svaret... berätta gärna!
Har 3 par 115DT26 varav ett par är riktigt fruktansvärda men är jättebra att ha för att hitta borttappade skruvar med...Det har ju berättats om den kvalitetskontroll som Carlssonfabriken genomförde och orginaldiskanterna låter klart acceptabelt men inte fullt så bra som de sk Svalander-diskanterna som väl kanske mest var en "facelift" när Peerless startade egen kvalitetskontroll...
Jocke skrev:bassman skrev:Jag är också en sån där som gillar 8542 elementet, kul att det finns fler! Dom Peerless 115DT26 diskanterna som jag ramlat över har verkligen inte varit roliga! Dom var som en svetslåga i örat och gav mig tinitus. Huga huga.
Tror jag frågade hur du fick till filtret för T11 till 8542 men minns inte att jag läst svaret... berätta gärna!
Har 3 par 115DT26 varav ett par är riktigt fruktansvärda men är jättebra att ha för att hitta borttappade skruvar med...Det har ju berättats om den kvalitetskontroll som Carlssonfabriken genomförde och orginaldiskanterna låter klart acceptabelt men inte fullt så bra som de sk Svalander-diskanterna som väl kanske mest var en "facelift" när Peerless startade egen kvalitetskontroll...
anoden skrev:Apropå Peerless diskanterna i OA-51 så funkar de bra på åtminstone 95% av den musik jag lyssnar på (Bassman, du är välkommen på en lyssning, ett par minuter i bilen och det är verklighet, dessutom garanterar jag att du slipper tinnitus).
Naqref skrev:Liten fråga; Ni som berättar om ljudkvaliteten hos 8542, har ni då köpt nya element eller renoverat gamla?
anoden skrev:Bassman, du är välkommen när helst det passar dig. Ska bli spännande.
Jag har renoverade originalelement.
Är fortfarande nyfiken på hur nya 8542 element står sig i förhållande
till de vad jag förstår uppmätta Carlssonelementen.
Är spridningen i prestanda fortfarande lika ojämn?
Jag påstår inte att någonting är bättre eller sämre, vill bara lufta mina helt
subjektiva intryck efter jämförelser.
Roland
Maccis skrev:@Naq:
Kommer det inte en LE3 snart med Relevator eller Illuminator?
Naqref skrev:Maccis skrev:@Naq:
Nepp. Revelator eller Illuminator fungerar sämre i lådan som utgör OA-51 såvida man inte accepterar att de måste kompletteras med basmoduler. Det är ju i o f s kul men roligare vore att göra den mer fullregistrig. Och med en ännu bättre diskant.
Jocke skrev:Denna har sagts vara orginalkant...
http://frequence-shop.dk/produkter/12-scanspeak-classic/876-skumboelge-til-18w-classic
Nepp. Revelator eller Illuminator fungerar sämre i lådan som utgör OA-51 såvida man inte accepterar att de måste kompletteras med basmoduler. Det är ju i o f s kul men roligare vore att göra den mer fullregistrig. Och med en ännu bättre diskant.
Glebster skrev:Naqref skrev:Maccis skrev:@Naq:
Vilken fungerar enligt dig bäst förutsatt att man önskar komplettera med basmoduler, rev eller ill?
anoden skrev:...
Högtalarna förmedlar en spelglädje och en direkthet/närvarokänsla som i mina öron är alldeles formidabel trots den bitvis skrälliga diskanten.
( Jo, Grafpro, jag förstår vad du menar)
...
Ni därute som har ideer eller erfarenheter om hur jag ska kunna integrera
8542:ans (som jag tycker nu) öppna mellanregister och välintegrerade basåtergivning med en lite mer raffinerad diskantåtergivning, blygs inte utan kom med synpunkter, just nu känns inte LE2 som något alternativ.
Frågan om filter och dess komplexitet hänger fortfarande i luften, det kanske inte finns något svar eller också är frågan utan betydelse.
Roland
anoden skrev:
Högtalarna förmedlar en spelglädje och en direkthet/närvarokänsla som i mina öron är alldeles formidabel trots den bitvis skrälliga diskanten.
