Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kermit116 skrev:Fullständigt lysande! Area 51 har gjort det igen!
Imperial-Blomman skrev:[q
Filter (just nu)
Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.
Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.
avr7000 skrev:Imperial-Blomman skrev:[q
Filter (just nu)
Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.
Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.
Är det fortfarande dessa värden som gäller?
/
Carlssonkult.se skrev:Man mäter med rörlig mikrofon kring lyssningsplatsen och blandar samman värden tagna över tid till medelvärden för varje frekvens. Stig Carlsson insåg detta men på den tiden var det inte lätt gjort. Det är det nu. Det finns åtskilliga program som kan visa frekvensspektrum och jämna ut det över tid. Man kör alltså ut vitt brus (alla frekvenser lika starka) på lagom volym och vevar långsamt runt i luften med mikrofonen. För att få en bra utjämning måste programmet beräkna medelvärdena lagom ofta och med passande algoritm (över lång eller kort tid, vägt eller ovägt, etc). Personligen tycker jag RTsect från Tolvan Data är enklast att använda. På en halv eller en minut får man en stabil kurva. Den visar då vad lyssnaren verkligen nås av, både direkt och reflekterat ljud. Carlsson skulle ha varit oerhört entusiastisk. Carlssonhögtalare visar överlag bra resultat mätta med den metoden, många andra - även dyra - visar pinsamt dåliga.
Problem och begränsningar finns förstås. Om man vevar runt i rummet med en radie på ett par meter får man hygglig pålitlighet ner till 200-300Hz, men inte lägre. Vid lägre frekvenser börjar stående vågor i rummet synas, också beroende av högtalarens placering. Men över 400Hz blir kurvan mycket realistiskt och pålitlig. Man kan också mäta enstaka element i närfält på samma sätt, veva runt lite bara några centimeter från membranet. Till och med hörlurar kan mätas med god relevans.
Ortoakustiska högtalare ska då helt enkelt ge en spikrak kurva. Monitorer och liknande avsedda för nära lyssning on axis ska ge en kurva som faller av mot högre frekvenser eftersom man inte befinner sig enbart i sweetspot med mikrofonen. Om man vill att en sådan högtalare (de flesta nu för tiden) ska ge en balanserad tonkurva på större avstånd i lite andra vinklar kan oftast förstärkarens tonkontroller kompensera bra.
I-or skrev:Direktljudet är klart viktigast över ca 500-1000 Hz och avgör i allt väsentligt klangen här i de allra flesta fall. Spridningen har vanligtvis en mindre uppenbar klangpåverkan i sötpunkten (dock ofta en mycket stor klangpåverkan i andra positioner, inte minst för stående lyssnare), men spridningen är å andra sidan avgörande för högtalarnas spatiella egenskaper.
Problemet är att LTAS-mätresultaten ovan har minimalt med direktljudet att göra och vi kan inte med rimlig noggrannhet avgöra de klangliga egenskaperna över ca 500-1000 Hz från dessa.
Allt detta visar egentligen enbart att det är i stort sett meningslöst att utgå ifrån LTAS-resultat när man bedömer klang över ca 500 Hz. Över 500 Hz måste man mäta högtalarens direktljud, vilket man enklast gör genom att fönstra bort reflektionerna.
posting.php?mode=quote&f=31&p=2253950
I-or skrev:När REW används utan fönstring, som i alla s.k. LTAS-mätningar ovan, har man ett tidsfönster med en längd om 500 ms,...). viewtopic.php?f=31&t=71462&p=2253933&hilit=LTAS#p2253933
I-or skrev:Det stämmer, men jag vill varna för att lägga alltför mycket vikt vid de tidiga reflektionerna under 500 Hz. Det viktiga är den totala frekvensgången här och denna påverkas av samtliga reflektioner i rummet. Frekvensgångspåverkan från de första reflektionerna mot golv och tak kommer nästan alltid att kompenseras väl av övriga reflektioner i rummet över sådär 200-300 Hz av rent statistiska skäl. Den allt kortare våglängden medför att toppar och dalar hamnar för tätt för att hörseln ska uppfatta dem som sådana och dessutom börjar diffusionseffekter från irregulariteter i rummet och möbleringen att göra att rummet blir alltmer utjämnande ur ett akustiskt perspektiv. Under ca 200-300 Hz bör man helst anlägga ett modalt perspektiv på det hela, vilket förstås också medför att hela rummet är aktivt, se nedan.
....
Högre upp i frekvens, ca en halv till en oktav över Schröderfrekvensen (den gode Manfred Schröder höftade ordentligt och var lite väl snål med modaltätheten), blir modaltätheten så hög att det blir effektivare anlägga ett statistiskt synsätt och här kommer högtalarnas effektrespons + rummets ekvivalenta absorptionsarea att bli avgörande för frekvensgången, men man närmar sig också ganska snabbt det frekvensområde, där hörseln hyggligt kan skilja mellan direktljud och reflekterat dito, varför ofönstrade mätresultat (LTAS, Long Term Average Spectrum) alltmer förlorar sitt värde*.
Ovanstående gäller alltså under ca 500 Hz. Över ca 500 Hz är det dock en annan sak när hörseln åtminstone delvis kan separera reflektioner från direktljud, men då erhåller man inte bara klangpåverkan utan även spatiella effekter, till stor del beroende av infallsriktning för reflektionerna. Här har inte Toole och Olive varit riktigt tydliga eftersom man inte gör denna uppdelning under/över 500 Hz, men indirekt har Toole många gånger betonat att vi i typiska lyssningsrum oberoende av infallsriktning/ankomsttid framförallt har klangpåverkan av reflektioner under ca 500 Hz. Detta är skälet till att han anser att man här utan större problem kan ekvalisera frekvensgången efter ofönstrade mätresultat även om han mig veterligen aldrig uttryckligen har klarlagt att det är på ovanstående sätt som det hela hänger ihop.
...
posting.php?mode=quote&f=3&p=2245464
Maarten skrev:Ja, lite synd så här i efterhand men vid den tiden var jag synnerligen trött på att mäta ännu mer. Jag är det till viss del fortfarande, försöker nu bara surfa på gamla meriter, dvs redan gjorda mätningar. Men visst kliar det lite i fingrarna i att försöka mäta och förstå Carlsson. Jag tror nämligen att det skulle vara fruktbart att göra två typer av Spinorama, -en frifält och en rumsplacerad och att matcha dem.
Kimmen skrev:Först provade jag lite i Wolfram Alpha (länken räknar ut DI i dB för 1.2 våglängders avstånd) och kom fram till något som liknar Kimmos resultat: maximal riktverkan vid 0.7 våglängder och minimal vid 1.2 för källor i fas. Med källor 90 grader ur fas blir dock DI 0 dB oavsett avstånd. Det senare var ju väldigt spännande
Maarten skrev:Schysst erbjudande Stefan!Kan vi hålla det öppet? Jag har själv en golvstående variant av Rävarna att sätta tänderna i, samt att jag nyligen fått ett par Sonasomus WG att mäta upp och fixa filter till. (Ett annat alternativ till att låna lådorna är att jag kommer till dig och mäter och då kanske även mäta på några andra för att ha något att jämföra med? Om du dessutom vill ha något mer uppmätt så går det ju bra att göra det samtidigt. Hursomhelst, om jag skulle låna ett par lådor så mäter jag gärna även utomhus, - både lite upphissade lådor men också för att kunna mäta med bara frontvägg och mark och då är ju våren klart bättre tid).
@Johan: Gott, gissningen på måtten råkade träffa någorlunda rätt, men justerat blir det så här:
[ Bild ]
Din mätning av förskjutning i djupled stämmer inte helt med min uträkning ovan, kanske har jag slarvat med uträkningen?
OBS: Ovan simuleringar i föregående inlägg av mig ska tas med en stor nypa salt. Det kan kanske även vara så att viss 'ur-fas'-beteende är passande (?), dels eftersom elementen ändå inte är placerade utifrån akustiskt centrum i förhållande till referensaxeln, dels kanske för att det skulle kunna ge bättre DI enligt Kimmnes simuleringar här:
viewtopic.php?f=3&t=72656&start=60#p2212191Kimmen skrev:Först provade jag lite i Wolfram Alpha (länken räknar ut DI i dB för 1.2 våglängders avstånd) och kom fram till något som liknar Kimmos resultat: maximal riktverkan vid 0.7 våglängder och minimal vid 1.2 för källor i fas. Med källor 90 grader ur fas blir dock DI 0 dB oavsett avstånd. Det senare var ju väldigt spännande
Jag har snabbt labbat lite till och märker som sagt att jag tycker att det är svårare med filter för Carlsson. Jag hade nog gått för antingen AVR7000-förslaget, eller varianten med notch-filter ovan, sm bättre undertrycker basens uppbrytningar, delar diskanten brantare och har till synes bättre fas-matchning, - om det nu är värt något för denna typ av högtalare.
Här är en GIF med roterande bild, som tydliggör likheter och skillnader mellan AVR7000-förslaget och notch-filter ovan:
[ Bild ]
Om det finns någon här med dessa element och lådor så vore det ju intressant om någon/några ville testa.
juanth skrev:@Joro
250 cm lyssningsavstånd innebär 212 cm mellan diskanterna för att hamna på samma öppningsvinkel. 22-23% ca
Alltså exakt samma som med tex 350 cm i mitt fall. Sedan blir det såklart vissa skillnader ändå i simulering pga andra mått till väggar eller annat rum osv men i verkligheten så fungerar det fint med andra lyssningspositioner så länge vinklarna är rätt.
Det är de på bilden vi pratar om. Det är OA50. Första typen, men även OA50.2 är likadan, förutom att den har tyg över metallställning istf snygg metallbur.
Skorpio skrev:Spørgsmålet er om der er bedre at gå efter denne variant med SB-enheder. Den er givetvis bedre end OA-50 varianterne, men er den også bedre en OA-52.1?
Her er de 3 muligheder jeg ser:
1. Basserne 18W/8542 med 8545 membran og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3
2. Basserne 18W/8545 og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3 (vel reelt en rigtig OA-52.3?)
3. SB-Acoustics enheder og delefilter som beskrevet her i tråden.
juanth skrev:@Maarten, den bättre fasmatchningen gör det absolut lättare att få till ett filter som uppför sig som man vill, den saken är klar. Om det sedan är hörbart när det inte stämmer är något annat förstås. Dvs det är det knappast men att det blir mer lättjobbat trumfar högt.
Dvs, det kan vara hörbart pga sämre tonkurva.
Jag kommer att flytta fram diskanten 2 cm relativt basen. I mitt fall med OA50.Chris71 så blir det eventuellt ca 3.6 cm då basen sticker ut 1,6 mm
Viktigt är då att få till den hylla som diskanten har i original, som då hindrar att diskanten spelar rakt ned i den undre delen av basen.
Joro skrev:Maarten skrev:....
Jag har snabbt labbat lite till och märker som sagt att jag tycker att det är svårare med filter för Carlsson. Jag hade nog gått för antingen AVR7000-förslaget, eller varianten med notch-filter ovan, sm bättre undertrycker basens uppbrytningar, delar diskanten brantare och har till synes bättre fas-matchning, - om det nu är värt något för denna typ av högtalare. ...
Så....det är en typ av högtalare som fungerar bra placerad på ett visst sätt i lyssningsrummet? Eller? Om man tar dina data och byter ut, låt säga lyssningsavståndet till på 2,5 meter, faller ljudbilden samman då? Det utifrån de element och dess spidningsegenskaper du laborerat med dvs.
Är det denna konstruktionen nedan på bild? Då blir riktverkan olika mellan 3,5 meter vs 2,5 meter avstånd till högtalarna ,vertikalt , olika eftersom elementen är riktade som de är på baffeln. Om det nu spelar så stor roll, när ljudet ändå studsar runt i lyssningsrummet.![]()
Men bara för att jag är nyfiken, om du känner för det. Om du matar in 2,5 meters lyssningsavstånd, vad händer då med de övriga parametrarna?
Maarten skrev:Skorpio skrev:Spørgsmålet er om der er bedre at gå efter denne variant med SB-enheder. Den er givetvis bedre end OA-50 varianterne, men er den også bedre en OA-52.1?
Her er de 3 muligheder jeg ser:
1. Basserne 18W/8542 med 8545 membran og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3
2. Basserne 18W/8545 og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3 (vel reelt en rigtig OA-52.3?)
3. SB-Acoustics enheder og delefilter som beskrevet her i tråden.
Nr 3 kommer att bli klart bäst med rätt filter! Hvergang!![]()
Imperial-Blomman skrev:Ja har lite många projekt på g samtidigt me ja har en kasse SB A element som vi ska göra nå kul m här framöver.
Maarten skrev:Skorpio skrev:Spørgsmålet er om der er bedre at gå efter denne variant med SB-enheder. Den er givetvis bedre end OA-50 varianterne, men er den også bedre en OA-52.1?
Her er de 3 muligheder jeg ser:
1. Basserne 18W/8542 med 8545 membran og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3
2. Basserne 18W/8545 og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3 (vel reelt en rigtig OA-52.3?)
3. SB-Acoustics enheder og delefilter som beskrevet her i tråden.
Nr 3 kommer att bli klart bäst med rätt filter! Hvergang!![]()
FBK; kul hoppas IB får till ett bra filter. Har börjat ana att filter till Carlsson inte är att leka med (se t ex inlägg viewtopic.php?f=17&t=73553&start=0#p2255696).
Eller som Johan skrev:juanth skrev:@Maarten, den bättre fasmatchningen gör det absolut lättare att få till ett filter som uppför sig som man vill, den saken är klar. Om det sedan är hörbart när det inte stämmer är något annat förstås. Dvs det är det knappast men att det blir mer lättjobbat trumfar högt.
Dvs, det kan vara hörbart pga sämre tonkurva.
Jag kommer att flytta fram diskanten 2 cm relativt basen. I mitt fall med OA50.Chris71 så blir det eventuellt ca 3.6 cm då basen sticker ut 1,6 mm
Viktigt är då att få till den hylla som diskanten har i original, som då hindrar att diskanten spelar rakt ned i den undre delen av basen.
********************Joro skrev:Maarten skrev:....
Jag har snabbt labbat lite till och märker som sagt att jag tycker att det är svårare med filter för Carlsson. Jag hade nog gått för antingen AVR7000-förslaget, eller varianten med notch-filter ovan, sm bättre undertrycker basens uppbrytningar, delar diskanten brantare och har till synes bättre fas-matchning, - om det nu är värt något för denna typ av högtalare. ...
Så....det är en typ av högtalare som fungerar bra placerad på ett visst sätt i lyssningsrummet? Eller? Om man tar dina data och byter ut, låt säga lyssningsavståndet till på 2,5 meter, faller ljudbilden samman då? Det utifrån de element och dess spidningsegenskaper du laborerat med dvs.
Är det denna konstruktionen nedan på bild? Då blir riktverkan olika mellan 3,5 meter vs 2,5 meter avstånd till högtalarna ,vertikalt , olika eftersom elementen är riktade som de är på baffeln. Om det nu spelar så stor roll, när ljudet ändå studsar runt i lyssningsrummet.![]()
Men bara för att jag är nyfiken, om du känner för det. Om du matar in 2,5 meters lyssningsavstånd, vad händer då med de övriga parametrarna?
Det blir skillnad pga att geometrierna ändras, - ca 1 cm mindre avståndsskillnad mellan bas och diskant (5,15 cm för 350 cm lyssningsavstånd och 4,14 cm för 250 cm) men både 4 resp 5 cm är ju stor offset så utmaningen är detsamma i båda fallen. Se även citatet av Kimmen avseende DI, samt att jag vill minnas att någon har skrivit att Carlsson ska ha en lob pekandes upp i rummet för att 'höja' rumskurvan i diskanten i förhållande till direktljudet.
FBK skrev:Här i Stockholm har det kommits fram till att vill man ha samma ljudbubbla som OA51N så ska de ifrån golv upp till botten på låda OA50 vara 40cm och då behövs ju det göra sådant här också. viewtopic.php?f=17&t=73538 Men vilka värden ska det varaNågon som kan räkna ut det snabbt
Inte för att det är bråttom alls men jag vill inte ha mina på golv utan de ska stå så de ger en annan ljudbild. Likt den som
Chris71 högtalare ger. viewtopic.php?f=17&t=73542
juanth skrev:Maarten skrev:Skorpio skrev:Spørgsmålet er om der er bedre at gå efter denne variant med SB-enheder. Den er givetvis bedre end OA-50 varianterne, men er den også bedre en OA-52.1?
Her er de 3 muligheder jeg ser:
1. Basserne 18W/8542 med 8545 membran og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3
2. Basserne 18W/8545 og VIfa D26 diskant, delefilter som OA-52.3 (vel reelt en rigtig OA-52.3?)
3. SB-Acoustics enheder og delefilter som beskrevet her i tråden.
Nr 3 kommer att bli klart bäst med rätt filter! Hvergang!![]()
FBK; kul hoppas IB får till ett bra filter. Har börjat ana att filter till Carlsson inte är att leka med (se t ex inlägg viewtopic.php?f=17&t=73553&start=0#p2255696).
Eller som Johan skrev:juanth skrev:@Maarten, den bättre fasmatchningen gör det absolut lättare att få till ett filter som uppför sig som man vill, den saken är klar. Om det sedan är hörbart när det inte stämmer är något annat förstås. Dvs det är det knappast men att det blir mer lättjobbat trumfar högt.
Dvs, det kan vara hörbart pga sämre tonkurva.
Jag kommer att flytta fram diskanten 2 cm relativt basen. I mitt fall med OA50.Chris71 så blir det eventuellt ca 3.6 cm då basen sticker ut 1,6 mm
Viktigt är då att få till den hylla som diskanten har i original, som då hindrar att diskanten spelar rakt ned i den undre delen av basen.
********************Joro skrev:
Så....det är en typ av högtalare som fungerar bra placerad på ett visst sätt i lyssningsrummet? Eller? Om man tar dina data och byter ut, låt säga lyssningsavståndet till på 2,5 meter, faller ljudbilden samman då? Det utifrån de element och dess spidningsegenskaper du laborerat med dvs.
Är det denna konstruktionen nedan på bild? Då blir riktverkan olika mellan 3,5 meter vs 2,5 meter avstånd till högtalarna ,vertikalt , olika eftersom elementen är riktade som de är på baffeln. Om det nu spelar så stor roll, när ljudet ändå studsar runt i lyssningsrummet.![]()
Men bara för att jag är nyfiken, om du känner för det. Om du matar in 2,5 meters lyssningsavstånd, vad händer då med de övriga parametrarna?
Det blir skillnad pga att geometrierna ändras, - ca 1 cm mindre avståndsskillnad mellan bas och diskant (5,15 cm för 350 cm lyssningsavstånd och 4,14 cm för 250 cm) men både 4 resp 5 cm är ju stor offset så utmaningen är detsamma i båda fallen. Se även citatet av Kimmen avseende DI, samt att jag vill minnas att någon har skrivit att Carlsson ska ha en lob pekandes upp i rummet för att 'höja' rumskurvan i diskanten i förhållande till direktljudet.
Antagligen valde Stig att skjuta diskanten bakåt för en mer uppåtriktad lob, att fasen blev något skev tyckte han nog vägdes upp av det tidigare nämnda.
juanth skrev:FBK skrev:Här i Stockholm har det kommits fram till att vill man ha samma ljudbubbla som OA51N så ska de ifrån golv upp till botten på låda OA50 vara 40cm och då behövs ju det göra sådant här också. viewtopic.php?f=17&t=73538 Men vilka värden ska det varaNågon som kan räkna ut det snabbt
Inte för att det är bråttom alls men jag vill inte ha mina på golv utan de ska stå så de ger en annan ljudbild. Likt den som
Chris71 högtalare ger. viewtopic.php?f=17&t=73542
Gissningsvis ett filter med en basspole som påminner om det i OA51, då höjden blir densamma om du höjer upp dem 40cm.
0,9-1,0 mH basspole. Jag kommer troligen att bygga en liknande inom kort.
avr7000 skrev:
Element är:
https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/
https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/
FBK skrev:juanth skrev:FBK skrev:Här i Stockholm har det kommits fram till att vill man ha samma ljudbubbla som OA51N så ska de ifrån golv upp till botten på låda OA50 vara 40cm och då behövs ju det göra sådant här också. viewtopic.php?f=17&t=73538 Men vilka värden ska det varaNågon som kan räkna ut det snabbt
Inte för att det är bråttom alls men jag vill inte ha mina på golv utan de ska stå så de ger en annan ljudbild. Likt den som
Chris71 högtalare ger. viewtopic.php?f=17&t=73542
Gissningsvis ett filter med en basspole som påminner om det i OA51, då höjden blir densamma om du höjer upp dem 40cm.
0,9-1,0 mH basspole. Jag kommer troligen att bygga en liknande inom kort.
Låter ju intressant. Men måste det inte sitta ett motstånd till diskanten också, eller förstår jag inte ?
avr7000 skrev:Japp.... ett hål i antingen ytter eller insida på OA50 lådan med ett extra Nbac17 element
FBK skrev:avr7000 skrev:Japp.... ett hål i antingen ytter eller insida på OA50 lådan med ett extra Nbac17 element
Frågan är ju hur det ser ut på insidan runt om, var får det plats ? För spela rakt in i bakväggen är ju inte aktuellt.
avr7000 skrev:FBK skrev:avr7000 skrev:Japp.... ett hål i antingen ytter eller insida på OA50 lådan med ett extra Nbac17 element
Frågan är ju hur det ser ut på insidan runt om, var får det plats ? För spela rakt in i bakväggen är ju inte aktuellt.
De får utan vidare plats på sidan...
Lådan har en avdelande vägg från framvägg till bakvägg mitt i lådan (inte ett "kryss/plus" som i OA52).
Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.
Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.
FBK skrev:Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.
Vet inte var avr7000 tog vägen ? Så det kanske blev så efter sågandet.... Undrar om jag förtog allt rätt..
Det kostar ju mindre att bara stoppa i ett element i varje låda än att köpa/bygga en låda på sidan av OA50 men undrar också över hur basreflexen hanterar 2 element...
det blev rörigt då jag inte kan sånt här...
avr7000 skrev:FBK skrev:Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.
Vet inte var avr7000 tog vägen ? Så det kanske blev så efter sågandet.... Undrar om jag förtog allt rätt..
Det kostar ju mindre att bara stoppa i ett element i varje låda än att köpa/bygga en låda på sidan av OA50 men undrar också över hur basreflexen hanterar 2 element...
det blev rörigt då jag inte kan sånt här...
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.
Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...
Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.
Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...
FBK skrev:avr7000 skrev:FBK skrev:Vet inte var avr7000 tog vägen ? Så det kanske blev så efter sågandet.... Undrar om jag förtog allt rätt..
Det kostar ju mindre att bara stoppa i ett element i varje låda än att köpa/bygga en låda på sidan av OA50 men undrar också över hur basreflexen hanterar 2 element...
det blev rörigt då jag inte kan sånt här...
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.
Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...
Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.
Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...
Mina ska INTE stå på golv.Och detta låter ju mycket intressant.
avr7000 skrev:Jag gillar eg. inte OA50 och OA52, mest för ljudbilden då de står på golvet med de problem som det medför.
Men skall man greja med dem tycker jag oaktat Kermits blixtar att man skall i möjlig mån låta dem vara som de är.
Eller välja något annat eller göra nåt med DIY.
Kalejdokom´s förstorade OA50 är förvisso väldigt läckra...
[ Bild ]
Men ganska stora och "klossiga" vilket kräver sitt rum för att passa...
Ett par Larsen 8 har samma volym men ser "mindre" ut.
[ Bild ]
Här bredvid ett par Larsen 6 som har typ samma volym som ett par OA50.
Stefan
avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags
De är stora då det är en till OA50 låda under OA50 lådan.
juanth skrev:avr7000 skrev:Jag såg dem live i måndags
De är stora då det är en till OA50 låda under OA50 lådan.
Väldigt snygga proportioner är det iaf.
Kermit116 skrev:Betr ljudbilden i OA-50 o -52 så säger/skriver jag som jag tror kg givit uttryck för ngn gång; släck i rummet och fundera inte på frågan så löser det sig.
Om där är någon som vet om ett par OA-50.1 som är mögliga o där vinylen släppt och där Folkhälsomyndigheten o den lokale smittskyddsläkaren kräver destruktion under hygieniska o strikt kontrollerade former så lägg ett PM t mig. Stig måste se det som förmildrande omständigheter om jag skulle köra en fräs i ett sådant exemplar.
Frågor:
1. Ska den extra nbacen sitta på in- eller utsidan?
2. Vet den samlade inteligentian hur den extra filter slingan ska göras?
Kermit116 skrev:Juanth, jag är inte säker på att Du o jag har samma sorts humor... (eller, det är kanske det vi faktiskt har)
Vilka fler lågt placerade högtalare har Stig konstruerat?
Rätt svar: OD-11!
Jag kan påminna om en episod som jag skrivit om på annat håll och där två carlssoniter träffas o lyssnar på ett par od-11 och parallellt ett par OA-51.N och där carlssoniterna fick hasa sig fram t högtalarna o lägga örat emot för att avgöra vilket högtalarpar som spelades. Nämndes inte ett ord den gången om "låg ljudbild".
Släck ljuset o fundera inte på frågan.
avr7000 skrev:FBK skrev:avr7000 skrev:
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.
Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...
Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.
Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...
Mina ska INTE stå på golv.Och detta låter ju mycket intressant.
Skall de inte stå på golv är det en annan lösning du tittar efter, typ typ Chris och Johans variant....
Bygger jag denna med filter etc. som den står på golv så blir det fel om man lyfter upp den...
Nattlorden skrev:Min erfarenhet av klagomål på ljudbilden från Carlsson-högtalare brukar gå att summera still att det sitts på fel avstånd ifrån - alternativt att de står med fel avstånd mellan dem. I princip detsamma, men vad som passar bäst att ändra på varierar ju. ( Skulle jag höfta, så skulle jag säga att de oftare hamnat för brett relativt lyssnaren. )
FBK skrev:avr7000 skrev:FBK skrev:Mina ska INTE stå på golv.Och detta låter ju mycket intressant.
Skall de inte stå på golv är det en annan lösning du tittar efter, typ typ Chris och Johans variant....
Bygger jag denna med filter etc. som den står på golv så blir det fel om man lyfter upp den...
Jaha, då var den lösningen borta då. För jag vill inte ha mina på golvet = låg ljudbild. Vill ha OA51 ljudbild. Då måste det bli OA50 med basstöd utanför lådan. Mina kommer för övrig till en början se ut som Kalejdokom DIY då det enkla stativet som jag ska bygga ska ha samma mått i bredd och djup. Sedan blir det basstöd längre fram då.
Ps. Och det där med Släck ljuset o fundera inte på frågan är inget för mig då jag vill kunna lyssna på musik utan att sitt i ett mörker jämnt därav så är det upp med högtalarna för det låter bättre.
avr7000 skrev:FBK skrev:Kermit116 skrev:Åsknedslag är inte att leka med.
Vet inte var avr7000 tog vägen ? Så det kanske blev så efter sågandet.... Undrar om jag förtog allt rätt..
Det kostar ju mindre att bara stoppa i ett element i varje låda än att köpa/bygga en låda på sidan av OA50 men undrar också över hur basreflexen hanterar 2 element...
det blev rörigt då jag inte kan sånt här...
Elementen delar på arbetet i basen.
Basreflexsystemet (lådvolym, rörlängd rördiameter) påverkas inte.
Nbac17 är lite för klent i den lägsta basen. Om man kör två st med det ena med en ännu gynnsammare placering med avseende på speglande ytor har detta möjligheter att förbättra situationen.
Man skulle kunna ha elementet framåt med bara två speglande ytor, baffel och golv men detta skulle bli ganska fult och skulle garantera ett blixtnedslag från Kermit. Fördelen skulle vara att högtalaren skulle bli mer lättplacerad i relation till stereobänkar och hörn.
Att montera basen på sidan adderar ytterligare en speglande yta (baffel, golv och bakvägg) och ger då lite mer must i basen...
Eftersom elementen är likadana behöver man ingen extern box för att '"styra" det hela... Bara ett passivt filter som "kopplar in" den lägre basen vid lämplig frekvens.
Problemet med att högtalaren står på golvet, regnbågseffekt etc. kommer man ju inte åt med att göra på detta sätt...
FBK skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]
4orna har fått både nya element och nytt filter. Elementen kommer ifrån Danska SB-acoustics och det känns betryggande. Verkar som de bara blir större och större.
...Dags för 4orna att få visa vad uppgraderingen till en 3a på slutet innebär. Så fort ljudet börjar fylla rummet märks det att detta måste vara en av de största uppgraderingar (utan att priset blivit avsevärt mycket högre) jag varit med om.
..
4.2 var en sådan högtalare där hon ibland kunde skära i öronen. På 4.3 är allt sådant borta och jag slås av vilket mjukt och fint ljud de har.
https://theaudioclubmagazine.wordpress. ... rsen-l4-3/
distad skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]
jooe skrev:Är det någon som provat att bygga OA50.SB?
Och är bifogad skiss på filtret ok?
jooe skrev:Är det någon som provat att bygga OA50.SB?
Och är bifogad skiss på filtret ok?
eljulio skrev:distad skrev:En sak som jag funderat på är varför används inte denna dämpanel till OA50? Den där lilla skivbiten som sitter på högtalaren är just liten i jämförelse emot denna till OA51.N Det är väl tygbiten över diskanten som ska lugna ner det. Men jag undra hur det skulle låta med dämpanelen också..... skulle det döda ljudet eller bara lugna ner ?
[ Bild ]
[ Bild ]
Audiophonics klass D-steg på bilden?
jooe skrev:Återanvände filtren från mina OA-14(B65+2xT22) som blev över efter Satorikonverteringen.
Två nya motstånd och två nya kondingar fick komplettera avlindade spolar och ett par orginal 10uf kondensatorer.
Städade bort de anslutningarna som hörde till tonbyglarna och genade lite med motståndet, inte så snyggt kanske men billigt.
Orginalfiltren från OA50 får vila tillsammans med orginalelementen.
avr7000 skrev:Har skaffat lite SB17CAC35 element och är nu sugen på att bygga en med dubbla element a'la Larsen 8/9 i OA50...
Lådan är lite liten för 2 element...
avr7000 skrev:Har skaffat lite SB17CAC35 element och är nu sugen på att bygga en med dubbla element a'la Larsen 8/9 i OA50...
Lådan är lite liten för 2 element...
juanth skrev:avr7000 skrev:Har skaffat lite SB17CAC35 element och är nu sugen på att bygga en med dubbla element a'la Larsen 8/9 i OA50...
Lådan är lite liten för 2 element...
Hur mycket till behövs?
avr7000 skrev:juanth skrev:avr7000 skrev:Har skaffat lite SB17CAC35 element och är nu sugen på att bygga en med dubbla element a'la Larsen 8/9 i OA50...
Lådan är lite liten för 2 element...
Hur mycket till behövs?
Jag skall testa utan extra volym.... All väggnära placering (speciellt med ett extra element som får full fräs både i golv och vägg) gör att normala dimensioneringar inte blir lika kritiska.
Genom att öppna ett hål på lådans insida kommer man åt porten på insidan med och kan förlänga den med en krök om man vill.
Behövs det med volym kan man kanske knacka ut botten som Hjalmar gjorde och lägga till lite lagom i form av en lite indragen sockel.
avr7000 skrev:Keramik dskanten blir det till denna om jag har CAC element
avr7000 skrev:Vita lådor o svarta galler
juanth skrev:avr7000 skrev:Vita lådor o svarta galler
Och vita element med svarta nät.
jooe skrev:Hur är det med frontplattan på SB26, går det att kapa den med en bågfil?
avr7000 skrev:jooe skrev:Hur är det med frontplattan på SB26, går det att kapa den med en bågfil?
Den är i plast och är enkel att kapa
Chris71 skrev:Om man vill förorda det estetiska så är det inte en allt för komplicerad övning att strippa den gamla metallplattan från peerless diskanten och medels ett borr och ett slipstift modifiera den frontplattan så att den går att applicera på SB diskanten, jag har såna modifieringar både på SB ADC26 och nu även på G på SS 2608 för några högtalare som strax är klara skall se om jag hittar lite bilder.
jooe skrev:Ett par sekunder i bandslipen så var det klart, inga bekymmer att ta isär fronten från domen.
Imperial-Blomman skrev:Chris71 skrev:Om man vill förorda det estetiska så är det inte en allt för komplicerad övning att strippa den gamla metallplattan från peerless diskanten och medels ett borr och ett slipstift modifiera den frontplattan så att den går att applicera på SB diskanten, jag har såna modifieringar både på SB ADC26 och nu även på G på SS 2608 för några högtalare som strax är klara skall se om jag hittar lite bilder.
Hur gör du m mittpluppen framför membranet när du byter frontplattan?
Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.
Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.
jooe skrev:Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.
Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.
Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.
juanth skrev:jooe skrev:Chris71 skrev:NBAC är ju inte ett val man gör för att de är ett basmonster, främst är det väl distortionsfritt ljud som lockar.
Men det innebär ju inte att det saknas bas men du behöver säkert bränna in de där elementen i några 100 timmar innan det är dags att dra allt för långtgående slutsatser om hur du gillar dem.
För att spara lite tid så kan du ju låta ett svep på 40-300Hz gå på repeat när du inte lyssnar så att du mjukar upp sprider och upphängningen.
Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.
Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.
jooe skrev:juanth skrev:jooe skrev:
Det saknas inte bas direkt, däremot har jag alltid tyckt att OA50 har haft en bas som låtit rätt. Nu låter basen mer som OA14 med B65.
Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.
Aha, ok! Det var inget jag märkte av med MW16P-8.
Men jag återkommer med rapport om en sådär 3 år!
avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!
Element är:
https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/
https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/
Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...
Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.
Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.
Filter (just nu)
Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.
Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.
En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....
Stefan o Magnus
eljulio skrev:Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.
sammel skrev:eljulio skrev:Jag ska uppgradera mina nyinköpta OA50 enligt ovan filter och element. Jag hänger inte riktigt med riktigt om det här med filterkomponenterna.
Jag har inventerat mina lådor, och jag har dom
filtervärden som föreslås.
Om du är intresserad Eljulio
avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!
Element är:
https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/
https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/
Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...
Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.
Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.
Filter (just nu)
Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.
Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.
En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....
Stefan o Magnus
avr7000 skrev:Jag har pillat ihop de grejer som behövs för ett par OA50.SB-Acoustics och kört bort det till Magnus.
Magnus har skruvat och mätt och justerat filter och nu har vi något som börjar låta riktigt bra!
Element är:
https://sbacoustics.com/product/6in-sb17nbac35-4/
https://sbacoustics.com/product/sb26adc-c000-4/
Lådan är just nu orginal men vi ämnar 3D printa en liten "tratt" som på lådans utsida förlänger basreflexröret lite (exakt längd skall provas ut och det är lite oklart hur mycket det gör idag att porten "skjuter" in i baksidan av den lutande baffeln...)
När det gäller dämpning av låda har vi inte testat och utvärderat så mycket än men vi har behållit den bit Rockwool på "högkant" som står längs lådans sidovägg vid terminaler... Vi har tagit ur den lilla tussen Rockwool som sitter i hålet på väg ner i låda.
Vi har lagt till en remsa Jysk madrass i botten på lådan (bredvid den stående Rockwoolbiten.
Vi har gjort en liten krage av Jyskmadrass ovanför/innanför baselement för att dämpa reflektionen från "element-tornets" bakstycke...
Det finns här utrymme för lite eget experimenterande.
Det verkar ju vara flera som ligger i startgroparna att modda sina OA50 med SB Acoustics element så jag tänker att vi berättar hur vårt filter ser ut här och nu och att det kan vara öppet för alla att testa och mäta/lyssna och skriva i tråden om ni finner på intressanta saker.
Filter (just nu)
Basspole 0.8 mH, 8.2 µF parallellt med bas.
Diskant 10µF i serie och 0.3mH parallellt över diskant.
1,2 Ohm motstånd före kondensator.
rättvänd diskant.
En sak vi noterat tydligt är att OA50 inte trivs för nära hörn.... mycket bas blir det....
Stefan o Magnus
jooe skrev:Är det någon som simulerat sb17nbac i OA50-lådan, och hur såg det ut jämfört med SC165-III?
Imperial-Blomman skrev:Du kan köra T11 m de filtret d har m nbac.
Du kommer nog å behöva dämpa T11 nån lr några dB.
Nbac funkar m bara spolen i filtret men de blir inte optimalt.
Nbac mår bra av 12dB branthet i filtret.
Mätning ger svar på frågorna.
OscarE skrev:Imperial-Blomman skrev:Du kan köra T11 m de filtret d har m nbac.
Du kommer nog å behöva dämpa T11 nån lr några dB.
Nbac funkar m bara spolen i filtret men de blir inte optimalt.
Nbac mår bra av 12dB branthet i filtret.
Mätning ger svar på frågorna.
Tack Blomman. Har kikat på de olika SB elementen och undrar om inte sb17nrx i 8 ohm kanske kan vara ett bättre val som ersättningselement om ma vill göra minimala filterförändringar. Ungefär samma känslighet som sc 165 varianterna. Vad tror ni som är mer erfarna om det. Har som sagt ett par oa50 med t11 och ett par oa 14 med Obi diskanter som kan vara testobjekt.
OscarE skrev:Tack för tips Chris. Jag har förstått att nbac är uppskattat som lågdistorderande och rent hos er som renoverar och experimenterar mycket men tittar man på tester av nrx (http://www.audioexcite.com/?page_id=7201) så verkar även de väldigt bra och om man använder bra äldre diskanter som t.ex. t11oa så kanske det duger och är de även lättare för oss amatörer att bygga med så låter det i mina öron som bra och enkla lösningar. När jag jämför mina oa 14 med b65 oaII och Obi diskanter och mina oa 50 med sc 165III som har t11 med mina 51.n så är det helt klart att det är sc 165 som är den svaga länken i de gamla högtalarna. Tackar för tipset och slår Andreas en signal.
Chris71 skrev:jooe skrev:juanth skrev:
Det tar tid att spela in alla SB Acoustics element. Det är lite trist men är egentligen ett mått på bra kvalitet kan man tänka. Elementets resonansfrekvens kommer att sjunka ett tag framöver. Dundra på med lite basrik musik så ofta du kan.
Aha, ok! Det var inget jag märkte av med MW16P-8.
Men jag återkommer med rapport om en sådär 3 år!
Det Satori elementet är ju mjukt som en fluffig katt, NBAC är mer som en reumatisk sköldpadda i jämförelse håll det i rörelse så blir det bättre
jooe skrev:Hur viktig är noggrannheten på 0,8mH spolarna?
Köpte nya 1,40mm spolar från hifikit, de mätte 0,809mH resp 0,793mH.
Är skillnaden såpass stor att jag skall linda av den ena så att de matchar eller har
det ingen större betydelse?
jooe skrev:Hur viktig är noggrannheten på 0,8mH spolarna?
Köpte nya 1,40mm spolar från hifikit, de mätte 0,809mH resp 0,793mH.
Är skillnaden såpass stor att jag skall linda av den ena så att de matchar eller har
det ingen större betydelse?
PekkaJohansson skrev:...Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!...
PekkaJohansson skrev:Efter ytterligare lyssning och nu sittandes framför Jennifer Warnes "Famous blue raincoat" upplever jag att diskantnivån i OA50.SB är något för svag. Någon annan som gjort ombyggnaden och slagits av samma intryck? Jag funderar på att helt enkelt koppla förbi diskantmotståndet om 1,2 ohm.
Med vänlig hälsning
Pekka
petersteindl skrev:Om det är ett seriemotstånd, så kan du prova det. Enklast är att kortsluta motståndet med en kort kabel med banankontakter och krokodilklämmor. Blir det för mycket diskant, så parallellkoppla i stället med ett motstånd på 1,2 ohm.
Kermit116 skrev:PekkaJohansson skrev:...Jag gillar förvisso Vifa-diskanten i .2-modellerna men jag får nog, efter några få timmars lyssning och delvis från köket, konstatera att även den får se sig slagen. Det är inte utan att jag blir sugen på att undersöka uppgradering även av 52.2 men å andra sidan är den ett stycke orörd hifi-historia som kanske ska förbli sådan. Jag vet också en forummedlem som skulle bli djupt upprörd om jag gav mig på OA52.2!...
Jaa Du, har man kört sågen i ett par fabrikstillverkade 52.2 så ska man nog ha väldigt bra argument för att inte köras ett par våningar längre ner när man på yttersta dagen ska förklara sig för Stig, Naq o John.Men man kan ju alltid plocka upp ett par riktigt grisiga exemplar av 52:or Gen1 och experimentera med. Såvitt jag förstår så är resultaten av dom övningarna mycket intressanta.
OA-50 är under alla omständigheter en underskattad liten rackare o jag gläds med Ditt lyckosamma arbete.
Hur viktigt är det förresten att basreflexlådan är 100 procent tät?
petersteindl skrev:Det bör definitivt vara tätt. Det är min erfarenhet med basreflex.
I-or skrev:I den förenklade akustiska analogin för småsignalegenskaperna ligger luftfjädringen i kaviteten, luftmassan i porten och luftförlusterna i läckorna i parallell med varandra. Vid resonans, när de reaktiva delarna tar ut varandra, kommer luftresistansen i läckorna att dominera den totala impedansen. En svårt läckande kavitet minskar därför effektiviteten för Helmholtzresonansen betydligt (vilket även gäller högmobila lådväggar, men det är en annan sak).
Egentligen handlar det strikt sett om parallella grenar med både luftmassa och luftförluster i både porten och läckorna, men luftförlusterna är små i det förstnämnda fallet, vilket även gäller luftmassan i det sistnämnda fallet. Dessa termer kan därför försummas. För mer kött på benen kan man ta del av Smalls klassiska analys här: https://diyaudioprojects.com/Technical/ ... Part-I.pdf
Till detta kommer förstås distorsion när luften i en olinjär process pressas genom läckorna vid höga ljudtryck.
Hjalmar_Branting skrev:Jag har stoppat i Purifi 6,5" bas och Bliesma T25B i OA50, mkt bra resultat.
Projektet är inte helt i land pga att jag labbat med Waveguide för T25B men körde diskanten i plan baffel först och gillade hur det lät.
OscarE skrev:Har man en .2 eller .3 uppgradering så är sb17nrx2c35-8 ett bra alternativ där du endast behöver byta bas. Jag experimenterar just nu med den basen och t11-oa diskanten (2606). .2 och .3 har diskanter av tillräckligt bra nivå för att oa 50 med byte av bas skall räcka för att få en lågdistorderande högtalare av god klass. om man har 50.1 så kanske Stefans förslag på element och filter ovan är bättre då .1 diskanten sällan låter riktigt bra och den diskant Stefan föreslår är riktigt bra och prisvärd (bättre än .2 och .3). Hjalmars förslag med bliesma och purifi är troligtvis lika bra som det bästa du kan höra på hifimässor, men den uppgraderingen kostar en slant. SB17 elementen är billiga och bra. Satori är bra men dyr så för mig har sb17 känts som den mest prisvärda uppgraderingen just nu. Har nrx2 i både oa14 och oa 50. I den sistnämnda är jag inte är klar med filtret än men bara byta rakt av funkar. Blir lite tokigt runt delningsfrekvensen som bör åtgärdas i filtret. men i övrigt låter det bra och distorsionen är låg. Du får ett renare och klarare ljud och du kan spela starkare utan att det stör.
OscarE skrev:sb17nbac har också lägre dist än sb 17 nrx2 (men nrx2 är ljusår bättre än sc165/b65) men det är marginellt på normala ljudnivåer i gamla högtalare och sb17nrx2 passar bra i dist/ekonomi med de gamla diskanterna som är av god kvalitet.
Hjalmar_Branting skrev:Jag har gjort div andra modifikationer i mina, dessa trattar är lätta att montera på befintligt BR.
Gör väl ingen kioskvältarskillnad men det känns bättre än bara rör och tror det gör mer nytta än skada åtminstone![]()
Kulören blev vad den blev då svart PLA började tryta till plastsprutan.
Hjalmar_Branting skrev:Eller minska risken för blåsljud.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster