Räddade Carlsson? Ja, kanske...

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
nasse

Räddade Carlsson? Ja, kanske...

Inläggav nasse » 2016-07-01 18:56

Mina kontakter med Stig Carlssons högtalare inskränker sig till någon fest för snart femtio år sedan, så när Frisk erbjöd ett par OA5 räddade på returstationen (tack Johan!) tänkte jag att jag skulle prova.
Först gäller att försöka räkna ut vad det är för något:

OA5_1.jpg
OA5_1.jpg (187.76 KiB) Visad 6073 gånger

Det är likt OA5 typ 1 men original Sonab är det inte!

INVENTERING

- Peerless MT20 och Philips 9710M , OK
- stödpinne för gallret, OK
- dammskyddet är limmat mot korkkanten (?)
- hålen i botten är för små och går över glasullen
- DIN-hona som anslutning (!)

Alla lister och stag sitter där de ska och måtten på lådorna är rätt. De är snyggt fanerade i jakaranda med obetydliga skador i faneret.
Baffeln sitter med 2 skruvar, botten med 4, den enda tätningslist som finns sitter runt 9710M och har muterat till dubbelhäftande tejp som kräver ansenligt våld för att samarbeta.
Med undantag av baffeln ett mycket bra snickeriarbete (9710M går nätt och jämt att fästa), betydligt bättre än det elektriska:

OA5_2.jpg
OA5_2.jpg (215.36 KiB) Visad 6073 gånger

Lödstödet i närbild:

OA5_3.jpg
OA5_3.jpg (203.4 KiB) Visad 6073 gånger

Här är 8 hål för genomföringar, alla otätade!

Undersidan av baffeln så:

OA5_4.jpg
OA5_4.jpg (195.39 KiB) Visad 6073 gånger

Inget kretskort, allt är kopplat direkt till lödstödet på ovansidan. Någon som känner igen den gula plastbrickan? (Det står "YTONG" på den! Tror jag har en reservdel någonstans ...)
Intressant att de har en riktig dämpkorg, inställningsmöjligheterna är dock begränsade. Höjden är 19 mm, precis som i Sonabs OA5-K men den hade nog en annorlunda korg.
Spännande sätt att dra ledningarna...

Dämpullen i lådan (2 bitar 95 mm) ligger rätt, likt Stockholms Läns Landstings symbol!

Detta är vad som finns att arbeta med. Efter att ha studerat CarlssonPlanet och detta forum kan jag nu citera Sickan: "Jag har en plan!"

EN PLAN

1. Nya bottnar med "rätt" hål och "underbotten" enligt typ 2. (vad som är rätt är inte helt klart, de befintliga har 2 st 50 mm hål, Troels Gravesen skriver 54 mm, jag tror att
jag sett 57 mm någonstans. Service manual har en ritning men att avgöra om det är 54 eller 57 mm där ... Nu hade jag redan en 57 mm hålsåg, i värsta fall får jag fodra hålen!)

2. Höj upp baffeln enligt typ 2.

3. Y-montera diskanterna och dra om ledningarna.

4. Justera dämpkorgarna?

5. Göra nya galler?

6. Se över ytorna.

Punkt 4 och 5 i mån av ork och material!

Fortsättning följer
Edit: tryckfel
Senast redigerad av nasse 2016-07-02 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Räddade Carlsson? Ja, kanske...

Inläggav Perfector » 2016-07-01 20:41

Får jag komma med en högst personlig tanke så är det följande.
Är alla element hela så bör du behålla dom som dom är.
Ett stycke svensk historia som då kan visas upp.
Dom snickrades för en viss musiktyp och det borde fortfarande låta lika bra med den typen av musik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-01 20:46

Vilken musiktyp snickrades de ihop för?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-07-01 21:02

nasse skrev:...
- Peerless MT20 och Philips 9710M , OK
...

Nej det är inte MT20, snarare MT225. De rundade hörnen tyder på det. Men det lär inte vara någon nackdel, snarare tvärtom.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-01 22:10

hifikg skrev:Vilken musiktyp snickrades de ihop för?