( Jo, Grafpro, jag förstår vad du menar)
Som jag nämnde inledningsvis i den här tråden så är mitt musikintresse
överordnat enskildheter i ljudet, kan elektroniken och högtalarna förmedla
en musikupplevelse, dvs, ge angenäma rysningar eller få en att glömma både tid och rum så måste jag säga att dessa små högtalare är dj-ligt
duktiga på detta. ( Jag säger inte att de är världens bästa, vackraste eller
något annat epitet utan kort och gott att jag gillar det jag hör)
anoden skrev:De två senaste inläggen gör att jag kanske kan börja eliminera den intrapersonella aspekten på det jag hör. Fast tre stycken (me myself included) gör ju ingen grupp, det är bara några. Trots allt stärker det mig inför mötet med de fasansfulla västerbottningarna![]()
Jocke, att vara skeptisk till komplexa filter räcker inte, jag hoppas fortfarande att några av våra kunniga forummedlemmar kan bringa
lite mera handfast kunskap i detta ämne, eller varför inte försöka mäta
dess inverkan i termer av responsförmåga/transientsvar/ Q-värden eller ngt annat, vad vet jag. Ambitionen hyggligt rak frekvensgång måste valideras
med/av våra öron så det inte blir " det här förstärkaren låter jävligt bra, titta vilka fina kurvor och kantvågssvar den har på oscilloscopet".
Mätning och validering går hand i hand, mätningen är ganska ointressant
om den inte kan valideras av våra öron. Jag har för mig att konstruktören
himself jobbade på det sättet.
Bassman, på tal om "öppet fönster in i musiken" så är några spår på CD:n
"med vidöppna fönster", Tomas Ledin riktigt hörvärda. Jazz, njae, men hörvärt iallafall.
Roland
Maccis skrev:Naqref skrev:Maccis skrev:@Naq:
Hur skulle Revelator eller Illuminator vara i 52'ans låda då?
Den är ju lite större....
Jocke skrev:Maccis skrev:Naqref skrev:Maccis skrev:@Naq:
Hur skulle Revelator eller Illuminator vara i 52'ans låda då?
Den är ju lite större....
Kolla AVR7000´s trådar!^^
avr7000 skrev:Har bara provat delat än...
PappaBas skrev:Ähh delningens branthet har väl ingenting med saken att göra?
Vad elementet klarar av att spela är ju mest intressant? Ett enklare filter är ju lättare att få fasmässigt trevligt etc? Vad jag menar är att man får ju ha den branthet man behöver helt enkelt?
IngOehman skrev:Förvisso fanns det i den perioden då första versionen tillverkades en utveckling
med fallande kvalitet hos diskantelementet KO10DT. De som användes i början
av OA-52 produktionen var av en kvalitet som än idag är oöverträffad.
Men sedan så ändrades elementen och utsträckningen uppåt i frekvens blev allt
sämre samtidigt som distorsionen ökade. Jag kommer inte ihåg exakta datum
för när det blev sämre, men i slutet av 80-talet.
- - -
Ett annat problem med de tidigt tillverkade exemplaren var att baselementets
(8542) upphängning var av polyeterfoam, och idag finns det nog inga element
kvar som är intakta. Men - motorsystemet på dessa tidiga exemplar var av en
helt annan sort än de 8542 som går att köpa idag och har man ett par sådana
äldre 8542 där upphängningen givit upp, så SLÄNG DEM INTE, kanta om dem.
Det är en unik elementserie med det mest genomarbetade motorsystem som
Scan-Speak har gjort. Det är inte alls likadant som hos de 8542 som tillverkas
idag.
...
Den som har ett par 8542 och undrar om det är originalelement, alltså element
från tiden då OA-52 började tillverkas, så mät talspoleresistansen på dem. Om
det är senare element så ligger Re på sisådär 5,6 ohm, men är det originalelement
så ligger de på närmare 7 ohm. I själva verket går inte impedansen under 8 ohm
inom audioområdet. Så den tidens OA-52 var inte bara välljudande, de var en
dröm att driva för förstärkaren också.
Det kan nämnas att det finns ännu äldre 8542-element, men dessa känner man
igen på en mindre centerdome, som Stig inte gillade. Den större domen, som
Stig gillade, fann även Scan-Speaks gillande, och efter ändringen så tillverkade
de bara elementet i Stigs version. Undantar då OEM-versioner till andra tillverkare.
