Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Vad synd! Har följt renoveringen med intresse men så här får det inte sluta, vilka klåpare.
Kermit116 skrev:Bravo! Vrålsnyggt allt.
Men...
Din senaste post är från klockan 22.10 och nu är klockan 22.37. Hur låter dom?
smorgar skrev:Här pågår det något lustigt med... Lite test för att se hur pass bra man kan få det
smorgar skrev:Igår när jag kopplade in dom så la sig kabeln lite dumt och jag tänkte att jag drar ut bananpluggarna ur stärkaren och vrider lite på kabeln så att den inte ligger vriden. Första in och urkopplingen med en helt ny bananplug. Den gick i småbitar och jag fick ta en tång och dra ur själva pluggen ur stärkaren. Aldrig sett på maken! Den är köpt i en butik här i närheten så jag får åka och byta den i morgon.
RogerGustavsson skrev:smorgar skrev:Igår när jag kopplade in dom så la sig kabeln lite dumt och jag tänkte att jag drar ut bananpluggarna ur stärkaren och vrider lite på kabeln så att den inte ligger vriden. Första in och urkopplingen med en helt ny bananplug. Den gick i småbitar och jag fick ta en tång och dra ur själva pluggen ur stärkaren. Aldrig sett på maken! Den är köpt i en butik här i närheten så jag får åka och byta den i morgon.
Lite bristfällig konstruktion och så rider de väl på namnet Nakamichi skulle jag tro (som förmodligen inte alls har med det ursprungliga företaget att göra). Skruvförbindelse är sällan optimalt, lödning bättre.
paa skrev:smorgar skrev:Här pågår det något lustigt med... Lite test för att se hur pass bra man kan få det
Är det 3d printad? Har du skapat printfilen själv?
smorgar skrev:Satt och letade 90-graders bananpluggar i lämplig kvalitet och pris.
Snubblade över dessa tonbyglarna/bryggorna för ett väldigt förmånligt pris! Skriver det här om någon har behov.
https://www.amazon.se/-/en/Circuit-Sock ... DG2EsKTGX6
smorgar skrev:En fundering som jag har haft:
När jag köpte högtalarna så märkte jag att byglingen till mellanregistret är olika på paret. Den ena byglas lodrätt och den andra vågrätt för att låta lika. Väldigt skumt och jag antog att förra ägaren har kopplat på fel stift. Men när jag tog isär högtalarna så inser jag att det finns inget stift att koppla fel på till mellanregistret. Mitt i all renovering så glömde jag helt bort detta men insåg när jag spelade på dom att "problemet" kvarstod.
Det slog mig då att under renoveringen på insidan av lådorna så finns det serienummer och lite information. Det var då jag upptäckte att båda högtalarna är OA116L. Det var först nu i dagarna som jag insåg att båda var nog från början vänsterhögtalare, kanske t.o.m redan från fabrik? Det blir ju som så att om man vrider mellanregistret 90 grader så får man just denna effekten av att byglingen blir tvärt om.
Är detta vanligt förekommande?
Jag täntke att nästa gång jag öppnar dom för att förmodligen lacka om lådorna så kommer jag att löda om resistorn så att det blir samma bygling på bägge för lika ljud. Jag går även i tankarna om att vända den sista diskanten i "bågen" för att få 4 diskanter med direktljud och 2 med reflekterat istället för 3-3 som det är orignal. Detta på förslaget som kom tidigare i tråden. Diskanten jag funderar på att vända är den som är märkt med röd ring i bild.
En till sak jag har märkt men inte nämnt i tråden. De 3d-printade fästena till T22 diskanterna gör det makalöst krångtligt att få på topgallret. Nu har jag ju helt ny gummilist på och det hjälper nog inte alls i detta läget utan snarare tvärt om. Men t.o.m på mina OA14 är det väldigt svårt att knö på gallret men där är det görbart. På mina OA116 har jag ännu inte lyckats. Problemområdet med att få på gallret illustreras med blå pilar.
Chris71 skrev:smorgar skrev:En fundering som jag har haft:
När jag köpte högtalarna så märkte jag att byglingen till mellanregistret är olika på paret. Den ena byglas lodrätt och den andra vågrätt för att låta lika. Väldigt skumt och jag antog att förra ägaren har kopplat på fel stift. Men när jag tog isär högtalarna så inser jag att det finns inget stift att koppla fel på till mellanregistret. Mitt i all renovering så glömde jag helt bort detta men insåg när jag spelade på dom att "problemet" kvarstod.
Det slog mig då att under renoveringen på insidan av lådorna så finns det serienummer och lite information. Det var då jag upptäckte att båda högtalarna är OA116L. Det var först nu i dagarna som jag insåg att båda var nog från början vänsterhögtalare, kanske t.o.m redan från fabrik? Det blir ju som så att om man vrider mellanregistret 90 grader så får man just denna effekten av att byglingen blir tvärt om.
Är detta vanligt förekommande?
Jag täntke att nästa gång jag öppnar dom för att förmodligen lacka om lådorna så kommer jag att löda om resistorn så att det blir samma bygling på bägge för lika ljud. Jag går även i tankarna om att vända den sista diskanten i "bågen" för att få 4 diskanter med direktljud och 2 med reflekterat istället för 3-3 som det är orignal. Detta på förslaget som kom tidigare i tråden. Diskanten jag funderar på att vända är den som är märkt med röd ring i bild.
En till sak jag har märkt men inte nämnt i tråden. De 3d-printade fästena till T22 diskanterna gör det makalöst krångtligt att få på topgallret. Nu har jag ju helt ny gummilist på och det hjälper nog inte alls i detta läget utan snarare tvärt om. Men t.o.m på mina OA14 är det väldigt svårt att knö på gallret men där är det görbart. På mina OA116 har jag ännu inte lyckats. Problemområdet med att få på gallret illustreras med blå pilar.
Jag vet inte om du utgår ifrån någon skyltning eller vad slutsaten om att du har 2 vänster kommer sig, högtalarnas bafflar är ju modulära så det är ju bara svänga dem i rätt position för att få en vänster eller höger, så det torde ju ha ganska liten inverkan.
Experiment med diskanter och dess placeringar är nog absolut ett vettig övning att göra för inte ens Stigs egna mekaniska konstruktör var helt överens om vad som var optimalt utan ägnade en ansenlig tid efter sitt värv på Sonab med att utveckla en egen variant av 2212 med endast 9 diskanter/ högtalare, jag har för avsikt att realisera detta arbete för att se om det han kom fram till är bättre, sämre eller bara annorlunda.
Personligen tycker jag att det varit för mycket fokus på diskanter i 70-tals modellerna, deras största tillkortakommanden är inte i det registret utan ett mellanregister som inte når upp till den frekvens där det bör delas och basar som inte når ner till den mening som lådan är avsedd för, men som sagt det är mina högst personliga åsikter.
Imperial-Blomman skrev:Jepp!
Filtren måste justeras m SB17 från satorimodden.
SB17nrx2 tycker ja e klart roligare å lira på än Satori i dom flesta fallen.
Ja håller på å ska bygga om 2par OD11 t nrx2 å Satori.
Har inte hör nrx2 i OD11 ännu.
De ska bli spännande![]()
Men en stilla fundering över dämpmaterialet.
Har du tagit bort strömningsmotståndet?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster