Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
juanth skrev:Fyrvägaren då?![]()
Dess utseende är präglat av att vara 100% funktion har jag insett under tiden en modern version har växt fram.
steglund skrev:juanth skrev:Fyrvägaren då?![]()
Dess utseende är präglat av att vara 100% funktion har jag insett under tiden en modern version har växt fram.
Fyrvägaren föll i glömska, i och med att den inte finns listad bland de officiella modellerna på Carlssonplanet. Den borde kanske ha sin plats bland alternativen (istället för t ex Larsen 8), men nu är det för sent.
juanth skrev:steglund skrev:juanth skrev:Fyrvägaren då?![]()
Fyrvägaren föll i glömska, i och med att den inte finns listad bland de officiella modellerna på Carlssonplanet. Den borde kanske ha sin plats bland alternativen (istället för t ex Larsen 8), men nu är det för sent.
![]()
Den lär inte vinna den estetiska tävlingen hur som helst..
Jag funderar på hur man kan åstadkomma en estetisk försköning utan att inkräkta på funktioner.
Jag får ta upp detta i en egen tråd.
Hjalmar_Branting skrev:juanth skrev:steglund skrev:Fyrvägaren föll i glömska, i och med att den inte finns listad bland de officiella modellerna på Carlssonplanet. Den borde kanske ha sin plats bland alternativen (istället för t ex Larsen 8), men nu är det för sent.
![]()
Jag funderar på hur man kan åstadkomma en estetisk försköning utan att inkräkta på funktioner.
Brädhögen vinner inga designpris (än) men det glömmer man fort när musiken kommer ur de.
juanth skrev:steglund skrev:juanth skrev:Fyrvägaren då?![]()
![]()
PekkaJohansson skrev:Kolboxen, utan konkurrens.
Med vänlig hälsning
Pekka
distad skrev:Vackrast är OA51
Prozac skrev:Formen och proportionerna på oa5-II är fantastisk. Tidlös, klassisk, diskret och elegant. Pryder varje rum och ger det en modernistisk/funktionalistisk prägel.
jansch skrev:Prozac skrev:Formen och proportionerna på oa5-II är fantastisk. Tidlös, klassisk, diskret och elegant. Pryder varje rum och ger det en modernistisk/funktionalistisk prägel.
Snyggt!
Men OA6 typII, som har likadan grundform men ett nät i botten oxå ser slankare ut.
Och så den fina on/off strömbrytaren som lyser vackert grönt......
hifikg skrev:Skönhet kommer inifrån och då vinner... ja ni vet vad, endast hotad av drivveden
steglund skrev:Vad säger ni? Ska vi köra en ny omröstning, där vi stryker OA-58 och Larsen 6 och 8 och istället lägger in OA-5, OA-6 och Fyrvägaren? ...och bara en röst per person?![]()
![]()
VintageHiFi skrev:steglund skrev:Vad säger ni? Ska vi köra en ny omröstning, där vi stryker OA-58 och Larsen 6 och 8 och istället lägger in OA-5, OA-6 och Fyrvägaren? ...och bara en röst per person?![]()
![]()
Kör på det.
petersteindl skrev:OA 6 typ2
[ Bild ]
Gör man i ordning sådana och tar bort skavanker och oljar och vaxar samt polerar så blir de utomordentligt fina.
Jag skrev OA6 eftersom den modellen inte fanns med som alternativ och även om jag själv hade OA6 typ 1 så tycker jag OA6 typ 2 var snyggare och kanske den snyggaste Carlssonhögtalaren.
Just detta par i bilden är träfaneret inte matchat på. Jag har oftast sett dessa i matchad valnöt då det varit frågan om träfaner.
hifikg skrev:VintageHiFi skrev:steglund skrev:Vad säger ni? Ska vi köra en ny omröstning, där vi stryker OA-58 och Larsen 6 och 8 och istället lägger in OA-5, OA-6 och Fyrvägaren? ...och bara en röst per person?![]()
![]()
Kör på det.
Ytterst få människor har fått möjlighet att lyssna på fyrvägaren. Jag avstår från att rösta. Så länge.
paa skrev:hifikg skrev:VintageHiFi skrev:
Kör på det.
Ytterst få människor har fått möjlighet att lyssna på fyrvägaren. Jag avstår från att rösta. Så länge.
Ja, och vilken fyrvägare? Det finns väl någon prototyp och några amatörbyggda, men ingen färdig med design av t.ex Lars Lallerstedt?
juanth skrev:paa skrev:hifikg skrev:
Ja, och vilken fyrvägare? Det finns väl någon prototyp och några amatörbyggda, men ingen färdig med design av t.ex Lars Lallerstedt?
Så är det. Skippa den.
juanth skrev::) Det är endast en prototyp än så länge. Den kommer att ändras på några punkter i nästkommande och slutgiltiga version. Ganska så snart..
juanth skrev::) Det är endast en prototyp än så länge. Den kommer att ändras på några punkter i nästkommande och slutgiltiga version. Ganska så snart..
smile skrev:Jag tycker att det saknas för många alternativ, inte för att någon av dem kommer att vinna några designpris, men var är Sonabs modeller enligt nedan??![]()
![]()
Dm-11
Dm-12
Dm-26
Dm-46
Dm-52
Dc-10
DB-10
B1
B-2
B-31
B-40
B-50
C-9
C-11
C-21
Hd-701
Hd-1001
smile skrev:Jag tycker att det saknas för många alternativ, inte för att någon av dem kommer att vinna några designpris, men var är Sonabs modeller enligt nedan??![]()
![]()
Dm-11
Dm-12
Dm-26
Dm-46
Dm-52
Dc-10
DB-10
B1
B-2
B-31
B-40
B-50
C-9
C-11
C-21
Hd-701
Hd-1001
VintageHiFi skrev:Är inte dessa förslag lite som att svära i kyrkan
smile skrev:Nä, det kan någon annan få göra, jag känner att jag har dragit mitt strå till stacken.
Du kan väl bidra med några modeller?
smile skrev:VintageHiFi skrev:Är inte dessa förslag lite som att svära i kyrkan
Absolut, men det står Sonab på dem, alltså platsar de i tråden enligt första inlägget.
Vi ska väl inte favorisera och exkludera??
petersteindl skrev:Dahlqvist, jag sitter inne med i princip hela svaret på din fråga, men det tar mig lite för mycket tid i anspråk just nu att reda ut begreppen, men det ligger på lut. Det handlar om Stigs hela utvecklingshistoria och om varför Stig ändrade sina högtalare och om vilka kriterier Stig hade i sina olika epoker. Jag fanns ju där i kretsarna på den tiden, d v s från ung 1968/9 då jag flitigt frekventerade Jon Idestam Almqvists butik. Till Stig började jag ringa 1070/71. Jag minns inte exakt när, men jag kan fortfarande känna känslan eller snarast ängslan jag hade inför mitt första telefonsamtal till Stig Carlsson. Andra som var med på den tiden och som kände både mig och Stig har berättat att det var 1070/71.
Jag har hela Stigs historiebeskrivning och jag har Jons historiebeskrivning vad gäller Popboxen. De stämmer helt överrens.
Pop-boxen var helt och hållet Jon Idestam Almqvists projekt. Han hade vissa designkrav vad gäller högtalarelementplacering, som jag pratade med Jon om i förra maj på hans 80-årsdagJon Idestam Almqvist visste bara att han ville att högtalaren skulle vara fyrkantig som en klump som han uttryckte det. Ulf Rosenberg blev sedermera involverad av Jon, först och främst angående formgivning av högtalarna. Slutstegets formgivning fixade Jon själv. Jon och Stig var vänner. På den tiden fanns bara Kolboxen som var Stig Carlssons högtalare och de var dyra och tillverkades bara i en ytterst begränsad upplaga. Jon Idestam Almqvist hade slutstegen som kunde användas tillsammans med en förenklad version av Kolboxen. Jon ville presentera ett förhållandevis billigt alternativ till konsument som Jon kunde erbjuda i sin butik på söder. IDEA hette Jons butik. Det var tänkt som byggsats och det presenterades så småningom d v s 1964 i Radio & Television.
Popboxen var tänkt att bli en billig variant av Kolboxen. Diskanterna i kolboxen var monterade runt mellanregisterelementet. Det var Jons utgångspunkt för en billigare variant. Därför skulle diskanterna placeras runt mellanregistret. Avståndet från diskant och mellanregistret till vägg var nu den springande punkten där Stig och Jon hade lite skild uppfattning. Men inte desto mindre tyckte Stig om Jons projekt.
Stig Carlsson hade sina egna krav och kriterier. Stig hade redan nya idéer om hur man kunde ändra formgivningen på Kolboxen. Stig var även i färd med att ändra mellanregistrets placering i förhållande till väggen där högtalarna skulle placeras. Det gemensamma mellan popboxen och Stigs konstruktioner var Stigs patent vad gäller basreflexavstämningen. Där snyltade Jon Idestam Almqvist på Stigs patent, Jons egna ord var att det var ren stöld, fast det var med Stigs goda minne. Stig var alltså inte emot Jon och popboxen och krävde heller inget av Jon. Stig tyckte att Jons projekt var intressant och Stig var behjälplig vid mätningarna i det nya mätlabbet på KTH. Popboxarna var för övrigt premiärhögtalarna som mättes i Stigs nya laboratorium. Det var Sven Eriksson som då var Stigs assistent och utförde mätningarna. Det tog månader enligt Jon och det blev åtskilliga mätningar. Stig ville skaffa sig erfarenhet inför mätningar på sina egna kommande högtalare.
På återseendei ämnet
Peter
petersteindl skrev:Jag tror meningen med tråden är att välja bland Ortoakustiska högtalare, utvecklade enligt Stig Carlsons concept, antingen av Stig Carlsson själv eller i Stig Carlssons anda av John Larsen.
steglund skrev:Jag tror att smile förstod det också och bara ville leverera en liten gliring om den saken, med glimten i ögat. Därmed tycker jag att vi lämnar den frågan.
petersteindl skrev:Personligen skulle jag ta bort OA58 samt Larsenhögtalarna.
Istället skulle jag lägga till popboxen och OA6 typ 1 och OA6 typ 2.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Alikzus och 5 gäster