Vh, iö
anoden skrev:...Nu till min egentliga fråga, det 8542element som fortfarande finns att köpa. är det helt i paritet med det "gamla" 8542 element som jag har. Varför jag frågar, jag har funderat på att köpa ett par av de nytillverkade OA51 lådorna som finns här på forumet
Roland
Den nuvarande motorsystemet till den lågohmigare nya 8542, har en högre magnet än det ursprungliga.
IngOehman skrev:Även om det T11-oa som jag tog fram för högtalarna på
en del punkter hade klart bättre egenskaper än både KO10DT (även bättre
än metalldomen från VIFA) så kommer den på andra punkter inte riktigt upp
i samma klass som de bästa exemplaren av originaldiskanten.
Jocke skrev:Om nu allt är rätt med LE1 - många vittnar ju om att den låter bättre än .3 - skillnaden är väl brantare filter? Intressant att "gamlingarna" stod sig så bra!
BTW. Hälsa Doggen - länge sedan jag hörde av honom!
bassman skrev:Jocke skrev:Om nu allt är rätt med LE1 - många vittnar ju om att den låter bättre än .3 - skillnaden är väl brantare filter? Intressant att "gamlingarna" stod sig så bra!
BTW. Hälsa Doggen - länge sedan jag hörde av honom!
Jo jag kan garantera att allt är rätt i dom där LE1:orna!
Hos doggen lyssnade vi (har jag för mig, det är ett par år sedan) på OA52 med 8545 och 8542 med T11:an. Har för mig att han hade 51LE1 oxå plus en massa andra special-tweakade element. Som sagt var så gillades det ratade 8542 av oss båda mer än 8545..
Men vi är väl dum i huvet nå djääävulskt här uppe i norr som föredrar gammel-element!![]()
Har för mig att Per G på CarlssonPlaneten också gillar 8542:an.. Han är ju en 08:a
edit: skall tillägga att LE1 var utrustad med filtkringla och för och slutsteg var Anodens rörkombo som ljudar fint son tusan, volymen var "lagom"
bassman skrev:I går afton hade vi en shoot out mellan tre olika element konfigationer av OA51. Anodens Original, mina 51 med 8542 + T11 diskant, LE1
Jag blev rejält överraskad av Anodens original 51, jag har endast stött på ex med prasslig distande diskant. Äntligen fick man höra på ett par OA51 som funkar som det är tänkt! Verkligen en öronöppnare!
Sedan hängde vi upp LE1:orna och besvikelsen kunde inte döljas av någon av oss. Den spelade något mer lågbas i åtegivningen, ljudet upplevdes mörkare med en lätt spretig men väldefinierad diskant. Sång och piano tappade nästan helt rondören, tog till tweeaket med ett ihoprullat A4-papper med resultatet att ännu mer värme i röster försvann![]()
Bort med LE1 och upp med mina OA51 med 8542 + T11. Ordningen blev återställd, luftigt och lätt utan öron-nyp och Clas Janssons röst blev med ens så där köttig som den skall vara.
Jag förstår mig inte på dom där 8545 elementen kan jag konstatera! Har gjort liknade shoot out hos Doggidoggen i Umeå med samma resultat och en gemensam åsikt..
Naqref skrev:Liten fråga; Ni som berättar om ljudkvaliteten hos 8542, har ni då köpt nya element eller renoverat gamla?
IngOehman skrev:Det kan nämnas att de äldre är rätt annorlunda de senare, även om de alla har
liknande kvaliteter i hela mellanregisterområdet.
Men motorsystemet var rätt annorlunda på de tidiga, det vill säga de som satt
i OA-51 från början. Även impedansen var högre och lasten på förstärkaren
var fantastiskt snäll. En original-OA-51 går faktiskt inte under 8 ohm vid någon
frekvens 20 - 100 000 Hz överhuvudtaget.
Den som har ett ursprungspar finner med stor säkerhet att de är omkantade
eller att de behöver bli det. Men var rädda om dem, kassera dem INTE. De går
inte att ersätta.
Vh, iö
anoden skrev:ÄN EN GÅNG. GOD JUL
PS. Jag spelar varje dag med OA-51 med 8542 och originaldiskanterna,
behöver jag upprepa att det låter fantastiskt bra. DC
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster