Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:Vi vill se när du kramar om dem
Maccis skrev:Härligt Per.
Vore juste förastainlägg om du kan lägga in en bild där du och OA50 är i samma position som Stig......
hifikg skrev:Ser jäkligt fräsch ut. Lådan alltså
Du kommer sitta nöjd när du väl får möjlighet att utnyttja potentialen i dem.
JohBro01 skrev:Här är mina OA50.Satori som jag har i sommarstugan.
I mina ögon väldigt vackra högtalare
JohBro01 skrev:Sommarstugan är ett åretomhus, framtida pensionärsboende, förhoppningsvis.
Aldrig kallare än 12 + grader.
Nu har jag även ett par av de fina Oa50 hemma i lägenheten i stan. Lillgrabben sa ’’ dessa spelar klarare än de vi har på landet.
I mitt tidigare liv hade jag oa52.2 (original) men var av (WAF) olika skäl tvungen att sälja dessa.
Nu mera är jag av tron att man kan göra OA50 nästan likabra som 52.
Med DSP är det möjligt enligt mig.
Sen så tycker jag att OA50 är absolut den snyggaste versionen av alla Carlssons högtalare.
Därav mitt intresse av OA50 och dess möjligheter.
Med vänlig hälsning,
Johan
hifikg skrev:Verkligen kul att OA50 uppmärksammas. Krydda på med bilder!
hifikg skrev:Ja, det är en högtalare som förtjänar uppmärksamhet. Den har hamnat i skuggan av flashiga OA51 med sina elefantöron och världens bästa högtalare.
FBK skrev:https://hifitorget.se/visa_annons.php/oa_50_le_157838.htm OA50LE för 4800kr Är väl ett par Larsen 4 i OA50
FBK skrev:Sedan så undrar jag om någon lyssnat på denna uppsättning ? Carlsson OA-50 Uppgraderingskit https://www.hifikit.se/oa-50-uppgraderingskit.html
FBK skrev:Finna ingen tråd där det passar så jag skriver här. Har varit hos kompisen och lyssnat på hans OA52.1 + Satori bas och hans nya Dac, en Gustard X16 som är lite moddad. Tycker ljudet hos honom blir bättre och bättre. Och han har ett par SB Acoustics diskanter liggande som han ska testa sedan. Det är en Satori, med bra spridning. Ska skriva ner exakt modell senare då jag glömt det.
Kermit116 skrev:FBK skrev:Sedan så undrar jag om någon lyssnat på denna uppsättning ? Carlsson OA-50 Uppgraderingskit https://www.hifikit.se/oa-50-uppgraderingskit.html
Det är SSCs senaste "sanktionerade" uppgradering. De enskilda elementen finns kommenterade hos carlssonkult.se om du söker bland bas- resp domediskantelement. Obi T12 oa-diskanten skriver han att han tycker är bra men dyr.
Ställ frågan även på carlssonplanet.com, det är nog större sannolikhet att du där hittar någon som gjort uppgraderingen.
Kermit116 skrev:Kermit116 skrev:FBK skrev:Sedan så undrar jag om någon lyssnat på denna uppsättning ? Carlsson OA-50 Uppgraderingskit https://www.hifikit.se/oa-50-uppgraderingskit.html
Det är SSCs senaste "sanktionerade" uppgradering. De enskilda elementen finns kommenterade hos carlssonkult.se om du söker bland bas- resp domediskantelement. Obi T12 oa-diskanten skriver han att han tycker är bra men dyr.
Ställ frågan även på carlssonplanet.com, det är nog större sannolikhet att du där hittar någon som gjort uppgraderingen.
Priset för Obi T12-oa är hos Hifikit 2 775sek per element. Som jämförelse kan nämnas att de diskanter som används i 51.N, SB Acoustic SB26ADC-C000-4, idag kostar 595:-.
teosig skrev:Satt och skummade igenom tråden för uppgradering till OA50LE och blev lite nyfiken på var man hittar elementen idag.
Seas basen verkar inte vara några problem men diskanten Vifa D27TG-05-06 , var kan man hitta den idag nådens år 2022 ? nån som vet eller om det finns en likvärdig ersättare ?
Kermit116 skrev:teosig skrev:Satt och skummade igenom tråden för uppgradering till OA50LE och blev lite nyfiken på var man hittar elementen idag.
Seas basen verkar inte vara några problem men diskanten Vifa D27TG-05-06 , var kan man hitta den idag nådens år 2022 ? nån som vet eller om det finns en likvärdig ersättare ?
Enl http://www.carlssonkult.se så heter Vifa D27TG numera ScanSpeak D2606/920000 och finns fortfarande hos hifikit.se. Carlssonkult redovisar även hur OA-50-LE-filtret ser ut. Finns ett par OA-50.LE till salu i Lund för 4 800 om det nu inte är "pysslet" som roar; https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 157838.htm.
teosig skrev:Kermit116 skrev:teosig skrev:Satt och skummade igenom tråden för uppgradering till OA50LE och blev lite nyfiken på var man hittar elementen idag.
Enl http://www.carlssonkult.se så heter Vifa D27TG numera ScanSpeak D2606/920000 och finns fortfarande hos hifikit.se. Carlssonkult redovisar även hur OA-50-LE-filtret ser ut. Finns ett par OA-50.LE till salu i Lund för 4 800 om det nu inte är "pysslet" som roar; https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 157838.htm.
det är så alltså , nästan som jag misstänkte men då kommer nästa fråga vid sökning på hifikit och ScanSpeak D2606 så får man upp två modeller en ScanSpeak D2606/92000000 och en 922000 vilken är den rätta ?
Tack för tips, men jag har redan ett par OA50 så det är dom jag tänker uppgradera när tid och ekonomi står i balans med varandra .
Kermit116 skrev:teosig skrev:Kermit116 skrev:
det är så alltså , nästan som jag misstänkte men då kommer nästa fråga vid sökning på hifikit och ScanSpeak D2606 så får man upp två modeller en ScanSpeak D2606/92000000 och en 922000 vilken är den rätta ?
Tack för tips, men jag har redan ett par OA50 så det är dom jag tänker uppgradera när tid och ekonomi står i balans med varandra .
Såvitt jag förstår så är det D2606/920000 om jag läser carlssonkult rätt, https://www.hifikit.se/discovery-d2606-920000.html.
Om Du inte vill kosta på Dig för mycket i ett första steg på väg mot 50-LE och det är första generationens OA-50 (metallhuv och INTE tygspänd huv) som Du har så har ju carlssonkult ett förslag på "budgetuppgradering" där man byter ut orginal Peerless-diskant (som tyvärr ofta låter "sådär" så här cirka 35-40 år senare om dom levt ett hårt liv) mot just den diskanten och några småkomponenter. Berätta gärna här om resultatet om Du ger Dig in på den vägen:
"Budgetvariant med gott resultat
Om man står med originalversionen och ska renovera är det då inte så lätt att bestämma sig. Man kan köpa det som behövs för OA50.Satori och det kostar runt sju tusen, eller möjligen OA50.4 som kostar ungefär häften.
Ett utmärkt budgetalternativ är att reparera baselementen, om det går, och köpa ett par ScanSpeak D2606. De har en rund platta som sticker upp för mycket med den kan helt enkelt sågas av en bit, den är av plast. Om man sedan behåller originalfiltret men fasvänder diskantelementet (blå ledning till minus) och lägger till en spole 0,4mH i serie med baselementet får man en överraskande bra tonkurva och en påtagligt bättre diskant.
Ett sådant filter är naturligtvis inte helt optimalt, delningen hamnar lite högre än i version 2-4 och blir för diskanten lite flackare eftersom elementet är 6 ohm i stället för 8 ohm. Det kompenseras skapligt av det låga värdet på spolen så att baselementet går lite högre i frekvens. Originalelementet kan göra det, men inte den nyare basen. Ändå är det tillräckligt för att dölja baselementets ojämnheter över 2kHz. Resultatet både i tonkurva och distorsion hamnar mycket nära version 3 men till en bråkdel av kostnaden. Om man önskar en lite starkare diskant kan motståndet på filterkortet kortslutas."
FBK skrev:Av de versioner som finns idag så tror jag att det är bara 50.4 och Satori som låter klart vettigt och då bör man byta ut Satori diskanten emot den här Satori diskanten med bättre spridning. https://www.hifikit.se/satori-tw29dn-b-8.html (behövs kanske justeringar i filtret)
Kermit116 skrev:FBK skrev:Av de versioner som finns idag så tror jag att det är bara 50.4 och Satori som låter klart vettigt och då bör man byta ut Satori diskanten emot den här Satori diskanten med bättre spridning. https://www.hifikit.se/satori-tw29dn-b-8.html (behövs kanske justeringar i filtret)
Allt beror på tycker jag, ett par friska OA-50 Gen1 (metallhuv, SC165 o Peerless diskant) får du för 4000sek. För dom pengarna så tycker jag det "låter klart vettigt".
nilsru skrev:Jag fick tag i ett par OA50 original med metallhuv på Tradera för ett tag sedan. Har alltid varit intresserad av dem eftersom de i mitt tycke är de snyggaste av alla Sonab/Carlsson. Lådorna är lite skamfilade och skumkanterna var trasiga, men i övrigt i bra skick. Kantade om dem med ett kit från speakerrepairshop i Holland (deras vattenbaserade kontaktlim rekommenderas för omkantning eftersom man har en chans att justera innan det hugger).
Hade inte särskilt stora förväntningar på ljudkvaliteten eftersom den gängse uppfattningen verkar vara att Peerless-diskanten inte är särskilt bra. Jag har även haft ett par omkantade OA51 för ca 20 år sedan, som jag inte var riktigt imponerad av, men det kan bero på att jag inte kunde placera dem optimalt. Men jag blev mer än positivt överraskad av resultatet med de omkantade OA50. En väldigt välbalanserad och musikalisk högtalare, som inte skäms för sig i jämförelse med mina ATC SCM40 v2. Högtalare som kostar rätt mycket mer än vad OA50 hade kostat idag. Så det känns inte särskilt nödvändigt att uppgradera mina OA50 till någon nyare version som de låter nu. Om Peerless-diskanten låter OK, så är det kanske inte säkert att ett byte leder till bättre ljud. Det finns en anledning till att det valdes från början. Andra element som på pappret har bättre data har förmodligen annan spridningskarakteristik, som gör att helheten blir annorlunda.
Med viss reservation för att jag börjar närma mig 60 och inte hör de högsta frekvenserna över 11-12 kHz längre.
petersteindl skrev:Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.
FBK skrev:petersteindl skrev:Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.
Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
OBS: Allt detta är bara spånande ifrån min sida....
petersteindl skrev:FBK skrev:petersteindl skrev:Jag är av den uppfattningen att ni hörd rätt.
Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
Är inte så förtjust i D2608. Jag vet att Stig aldrig hade valt att använda det elementet. Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.
petersteindl skrev:FBK skrev:petersteindl skrev: "... Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.
FBK skrev:petersteindl skrev:FBK skrev:Då är uppenbart Satori basen en riktigt bra bas, enda nackdelen är priset, 3695kr för ett par. Sedan har vi det där med diskant. Satori diskanterna kostar ju runt 3000kr paret..... Kan man inte stoppa ditt någon annan diskant som tex Scan-Speak Discovery D2608 som bara kostar runt 2000kr paret Satori filter till basen och OA50.4 filter till diskanten. OBS. jag kan inget om filterbygge så detta kanske inte går. Men det skulle vara bra om det gick.
Är inte så förtjust i D2608. Jag vet att Stig aldrig hade valt att använda det elementet. Jag gillar SB 26 CDC. Vet dock inte om känsligheten räcker till.
Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.
Kermit116 skrev:petersteindl skrev:FBK skrev:
Gillar Du även SB26ADC (som används i 51 och 52.N) i den här typen av högtalare, den har ju marginellt högre känslighet?
petersteindl skrev:Kermit116 skrev:petersteindl skrev:
Gillar Du även SB26ADC (som används i 51 och 52.N) i den här typen av högtalare, den har ju marginellt högre känslighet?
Den är helt ok och kanske marknadens mest prisvärda diskant.
juanth skrev:FBK skrev:petersteindl skrev:
Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.
Som diskant i sig är den absolut välljudande ( jag hade den i ett par OA52 kloner en gång) men spridningen är inte tillräcklig.
Det är nog på håret att SB26adc/cdc kan fungera gällande känslighet.
FBK skrev:juanth skrev:FBK skrev:Läste bara på CarlssonKult att den skulle låta bra, har ingen anings själv. Utan man vill ju ha en diskant som inte kostar lika mycket som Satori, men som låter bra. N diskanten som sitter i OA51.N låter bra.
Som diskant i sig är den absolut välljudande ( jag hade den i ett par OA52 kloner en gång) men spridningen är inte tillräcklig.
Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?
juanth skrev:FBK skrev:juanth skrev:
Nu blir det rörigt, är det dålig spridning på D2608 också ? eller talar du om Satori diskanten som rekommenderar på Carlsson Kult ? Det vi vet är ju att Satori basen funkar i OA50. Sedan gäller det att hitta en diskant som då gärna inte kostar över 1500kr som de Satori med bra spridning gör utan en billigare, men bra diskant...... Och sedan är det ju filter bygget till diskanten om det är en helt nya modell som inte redan finns färdigt filterbygge till och därav tog jag upp D2608. Någon som kan beskriva ljudet ifrån den diskanten ?
D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50, jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.
FBK skrev:juanth skrev:FBK skrev:
D2608 har inte den spridning off axis som behövs i OA50, jämför med tex SB26adc över 10 kHz 30 & 45 grader. SB26 är smått enastående iofs men 2608 är alltför långt efter.
Men det är ju den som Anders tar upp på CarlssonKult, dvs andra diskanten med dålig spridning..... Förstår inte hur Anders tänker då han kan detta.2606 som rekommenderas i OA50.3 och som ska vara sämre än 2608 har den också dålig spridning ? Men den är ju rekommenderad av Carlsson Planet i sin tur. Mycket konstigt är det och man kan inte lita på något verkar det som....
![]()
![]()
Slutsats är Satori versionen med en annan Satori diskant med bra spridning, allt annat i sophinken.Då SB26 inte har tillräcklig känslighet.....
![]()
Ps. Satori basen med diskanten Vifa metaldomen som sitter i OA52.2, dvs en blandning av Satori och OA50.2 kanske går att kombinera....
Allt för invecklat är det hur som helst för min del så jag ska nog inte spåna mer utan låta andra sköta detta...Ska låta andra sköta detta och bara låta OA50 lådorna stå tills någon med hjärna har löst detta i framtiden.
Har tillräckligt med problem här hemma då väggarna äter bass
Kermit116 skrev:Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
Vad är det för fel på Sb17nbac i OA-50?
Kermit116 skrev:Johan,
Måste Du inte "karva" i hålet för att få ned Purifi-basen? Omöjliggör det inte återställning till orginal?
FBK skrev:Kermit116 skrev:Johan,
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c35-8.html passar i hållet och bra pris, vad är haken med dessa ?
teosig skrev:Kermit116 skrev:teosig skrev:
Såvitt jag förstår så är det D2606/920000 om jag läser carlssonkult rätt, https://www.hifikit.se/discovery-d2606-920000.html.
Om Du inte vill kosta på Dig för mycket i ett första steg på väg mot 50-LE och det är första generationens OA-50 (metallhuv och INTE tygspänd huv) som Du har så har ju carlssonkult ett förslag på "budgetuppgradering" där man byter ut orginal Peerless-diskant (som tyvärr ofta låter "sådär" så här cirka 35-40 år senare om dom levt ett hårt liv) mot just den diskanten och några småkomponenter. Berätta gärna här om resultatet om Du ger Dig in på den vägen:
"Budgetvariant med gott resultat
Om man står med originalversionen och ska renovera är det då inte så lätt att bestämma sig. Man kan köpa det som behövs för OA50.Satori och det kostar runt sju tusen, eller möjligen OA50.4 som kostar ungefär häften.
Ett utmärkt budgetalternativ är att reparera baselementen, om det går, och köpa ett par ScanSpeak D2606. De har en rund platta som sticker upp för mycket med den kan helt enkelt sågas av en bit, den är av plast. Om man sedan behåller originalfiltret men fasvänder diskantelementet (blå ledning till minus) och lägger till en spole 0,4mH i serie med baselementet får man en överraskande bra tonkurva och en påtagligt bättre diskant.
Ett sådant filter är naturligtvis inte helt optimalt, delningen hamnar lite högre än i version 2-4 och blir för diskanten lite flackare eftersom elementet är 6 ohm i stället för 8 ohm. Det kompenseras skapligt av det låga värdet på spolen så att baselementet går lite högre i frekvens. Originalelementet kan göra det, men inte den nyare basen. Ändå är det tillräckligt för att dölja baselementets ojämnheter över 2kHz. Resultatet både i tonkurva och distorsion hamnar mycket nära version 3 men till en bråkdel av kostnaden. Om man önskar en lite starkare diskant kan motståndet på filterkortet kortslutas."
Tackar för fin fina tips, o jag märker direkt en sak, jag vete i tusan vilken modell av OA50 jag har om det är den gen1 eller gen 2 , metallhuv har jag men basarna har gummiupphängning den upphängningen som inte ruttnar, tror bestämt jag lägger upp lite bilder här så får expertisen avgöra, om vad tusan det är jag har, just nu låter det som att jag har en hybrid av nått slag.
Men det sagt tycker jag de låter helt okej, ingen direkt dist i diskanten inte vad jag har märkt under alla år de har varit i min ägo cirka 15år typ , (jeeeez) vad tiden den går.
men men, med det sagt, återkommer med lite bilder.
På återseende.
avr7000 skrev:Kan vara så att basarna (gen 1 med skumkant) blivit utbytta till OA50.2 basar (med gummikant) då skumkanter gett upp...
Jag finner det inte osannolikt att t ex en handlare (eller kunden själv) kunnat ringa till John Larsen och fått köpa OA50.2 basar som reservdel till OA50 med ruttna kanter.
juanth skrev:FBK skrev:juanth skrev:
Men det är ju den som Anders tar upp på CarlssonKult, dvs andra diskanten med dålig spridning..... Förstår inte hur Anders tänker då han kan detta.2606 som rekommenderas i OA50.3 och som ska vara sämre än 2608 har den också dålig spridning ? Men den är ju rekommenderad av Carlsson Planet i sin tur. Mycket konstigt är det och man kan inte lita på något verkar det som....
![]()
![]()
Slutsats är Satori versionen med en annan Satori diskant med bra spridning, allt annat i sophinken.Då SB26 inte har tillräcklig känslighet.....
![]()
Ps. Satori basen med diskanten Vifa metaldomen som sitter i OA52.2, dvs en blandning av Satori och OA50.2 kanske går att kombinera....
Allt för invecklat är det hur som helst för min del så jag ska nog inte spåna mer utan låta andra sköta detta...Ska låta andra sköta detta och bara låta OA50 lådorna stå tills någon med hjärna har löst detta i framtiden.
Har tillräckligt med problem här hemma då väggarna äter bass
Anders/Carlssonkult har bra koll på det mesta tycker jag, dock så är han inte helt strikt orthoakustisk med tex valet av den diskant han har i Satorimodden som nog sprider lite för dåligt i den meningen. Han nämner det men tycker att vinsten i distorsion är så stor att det väger upp.
Det är ingen som sagt att det ska vara lätt FBK
juanth skrev:En lösning på känslighetsproblemet skulle kunna vara att ta Purifibas med SB26adc/cdc i ett par OA50
Basen är dyr men går att få ner i pris vid gruppköp och diskanten är då inte dyr….voilá!
FBK skrev:Kermit116 skrev:Johan,
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... c35-8.html passar i hållet och bra pris, vad är haken med dessa ?
Kermit116 skrev:Helt rätt Johan, funkar nbac så funkar Purifi, även om det då inte blir den "budgetdräpare" som OA-50 m nbac har förutsättningar för att vara. Skiljer drygt 5 tsek även vid ett gruppköp på baselementen.
Monteringshål:
B65oa-IV: 143,5mm
Purifi PTT6.5M04-NFA-01: 148mm
SB Acoustic SB17nbac35-4: 150mm
JohBro01 skrev:Satori är på landet.
Är där just nu och lyssnar på dom varje dag. Sitter nöjd med Satori.
teosig skrev:Spännande läsning o väldigt spännande att det spånas på ytterligare uppgraderings kit,
Satt och letade efter ett ersättnings element till en annan högtalare och kom över denna diskant,
http://www.hiquphon.dk/page4.html
Vad tror den samlade expertisen om att montera den i en OA50, om man läser texterna på sidan så verkar det va en väldigt bred i stereoperspektivet
data och grafer och kurvor överlåter jag till de som kan sånt.
Sen är det mycket möjligt att diskanten är snordyr då det inte finns nått pris på sidan, men hade bara varit kul o veta om ovan diskant passar i oa50.
Ha en fortsatt trevlig helg.
chili skrev:Detta kanske..
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0809/ ... 8446750779
Maccis skrev:Någon som vet vilka kanter som skall användas till originalbasen - SC165-III ?
Skall plocka ut elementen imorrn o kolla om de går att använda eller om spindeln är helt obrukbar.
SC165-III
8 ohm. Satt enbart i OA50, första versionen från 1984. Fortfarande skumkant men dammkåpan är nu av textil och utan tryck. Konen är av mjukare material. Inga etiketter med typbeteckningar men alla har "3588" stämplat på konen. Peerless interna produktid var KP65WFX-S-PC. Talspole och magnet som typ II. Impedanskurvan mycket lik tidigare. Samma rörliga massa.
FBK skrev:Har ju läst om https://www.hifikit.se/sb17nbac35-8.html i en annan tråd och det borde passa i hållet på OA12 och OA50. Tror det är det elementet som en kompis har pratat om som bra.
Ett diskant element som nämns på CarlssonKult som bra är detta https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 13000.html Är det bra, eller finns det bättre och billigare element nu som skulle passa i OA50 ?
Kostar ju betydligt mindre än Satori modellerna. Någon som testat något annat ?
Kermit116 skrev:STDI och jag har i angränsande tråd konstaterat att T22:or blivit väldigt dyra, bara diskantelementen i ett par OA-2212 landar på totalt närmare 12papp om man ska göra en fullständig uppgradering.
Att uppgradera OA-50 med Sb26cdc och Sb17nbac framstår i sammanhanget som ett av de vettigaste budgetprojekt man kan ge sig på.
FBK skrev:, men det kommer ta flera år att spara. Men väntar man på något gott så kan man inte vänta för länge.
Maarten skrev:Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?
(Kermit hörde av sig och erbjöd att låna ut en låda men mitt egna bygge har tagit den tiden jag har tillgodo. Vore annars lockande).
Maarten skrev:Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?
juanth skrev:Ja alltså, AVR7000 (Stefan) har tidigare sagt att han tänker ordna ett filter till OA50. Kanske bäst att höra med honom först hur långt det är kommet. Det är ju synd att ta fram två kit…
Beroende på hur det ligger till eller går i Trollhättan så kan jag tänka mig att utföra mätningar och kommunicera allt här som ett alla hjälps åt projekt. Jag vill dock inte köra parallellt med någon som redan börjat med det hela.
Kermit116 skrev:Att uppgradera OA-50 med Sb26cdc och Sb17nbac framstår i sammanhanget som ett av de vettigaste budgetprojekt man kan ge sig på.
Kermit116 skrev:Filterprojekt tror jag som Juanth skriver att avr7000 och Magnus2 jobbar med, men dom har väl säkert även andra projekt (och arbete, och familj etc) och jag vet inte hur högt detta är prioriterat.
petersteindl skrev:Maarten skrev:Hörni FBK, Kermit m.fl,, om någon sätter i elementen (sb17nbac och sb26adc/cdc) i en OA50 och mäter impedans samt respons i några riktningar (0 grader mot lyssnaren, samt +-30 och +-60 hor och ver) på 1m avstånd och minst 1m till närmaste vägg/golf/tak (helst mer, trädgård = bra), samt en mätning nära lyssningspos med OA50 placerad såsom tänkt och lägger upp så bör det finnas ett antal krafter här som kan simulera fram filter att testa och modifiera. Eller vad tror ni?
(Kermit hörde av sig och erbjöd att låna ut en låda men mitt egna bygge har tagit den tiden jag har tillgodo. Vore annars lockande).
Mäter man för att få fram direktljud så bör =OA50 placeras på golv mot 1 vägg, såsom de är tänkta att placeras då de skall användas. Även om man mäter +-30 och +-60 hor och vertikalt. Jag rekommenderar att mäta +-45 grader och även +-15 grader.
Egentligen blir direktljudsvinkeln vertikalt inte 0 grader i förhållande till rummet. Öronens höjd ovan golv är normalt 0,9 - 1 meter och högtalarelementen är närmare golv, kanske 40-50 cm.
MvH
Peter
FBK skrev:Jag säger bara så här, ni som har OA50 håll mycket hårt i dem![]()
Detta var en mycket rolig upplevelse då det var första gången som jag har varit med om att lyssna på olika element, jisses vad det mixtrades och mättes. Och Idag har jag hört så bra ljud ur dem så jag blev förvånad.....
även om jag hade en "stor tro" på att det gick att få bra ljud ur dem
Juanth får förklara mer då han kan beskriva det bättre än jag. Det var Juanth och Micke, mer känd som "Blomman" på Hififorum.nu som stod för jobbet som de gjorde lysande, jag lyssnade bara....
![]()
![]()
Med dagens elementkostnad så hamnar elementen som tyckte jag lät bäst på 3820kr, sedan är det ju filter ovanpå det.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om!![]()
Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!
hifikg skrev:Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om!![]()
Jag har aldrig tyckt att mina OA50 spelar klassiskt speciellt bra. Det lyfter inte. Så jag ser med stor förtjusning fram emot vart detta leder!
Spela starkare!
hifikg skrev:Applåder o visslingar från lyssningsfåtöljen!
FBK skrev:hifikg skrev:Orfeus76 skrev:Bravo! Så kul att läsa om!![]()
Spela starkare!
Bra att du döp upp...Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova.
Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare
![]()
Men undra om inte dina distar mer......
![]()
![]()
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Spela starkare!
Bra att du döp upp...Nu kan man spela så starkt, i alla fall i lägenhet för att få grannar att gå i taket, det kan jag lova.
Och det låter så bra så jag tror att du kan bli överraskad , även om du nu har världens bästa högtalare
![]()
Men undra om inte dina distar mer......
![]()
![]()
Isåfall är det dist som Stig implementerat och då ska det vara så. Det är sen gammalt. Blir gärna överraskad emellertid. Mina små OD11 överraskar titt som tätt, häromdagen var det en basgång i en låt som jag inte lagt märke till tidigare. Hela soffan skälvde o jag tänkte att nu drömmer jag... Och kan de små rackarna överraska vad ska då inte ett par OA50 kunna göra!?
FBK skrev:Jag säger bara så här, ni som har OA50 håll mycket hårt i dem![]()
Detta var en mycket rolig upplevelse då det var första gången som jag har varit med om att lyssna på olika element, jisses vad det mixtrades och mättes. Och Idag har jag hört så bra ljud ur dem så jag blev förvånad.....
även om jag hade en "stor tro" på att det gick att få bra ljud ur dem
Juanth får förklara mer då han kan beskriva det bättre än jag. Det var Juanth och Micke, mer känd som "Blomman" på Hififorum.nu som stod för jobbet som de gjorde lysande, jag lyssnade bara....
![]()
![]()
Med dagens elementkostnad så hamnar elementen som tyckte jag lät bäst på 3820kr, sedan är det ju filter ovanpå det.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 000-4.html
https://www.hifikit.se/tillverkare/sb-a ... c35-4.html
hifikg skrev:Så talar en nyfrälst
Morello skrev:De två elementen med lämplig delningsfrekvens och tillräcklig flankdämpning medför THD-prestanda(exklusive basregistret) i toppklass - bättre än vad de flesta på forumet njuter av hemma!
Maarten skrev:Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).
FBK skrev:Maarten skrev:Väldigt kul och bra insats på många sätt Johan m.fl! Kul att FBK gillade dem. Jag har ju lyssnat på elementen mer än 6 mån och de låter verkligen rent (och mäter oöverräffat i förhållande till priset, förutom i basen men det är inte ett lika känsligt register som högre upp i frekvens).
I vilken låda då ?
Erin skrev:Midrange distortion (>200Hz) is really something to behold. -50dB from the fundamental (about 0.30% THD) at 100dB. Very, very clean midrange...
And, as another aside, its worth noting that Revel uses a similar (not the same) transducer in their PerformaBe speakers but the midrange specifically has a thinner surround to increase sensitivity
jonasp skrev:Carlsson och NAD208! Faktiskt hardcore! Härligt, jag gillar det!
DVD-ai skrev:@FBK
När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?!![]()
Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt...
FBK skrev:DVD-ai skrev:@FBK
När är dina OA50 klara så man får njuta av dom ?!![]()
Jag har aldrig hört ett par, Faktiskt...
Mina kommer vara klara sist av alla då jag inte har ekonomi på länge att köpa element osv. Är arbetslös och sjukskriven så det finns inga marginaler alls för inköp så du lär kunna lyssna hos andra långt innan mina kommer vara klara. Dvs , det kan ta flera år. Kommer själv försöka lyssna hos någon när de har klara par så man får lyssna på det färdiga resultatet efter att Stefan har gjort klart det som är kvar och den är en del och det vet jag inte hur länge det tar.
distad skrev:juanth skrev:En lösning på känslighetsproblemet skulle kunna vara att ta Purifibas med SB26adc/cdc i ett par OA50
Basen är dyr men går att få ner i pris vid gruppköp och diskanten är då inte dyr….voilá!
Dyr....Det blir det dyraste paret OA50 och bästa
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster