Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav olaume » 2020-05-03 19:13

(Har tidigare postat detta på Carlssonplanet, men kollar nu om det finns fler diskussionssugna här)

För hängivna Citroën-fantaster måste det ha varit en kris liknande vad övertygade kommunister upplevde vid murens fall när Citroën började bygga bilar som nästan lika gärna kunde heta Mazda. Eller för Livets Ord-anhängare när Ulf Ekman konverterade till katolicismen.
Något motsvarande undrar jag om Carlsson-fantaster drabbades av när Stig C på 80-talet plötsligt deklarerade att alla hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade och han presenterade OA50-serien, som ju har klart större likheter med andra högtalare i världen än 70-talarna. Dittills hade Stigs lösning på varje ortoakustiskt problem varit allt större lådor och allt fler element i olika riktningar, mycket i OA14, extremt i OA116 och snudd på perverst i 2212. Och så nu plötsligt 1+1 och till råga på allt med dome-diskant som tidigare ansetts vara skrikigt undermåliga. Visserligen inte pekande precis rakt fram, men inte så långt ifrån. Fjärran från gångna tiders rundstrålning (väl medveten om att Stig C själv aldrig använde det ordet, men det har sina pedagogiska poänger).
Det verkar onekligen lite för mycket slump att denna metamorfos inträffade just efter Sonabs konkurs när Stig C ändå behövde hitta någon annan som kunde producera högtalarna. Han var väl i vilket fall tvungen att börja om, efter att tidigare inte ha behövt ändra på ett vinnande lag, och nu mer eller mindre utgick från ett blankt papper. Eller vad fanns det egentligen annars som skulle ha gjort 70-talarna omoderna just då? Handlade det om att utvecklingen av element just under dessa år hade genomgått ett sådant tekniksprång att man med gott samvete kunde nöja sig med bara två? Hade inredningsarkitekturen plötsligt förändrats så att tidiga reflexer i rummet blivit olämpliga? Var det rentav - hemska tanke - så att Stig kom fram till att han hade haft totalt fel i 30 år? Typ att principen med tidiga reflexer helt enkelt inte gör något mer än skapar en hackig tonkurva, som man visserligen kan räta ut genom att ha oändligt många element, men ännu enklare genom att inte ha några tidiga reflexer alls? Elle fanns det mer krassa skäl bakom nyorienteringen, att han nu hade mycket mindre resurser för utveckling eller att det var svårt att hitta någon som kunde se ekonomi i att tillverka de otympliga lådorna med sina inre strömningsmotstånd, och att det därför gällde att komma på något enklare?
Hur togs detta emot av dåtidens Carlsson-fantaster? (själv var jag för ung och omedveten för att minnas) Volkswagen försökte, inte helt övertygande, att rättfärdiga sitt stora teknikskifte med att det egentligen inte var så stor skillnad mellan den stenåldersmässiga Baggen med sin svansmotor och den framhjulsdrivna Golf. Ty båda hade ju motorn över drivhjulen. Gjordes några motsvarande tröstförök i Carlsson-kretsar för att få det till något slags kontinuitet, istället för att kasta allt dittills på sophögen?
Vet någon förresten om det stämmer att Stig C själv mot slutet av sin levnad delvis ändrade sig igen och tyckte att 70-talarna nog ändå faktiskt hade vissa kvaliteter?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Tappade Stig tron på ortoakustiken?

Inläggav Nattlorden » 2020-05-03 19:23

Personligen ser jag det som tre stadier....
60-tal: En väl fungerande ortoakustik utvecklad för mono
70-tal: En kamp för att omarbeta monohögtalare för stereo
80-tal: Ortoakustiken omarbetad för stereo från grunden
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2020-05-03 19:30

Ingen aning om sanningen, kände inte Stig, men OA.5X-serien är onekligen mycket lättare att möblera in i ett normalt vardagsrum utan att ta för mycket plats. Mycket mer WAF, och därmed större kommersiell potential.

Större punktformighet bör ha gynnat digitalformat som CD som vid den tiden hade börjat bli vanligt, när alla kunde få tillgång till en exakt och stabil stereobild utan att investera en större förmögenhet i grammofon/tonarm/PU. Tillgången till bättre element kan säkert ha spelat in, samt en mindre/enklare låda som är billigare.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-03 19:50

Ortoakustik betyder läran om rätt och eller eller riktigt ljud, om jag förstått saken rätt.
Det borde väl ingen tappa tron på, men kanske definitionerna kunde behöva justeras efterhand?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-03 19:55

olaume skrev:Något motsvarande undrar jag om Carlsson-fantaster drabbades av när Stig C på 80-talet plötsligt deklarerade att alla hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade och han presenterade OA50-serien, som ju har klart större likheter med andra högtalare i världen än 70-talarna.

Åttiotalarna har fortfarande samma ambition att hantera både den destruktiva reflexen från väggen bakom högtalarna, och skapa den (för Stig) önskvärda energikurvan. Egentligen har alltså inga av de grundläggande koncepten ändrats. Däremot har de stereosystemanpassats.
Jag ser fortfarande mycket små likheter med traditionella högtalare. Faktiska kanske mindre och mindre, ju mer moderna högtalare man jämför med. Dessa är nästan undantagslöst framtagna utan minsta tanke på att hantera de kamfiltereffektskapande reflexerna från begränsningsytorna kring högtalaren. I bästa fall hanteras det genom en rekommendation till kunden att placera dem en meter eller mer från alla väggar, med delvis andra problem som följd. Helt oaktat att nästan ingen kan möblera på det viset, och definitivt inte i ett normalt rum.

Oftast verkar inte problemen ha övervägts alls. Påfallande ofta tycker jag kommersiella högtalartillverkare verkar ha missat till och med baffelsteget, så konstiga klangfel som mycket dras med...
olaume skrev:Och så nu plötsligt 1+1 och till råga på allt med dome-diskant som tidigare ansetts vara skrikigt undermåliga.

Det är inget konstigt med att byta material när tekniken mognat. De dög inte förr, men ett årtiondes teknisk utveckling senare så gör de det. Om än knappt. Det sorterades enligt uppgift bort oerhörda mängder element som Stig inte tyckte dög.
olaume skrev:Fjärran från gångna tiders rundstrålning (väl medveten om att Stig C själv aldrig använde det ordet, men det har sina pedagogiska poänger).

Jag tycker snarare att det är en antipoäng. Man riskerar att tro att kostruktionen hade något med rundstrålning att göra. I själva verket är det motsatsen. En rundstrålare drabbas maximalt illa av de effekter som Stig, ehuru med olika metoder, försökte bekämpa. De ortoakustiska högtalarna är alltså i någon mån rundstrålarnas motsats!
Vilka pedagogiska poängen menar du det skulle ha att sammanblanda dessa väsensskilda koncept?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 20:08

olaume skrev:(Har tidigare postat detta på Carlssonplanet, men kollar nu om det finns fler diskussionssugna här)

För hängivna Citroën-fantaster måste det ha varit en kris liknande vad övertygade kommunister upplevde vid murens fall när Citroën började bygga bilar som nästan lika gärna kunde heta Mazda. Eller för Livets Ord-anhängare när Ulf Ekman konverterade till katolicismen.
Något motsvarande undrar jag om Carlsson-fantaster drabbades av när Stig C på 80-talet plötsligt deklarerade att alla hans tidigare konstruktioner hade blivit föråldrade och han presenterade OA50-serien, som ju har klart större likheter med andra högtalare i världen än 70-talarna. Dittills hade Stigs lösning på varje ortoakustiskt problem varit allt större lådor och allt fler element i olika riktningar, mycket i OA14, extremt i OA116 och snudd på perverst i 2212. Och så nu plötsligt 1+1 och till råga på allt med dome-diskant som tidigare ansetts vara skrikigt undermåliga. Visserligen inte pekande precis rakt fram, men inte så långt ifrån. Fjärran från gångna tiders rundstrålning (väl medveten om att Stig C själv aldrig använde det ordet, men det har sina pedagogiska poänger).
Det verkar onekligen lite för mycket slump att denna metamorfos inträffade just efter Sonabs konkurs när Stig C ändå behövde hitta någon annan som kunde producera högtalarna. Han var väl i vilket fall tvungen att börja om, efter att tidigare inte ha behövt ändra på ett vinnande lag, och nu mer eller mindre utgick från ett blankt papper. Eller vad fanns det egentligen annars som skulle ha gjort 70-talarna omoderna just då? Handlade det om att utvecklingen av element just under dessa år hade genomgått ett sådant tekniksprång att man med gott samvete kunde nöja sig med bara två? Hade inredningsarkitekturen plötsligt förändrats så att tidiga reflexer i rummet blivit olämpliga? Var det rentav - hemska tanke - så att Stig kom fram till att han hade haft totalt fel i 30 år? Typ att principen med tidiga reflexer helt enkelt inte gör något mer än skapar en hackig tonkurva, som man visserligen kan räta ut genom att ha oändligt många element, men ännu enklare genom att inte ha några tidiga reflexer alls? Elle fanns det mer krassa skäl bakom nyorienteringen, att han nu hade mycket mindre resurser för utveckling eller att det var svårt att hitta någon som kunde se ekonomi i att tillverka de otympliga lådorna med sina inre strömningsmotstånd, och att det därför gällde att komma på något enklare?
Hur togs detta emot av dåtidens Carlsson-fantaster? (själv var jag för ung och omedveten för att minnas) Volkswagen försökte, inte helt övertygande, att rättfärdiga sitt stora teknikskifte med att det egentligen inte var så stor skillnad mellan den stenåldersmässiga Baggen med sin svansmotor och den framhjulsdrivna Golf. Ty båda hade ju motorn över drivhjulen. Gjordes några motsvarande tröstförök i Carlsson-kretsar för att få det till något slags kontinuitet, istället för att kasta allt dittills på sophögen?
Vet någon förresten om det stämmer att Stig C själv mot slutet av sin levnad delvis ändrade sig igen och tyckte att 70-talarna nog ändå faktiskt hade vissa kvaliteter?

Oj, det där kan ges ett ganska långt svar. Personligen är jag tämligen informerad av Stig själv. Det började egentligen på 40-talets senare hälft och åtföljdes av ett patent gällande basreflex och nykonstruktion av Stigs dåvarande idéer som mynnade ut i Kolboxen. Basen skulle placeras nära golv och vägg och det fanns även ett läge för hörnplacering av basen. Mellanregister och diskant skulle vara 70 cm - 1 m från vägg. Direktljudets diskant kom från 9710 som inte filtrerades mot HF. Det är 50-talet.

Sedan kom 60-talet som förändrade Stigs idéer där Stig nu även ville ha mellanregistret nära vägg. Då kom OA-6 som sedan kallades typ1. OA-5 såg sitt ljus och även Jon Idestam Almqvists högtalare popboxen. Jon fick klartecken från Stig att använda Stigs patent gällande basreflex under förutsättning att Jon enbart sålde popboxen som byggsats. Jon ville ha mellanregistret lite längre ut från vägg än vad Stig ville. Det är en av skillnaderna mellan OA-5 och popboxen. Stig gjorde alla mätningar på popboxen på sitt Lab på KTHs institution för Elektroakustik.

Vill man analysera ortoakustiken så finns det vissa skrifter som Stig skrivit. Det innefattar hela frekvensområdet, inte bara diskanten.

Med stereo så ökade Stig kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud. Sedan kan man nog debattera vilken högtalare som var mest riktad i diskanten, OA-2212 eller OA-51? Med 8 st diskanter på diskantbågen framåt så blir den högtalaren ganska riktad i diskanten.

Som snabbt svar på din fråga så ändrade Stig aldrig uppfattning gällande ortoakustiken d v s ljudåtergivningsakustik i bostadsrum där även hörselns egenskaper togs med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2020-05-03 22:14

Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortoakustisk

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-05-03 22:49

Själv hör jag till den skara som tycker att 70-talarna faktiskt spelar förträffligt, kör just nu OA116 med lite stöd längst ned av en subbas. Då kanske man ska vara lycklig med det och inte fråga så mycket mer, strängt taget inget bekymmer om det låter ännu bättre hos någon annan. Men jag kan ändå inte låta bli att ibland undra om välljudet och spelglädjen hos 70-talarna är tack vare eller trots reflexerna. Har dock ingen lust att själv börja skära i detta levande industriminne för att kolla. Har någon prövat hur det blir om man istället riktar alla diskanterna framåt?
En annan reflektion: Larsen 8 uppfattar jag som en lyxig vidareutveckling av OA52 LE. Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen. Det borde ge samma för- och nackdelar som 60- och 70-talarnas olikpekande kondiskanter, med allt vad det innebär i form av interferenser och hackig tonkurva. Vad var det som gjorde att det ändå var värt det nu igen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 23:01

olaume skrev:Själv hör jag till den skara som tycker att 70-talarna faktiskt spelar förträffligt, kör just nu OA116 med lite stöd längst ned av en subbas. Då kanske man ska vara lycklig med det och inte fråga så mycket mer, strängt taget inget bekymmer om det låter ännu bättre hos någon annan. Men jag kan ändå inte låta bli att ibland undra om välljudet och spelglädjen hos 70-talarna är tack vare eller trots reflexerna. Har dock ingen lust att själv börja skära i detta levande industriminne för att kolla. Har någon prövat hur det blir om man istället riktar alla diskanterna framåt?
En annan reflektion: Larsen 8 uppfattar jag som en lyxig vidareutveckling av OA52 LE. Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen. Det borde ge samma för- och nackdelar som 60- och 70-talarnas olikpekande kondiskanter, med allt vad det innebär i form av interferenser och hackig tonkurva. Vad var det som gjorde att det ändå var värt det nu igen?

Vill du lyssna på OA-116 utan reflexer så ta ut högtalarna en varm dag och spela utomhus. Har du möjlighet att även sätta dessa vid 1 vägg där det inte finns mer än 1 vägg och mark/golv så prova det med. Då hör du om om välljudet och spelglädjen hos 70-talarna är tack vare eller trots reflexerna. Då hör du även vad väggen vid högtalarna bidrar med.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-03 23:01

JM skrev:Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?

JM

Japp. :)

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-03 23:26

olaume skrev:Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen.

Nä. Det är en idé snodd på Stigs nittiotalare: Trevägaren. Som tyvärr aldrig blev färdig. :( Det har inget med sjuttiotalarna att göra.
De uppåtriktade diskanterna - som summerar ur fas i riktning mot lyssnaren och alltså inte bidrar med något direktljud - ska bara hjälpa till med energikurvan. Jag antar att det behövdes lite extra hjälp med det, när Trevägaren skulle vara hornladdad. Klurig lösning. Jag har dock aldrig hört varken Trevägaren eller L8, så hur väl det fungerar i praktiken har jag ingen uppfattning om. :)
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-03 23:50

gopnik skrev:
olaume skrev:Där har ju Larsen delvis gått tillbaka till 70-talsfilosofin med att som grädde på moset ha två dome-diskanter på toppen.

Nä. Det är en idé snodd på Stigs nittiotalare: Trevägaren. Som tyvärr aldrig blev färdig. :( Det har inget med sjuttiotalarna att göra.
De uppåtriktade diskanterna - som summerar ur fas i riktning mot lyssnaren och alltså inte bidrar med något direktljud - ska bara hjälpa till med energikurvan. Jag antar att det behövdes lite extra hjälp med det, när Trevägaren skulle vara hornladdad. Klurig lösning. Jag har dock aldrig hört varken Trevägaren eller L8, så hur väl det fungerar i praktiken har jag ingen uppfattning om. :)

L8 kan i sina bästa stunder nå upp till OA52-klass, utomordentligt bra m a o. Fast hamnar lyssnaren för nära faller ljudbilden ihop, som på Clarion Hotell för några år sedan, då man körde HEM o Stockholmsvarianten på Sweetspot samma år, vilket det nu var. Det händer inte med äkta OA52.

Och med tanke på att de heter OA så tror jag inte att Stig tappade någon tro.
Sitter nöjd :)

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 05:24

petersteindl skrev:
JM skrev:Finns det några fakta om vad ortoakustik egentligen är mer än det ljud Stig C tyckte var rätt?

JM

Tillåt mig tvivla.
Rubriken "Tappade Stig tron på ortoakustiken?" speglar verkligheten. Det handlar att det mer om tro än fakta.
Jag ser inga fakta.
Vilka fakta hänvisar du till?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2020-05-04 07:53

JM skrev:
petersteindl skrev:

JM

Tillåt mig tvivla.
Rubriken "Tappade Stig tron på ortoakustiken?" speglar verkligheten. Det handlar att det mer om tro än fakta.
Jag ser inga fakta.

JM

Kolla i min oa51 faq under kap 7.2, tror det är det närmsta du kommer.

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 08:17

schmutziger skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:

Tillåt mig tvivla.
Jag ser inga fakta.

JM

Kolla i min oa51 faq under kap 7.2, tror det är det närmsta du kommer.

Tack!!!
Läser med intresse.

JM

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 08:55

"Ortoakustisk" är ingen teknisk term, utan något av Stigs varumärken.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-04 09:13

Morello skrev:"Ortoakustisk" är ingen teknisk term, utan något av Stigs varumärken.

Finns även som varumärke hos Ortho-Reality AB (tidigare Bremen Ortho-Acoustic AB) med BREMEN ORTHO-ACOUSTIC.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

ortoakustik är fysikaliska akustiska fakta/lagar!

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 12:18

JM skrev:
petersteindl skrev:

JM

Tillåt mig tvivla.
Jag ser inga fakta.

JM

Nej, det är fakta. Det är vanlig akustik där akustiken appliceras i rum i storlek av bostadsrum. Fysik och matematik, således. Att trådskaparen tror att det handlar om tro får stå för trådskaparen och du försöker få fakta och akustiska lagar till något som det inte är d v s till tro. Det är verklighetsfrämmande och falsk utsaga.

ORTOAKUSTIK eller ORTHO-ACOUSTIC var aldrig något registrerat varumärke så länge Stig Carlsson levde. För Stig handlade ortoakustik inte om något varumärke, det handlar om fysik och akustik där akustiska egenskaper och parametrar styrs av begränsningsytor som väggar, tak och golv i bostadsrum innebär. Högtalare som dimensioneras för användande i bostadsrum bör dimensioneras annorlunda än högtalare dimensionerade för frifält/ekofritt. Högtalare dimensionerade för bostadsrum där begränsningsytor ingår har getts ett namn, nämligen ortoakustisk.

Eftersom ljud från högtalarna i slutändan skall registreras av den mänskliga hörseln och ljudet är i form av musik med musikinstrument samt sång och tal så har man effektivt satt riktlinjer för Input samt mätning/perception. Utifrån detta så är det bara att skrida till verket. Eftersom det är inspelat ljud så ingår inspelning i systemet och därmed inspelningens format d v s stereo och med 2 kanaler och därmed fantomprojicering av inspelade ljudkällor som uppfattas som ljudobjekt.
Är det inspelning av akustiska ljudkällor i akustisk miljö så vill jag åstadkomma ett upplevt resultat i form av ljudobjekt i den inspelade akustiska miljön utan att ens eget lyssningsrum finns med.
Eftersom det finns begränsningsytor i lyssningsrum och dessa påverkar utstrålningen från högtalarna och ljudresultatet på lyssnarplats, så dimensionerar jag in dessa närbelägna begränsningsytor i mina högtalare och Stig Carlsson gjorde likadant i sina.

Eftersom Stiftelsen Stig Carlsson varumärkesregistrerade Carlsson Ortho-Acoustic så låste stiftelsen användandet av benämningen ortoakustik eller ortoakustisk i varugruppen högtalare. Ortho-Acoustic i sig har aldrig varit ett registrerat varumärke.

Eftersom Bremens högtalare är dimensionerade enligt ortoakustiska principer och därmed ortoakustiska och jag av hänsyn till Stig personligen ville använda just benämningen ortoakustisk då jag för ortoakustiska högtalare vidare så valde jag att varumärkesregistrera BREMEN ORTHO-ACOUSTIC. På så sätt har jag åstadkommit att benämningen ortoakustisk/ortoakustik/ortho-acoustic kan användas och speciellt av de som bygger ortoakustiska högtalare. Medans Stig levde förde jag just detta på tal om Stig ville att andra också kunde bygga och saluföra ortoakustiska högtalare Byggda enligt ortoakustiska principer och det var verkligen önskvärt från Stigs sida. Det var hans vision hela livet att högtalare borde/skulle dimensioneras för användande i bostadsrum.

Så svårt att förstå att begränsningsytor påverkar högtalares utstrålning av ljudvågor bör det knappast vara. Det som då skall till är att ta fram mätmetoder som ger adekvata mätresultat som inkluderar begränsningsytornas inverkan d v s högtalare + begränsningsytor som motsvarar det man hör. Stig Carlsson satte upp sina mätmetoder, jag har mina mätmetoder.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

ortoakustik, akustik i bostadsrum!

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 12:38

Morello skrev:"Ortoakustisk" är ingen teknisk term, utan något av Stigs varumärken.

Ortoakustiska principer är akustik och akustiska lagar applicerade i rum med storlek som bostadsrum. Detta i motsats till att applicera akustiska lagar i frifält.

Stig registrerade aldrig ortoakustiken som varumärke och såg inte det ortoakustiska som ett varumärke. Stig insåg redan på 1940-talet att begränsningsytor i högtalares närhet inverkade på högtalarens utstrålning. Då ville han nyttja detta till fördel för det utstrålade ljudet. Stigs kalibrerande mätinstrument var hörseln och det man hörde. Då fick psykoakustiken och psykofysiken sin beskärda del i dimensionering av högtalare samt vid de inspelningar av kör och orkester och orgel och kammarmusik som Stig gjorde på 60-talet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 13:02

Registrerat eller ej - begrepp användes i marknadsföring, men saknar entydig definition - inget konstigt med det.
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 13:50

Ok ortoakustik är vad Stig kallade sina principer för högtalarkonstruktion. Principerna förändrades med tiden.
Ortopedi (grekiska orthos, rak, och pais, barn).
"Raktljud" = ortoakustik
Utifrån min horisont har Stig bidragit med viktiga högtalarprinciper för vilka han inte riktigt har nått det erkännande han förtjänar. Stig visade att han även hade inte obetydliga insikter hur vi hör.
1 Perceptionsmässigt har han redan med sina första monohögtalare visat att reflexer skall även ha högfrekventa inslag för bättre spatial upplevelse och inte bara ge reflexer under 1000 Hz likt vanliga lådhögtalare.
2 Stigs senare högtalare med olika kritiskt placerade absorberande och reflekterande åtgärder förhindrade vissa förtidiga störande reflexer.
3 Även hans placering av högtalare på längsta väggen ger mer adekvat försenade reflexer för maximal spatial upplevelse.
4 Placering invid golv och vägg möjliggjorde liten högtalare med relativt mer bas och färre störande lågfrekventa reflexer.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 15:39

JM skrev:Ok ortoakustik är vad Stig kallade sina principer för högtalarkonstruktion. Principerna förändrades med tiden.
Ortopedi (grekiska orthos, rak, och pais, barn).
"Raktljud" = ortoakustik
Utifrån min horisont har Stig bidragit med viktiga högtalarprinciper för vilka han inte riktigt har nått det erkännande han förtjänar. Stig visade att han även hade inte obetydliga insikter hur vi hör.
1 Perceptionsmässigt har han redan med sina första monohögtalare visat att reflexer skall även ha högfrekventa inslag för bättre spatial upplevelse och inte bara ge reflexer under 1000 Hz likt vanliga lådhögtalare.
2 Stigs senare högtalare med olika kritiskt placerade absorberande och reflekterande åtgärder förhindrade vissa förtidiga störande reflexer.
3 Även hans placering av högtalare på längsta väggen ger mer adekvat försenade reflexer för maximal spatial upplevelse.
4 Placering invid golv och vägg möjliggjorde liten högtalare med relativt mer bas och färre störande lågfrekventa reflexer.

JM

Bra JM, jag vill dock förtydliga att principen inte ändrades med tiden. Däremot utvecklades och förfinades högtalarna enligt samma princip.

Ett exempel, hade Stig gått tillbaka till mono så hade total rundstrålning gällt, på samma sätt som tidigare. Det var till och med så att Stig ansåg att då vi skulle lyssna på hans gamla masterband i mono så ville Stig helst lyssna genom OA-6. Jag trugade ändå för att lyssning skulle ske, dels då OA-2212 och OA-116 användes på 70-talet, dels då vi lyssnade på OA-51 och därefter på slutet på OA-52.2. Stig var glad och faktiskt lite uppspelt över hur bra det lät på OA-52.2. Det blev en mycket trevlig kväll då Stigs nervositet försvann efter första tonerna av Bäcks stråkkvartett från skivan Svenskt 60-tal. Det var min favorit och det var en förlösande uppspelning.

Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.

I tiden för 70-talarna så hade Stig ersatt Philips 9710 elementet och Stig ville även hitta ersättare till kondiskanterna. Stereo gällde, men även 4-kanal. Philips hade en dome som Stig inte godkände. Det fanns inte många domediskanter på marknaden. De var heller inte så bra. Kalle Ståhl valde Sipe 1” domediskant som uppfyllde Stigs krav utom ett, talspolebobinen var i papper och den ändrar egenskaper då man spelar starkt utan att återgå då man slutar spela. Papper förkolnas och det gillade inte Stig. Skall de gå sönder så skall det ske med avbrott så att man vet att diskanten skall bytas mot funktionsduglig. Så Peerless pappkonediskant fick duga i brist på annat. Jag fick 4 st Sipe av Kalle och jag gillade dessa och jag modifierade mina OA-2212 med att hänga på 1 Sipe för högsta diskanten så att högtalarna gick till 20 kHz. Det blev ett lyft.

OD-11 var inte ortoakustisk och fick heller inte benämningen OA.
Skulle det varit fråga om varumärke så skulle den hetat OA-11. Men den fick benämningen OD-11 och den var konstruerad med tanke på 4-kanal och med 4 st OD-11 så ansåg Stig att den hade korrekt kvot mellan direktljud och reflekterat ljud.

Även ljudtärningen och V-1 fick inte heta något med OA.

Jag vet inte varifrån det kommer att Stig skulle ha ändrat på den ortoakustiska principen? Stig förfinade sina högtalare enligt samma ortoakustiska princip vare sig det var 50-tal eller 60-tal eller 70-tal eller 80-tal eller 90-tal. Det var heller ingen tro. Stig använde Bruel & Kjaer mätutrustning vid varje utveckling och dimensionering. Det var snarast motsatsen till tro.

Hans 3-vägare hade gått ett steg längre att fullända högtalare för bostadsrum enligt samma princip, den ortoakustiska.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-04 15:45

Hur blev det med färdigutvecklandet av Trevägaren som pågick här på Faktiskt? Blev det någonsin klart, och om ej, vad strandade det på?
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-04 15:58

Det finns en tråd på 26 sidor om ortoakustiken på Faktiskt:
viewtopic.php?p=1422557#p1422557

Samt den här på 12 sidor:
viewtopic.php?p=1809976#p1809976

plus mycket diskuterat om ortoakustik i Peter Steindl-tråden

Trevägaren diskuteras här:
viewtopic.php?p=502903#p502903
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:03

Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:04

Peter skrev:Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.

Vad är det för princip som åsyftas? (utöver Stigs uppfattning om vad som kännetecknar god återgivning)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 16:13

Morello skrev:Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.

Nej, så är det inte. Jag har tillräckligt med bevis för att till fullo veta att det inte är så. Att du inte ger upp? Du har ju helt fel gällande detta.

Varför engagerar du dig överhuvudtaget i frågan?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 16:15

Morello skrev:
Peter skrev:Bara för att Stig förfinade sina högtalarkonstruktioner enligt samma ortoakustiska princip så var det aldrig så att han lämnade eller modifierade den ortoakustiska principen.

Vad är det för princip som åsyftas? (utöver Stigs uppfattning om vad som kännetecknar god återgivning)

Det är något som du inte har något intresse av. Hade du det så skulle du veta vad det rör sig om. Jag har gett tillräckligt mycket fingervisningar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:30

petersteindl skrev:
Morello skrev:

Det är något som du inte har något intresse av. Hade du det så skulle du veta vad det rör sig om. Jag har gett tillräckligt mycket fingervisningar.

Mvh
Peter

Jag tror det blir bättre om jag får berätta vad som intresserar mig. Du kan väl berätta vad som intresserar dig istället?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:32

petersteindl skrev:
Morello skrev:Precis som Ingvar skrev för länge sedan är det bara ett varumärke - det är inte vedertagen definition av en speciell princip.

Nej, så är det inte. Jag har tillräckligt med bevis för att till fullo veta att det inte är så. Att du inte ger upp? Du har ju helt fel gällande detta.

Mvh
Peter

Jazzå, det säger du. Har du några argument också?
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 16:34

Stig utvecklade med hjälp av vedertagna tekniska lösningar sin ljudupplevelse princip. Stig var inte först men en pionjär att med att visa spatialt ljud finns liknade det i verkligheten. Högfrekventa reflexer är ett krav för att skapa spatial upplevelse. Detta spatiala ljud skiljde sig markant från lådhögtalarens.
Jag hade förmånen att sälja OAxx högtalare på sjuttiotalet och minns köparnas reaktioner. Vid jämförelse mellan OAxx och stor lådhögtalare med 15"are köptes 9 av 10 ggr OAxx. Visserligen hade haft pengar då hade jag jag likt andra i min ålder köpt högtalare med 15" bas.
Således ser jag ortoakustiska principen mer som en viktig psykologisk princip än en teknisk princip.

JM
Senast redigerad av JM 2020-05-04 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-04 16:35

Ja, ett varumärke som användes i marknadsföring av högtalare som arbetade efter de principer Stig tyckte var lämpliga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-04 17:33

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jazzå, det säger du. Har du några argument också?

Hur mycket som helst. Vill du bygga ortoakustiska högtalare? :)

JM

Inläggav JM » 2020-05-04 19:34

Morello skrev:Ja, ett varumärke som användes i marknadsföring av högtalare som arbetade efter de principer Stig tyckte var lämpliga.

Känner mig lite stött.
Morello utan den psykologiska dimensionen finns inget hörbart ljud.
Den tekniska dimensionen är nödvändig men inte tillräcklig för att höra ljud.
Att Stig utvecklade positiva egenskaper i den psykologiska dimensionen vilka gjorde att hans högtalare sålde i mängder är inte bara ett marknadsföringstrix utan något reelt.
Från en som var med på den tiden.

JM

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-04 20:19

Jag är fortfarande förvånad och lite sorgsen över hur dåligt den sista serien sålde. Varje gång jag påstår att det måste ha berott på dålig marknadsföring hävdar någon att jag har fel, men inte f-n berodde det på att de inte lät bättre än allt annat som erbjöds och det mesta som fortfarande erbjuds. Att den internationella framgången uteblev skyller jag på tröga engelsmän som placerade OA5x som vilken jämra Quad ESL 63 som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-04 20:27

hifikg skrev:Jag är fortfarande förvånad och lite sorgsen över hur dåligt den sista serien sålde. Varje gång jag påstår att det måste ha berott på dålig marknadsföring hävdar någon att jag har fel, men inte f-n berodde det på att de inte lät bättre än allt annat som erbjöds och det mesta som fortfarande erbjuds.

För mig som var "ung audiofil" på den tiden skall jag nog säga att problemet var trefaldig:

1) OA52 lät alldeles för mycket bättre än OA50 för att OA50 någonsin skulle vara intressant
2) OA52 var för dyr
3) De är alldeles för små för att impa på någon, speciellt om de får reda på hur mycket man lagt på en liten skumt formad sak 8)

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-04 20:38

Hur bra sålde egentligen OA58 då, och hur ser möjligheterna ut att klona denna idag? Finns exempelvis filterschema?
Jag tycker nästan att det är lite märkligt att SSC inte säljer OA58 som flat pack nu när det inte finns någon exploatör längre. Element finns ju. Det känns som en mer given modell att ha i sortimentet än OA5MMX, till exempel. Tycker jag.

paa skrev:Trevägaren diskuteras här:

Den har jag läst. Men det fanns väl en hel (dold) avdelning som avhandlade utvecklingen? Det måste finnas en del matnyttigt att gräva i där, tänker jag.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-05-04 20:52

Nattlorden skrev:
hifikg skrev:Jag är fortfarande förvånad och lite sorgsen över hur dåligt den sista serien sålde. Varje gång jag påstår att det måste ha berott på dålig marknadsföring hävdar någon att jag har fel, men inte f-n berodde det på att de inte lät bättre än allt annat som erbjöds och det mesta som fortfarande erbjuds.

För mig som var "ung audiofil" på den tiden skall jag nog säga att problemet var trefaldig:

1) OA52 lät alldeles för mycket bättre än OA50 för att OA50 någonsin skulle vara intressant
2) OA52 var för dyr
3) De är alldeles för små för att impa på någon, speciellt om de får reda på hur mycket man lagt på en liten skumt formad sak 8)

På 1 svarar jag ja
På 2 svarar jag, jämfört med vad?
På 3 håller jag med

Hade f ö tänkt köpa ett par "feta" Jamo eller liknande när hökaren övertygade mig om att OD-11 skulle passa mig bättre. Imponatoreffekt noll, men en del söta rumpor satt på dem när vi festade i min lilla lägenhet, ha ha.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-04 23:23

gopnik skrev:Hur bra sålde egentligen OA58 då, och hur ser möjligheterna ut att klona denna idag? Finns exempelvis filterschema?
Jag tycker nästan att det är lite märkligt att SSC inte säljer OA58 som flat pack nu när det inte finns någon exploatör längre. Element finns ju. Det känns som en mer given modell att ha i sortimentet än OA5MMX, till exempel. Tycker jag.

paa skrev:Trevägaren diskuteras här:

Den har jag läst. Men det fanns väl en hel (dold) avdelning som avhandlade utvecklingen? Det måste finnas en del matnyttigt att gräva i där, tänker jag.

Den har jag aldrig haft tillgång till, har du?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-05 06:33

Vad krävs för Hr Morello för att något skall klassas som vedertaget?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-05 22:42

paa skrev:Den har jag aldrig haft tillgång till, har du?

Nej. Men det finns ju andra som har, menar jag...
*inaktiv*

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-05-06 00:55

Du har länkat lite konstigt, ungefär så här borde det se ut:

gopnik skrev:Men det fanns väl en hel (dold) avdelning som avhandlade utvecklingen? Det måste finnas en del matnyttigt att gräva i där, tänker jag.
paa skrev:Den har jag aldrig haft tillgång till, har du?

Nej. Men det finns ju andra som har, menar jag...
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 09:09

Nattlorden skrev:

Jag kanske borde skrivit "entydig".
Varumärket "ortoakustisk" har som Ingvar redan påpekat använts för diverse väsensskilda högtalare, som omöjligen har byggt på samma kravspecifikation.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-06 10:12

Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Varumärket "ortoakustisk" har som Ingvar redan påpekat använts för diverse väsensskilda högtalare, som omöjligen har byggt på samma kravspecifikation.

Och en allmän definition, som t.ex. följande:

PeterSteindl skrev:Högtalare som dimensioneras för användande i bostadsrum bör dimensioneras annorlunda än högtalare dimensionerade för frifält/ekofritt. Högtalare dimensionerade för bostadsrum där begränsningsytor ingår har getts ett namn, nämligen ortoakustisk.

kan gälla för många olika slags högtalare. Om man frågar högtalarkonstruktörer tror jag de flesta säger att de dimensionerar för att användas i ett bostadsrum.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 10:29

Ortoakustisk är inget varumärke!
Carlsson Ortho-Acoustic är ett varumärke och syftar på Carlssonhögtalare.
Bremen Ortho-Acoustic är ett varumärke och syftar på Bremens högtalare och ljudkoncept.

Det kan vara på sin plats att förstå skillnaden.

Sonab var ett varumärke. Sonab tillverkade, marknadsförde och saluförde både ortoakustiska högtalare och högtalare som inte var ortoakustiska där båda typerna var konstruerade av Stig Carlsson.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 10:35

Jo, det är ett typiskt varumärke. I detta fall som Stig använde för att torgföra sina högtalare.
Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 10:41

Almen skrev:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Och en allmän definition, som t.ex. följande:

PeterSteindl skrev:Högtalare som dimensioneras för användande i bostadsrum bör dimensioneras annorlunda än högtalare dimensionerade för frifält/ekofritt. Högtalare dimensionerade för bostadsrum där begränsningsytor ingår har getts ett namn, nämligen ortoakustisk.

kan gälla för många olika slags högtalare. Om man frågar högtalarkonstruktörer tror jag de flesta säger att de dimensionerar för att användas i ett bostadsrum.

Ja precis, påstående om att Stigs högtalare "var de enda i världen...." är ju bara markandsföringsprat - inget fel med det dock.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-06 11:14

Morello skrev:Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/varum%C3%A4rke

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-06 11:23

Det råder väl lite olika syn på saken och följande patent-ärende är väl ganska intressant för frågan. :)
http://avgoranden.domstol.se/Files/PBR/ ... beslut.pdf

Stiftelsen Stig Carlsson anser att ordet Ortho-Acoustic tillhör varumärket CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC och hade en invändning mot användandet av ordet Ortho-Acoustic i varumärket Bremen Ortho-Acoustic AB.

Patentbyrån Y Wallenberg Aktiebolag avslog invändningen, alltså är ordet Ortho-Acoustic inte knutet till ett specifikt varumärke och kan då kanske anses vara ett allmänt vedertaget ord.
Om man däremot googlar på ordet Ortho-Acoustic så är det i princip endast sökträffar som kan förknippas med varumärket Carlsson Ortho Acoustic. Så vem som har rätt eller fel låter jag vara osagt. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:30

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.

Jag har en del böcker i ämnet som du kan låna och läsa.

Du får inte skriva "Nattlorden (R)" men om ditt varumärke är under inarbetning och du vill markera att det är ett varumärke kan du skriva "Nattlorden (TM)".

Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:33

goat76 skrev:
Patentbyrån Y Wallenberg Aktiebolag avslog invändningen,

Nej, det varken kan eller gjorde dom. Det var Patent och registreringsverket som avslog.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:40

För övrigt pyramidalt knasigt att SSCs styrelse väljer att bränna stiftelsens pengar på juridiska ombud och meningslösa tvister istället för att förvalta Stigs arv!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 11:43

SSC drog det sedan vidare till Patentbesvärsrätten och fick avslag igen (knappast förvånande)

http://avgoranden.domstol.se/Files/PBR/ ... 55_dom.pdf
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-05-06 11:52

Morello skrev:
goat76 skrev:
Patentbyrån Y Wallenberg Aktiebolag avslog invändningen,

Nej, det varken kan eller gjorde dom. Det var Patent och registreringsverket som avslog.

Rätt, jag skrev fel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-06 13:10

Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Jag har en del böcker i ämnet som du kan låna och läsa.

Du får inte skriva "Nattlorden (R)" men om ditt varumärke är under inarbetning och du vill markera att det är ett varumärke kan du skriva "Nattlorden (TM)".

Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.

Du gjorde det precis, får jag stämma dig nu? 8)

(TM) saknar betydelse i Sverige.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 13:20

Morello skrev:Jo, det är ett typiskt varumärke. I detta fall som Stig använde för att torgföra sina högtalare.
Notera att ett varumärke inte behöver vara registrerat för att vara just ett varumärke.

Näe, OD-11 exempelvis såldes aldrig som en ortoakustisk högtalare. Högtalarens konstruktör var Stig Carlsson. Varumärket var Sonab. Efter Sonab var varumärket Carlsson som saluförde högtalare konstruerade av Stig Carlsson. Carlsson var varumärket och företaget/aktiebolaget som tillverkade och sålde högtalarna hette Carlsson Ortho-Acoustic AB. Modellbeteckningen var OA hos de högtalare som var konstruerade enligt ortoakustisk princip.

Kan upplysa om att varumärkesregistreringen av ordkombinationen ”Carlsson Ortho-Acoustic” inlämnades av Stefan Pantzar på Audio-Pro för registrering som varumärke år 1994. Han fick det också registrerat hos PRV. Sedan sker sedvanlig kungörelse och då lämnade John Larsen och Stig Carlsson in ett svaromål. Detta ärende blev sedan vilande hos PRV fram till Stigs död. Stig Carlsson såg själv aldrig Ortho-Acoustic som ett varumärke.

Sedan var jag initiativtagare till att SSC bildades. Jag satt i styrelsen och i mycket tidigt möte så ansåg jag att om Ortho-Acoustic ingår i någon av de tidigare registreringarna som Stefan Pantzar lämnat in så bör det ingå i förhandlingen med Stefan Pantzar gällande att SSC övertog registreringarna. Det fanns 3 varumärkesregistreringar gällande Carlsson från Stefan Pantzar.
1. Carlsson (ordvarumärke)
2. Carlsson Loudspeakers (figurvarumärke)
3. Carlsson Ortho-Acoustic (ordvarumärke)

Det var alltså varken Stig Carlsson eller någon av Carlssonhögtalarnas exploatörer eller SSC som lämnade in varumärkesansökan där Ortho-Acoustic ingick.
På tidigt styrelsemöte var jag pappa till att även SSC skulle överta Carlsson Ortho-Acoustic varumärkesregistrering. Andra i styrelsen var emot att ha ett registrerat varumärke där ordet Ortho-Acoustic ingick, men vi i Styrelsen i SSC beslutade att inte lägga ner den befintliga registreringen utan istället överta den från Stefan Pantzar. Förhandling skedde via min advokat som jag såg till att han även blev advokat i detta ärende. Tidigare var advokaten God Man i dödsboet Stig Carlsson som tillföll Allmänna Arvsfonden men som SSC fick överta. Jag och ordföranden var de som sedan skrev under papperna från PRV och Patentombudet gällande de registrerade varumärkena.
Jag är rätt förtrogen med ärendet.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-05-06 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-05-06 13:21

Morello skrev:Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.

Eller "Carlsson", ju! :)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-05-06 13:30

Man kan väl sammanfatta diskussionen som att Stig inte tappade "tron", om man nu ska använda det uttrycket, utan att ortoakustiken handlade om andra saker än det "rundstrålande" konceptet. Låt mig därför justera frågeställningen en smula: Tappade Stig tron på sina tidigare skapelser? Var allt före 80-talet verkligen hopplöst gammaldags och strängt taget bara industriminnen? Eller var 50-serien ett sätt att åstadkomma ungefär samma resultat fast med enklare medel än massor av element? Vän av ordning kan ju invända att stereo inte precis var någon ny uppfinning på 80-talet. Det kan därför tyckas en smula märkligt att Stig först då kom fram till konstruktioner som var helt igenom byggda för det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 13:36

petersteindl skrev:Näe, OD-11 exempelvis såldes aldrig som en ortoakustisk högtalare.
Mvh
Peter

Det är ingenting konstigt med det - man använder olika varumärken för olika produkter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 13:39

Nattlorden skrev:

Nej, det informerar betraktaren om att det är ett varumärke.
Kanske har du sett att McDonalds ibland skriver (R) och ibland (TM) - beroende på kontext. (TM) används tex när ett varumärke används utanför de klass(er) för vilken/vilka registreringen gäller. Är varumärket registrerat i klass 9 och man vill sälja hamburgare under samma märke bör (TM) användas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 13:39

Almen skrev:
Morello skrev:Har du inte registrerat ditt märke är självklart det rättsliga skyddet begränsat eller obefintligt, men det finns exempel på märken som av domstol ansetts så inarbetade hos allmänheten att andra näringsidkare INTE fått nyttja märket, men det krävs i praktiken stora märken i paritet med "VOLVO" eler dyl.

Eller "Carlsson", ju! :)

Dra på trissor!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-06 13:40

olaume skrev:Eller var 50-serien ett sätt att åstadkomma ungefär samma resultat fast med enklare medel än massor av element?

Den frågan är redan besvarad. Jakande.
olaume skrev:Vän av ordning kan ju invända att stereo inte precis var någon ny uppfinning på 80-talet. Det kan därför tyckas en smula märkligt att Stig först då kom fram till konstruktioner som var helt igenom byggda för det.

Stig var negativt inställd till stereo även relativt lång tid efter att det slagit igenom kommersiellt.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 13:40

olaume skrev:Man kan väl sammanfatta diskussionen som att Stig inte tappade "tron", om man nu ska använda det uttrycket, utan att ortoakustiken handlade om andra saker än det "rundstrålande" konceptet. Låt mig därför justera frågeställningen en smula: Tappade Stig tron på sina tidigare skapelser? Var allt före 80-talet verkligen hopplöst gammaldags och strängt taget bara industriminnen? Eller var 50-serien ett sätt att åstadkomma ungefär samma resultat fast med enklare medel än massor av element? Vän av ordning kan ju invända att stereo inte precis var någon ny uppfinning på 80-talet. Det kan därför tyckas en smula märkligt att Stig först då kom fram till konstruktioner som var helt igenom byggda för det.

70-talarna var byggda för stereo. Ungefär 1971/72 hade Stig helt övergått till stereo. Dock gjorde Stig inga inspelningar i stereo. Stig Carlsson tappade aldrig tron på sina tidigare skapelser. I samtal med Stig var han inte nöjd med diskantplaceringen hos OA-14 och han var aldrig riktigt nöjd med denna även då den släpptes till försäljning. På 90-talet då vi pratade om just detta så sa Stig att om det är något han ville modifiera så var det just diskantplaceringen hos OA-14. Det Stig inte var nöjd med var att ha 2 diskanter på direktljudet. Antingen 1 eller flera.

med övriga högtalare var stig nöjd och Stig gillade OA-12 väldigt mycket.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 14:18

Morello skrev:
petersteindl skrev:Näe, OD-11 exempelvis såldes aldrig som en ortoakustisk högtalare.
Mvh
Peter

Det är ingenting konstigt med det - man använder olika varumärken för olika produkter.

Det är ingenting konstigt med det - eftersom Stig själv inte ansåg att ortoakustisk eller Ortho-Acoustic vara ett varumärke.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-06 14:28

Morello skrev:
Nattlorden skrev:

Nej, det informerar betraktaren om att det är ett varumärke.
Kanske har du sett att McDonalds ibland skriver (R) och ibland (TM) - beroende på kontext. (TM) används tex när ett varumärke används utanför de klass(er) för vilken/vilka registreringen gäller. Är varumärket registrerat i klass 9 och man vill sälja hamburgare under samma märke bör (TM) användas.

I vilket svenskt rättsligt fall har detta haft en betydelse över huvud taget?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-05-06 14:48

Morello skrev:För övrigt pyramidalt knasigt att SSCs styrelse väljer att bränna stiftelsens pengar på juridiska ombud och meningslösa tvister istället för att förvalta Stigs arv!

Ja och "poff" så försvann 100000 kr....

Man får ju förutsätta att Stig ville att högtalare skulle vara "orthoakustiska" och ha en ljudåtergivning efter dessa principer.
Sina egna högtalare naturligtvis och kanske även andra som via hans dåvarande patent kunde betala royalty då.
(Stigs patentskyddade idéer till trots gjorde inte att alla köpte bara hans högtalare och i detta läge kan det ju vara förnuftigt att tjäna pengar på att licensiera ut patenten)

Det finns ju bara en Orthoakustisk högtalare nu från SSC, OA61 (jo OA5MXX också kanske). Förvaltandet av stigs arv (idémässiga) genom att bara sälja ett väldigt litet antal OA61 blir ju skralt...
Alla Larsens högtalare är Orthoakustiska i den mening Stig tänkte sig.
Bremen ägget är också Orthoakustiskt.

Det som har ett värde att förvalta och föra vidare in i framtiden är ju Stigs idéer om ljudåtergivning.
Det finns inga patent som gäller längre.
Förvaltandet av Stigs idéer skulle kunna gå till så att SSC satte upp information samlat från Stigs skrifter, deras egen kompetenta tolkning av Stigs idéer, ja en instruktionsbok om hur en högtalare blir Orthoakustisk och sedan ett antal (helst mätbara) villkor för att så blev fallet.

Tillverkare skulle sedan kunna implementera, fullt ut som Larsen, eller delvis, dessa idéer för att skapa högtalare med de kvalitéer som vi Carlssonentusiaster så gärna vill ha och komma åt i ljudåtergivningen.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 15:25

petersteindl skrev:
Morello skrev:
Mvh
Peter

Det är ingenting konstigt med det - eftersom Stig själv inte ansåg att ortoakustisk eller Ortho-Acoustic vara ett varumärke.

Mvh
Peter

Huruvida en lydelse är att betrakta som ett varumärke eller ej beror inte på vad Stig eller någon annan ansåg eller anser, utan på hur lydelsen de facto används.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 15:58

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:

Mvh
Peter

Huruvida en lydelse är att betrakta som ett varumärke eller ej beror inte på vad Stig eller någon annan ansåg eller anser, utan på hur lydelsen de facto används.

Nej så är det inte. En lydelse kan vara en funktion som används av flera. Då blir ordet generiskt och ej ett varumärke. Termos är exempel på det.

Stig ansåg själv t.ex. att Allisonhögtalare var ortoakustiska och det var i mitten på 70-talet och de fanns på marknaden även på 80-talet.

Huruvida något är att ses som varumärke är exakt det som man anser att köpare av produkten förknippar med tillverkaren, d v s marknadens syn på varumärket och om det anses vara förväxlingsbart. Det får ej heller vara en beskrivande funktion som kan anses användas av andra. Du kan exempelvis inte få varumärkesskydd på "vattenpump". Det är ett beskrivande ord på en funktion. Även om du enbart skulle bygga vattenpumpar och du hade 90 % av marknaden så kan vem som helst marknadsföra och sälja vattenpumpar.

Däremot skulle du kanske kunna få inregistrerat "Morellos vattenpumpar" som varumärke i någon lämplig klass och någon annan "Carlssons vattenpumpar" eller "Anderssons vattenpumpar".

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 16:05

Termos är ett degenererat varumärke. Det är ett jättebra exempel på hur viktigt det är att det finns såväl varumärke som begrepp för varan. I stigs fall är högtalare det generiska begreppet och ortoakustisk ett av flera varumärken som nyttjades i marknadsföringen.

Finns inte det generiska begreppet (högtalare tex) då man torgför en ny produkt är det lätt att man går samma öde till mötes som termosen gjorde. Bankomat (man borde trummat för att det är en uttagsautomat), Vespa, Teflon, Keso, Frigolit och Ketchup är andra exempel. Popcorn vill jag minnas är ytterligare exempel.

Google ligger också illa till - folk i allmänhet "googlar" snarare än söker medelst verktyget Google.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-06 16:14

avr7000 skrev:Det finns ju bara en Orthoakustisk högtalare nu från SSC, OA61 (jo OA5MXX också kanske). Förvaltandet av stigs arv (idémässiga) genom att bara sälja ett väldigt litet antal OA61 blir ju skralt...

Det är mer än lite synd att den enda kommersiella exploatören exploaterar just OD11, och med en massa hokus pokus-elektronik därtill. :| Och att OA61 är så förbålt dyr. Det lämnar ett stort glapp mellan gimmickhögtalare i ena änden, och vad som är på tok för dyrt för de flesta i den andra. OA5MMX är lite för speciell.

En tjugohundratalets motsvarighet till OA50 - modern, billig folkhögtalare - känns saknad. Jag hade som sagt gärna sett OA58 i samma sorts byggsats som OA5MMX. Kunde det finnas både en hög fullregisterslåda samt en låg toppmodell, för bruk som center eller med basmoduler, så vore det mumma. :D
*inaktiv*

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 17:07

avr7000 skrev:
Morello skrev:För övrigt pyramidalt knasigt att SSCs styrelse väljer att bränna stiftelsens pengar på juridiska ombud och meningslösa tvister istället för att förvalta Stigs arv!

Ja och "poff" så försvann 100000 kr....

Man får ju förutsätta att Stig ville att högtalare skulle vara "orthoakustiska" och ha en ljudåtergivning efter dessa principer.
Sina egna högtalare naturligtvis och kanske även andra som via hans dåvarande patent kunde betala royalty då.
(Stigs patentskyddade idéer till trots gjorde inte att alla köpte bara hans högtalare och i detta läge kan det ju vara förnuftigt att tjäna pengar på att licensiera ut patenten)

Det finns ju bara en Orthoakustisk högtalare nu från SSC, OA61 (jo OA5MXX också kanske). Förvaltandet av stigs arv (idémässiga) genom att bara sälja ett väldigt litet antal OA61 blir ju skralt...
Alla Larsens högtalare är Orthoakustiska i den mening Stig tänkte sig.
Bremen ägget är också Orthoakustiskt.

Det som har ett värde att förvalta och föra vidare in i framtiden är ju Stigs idéer om ljudåtergivning.
Det finns inga patent som gäller längre.
Förvaltandet av Stigs idéer skulle kunna gå till så att SSC satte upp information samlat från Stigs skrifter, deras egen kompetenta tolkning av Stigs idéer, ja en instruktionsbok om hur en högtalare blir Orthoakustisk och sedan ett antal (helst mätbara) villkor för att så blev fallet.

Tillverkare skulle sedan kunna implementera, fullt ut som Larsen, eller delvis, dessa idéer för att skapa högtalare med de kvalitéer som vi Carlssonentusiaster så gärna vill ha och komma åt i ljudåtergivningen.

Stefan

Som sagt, Stig ansåg Allisons högtalare vara ortoakustiska. Vad gäller högtalaren OA5MXX, så uppfyller den inte de ortoakustiska principer som Stig dimensionerade sina högtalare efter. Det är främst interferens från baselementet i mellanregistret som uppstår pga dess reflexer från närliggande vägg ety delningsfrekvensen är för hög. Detta syns på mätkurvor. Jag vill reservera mig om modellen är uppgraderad på senare år.

Vad gäller stavningen så stavas orto med h på engelska; ortho-acoustic, ortho-acoustics och utan h på svenska; ortoakustisk, ortoakustik.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 17:09

Morello skrev:Termos är ett degenererat varumärke. Det är ett jättebra exempel på hur viktigt det är att det finns såväl varumärke som begrepp för varan. I stigs fall är högtalare det generiska begreppet och ortoakustisk ett av flera varumärken som nyttjades i marknadsföringen.

Finns inte det generiska begreppet (högtalare tex) då man torgför en ny produkt är det lätt att man går samma öde till mötes som termosen gjorde. Bankomat (man borde trummat för att det är en uttagsautomat), Vespa, Teflon, Keso, Frigolit och Ketchup är andra exempel. Popcorn vill jag minnas är ytterligare exempel.

Google ligger också illa till - folk i allmänhet "googlar" snarare än söker medelst verktyget Google.

Du må ha din syn gällande ortoakustisk. Patentverket delar inte din syn och det gjorde inte Stig Carlsson heller och det gör inte jag heller.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-06 17:13

petersteindl skrev:Detta syns på mätkurvor. Jag vill reservera mig om modellen är uppgraderad på senare år.

Grafpro har tagit fram ett inofficiellt filter. Jag har aldrig hört det, men det ser snyggt ut på (mät)papper i alla fall.
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-05-06 17:16

Var har du läst att PRV inte skulle betrakta ortoakustisk som ett varumärke? ( Vad skulle det annars vara)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 17:46

Morello skrev:Var har du läst att PRV inte skulle betrakta ortoakustisk som ett varumärke? ( Vad skulle det annars vara)

Du kan ju prova att registrera ortoakustisk. 8) :)

SSC hade varumärkesregistrering på CARLSSON ORTHO-ACOUSTIC.

Jag lämnade in en ansökan om att få BREMEN ORTHO-ACOUSTIC varumärkesregistrerat. Om det vore så att ORTHO-ACOUSTIC skulle ha ansetts vara ett varumärke i sig så skulle det inte ha funnits någon som helst möjlighet för någon annan än SSC att få varumärkesregistrerat något som helst med ordet ORTHO-ACOUSTIC i varumärket oavsett om det är Larsen ortho-acoustic eller Bremen ortho-acoustic eller XXX ortho-acoustic eller bara ortho-acoustic.
Bild

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-06 17:47

gopnik skrev:
petersteindl skrev:Detta syns på mätkurvor. Jag vill reservera mig om modellen är uppgraderad på senare år.

Grafpro har tagit fram ett inofficiellt filter. Jag har aldrig hört det, men det ser snyggt ut på (mät)papper i alla fall.

Aha, det visste jag inte. :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-05-06 19:04

petersteindl skrev:
gopnik skrev:

Aha, det visste jag inte. :)

Mvh
Peter

http://www.carlssonkult.se/OA5MMX.aspx

Längst ned på sidan.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2020-05-06 19:44

gopnik skrev:

OT?
Jamen jag får väl ta o testa det då. Har stått på listan länge. Skall ändå fräsa ner baffeln så diskanterna får plats under orginalgallret (ingen riktig mmx men väl en mmx-uppgraderad OA5). Så då kan man ju stöka lite med filter när man ändå har isär lådan :)
/OT?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-06 22:20

gopnik skrev:Jag hade som sagt gärna sett OA58 ...

Nu när jag läst Grafpros genomgång får jag så smått revidera min uppfattning, och i stället önska mig en OA58.3-byggsats. :mrgreen:
*inaktiv*

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-05-06 22:47

gopnik skrev:
gopnik skrev:Jag hade som sagt gärna sett OA58 ...

Nu när jag läst Grafpros genomgång får jag så smått revidera min uppfattning, och i stället önska mig en OA58.3-byggsats. :mrgreen:

I en OA58 låda borde nog elementen och kanske även filtret till 51.N kunna fungera bra. Ungefär samma placering i höjd. :idea: betydligt lägre pris på baselementet jämfört med Satori
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-07 09:14

Någon indikation på att grafpro tänker kika på .N-elementen mer än det lilla som skrivits on OA51.N ?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2020-05-07 12:44

avr7000 skrev:Man får ju förutsätta att Stig ville att högtalare skulle vara "orthoakustiska" och ha en ljudåtergivning efter dessa principer.

Om man ska försöka hitta någon gemensam princip bakom OA är det väl "att arbeta med rummets begränsningar och inte mot dem". Detta har resulterat i diverse högtalare som försöker kontrollera/diffusera reflexerna och ha en "rumsjämn" ljudbild. Detta kan inte ses som en princip utan en målsättning. Det är heller inget som kan patenteras. Resultatet har, i samtliga svenska fall där "OA" eftersträvats, blivit en väggnära högtalare där högtalare+vägg bildar något vi kan kalla "oändlig baffel med basreflex" (detta gäller även Allison One, som dock ej är basreflex). Högtalaren är "en utväxt från väggen".

"Väggnära högtalare med rumsjämn ljudbild" är ett väldigt vagt begrepp, och att högtalarna är så olika beror på tillgången till teknik att uppfylla denna målsättning vid varje givet tillfälle (samt givetvis produktionstekniska och ekonomiska överväganden).

Övriga Carlssonska specialiteter, till exempel strömningsmotstånd, har inget i sig med OA att göra utan är bara sätt att anpassa icke-perfekta element (bristande teknik) till målsättningen. Mycket riktigt övergavs det också när tekniken blivit bättre.

"Tappade Stig tron på ortoakustiken" är alltså lite som att fråga "Tappade Stig tron på bra ljud enligt hans egen målsättning". Eller "förändrades Stigs målsättning över tid". Jag kan inte se att så skulle vara fallet.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-05-07 13:06

Nattlorden skrev:Någon indikation på att grafpro tänker kika på .N-elementen mer än det lilla som skrivits on OA51.N ?

Vet ej, men fram till nu har han varit konsekvent med att syna enbart originalelement och dess officiella ersättare.
.N elementet är ju inget av det.

Iofs så blygs han inte att föreslå i hans tycke bättre element/filter än original ersättare.

Detta med oftast bra argument.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-05-07 18:56

Jag tänkte lägga upp det som Ingvar skrivit för länge sedan så var och en får bedöma om Ingvar menar princip eller varumärke gällande ortoakustik och ortoakustisk.

Carlsson_MMX1-1.jpg
Carlsson_MMX1-1.jpg (518.93 KiB) Visad 5079 gånger

Carlsson_MMX1-2.jpg
Carlsson_MMX1-2.jpg (516.36 KiB) Visad 5079 gånger

Svaret är givet som jag ser det. Det var det för alla runt Stig då det begav sig. Ingen ansåg vid tiden då det begav sig att ortoakustik skulle vara ett varumärke. Däremot blev det lite andra synpunkter då andra ville konstruera och saluföra ortoakustiska högtalare i den vevan då Bremen Ortho-Acoustic registrerades som varumärke.

Vid sidan om spörsmålet om varumärke eller konstruktionsprincip, så har Ingvar sin uppfattning och jag min gällande om ortoakustiska principer ändrades i tiden.
Som jag ser det hände den största förändringen av högtalarna Från kolboxens mellanregister med placering 1 meter från vägg till OA-6 mellanregister med placering så nära vägg som möjligt d v s ungefär 20 cm. Det är från 50-tal till 60-tal.

Därefter skedde en stereoanpassning i 70-talets modeller med högre kvot mellan direktljud och reflekterat ljud.

Sedan blev det en utveckling där impulssvar och tonkurva förfinades inom den första millisekunden och på direktljudet på 80-talarna. Då infördes viss absorbtion nära högtalaren som skulle dämpa den reflex som uppstod i väggen där högtalarna placerades mot.
I detta ingick även delningsfiltrets dimensionering med lägre ordningens filter samt att polariteten skulle vara samma hos diskant som hos bas. Stig och jag diskuterade just detta med polaritet på diskantelementet kring 1976/77 då Harry Pearson, chefsjournalist i tidskriften the Absolute Sound, ställde nytt ultimatum till högtalartillverkare för test av deras högtalare i tidskriften att inga 2-vägare skulle fortsättningsvis testas om diskanten var kopplad med motsatt polaritet mot basen. Då ändrade Stig delningsfilter samt valde plats på diskanten i förhållande till basen. Då kunde Stig uppnå kriteriet att diskant och bas var inkopplade med samma polaritet och få rak tonkurva på direktljudet vid delningen. Dock blev det inte helt konstruktiv summering på direktljudet något ovanför delningsfrekvensen och något under delningsfrekvensen.

Mvh
Peter

Återgå till Carlsson Illuminati