Klassisk musik om jag inte missminner mig.
Defenitivt inte för dyngpop eller tunggung, det finns inte i 9710'ans frekvensomfång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-07-01 22:55

Jag skulle nog påstå att de flesta musikformer producerade före 1965 funkar bra på OA5.
D.v.s. innan producenterna kommit på vad man kan göra med elbas och närmikade trumset osv.
Klassiskt - javisst, men även de flesta former av jazz fram till bebop, men inte fusion,
visor, schlager som tunna skivor med Siwan, 34'an med Pelle Myran,
tidig pop-musik, the Beatles
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-07-01 23:33

lennartj skrev:

Jag skulle nog påstå att de flesta musikformer producerade före 1965 funkar bra på OA5.
D.v.s. innan producenterna kommit på vad man kan göra med elbas och närmikade trumset osv.
Klassiskt - javisst, men även de flesta former av jazz fram till bebop, men inte fusion,
visor, schlager som tunna skivor med Siwan, 34'an med Pelle Myran,
tidig pop-musik, the Beatles

Ganska heltäckande med andra ord, för den som gillar riktig musik ;-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-07-02 09:24

Jag gissar att de är ambitiösa hembyggen som kopior av OA5 som var en mycket populär högtalare på 60-talet.

Beträffande Ytong var det byggelement av lättbetong som var vanligt förekommande vid samma tid. Kanske användes brickorna för att fästa något i Ytongytan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-02 10:30

PerStromgren skrev:Beträffande Ytong var det byggelement av lättbetong som var vanligt förekommande vid samma tid. Kanske användes brickorna för att fästa något i Ytongytan?

Ytong finns fortfarande men det är väl inte riktigt samma företag?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-02 10:39

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:Beträffande Ytong var det byggelement av lättbetong som var vanligt förekommande vid samma tid. Kanske användes brickorna för att fästa något i Ytongytan?

Användes inte dom till att "nåla" fast vattenavvisande membran?
Långt borta ringer en klocka.

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-07-02 11:03

Ett litet mellanspel:

Perfektor: Ser du något byte av element i planen? Visst, det går ju att planera om... Först skall vi lyssna på dem, osäkert om de efter 40+ år är i tillräckligt bra skick!

STDI: Diskanterna är 58 mm breda, beteckningen är väl i tiondels tum så det blir i så fall 225, helt rätt! Det förklarar också att anslutningarna är bredvid varandra?

PerStromgren: Helt rätt, det fanns lättbetongblock med spår, i spåren satte man plastbrickor som styrde blocken när man murade. Ungefär som när man "kexar" träfogar!

Bygge pågår!
/Mats

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-07-02 19:12

Vänster högtalare

Ett besök på lokal brädgård gav 4 tillsågade skivor och 12*15 och 45*15 hyvlad furu. Lite borr, hålsåg, lim och skruv senare var botten klar.
En "polskruv" från Kjell&Co fick precis lagom plats som anslutning, lite brun färg på kanten blev kronan på verket.
Lite tätningslist och 6 skruv avslutade operationen.

OA5_5.jpg
OA5_5.jpg (119.37 KiB) Visad 5841 gånger
OA5_6.jpg
OA5_6.jpg (88.88 KiB) Visad 5841 gånger

Baffeln var det lite mera arbete med. Alla stöd för gallret utom det i mitten borta, tätning i genomföringarna och ny färg.
Allting kopplades på lödstödet på undersidan, diskanterna är limmade på kilar. Det var nödvändigt att rotera basarna för att få något att skruva i!
List 15*45 limmades mot befintlig list för att höja baffeln, därefter tätningslist och 8 skruv.

Jag hittade inte några DIN-kontakter tidigare så detta var första gången jag hört dem. Kopplade in modifierad vänster och original höger och spelade.
Öhh? Sambon och jag var överens, den ändrade hade sämre bas! Kan bero på att vänster var kraftigt nedhängd, kan bero på att jag gjort något mindre lämpligt?!
Skall prova steg för steg när jag arbetar med höger låda.

Fortsättning följer

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-07-03 07:17

Jag ser ingen basreflexöppning i botten?

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-07-03 07:50

Hålen syns inte längre eftersom de är dolda under den nya skivan som lagts på. Skivan ligger med distanser så att det bildas en slits i sidorna. Precis som på original OA5.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-03 08:36

nasse skrev:Vänster högtalare

Ett besök på lokal brädgård gav 4 tillsågade skivor och 12*15 och 45*15 hyvlad furu. Lite borr, hålsåg, lim och skruv senare var botten klar.
En "polskruv" från Kjell&Co fick precis lagom plats som anslutning, lite brun färg på kanten blev kronan på verket.
Lite tätningslist och 6 skruv avslutade operationen.

OA5_5.jpg
OA5_6.jpg

Baffeln var det lite mera arbete med. Alla stöd för gallret utom det i mitten borta, tätning i genomföringarna och ny färg.
Allting kopplades på lödstödet på undersidan, diskanterna är limmade på kilar. Det var nödvändigt att rotera basarna för att få något att skruva i!
List 15*45 limmades mot befintlig list för att höja baffeln, därefter tätningslist och 8 skruv.

Jag hittade inte några DIN-kontakter tidigare så detta var första gången jag hört dem. Kopplade in modifierad vänster och original höger och spelade.
Öhh? Sambon och jag var överens, den ändrade hade sämre bas! Kan bero på att vänster var kraftigt nedhängd, kan bero på att jag gjort något mindre lämpligt?!
Skall prova steg för steg när jag arbetar med höger låda.

Fortsättning följer

Toksnygg renovering.
Det är en fröjd för ögat att följa med på din musikaliska resa.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2016-07-03 13:58

Kan dämpkorgarna vara feljusterade? På CarlssonPlanet.com, nyhetsbrev 45, beskrivs hur man gör.

http://www.carlssonplanet.com/nyhetsbre ... rev-12-04/

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-07-03 17:22

Höger högtalare

Vi blev alltså lite fundersamma när vi först lyssnade på det då något omaka paret. För att försöka analysera detta ändrade jag nästa högtalare en sak i taget med direkt provlyssning.

1. Ny botten - ingen märkbar skillnad
2. Lyft baffel - ingen märkbar skillnad
3. Y-monterade diskanter, nytt kablage - ingen märkbar skillnad

Jaha, del lämnar visst bara nedhängt element som orsak? Eller, som lemmts skriver, feljusterade korgar, de är ju fast monterade a la OA5-K. Jag har sett uppgifter att det skall vara 32 - 38 gram glasull i varje,
den ena har 20 gram, den andra 15! (Jag förstår inte hur jag skall kunna pressa in dubbla mängden!) Är det slumpen som styrt eller kan någon ha anpassat mängden som avstämning? Korgen ser ut att vara tätare
än original. Jag har provat att stämma av enligt Service Manual men jag fegade lite och ville inte ta en "riktig" förstärkare, den jag använde var inte särskilt stabil i lågbasen. Med mellanlägg gick det att
påverka toppens nivå, den ligger i alla fall i rätt härad. Max ligger på 70 - 72 Hz för båda högtalarna, min verkar ligga under 40 Hz men jag kan inte bestämma den bättre.

Jag skall byta till en bättre förstärkare och göra om det så får vi se. Det är fortfarande kvoten Max/Min som är intressant?

Att justera med mellanlägg är inte någon höjdare och att bygga något som originalet verkar onödigt knepigt; jag gjorde därför en "omvänd" justering:

OA5_7.jpg
OA5_7.jpg (198.11 KiB) Visad 5707 gånger

OA5_8.jpg
OA5_8.jpg (144.43 KiB) Visad 5707 gånger

En skruv fäst i baffeln och en vingmutter, justera och lägg på gänglåsning! Det blir nödvändigt att lyfta och vrida baffeln en del men lite smärta får man väl ta!
På övre bilden syns också den nya list baffeln vilar på.

Mätningar och justering kommer att dröja ett tag, nu skall jag ner och banka till ett par näthuvar!

Fortsättning följer
Edit: Slarvfel

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-07-07 10:58

Näthuvar

Nu har jag gjort 2 näthuvar. Jag kan inte minnas att jag sett något om detta så jag skall försöka beskriva hur jag gjorde, om någon vill försöka själv.

Välkomna till min näthuvsverkstad:

OA5_9.jpg
OA5_9.jpg (230.83 KiB) Visad 5601 gånger

I tur och ordning:
- Skydd: handskar, glasögon, hörselkåpor
- Ett underlag/arbetsyta
- Något att mäta med
- Något att kapa med
- Mothåll och tvingar
- Slägga och huggmejsel

Börja med att kapa till nätet grovt, med marginal på alla sidor. (Exakt höjd kommer först på slutet.) Tänk en gång till innan du börjar kapa!
Lämpligt verktyg beror på nätets täthet och material. Jag hittade ett nät med 4 mm luft och 1,3 mm tråd. Det var både bra och dåligt:
Bra för att jag kunde använde vinkelslip mellan trådarna, dåligt för att tråden var grov och nära släkt med pianotråd, dvs MYCKET hård!

Använd ett långt mothåll och tvingar för att spänna fast ämnet mot underlaget. (Kanterna skall vara raka!) Bocka långsidan mot mothållet med
lämpligt verktyg (slägga?). Beroende på material och tjocklek kan det behövas ganska stor kraft, det går inte heller att komma ända till rät vinkel.
Försök driva kanten jämt över hela bredden. Mät av huvens bredd och upprepa för andra långsidan.

Mät av och kapa långsidorna till rätt längd, var noga med att ändarna kommer mitt för varandra. Kapa INTE av hela nätet! Jag valde att mäta och kapa
kortsidorna till rätt bredd här, dvs jag skar bort en fyrkant i varje hörn. Använd ett mothåll av rätt längd inne i huven, spänn fast och bocka kortsidorna.

Om allt har gått bra har du nu en huv i "råhöjd" med spretande hörn. Beroende på material KAN det vara möjligt att bocka till vinklarna på fri hand,
mitt nät var alldeles för hårt för det. Lastpallen har en tvärbräda mitt på, ovanför finns ett mellanrum på ett par centimeter mellan de längsgående brädorna.
Jag lade huven i spalten och använde slägga och huggmejsel för att driva vinkeln inifrån. Med lite arbete gick det bra att komma till rät vinkel och raka sidor.
Slutligen, mät av och kapa till höjden. "Modulen" i nätet styr var snitten hamnar, det kan bli en kompromiss. TÄNK igen innan du skär!

Du har nu en fungerande huv! Beroende på önskemål och tillgänglig utrustning går det nu att svetsa/löda/skruva/sy ... ihop hörnen. Jag lät dem vara,
satte bara på en plastlist på kanten. Det var nödvändigt att spara ur för basarna.

OBS!! Tänk på att slipa av vassa kanter, en vinkelslip lämnar rena rakblad efter sig!

Jag smekte faneret med fin stålull och gned med teakolja (linolja av lukten att döma) och så här blev det:

OA5_10.jpg
OA5_10.jpg (209.83 KiB) Visad 5601 gånger

Det kanske beror på några tveksamma karaktärsdrag men jag tycker om den stålgrå färgen, väntar nog med att måla huvarna!

Högtalarna är nu klara så långt jag kan ta dem "mekaniskt", det som återstår är att mäta och justera dämpningen samt att lyssna och tänka.

Fortsättning följer... senare

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2016-08-19 01:09

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Användes inte dom till att "nåla" fast vattenavvisande membran?
Långt borta ringer en klocka.

Jag har för mig att de användes som "kex" för att styra lättbetongblocken på plats, både på höjden och på sidorna.Det fanns skåror i blocket där ett sådant "kex" trycktes ner till hälften och sen kom nästa block på andra hälften. 8)

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2016-08-22 23:41

Helt rätt!

Har burit ner en bättre förstärkare från vinden, skall fortsätta med mätning/justering av dämpningen vilken vecka som helst nu, återkommer!

/Mats

Återgå till Carlsson Illuminati